جاهای دیدنی

معروف‌‌ترین سوغات و صنایع دستی ایران

آشنایی با سوغات و صنایع دستی ایران | سوغاتی ایران چیست؟

سوغات و صنایع دستی ایران
عکس از گوگل

سفر با گشت‌و‌گذار در طبیعت، بازدید از بناهای تاریخی، شکم‌گردی در رستوران‌های محلی و خرید سوغاتی تکمیل می شود. افراد زیادی هستند که از سفرهایشان یادگاری‌های زیادی دارند و از هر شهری که رفته‌اند یکی از صنایع دستی آنجا را به‌عنوان یادگار سفر خریده‌اند.

در تعریف صنایع دستی می‌توانیم بگوییم مجموعه‌ای از هنرها و صنعت‌هایی است که به وسیله دست و ابزارهای دستی ساخته می‌شوند و مواد اولیه آن‌ها را مواد بومی و محلی تشکیل می‌دهند. مهم‌ترین اصل در ساخته شدن صنایع دستی هنر، ذوق و خلاقیت هنرمندان و استادکاران رشته‌های مختلف است که باعث می‌شود نمونه‌های دست‌ساز ارزش بیشتری نسبت به نمونه‌های ماشینی و کارخانه‌ای داشته باشند.

هنر و ظرافت محصول تولید شده هنرمندان ایرانی باعث شده است که آوازه سوغات و صنایع دستی ایران در جهان بپیچد و افراد زیادی از کشورهای دیگر از صنایع دستی ایران برای تزیین خانه‌هایشان استفاده کنند. معروف‌ترین سوغات صنایع دستی ایران محصول دست هنرمندان کدام استان است؟ برای آشنایی بیشتر با سوغات و صنایع دستی استان‌های ایران خواندن این متن را از دست ندهید.

سوغاتی ایران چیست؟
عکس از گوگل

گیوه کلاش مریوان یکی از سوغاتی های ایران

گیوه کلاش، که باعث شهرت جهانی مریوان شده، یکی از صنایع دستی معروف استان کردستان است. گیوه‌ نوعی کفش دست‌دوز است که در بیشتر شهرهای ایران طرفدارهای زیادی دارد و استفاده از آن در روزهای گرم سال خیلی بیشتر است. کلاش کردستان از الیافی طبیعی بافته می‌شود و زیبایی لباس کردی را چند برابر می‌کند.

یک نکته جالب درباره گیوه این است که این کفش‌ها چپ‌و‌راست ندارند برای اینکه بتوانند تای آن را عوض کنند تا از خراب شدن آن جلوگیری کنند. با اجاره ویلا در سنندج به بازارهای تاریخی این شهر بروید و زیبایی سوغات و صنایع دستی سنندج را از نزدیک لمس کنید.

سوغاتی ایران چیست؟ سوغات و صنایع دستی ایران
عکس از گوگل

قالی کاشان، یکی از معروف‌ترین سوغات و صنایع دستی ایران

در هنگام سفر به کاشان زیبا اولین سوغاتی که از این شهر به ذهنتان می‌رسد گلاب است؟ حق با شماست گلاب یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های این شهر است اما قدمت قالی‌بافی در این شهر به سال‌های خیلی طولانی برمی‌گردد. قالی کاشان یکی از معروف ترین صنایع دستی شهر کاشان هستش که شهرت جهانی دارد.

قالی شیخ صفی که امروزه از آن در موزه ويكتوريا آلبرت لندن نگهداری می‌شود کار هنرمند کاشانی به نام مقصود کاشانی است که در سال ۹۲۶ هجری‌قمری بافته است. همچنین قالی شکارگاه که یکی از بزرگ‌ترین قالی‌های جهان است در کاشان و به دست هنرمندان کاشی بافته شده است. با اجاره سوئیت در کاشان میتوانید در این شهر اقامت داشته باشید و به بازار سنتی این شهر بروید و با تعداد بیشتری از صنایع دستی این شهر آشنا شوید.

پرطرفدارترین صنایع دستی ایران
عکس از گوگل

سوزن دوزی ایرانشهر

ایرانشهر یکی از شهرهای قدیمی استان سیستان‌و‌بلوچستان است که به شهر ملی سوزن‌دوزی شهرت پیدا کرده. سوزن‌دوزی هنری اصیل و ظریف است که به دست زنان هنرمند بلوچ دوخته می‌شود. طرح‌های این صنایع دستی از ذهن خلاق زنان سرچشمه می‌گیرد و روی پارچه‌های رنگارنگ نقش می‌بندد. میتوان گفت سوزن دوزی تنها یکی از شاهکارهای مردم هنرمند جنوب هستش زیراکه صنایع دستی سیستان و بلوچستان جایگاه خاص خود را در ایران و جهان دارند. هنرمندان ایرانشهری هیچ محدودیتی برای انتخاب پارچه ندارند و برای سوزن‌دوزی از پارچه‌های کتان، نخی، ابریشم و پنبه‌ای استفاده می‌کنند.

پرطرفدارترین صنایع دستی ایران هنرمندهای ایرانی
عکس از گوگل

حصیربافی ساری

حس‌و‌حال خوب سفر به شهرهای ساحلی استان مازندران از پیچ‌و‌خم جاده‌ها و تماشای مغازه‌هایی که وسایل حصیری مثل کلاه، زیر‌انداز، سبد و سفر را از سقف آویزان کرده‌اند شروع می‌شود. حصیربافی یکی از اصلی‌ترین سوغات و صنایع دستی ساری در استان مازندران است که طرفداران زیادی دارد و محال است از بازارهای محلی این شهرها عبور کنید و دلتان نخواهد برای خودتان و عزیزانتان وسایل حصیری را به‌عنوان سوغات و یادگاری نخرید.

بوریا‌‌ بافی یا همان حصیر‌بافی در حدود هفت‌هزار سال قدمت دارد و امروزه بافت آن بیشتر در مرکز استان مازندران، ساری، رواج دارد.

سوغاتی های ایران
عکس از گوگل

ورشو سازی بروجرد

ورشو‌سازی یکی از صنایع دستی معروف استان لرستان و بروجرد است که شهرت جهانی دارد. اگر بازارهای سنتی بروجرد بروید صدای چکش و قلم استادکاران بروجردی به گوشتان می‌رسد که با ظرافت ورق‌های فلزی را به وسایلی مثل سینی، سماور، ظرف‌های غذاخوری،‌گلاب‌پاش و قندان تبدیل می‌کنند. ورشو‌ هنری ۲۰۰ ساله است و رازها و هنرهای زیادی را که نشان‌دهنده فرهنگ و هنر از گذشته تا به امروز است همراه خود دارد. 

شهرهای تاریخی سوغاتی های ایران
عکس از گوگل

منبت آباده

آباده شهری در شمال استان فارس است که مردمی مهربان و خونگرم دارد. این شهر در لغت به معنی جایی است که در آن رونق و آبادانی وجود دارد. به کنده‌کاری رو ریشه درختان و چوب منبت‌کاری می‌گویند. منبت یکی از زیباترین صنایع دستی استان فارس هستش که باعث شده این شهر  آباده به‌عنوان شهر منبت در جهان ثبت شود.

منبت‌کاری در ایران نزدیک به ۱۵۰۰ سال قدمت دارد و قدیمی‌ترین اثری که به دست آمده یک لنگه در متعلق به مسجد عتیق شیراز است که در زمان عمرو بن لیث صفاری ساخته شده. 

فروشگاه اینترنتی سوغات ایران
عکس از گوگل

سفالگری همدان

همدان پایتخت گردشگری ایران است و لالجین شهر جهانی سفال نام گرفته. کارشناسان می‌گویند قدمت سفالگری در لالجین به ۷۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد. محبوبیت بیش از حد سفال بین گردشگران باعث شده است که بیش از پنجاه‌هزار نفر در این شهر به تولید ظروف سفالی مشغول باشند و همین امر باعث شده تا محبوبیت صنایع دستی و سوغات همدان  چندین برابر شود. حتما شما هم تجربه دلنشینی از قدم زدن در بازار و کارگاه‌های سفالگری داشته‌اید . ساعت‌ها محو تماشای هنر دست هنرمندان همدانی شده‌اید.

همچنین اگر قصد اجاره روزانه خانه در همدان یا اجاره سوئیت در همدان می توانید از طریق سایت اتاقک اقامتگاه خود را رزرو کنید.

فروشگاه اینترنتی سوغات ایران
عکس از گوگل

قلم زنی شیراز

قلم‌زنی یکی از هنرهای سنتی ایران است که سابقه‌ای طولانی دارد. این هنر از حجاری سنگ‌ها و کوه‌ها ریشه گرفته که بعدها به حکاکی و اکنون به قلم‌زنی تبدیل شده است. در قلم‌زنی هنرمندان با استفاده از قلم‌های فولادی روی ورق‌های فلزی طرح‌های مورد نظرشان را حک می‌کنند. میتوان یکی از دلایل جذابیت صنایع دستی شیراز را این دانست که در حال حاضر قلم‌زنی شیراز به سبک‌ اقوام سکاها، هخامنشیان و ساسانیان انجام می‌شود.

همچنین اگر قصد اجاره سوئیت در شیراز می توانید از طریق سایت اتاقک اقامتگاه خود را رزرو کنید.

عکس از گوگل

ابریشم بافی تبریز

یکی از صنایع دستی تبریز که قدمتی طولانی دارد ابریشم‌بافی است. در این هنر ظریف از الیاف ابریشم استفاده می‌کنند. در گذشته تاجر‌های تبریزی پارچه‌های ابریشمی را از چینی‌ها به قیمتی ارزان می‌خریدند و با قیمت بالاتری به اروپایی‌ها می‌فروختند. تا اینکه اهالی تبریز این هنر ارزشمند را یاد گرفتند و ابریشم‌بافی به یکی از صنایع دستی مهم این شهر تبدیل شد.

همچنین اگر قصد مسافرت به تبریز را دارید می توانید برای اجاره روزانه خانه در تبریز یا اجاره سوئیت در تبریز می توانید از طریق سایت اتاقک اقامتگاه خود را رزرو کنید.

عکس از گوگل

پته دوزی کرمان

هنر پته‌دوزی یکی از معروف‌ترین صنایع دستی شهر کرمان است که بیشتر به دست زنان هنرمند کرمانی دوخته می‌شود. این هنر نوعی رودوزی است که روی پارچه‌ای ضخیم و پشمی با نقش‌های خلاقانه‌ای به ذهن هنرمندان می‌رسد بافته می‌شود. فطه‌دوزی و سلسله‌دوزی نام‌های دیگر این صنایع دستی‌اند.

عکس از گوگل

خاتم کاری ایران

یکی از مهم‌ترین صنایع دستی ایران، خاتم کاری است. خاتم کاری سابقه طولانی در ایران دارد اما مخترع و مبتکر آن مشخص نیست. برخی خاستگاه خاتم کاری را شیراز می‌دانند، زیرا قدیمی‌ترین آثار خاتم را در شهر اصفهان کشف کردند. با این حال برخی شواهد و مدارک نشان می‌دهد که در دوران صفویه این هنر در اصفهان نیز دیده شده است. برخی از کارشناسان معتقدند که در این دوره، هنر خاتم کاری به اصفهان منتقل شده و در این دوران خاتم کاری به عنوان پیشه به تولید انبوه رسید.

میناکاری اصفهان

یکی از سوغات و صنایع دستی اصفهان که در ایران شهرت خاص خود را دارد و در میان گردشگران خارجی بسیار محبوب است، میناکاری هنرمندان اصفهان است. هنر میناکاری یکی از گران‌ترین صنایع دستی ایران به شمار می‌رود و قدمت آن به بیش از 5 هزار سال پیش بازمی‌گردد. استادکاران میناکاری با تلفیق رنگ‌های مات و کار با کاشی و فلز، آثار بسیار نفیسی را خلق می‌کنند. میناکاری مرصع سخت‌ترین رشته این هنر به حساب می‌آید.

حصیر بافی بوشهر

یکی از صنایع دستی شهر بوشهر حصیربافی است که با استفاده از چوب و الیاف درخت‌های نخل بافته می‌شود. هنرمندان بوشهری با استفاده از هنر حصیربافی و فروش این محصول چرخ اقتصاد خانواده‌ را می‌چرخانند. اگر به شهرهای استان بوشهر سفر کردید می‌توانید در بازارهای سنتی آن سبد‌‌، بادبزن، کلاه و زنبیل‌های حصیری را به‌عنوان سوغاتی از گرم‌ترین شهرهای ایران بخرید.

همچنین اگر قصد مسافرت به مناطق جنوبی و بوشهر را دارید می توانید برای اجاره روزانه خانه در بوشهر یا اجاره سوئیت در بوشهر می توانید از طریق سایت اتاقک اقامتگاه خود را رزرو کنید.

عکس از گوگل

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *