جاهای دیدنیشهرها

همه چیز درباره ساحل مکسر | قرار با زیباروی شکسته

استان هرمزگان نزدیک به 900 کیلومتر خط ساحلی دارد که هیچ‌گاه از پیمودن آن سیر نمی‌شوید و در هر گوشه این خط ساحلی پهناور، یک زیبایی و یک جاذبه شگفت‌انگیز پنهان شده است که شما را به سوی خود می‌خواند و از جاده منحرف می‌کند. ساحل مکسر یکی از همین جاذبه‌های زیبارو است که در نزدیکی شهرهای عسلویه، پارسیان و بندر مقام قرار دارد و به خاطر صخره‌های عجیب و غریب و گونه‌های جانوری خاص خود شهرت دارد.

در این مقاله با خانه لاک‌پشت پوزه عقابی بیشتر آشنا می‌شوید.

ساحل مُکَسَّر کجاست؟

ساحل مکسر کجاست
فاصله این ساحل تا بندرعباس 370 کیلومتر است. – عکاس: حسین دهکردی

ساحل مکسر یکی از جاهای دیدنی بندر مقام است که در بخش غربی استان هرمزگان قرار دارد و فاصله آن تا بندر مقام حدود 9 کیلومتر و تا شهر پارسیان نیز حدود 50 کیلومتر است. مکسر در عربی به معنی شکسته است و از آنجایی که صخره‌های این ساحل حالت شکسته و پراکنده دارند، نام آن را مکسر گذاشته اند. فاصله این بندر تا شهرهای و بنادر مشهور اطراف به شرح زیر است:

  • فاصله بندعباس تا ساحل مکسر: 370 کیلومتر
  • فاصله ساحل مکسر تا شیراز: 440 کیلومتر
  • فاصله عسلویه تا ساحل مکسر: 113 کیلومتر
  • فاصله جم تا ساحل مکسر: 180 کیلومتر
  • فاصله بوشهر تا ساحل مکسر: 380 کیلومتر

سنگ‌ها و صخره‌های اطراف این ساحل در طول سالیان دراز توسط آب دریا تراشیده شده‌اند و اشکال لایه‌لایه جالب و زیبایی به خود گرفته‌اند؛ اشکالی که احتمالاً مشابه آن‌ها را در فیلم‌های وسترن آمریکایی دیده‌اید.

چند سالی می‌شود که شهرت زیبایی‌های ساحل مکسر در سرتاسر ایران پیچیده است و دیگر نمی‌توان آن را یک ساحل بکر و دست‌نخورده دانست. گرچه تماشای زیبایی‌های صخره‌های این ساحل و لذت بردن از صدای برخورد موج‌های خلیج‌فارس به آن‌ها، به تحمل راه و شلوغی می‌ارزد. برای آشنایی بیشتر با بندر زیبای مقام مقاله بندر مقام کجاست؟ را در مجله اتاقک مطالعه کنید.

آب و هوای ساحل مکسر

آب و هوای ساحل مکسر
از اواسط پاییز دمای این ساحل رو به خنکی می‌رود و در زمستان به بهترین حالت خود می‌رسد. – عکاس: esmaeil mhdi

همان‌طور که از نام این ساحل و موقعیت جغرافیایی آن می‌توانید حدس بزنید، آب و هوای ساحل مکسر در بیشتر روزهای سال گرم و شرجی است. در روزهای تابستان دمای هوا تا 50 درجه هم می‌رسد و آفتاب سوزان و هوا شرجی است. از اواسط پاییز دمای این ساحل رو به خنکی می‌رود و در زمستان به بهترین حالت خود می‌رسد؛ چون نسیم خنکی از سمت خلیج‌فارس می‌وزد و آفتاب هم سوزان و آزاردهنده نیست. در ماه‌های بهمن و اسفند به‌راحتی می‌توانید در مجاورت این ساحل کمپ کنید.

مسیر دسترسی به ساحل مکسر

مسیر دسترسی به ساحل مکسر
در یک سمت جاده مقام به بستانو کوه‌های صخره‌ای و در یک سمت دیگر دریا را می‌بینید. – عکاس: امید امینی مقدم

بهترین مسیر دسترسی به ساحل مکسر از فرودگاه عسلویه می‌گذرد. از فرودگاه‌های بیشتر شهرهای بزرگ ایران به مقصد این بندر تجاری و صنعتی پرواز وجود دارد و از آنجا هم تا ساحل مکسر مسیری 113 کیلومتری را در پیش خواهید داشت که تاکسی‌های فرودگاه آن را در حدود یک ساعت و 40 دقیقه طی می‌کنند. البته می‌توانید از فرودگاه بندرعباس یا شیراز هم خودتان را به این ساحل برسانید که فاصله زمینی تا هر کدام به ترتیب 4.5 و 6 ساعت است.

البته اگر بخواهید از شهرهایی مثل پارسیان، عسلویه، بندر لنگه یا بندرعباس به این ساحل بروید، شانس گذر از جاده ساحلی مقام به بستانو را خواهید داشت که یکی از زیباترین جاده‌های ایران است. در یک سمت این جاده کوه‌های صخره‌ای و در یک سمت دیگر دریا را می‌بینید که در کمتر جاده‌ای شانس دیدن این 2 پدیده طبیعی در کنار یکدیگر وجود دارد.

یکی از مزایای سفر به شهرهای ساحلی، تجربه مسیرهای دسترسی دریایی است. از بنادر نزدیک مثل بندر مقام یا بستانو می‌توانید با قایق و لنج خودتان را به ساحل مکسر برسانید.

بهترین زمان سفر به ساحل مکسر

بهترین زمان سفر به ساحل مکسر
در پاییز و زمستان می‌توانید از شنا، غواصی، دوچرخه‌سواری و پیک‌نیک در ساحل مکسر نهایت لذت را ببرید. – عکاس: مریم مرزبان

بهترین زمان سفر به این ساحل از اواسط پاییز تا اواخر زمستان است و با اغماض می‌توان تعطیلات نوروز را هم در بهترین زمان بازدید از این ساحل قرار داد. در این زمان هوای ساحل معتدل است و از گرمای کشنده خبری نیست. در پاییز و زمستان می‌توانید از شنا، غواصی، دوچرخه‌سواری و پیک‌نیک در ساحل مکسر نهایت لذت را ببرید.

جاهای تفریحی نزدیک به ساحل مکسر

جاهای دیدنی نزدیک ساحل مکسر
گردنه مقام؛ از زیباترین جاهای دیدنی نزدیک ساحل مکسر – عکاس: الهام ملک‌پور

هر تکه از جاده ساحلی مقام به بستانو برای خودش یک جاذبه گردشگری است و در هر نقطه از این جاده اگر کنار بزنید و از لای صخره‌ها خودتان را به دریا برسانید، فقط زیبایی می‌بینید و محو تماشای خلیج‌فارس می‌شوید. برخی از نقاط این جاده شهرت و زیبایی بیشتری دارند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها و همچنین نزدیک‌ترین شهرهای توریستی نزدیک ساحل مکسر اشاره می‌کنیم:

  • گردنه مقام
  • گردنه عشاق
  • ساحل محجی
  • بندر مقام
  • شهر پارسیان
  • روستای زیارت
  • جزیره لاوان
  • جزیره شیدور

فعالیت‌هایی که می‌توان در ساحل مکسر انجام داد

تفریحات ساحل مکسر
برای سوزاندن کالری‌ها، کمی در خط ساحلی قدم بزنید. – عکاس: امیر قاسمیان

یکی از بهترین تفریحاتی که می‌توانید در ساحل مکسر انجام دهید، نشستن در ساحل، تنفس هوای خلیج‌فارس و گوش سپردن به صدای آرامش‌بخش امواج آن است که احتمالاً به یکی از بهترین تفریحات عمرتان هم تبدیل خواهد شد. در ادامه به فهرست بهترین تفریحات این ساحل اشاره می‌کنیم:

  • اگر اهل کشف و شهود هستید، صبر و حوصله زیادی دارید و از عکاسی لذت می‌برید، در این ساحل می‌توانید گونه‌های جانوری خاصی مثل لاک‌پشت پوزه عقابی و عروس دریایی را با دوربین شکار کنید.
  • برای سوزاندن کالری‌ها، کمی در خط ساحلی قدم بزنید یا لذت دویدن روی شن‌های نرم را تجربه کنید.
  • اگر اهل ماجراجویی و ورزش هستید، می‌توانید مسیر بندر مقام یا بستانو تا این ساحل را رکاب بزنید.
  • در این ساحل امکان تجربه برخی از تفریحات آبی مثل شنا، غواصی و قایق‌سواری هم وجود دارد.

اقامت در نزدیکی ساحل مکسر

اگر اهل کمپ کردن و چادر زدن نیستید، می‌توانید در شهرهای نزدیک این ساحل مثل بندر مقام، پارسیان یا عسلویه اقامت کنید. هزینه اقامت در هتل‌های پارسیان و عسلویه زیاد است و اقامتگاه ساحل مکسر هم به‌سختی پیدا می‌شود. اگر می‌خواهید در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی کنید و از طرف دیگر به زندگی در خانه‌های خشتی و گلی محلی علاقه دارید، می‌توانید وارد سایت اتاقک شوید و نسبت به اجاره روزانه خانه و بوم‌گردی در پارسیان اقدام کنید.

نکاتی که بهتر است پیش از سفر به ساحل مکسر بدانید

  • این ساحل زیستگاه جانوران کمیابی مثل لاک‌پشت پوزه عقابی است که در معرض انقراض هستند. پس فقط با دوربین عکاسی آن‌ها را شکار کنید.
  • صخره‌های اطراف ساحل می‌توانند شکننده و سست باشند. به آن‌ها ضربه نزنید و هنگام نشستن و راه رفتن روی آن‌ها مراقب باشید.
  • برای دسترسی بهتر به این ساحل و پیدا کردن ساحل مکسر نقشه، از راهنماهای محلی کمک بگیرید.
  • برای قایق‌سواری قایق‌های سالم را انتخاب کنید.

سخن آخر

در این مقاله شما را با ساحل مکسر عسلویه آشنا کردیم که فاصله کمی تا بندر مقام و شهر پارسیان دارد و به جز این 2 شهر، از عسلویه هم می‌توانید خودتان را به آنجا برسانید. در این ساحل صخره‌ای زیبا خلیج‌فارس در مشتتان است و  سحر و جادوی آن شما را تا مدت‌ها اسیر خود می‌کند. برای اقامت در نزدیکی این ساحل و جاهای دیدنی اطراف آن هم می‌توانید مثل همیشه روی اتاقک حساب کنید.

سؤالات متداول در مورد ساحل مکسر

ساحل مکسر بندر مقام کجاست؟

این ساحل از جاهای دیدنی بندر مقام است که در غرب استان هرمزگان قرار دارد.

فاصله ساحل مکسر تا گردنه عشاق چقدر است؟

این ساحل در 16 کیلومتری گردنه عشاق قرار دارد.

فاصله ساحل مکسر تا ساحل تبن چقدر است؟

فاصله مکسر تا ساحل تبن و پنجره خلیج‌فارس 78 کیلومتر است.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *