جاهای دیدنی

پنجره خلیج فارس | قابی رو به آبی بی‌پایان

شنیده‌اید که شاعر گفته، پشت دریاها شهری است که در آن پنجره‌ها رو به تجلی باز است؟ دوست دارید یکی از آن پنجره‌های کم‌نظر که به دریایی پرشکوه باز می‌شود را ببینید؟ پس باید برای سفر، به مرز هرمزگان و بوشهر بروید و خودتان را به ساحل تبن برسانید. آن‌جا درمیان صخره‌ها یک دریچه‌ی زیبا را پیدا می‌کنید که نامش را «پنجره خلیج فارس» گذاشته‌اند. در این مقاله از اتاقک برای‌تان از این جاذبه جنوب کشور گفته‌ایم.

پنجره خلیج فارس کجاست؟

پنجره خلیج فارس کجاست
پنجره خلیج فارس از دیدنی‌های هرمزگان و در خلیج تبن است – عکاس: آرش آغاسیان

سفر به جنوب کشور، پیشنهادی است که نمی‌شود از آن گذشت. در این بین برخی از جاذبه‌های جنوب درنوع خود بی‌نظیرند و دیدن آن‌ها می‌تواند سفرتان را خاص‌تر کند. یکی از این دیدنی‌ها، پنجره خلیج فارس است. جاذبه‌ای که برای دیدنش باید به استان هرمزگان بروید. بعد خودتان را به پارسیان برسانید، از کوشکنار بگذرید و درنهایت مسیر بندر تبن را ادامه دهید تا پنجره خلیج فارس را پیدا کنید. این مقصد گردشگری تا پارسیان حدود 32 کیلومتر فاصله دارد. از ساحل بنود تا این پنجره تقریبا 27 کیلومتر راه داست و از بندر مقام نیز تا پنجره خلیج فارس، 87 کیلومتر در مسیر خواهید بود.

پنجره خلیج فارس چیست؟

پنجره خلیج فارس چیست
پنجره خلیج فارس یک عارضه زمین‌شناسی و حاصل عمل فرسایش است – عکاس: مرتضی حسینی

این دریچه که رو به خلیج‌فارس باز می‌شود، درواقع یک عارضه طبیعی است که زمان، آب و باد آن را خلق‌ کرده‌اند. پدیده‌ای که طی سال‌های طولانی ساخته شده و پس از چندهزار سال باز هم تصویر آن تغییر خواهد کرد. در کنار این پنجره، دریچه‌های کوچک دیگری را هم خواهید دید که شاید هزاران سال دیگر، تبدیل به پنجره‌هایی بزرگ شوند و نوادگان ما از زیبایی آن بنویسند.

بهترین فصل برای دیدن پنجره خلیج فارس

بهترین فصل برای دیدن پنجره خلیج فارس
پاییز، زمستان و اوایل بهار بهترین زمان برای دیدن پنجره خلیج فارس است – عکاس: مریم سلطانی

ازآن‌جا که این جاذبه در منطقه جنوبی است، بهترین زمان برای دیدن آن از اواسط پاییز تا اواخر زمستان است. اگر در این دو فصل نتوانستید به هرمزگان سفر کنید، در نهایت از فروردین تا اوایل اردیبهشت برای دیدن پنجره خلیج فارس بروید.

دیدنی‌های نزدیک به پنجره خلیج فارس

اگر به دیدن پنجره خلیج فارس رفتید، خوب است که برای دیدن این جاذبه‌ها نیز اقدام کنید.

اسلکه خلیج تبن، مسیر عبور لنج‌ها

اسلکه خلیج تبن
اسلکه خلیج تبن به سبب وجود لنج‌ها و شکل ساحل از دیدنی‌های نزدیک به پنجره خلیج فارس است – عکاس: مرتضی حسینی

از دیدنی‌های نزدیک پنجره خلیج فارس خلیج تبن است. برای دیدن این خلیج باید مسیری را پیاده طی کنید اما بی‌شک زیبایی آن ارزشش دارد. با توجه به شرایط و فرم ساحل، بهتر است این قسمت را برای شب‌مانی را انتخاب نکنید.

ساحل بندر تبن، منطقه‌ی امن کنار دریا

ساحل بندر تبن
ساحل بندر تبن از جاذبه‌های خاص در حوالی پنجره خلیج فارس است – عکاس: بنفشه تهرانی

پس از دیدن اسکله خلیج تبن، کمی پیاده‌روی کنید تا به ساحل بندر تبن برسید. این‌جا برخی موجودات دریایی به ساحل می‌رسند و صحنه‌های زیبایی را می‌سازند. علاوه براین، در این ساحل می‌توانید غروب خورشید را ببینید و از نسیم دریا لذت ببرید.

ساحل بنود، گشتی در غارهای اسرارآمیز

ساحل بنود
: ساحل و غارهای بنود از زیباترین دیدنی‌های نزدیک به پنجره خلیج فارس هستند – عکاس: امیر اعرابی

ساحل زیبا، غارهای شگفت‌انگیز و موج‌های بلند از دیدنی‌های ساحل بنود است. این ساحل پر از دیدنی است که می‌توان در آن  فضاهای زیبا و چشم‌نوازی را پیدا کنید. این ساحل برای دیدن مسیر موج‌ها، حرکت دریا و قایق‌ها بی‌نظیر است. در بنود حتما به غارها سر بزنید و ورود آب دریا را به داخل آن‌ها ببینید.

بندر دستیر، جذب انرژی آفتاب

بندر دستیر
بندر دستیر از سواحل زیبا و چشم‌نواز در نزدیکی پنجره خلیج فارس است – عکاس: خشایار نیکبخت

دستیر از دیگر سواحل زیبا در حوالی پنجره خلیج فارس است. این بندر زیبا  حدود 15 کیلومتر مسیر خاکی دارد و جاده آن از کنار پمپ‌بنزین منطقه‌ای به نام دشتی آغاز می‌شود. اگر تجربه و تجهیزات دارید و تعدادتان کم نیست، می‌توانید این‌جا کمپ بزنید.

ساحل مکسر، زیر سایه‌ی صخره‌های عجیب

ساحل مکسر
ساحل مکسر دیدنی جذاب در هرمزگان با مسیر خوب و فضایی بکر و تمیز است – عکاس: اعظم کاظمی

از زیباترین و بکرترین سواحل جنوب ایران، مکسر است. این ساحل دسترسی آسانی دارد و در آن می‌توانید صخره‌های زیبا، زمین‌های پوشیده از شن و شگفتی‌های بسیاری را ببینید. این ساحل جاده خوبی دارد اما اگر تجهزات و قصد شب‌مانی ندارید، قبل از تاریکی هوا آن را ترک کنید.

خلیج نایبند، دیدار با موج‌های عظیم

خلیج نایبند
خلیج نایبند از دیدنی‌های هرمزگان و ساحلی زیبا و باشکوه است – عکاس: سعید ترابی

نایبند خلیج زیبایی است که حدود 38 کیلومتر با پنجره خلیج فارس فاصله دارد. نایبند در هرزمانی زیبایی خودش را دارد. اما اگر در زمان تولد بچه‌ لاک‌پشت‌ها در نایبند باشید، صحنه‌هایی بی‌نظیر را خواهید دید. موج‌های بلند، صخره‌های صیغل‌خورده و ساحل بکر و آرام، از دیدنی‌های جذاب در خلیج نایبند است.

اقامت در نزدیکی پنجره خلیج فارس

اگر قصد سفر به هرمزگان، بوشهر و مناطق اطراف آن را دارید، می‌توانید با اجاره روزانه خانه و بوم‌گردی در پارسیان، فضایی مناسب را جهت‌ استراحت و شب‌مانی داشته باشید. نزدیک‌ترین اقامتگاه‌ها به پنجره خلیج فارس در کوشکنار، پارسیان، بنود و نایبند هستند.

مسیر رسیدن به پنجره خلیج فارس

مسیر رسیدن به پنجره خلیج فارس
برای رسیدن به پنجره خلیج فارس باید به کوشکنار و بعد هم ساحل تبن بروید – عکاس: فرید خبازی

برای دیدن این پدیده طبیعی، مهم است که برای اقامت کدام بومگردی یا اقامتگاه هرمزگان را انتخاب کرده باشید. اما درمجموع باید خودتان را به کوشکنار برسانید. سپس جاده‌ی ساحلی را ادامه دهید؛ از کنار ساحل آلپی بگذرید. در انتهای جاده، مسیری را پیاده طی کنید، از کنار کوه‌های صدفی که میلیون‌ها سال سن دارند بگذرید تا به پنجره خلیج فارس برسید.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک به معرفی جاذبه‌ای در جنوب کشور پرداختیم که به اسم پنجره خلیج فارس شهرت دارد. یک عارضه زمین‌شناسی زیبا که قابی متفاوت از خلیج‌فارس را برای‌تان نمایان می‌کند. برای سفر به شهرهای جنوبی، اتاقک با مجموعه‌ای کامل از بومگردی‌ها، اقامتگاه‌ها و خانه‌های بومگردی همراه شماست تا بدون دغدغه اقامت از سفرتان لذت ببرید.

Rate this post

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *