جاهای دیدنی

اثر طبیعی ملی چیست؟ | معرفی آثار طبیعی ایران

معرفی آثار طبیعی ایران

معرفی آثار طبیعی ایران

آثار طبیعی پدیده‌هایی‌اند که معمولا کم‌نظیرند و برای آن‌ها جایگزینی وجود ندارد و از نظر تاریخی، علمی و طبیعی ارزش زیادی دارند. این آثار در طبیعت و گاهی اوقات در گیاهان و جانوران هم دیده می‌شود و به جهت حفاظت از آن‌ها به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت می‌شوند.

در ایران در حدود ۲۰ آثار طبیعی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های جالب و خاصی دارند. در ادامه این مطلب درباره تعدادی از آثار طبیعی ملی ایران به‌صورت مختصر توضیح می‌دهیم. 

اثر طبیعی ملی چیست؟

۱. گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی جاشک یکی از آثار طبیعی ایران است که در استان بوشهر قرار دارد. گنبد نمکی جاشک پدیده‌ای طبیعی است و به‌عنوان بزرگ‌ترین گنبد نمکی خاورمیانه شناخته می‌شود. این گنبد‌های زیبا در حدود ۶۰۰ میلیون سال عمر دارند. دره گل کلم، رنگ‌های خیره‌کننده این گنبد‌ها، چشمه‌ها و آبشارهای نمکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این منطقه‌اند. مهم‌ترین خصوصیات بارز و متفاوت این اثر طبیعی ملی ایران به نوع نمک‌های این کوه نمکی، گنبدها و غارهای منحصربه‌فرد، آبشارها، بلورها و… می‌توان اشاره داشت.

شاید دوست داشته باشید ارزان ترین آپارتمان‌های بوشهر را ببینید.

گنبد نمکی جاشک
عکس از گوگل

۲. لاله واژگون

گل لاله‌ واژگون گیاهی از خانواده سوسن‌سانان است و پیاز و عمری چندین ساله دارد. در بعضی از منطقه‌های ایران این گیاه به لاله اشک یا اشک مریم هم معروف است. تا کنون در دنیا ۶۰ گونه و در ایران ۱۵ گونه از این گیاه شناسایی شده است که در بیشتر کشورها از خواص دارویی آن استفاده می‌کنند و فقط در کشور چین برای پختن غذا هم از آن استفاده می‌شود. این گل در شهرهای ملایر، میاندشت، چادگان، الیگودرز، خمین، سپیدان، فریدون‌شهر، کوهرنگ . خوانسار می‌روید. 

دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ، بزرگ‌ترین رویشگاه لاله واژگون در جهان است. این دست در حدود 3600 هکتار وسعت دارد و در استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است و یکی از مهم‌تری آثار طبیعی ایران به شمار می‌رود. بخشی از این دشت به عنوان اثر طبیعی ملی لاله واژگون تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد.

لاله واژگون
عکس از گوگل

۳. سرو ابرکوه

سرو ابرکوه یکی از کهنسال‌ترین موجودات زنده روی کره زمین می‌باشد که بعضی از دانشمندان عمر آن را در حدود ۴۰۰۰ سال تخمین زده‌اند. سرو ابروکوه جزو آثار طبیعی ملی ایران است که در فهرست عده‌ای می‌گویند این درخت به دست زرتشت کاشته شده و عده‌ای دیگر عقیده دارند پسر نوح آن را کاشته است. قطر این درخت یازده متر و نیم و طول آن حدود ۲۸ متر می‌باشد. در کنار سرو زیبای ابرکوه باید گفت که جاذبه های دیدنی و تاریخی ابرکوه فراتر از تصورتان خواهد بود.

۴. باداب سورت

چشمه‌های پلکانی تراورتنی که باداب سورت نام دارد در جهان و ایران کم‌نظیر است. این چشمه‌ها در شهرستان چهاردانگه، از توابع ساری قرار دارد و به‌عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. در این باداب چندین چشمه وجود دارد که هر کدام از آن‌ها از لحاظ رنگ، بو و مزه با دیگری متفاوت است. اگرچه بازدید از چشمه‌های باداب سورت به عنوان یکی از آثار طبیعی ایران توصیه می‌شود اما گردشگران باید رفتاری در سفر داشته باشند که از ادامه روند تخریب این آثار طبیعی ملی ایران جلوگیری شود.

اقامت در ساری نزدیک به باداب سورت

باداب سورت
عکس از گوگل

۵. چنار سوخته

چنار سوخته روستای صح دامغان نزدیک به ۶۵۰ سال قدمت دارد. این درخت به دلیل سوختگی تنه داخلی‌اش به چنار سوخته معروف شده است. 

۶. سوسن چلچراغ

سوسن چلچراغ یکی از آثار طبیعی ایران است که ثبت شده و از آن برای بهره‌برداری غیر مصرفی محافظت می‌کنند. این گیاه زیبا در شهرهای داماش و تالش استان گیلان می‌روید و در خارج از ایران فقط در شهر لنکران در کشور آذربایجان دیده شده است. ارتفاع این گل از ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر است و زمان رویش آن خرداد‌ماه است.

سوسن چلچراغ
عکس از گوگل

۷. چشمه وقت و ساعت

چشمه وقت و ساعت در شهر دورود قرار دارد و یکی از آثار طبیعی ایران در  استان لرستان است. آب این چشمه در طول روز به‌مدت ۲ تا ۳ ساعت قطع می‌شود به‌طوری‌که اثری از آب در دهانه آن دیده نمی‌شود و بعد از گذشت زمان باز به جوشش می‌افتد. 

اجاره هتل آپارتمان ارزان و تمیز در دورود

آثار ملی چیست؟
عکس از گوگل

۸. چنار کهنسال طاق بستان

درخت رحمت همان درخت چنار طاق بستان است که بیشتر از ۷۰۰ سال از عمرش می‌گذرد و عده‌ای می‌گویند این درخت را فرهاد برای شیرین کاشته است. این درخت نزدیک ۳۸ متر ارتفاع و ۸ متر عرض دارد. 

9- کوه دماوند

کوه دماوند یکی از مهم‌ترین آثار طبیعی ملی ایران است. کوه دماوند اولین اثر طبیعی ایران می‌باشد که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. دماوند بلندترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه است. کوه دماوند در بخش مرکزی رشته کوه البرز و در جنوب دریای خزر قرار دارد. این کوه به لحاظ تقسیمات کشوری در بخش لاریجان در شهرستان آمل در استان مازندران قرار می‌گیرد. دماوند از سال 1381 به عنوان اثر طبیعی ملی در میان مناطق چهارگانه ارزشمند از نظر حفاظت محییط زیست قرار گرفت. در اساطیر ایران نیز دماوند شهرت زیادی دارد.

10- پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان یا جنگل‌های گلستان در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی قرار دارد. این منطقه قدیمی‌ترین پارک ملی ایران است و یکی از پناهگاه‌های کم‌نظیر برای حیات وحش به حساب می‌آید. پارک ملی گلستان در حدود 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری در خود دارد. بیش از نیمی از گونه‌های پستانداران ایران در این منطقه قرار دارند، به همین دلیل این منطقه از سوی یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. پارک ملی گلستان یکی از بی‌نظیرترین آثار طبیعی ایران است که در سال 1387 وارد فهرست میراث طبیعی ایران شد.

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

5/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. توی استان ما (چهارمحال و بختیاری) هم یک چشمه وقت و ساعت داشتیم که البته به لطف خشکسالی سالهای اخیر خشک شده بود.
    نمیدونم با بارندگی های زمستان 1401 دوباره آبش جریان پیدا کرده یا نه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *