شهرهاجاهای دیدنی

دشت هلن کجاست؟ | ماجراجویی و تعبیر یک رویا

کودکی متولدین دهه شصت و اوایل دهه هفتاد با تلویزیون‌های کوچک گذشت که دو کانال بیشتر نداشت و سرگرمی بچه‌ها تماشای تصاویر متحرک این جعبه جادویی بود. آن روزها که هنوز خبری از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نبود، قصه‌ها و انیمیشن‌ها دنیایی زیبا برای بچه‌ها می‌ساختند.

با شنیدن موزیک خاطره‌انگیز استاد مجید انتظامی برای تیتراژ «بچه‌های کوه آلپ»، مشق شب را رها می‌کردیم و محو جعبه جادویی می‌شدیم. بیشتر اوقات هم از ته دل آرزو ‌می‌کردیم، کاش شبیه آنت و دنی، در دشتی بزرگ و میان کوه‌های بلند با رودخانه خروشان زندگی کنیم. اما هر چقدر بزرگ‌تر شدیم، دنیای خشن بزرگسالی، رویاهای کودکی را در گوشه‌ای از ذهنمان مدفون کرد تا ما را اسیر روزمر‌گی‌ زندگی ماشینی کند. اما بیایید با هم، کمی از شلوغی شهر فاصله بگیریم و رویای سفر به سرزمین بچه‌های کوه آلپ را در دشت هلن به واقعیت تبدیل کنیم. رویای کودکی ما در کجا تعبیر می‌شود؟

دشت هلن کجاست؟

دشت هلن کجاست
نمایی از دشت هلن – عکاس: زینب خاتون

شاید با خودتان فکر کنید که این مقاله درباره کشور سوئیس و کوه‌های آلپ است، اما دشت هلن یا منطقه حفاظت شده هلن، با وسعت ۳۰ هزار هکتار جنگل و ۱۰ هزار هکتار مرتع در جنوب شهرکرد قرار گرفته است.

دشت هلن شامل بخشی از شهرستان‌های کیار، اردل و لردگان استان چهارمحال و بختیاری است؛ بنابراین برای سفر به این دشت زیبا نیازی به ویزا و خرید ارز ندارید، فقط باید راهی یکی از بهترین استان‌های ایران شویم که سکونتگاه قوم شریف بختیاری است.

اما چرا این دشت را با انیمیشن کوه‌های آلپ مقایسه کردم؟ حتما در بلاگ‌ها یا پست‌های اینستاگرامی با کلماتی مثل سوئیس ایران، بهشت ایران، عروس ایران و … برای توصیف یک منطقه مواجه شدید و از این همه اغراق برای فروش تور یا خدمات گردشگری کلافه هستید. صادقانه به شما می‌گویم که تا قبل از سفر به دشت هلن، به این تبلیغات مجازی برای تشبیه طبیعت ایران به کشورهای خارجی با شک و تردید نگاه می‌کردم. ولی زمانی که به دشت رسیدم در یک لحظه فقط موزیک بچه‌های کوه آلپ در مغزم پخش شد و رویای ماجراجویی در سرزمین این انیمیشن ژاپنی برایم به واقعیت تبدیل شد.

از این رو، با یک جمله این بخش از مقاله را کامل می‌کنم، دشت هلن با وجود رودخانه‌های ارمند و کارون، جنگل بلوط، کوه، حیات‌وحش و … مثال بارز آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری، است.

برای اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بومگردی در شهرکرد می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

چرا اسم این دشت ایرانی باید هلن باشد؟

اگر اهل سفر باشید و مناطق بکر استان‌های مختلف ایران را بشناسید، بیشتر از نام‌های بومی و محلی برای جاذبه‌های گردشگری ایران استفاده شده است. حالا سوال این‌جاست که چرا منطقه‌ای با بیش از ۳۰ روستا و زندگی عشایر بومی، نامی آمریکایی دارد؟ این نام‌گذاری یک داستان جالب دارد.

حدود یک قرن پیش، در نیویورک داستان عاشقانه‌ای شکل گرفت که در آن ابوالقاسم بختیار، اولین پزشک متخصص جراح ایرانی عاشق پرستار آمریکایی شد و این تازه شروع ماجرا بود. این زوج در سال ۱۳۰۹ خورشیدی با دعوت مستقیم رضا شاه پهلوی برای ساخت و مدیریت دانشکده پزشکی دانشگاه تهران به ایران آمدند. اما مدیریت دانشکده پزشکی عطش خدمت این زوج به مردم را رفع نکرد. به همین دلیل راهی شهرهای ایران به ویژه مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری شدند تا بیماران را درمان کنند.

با وجودی که این داستان عاشقانه به طلاق ختم شد، اما پرستار آمریکایی همچنان به خدمت در مناطق محروم ادامه داد و بعد از مرگ نیز در شهر طوس به خاک سپرده شد. نام این پرستار آمریکایی هلن جفریر بود که به افتخار و یادبود او، نام کوه دهستان مشایخ را هلن گذاشتند و به همین دلیل این منطقه با نام دشت هلن به ثبت رسیده است.

پوشش گیاهی و جانوری دشت هلن

پوشش گیاهی و جانوری دشت هلن
طبیعت دشت هلن – عکاس: دلارام

در بخش معرفی دشت برای شما نوشتم که آنچه خوبان همه دارند، دشت هلن یک‌جا دارد! حالا با هم به سراغ حیات‌وحش و پوشش گیاهی این دشت می‌رویم که یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های هر منطقه حیوانات و گیاهان آن هستند. به دلیل وجود رودخانه و چشمه‌هایی مانند آب سفید، تاگک، گردک، سیبا و … شرایط مناسبی برای رشد گیاهان و درختانی همچون زالزالک، بادام کوهی، بنه، گز، پلاخور و … مهیا شده است؛ بنابراین شما وقتی وارد منطقه می‌شوید پوشش گیاهی متنوعی از گلزار، بوته و جنگل‌های بلوط را می‌بینید که زیستگاه امن حیات‌وحش است.

اما نگران نباشید! در سفر به دشت هلن خطری از سمت حیوانات شما را تهدید نمی‌کند، اما باید حواستان را خوب جمع کنید که باعث ترس و آسیب حیوانات نشوید. در این دشت روباه‌، گراز، گرگ، خرگوش، خرس قهوه‌ای، بزکوهی، کبک، سنجاب ایرانی، عقاب طلایی و …

زندگی می‌کنند؛ بنابراین قبل از سفر حتما زمان تولید‌مثل و شرایط حیوانات را بررسی کنید تا تفریح شما باعث آزار و اختلال در روند زندگی آن‌ها نشود. البته به شما توصیه می‌کنم از راهنماهای محلی و عشایر منطقه برای حفاظت بیشتر از زیست‌بوم کمک بگیرید. چون بومی‌های هر منطقه اطلاعات کامل‌تری در اختیار شما می‌گذارند.

آب‌وهوای دشت هلن

دشت هلن با وجود چشمه‌های پرآب، رودخانه و نزدیکی به سد کارون ۴، آب‌وهوای نیمه مرطوبی دارد. به همین دلیل در فصل تابستان هوا بیشتر معتدل و گرم است. ضمن اینکه دشت هلن زمستان‌های سرد و برفی دارد؛ بنابراین فقط در صورتی که تجهیزات مناسب دارید و عاشق هوای برفی هستید در فصل زمستان به این‌جا سفر کنید. در فصل‌های بهار و پاییز هم آب‌وهوای خنک و دلپذیری دارد و معمولا در برخی روزها هوا بارانی است.

البته در مورد آب‌وهوا همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که باید قبل از سفر به هر منطقه‌ای شرایط آب‌وهوا و مسیرهای دسترسی را چک کنید و متناسب با آن تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید تا در سفرهای‌تان دچار مشکل نشوید.

بهترین زمان سفر به دشت هلن

معمولا در خیلی از منابع گردشگری برای یک منطقه فصل خاصی قائل می‌شوند و بازدید از جاذبه‌های طبیعی را محدود به یک یا دو فصل در سال می‌کنند. در حالی‌که هر منطقه در هر فصل ویژگی‌های خودش را دارد و طبیعت ایران به قدری حیرت‌انگیز است که باید همه فصل‌ها را برای سفر تجربه کرد.

مثلا دشت هلن در فصل بهار به اوج زیبایی و جذابیت خود می‌رسد که برای کمپینگ یکی از بهترین مناطق ایران است. اما اگر تفریحات  آبی را دوست دارید، تابستان را برای سفر انتخاب کنید. فصل رویایی و رنگی پاییز هم که نیاز به تعریف ندارد و در آخر چه کسی می‌تواند چهره‌ برفی این دشت زیبا و افسانه‌ای را از دست بدهد؟ بنا به سلیقه خود می‌توانید زمان مناسب را برای دیدن این دشت انتخاب کنید.

چه تفریحاتی در دشت هلن انجام دهیم؟

چه تفریحاتی در دشت هلن انجام دهیم
قایق‌سواری در سد کارون ۴ – عکاس: دلارام

به بخش جذاب مقاله رسیدیم! همه ما برای تفریح سفر می‌کنیم و با توجه به سلیقه‌ای که در نوع تفریح داریم، مقصد سفر را انتخاب می‌کنیم.

دشت هلن یکی از مناطقی است که برای تمام سلیقه‌ها، تفریح منحصربه‌فرد و جذاب دارد. چون در این منطقه کمپ تاسیس شده و به همین دلیل انواع امکانات مانند چادرهای کمپینگ، کافی‌شاپ، ورزش‌های آبی و … را دارد.

تفریحهای آبی: رودخانه و صخره در دشت هلن بهترین شرایط را برای ورزش‌های آبی مثل سرسره آبی، پرش از صخره، شنا، قایق بادی یک و چند نفره، شاتل، قایق موتوری، بالشتک بادی، بنانا، جامپ واتر و … فراهم کرده است؛ بنابراین اگر شما اهل تفریح‌های هیجان‌انگیز و آبی هستید، دشت هلن بهترین مقصد برای سفرهای تابستانی است. البته پیشنهاد می‌کنم این تفریح‌ها را با گروه دوستان خوش سفر خود تجربه کنید، چون بدون شک یکی از بهترین خاطرات سفر شما رقم می‌خورد.

کوهنوردی و طبیعتگردی: جنگل‌ بلوط و مسیرهای پاکوب شرایط را برای ساعت‌ها طبیعت‌گردی و کوهنوردی مبتدی تا حرفه‌ای فراهم کرده؛ بنابراین برای عاشقان طبیعت و کوهنوردی یک منطقه بکر با مناظر بی‌نظیر است. البته برای کوهنوردی بهتر است در فصل بهار به این‌جا سفر کنید، چون در فصل‌های سرد شرایط آب‌وهوایی برای کوهنوردی مناسب نیست.

سوارکاری: در دشت هلن شما شانس تجربه بی‌نظیر سوارکاری با اسب‌‌های اصیل را دارید، تجربه‌ای که احساس متفاوت و هیجان‌انگیزی را برای شما ایجاد می‌کند. سوارکاری در این طبیعت رویایی شما را به دنیای قصه‌‌های کودکی می‌برد؛ بنابراین اگر سوارکاری دوست دارید، شانس این تجربه را از دست ندهید.

عکاسی و آسمان شب: عکاسی طبیعت یکی از پرطرفدارترین ژانرهای عکاسی در دنیاست، که سالانه عکاسان زیادی برای برای ثبت جاذبه‌های طبیعی و حیات‌وحش عازم سفرهای طولانی می‌شوند.

دشت هلن با وجود جاذبه‌های طبیعی و حیات‌وحش متنوع، بهترین مقصد برای عکاسان است. ضمن اینکه این‌جا آلودگی نوری ندارد و آسمان شب با تمام جزئیات قابل دیدن است. شما با سفر به دشت هلن، فرصت عکاسی از شگفتی آسمان شب و شمردن ستاره‌ها را دارید.

نکته: دشت هلن یک منطقه حفاظت شده با موجودات آبزی و حیوانات متنوع است؛ بنابراین زمانی‌که به این‌جا سفر کردید با رعایت نکات زیست محیطی تفریح کنید. چون ما فقط یک کره زمین داریم و باید حافظ آن باشیم.

جاذبههای دیدنی نزدیک به دشت هلن

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به دشت هلن
نمایی از سد کارون ۴ – عکاس: زینب خاتون

طبیعت چشم‌نواز دشت هلن فقط به رود و جنگل محدود نمی‌شود، فقط کافی است سفر به این‌جا را شروع کنید تا جاذبه‌هایش یکی پس از دیگری شما را محصور کند؛ بنابراین اگر به تجربه سفر من اعتماد می‌کنید، باید حداقل یک هفته از کار و شهر دور شوید و خود را به دست طبیعت منحصربه‌فرد چهارمحال و بختیاری بسپارید. به شما قول می‌دهم که موقع برگشت چشم‌هایتان خیس شود و دلتنگ این همه زیبایی شوید.

شاید باورتان نشود همین لحظه که در حال نوشتن مقاله هستم، دلم برای سفر دوباره با دوستانم به دشت هلن تنگ شده و خاطرات این سفر شبیه فیلم‌های قدیمی از ذهنم عبور می‌کند. بیشتر از این شما را هوایی نمی‌کنم، فقط در ادامه چند مورد از دیگر جاهای دیدنی شهرکرد و منطقه حفاظت شده هلن را به شما معرفی می‌کنم.

سد کارون چهار

در جنوب غربی شهرکرد و بر روی رودخانه کارون، بزرگ‌ترین سد بتنی دو قوسی ایران قرار گرفته است. نکته جالب توجه این‌جاست که سد کارون چهار با ارتفاع ۲۳۰ متر، پنجمین سد مرتفع دنیاست؛ بنابراین در بازدید از این سد حتی فکر شنا کردن را باید از ذهن خود بیرون کنید. سد کارون چهار طبیعتی منحصربه‌فرد برای کمپینگ، گردش و عکاسی دارد. اما در طول مسیر حواستان به جاده باشد، چون بدون اغراق یکی از زیباترین جاده‌های ایران است.

آبشار آبگلور

دهستان مشایخ جاذبه‌های گردشگری زیبایی دارد و یکی از آن‌ها آبشار آبگلور است. این آبشار در واقع چشمه‌ایست که به شکل پله پله پایین می‌ریزد و نصب پل‌های چوبی معلق جذابیت این آبشار را دو چندان کرده است. این آبشار در مسیر جاده دورک قرار دارد و برای دسترسی به آن بهتر است از راهنماهای محلی کمک بگیرید.

آبشار دره عشق

معرفی دره عشق و جاذبه‌هایش انتشار یک مقاله جدا را می‌طلبد؛ بنابراین فقط آبشار معروف این دره را به شما معرفی می‌کنم. آبشار دره عشق با حدود ۱۰۰ متر ارتفاع یکی از آبشارهای بلند ایران محسوب می‌شود و جزء مناطق گردشگری شهرستان اردل است. این آبشار در فصل بهار بیشترین میزان جریان آب را دارد؛ بنابراین بهترین زمان بازدید از آن اوایل فصل بهار است.

چگونه به دشت هلن سفر کنیم؟

قطعا وقتی به این قسمت مقاله رسیدید، شبیه من عاشق دشت هلن شدید و احتمالا به دنبال فرصت مناسب و هماهنگی گروه دوستان‌تان یا خانواده برای سفر به این منطقه هستید. در این‌جا روش‌های مختلف دسترسی به دشت هلن را برای شما می‌نویسم تا با توجه به امکانات و شرایط بهترین گزینه را انتخاب کنید.

سفر با هواپیما: اگر ساکن تهران هستید باید زمان پروازهای تهران به شهرکرد را بررسی کنید و طبق آن برنامه سفر خود را بچینید. بعد از رسیدن به شهرکرد باید از طریق ماشین‌های سواری بین شهری یا دربستی به سمت دشت هلن بروید. البته پیشنهاد می‌کنم یک شب را در شهرکرد سپری کنید و جاذبه‌های این شهر زیبا را از نزدیک ببینید.

سفر با قطار: سفر با قطار هزینه کمتری به نسبت هواپیما دارد و یکی از بهترین وسایل نقلیه برای سفرهای گروهی‌ است. برای همین اگر می‌خواهید علاوه‌بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، سفر هیجان‌انگیزی را تجربه کنید، همین الان برای خرید بلیت قطار اهواز دست به کار شوید. پیشنهاد می‌کنم بازدید از جاذبه‌های شهر اهواز و رستوران‌گردی در این شهر را از دست ندهید، چون قلیه‌ماهی غذایی نیست که به این راحتی قید آن را بزنید.

سفر با خودرو شخصی: سفر با خودروی شخصی چالش‌هایی به همراه دارد؛ بنابراین بهتر است به صورت گروهی و با چند ماشین سفر کنید. البته برای این سفر ماشین‌های دو دیفرانسیل انتخاب مناسبی هستند. در هر شهری که هستید، فقط کافی است به سمت شهرکرد یا اهواز سفر کنید و بعد با کمک اپلیکیشن‌های مسیریابی یا افراد بومی از مسیر جاده‌های روستایی آب گلور و ده کهنه به دشت زیبای هلن برسید.

نکاتی که در سفر به دشت هلن باید بدانیم!

نکاتی که در سفر به دشت هلن باید بدانیم

با شنیدن کلمه سفر همیشه لبخند می‌زنیم و احتمالا خاطرات خوشی از سفرهای خانوادگی و یا دوستانه برای ما یادآوری می‌شود. اما اگر برای سفرهایمان برنامه درستی نداشته باشیم، ممکن است سفر خوبی را تجربه نکنیم؛ بنابراین این نکات را رعایت کنید.

  • مسیر دشت هلن جاده‌هایی ناآشنا و پرپیچ و خم دارد؛ بنابراین اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید تمام نکات ایمنی و سلامت ماشین را توسط مکانیک متخصص بررسی کنید.
  • دشت هلن دارای امکانات و کمپ است اما شما حتما تمام وسایل شخصی و لازم برای کمپینگ را با خود ببرید. ضمن اینکه حتما جعبه کمک‌های اولیه و داروهای ضروری را همراه داشته باشید.
  • دشت هلن یک منطقه حفاظت شده است که محل زندگی آبزیان، پرندگان و حیوانات متنوعی است؛ بنابراین با آلودگی صوتی و محیطی به حریم آن‌ها تجاوز نکنید. همچنین حواستان به درختان و پوشش گیاهی باشد.
  • حتما به فرهنگ بومی منطقه و عشایر احترام بگذارید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردم با توجه به تجربه شخصی و اطلاعات جامع گردشگری، یکی از بهترین جاذبه‌های چهارمحال و بختیاری که دومین منطقه حفاظت شده این استان بعد از سبزکوه است را به شما معرفی کنم. در آخر توصیه می‌کنم حتما موزیک تیتراژ بچه‌های کوه آلپ را که توسط استاد مجید انتظامی ساخته شده، در سفر به دشت هلن گوش دهید. من و همکارانم در اتاقک خوشحال می‌شویم که تجربه سفر به دشت هلن را با ما به اشتراک بگذارید و سوال‌های خود را از ما بپرسید.

سوالات متداول

دشت هلن کجاست؟

دشت هلن بخشی از شهرستان‌های کیار، اردل و لردگان استان چهارمحال و بختیاری است و برای دسترسی به این شهر باید ابتدا به شهرکرد سفر کنید.

در دشت هلن کجا اقامت کنیم؟

منطقه حفاظت شده هلن اقامتگاه بومگردی یا هتل ندارد ولی چادرهای کمپینگ، کافی شاپ و امکانات تفریحی متنوعی دارد که برای آسایش گردشگران تاسیس شده است. اما اگر به دنبال اقامتگاه یا هتل هستید، در سایت اتاقک می‌توانید اقامتگاه‌های شهرهای اطراف دشت هلن را بررسی و رزرو کنید.

بهترین زمان سفر به دشت هلن چه فصلی است؟

شت هلن در فصل بهار به اوج زیبایی و جذابیت خود می‌رسد که برای کمپینگ یکی از بهترین مناطق ایران است. اما اگر تفریحات آبی را دوست دارید، تابستان را برای سفر انتخاب کنید.

3.5/5 - (42 امتیاز)

اتاقک

فاطمه امیری

راستش از بچگی‌ عاشق غرق شدن توی دنیای قصه‌ها و خیال‌پردازی نویسنده‌ها بودم! با اینکه دانشگاه عکاسی خوندم، اما نوشتن و تصویرسازی با کلمه‌ها همیشه برام جذاب‌تر بوده...:) برای همین الان اینجام تا جذابیت‌های گردشگری رو با کلمه به تصویر بکشم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *