شهرهاجاهای دیدنی

معرفی 15 مورد از ییلاقات گیلان | سفر تابستانی با کولر خاموش

حالا که دارد ماه‌های گرم سال از راه می‌رسد، می‌خواهیم برایتان از ییلاق‌های خوش آب و هوا در استان گیلان بگوییم. ارتفاعات سرسبزی که با مه و باران به حضور تابستان بی اعتنا هستند و هوایی لذت بخش دارند. مسیر دسترسی به این ییلاق‌های گیلان عمدتا دشوار نیست و با ماشین شخصی هم می‌توانید به آنها برسید. برای پیدا کردن سرزمین‌های خوش آب و هوا آماده‌اید؟ پس ادامه این مطلب را بخوانید.

خوشا ماسال و ییلاق‌های بی مثالش

خوشا ماسال و ییلاق‌های بی مثالش
ماسال از بهترین ییلاقات برای تجربه شب مانی در کلبه‌های چوبی است – عکاس: حسین گل بازخانی

بی‌شک لیست ییلاق‌های گیلان را باید از ماسال و ییلاقات ماسال شروع کنیم. سرزمینی مرتفع و سرسبز که در دلش، ییلاق‌های دیگری را پیدا خواهید کرد. شهر ماسال از تالش حدود 60 و تا رشت 50 کیلومتر فاصله دارد. اگر از تهران به ماسال بروید، حدود 380 کیلومتر راه دارید و اگر ترافیک نباشید، با ماشین شخصی، تقریبا 5 ساعت در مسیر هستید.

با توجه به آثار گوناگون تاریخی به نظر می‌رسد ماسال سرزمینی کهن باشد که با وجود رودی مهم به نام خالکایی رونق گرفته است. این رود کشاورزی ماسال را شکل داده و از سوی دیگر کمک کرده تا مردم آن بتوانند مبادالات اقتصادی با دیگر مناطق داشته باشند.

این رود که در مسیرش از چند شهر و منطقه دیگر می‌گذرد، در نهایت به تالاب انزلی که خود از زیباترین دیدنی‌های گیلان است می‌ریزد.

در ماسال اقامتگاه‌ها، ویلاها و کلبه‌های چوبی متنوعی را می‌توانید پیدا کنید که هر کدام برای اقامت مزایا و ویژگی‌هایی دارند. در ماسال می‌توانید به سمت ییلاق‌های دیگری نیز بروید. از جمله این مناطق می‌توان به ییلاق شلما، اپسی دشت که به اسب‌هایش شهرت دارد، دشت النزه، ییلاق آلاله کوه که دماغه معروف ماسال در آن است و… اشاره کرد. اگر قصد شب مانی در ماسال را دارید، می‌توانید در سایت اتاقک بهترین اقامتگاه‌ها را با مناسب‌ترین نرخ رزرو کنید.

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

ییلاق دیلمان، دشت گل در ارتفاعات گیلان

ییلاق دیلمان، دشت گل در ارتفاعات گیلان
دیلمان با دشت‌ها، کوه‌ها و جاذبه‌های فرهنگی متعدد از بهترین ییلاقات گیلان است – عکاس: محمدرضا یعقوبی

در شرق استان گیلان، پس از گذشت از رشت، لاهیجان و سیاهکل، به دیلمان می‌رسید. دیلمان حدود 340 کیومتر با تهران فاصله دارد و برای رسیدن به آن از مسیرهایی جنگلی و سرسبز عبور خواهید کرد. فاصله این ییلاق تا رشت حدود 88 کیلومتر است و 25 کیلومتر هم با سیاهکل فاصله خواهید داشت. دیلمان تقریبا 2200 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به همین دلیل در بسیاری از روزهای سال، هوایش ابری و بارانی است. در اینجا گیاهان خاص و متفاوتی می‌رویند که سوسن چلچراغ، یکی از آنهاست.

در دیلمان می‌توانید آبشار لونک را ببینید و یا مسیرتان را تا کاروانسرای جنگلی تی تی که حالا زیر انبوهی از خزه و گیاه آرمیده است، ادامه دهید. این کاروانسرا که برای دوره صفویه است هنوز سالم مانده و می‌تواند اطلاعات خوبی را درباره معماری و سبک زندگی مردمی که از اینجا عبور کرده‌اند را در اختیارتان بگذارد.

اگر تا اواخر بهار به دیلمان رسیدید، پیشنهاد می‌کنیم دیدن روستای پس کوه را نیز در برنامه‌تان داشته باشید. در این روستا دشتی زیبا از شقایق‌های قرمز منتظرتان است که برای عکاسی و لذت بردن از طبیعت عالی هستند.

ماسوله، پله پله تا شکوه

ماسوله، پله پله تا شکوه
ماسوله از روستاهای معروف ایران در بین گردشگران خارجی است – عکس از سایت: تریپ اد وایزر

در کشورهای خارجی چند تصویر معروف از جاذبه‌‌های ایران به چشم می‌خورد که یکی از آنها معمولا عکسی از روستای ماسوله است. ماسوله روستای پلکانی گیلان است و حالا قرن‌هاست که مردمش با سازگاری بسیار پذیرفته‌اند، بام خانه‌شان حیاط همسایه دیگری باشد. ماسوله بازارچه‌ی بسیار زیبایی دارد. در اینجا می‌توانید عروسک و جوراب‌های پشمی دستباقت بخرید، غذاهای خوشمزه و سنتی گیلان را میل کنید و چند کسب و کار قدیمی را نیز از نزدیک ببینید. یک کتاب فروشی کهن، خانه‌های قدیمی و آبشار ماسوله نیز از دیدنی‌های دیگر این منطقه است.

اهل گیاهان دارویی و دمنوش‌های خوش طعم هستید؟ در بازار ماسوله می‌توانید گیاهان بسیار خاصی از جمله به لیمو را پیدا کنید. به‌لیمو خاصیت‌های زیادی دارد و اگر یک بار دم کرده آن را بنوشید، دوست دارید هر سال بهار یا تابستان به ماسوله سری بزنید و باز هم از این گیاه خوش عطر تهیه کنید.

ماسوله تا تهران حدود 380 کیلومتر راه دارد و برای رسیدن به آن می‌توانید از شهرهای گیلان بگذرید و یا ازکمربندی خودتان را به ماسوله برسانید.

اجاره اقامتگاه در ماسوله با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

ییلاق داماش، هوای خنک در روبار

ییلاق داماش، هوای خنک در روبار
در داماش مناطقی برای حفاظت از گل مهمی به نام سوسن چلچراغ، ساخته شده است – عکاس: مانی پیک

اگر از مسیر قزوین- رشت، به سمت گیلان بروید، می‌توانید وارد رودبار شوید و به سمت لوشان بروید. پس از آن حدود 40 کیلومتر را طی کنید تا به جیرنده برسید. بعد از آن 40 کیومتر دیگر برانید تا به داماش برسید. در داماش می‌توانید مناطق حفاظت شده‌ای را پیدا کنید که برای مراقبت از گل سوسن چلچراغ هستند و بازدید از آنها نیازمند به پیش نیازها و هماهنگی‌هایی است.

دور تا دور داماش کوه‌ها و دشت‌هایی زیباست و در آن بیشه زارها و دیدنی‌های متنوعی را پیدا خواهید کرد.

ییلاق لرزره اسالم، آغاز جاده‌های رویایی

ییلاق لرزره اسالم، آغاز جاده‌های رویایی
اگر قصد شب مانی در ییلاق لرزره را دارید حتما کلبه اجاره کنید یا تجهیزات کامل ببرید – عکاس: محمود بیسی

اگر می‌خواهید به یکی از مرتفع‌ترین روستاهای شمال ایران سفر کنید، لرزره اسالم از بهترین‌هاست. اینجا هوا آنقدر خنک است که تابستان‌ها هم لباس گرم لازم دارید و پاییز و زمستان نیز، جاده‌های منتهی به روستا بسته می‌شود.ییلاق لرزره، با دشت‌های سرسبز و گل‌های بنفش زیبایش، تصاویری رویایی خلق می‌کند تا بیشتر از سفرتان لذت ببرید.

اگر قصد کمپ در ییلاق لرزره را دارید حتما با خودتان تجهیزات کافی ببرید. ما اگر چادر و کیسه خواب ندارید، می‌توانید از اقامت در ویلاها و کلبه‌های منطقه لذت ببرید و تجربه‌ای متفاوت داشته باشید. برای رسیدن به این ییلاق ابتدا باید حدود 400 کیلومتر تا اسالم طی کنید و پس از آن 40 کیلومتر دیگر بروید تا به این ییلاق عالی برسید.

ییلاق مریان تالش، تلفیق تمدن و طبیعت

ییلاق مریان تالش، تلفیق تمدن و طبیعت
تلفیق طبیعت و فرهنگ در مریان، بسیار چشم نواز است – عکاس: علی ام تی

از آن دست گردشگرانی هستید که دوست در کنار جاذبه‌های طبیعی سری هم به جاذبه‌های تاریخی بزنند؟ ییلاق مریان تالش از آن مقاصدی است که می‌تواند برایتان مناسب باشد. در این ییلاق می‌توانید خانه‌های روستایی متفاوتی را ببینید که معماری کوهستانی دارند و در کنار حمام، گورستان و کاخ قدیمی کاخ، از سال‌ها پیش ساخته شده‌اند.

طبیعت مریان نیز بسیار چشم نواز است. دشت‌های خرم، گندم‌زارها و گیاهان دارویی در کنار چشمه‌ها می‌رویند تا زیبایی و طراوت ییلاق دوچندان شوند. برای رسیدن به این ییلاق ابتدا به سمت تالش بروید و بعد از حدود 33 کیلومتر، خودتان را به مریان برسانید.

ییلاق اشکورات، مزارع جذاب

ییلاق اشکورات، مزارع جذاب
در اشکورات می‌توانید تجربه چیدن گیاهان دارویی را نیز داشته باشید – عکاس: رحمان شمسی

دوست دارید مزارع گندم، عدس، لوبیا و یا گیاهان دارویی را از نزدیک ببینید؟ ییلاق اشکورات گیلان از بهترین پیشنهادهایی است که برایتان داریم. اشکورات در بخش رحیم آباد رودسر است و حدود 268 کیلومتر تا تهران فاصله دارد. در دل این ییلاق خوش آب و هوا می‌توانید جاذبه‌های متعدد از جمله مسجد ناصر کبیر یا ناصر حق را ببینید. این فرد را بنیان‌گذار سلسله علویان می‌دانند و معتقدند که سرآغاز مذهب شیعه در منطقه با ورود ناصر حق (ع) انجام شده است. گنبد اصلی این آرامگاه در آمل است اما در اشکورات به احترام او، مسجد زیبایی بنا شده است.

علاوه بر این جاذبه در اشکورات می‌توانید کوه عروس و داماد را ببینید، به روستاهای زیبا و سرسبز دیگری سر بزنید و در آنها اتراق کنید. مثلا اگر خودتان را به روستای گیری برسانید می‌توانید سرچشمه رود آسمان رود را ببینید که از زیر سنگی بزرگ می‌جوشد. آب این چشمه از آبشاری پایین می‌آید و به دره آسمان رود می‌ریزد. در مسیر خود باغی را سیراب کرده و آسیابی قدیمی را هم می‌چرخاند. اگر اهل دره نوردی هستید و می‌خواهید زیبایی دوچندان اشکورات رودسر را تجربه کنید، مسیرتان را تا پایین آبشار ادامه دهید.

ییلاق سوباتان، کارت پستالی در قلب گیلان

ییلاق سوباتان
برای رفتن به سوباتان می‌توانید از نیسان‌های محلی و ماشین‌های آفرودی کمک بگیرید – عکاس: آرش ترکمن

حالا وقت دیدن جاذبه‌ها و چشم اندازهایی بکر و دست نخورده است. برای این منظور باید به سمت سوباتان، از بهشت‌های کم نظیر گیلان برویم. سوباتان حدود 1900 متر از سطح دریا فاصله دارد و تالش از نزدیک‌ترین شهرها به آن است. برای دیدن سوباتان و ییلاق در آن، ابتدا حدود 327 کیلومتر را طی کنید تا به رشت برسید. پس از آن یک ساعت و نیم دیگر به مسیرتان ادامه دهید تا شهر تالش را ببنید. بعد از تالش اگر ماشین شاسی بلند یا آفرودی دارید باید حدود 12 کیومتر را در جاده خاکی طی کنید که شیب و چاله‌های زیادی دارد. اگر می‌خواهید با ماشین خودتان وارد این مسیر نشوید، می‌توانید از نیسان‌های محلی کمک بگیرید. پس ماشین‌تان را در تالش بگذارید و سوار نیسان‌ها و گاهی پاترول‌هایی شوید که شما را به سوباتان می‌برند.

اجاره ویلا در تالش با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

ییلاق املش، خرم ناشناخته

ییلاق املش
املش از زیباترین ییلاق‌های گیلان است – عکاس: محمدرضا یعقوبی

املس گیلان از سرسبزترین و زیباترین ییلاق‌های شمال ایران است. در املش هوایی بسیار مطبوع را تجربه خواهید کرد، می‌توانید در ارتفاعات اتراق کنید و به منطقه‌ای متفاوت به نام تابستان نشین بروید، درختان مرکبات را ببنید و از مزارع پهناور، چای ایرانی بخرید. املش ویلاهای زیبایی دارد که نمایی به سمت شهر و جنگل دارند. تقریبا تمام خیابان‌های آن آسفالت شده و برای خرید ملزومات و خوراکی‌های سفر نیز مشکل خاصی نخواهید داشت. در املش می‌توانید انواع غذاهای ایرانی و شمالی را با طعم اصلی آنها بچشید و از طعم‌شان لذت ببرید.

ییلاق سلانسر گیلان

ییلاق سلانسر گیلان
برای فرار از گرمای تابستان، سلانسر از بهترین‌هاست – عکاس: مهرگان شیخان

سلانسر از دیگر ییلاق‌های رودبار است که حدود 12 کیلومتر با رسم آباد و 300 کیلومتر با تهران فاصله دارد. این محل از نزدیک‌ترین ییلاق‌های اطراف گیلان به پایتخت است و در آن می‌توانید تجربه‌های گوناگونی را داشته باشید. سلانسر علفزارهایی زیبا، دشت‌های فراخ و آب و هوایی خنک دارد. به همین دلیل در این ییلاق می‌توانید گرمای تابستان را فراموش کرده و چند روزی را بسیار عالی و متفاوت بگذرانید.

ییلاق خورگام، قدمگاه خورشید

ییلاق خورگام
خورگام به معنای جای قدم‌های خورشید است – عکاس: بهجت رسولی

رودبار باز هم برایتان ییلاقی زیبا و خنک را کنار گذاشته است. این بار نوبت منطقه خورگام است. ییلاقی که نامش به معنی جای پای خورشید، معنا شده و هوایی کوهستانی دارد. در این ییلاق می‌توانید از ارتفاع 2000 متری جنگل‌های اطراف را ببینید و بربلندای زیباترین مناظر بیایستید. ییلاق خورگام پوشش گیاهی و جانوری بسیار خاصی دارد و تقریبا از نواحی بکر گیلان محسوب می‌شود. از اینجا می‌توانید نمای زیبای قله درفک را نیز ببینید و یا پا در مسیری بگذارید که شما را به درخت کوف که بیش از 1000 سال عمر دارد، می‌رساند. فاصله ییلاق خورگام تا تهران حدود 350 کیلومتر است و برای رسیدن به آن باید حدود 4 ساعت وقت بگذارید.

ییلاق هلو دشت یا هلی دشت گیلان

ییلاق هلو دشت یا هلی دشت گیلان
برای سفر به هلودشت حتی در تابستان، لباس گرم لازم دارید – عکاس: محمدرضا اسدی

هلودشت از ییلاق‌های خاص گیلان است که در شهرستان املش واقع شده. این ییلاق آبشاری زیبا و پرآب دارد. از سوی دیگر آب و هوای معتدل کوهستانی‌اش برای تابستان عالی است. این ییلاق حدود 50 کیلومتر تا لنگرود فاصله دارد و با جاده‌ای آسفالته که از کنار رودخانه می‌گذرد شما به این دشت زیبا می‌رسید. در مسیر ییلاق می‌توانید درختان راش و توسکا را ببینید و یا در لحظه تشکیل اقیانوس ابر در هلو دشت باشید. برای سفر به هلودشت حتما لباس گرم و بادگیر به همراه داشته باشید و اگر قصد کمپ زدن دارید، تجهیزات کامل با خودتان ببرید. فاصله این ییلاق تا تهران حدود 186 کیلومتر است و پس لنگرود و رودسر، می‌توانید آن‌را پیدا کنید.

ییلاق خصیب دشت، بهشت طبیعتگردی

ییلاق خصیب دشت
خصیب دشت از بکرترین ییلاق‌های گیلان است – عکاس: محمدرضا آشوریان

اهل سفر و ماجراجویی هستید و می‌خواهید به ییلاقی متفاوت سفر کنید؟ خصیب دشت پیشنهادی است که باید به آن فکر کنید. این ییلاق نیز در منطقه املش است و درواقع کوهستانی است که با گل‌های وحشی و علف‌های ترد به زیباترین رنگ‌ها درآمده است. از املش تا خصیب دشت حدود 30 کیلومتر راه است و از آنجا که فضای بکر آن حفظ شده، می‌توانید در آرامش، ساعاتی را به استراحت و بازیابی توان فکری‌تان اختصاص دهید.

ییلاق بلوردکان لنگرود

ییلاق بلوردکان لنگرود
بلوردکان ییلاقی عالی برای بهار و تابستان است – عکاس: مهدی

اگر حدود 12 کیلومتر به سمت جنوب املش بروید به منطقه ییلاقی بلوردکان می‌رسید. این ییلاق مرتفع و زیبا با خانه‌های روستایی، گوشش گیاهی انبوه و آب و هوایی عالی، برای فصل‌های بهار و تابستان، از بهترین انتخاب‌هاست. اگر در بلوردکان اقامت کنید می‌توانید زمانی را هم برای دیدن املش، لنگرود، رودسر و حتی لاهیجان نیز بگذارید و از دیدن زیبایی‌های این مناطق نیز لذت ببرید.

ییلاق اولسبلنگاه، چشم انداز رویایی

ییلاق اولسبلنگاه
برای در آغوش گرفتن ابرها به اولسبلنگاه سفر کنید – عکاس: محمدرضا فرقانی

اگر مسیرتان به سمت غرب گیلان است و می‌خواهید به ییلاقی زیبا سر بزنید، به ارتفاعات تالش در 25 کیلومتری جنوب ماسال بروید و خودتان را به اولسبلنگاه برسانید. این ییلاق گیلان با خانه‌های چوبی، ابر و مه و گل‌‌های وحشی رنگارنگ، از زیباترین مقاصد تابستانی است. در این ییلاق می‌توانید خانه و کلبه اجاره کنید و از سکوت و آرامش طبیعت غرق لذت شوید. به یاد داشته باشید که حتی در تابستان هم این ییلاق شب‌ها و عصرهای خنکی دارد. در نتیجه با خودتان لباس گرم کافی به همراه داشته باشید. ییلاق اولسبلنگاه تا تهران حدود 400 کیلومتر راه دارد و از آنجا که جاده‌هایش هموار نیست، بهتر است قبل از غروب آفتاب خودتان را به کلبه‌ها یا محل اقامت‌تان برسانید.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی و بررسی ییلاقات گیلان پرداختیم و آنها را از زوایای گوناگونی بررسی کردیم. اگر قصد سفر به استان گیلان را دارید و می‌خواهید ماه‌های گرم سال را در هوایی خوش و مطبوع سپری کنید؛ این ییلاق‌ها برایتان عالی خواهند بود. در صورت تمایل به شب مانی و رزرو اقامتگاه و ویلا در شهرها و روستاهای گیلان، اتاقک با مجموعه‌ای کامل از اقامتگاه‌ها همراه شماست. با توجه به مسیر سفر، بودجه و علاقه‌مندی‌تان می‌توانید رزرو ویلا در گیلان را با سهولت و به سادگی انجام دهید. برای اطلاعات بیشتر و انتخاب اقامتگاه سایت ما را ببینید.

4.8/5 - (126 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. همچنین ، خورگام که نام یک بخش است مه شامل چند روستا و ییلاق میشود نه اینکه نام یک ییلاق خاص باشه

  2. ظاهراً برخی اطلاعت ارائه شده در اینجا صحیح نیست:
    فاصله تهران تا روستای هالی دشت (هلودشت یا هلی دشت ) در املش، حدود ۴۰۰ کیلومتره نه ۱۸۶ کیلومتر!

    1. سفر همه ی زندگی و علافه مندی منه،راهنمای گردشگری هستم‌ عاشق طبیعت و سفرم هر هفته تور میبرم نقاط زیبای استان مازندران رو میتونم بهتون نشون بدم اسم پیجم شادگشت هشتادو پنج هشتاد
      @shadgasht8580

    2. تا جاییکه بنده اطلاع دارم، اشکورات نام منطقه ای است که شامل یه سری آبادی و روستا میشه نه اینکه صرفا اسم یه روستای خاص باشه

  3. از بین این ییلاقات فقط اولسبلانگاه را دیدم و وقتی کلبه را تحویل میدادیم کلی حسرت خوردم که چرا فقط برای یک شب اجاره اش کرده بودم؟ گرچه با هزینه بالای اجاره کلبه ها شاید بیشتر از یک شب را هم نمیتونستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *