شهرها

بهترین شهرهای ایران برای سفر در زمستان | مقاصد مناسب برای سفر زمستانی

بسیاری از مسافران حرفه‌ای، زمستان را برای گشت‌وگذار و دیدن جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی انتخاب می‌کنند. چراکه در این فصل هتل‌ها و اقامتگاه‌ها ارزان‌تر هستند، رستوران‌ها و غذاخوری‌ها خلوت‌ترند و جاده‌ها نیز به ندرت شلوغ و پرترافیک می‌شوند. از سوی دیگر، ایران کشوری چهارفصل است و وقتی بخش‌هایی سرما و برف را تجربه می‌کنند، شهرهایی گرم و بهاری هستند. در این مقاله از اتاقک برای‌تان بهترین شهرهای ایران برای سفر در زمستان را معرفی کرده‌ایم.

شوش، دیدار با پادشاهان

شوش
در موزه شوش می‌توانید آثار خاص و منحصربه‌فرد مربوط به 6000 سال تمدن شوش را ببینید – عکاس: محمدرضا یعقوبی

دیدن خوزستان در زمستان، از بهترین تصمیم‌هاست. هر شهر خوزستان را که ببینید، برد کرده‌اید و هرجا را که نبینید، بی‌شک چیزی مهم را از دست داده‌اید. اما یکی از شهرهای خوزستان واقعا دیدنی و بی‌نظیر است. جایی که شاید ندانید چه جاذبه‌های منحصربه‌فردی را در خود جای داده است. این‌جا می‌خواهیم برای‌تان  از این شهر، یعنی از شوش بگوییم.

شوش یک شهر باستانی است که ریشه تمدن در آن به بیش از 4200 سال قبل از میلاد بازمی‌گردد. این‌جا یکی از قدیمی‌ترین و متمدن‌ترین شهرهای ایران بوده است. در شوش می‌توانید یکی از مهم‌ترین کاخ‌های هخامنشیان به اسم آپادانا را ببینید. از این کاخ، پایه ستون‌ها و چند بخش معدود باقی مانده، اما هنوز شکوه و زیبایی کاخ مشهود است. بعد سری به موزه شوش بزنید و در آن آثاری  بسیار ارزشمند را ببینید. در این موزه که 6 تالار برای نمایش 6000 سال تمدن شوش دارد، عجیب‌ترین و زیباترین سفالینه‌ها، آجرهای لعابدار رنگی، سرستون‌ها و مجسمه‌ها را خواهید دید.

بعد باید سری به قلعه فرانسوی‌ها بزنید. این‌جا توسط باستان‌شناسی به نام ژاک دمورگان برای سکونت خود و دیگر باستان‌شناسان ساخته شد. چیزی که این قلعه را خاص می‌کند، داستان وحشتناک تامین مصالح آن است. در دوره قاجار، فرانسوی‌ها مسئول کاوش در ایران بودند. آن‌ها بسیاری از آثار را به تاراج بردند و برخی را نیز تخریب کردند. در این بین برای ساخت اقامتگاه در شوش، از آجرهای کاخ آپادانا و برخی آجرهای مهم‌تر و قدیمی‌تر، استفاده کردند. به‌همین دلیل اگر در قلعه دمورگان قدم بزنید، می‌توانید مصالح کهن و مهمی را ببینید که لابه‌لای دیوارهای قلعه گرفتار شده‌اند.

روبه‌روی این مجموعه، مزار دانیال نبی است. پیامبری که سال‌های آخر عمرش با سلطنت کوروش بزرگ همزمان بوده و بی‌شک از دیدن مزار خاص او که با صدف‌های دریایی ذوب شده، مزین است، لذت خواهید برد.

علاوه بر این‌ها، مسجد شوش، بازار شوش، تپه‌های باستانی، مضیف‌های عربی، نخلستان‌ها و فرصت بازدید از معبد چغازنبیل را نباید از دست بدهید. در نهایت اگر به دنبال دیدن یک جاذبه عجیب و خاص هستید، به حدود ده کیلومتری شوش بروید و آن‌جا مقبره تپتی آهار در هفت‌تپه ببینید. تپتی آهار یکی از پادشاهان سلسله کیدینویی بوده است. در این مقبره، پادشاه به همراه سربازانی که احتمالا زنده به گور شده‌اند، دفن شده بوده است.

شوش در زمستان، هوایی بهاری و مطبوع دارد و برای سفر عالی است. در ضمن در این شهر و اطراف آن، اقامتگاه‌های بسیار خوبی را پیدا می‌کنید.

خور، ساحل سبز کویر

خور
بیاضه از دیدنی‌های نزدیک خور و در اصفهان است – عکاس: سهیل بحرینی

در نقطه‌ای که اصفهان به کویر لوت می‌رسد، چند آبادی دلربا را پیدا می‌کنید که یکی از آن‌ها «خور» است. خور، شرقی‌ترین نقطه از استان اصفهان است. جایی که پس از آن کویر لوت با آن همه شگفتی آغاز می‌شود. بنابر شواهد تاریخی، احتمالا از دوره صفویه مردم در این‌جا ساکن بوده‌اند. درنتیجه آثار ارزشمند فرهنگی را کنار جاذبه‌های طبیعی، در این منطقه پیدا خواهید کرد.

خور، مرکز شهرستان خور و بیابانک هم است. به‌همین دلیل ممکن است موقع پیدا کردن اقامتگاه و مسیرهای دسترسی، نام این دو بخش را کنار هم ببینید. در خور و حوالی آن جاذبه‌هایی دیدنی بسیاری وجود دارد که در زمستان می‌توانید از آن‌ها بسیار لذت ببرید. دهکده نمکی و مجتمع پتاس یکی از همین دیدنی‌هاست. کوهی از نمک که آب‌های فیروزه‌ای آن را احاطه‌ و صحنه‌های بی‌نظیری را خلق کرده‌اند، جاذبه‌ای است که نباید دیدن آن را از دست بدهید.

کویر مصر، دریاچه نمک خور، نخلستان‌های جادویی، روستای عروسان، روستای گرمه، روستای بیاضه و قلعه جندق از دیگر دیدنی‌هایی هستند که با سفر و اقامت در خور و بیابانک، دیدارشان نصیب‌تان خواهد شد. خور تقریبا 4 تا 5 درجه از تهران گرم‌تر است. ضمنا ممکن است در زمستان بارش باران نیز به زیبایی آن بیافزاید. اما اگر آسمان صاف باشد، شب‌های طولانی زمستان را پر از ستاره و با عبور شهاب‌ها طی خواهید کرد.

برای اجاره اقامتگاه بومگردی و خانه روزانه در خور و بیابانک می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

یزد، سرزمین خشت و آتش

یزد
منظر فرهنگی شهر یزد در دنیا معروف و پرطرفدار است – عکاس: وحید

بی‌شک یکی از بهترین شهرها برای سفر در زمستان، یزد است. شهری باستانی که حتی یونسکو به آن توجه داشته و منظر فرهنگی آن، به ثبت جهانی رسیده است. به‌همین دلیل وقتی به یزد سفر کنید، خانه‌ها و محله‌هایی را در محله فهادان می‌بینید که به همان سبک و سیاق کهن خود باقی مانده‌اند. شما می‌توانید برای اقامت در یزد، یکی از همین خانه‌ها را انتخاب کرده و تجربه‌ای متفاوت داشته باشید.

یزد، پر از دیدنی است. مثلا می‌توانیم به میدان امیرچخماق اشاره کنیم. جاذبه‌ای از دوران تیموری که درواقع صحنه‌ای برای نمایش بوده است. دورتادور این میدان، بازارچه‌ای با بوی خوش شیرینی و رنگ‌های دلربای ترمه یزدی را پیدا خواهید کرد.

دوست دارید زورخانه و یک آب‌انبار بزرگ را ببینید؟ زورخانه و آب‌انبار گیو، درست پشت میدان است و شب‌ها برنامه‌های ویژه‌ای برای خانواده‌ها دارد. مسجد جامع یزد با کاشی‌کاری‌ها و مناره‌های اعجاب‌انگیزش را در سفر به یزد از دست ندهید. اطراف این مسجد نیز بازاری کهن برای گشت‌وگذار، از سال‌ها قبل وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود. بعد هم سری به برج ساعت یزد بزنید و این بنای زیبا را هم ببینید.

موزه آب، خانه‌های تاریخی یزد و باغ دولت‌آباد با آن بادگیر شگفت‌انگیز را از دست ندهید. در این شهر حتما باید آتشکده یزد را نیز ببینید. نیایشگاهی متعلق به زرتشتیان که آتش مقدس را در آن نگهداری می‌کنند و حیاط بزرگش با درختان سرو و کاج، محصور شده است. در نزدیکی آتشکده حتما میدان مارکار که به آن مرکز ایران می‌گویند هم سری بزنید.

تالاب پس‌آب یزد، برج خاموشان و روستاهای اطراف یزد نیز پر از دیدنی‌های خاص هستند که اگر وقت داشتید باید تجربه بازدید از آن‌ها را نیز داشته باشید.

برای اجاره سوئیت یزد نیز می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید.

اجاره سوئیت در یزد با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

قشم، ملک دلفین‌ها

قشم
در جزیره قشم می‌توانید با قایق به دیدار جنگل‌های شورپسند حرا بروید – عکاس: رسول وحدانی

اگر در نقشه ایران به تصویر جزیره قشم نگاه کنید، می‌بینید این جزیره چقدر شبیه یک دلفین است. شاید هم این‌جا ملک دلفین‌هاست و آن‌ها انقدر دوست‌داشتنی و مهربان‌اند که دوست دارند شما هم مهمان‌شان شوید. جزیره قشم، پیشنهاد بعدی برای سفر در زمستان است. جزیره‌ای وسیع با دیدنی‌های شگفت‌انگیز، غذاهای خوشمزه و فرهنگ‌هایی پر از شگفتی!

در این‌جا می‌توانید جنگل‌های حرا را ببینید. جنگلی که گاهی در آب فرو می‌رود و باید با قایق از کنار آن‌ها عبور کنید. این جنگل‌ها شامل درختان شورپسند هستند و جزء معدود گیاهانی محسوب می‌شوند که می‌توانند در آب دریا زندگی کنند.

در این جزیره جاذبه‌های دیگری هم وجود دارند که آن‌ها را در دسته جاذبه‌های زمین‌گردشگری طبقه‌بندی می‌کنند. مثل دره ستارگان، ژئوپارک قشم، کوه‌ها و صخره‌هایی که هرکدام پدیده‌ای علمی را با باورهای محلی، همراه کرده‌اند. غار خربس، جزایر ناز و اسکله‌های قشم را نیز حتما در سفر به قشم ببینید.

در قشم حتما سری هم به قلعه پرتقالی‌ها بزنید. این بنا در دوران تسلط پرتقالی‌ها بر مناطقی از خلیج فارس ساخته شد و حدود سی سال از آن استفاده کرده‌اند. در کنار این قلعه می‌توانید غذاخوری‌های محلی را پیدا کنید. اگر دل‌تان شاورما و قیله ماهی می‌خواهید؛ به‌ سمت مراکز خرید داخل شهر بروید و در رستوران‌های آن‌ها، انواع غذا را سفارش دهید.

فرصت بیشتری برای بازدید از قشم دارید؟

به ساحل شیب‌داراز بروید، از آن‌جا سوار قایق شوید. این‌جا ناخدای قایق، کمی میان آب صبر می‌کنید و بعد یک آهنگ شاد می‌گذارد. حالا می‌بینید که دلفین‌های شاد و پرانرژی از دریا بیرون می‌آیند و با صدای آهنگ، می‌رقصند. اگر راه‌تان را ادامه دهید، به جزیره هنگام می‌رسید. این جزیره کوچک نیز دیدنی و به‌یادماندنی خواهد بود.

باز هم وقت دارید؟ صبح زود، به اسکله شهید ذاکری در بلوار خلیج‌فارس قشم بروید. آن‌جا سوار شناور شوید، 50 دقیقه روی آب‌های آزاد حرکت کنید و بعد به جزیره زیبای هرمز برسید. اگر می‌خواهید شب در اقامتگاه‌های هرمز بمانید که هیچ اما اگر می‌خواهید به اقامتگاه‌های قشم برگردید، حتما بلیط بازگشت خود را همان موقع که به هرمز رسیدید بخرید و عصر، به موقع در اسکله حاضر باشید.

برای اجاره سوئیت قشم می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

اجاره سوئیت در قشم با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

بوشهر، صدای موسیقی، لابه‌لای گل‌های کاغذی

بوشهر
بوشهر مقصدی رویایی برای سفرهای زمستانی است – عکاس: نیما اسلامی

اگر برای سفر در زمستان به دنبال یک شهر جذاب و متفاوت هستید، بوشهر برای شماست. جایی که در زمستان، آب‌وهوای بهاری دارد، رویدادهای گوناگونی در آن اجرا می‌شود و در هر کوچه و خیابانش، جاذبه‌ای را پیدا خواهید کرد.

در بوشهر حتما سری به بازار کهن آن بزنید. خانه‌های تاریخی و موزه رئیس‌علی دلواری را از دست ندهید. قلعه نصوری، مدرسه سعادت و عمارت گلشن را نیز باید حتما ببینید. گورستان صخره‌ای سیراف و گنبد نمکی جاشک نیز از جاذبه‌های مهم بوشهر است که برای آشنایی با تاریخ و طبیعت، نباید دیدن آن‌ها را فراموش کنید.

در بوشهر حتما ماهی شورید، قلیه ماهی و میگوی کبابی را در کنار پلوی تند بوشهری امتحان کنید. یادتان باشد، حلوای بوشهری را حتما بچشید و طعم خوشمزه آن را از دست ندهید.

علاوه بر تمام این‌ها، بوشهر کوچه‌های مست از زیبایی گل کاغذی کم ندارد. شب‌ها نیز در برخی کافه‌ها مراسم خیام‌خوانی و موسیقی اصیل جنوبی برپاست. اگر اهل تجربه‌های خاص هستید و دوست دارید روح واقعی بوشهر را حس کنید، حتما در کوچه‌ها قدم بزنید و بعد شب را در کافه‌ای با نوای موسیقی و اشعار خیام طی کنید.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک، 5 مورد از بهترین شهرهای ایران برای سفر در زمستان را برایتان شرح دادیم. این شهرها آب‌وهوای مطبوعی در ماه‌های سرد دارند. می‌توانید در آن‌ها اقامتگاه‌های خوب با قیمت‌های مناسب پیدا کنید. علاوه بر این، مقاصد معروف گردشگری در زمستان خلوت‌تر و ارزان‌ترند، برای دیدن جاذبه‌‌ها با صف‌های طولانی مواجه نمی‌شوید و در آن‌ها می‌توانید چیزهای زیادی را درباره تاریخ و طبیعت بیاموزید. اگر دوست دارید سفری خوب و بدون دغدغه داشته باشید، اتاقک با مجموعه‌ای از بهترین اقامتگاه‌ها و ویلاها کنار شماست. برای سفری خوش، با اتاقک همراه شوید.

سوالات متداول

بهترین شهرهای ایران برای سفر در زمستان کدام‌اند؟

سفر به قشم و بوشهر، سفر به خور و بیابانک و فرصتی برای دیدن یزد و شهرهای گوناگون خوزستان در زمستان عالی خواهد بود.

شهرهای گرمسیری ایران در زمستان کجاست؟

یزد، بوشهر، قشم، خوزستان، خور و بیابانک از بهترین و گرم‌ترین جاها برای مسافرت در زمستان هستند.

برای مسافرت در زمستان کجا بریم؟

اگر به طبیعت علاقه دارید، قشم، خور و بیابانک برای شما عالی است، اما اگر می‌خواهید جاذبه‌های فرهنگی ببینید، به شوش یا یزد سفر کنید.

دیدنی‌های جزیره قشم چیست؟

در قشم می‌توانید جزایر ناز، غار خربس، دره ستارگان، جنگل‌های حرا، ژئوپارک قشم، قلعه پرتقالی‌ها و چند ساحل و جزیره دیگر را ببینید.

دیدنی‌های شوش چیست؟

موزه شوش، کاخ آپادانا، بازار شوش، محله‌های قدیمی، مقبره تپتی‌آهار، مقبره دانیال نبی، قلعه فرانسوی‌ها و چغازنبیل از جمله دیدنی‌های شوش است.

4.5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *