تجربه سفرجاهای دیدنیشهرها

شهرهای سرسبز و دیدنی ایران کدام‌اند؟ | سفر به 8 مقصد در سرزمین تمدن‌های نفیس

هر شهری زیبایی‌های مخصوص به خودش را دارد. بعضی با درختان سربه‌فلک کشیده، تکه‌هایی از آسمان را پنهان کرده‌اند. برخی دشت‌هایی فراخ و سرسبز دارند و تعدادی هم با درختانی که در دل دره‌ها پنهان شده‌اند، دلربایی می‌کنند. اگر به دنبال شهرهای دیدنی و سرسبز ایران هستید، دست‌تان خیلی باز است و می‌توانید به مقاصد بسیاری سفر کنید. با این حال اگر می‌خواهید چند شهر شاخص را بشناسید و به جاذبه‌هایی متفاوت سر بزنید، این مطلب از اتاقک مخصوص شماست. اینجا از سرزمین‌هایی برایتان گفته‌ایم که سبزند؛ اما رنگ سبزشان با هم فرق می‌کند و می‌توانند تصاویری رویایی را در برابر چشم‌هایتان خلق کنند.

طبس، نگین زمردی کویر

طبس
طبس نگین سرسبز کویرهاست که بهترین زمان بازدید آن از اسفند تا اواخر اردیبهشت است – عکاس: مهیلا

نخستین شهری که به سراغش رفته‌ایم، از همه عجیب‌تر است. شهری که پس از پشت سر گذاشتن دشت‌های ترک خورده و رمل‌های شنی بلند، در برابرتان ظاهر می‌شود. شاید ابتدا فکر کنید که سراب دیده‌اید، اما طبس حقیقتا زیباست. یک شهر سرسبز و خوش آب‌وهوا که درختان نخلش، استوار و پرصلابت ایستاده‌اند. در طبس می‌توانید به باغ گلشن بروید و در کنار دیدن درختان و گیاهان زیبا، پلیکان‌های پیر و آزاد آن را هم ببینید.

اینجا حتما بستنی مخصوص طبس را امتحان کنید و اگر فرصت کردید در فصل بهار به ازمیغان و کل جنی هم سری بزنید. در طبس، یعنی نگین زمردی کویر، از همنشینی رنگ‌های سبز در کنار شکوه کویر، بسیار لذت خواهید برد. طبس در غرب خراسان جنوبی است؛ زعفران، خرما و زیتون دارد و در آن آثار فرهنگی معروف از دوره عیلام تا اسلام را خواهید دید. طبس تا تهران حدود 900 کیلومتر فاصله دارد و می‌توانید با قطار هم به آن سفر کنید.

برای اجاره اقامتگاه بومگردی، خانه روزانه و سوئیت در طبس می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

بهشهر، تلفیق تاریخ و طبیعت

بهشهر
باغ عباس آباد بهشهر از زیباترین دیدنی‌های این شهر است – عکاس: طاها معینی

وقت آن است بار سفر ببندیم و به سمت مازندران حرکت کنیم. این‌جا یکی از شهرهای سرسبز و متفاوت به نام بهشهر در انتظارتان است. از آنجا که مادر شاه عباس اول اهل این شهر بوده، در دوره صفویه، بهشهر روزگاری خوش به خود می‌بیند و آبادانی‌هایی نصیب آن می‌شود. از جمله دو کاخ مهم به نام‌های عباس آباد و کاخ صفی آباد که شکوهی چشم‌گیر را به بهشهر می‌دهند. علاوه‌بر این کاخ‌ها، جنگل هزارجریب بهشهر، بسیار مورد توجه گردشگران است و می‌تواند در بسیاری از ماه‌های سال، تصاویری جذاب را برایتان خلق کند.

جزیره میانکاله با طبیعت متفاوت، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری بهشهر است. این بهشت پرنده‌نگری زیستگاه تعدادی از پرندگان و گونه‌های خزنده منحصربه‌فرد دریای خزر نیز است. در سال 1354، میانکاله و خلیج گرگان، در کنار هم، ذخیره‌گاه زیست‌کره بین‌المللی یونسکو را شکل دادند. تالاب تنگ مرز لاپو و منطقه حفاظت شده دشت ناز نیز دو جاذبه طبیعی ایران هستند، که در مسیر تالاب میانکاله قرار دارند. بهترین زمان سال برای بازدید از میانکاله، از اواخر پاییز تا اوایل بهار است. بسیاری از عکاسان پیشنهاد می‌کنند، عکاسی از طلوع یا غروب خورشید را در اطراف میانکاله از دست ندهید. بهشهر تا تهران حدود 330 کیلومتر فاصله دارد و در آن ویلاها و اقامتگاه‌های گوناگونی را پیدا خواهید کرد.

برای اجاره روزانه خانه و ویلا در بهشهر می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

اجاره ویلا بهشهر با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

لاریجان، کوهپایه دماوند

لاریجان
در لاریجان، دشت لار و پلور می‌توانید نقاطی سبز و زیبا پیدا کنید – عکاس: مستر حسینی

لاریجان از دیگر شهرهای سرسبز و خوش آب‌وهوایی است که اتفاقا فاصله کمی تا پایتخت دارد. این منطقه به چشمه‌های آب گرم و باغ‌های میوه‌اش شهرت دارد و از آن می‌توانید به سمت ییلاق‌های دیگر هم بروید. با این حال، لاریجان از نظر تقسیمات کشوری میزبان بلندترین کوه ایران نیز هست. کوه دماوند در ۱۰۰ کیلومتری تهران و در میان رشته کوه البرز واقع شده است. دماوند به عنوان بلندترین آتشفشان آسیا نیز شناخته می‌شود.

این کوه نه تنها یکی از جاذبه‌ها و منابع طبیعی ایران؛ بلکه نماد ملی شکوه، صلابت و آزادی برای ما ایرانیان است. در تپه‌های جنوبی کوه دماوند درختان پسته زیادی رشد کرده‌اند. در طول رودخانه‌ها در مسیر رسیدن به قله می‌توان درختان بومی زیادی مانند بید را مشاهده کرد. حیوانات مختلف مانند بز، سگ، خرگوش، روباه، گرگ و گراز و پرندگان مختلف مانند جغد و عقاب طلایی نیز در این کوه زندگی می‌کنند. دشت‌های سرسبز، چشمه‌ها و گونه‌های گیاهی اطراف دماوند، فضاهایی عالی و متفاوت را برای پیک‌نیک و استراحت در اخیارتان می‌گذارد. علاوه‌بر این در اطراف لاریجان و دماوند، می‌توانید به پلور سر بزنید و یا در دشت لار اقامت کنید.

لاهیجان؛ سرزمین سرسبز چای

لاهیجان
لاهیجان به لطف کشت چای از خرم‌ترین شهرهاست – عکاس: مرتضی برجسته

اگر دل‌تان می‌خواهد به شهری سر بزنید که همیشه سبز و باطراوت است، لاهیجان از بهترین انتخاب‌هاست. از آن‌جا که کشت چای در لاهیجان مرسوم است، در سفر به این شهر، تپه‌های سرسبزی را می‌بینید که میزبان برگ‌های ترد چای هستند و رنگ سبز و درخشانی را به رخ می‌کشند.
در لاهیجان می‌توانید به موزه چای بروید و داستان ورود این نوشیدنی دوست داشتنی به ایران را بدانید. بعد از بالای بام سبز لاهیجان، پهنه جذاب این شهر را زیر پای‌تان داشته باشید و با قدم زدن در کوچه‌ها، از بوی کلوچه‌ تازه، سرمست شوید. اگر فرصت داشتید به ییلاق‌های اطراف لاهیجان و یا شهرهای نزدیک هم سر بزنید و طبیعت زیبای گیلان را با تمام وجود لمس کنید.
لاهیجان حدود 350 کیلومتر تا تهران فاصله دارد و اگر مسیرتان بدون ترافیک باشد، از طریق آزادراه تهران- قزوین، تقریبا 5 ساعت در راه خواهید بود.

برای اجاره ویلا و سوئیت در لاهیجان می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره ویلا لاهیجان با پشتیبانی کامل
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

شهرکرد، خانه زاینده رود

شهرکرد
شهرکرد، بام ایران، شهری سرسبز و با جاذبه‌های گردشگری متنوع است – عکاس: محمدرضا یعقوبی

استان چهار محال و بختیاری و مرکز آن شهرکرد، از زیباترین، پرآب‌ترین و سرسبزترین مناطق ایران هستند. این منطقه که از آن به‌عنوان بام ایران نیز یاد می‌شود، دشت‌هایی وسیع، رودهایی خروشان و آبشارهایی زیبا دارد. اگر از شهرکرد به سمت کوهرنگ بروید، می‌توانید کانالی که سرچشمه زاینده رود است را ببینید. در کنار رودخانه ماهی کبابی بخورید و از هوایی لطیف و دلچسب لذت ببرید. دل‌تان می‌خواهد آبشار ببینید؟ مسیر سرسبز کوهرنگ را تا آبشار شیخ‌علی‌خان ادامه دهید. اینجا آبشار و محوطه‌ای سبز و خنک، انتظارتان را می‌کشد.

علاوه‌بر این‌ها، ییلاق‌های شلمزار، فارسان، دشتک و دره عشق نیز، بسیار خرم و خنک هستند. اگر می‌خواهید به شهرکرد و مناطق اطراف آن سفر کنید، حتما منطقه سامان و پل زمانخان را هم ببینید. اینجا تورهای رفتینگ بر روی آب‌های خروشان زاینده رود برگزار می‌شود و طبیعت اطراف نیز، جلوه‌نمایی می‌کند. بهترین فصل سفر به این مناطق از بهار تا اواسط پاییز است. پس از آن بارندگی و سرما، برخی از فعالیت‌های طبیعتگردی را محدود می‌کند.
تهران تا شهرکرد حدود 550 کیلومتر فاصله دارد و در آن می‌توانید گردو، بادام، کشک و نان‌هایی خوشمزه و گرم به اسم کاکولی را پیدا کنید.

ترکمن صحرا، دیدار با خالد نبی

ترکمن صحرا
ترکمن صحرا، از سرسبزترین سرزمین‌هاست.

از خاص‌ترین و زیباترین شهرهای سرسبز ایران، ترکمن صحرا و دشت‌‌های گندم آن است. این منطقه جذاب با دیدنی‌های بسیارش، گردشگران طبیعت دوست را به سمت خود جذب می‌کند. در اینجا می‌توانید تجربه اقامت در خانه‌های ترکمنی را داشته باشید. با لباس‌ها عکس بگیرید و غذاهای خوشمزه‌ای از جمله چکدرمه را نوش‌جان کنید. در ترکمن صحرا، فرصت دیدن و سواری کردن با اسب‌های بلندبالای ترکمنی هم پیش می‌آید که حتما از آن لذت خواهید برد.

دوست دارید خرید کنید؟ بازار روس‌ها انتخاب خوبی است و در آن اشیای جالب از جمله عتیقه‌هایی را پیدا می‌کنید. در ترکمن صحرا دو جاذبه فرهنگی بسیار مهم نیز وجود دارد. نخست آرامگاه خالد نبی که بنایی کهن و بسیار ساده است. این مزار متعلق به پیامبری از دین حضرت اسماعیل بوده که برای دعوت به دین خود، از یمن وارد ایران می‌شود. در کنار این جاذبه می‌توانید گورستان تاریخی خالد نبی را هم ببینید. اینجا گورها با نمادهایی سنگی مشخص شده‌اند و قدمت بسیار زیادی دارند. در این بین یک چوب بلند هم هست که اهالی داستان‌های متفاوتی را درباره آن نقل می‌کند. مثلا اینکه اگر کسی دندان درد داشته باشد و بتواند با پرش بالای چوب را گاز بگیرد، دندانش خوب می‌شود.

برای دیدن طبیعت زیبای ترکمن صحرا از تهران حدود 500 کیلومتر راه است. شما می‌توانید در مسیر خود به شهر گنبد هم سر بزنید و جاذبه‌های این شهر را هم ببینید.

تالش، بهشت کوچک گیلان

تالش
تالش شهری سبز با ییلاقاتی سبزتر و زیبا است – عکاس: محمدرضا یعقوبی

نمی‌شود لیست سرسبزترین شهرهای ایران را بگوییم و سراغی از تالش نگیریم. بی‌شک تالش از زیباترین و خوش آب‌وهواترین شهرهایی است که می‌توانید در فصل‌های مختلف به آن سفر کنید. نام قدیم تالش هشت‌پر بوده و احتمال می‌رود از این نام قدیمی‌تر هم وجود داشته باشد. در این شهر حدود 4 میلیون نفر زندگی می‌کنند. بسیاری از تالشی‌ها به شهرها و کشورهای دیگر هم مهاجرت کرده‌اند. مثلا جمعیت بزرگی از آن‌ها هستند که سال‌هاست در مسکو، زندگی می‌کنند.

تالش به جنگل و دریا نزدیک است. در نتیجه اگر دوست دارید جایی باشید که هر دوی این زیبایی‌ها را ببینید، سفر به تالش و رزرو ویلا در تالش می‌تواند عالی باشد. از این‌جا می‌توانید به ییلاق‌های تالش از جمله سوباتان بروید. اگر دوست داشتید، به سمت ساحل و جنگل گیسوم حرکت کنید و یا دیدن کوه‌های تالش را در برنامه‌هایتان بگذارید. از تهران تا تاش حدود 425 کیلومتر راه است. اگر ماشین شخصی ندارید می‌توانید با اتوبوس هم به این شهر بروید و با کمک محلی‌ها و کرایه ماشین، جاذبه‌های اطراف تالش را هم ببینید. بهترین فصل برای دیدن تالش از بهار تا اوایل زمستان است. از سویی دیگر به دنبال کاهش دما و سردتر شدن هوا، ممکن است کمی سفرتان سخت شود.

اجاره ویلا در تالش با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آلاشت، جایی برای چیدن ستاره‌ها

آلاشت
آلاشت با رصدخانه، جنگل و رودخانه‌اش از سرسبزترین شهرهای مازندران است – عکاس: محمدامید

یکی از شهرهای سوادکوه، آلاشت است. سرزمینی مرتفع که در آن ابرها به مهمانی قله کوه‌ها دعوت‌اند و طبیعتش، رویایی‌ترین صحنه‌ها را می‌سازد. در آلاشت می‌توانید خانه و ویلا اجاره کنید و تجربه شب‌مانی در یکی از سبزترین ییلاق‌های ایران را داشته باشید. هوای خنک، آسمان ابری و نم باران، از مهم‌ترین ویژگی‌های این شهر است.

در آلاشت سال‌ها پیش یک رصدخانه نیز تاسیس شده است. این رصدخانه در جایی مرتفع قرار گرفته و از سه طرف با پرتگاه‌هایی محصور شده است. دو دستگاه تلسکوپ 14 و 6 اینچی موتوردار، می‌توانند تجربه‌ای متفاوت از دیدن آسمان شب و شناخت اجرام فضایی را برایتان به ارمغان بیاورند. در آلاشت موزه مردم‌شناسی و خانه‌های روستایی زیبایی نیز وجود دارند. مردم آن بسیار مهمان‌نوازند و غذاهای محلی آلاشت هم می‌تواند برایتان جذاب باشد.

آلاشت از تهران 255 کیلومتر فاصله دارد. اکثر ماشین‌ها می‌توانند جاده آن‌را بالا بروند و از این جهت مشکلی نیست. با این حال از آنجا که مه و باران آن زیاد است، بهتر است قبل از تاریکی هوا خودتان را به آلاشت برسانید.

برای اجاره ویلا و سوئیت سوادکوه از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره ویلا سوادکوه قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

سخن آخر

در اینجا به معرفی 8 شهر سرسبز ایران پرداختیم. شهرهایی در جغرافیاهای گوناگون که هرکدام در فصل‌هایی از سال، می‌توانند میزبان‌تان باشند. فرقی نمی‌کند مقصدتان کجای ایران است، اتاقک برای اقامت، کنارتان است. از بلندترین قله‌های کوه‌ها و سرسبزی کوهپایه‌ها گرفته تا کویرها و شهرهایی پنهان در میان درختان. هر کجای ایران که سرای دل‌تان باشد، همان جا می‌توانید از اتاقک ویلا رزرو کنید و یا اقامتگاهی مناسب با بودجه و علائق خود را بیابید.

3.9/5 - (26 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. اون عکس اول که نامی ازش نبردید.دریاچه شهیون هستش ک در استان خوزستان وشهر دزفول قرار داره یعنی همون سد دز

  2. اون عکس اول که نامی ازش نبردید.دریاچه شهیون هستش ک در استان خوزستان وشهر دزفول قرار داره یعنی همون سد دز

  3. بهترین شهر .پایتخت طبیعت ایران یاسوج بعد سی سخت است حتما مد نظر قرار داده شود از استان کهگیلویه وبویراحمد استانی چهار فصل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *