جاهای دیدنی

تالاب چیست؟ دیدنی‌ترین تالاب های ایران

معرفی زیباترین تالاب های ایران

تالاب های ایران
عکس از گوگل

تالاب چیست؟ یاد تالاب انزلی افتادید؟ در ایران تالاب‌های زیادی وجود دارد که هرکدام زیبایی منحصربه‌فردی دارند و بعضی از آن‌ها هم در آستانه خشک شدن قرار دارند. تالاب‌های منطقه‌هایی‌ شبیه به دریاچه‌‌ و جایی بین آب و خشکی‌اند. ممکن است در بعضی از روز‌های سال خشک و در بعضی از روز‌ها پر از آب باشند. داخل این تالاب‌ها پر از گِل‌و‌لای است و زیستگاه پرندگان مهاجر یا بومی و گیاهان متنوعی‌اند. زیباترین تالاب های ایران چه نام دارند؟ تا به حال کدام‌یک از آن‌ها را دیده‌اید؟

آسان‌ترین راه اجاره ویلا، سوئیت و خانه روزانه در سراسر ایران 

تالاب های ایران
عکس از گوگل

تالاب چیست؟

پیش از معرفی زیباترین و بزرگترین تالاب های ایران، بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که تالاب چیست؟ تالاب در واقع محیطی است که مشخصات آن چیزی در میان خشکی و آب می‌باشد. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که تالاب‌ها باید همواره آب داشته باشد ولی تالاب می‌تواند گاهی خشک و گاهی آب داشته باشد. برخی از تالاب‌های نزدیک دریاهای آزاد به دلیل جزو و مد تغییر وضعیت می‌دهند و همین باعث می‌شود در برخی از روزهای سال یا برخی ساعات روز خالی از آب باشند. اما مشخصه اصلی تمامی تالاب‌ها ماندگاری نسبی آب در آن‌هاست. آب تالاب‌ها می‌تواند شور یا شیرین باشد. مهم‌ترین معاهده بین‌المللی برای حفظ و نگه‌داشت تالاب‌ها در سال 1971 در رامسر امضا شد و به همین دلیل به کنواسیون رامسر مشهور می‌باشد.

تالاپ لیپار، دریاچه صورتی

تالاب لیپار که به دلیل آب صورتی‌رنگ به تالاب صورتی نیز معروف شده یکی از جاذبه‌های طبیعی بندر چابهار است. آب این تالاب که جزو شور‌ترین آب‌های جهان است به دلیل وجود باکتری‌ها و پلانکتون‌ها به رنگ صورتی درآمده و زیبایی خاصی به محیط اطرافش بخشیده است. این تالاب زیستگاه پرندگانی مانند فلامینگو، حواصیل، چنگر، کشیم، باقرقره، تیهو و عقاب دشتی است و علاوه‌بر این پرندگان انواع ماهی‌ها، سخت‌پوستان، نرم‌تنان و پلانکتون‌های گیاهی و جانوری در آن زندگی می‌کنند. 

سوئیت در چابهار با کم‌ترین قیمت

تالاب ایران
عکس از گوگل

تالاب انزلی، خانه نیلوفرهای آبی

تالاب انزلی یکی از مهم‌ترین تالاب‌های ایران است و به این دلیل که به دریای خزر راه داشت به دروازه اروپا شهرت پیدا کرده بود. تالاب انزلی یکی از تالاب‌های آب شیرین است و زیستگاه مهمی برای پرندگان و گیاهان آبزی به شمار می‌رود.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

این تالاب یکی از مکان‌های تفریحی است و پرنده‌نگاری، ماهیگیری و قایق‌سواری بین نی‌زارها از لذت‌بخش‌ترین تفریح‌های این آب‌گیر است. مرداب انزلی از نظر اقتصادی و بین‌المللی هم اهمیت زیادی دارد.

توریستی‌ترین منطقه‌های بندرانزلی

تالاب انزلی
عکس از گوگل

تالاب شادگان، سفر به ونیز ایران

تالاب شادگان یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران است که در استان خوزستان و جنوب شهر شادگان قرار دارد. این تالاب زیستگاه پرنده‌های مهاجر از آسیا و اروپاست و تنوع گیاهی زیادی دارد. دو روستای رگبه و صراخیه داخل این تالاب قرار دارند و بین کوچه‌پس‌کوچه‌هایشان آب جریان دارد.

تالاب شادگان
عکس از گوگل

تالاب آلماگل، دریاچه سیب

تالاب آلماگل در شمال استان گلستان قرار دارد و در زبان محلی به‌ معنی دریاچه سیب است. این تالاب چون در نزدیکی رودخانه اترک قرار گرفته است آب شیرینی دارد و اطرافش با نی‌زار بزرگی پوشانده شده. آلاگل و آجی‌گل از تالاب‌های نزدیک به آلماگل‌اند.

اجاره روزانه خانه و ویلا در بندرترکمن

تالاب آلماگل
عکس از گوگل

تالاب چملی، عجیب‌ترین تالاب دنیا

چملی گول یا چمن متحرک بدرلو در استان آذربایجان غربی و نزدیکی شهر تکاب قرار دارد. وسط این تالاب جزیره‌ای وجود دارد که با چمن پوشانده شده است و با وزش باد به حرکت درمی‌آید. همین موضوع متحرک بودن این جزیره باعث منحصربه‌فرد بودن این تالاب شده است. این جزیره در حدود ۸۰ متر مربع وسعت و ۶۰ متر قطر دارد.

جاذبه های دیدنی تکاب، شهری عجیب و پر از رمز‌ و‌ راز

تالاب چملی
عکس از گوگل

تالاب نیلوفر آبی کجاست؟

در فاصله دو کیلومتری جاده ساری به نکا و نزدیکی شهر بابل در روستای آبندان تالاب زیبایی قرار دارد که به بوستان نیلوفر آبی معروف است. این بوستان دیدنی نزدیک به ۴۵ هکتار وسعت دارد و در مساحتی به اندازه ۲ هکتار گل‌های نیلوفر آبی توجه گردشگران را به خودشان جذب می‌کنند. اطراف این تالاب امکانات رفاهی خوبی مثل سفره‌خانه، آلاچیق، نمازخانه، ایستگاه قایق‌ سواری و ماهیگیری وجود دارد.

تالاب نیلوفر آبی
عکس از گوگل

تالاب گمیشان

یکی از تالاب‌های بین‌المللی ایران در شمال بندر ترکمن و غرب گمیش تپه قرار دارد. این تالاب به نام گمیشان معروف است و از جنوب به رودخانه گرگان، از شمال به رودخانه اترک و از غرب محدود به نواری از تپه‌های شنی است. این تالاب به دلیل خشکسالی و عدم رسیدگی مطلوب در حال خشک شدن هستند و در حال حاضر در حدود 5 کیلومتر از تالاب خشک گردیده است. تالاب گمیشان زیستگاه مناسبی برای گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی بود و در زمان ثبت این تالاب، از غنای ژنیتکی برخودار بوده است. هنوز هم کارشناسان 116 گونه گیاهی در تالاب گمیشان را تایید می‌کنند.

تالاب کیاکلایه

تالاب کیاکلایه در استان گیلان و نزدیکی لنگرود قرار دارد و مساحتش نزدیک به ۳۰۰ هکتار است. اطراف این تالار پر از نی‌ و درختان توسکاست که محیط اطراف آن را به مکانی دیدنی تبدیل کرده‌اند. این تالاب زیستگاه پرنده‌ها و ماهی‌های زیادی است اما متاسفانه به دلیل استفاده نادرست و دفن زباله‌های شهری بخش زیادی از آن از بین رفته.

تالاب های گیلان
عکس از گوگل

تالاب عینک

یکی از بزرگترین تالاب های ایران، تالاب عینک است. تالاب عینک که به دریاچه عینک یا مرداب عینک هم مشهور می‌باشد در شهر رشت قرار دارد. تالاب در عکس‌های هوایی شبیه به عینک است به همین دلیل به این نام مشهور شده است. تالاب عینک که بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلات می‌باشد، از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری رشت به حساب می‌آید.

پوشش گیاهی این تالاب در گذشته بسیار متنوع بوده اما به دلیل ساخت و ساز در اطراف تالاب، از این پوشش کاسته شده است. همچنین به دلیل سومدیریت، تالاب عینک مهاجران زیبا و نادر خود را دیگر پذیرا نیست. مهاجرانی که از سمت شمال به این تالاب مهاجرت می‌کردند، شامل پلیکان خاکسرتی، اردک سرحنایی، حواصیل شب و اگرت کوچک بودند.

تالاب میقان در دل کویر

برای یک پرنده‌نگاری کم‌نظیر در ایران آماده شوید و به سمت شهر اراک در استان مرکزی حرکت کنید. این تالاب ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد و یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران است که زیستگاه خوبی برای پرنده‌های بومی و مهاجر کمیاب به شمار می‌رود. در زمستان‌ها پر از کریستال‌های نمکی می‌شود و در کویر می‌درخشد.

تالاب ایران
عکس از گوگل

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *