برنامه سفرتجربه سفرجاهای دیدنیجنگل‌هاچه جوری سفر برم؟سواحلشهرهاکوه‌هامشاهیر

راهنمای کامل سفر به شمال | سفر به سرزمین عجایب ایران

یادم می‌آید دفعه اولی که کتاب «آلیس در سرزمین عجایب» را باز کردم، تا ساعت‌ها نمی‌توانستم آن را زمین بگذارم و برای من ۱۰ساله جمع شدن این همه شگفتی در یکجا، عجیب‌وغریب بود. وقتی بزرگ‌تر شدم و دغدغه‌هایم تغییر کرد، بازهم این کتاب را خواندم و هنوز برایم پر از شگفتی بود. بعد از خواندن جلد دوم کتاب یعنی «آن‌سوی آینه»، بیشتر با آلیس همذات‌پنداری کردم؛ چون با دغدغه‌های یک بزرگسال بار دیگر تصمیم گرفت که به سرزمین عجایب سفر کند.

قوه تخیل لوییس کارول (نویسنده کتاب) و خلاقیت او در حدی قدرتمند بود که داستانش هیچ‌وقت تازگی خود را از دست نمی‌دهد و در عصر متاورس و هوش مصنوعی هم هر کسی آن را می‌خواند شگفت‌زده می‌شود.

شاید تا اینجا این سؤال به ذهنتان رسیده باشد که داستان آلیس چه ربطی به سفر شمال دارد؟ در جوابتان باید بگویم که شمال همان سرزمین عجایب ما ایرانی‌ها است که مثل آلیس هرچقدر به آن سفر کنیم سیر نمی‌شویم و همیشه برایمان یک ماجراجویی تازه در چنته دارد. خدا هم این سرزمین عجایب را طوری آفریده که فراتر از زمان، سن‌وسال و هر سلیقه‌ای باشد و هیچ‌وقت تکراری نشود.

برای یک سفر خاطره‌انگیز و کامل به گوشه‌ای از این سرزمین عجایب، دستتان را به من بدهید:

پیش‌نیاز سفر به شمال: آب‌وهوا و جاده‌ها را چک کنید

پیش‌نیاز سفر به شمال
دریا، اصلی‌ترین بهانه سفر به شمال – عکاس: رضا سینا

آب‌وهوای خوب و خلوتی جاده‌ها و اماکن دیدنی، مثل 2 کفه ترازو هستند که هیچ‌وقت قرار نیست تراز شوند. مثلاً اگر تعطیلات عید و آخر هفته‌های اردیبهشت را برای سفر به شمال انتخاب کردید، انتظار جاده‌های خلوت و عکس گرفتن بی‌دغدغه با جاذبه‌های گردشگری را نداشته باشید. اگر هم پاییز و زمستان را به خاطر خلوتی انتخاب کردید، باید با باران و برف کنار بیایید و با آنها خاطره سازی کنید. همیشه هم عکس لیموناد و موهیتو خنک لب ساحل با پای برنزه شده قشنگ نیست.

توصیه من این است که خیلی در مورد آب‌وهوا و وضعیت جاده وسواس به خرج ندهید، اگر شمال شما را طلبیده و وضعیت راه جوری نیست که به سلامتتان آسیب بزند و ماشینتان هم روبه‌راه است، معطلش نکنید و باروبندیل را ببندید و بعد از اجاره ویلا در شمال، استارت بزنید.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

قدم اول: برنامه‌ریزی کنید و اقامتگاه رزرو کنید

برنامه‌ریزی برای سفر به شمال
چند روزی را بدون دغدغه و در سکوت زیبای طبیعت سر کنید – عکاس: شکری محسوب/small>

به عقیده نگارنده، یک سفر ایدئال به شمال باید تمامی تفریحات ممکن را داشته باشد و تمامی وجوه شخصیتی شما و همراهانتان را راضی نگه دارد؛ البته به شرط اینکه تنوع شخصیتی داشته باشید!

برنامه سفر پیشنهادی من 5 روز است و شامل شهرهای رشت، بندر انزلی و ماسال می‌شود و در آن هم بازدید از اماکن تاریخی، شنا در دریا، کوهنوردی، شکم گردی و استراحت در طبیعت وجود دارد و هم بازدید یکی از رؤیایی‌ترین جاهای ایران که همان پناهگاه حیات‌وحش سرخانکل است و اسب‌های وحشی زیبا در آن زندگی می‌کنند. برای لذت بردن از این برنامه، بهتر است ماه‌های فروردین و اردیبهشت و اواسط شهریور تا مهر را برای سفر انتخاب کنید.

با کمک اتاقک می‌توانید بدون دغدغه در هر یک از شهرهایی که گفتم اقامتگاه رزرو کنید، کافی است نام هر کدام از آن‌ها را در نوار جستجوی صفحه اصلی تایپ کنید تا با تنوع بالایی از اقامتگاه‌های مختلف در هر شهر روبرو شوید. برای به‌هم‌نخوردن برنامه سفر و دسترسی مناسب به جاهای دیدنی معرفی شده، بهتر است به فکر اقامت در شهرهای رشت و ماسال باشید.

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

قدم دوم، زدن به دل جاده رشت-قزوین

سفر به شمال از جاده قزوین-رشت
پروانه‌های بادی منجیل، نخستین شگفتی مسیر! – عکاس: رضا سینا

اگر ساکن مازندران، گلستان و استان‌های شمال غرب کشور نیستید، برای رفتن به اولین توقفگاه که همان شهر رشت است، چاره‌ای جز زدن به دل جاده قزوین- رشت ندارید. مسیر این جاده از قزوین تا منجیل کمی خسته‌کننده و یکنواخت است، اما اگر فصلی که گفتم را برای سفر انتخاب کنید، شانس دیدن دشت‌های سبز کنار جاده و زمین‌های کشاورزی پربار را خواهید داشت.

منجیل دومین شهر استان گیلان است که در جاده قزوین-رشت به آن می‌رسید و پروانه‌های بادی نیروگاه آن از کیلومترها دورتر به شما خوشامد می‌گویند. گردهمایی این فرفره‌های سفید غول‌پیکر و سد سفیدرود، باعث شده که گیلان برای تأمین برق خود به جای دیگری محتاج نباشد. اگر خواستید با این پروانه‌ها و درختان زیتون عکس بگیرید یا برای استراحت در منجیل توقف کنید، حسابی مراقب باشید؛ چون باد شدید منجیل شهرت جهانی دارد و ممکن است مجبور شوید با وسایلتان برای همیشه خداحافظی کنید.

بعد از منجیل به مهد زیتون ایران یعنی رودبار می‌رسید. پیشنهاد می‌کنم حتماً در این شهر پیاده شوید، کمی زیتون پرونده نوش‌جان کنید و اگر گرسنه هستید، سری به رستوران زیتون این شهر بزنید و شکم گردی را با غذاهای سنتی و محلی این رستوران باکیفیت شروع کنید.

بعد از منجیل هم شهرهای رستم‌آباد، سراوان و سنگر سر راه شما قرار می‌گیرند که هر کدام جاذبه‌های خاص خود را دارند و می‌توانید برای استراحت در آن‌ها توقف کنید. اگر برنامه سفرتان انعطاف‌پذیر است و می‌توانید کمی آن را طولانی کنید، با کمک اتاقک نسبت به اجاره ویلا در رستم آباد اقدام کنید و دریاچه رؤیایی استخرگاه را در روز ببینید.

قدم سوم: رشت؛ میدان شهرداری، سبزه‌میدان و نوای فروشندگان ماهی کولی

رشت یکی از زیباترین شهرهای کشور است که دیدن آن بر هر ایرانی واجب است. مگر می‌شود خودتان را از دیدن میدان شهرداری و شنیدن هیاهوی خاطره‌انگیز بازار رشت محروم کنید؟ برای دسترسی بهتر به دیدنی‌های رشت بهتر است نسبت به اجاره ویلا و سوئیت در رشت | اجاره اقامتگاه سنتی و بوم گردی در رشت | اجاره ویلا استخردار رشت | اجاره کلبه چوبی رشت یا اطراف آن اقدام کنید.

دیدنی‌های رشت

می‌توانید 2 روز اول را در شهر رشت سر کنید و سفری به دل فرهنگ و تاریخ این شهر داشته باشید و یک دنیا خاطره ذخیره کنید. می‌توانید جاهای زیر را در این 2 روز ببینید:

میدان شهرداری

میدان شهرداری رشت
برج ساعت شهرداری و کلیدهای معروف! – عکاس: آنا آریان

اگر به رشت رفتید و میدان شهرداری را ندیدید، امتیاز سفر به رشت را از دست می‌دهید. مشهورترین بنای این میدان بزرگ، ساختمان شهرداری رشت است که با آن برج ساعت و لوگوی کلیددارش، امضای این شهر هم محسوب می‌شود. این ساختمان به همراه سایر اماکن دیدنی این مجموعه یعنی کتابخانه، اداره پست و هتل ایران در سال 1304 و به دستور رضاشاه پهلوی ساخته شده‌اند و اگر شب به آن‌ها سر بزنید، می‌توانید شاهد زندگی شبانه رشتی‌ها هم باشید.

آدرس میدان شهرداری رشت: استان گیلان، رشت، خیابان شریعتی، میدان شهرداری

سبزه‌میدان، میدان مجسمه‌ها

سبزه میدان رشت
سبزه‌میدان رشت دست‌کمی از سنترال پارک نیویورک ندارد – عکاس: میلاد رفتاری

سبزه‌میدان در حقیقت یک پارک کوچک است که مجسمه‌های مشاهیر رشت در اطراف آن قرار دارد و می‌توانید از طریق خیابان علم‌الهدی که به‌تازگی سنگ‌فرش شده، خودتان را پیاده از میدان شهرداری به آنجا برسانید. عکس گرفتن در این میدان و رفتن به کافه زیبا که بی شک یکی از زیباترین کافه‌های ایران است و در نزدیکی این میدان قرار دارد را فراموش نکنید.

آدرس سبزه‌میدان رشت: استان گیلان، رشت، انتهای خیابان طالقانی، سبزه‌میدان

بازار سنتی رشت

بازار رشت
مهمانی رنگ، بو و مزه – عکاس: محمدجواد سلیمانی

بازار سنتی رشت هم فاصله زیادی تا میدان شهرداری ندارد و می‌توانید از کوچه‌پس‌کوچه‌های این میدان خودتان را به این بازار نوستالژیک برسانید. شاید اوایل تصور کنید که این بازار کمی شلوغ و پرهیاهو است، اما بعد از مدتی نوای فروشندگان ماهی کولی برایتان مثل لالایی شیرین می‌شود و نمی‌خواهید عطر و بوی خوراکی‌های محلی را از دماغتان بیرون بروند.

اگر به این بازار رفتید، خرید خیارهای تازه بوته‌ای و خوش‌عطر، پنیر سیاه مزگی و تخم‌مرغ محلی را فراموش نکنید. اگر هم در اقامتگاهتان امکانات آشپزی دارید، سبزی محلی تازه، برنج و ماهی کولی بخرید و یک سبزی‌پلوماهی خوشمزه به سبک گیلانی درست کنید و لذت ببرید.

آدرس بازار روز رشت: استان گیلان، رشت، میدان شهرداری، خیابان امام خمینی، بازار سنتی رشت

حمام حاجی، محله ساغری سازان

حمام حاجی رشت
شکوهی که با بی‌اعتنایی هم از بین نرفته – عکاس: Farshid A

شاید اگر متوجه شوید که این حمام قدیمی فقط یک سردر زیبا دارد، احتمالاً به عقل نگارنده شک می‌کنید، ولی وقتی این سردر زیبا را ببینید متوجه می‌شوید که رفتن به محله قدیمی ساغری سازان رشت و گشتن به دنبال این حمام در کوچه‌های این محله، ارزشش را دارد.

این حمام در دوره قاجار ساخته شده و با وجود ثبت در فهرست آثار ملی، متأسفانه فعلاً نمی‌توانید از داخل آن بازدید کنید. اگر در این محله گم شدید؛ نگران نباشید و بدون رودربایستی از مردم مهربان رشت سؤال کنید، بعید است با روی گشاده جوابتان را ندهند.

آدرس حمام حاجی رشت: استان گیلان، رشت، محله ساغری سازان، خیابان دانشسرا، خیابان ساغری سازان

خانه میرزا کوچک‌خان رشت

خانه میرزا کوچک خان رشت
چقد جنگلا خوسی، ملت واسی، خستا نبوسی؟ – عکاس: مرتضی شرکت

بعد از میدان شهرداری، ندیدن خانه‌موزه میرزا کوچک‌خان رشت باعث می‌شود امتیاز این مرحله از سفر را از دست بدهید. بازدید از خانه یکی از بزرگ‌ترین قهرمانان خطه گیلان و ایران‌زمین بر هر ایرانی واجب است. در موزه این خانه می‌توانید کتاب‌هایی مربوط به دوره مشروطه و نهضت جنگل، عکس‌های میرزا و یارانش و گهواره کودکی‌های مؤسس جمهوری سرخ گیلان را ببینید.

بعد از بازدید از این خانه، شنیدن ترانه میرزا کوچک‌خان ناصر مسعودی را به‌شدت توصیه می‌کنم. بخشی از این ترانه را در توضیح عکس بالا می‌بینید که ترجمه‌اش این است: «چقدر در جنگل برای مردم می‌خوابی؟ خسته نشدی؟»

آدرس خانه میرزا کوچک‌خان: استان گیلان، رشت، محله استادسرا، خانه‌موزه میرزا کوچک‌خان

شکم گردی در رشت

حیف است که به مرکز گیلان بروید و از غذاهای محلی و خوراکی‌های خوشمزه آن نچشید. رستوران‌هایی مثل شور کولی و شکم‌الملوک معرف حضور بیشتر گردشگران و عاشقان شهرهای شمالی هستند؛ اما اگر خواستید در جای خودمانی‌تری غذای محلی نوش‌جان کنید، رستوران حاج حسین را انتخاب کنید و اگر خواستید سوار ماشین زمان شوید، سری به کافه زیبا بزنید:

رستوران حاج حسین

رستوران حاج حسین رشت
حتی چشم‌ها هم می‌توانند بفهمند این غذا چقدر خوشمزه است! – عکاس: مریم حیدری

رستوران حاج حسین یکی از مشهورترین رستوران‌های سنتی رشت است که دکوراسیون ساده‌ای دارد؛ ولی مزه غذاهای آن تا مدت‌ها زیر دندانتان می‌ماند. مخصوصاً اگر کباب ترش، میرزاقاسمی و کاله کباب را امتحان کنید. قیمت غذاهای رستوران حاج حسین کمی گران است که کیفیت بالا این موضوع را جبران می‌کند. این رستوران پارکینگ هم دارد و برای رفتن به آن دغدغه جای پارک نخواهید داشت.

آدرس رستوران حاج حسین رشت: استان گیلان، رشت، میدان صیقلان، خیابان شریعتی، نرسیده به پل، رستوران حاج حسین

کافه زیبا

کافه زیبای رشت
از معدود عکس‌های یواشکی ثبت شده از کافه! – عکاس: روناک شاکری

اگر یک روز را برای گردش در سبزه‌میدان و بازدید از خانه میرزا اختصاص بدهید، شانس سفر به یک قرن پیش را خواهید داشت. برای این سفر، باید به کافه زیبا بروید که فاصله چندانی تا سبزه‌میدان ندارد و می‌توانید از پنجره‌های آن سبزه‌میدان را تماشا کنید. در بدو ورود دکوراسیون شلوغ اما زیبای کافه توجه شما را به‌شدت جلب می‌کند و شما را یاد تصاویری که از دوره قاجار و پهلوی اول دیده‌اید می‌اندازد.

متأسفانه روی دیوارهای این کافه تابلویی وجود دارد که شما را از عکاسی منع می‌کند. اگر روابط عمومیتان خوب است، شاید بتوانید صاحب کافه را راضی کنید که این هشدار را نادیده بگیرد. در غیر این صورت هم می‌توانید تصاویر کافه را در ذهنتان ثبت کنید. ازآنجایی‌که بعید است مثل این کافه را جای دیگری پیدا کنید، نگران فراموش شدن این تصاویر نباشید.

آدرس کافه زیبای رشت: استان گیلان، رشت، خیابان طالقانی، بین منیژه و سلیمی، کافه زیبا

قدم چهارم: بندر انزلی؛ تماشای اسب‌های وحشی و شنیدن بوق کشتی‌ها

یکی از شگفتی‌های سرزمین عجایب ایران در این قسمت سفر قرار دارد. پناهگاه حیات‌وحش سرخانکل محل زندگی بعضی از گونه‌های جانوری زیبا و کمیاب است که مناظر آن را احتمالاً فقط در فیلم‌ها و رؤیاهایتان خواهید دید. برای بندر انزلی می‌توانید یک روز از سفرتان را کنار بگذارید و هم تنی به آب بزنید و هم روی تالاب انزلی قایق‌سواری کنید. البته دیدنی‌های انزلی مثل گورستان لهستانی‌ها، موزه نظامی، بقعه بی‌بی حوریه و … بی‌شمار است و می‌توانید در یک برنامه سفر مفصل به انزلی، تمام آن‌ها را ببینید.

فاصله بندر انزلی تا رشت با خودروی شخصی، چیزی حدود یک ساعت است و می‌توانید شب مجدداً به اقامتگاهتان در رشت برگردید و برای مابقی سفر آماده شوید.

جاهای دیدنی بندر انزلی

لیست جاهای دیدنی بندر انزلی فقط به تالاب و پناهگاه حیات‌وحش محدود نمی‌شود، اما چون هدف اصلی ما از سفر به این شهر دیدن همین 2 جای دیدنی است، اسم آن‌ها را در ابتدای لیست آورده‌ام:

تالاب انزلی

تالاب انزلی
چیزی جز زیبایی نمی‌بینید – عکاس: محمدرضا ساجدی

احتمالاً بندر انزلی را بعد از باران و تیم ملوان، با تالاب آن می‌شناسند. این تالاب خاص چیزی حدود 20 هکتار وسعت و 3 جزیره با نام‌های بزرگ، میان‌پشته و کوچک دارد و برای دیدن نیلوفرهای آبی و لاله‌های زیبای آن، باید شهریورماه را برای سفر انتخاب کنید. البته نیلوفرها و لاله‌ها تنها جاذبه دیدنی این تالاب نیستند، بلکه می‌توانید با قایق‌سواری روی این تالاب پهلوگرفتن کشتی‌ها، پرندگان مهاجر، نیزارهای زیبا و خانه‌های رنگی مجاور آن را ببینید.

امکان دارد هزینه قایق‌سواری روی این تالاب شما را منصرف کند؛ اما بعد از دیدن زیبایی‌های آن احتمالاً هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اید را فراموش می‌کنید.

آدرس تالاب انزلی: استان گیلان، بندر انزلی، تالاب انزلی

پناهگاه حیات‌وحش (تالاب) سرخانکل

پناهگاه حیات وحش سرخانکل
همان‌چیزی‌که جای دیگری نمی‌توانید پیدا کنید – عکاس: پریچهر ایزدنیا

پناهگاه حیات‌وحش سرخانکل یک منطقه حفاظت شده است، یعنی می‌توانید امید داشته باشید که اگر در فصلش به بندر انزلی سفر کنید، امکان دیدن اسب‌های وحشی، مرغابی‌ها، غاز، قو و … را خواهید داشت. سخت یا آسان بودن تماشای این گونه‌های جانوری خاص، به سطح آب تالاب بستگی دارد و اگر سطح آب بالا باشد، باید برای دیدن آن‌ها خودتان را به نزدیک‌ترین خشکی برسانید.

این منطقه حفاظت شده حدود 1214 هکتار وسعت دارد و توصیه می‌کنم که برای ورود به آن‌ها و عکاسی از گونه‌های جانوری، حتماً با یک راهنمای محلی یا محیط‌بان همراه شوید.

آدرس پناهگاه حیات‌وحش سرخانکل: استان گیلان، بندر انزلی، پناهگاه حیات‌وحش سرخانکل

ساحل بندر انزلی

ساحل بندر انزلی
آرامش دریا با موسیقی مرغان دریایی – عکاس: آریان موسوی‌فر

حالا که تا شمال و یک شهر ساحلی آمده‌اید حیف است تنی به آب نزنید. بندر انزلی دهکده‌های ساحلی و پلاژهای متعددی دارد، اما اگر نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید، می‌توانید به ساحل اصلی بندر انزلی بروید که یکی از پهناورترین سواحل شمالی است و از قدیمی‌ترین آن‌ها نیز محسوب می‌شود. علاوه بر آب‌تنی، در ساحل بندر انزلی می‌توانید پهلو گرفتن کشتی‌ها را تماشا کنید یا به ورزش‌های آبی بپردازید.

آدرس ساحل بندر انزلی: استان گیلان، بندر انزلی، ساحل بندر انزلی

مرکز خرید کاسپین

مرکز خرید کاسپین
یکی از مراکز خرید محبوب منطقه آزاد انزلی – عکاس: مجتبی عبادی

بندر انزلی در یک منطقه آزاد تجاری با همین نام قرار دارد؛ یعنی آنجا می‌توانید کالاهای وارداتی را با حداقل هزینه گمرک خریداری کنید. این ویژگی باعث شده تا بندر انزلی مراکز خرید متعدد و بزرگی داشته باشد که کالاهای موجود در آن‌ها بیشتر وارداتی هستند. یکی از این مراکز خرید بزرگ، مرکز خرید کاسپین است.

این پاساژ در بخش غربی بندر انزلی قرار دارد و اگر بعد از قایق‌سواری روی تالاب خسته نبودید، بد نیست گشتی در آن بزنید. البته حواستان باشد که خرید کالاهای خارجی از منطقه آزاد محدودیت دارد و با هر کد ملی می‌توانید تعداد مشخصی کالا خریداری کنید.

آدرس مرکز خرید کاسپین بندر انزلی: استان گیلان، بندر انزلی، خیابان مطهری، بعد از بازار پردیس، مرکز خرید کاسپین بندر انزلی

شکم گردی در بندر انزلی

بعید است تا بندر انزلی بروید، شنا، قایق‌سواری و پاساژ گردی کنید و گرسنه نشوید. برای خوردن غذاهای خوشمزه در این شهر ساحلی، می‌توانید رستوران‌های زیر را امتحان کنید:

رستوران لوتکاچی

رستوران لوتکاچی
لذت خوردن میرزاقاسمی در جوار تالاب و دریا دوبرابر می‌شود – عکاس: مجده شجری

اگر اهل پاساژ و پاساژ گردی نیستید یا خواستید قبل از رفتن به مراکز خرید انزلی تجدید قوا کنید، می‌توانید به یکی از بهترین رستوران‌های مجاور تالاب انزلی با نام لوتکاچی بروید و هم غذای خوشمزه بخورید و هم از منظره تالاب و خانه‌های رنگی همسایه آن لذت ببرید. انواع غذاهای ایرانی و گیلانی در منوی این رستوران وجود دارد و اگر هم هوس قهوه کردید، می‌توانید سراع منوی کافی‌شاپ بروید.

آدرس رستوران لوتکاچی بندر انزلی: استان گیلان، بندر انزلی، خیابان تکاوران، سمت روگا، روبه‌روی خانه‌های رنگی، رستوران لوتکاچی بندر انزلی

رستوران و خانه‌باغ یار ماشالله

خانه باغ یار ماشالله
این خانه‌باغ به‌تنهایی یک جاذبه گردشگری است – عکاس: مصطفی الموسوی

رستوران و خانه‌باغ یار ماشالله هم یکی دیگر از رستوران‌های نزدیک تالاب است و برخلاف رستوران لوتکاچی، فضایی سنتی و صمیمی دارد. همان‌طور که از نام آن می‌توانید حدس بزنید، این رستوران یک خانه قدیمی گیلانی است که بازسازی شده و در منوی آن فقط می‌توانید غذاهای اصیل ایرانی و گیلانی را پیدا کنید. این رستوران زیبا، فضای باز هم دارد و اگر می‌خواهید هنگام صرف غذا از هوای بندر هم لذت ببرید، می‌توانید میزهای حیاط را انتخاب کنید.

آدرس رستوران و خانه‌باغ یار ماشالله: استان گیلان، بندر انزلی، غازیان، روبه‌روی آتش‌نشانی، خیابان سنایی، رستوران و خانه‌باغ یار ماشالله بندر انزلی

قدم پنجم: ییلاقات ماسال؛ آنجا که تمامی خستگی‌ها جا می‌مانند

پس از گشت‌وگذار در شهرهای شلوغ و ماجراجویی، بهتر است 2 روز آخر را جایی بروید که سکوت و آرامش باشد و بتوانید مقداری از آن را به شهر خودتان سوغات ببرید، در ایوان یک کلبه چوبی در کوهستان بنشینید، چای بنوشید و یک تابلوی نقاشی زنده را تماشا کنید که اسب و درخت و مه دارد. برای رسیدن به این منظور، بخش آخر سفر را مهمان ماسال خواهید بود.

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

ماسال فاصله زیادی تا بندر انزلی و رشت ندارد و فرقی نمی‌کند که شب را در انزلی بمانید یا به رشت برگردید؛ در هر صورت یک ساعتی را تا ماسال در راه خواهید بود. پیمودن فاصله خود شهر ماسال تا بعضی از ییلاقات آن مثل اولسبلانگاه هم حدود یک ساعت طول می‌کشد. اتاقک به شما کمک می‌کند تا نسبت به اجاره ویلا ماسال | اجاره کلبه در ماسال اقدام کنید.

جاهای دیدنی ماسال

ازآنجایی‌که هدف از این بخش سفر کسب آرامش و شارژ کردن باتری روح برای بازگشت است، بیشتر ییلاقات ماسال را معرفی می‌کنیم.

ییلاق اولسبلانگاه

ییلاق اولسبلانگاه
دشت‌هایی چه فراخ، کوه‌هایی چه بلند! – عکاس: یاسر همایون

دیدنی‌ترین و مشهورترین ییلاق ماسال، اولسبلانگاه است که در 27 کیلومتری شمال غرب شهر ماسال قرار دارد. ارتفاع این روستای زیبا از سطح دریا 1490 متر است؛ یعنی هوای آن پاک و خنک است. برای دیدن اقیانوس ابر هم بهتر است اوایل بهار یا اواخر تابستان به این ییلاق سفر کنید. در 2 روز اقامت در اولسبلانگاه می‌توانید از پیاده‌روی در روستا و اطراف آن لذت ببرید یا اسب‌های روستاییان را اجاره کنید و اسب‌سواری را هم در فهرست تجربه‌های شگفت‌انگیز زندگی خود قرار دهید.

آدرس روستای اولسبلانگاه: استان گیلان، شهرستان ماسال،27 کیلومتری شمال غرب ماسال، ییلاق اولسبلانگاه

شاندرمن

دهکده شاندرمن ماسال
قدیمی‌ترین شاه‌نشین ماسال – عکاس: مسعود درویشی

اگر نمی‌خواهید چندان از ماسال دور شوید و در عین حال به طبیعت بکر هم دسترسی داشته باشید، می‌توانید دهکده شاندرمن را برای اقامت انتخاب کنید که لقب قدیمی‌ترین شاه‌نشین ماسال را یدک می‌کشد و در گذشته محل عبور کاروان‌هایی بوده که به سمت تالش شمالی و خلخال می‌رفتند. در شاندرمن هم می‌توانید از اقامت در کلبه‌های چوبی، قدم زدن در هوای تازه روستا، گشت‌وگذار در پنج‌شنبه بازار سنتی آن و تماشای رودخانه مرغک لذت ببرید.

آدرس دهکده شاندرمن: استان گیلان، شهرستان ماسال، 5 کیلومتری غرب ماسال، دهکده شاندرمن

شکم گردی در ماسال

بیشتر رستوران‌های ماسال غذاهای سنتی و محلی را سرو می‌کنند و اگر می‌خواهید لذت چشیدن باقلاقاتق و کباب ترش در هوای تازه و طبیعت را تجربه کنید، حتماً به رستوران‌های زیر سر بزنید:

رستوران کاج ماسال

رستوران کاج ماسال
اشتهای چند برابر شده در هوای پاک را این‌گونه مهار کنید! – عکاس: نگین جلالیان

این رستوران سنتی و زیبا در مجاورت دهکده شاندرمن قرار دارد و اگر این دهکده را برای اقامت انتخاب کردید، دسترسی به آن برایتان آسان خواهد بود. در این رستوران می‌توانید غذایتان را با منظره طبیعت و جنگل میل کنید. این رستوران 24 ساعته باز است و هر وقت گرسنه شدید و دلتان هوس کباب، ماهی و … کرد، می‌توانید به این رستوران بروید.

آدرس رستوران کاج ماسال: استان گیلان، شهرستان ماسال، شاندرمن، خیابان ماسال-شاندرمن، رستوران سنتی کاج ماسال

رستوران و کافه تاپ جمشید

رستوران تاپ جمشید
مگر می‌شود تا شمال رفت و ماهی نخورد؟ – عکاس: Patris Atris

اگر به اولسبلانگاه رفتید و یادتان رفت با خودتان مواد غذایی و خوراکی ببرید، نگران نباشید. رستوران و کافه تاپ جمشید در منطقه گردشگری طاسکوه قرار دارد و فاصله چندانی تا آن ندارید. فضای این رستوران کاملاً سنتی و روستایی است و غذا را روی میز و صندلی چوبی و در کلبه‌ها و تخت‌های سنتی سرو می‌کند. رستوران و کافه تاپ جمشید تمام غذاهای سنتی و ایرانی را در منوی خود دارد و از 9 صبح تا 12 شب باز است. علاوه بر این اگر هوس قهوه و بستنی کردید، می‌توانید از منوی کافی‌شاپ آن سفارش بدهید.

آدرس رستوران و کافه تاپ جمشید: استان گیلان، شهرستان ماسال، منطقه گردشگری طاسکوه، کوچه نجاتی، مجتمع اقامتی تفریحی و رستوران تاپ جمشید

قدم آخر: دل کندن و بازگشت

قلعه رودخان
اگر در فومن ماندید، بازدید از قلعه‌رودخان را فراموش نکنید! – عکاس: سیروس محمدنیا

متأسفانه هر رفتنی بازگشتی هم دارد و باید از زیبایی‌های ماسال، اولسبلانگاه، اسب‌های وحشی و اقیانوس ابر دل بکنید و به شهرتان باز گردید. بعد از کنترل کردن ماشین و اطمینان از سلامت آن، اگر اهل استان‌های شمال غربی کشور هستید، باید ماسال را به سمت غرب بروید و خودتان را به رضوانشهر برسانید و از آنجا هم به آستارا و غرب کشور بروید. اگر هم اهل تهران و استان‌های دیگر هستید، باید به سمت شرق بروید و بعد از صومعه‌سرا و فومن، وارد جاده قزوین رشت شوید.

اگر می‌توانید برنامه سفرتان را طولانی‌تر کنید، یک گزینه دیگر هم دارید و آن اقامت 2 روزه در فومن و بازدید از روستای تاریخی ماسوله و قلعه‌رودخان است.

نکاتی که در سفر به شمال باید بدانید

در سفر به شهرهای شمالی و مخصوصاً ییلاقات، حتماً این نکات را رعایت کنید:

  • پیش از سفر از سلامت خودرو و پر بودن باک آن مطمئن شوید.
  • بعضی از ییلاقات ماسال مثل اولسبلانگاه فروشگاه مواد غذایی ندارند و به همین دلیل بهتر است مواد خوراکی و لوازم آشپزی همراه خودتان ببرید.
  • از روشن کردن آتش در طبیعت و نزدیک شدن به حیوانات وحشی جدا خودداری کنید.
  • برای جنگل نوردی و کوه‌نوردی بهتر است از یک راهنمای محلی کمک بگیرید.
  • در صورت اقامت در روستا، سعی کنید با خرید از بازارچه‌های محلی به اقتصاد آن‌ها کمک کنید.

سخن آخر

آنچه از سفر می‌ماند، عکس‌ها و خاطرات آن است و گاهی اوقات دیدن عکس‌ها خاطرات سفر را زنده می‌کند. پس یادتان نرود که برای ثبت خاطرات شمال حتماً هرجایی که رفتید گوشی و دوربین همراه ببرید و عکس بگیرید.

برنامه سفری که این در این مقاله به آن پرداختیم فقط شامل برخی از شهرهای استان گیلان می‌شود؛ اما بدیهی است که سرزمین عجایب ایران شهرها و دیدنی‌های بی‌شماری دارد که 5 روز برای دیدن تمامی آن‌ها کم است. اگر هر کدام از شهرهای شمالی را برای سفر و اقامت انتخاب کردید، می‌توانید روی اتاقک حساب کنید تا از سقف بالای سرتان مطمئن باشید.

سؤالات متداول درباره سفر شمال

منطقه حفاظت شده سرخانکل کجاست؟

استان گیلان، بندر انزلی، تالاب انزلی

اولسبلانگاه کجاست؟

استان گیلان، شهرستان ماسال، 27 کیلومتری شمال غرب شهر ماسال

حمام حاجی رشت کجاست؟

استان گیلان، رشت، محله ساغری سازان، خیابان دانشسرا، خیابان ساغری سازان

بازار بزرگ کاسپین منطقه آزاد انزلی کجاست؟

استان گیلان، بندر انزلی، خیابان مطهری، بعد از بازار پردیس، مرکز خرید کاسپین بندر انزلی

بهترین فصل سفر به بندر انزلی چه زمانی است؟

برای دیدن گونه‌های جانوری خاص و نیلوفرهای مرداب انزلی، بهتر است شهریورماه به بندر انزلی بروید.

4/5 - (7 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. اداره پول بدهد شمال جای خوبی است برای کشتن در فصل تابستان و بهار موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *