شهرهاجاهای دیدنی

گشتی در خیابان لاله زار تهران | خیابانی برای آغاز تجدد در پایتخت

روزی از میان آجرهای این خیایان صدای موسیقی شنیده می‌شد و قطب مردمی بود که عاشق تئاتر، فیلم و کنسرت‌ها بودند. این‌جا جهانی متفاوت بود و همه چیز رنگ‌وبوی دیگری داشت. لاله زار، خیابان همواره بیدار و روشن تهران که حالا از آن همه شکوهش، چند نشانه مانده موضوع این مطلب ما در اتاقک شده است. اگر به تهرانگردی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید روح این شهر را در گذشته‌اش جستجو کنید، این مطلب برای شماست. چراکه قرار است از خیابان لاله زار و دیدنی‌هایی بگوییم که چون عکسی قدیمی، لابه‌لای آلبوم ذهن مردم تهران باقی مانده‌اند.

خیابان لاله زار تهران کجاست؟

خیابان لاله زار، اکنون در منطقه 12 تهران قرار دارد و از میدان امام خمینی تا خیابان انقلاب، امتداد پیدا کرده است. هنوز هم نمای برخی از خانه‌های تاریخی آن که غبار و دود گرفته است، از خیابان مشخص است. اگر نام لاله‌زار نو را شنیده‌اید و می‌خواهید بدانید این قسمت از خیابان کجاست، خوب است بدانید، این بخش از فردوسی و ایران‌شهر می‌گذرد و سفارت دانمارک، خیابان‎‌های منوچهری و تقوی در آن واقع شده‌اند. لاله زار جایی است که می‌گویند، موسیقی کوچه‌بازاری در آن متولد شده و هنوز هم برخی هنرمندان از جمله رضا یزدانی و مسعود کیمیایی در آثار خود به خیابان لاله زار اشاره دارند.

تاریخچه خیابان لاله زار

تاریخچه خیابان لاله زار
در دوره قاجار احداث و تغییرات خیابان لاله زار آغاز شد.

استاد جعفر شهری‌باف که خود متولد محله قدیمی عودلاجان تهران و از پژوهش‌گران کهن این شهر است، درباره لاله زار می‌گوید: «در گراند هتل لاله زار، بهترین نمایش‌ها را پیدا می‌کردند. زیباترین و شیک‌ترین شهروندان در لاله زار از هنر و موسیقی لذت می‌بردند و این خیابان همیشه پر از مردمی بود که درباره ساز، موسیقی و انواع غذاها، کنجکاو بودند».

پیشینه تاریخی لاله زار به زمان قاجار بازمی‌گردد. آن‌زمان که فتحعلی‌شاه میزبان گروهی از فرانسویان بود و آن‌ها را در باغ لاله زار سکنی‌ داد. در اسناد قاجار چندباری به این باغ اشاره شده است. مثلا جشن‌هایی مثل سیزده‌بدر را در آن گرفته‌اند، شاهزادگان از آن به‌عنوان تفرجگاه استفاده کرده‌اند و شاید برخی عروسی‌ها و مراسم‌ها نیز در این باغ برگزار شده باشد.

این روال ادامه داشت تا اینکه، ناصر‌الدین شاه از سفر فرهنگ به ایران بازگشت و خواست تجدد را به سرزمین خود بیاورد. پس تصمیم گرفت راسته‌ای را به تقلید از خیابان‌های شیک اروپا، همچون شانزه‌‌لیزه احداث و در آن دیدنی‌ها و شگفتی‌هایی را جای بدهد. برای این کار باغ لاله زار را به قیمت 90 تومان خریداری کردند و تغییرات آن آغاز شد.

طبق برخی از متون تاریخی، به‌نظر می‌رسد لاله زار اولین خیابانی است که در آن چراغ‌های گازسوز گذاشته‌اند. اولین گل‌فروشی تهران، بوتیک‌های شیک، خیاطی‌ها، می‌خانه‌ها و مغازه‌های دیگری نیز در این‌جا ساخته شدند. بعد هم در آن‌جا تماشاخانه‌ها، کافه‌ها و برخی  دیگر از جاهای دیدنی تهران در لاله زار احداث شد تا این خیابان، یکی از مراکز فرهنگی و هنری پایتخت باشد. در دوره پهلوی نیز، لاله زار پرشکوه و اثرگذار به حیات خود ادامه داد. قنادی‌ها، رستوران‌ها و رفت‌و‌آمد بزرگان موسیقی و هنر، این خیابان را تبدیل به منطقه‌ای پررونق کرده بود.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

خیابان لاله زار کنونی

خیابان لاله زار در زمان فعلی
خیابان لاله زار تهران حالا بورس لوازم روشنایی و لوستر شده است – عکاس: مهدی

با گذشت سال‌ها، خیابان لاله زار دیگر آن شکوه سابق را ندارد. بسیاری از سالن‌های سینمای مهم آن بدون استفاده مانده و در معرض تخریب هستند. از گراند هتل تماشایی، چیزی جز یک انبار متروکه باقی نمانده و شاید کسی باور نکند که اولین هتل ایران در سبک اروپایی که روزی محل اقامت افراد سرشناس بوده، باراندازی است که تا سقفش را با سیم و لامپ پر کرده‌اند.

در میان تمام این خبرهای بد، یکی از بناهای آن دوره که نامش «خانه و باغ اتحادیه» است را هنوز می‌توانید ببینید. یک خانه قاجاری که در زمان فروش باغ لاله زار، مالک شخصی‌ پیدا کرد و بعدها بسیاری از تصمیم‌های مهم دولتی در آن گرفته شد. جالب است بدانید مشروطه‌خواهان نیز به این خانه رفت‌‎وآمد داشته‌اند، در دهه 50 از این خانه به‌عنوان لوکیشن فیلم و سریال‌ها از جمله «دایی جان ناپلئون» نیز استفاده شده است.

اگرچه اطراف خانه همچون بسیاری از بناهای لاله زار از بین رفته، اما می‌توانید با دیدن خانه اتحادیه، اندکی تصور کنید که آن روزها در این حوالی چه می‌گذشته است.

حالا اگر دنبال لوستر، ریسه‌های روشن و چراغ‌های لوکس هستید، احتمالا نام لاله زار را خواهید شنید. این خیابان که روزی اولین چراغ‌های روشنایی را به خود دیده، اکنون به لطف وفور فروشگاه‌های فروش لوستر و چراغ، بسیار روشن و تماشایی است.

چگونه به خیابان لاله زار برویم؟

چگونه به خیابان لاله زار برویم
برای رفتن به خیابان لاله زار می‌توانید از مترو یا ماشین شخصی استفاده کنید – عکاس: سعید زوفان

برای دیدن خیابان لاله زار، می‌توانید از مترو استفاده کنید نزدیک ترین ایستگاه مترو به لاله زار  سعدی یا ملت است، می‌توانید در ایستگاه سعدی یا ملت پیاده شوید، کمی قدم بزنید تا به لاله زار برسید. ضمنا می‌توانید با ماشین شخصی نیز به لاله زار بروید، البته باید بدانید پیدا کردن جای پارک خیلی سخت است. داخل خیابان لاله زار یک پارکینگ طبقانی به اسم کریستال نیز وجود دارد که اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید در آن جای پارک پیدا کنید. به جز این دو راه اگر برای دیدن ساختمان پلاسکو آمده‌اید، می‌خواهید از پاساژ بزرگ فردوسی خرید کنید یا دوست دارید مغازه‌های منوچهری و … را ببینید، می‌توانید از این بازارها نیز پیاده خود را به خیابان لاله زار برسانید.

ساعات کاری لاله زار

ساعات کاری لاله زار
بیشتر فروشگاه‌های لاله زار از 8:30 صبح تا حدود 8 شب کار می‌کنند.

در خیابان لاله زار بیش از 2500 واحد صنفی که به فروش لوازم الکترونیکی، لوستر، چراغ، لامپ و… مشغول هستند را پیدا می‌کنید. بیشتر مغازه‌ها از حدود 8:30 صبح تا حوالی 19:30 شب کار می‌کنند. در روزهای تعطیل ممکن است فروشگاه‌ها کمی دیرتر ببنند و بتوانید در زمان بیشتری محصولات آن‌ها را ببینید. به یاد داشته باشید که برخی تعطیلات رسمی از جمله عاشورا، لاله زار تعطیل است.

خیابان لاله زار در شهرک سینمایی غزالی

خیابان لاله زار در شهرک سینمایی غزالی
در شهرک سینمایی غزالی می‌توانید گوشه‌ای از زیبایی‌های لاله زار قدیم را ببینید.

دیدن عکس و فیلم‌های قدیمی از خیابان لاله زار تماشایی است اما اگر دوست دارید این خیابان و خاص بودن آن را بیشتر درک کنید، یک راه‌حل جذاب دارید و آن سفر به شهرک سینمایی غزالی است. این شهرک پیشنهاد علی حاتمی، کارگردان بزرگ ایرانی ساخته و به‌عنوان لوکیشن فیلم‌های بسیاری استفاده شده است. در این شهرک، خیابان لاله زار با آن چراغ‌های افسانه‌ای، سنگ‌فرش دلربا، گراندهتل، کافه‌ها، فروشگاه‌ها و … طراحی و اجرا شده تا بتوانید تا حدودی لاله زار را بهتر و بیشتر لمس کنید.

جاهای دیدنی نزدیک خیابان لاله زار

برای دیدن بافت قدیم تهران، باید یک کفش راحت بپوشید و در کوچه‌ و خیابان‌های مشهور کهن سر به هوا قدم بزنید. اگر می‌خواهید اطراف لاله زار را ببینید برخی از جاذبه‌هایی که سر راه‌تان هستند، به شرح زیر است:

کارخانه و کافه آرگو، کارخانه پر رمزوراز تهران

کارخانه و کافه آرگو
کارخانه و کافه آرگو از دیدنی‌های اطراف خیابان لاله زار تهران است – عکاس: مینا زمانی

اگر از لاله زار به سمت خیابان تقوی بروید، می‌توانید یک کارخانه قدیمی را ببینید که حالا تبدیل به کافه‌ای جذاب شده است. معماری کافه، نوشیدنی‌ها و غذاهای این کافه دوست‌داشتنی است و می‌تواند شما را با یک بنای مهم و قدیمی در تهران نیز آشنا کند.

موزه عروسک و فرهنگ ایران، خاطرات خوش کودکی

موزه عروسک و فرهنگ ایران
موزه عروسک و فرهنگ ایران در تهران برای بچه‌ها و بزرگ‌ترها جالب و دیدنی است – عکاس: کوثر علوی

یکی از جذاب‌ترین موزه‌های ایران، همین‌جاست. برای دیدن موزه عروسک و فرهنگ ایران از خیابان لاله زار وارد خیابان انقلاب و بعد هم ابتدای خیابان سعدی شوید. این موزه مجموعه‌ای ارزشمند از عروسک‌های ایران و ملل دیگر است و در آن می‌توانید به روزهای خوب کودکی باز گردید.

خانه صادق هدایت، سفر به خانه بوف کور

خانه صادق هدایت
خانه هدایت از دیدنی‌های نزدیک به خیابان لاله زار است – عکاس: نادر خلجی

از خیابان لاله زار به سمت خیابان تقوی بیایید و بعد به سمت شرق بروید تا خانه یکی از نویسندگان معروف ایران، یعنی صادق هدایت را ببینید. بخشی از این خانه در اختیار بیمارستان امیراعلم است اما هنوز می‌توان معماری و برخی از کاشی‌کاری‌های آن دوران را در خانه صادق هدایت پیدا کرد.

موزه علی‌اکبر صنعتی، تنها هنرمند با دو موزه

موزه علی‌اکبر صنعتی
موزه استاد صنعتی‌زاده از دیدنی‌های تهران و اطراف خیابان لاله زار است – عکاس: امیر

علی‌اکبر صنعتی هنرمند، نقاش و مجسمه‌سازی است که یک موزه به نام او در کرمان و دیگری این‌جا در حوالی خیابان لاله زار تهران است. بنای موزه و آثاری که برای نمایش انتخاب شده‌اند، بسیار جذاب و دیدنی هستند. برای دیدن این مکان تقریبا باید یک ساعت زمان بگذارید.

عمارت شقاقی، خانه‌ای پر از هنر و عشق

عمارت شقاقی
عمارت کوشک یا شقاقی از خانه‌های تاریخی زیبا در حوالی لاله زار است – عکاس: سورنا رفیعیان

عمارت کوشک یا شقاقی یکی از خانه‌های تاریخی تهران است که بین خیابان لاله زار و فردوسی، واقع شده است. هر روز به جز جمعه‌ها، از ساعت 9 صبح تا 10 شب می‌توانید به دیدار آن بروید. این خانه برای شاهزاده‌ها نبود اما در آن نکات هنری بسیاری رعایت شده که حسابی شگفت‌انگیزش کرده است.

ساختمان پلاسکو، یادبود آتش‌نشان‌های فداکار

ساختمان پلاسکو
پلاسکو از بازارهای مهم تهران با تاریخی تراژدیک است – عکاس: بهنام صمدی

پلاسکو ساختمانی کهن در تهران بود که روزی از آن به عنوان آسمان‌خراش خاورمیانه یاد می‌شد. پلاسکو از مهم‌ترین فروشگاه‌های لباس در تهران تلقی می‌شد و صدها واحد تجاری در آن مشغول به کار بودند.

تا اینکه در 30 دی ماه سال 1395، پلاسکو فرو ریخت و یکی از بدترین داستان‌های تهران رقم خورد و متاسفانه 16 آتش‌نشان فداکار در این حادثه جان باختند. حالا ساختمان پلاسکو دوباره سرپا شده و وقتی وارد آن بشوید نخست تصویر آتش‌نشان‌های قهرمان تهران را خواهید دید. این ساختمان به تقاطع خیابان لاله زار و جمهوری بسیار نزدیک است.

نکات مهم به هنگام بازدید از خیابان لاله زار

نکات مهم به هنگام بازدید از خیابان لاله زار
برای دیدن بناهای کهن خیابان لاله زار باید به تماشای آن‌ها از خیابان بسنده کنید – عکاس: سعید زوفان
  • خیابان لاله زار جای پارک و پارکینگ‌های کمی دارد پس بهتر است با مترو و وسایل حمل‌ونقل عمومی به این خیابان بروید.
  • در خیابان لاله زار به‌خصوص راسته لوستر فروشی‌ها، رستوران یا غذاخوری خاصی پیدا نمی‌کنید. پس اگر برای خرید می‌روید، این نکته را در نظر داسته باشید.
  • بسیاری از بناهای قدیمی لاله زار از جمله سینماها و گراندهتل را تنها از بیرون می‌توانید ببینید و فکر رفتن به داخل آن‌ها نباشید.
  • در حوالی شب عید که اطراف پاساژ فردوسی و خیابان پلاسکو بسیار شلوغ است، خیابان لاله زار خلوت‌تر است و با کمک آن می‌توانید از شلوغی خیابان‌های اطراف خارج شوید.

 

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک برایتان از لاله زار، یکی از خیابان‌های معروف و پر رمزوراز تهران گفتیم. جایی که روزی پر از شگفتی بوده و هنوز هم اگر اهل جستجو باشید می‌توانید دیدنی‌های جذابی را در آن پیدا کنید. اگر قصد تهرانگردی دارید و می‌خواهید لاله زار را نیز ببینید، اتاقک با ارائه مجموعه کامل از خانه‌های اجاره‌ای در تهران، انواع ویلا اطراف تهران و امکان رزرو هتل و اجاره روزانه خانه در تهران همراه شماست تا بتوانید اوقاتی خوش را در پایتخت سپری کنید.

سوالات متداول

خیابان لاله زار تهران کجاست؟

لاله زار خیابان قدیمی تهران است که حالا بخشی از منطقه 12 محسوب شده و از میدان امام‌خمینی تا خیابان انقلاب امتداد پیدا کرده است.

ساعت کار فروشگاه‌های خیابان لاله زار چگونه است؟

معمولا فروشگاه‌ها لاله زار از ساعت 8:30 صبح تا 19 الی 20 کار می‌کنند و برخی تعطیلات رسمی، فروشگاه‌ها بسته است.

نزدیک ترین ایستگاه مترو به لاله زار کدام است؟

برای دیدن خیابان لاله زار می‌توانید از مترو امام‌خمینی، سعدی یا دروازه دولت استفاده کنید و از هر ایستگاه کمی پیاده‌روی خواهید داشت.

دیدنی‌های اطراف خیابان لاله زار کجاست؟

خانه و باغ اتحادیه، موزه عروسک ملل، موزه استاد صنعتی‌، موزه و کارخانه آرگو از دیدنی‌های نزدیک به لاله زار هستند.

قدمت لاله زار به چه زمانی می‌رسد؟

از دوره قاجار، ساخت و تغییرات خیابان لاله زار آغاز شد. پس از آن در دوره پهلوی لاله زار به اوج خود رسید و بسیاری از اولین‌های ایران از جمله چراغ گازسوز، هتل و گل‌فروشی کارشان را از این‌جا آغاز کردند.

3/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *