شهرهاجاهای دیدنی

معرفی شربتخانه‌ های اصفهان | مکان‌هایی دنج و آرام با نوشیدنی‌هایی دلچسب

شربتخانه، نوعی کافه است، اما از نوع اصیل‌تر و سنتی‌اش! قدمت این مکان‌ها بیشتر به دوران صفویان می‌رسد و از آن‌جایی که اصفهان پایتخت صفویان بوده است، بیشترشان در این شهر تاسیس شده‌اند. پس چه خوب است که زمان سفر به اصفهان بعد از یک گشت‌وگذار جانانه و دیدن آثار تاریخی، خود را مهمان یک نوشیدنی گوارا در شربتخانه‌ای دنج و زیبا کنید. ناگفته نماند بیشتر شربتخانه‌ های اصفهان در خانه‌های تاریخی این شهر بنا شده‌اند و نوعی جاذبه گردشگری به‌حساب می‌آیند. پس با رفتن به این مکان‌ها یک تیر به دو نشان می‌زنید!

در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک می خواهیم بهترین شربتخانه‌ های اصفهان را به شما معرفی کنیم تا بعد از پیاده‌روی‌های طولانی در خیابان‌های شهر و خرید سوغاتی‌های جذاب، برای رفع خستگی بهترین انتخاب را داشته باشید و برای‌تان خاطرات خوشی از اصفهان و سفرتان به‌یادگار بماند.

تاریخچه پیدایش شربتخانه‌ها

تاریخچه پیدایش شربتخانه‌ها
شربت‌خانه‌ها را می‌توان به دو نوع حکومتی و مردمی تقسیم کرد که هر کدام متناسب با نیازشان معماری متفاوتی داشتند.

شربتخانه‌ها قدمتی طولانی دارند، اما تاریخچه پیدایش دقیقی از آن‌ها وجود ندارد. عده‌ای از تاریخ‌دانان معتقدند که اولین شربتخانه متعلق به دوران تیموریان بود و در شهر سمرقند ساخته شده بود. البته اوج شکل‌گیری آن‌ها، در دوران صفویان و در شهر اصفهان بود و بیشتر در مکان‌هایی مانند راسته بازار، خانقاه، باغ، آرامگاه، تکیه و حسینیه که رفت‌وآمد زیادی در آن‌ها وجود داشت، ساخته می‌شدند.

گرچه شربت‌های آن روزها، با آن چه امروزه سرو می‌شود، تفاوت‌هایی داشتند و معمولا در نوشیدنی‌های قدیمی، عصاره ریواس، لیمو، به، آلبالو، غوره، زرشک، تمر و غیره را با قند مخلوط می‌کردند و قوام می‌آوردند و با یخ می‌نوشیدند. معروف‌ترین، نوشیدنی در شربتخانه‌ های اصفهان هم شربتی از شیره انگور، شکر و انگبین بود که در فصول گرم سال طرفداران زیادی داشت و مردم برای نوشیدنش سرودست می‌شکستند.

اجاره سوئیت اصفهان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

شربتخانه و خورش خانه فیروز

شربتخانه و خورش خانه فیروز
شربتخانه فیروز با وجود دکوراسیون قدیمی، خوراکی‌های خاص و گل‌های طبیعی روی میز، بسیار زیبا و دلنشین است – عکاس: زهرا ابراهیمی

یکی از بهترین شربتخانه‌ های اصفهان که همچنان حس‌وحال روزگاران گذشته را در خود زنده نگه‌ داشته، شربتخانه فیروز است. وقتی وارد این مکان می‌شوید با دیدن نقاشی‌های دیواری، میز و صندلی‌های چوبی ، ظرف‌های آنتیک و قدیمی و گل‌های تازه روی میز، سر ذوق می‌آیید و با وجود ساختمانی قدیمی، حیاطی زیبا و درب‌های چوبی، گویی در قلب تاریخ قدم گذاشته‌اید.

جدا از این‌که در این مجموعه موسیقی زنده سنتی در بیشتر وقت‌ها اجرا می‌شود و لذت نوشیدن یک شربت گوارا در ظرف‌های رنگین قدیمی و چای در استکان‌های کمر باریک، ذوق‌تان را دوچندان می‌کند. در بدو ورود شربتخانه، شما با خواندن جمله زیبای «شما در این‌جا فرشته می شوید» وارد می‌شوید و در فضای داخلی شربتخانه فیروز هم، دیواری پر از کاغذهای رنگی، معروف به دیوار آرزوها می‌بینید. این کاغذها، آرزوهای مشتریان عمارت فیروز هستند.

از منوی متنوع شربتخانه فیروز می‌توانید علاوه بر شربت‌های گوارا با طعم‌های متفاوت قدیمی و جدید، بستنی‌ها، کیک و شیرینی، چای و دمنوش‌های متنوع، قهوه، نوشیدنی‌های سرد، گلاسه، دسر، صبحانه، ناهار و شام را سفارش دهید. منوی غذایی آن شامل غذاهای متنوع ایرانی مانند کشک‌بادمجان، کله جوش، کباب حسینی، دلمه، مسما بادمجان، کوفته، چلو فسنجان و غیره است.

شربت‌های این مجموعه هم از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و در آن از شربت‌های قدیمی  گرفته مانند شربت نعنا و گلاب، گل محمدی، خاکشیر، انار زرشک، بهارنارنج، بیدمشک، سرکه انگبین تا طعم‌های جدید مانند هفت میوه، موز، آناناس، توت‌فرنگی و هلو سرو می‌شود.

جالب این‌جاست که بستنی‌های فیروز، اسم‌های عجیب‌وغریبی مانند حسرت‌الملوک و امین الضرب دارند. در این شربتخانه از میان شربت‌ها سرکه‌انجبین و خیار، بیدمشک و بهارنارنج و از میان بستنی‌ها، حسرت‌الملوک را حتما نوش‌جان کنید. از خیر املت‌ها، چیزکیک و کیک هویجش هم ساده نگذرید.

این شربتخانه در محله تاریخی جلفا قرار گرفته است، پس می‌توانید در کنار نوشیدن یک شربت گوارا از جاذبه‌هایی نظیر خانه مارتاپیترز، موزه کلیسای وانک، کلیسای وانک و کلیسای بیت اللحم هم دیدن کنید.

آدرس شربتخانه و خورش خانه فیروز: اصفهان، محله جلفا، نزدیک میدان جلفا، نزدیک کلیسا وانک

شماره تماس: 03136240012

ساعت فعالیت: همه روزه از ساعت 9 صبح تا 23:30 شب

محدوده قیمت: نسبتا گران

شربتخانه بهارنارنج، یادگاری از روزگاران گذشته

شربتخانه بهارنارنج
شربتخانه بهارنارنج، مکانی کوچک و رنگارنگ، روبه‌روی کلیسای تاریخی وانک است.

شربتخانه‌ها یادگاری از سلطنت صفویه هستند. این قدمت در شربتخانه بهارنارنج به‌خوبی مشهود است، به‌طوری که در دکوراسیون داخلی‌اش از نقاشی‌های مینیاتور شاهنامه فردوسی روی دیوار و سقف، شیشه‌های رنگی درها و پنجره‌ها استفاده کرده است و شما را به آن دوران می‌برد. محیط این‌جا بسیار آرامش‌بخش است و همین امر آن را به پاتوق همیشگی اصفهانی‌ها تبدیل کرده است.

در منوی این شربتخانه انواع صبحانه خوشمزه مثل املت و نیمرو، شربت‌های جذاب و خنک، بستنی‌های سنتی، قهوه، کیک و شیرینی و غیره یافت می‌شود. البته برای سرو صبحانه باید قبل از ساعت 11 صبح خود را به شربتخانه بهارنارنج برسانید.

آدرس شربتخانه بهارنارنج: اصفهان، خیابان حکیم نظامی، کوچه کلیسای وانک روبه‌روی هتل جلفا

شماره تماس: 09131266484

ساعت فعالیت: هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب

محدوده قیمت: نسبتا گران

شربتخانه شکرچیان، حضور در یک خانه تاریخی

شربتخانه شکرچیان
عمارت شکرچیان مربوط به دوره پهلوی است و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اصفهان با خانه‌های تاریخی‌اش معروف است و جالب‌تر این‌که امروزه هر یک از این خانه‌های تاریخی، کاربری ویژه‌ای دارند و بدین وسیله زمینه‌ای فراهم شده تا گردشگران از فضای زیبای آن لذت ببرند. شربتخانه شکرچیان که در میان عموم به‌عنوان شربت‌چیان هم شناخته می‌شود، در یکی از همین خانه‌های قدیمی، معروف به عمارت تاریخی شکرچیان قرار گرفته است. در این‌جا طراحی متفاوت و هنر معماری گذشته به‌خوبی قابل مشاهده است و ساعت‌ها شما را مشغول خود می‌کند.

در این‌جا می‌توانید، انواع نوشیدنی‌های سرد را با بهترین طعم و کیفیت سفارش دهید و سفرتان را دلچسب‌تر کنید. برای رفتن به این شربتخانه، نگران شلوغی خیابان خاقانی و جای پارک نباشید، چراکه شربتخانه شکرچیان، دارای پارکینگ اختصاصی است.

آدرس شربت خانه شکرچیان: اصفهان، خیابان خاقانی، کوچه چهارسوقیها، خانه تاریخی شکرچیان

شماره تماس: 03136282545

ساعت فعالیت: همه از روز ساعت 10 صبح تا 23 شب

محدوده قیمت: متوسط رو به بالا

شربتخانه ترنج؛ از بهترین شربتخانه‌ های اصفهان

شربتخانه ترنج
شربتخانه ترنج، در خانه تاریخی هوانس قرار گرفته است و بنای آن، متعلق به دوره قاجار است.

اگر می‌خواهید سفرتان به اصفهان ماندگارتر شود و تا آخر عمر یاد و خاطره‌ای خوش در ذهن‌تان نقش ببندد، رفتن به شربتخانه ترنج را فراموش نکنید. در این‌جا می‌توانید، شربت‌هایی خوش طعم و گوارا را در فضای دلنشین، با معماری قدیمی نوش‌جان کنید و با تمام وجود از اصالت نصف جهان لذت ببرید.

البته این روزها، شربتخانه ترنج به سرو شربت‌های خوشمزه بسنده نکرده است و به یک کافه رستوران تمام عیار، تبدیل شده که با غذاها و نوشیدنی‌های محلی و جذاب از شما پذیرایی می‌کند.

آدرس شربتخانه ترنج: اصفهان، خیابان خاقانی، کوچه هوانس شیرازی، کوچه رامین، خانه هوانس

شماره تماس: ۰۳۱۳۶۲۹۳۷۸۸

ساعت فعالیت: همه روزه از 8 صبح تا 23 بعدازظهر

محدوده قیمت: متوسط رو به بالا

برای اجاره سوئیت اصفهان می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

شربت سرای روزگار

شربت سرای روزگار
در شربت‌سرای روزگار، هنوز رسم چای دمی دادن به مشتری برقرار است – عکاس: میترا سلطانی

در سفر به اصفهان، مگر می‌شود به میدان نقش جهان نرفت و از جای‌جای آن دیدن نکرد. در این میدان، دیدنی‌های تاریخی زیادی چون مسجد شاه یا مسجد جامع عباسی، مسجد شیخ لطف‌الله، عمارت عالی‌قاپو و سر در قیصریه قرار گرفته‌اند. در کنار بازدید از این مکان‌های تاریخی می‌توانید در بازار سنتی آن گشتی بزنید، با صنایع دستی اصفهان از نزدیک آشنا شوید و دور میدان هم درشکه‌سواری کنید.

پس از این‌که در این میدان تاریخی گشتی زدید و حسابی خسته شدید، بهترین کار برای رفع خستگی، رفتن به شربت سرای روزگار است. دکوراسیون زیبای این شربتخانه و خوردن یک نوشیدنی دلچسب، حال‌تان را سرجا می‌آورد. این شربت سرا در یکی از سراهای میدان امام، معروف به سرای اسپادانا قرار گرفته است. در وسط این سرای دنج، حوضی زیبا قرار گرفته است و گردشگران را مجذوب خود می‌کند و فضای داخلی آن هم، با فرش‌هایی زمینه سرخ، میز و صندلی‌های چوبی، گلدان‌ها و طاقچه‌ها مزین شده است.

در شربت سرای روزگار انواع شربت‌های سنتی، عرقیات و افشره‌های طبیعی، قهوه، چای، دمنوش، نوشیدنی‌های گرم، کیک، بستنی، صبحانه و خوراک روز سرو می‌شود. البته اگر روزی گذرتان به این شربتخانه خورد، شربت لیمو نعنا و بهارنارنج، چای زعفران، چای دارچین و زنجبیل، کوکوسبزی و خوراک لوبیای آن را حتما امتحان کنید.

آدرس شربت سرای روزگار: اصفهان، میدان نقش جهان، پشت مسجد شیخ لطف الله، سرای اسپادانا، پلاک 37

شماره تماس:  03132234370

ساعت فعالیت: همه روزه از ساعت 8:30 صبح تا 23 شب

محدوده قیمت: متوسط

سخن آخر

اصفهان شهری تاریخی است و درباره آن هر چه بگوییم باز هم کم گفته‌ایم و هر بار به این دیار سفر کنیم، باز هم وقت کم می‌آوریم. این بار با هم سری به شربتخانه‌ های اصفهان زدیم و از زیبا‌یی‌ فضا و منوی متنوع‌شان صحبت کردیم. شما هم اگر با خواندن این مقاله هوس رفتن به اصفهان کردید و دلتان شربت خیار و سکنجبین مخصوصش را خواست، حتما سری به سایت اتاقک بزنید و با اجاره سوئیت و ویلا، اقامتگاه مورد نظر را پیدا و رزرو کنید.

سوالات متداول

بهترین شربتخانه های اصفهان کدام است؟

شربتخانه‌‌های فیروز، بهارنارنج، شکرچیان، ترنج و شربت‌سرای روزگار

کدام شربتخانه در خانه تاریخی هوانس قرار گرفته است؟

شربتخانه ترنج

ساعت کاری شربتخانه فیروز به چه صورت است؟

همه روزه از ساعت 9 صبح تا 23:30 شب

کدام شربتخانه در میدان نقش جهان است؟

شربت‌سرای روزگار

شربتخانه‌های خیابان خاقانی کدام‌اند؟

شربتخانه‌‌های فیروز، بهارنارنج، شکرچیان، ترنج

4.8/5 - (81 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *