شهرهاجاهای دیدنی

همه چیز درباره روستای صفرا بسته | سفری رویایی و پر از آرامش برای عاشقان طبیعت‌گردی

زمان‌هایی در زندگی ما وجود دارد که آدم احساس می‌کند در حبابی گیر کرده است و دوست دارد به کوه و دشت یا صحرا برود تا آرامش را دوباره به دست بیاورد. من دکتر نیستم، اما می‌خواهم همانند دکترها یک نسخه به جاهای دیدنی گیلان برایتان تجویز کنم تا از حباب یکنواختی و روزمرگی‌های زندگی که در آن گیر کرده‌اید، نجات پیدا کنید. گیلان زیبای ما نیازی به تعریف ندارد چون گیلان از آن دسته استان‌هایی است که دیدنش فصل خاصی را نمی‌شناسد و در هر فصلی زیبا و دیدنی است. جاهای دیدنی‌ گیلان پرشمار و زیاد است، از طبیعت سرسبز و بکر جنگل‌ها و آب‌وهوای خوش ییلاق‌هایش گرفته تا دریای آبی بی‌انتها.

اما شناسنامه گیلان فقط به دریای بیکران و جنگل‌های پهناور آن خلاصه نمی‌شود. دفعه بعدی که برای سفر، سمت‌وسوی شمال و گیلان را انتخاب کردید، حتما راهتان را به سمت روستای صفرا بسته کج کنید. روستایی بکر و باصفا با جاده‌ی تونلی سرسبز و زیبا که لمس طبیعت در حوالی آن راحت‌تر است و زندگی با آرامش بیشتری در آن جریان دارد. آب‌وهوایش دل انگیز و سالم است طوریکه اگر نفس عمیق بکشید هوای تمیز ریه‌هایتان را متعجب می‌کند.

گذشته از این‌ها روستای زیبای صفرا بسته قدمت دورودرازی هم دارد. به‌خاطر این قدمت بالاست که همه شیفته آن شده‌اند. چون هرجایی که قدمت باشد، اصالت هست. اگر تصمیم دارید مقصد بعدی سفرتان یک روستای بکر و بااصالت باشد، این مقاله از اتاقک را تا انتها بخوانید تا بیشتر با روستای صفرابسته و دیدنی‌های بی‌نظیرش آشنا شوید.

روستای صفرا بسته کجاست؟

روستای صفرا بسته کجاست
این روستا در گیلان خرم و در آستانه اشرفیه واقع شده است – عکاس: saleh namavar

حالا که با خواندن این مقدمه کوتاه وسوسه شدید به روستای دیدنی صفرا بسته بروید، حتماً اولین سؤالی که ذهنتان را درگیر می‌کند، این است که روستای صفرا بسته در کجاست؟

اگر ما به شما بگوییم که روستای زیبای صفرا بسته در دل طبیعت سرسبز استان گیلان و در آستانه اشرفیه قرار دارد، احتمالا این مقاله را نخوانده رها می‌کنید و بار سفر می‌بندید و راهی جاده می‌شوید. اما به نظرم بهتر است صبور باشید و این مقاله را تا آخر بخوانید و با اطلاعات بیشتر به دیدن روستای بکر صفرا بسته بروید.

این روستا همان‌طور که گفتیم در استان گیلان و در بخش کیاسر شهرستان آستانه اشرفیه جا خوش کرده است. همسایه‌های این روستا هم یکی از یکی زیباتر و جذاب‌تر هستند. اگر از روستای دیدنی صفرا بسته به سمت شمال حرکت کنید به دریای خزر می‌رسید و اگر راهی شرق و جنوب شوید، لاهیجان را می‌بینید. غرب آن هم که به شهرستان رشت می‌رسد. روستای صفرا بسته 338 خانوار دارد و جمعیت آن هم طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ حدود 1258 نفر تخمین زده است. از این‌ها که بگذریم مهم‌ترین ویژگی این روستا، قدمت دورودراز آن است که در بخش بعدی به آن نیز خواهیم پرداخت.

برای اجاره روزانه خانه و سوئیت در آستانه اشرفیه می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

تاریخچه روستای صفرا بسته

قدمت زیاد این روستا ازجمله ویژگی است که هر گردشگر و مسافری را به خود جذب می‌کند. نام این روستا در کتاب سیمای کوچان بیان شده است و اهالی روستا بر این باورند که روستای زیبای صفرا بسته حدود دو قرن قدمت دارد. اما شواهد و بافت تاریخی از قدمتی طولانی و پیشینه تاریخی چندین هزارساله در این منطقه خبر می‌دهند و نشان می‌دهند که روستای زیبای صفرا بسته حدود ١۵٠٠ سال قدمت دارد.

روستاها و بخش‌های روستای صفرا بسته

روستاها و بخش‌های روستای صفرا بسته
این روستا از سه بخش بالا محله، پایین محله و میان محله تشکیل شده است – عکاس: Mohsen Mirzaei

روستای صفرا بسته در گذشته یکی از روستاهای دهستان حومه در بخش مرکزی شهرستان آستانه اشرفیه بود. اما امروزه این روستا جزء دهستان دهسر از توابع بندر کیاشهر در استان گیلان به شمار می‌رود. روستای دیدنی صفرا بسته از سه بخش به نام‌های صفرا بسته بالا محله، میان محله و پایین محله تشکیل شده است که این سه بخش در فاصله نزدیک به هم قرار دارند. البته ناگفته نماند این سه روستا در گویش محلی با نام‌های به ترتیب پشل صفرابسته، بپته نپته و بازارسر شناخته می‌شوند.

اقتصاد روستای صفرا بسته

اقتصاد روستای صفرا بسته
دامپروی، کشاورزی و باغداری تنها بخشی از پایه‌های اصلی اقتصاد روستای صفرا بسته هستند.

روستای دیدنی صفرا بسته به خاطر موقعیت جغرافیایی و خاک حاصل‌خیزی که دارد، بستری مناسب برای کشاورزی است. به همین دلیل کشاورزی، باغداری و دامپروری پایه‌های اصلی اقتصاد روستای صفرا بسته به شمار می‌روند. کشت محصولات این روستا هم عمدتا آبی و دیمی است. اهالی این روستا علاقه زیادی به کارشان دارند، البته طبیعت زیبا، صدای خوش آواز پرندگان و مه صبحگاهی هم نقش زیادی در ذوق و علاقه اهالی این روستا دارند و آنان را با عشق تا سر مزرعه همراهی می‌کنند.

همین ذوق و انگیزه باعث شده مردم روستای صفرا بسته در پرورش کرم ابریشم، پرورش ماهی و ماهیگیری نیز چیره‌دست و توانا باشند و با فروش محصولات آن‌ها سهمی در اقتصاد روستای بکر صفرا بسته داشته باشند. علاوه بر این موارد طبیعت سرسبز و بکر روستای صفرابسته باعث شده که اهالی این منطقه ویلاهای لوکس و مدرنی نیز در این روستا بسازند و از طریق فروش یا اجاره آن‌ها به گردشگران و مسافران کسب درآمد کنند.

زنان این روستا هم نقش پررنگی در اقتصاد این روستا دارند و با پخت نان‌های محلی و فروش فرآورده‌ها و محصولات کشاورزی از قبیل برنج، تره بار و مرکبات بار بخشی از اقتصاد روستا را به دوش می‌کشند.

آب‌وهوای روستای صفرا بسته

آب‌وهوای روستای صفرا بسته
روستای بکر صفرا بسته در بهار خنک و معتدل و در تابستان نیز هوای گرمی و شرجی دارد – عکاس: Reza Sina

روستای صفرا بسته در منطقه جنگلی قرار گرفته و از طرف دیگر فاصله نزدیکی هم با دریای خزر دارد. علاوه بر این در مقدمه هم گفتیم که این روستا یکی از جاذبه‌های دیدنی استان گیلان است. پس با این اوضاع حتماً خودتان متوجه شده‌اید که آب‌وهوای این روستا چگونه است. به طور کلی آب‌وهوای روستای صفرا بسته در بهار خنک و معتدل است، به طوری که اگر فروردین ماه به دیدن این روستا بروید، ذهنیتتان از بهار کاملاً به هم می‌ریزد.

از اواخر بهار تا اواخر مرداد ماه آب‌وهوای روستای زیبای صفرا بسته مرطوب و شرجی است. پاییز این روستا تا قبل از این‌که روزهای آن کوتاه‌تر شوند و خبر از آمدن زمستان بدهند، خنک و همراه با بارندگی‌های فراوان است. زمستان‌های این روستا هم بسیار سرد است به حدی که سفر و بازدید از این روستا بسیار سخت می‌شود.

بهترین زمان سفر به روستای صفرا بسته

بهترین زمان سفر به روستای صفرا بسته
فصل بهار و پاییز بهترین زمان سفر به روستای صفرابسته است – عکاس: prestigio ahmad

اگر از ابتدای مقاله قدم به قدم همراه من آمده باشید دیگر خودتان بهتر از من جواب این سوال را می‌دانید. اگر هم مستقیم به سراغ این بخش آمده‌اید و قسمت‌های قبلی را نخوانده‌اید، به روی چشم پاسخ سوالتان را می‎دهیم و به شما می‌گوییم که بهترین زمان سفر به روستای صفرا بسته چه موقع است. البته به شرطی که قسمت‌های قبلی را هم بخوانید، چون در سفر به روستای دیدنی صفرا بسته حتما به کارتان می‌آید.

به طور کلی اگر از هوای گرم و شرجی بیزارید خرداد، تیر و مرداد به روستای صفرا بسته نروید و اگر هم علاقه‌ای به سرما ندارید، از اواخر پاییز تا اواخر زمستان برای سفر به این روستا برنامه نچینید. با این توضیحات نتیجه می‌گیریم که بهترین زمان سفر به این روستا فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز است. در این بازه زمانی وجود درختان سرسبز در کنار آب‌وهوای دلپذیر می‌تواند حس زندگی دوباره به انسان بدهد.

برای رزرو و اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی روستای صفرا بسته

روستای صفرا بسته دارای پوشش گیاهی متنوع، گونه‌های جانوری مختلف و طبیعتی بسیار زیبا و بکری است. این روستا از آن مناطقی است که حتما باید یک برنامه سفر چند روزه ترتیب دهید و از نزدیک شاهد زیبایی‌ها و جاهای دیدنی آن باشید. جاهایی که هر کدام به شکلی راوی زیبایی‌های طبیعت هستند و برای ثبت خاطرات خوش سفر به شمال خالقانی قدرتمند به شمار می‌روند. از جمله جاهای دیدنی آستانه اشرفیه و روستای زیبای صفرا بسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جاده تونلی منتهی به روستا

جاده تونلی منتهی به روستا
جاده‌ای سرپوشیده شده از درختان توسکا – عکاس: Ali kashani zadeh

یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های دیدنی روستای صفرا بسته تونل جنگلی یا درواقع جاده تونلی منتهی به این روستا است. جاده‌ای که در دو طرف آن درختان توسکا به صورت تونلی زیبا، پیوسته و زنجیروار به پیشواز شما می‌آیند تا شما در حین لذت بردن از مسیر به این روستا برسید.

طول این جاده جنگلی حدود 2 کیلومتر است و انتهای آن پس از گذر از دل جنگل و روستای دیدنی صفرا بسته به ساحل دریا در بندر کیاشهر می‌رسد. در فصل‌های بهار و پاییز نقاشی زیبای طبیعت باعث می‌شود رنگ‌بندی درختان توسکا در دو طرف جاده به زیباترین و خاص‌ترین حالت ممکن برسند و فضای رویایی و دل‌انگیزی را برای گرفتن عکس ایجاد می‌کنند.

جنگل صفرا بسته

جنگل صفرا بسته
جنگل صفرا بسته زیستگاه گیاهان و جانوران مختلف است.

در سفر به گیلان و روستای صفرا بسته فرصت نابی پیش روی شماست تا از زیباترین و دیدنی‌ترین پارک جنگلی این منطقه یعنی جنگل صفرابسته دیدن کنید. جنگل صفرابسته همان‌طور که از نامش پیداست در این روستا قرار دارد. در این جنگل تا چشم کار می‌کند درختان متنوع با قدمت زیاد دیده می‌شوند.

درختانی که در آغوش همدیگر به دنبال نور قامتشان را خم کرده‌اند. در جنگل صفرا بسته علاوه در درختان و پوشش گیاهی متنوع، حیوانات مختلفی نظیر شغال، گراز، خرگوش، روباه و قرقاول هم زندگی می‌کنند. قدم زدن در این جنگل و تماشای درختان و طبیعت بکر و بی‌نظیر، آن هم در فصل بهار و پاییز که هوای خنک با نم‌نم باران همراه است، لذت سفر و بازدید از روستای صفرا بسته را تکمیل می‌کند.

سوغات و صنایع دستی روستای صفرا بسته

سوغات و صنایع دستی روستای صفرا بسته
محصولات چوبی از زیباترین سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی این روستا هستند.

روستای صفرا بسته از آن جاهایی است که اگر به آن‌جا رفتید مطمئن باشید دست‌خالی بر نخواهید گشت. صنایع‌دستی و سوغاتی‌های این روستا آنقدر جذاب و متنوع هستند که اگر قصد خرید سوغاتی ندارید باید چشم بسته در این روستا راه بروید. البته اگر چشم بسته هم راه بروید مطمئن باشید بوی خوش نان‌های خانگی داغ و کلوچه‌های خوشمزه اگر به مشامتان بخورد قید همه چیز را خواهید زد و با لذت تمام آن‌ها را خریداری کرده و نوش‌جان خواهید کرد.

برنج، کدو، بادمجان محلی، فلفل سبز، سیر، پیاز، انواع ماهی، خربزه محلی و غیره نیز از دیگر سوغاتی‌های خوراکی روستای زیبای صفرا بسته هستند که همگی از دل طبیعت بیرون آمده‌اند. اگر هم دلتان می‌خواهد به غیر از خوراکی یک سوغاتی با ماندگاری بالاتر از این روستا با خودتان به ارمغان بیاورید پس سراغ صنایع دستی این شهر بروید. سبدها چوبی و ظروف چوبی در گوشه و کنار این روستا به وفور دیده می‌شوند. خرید این محصولات چوبی یادآور سفر شما به یکی از زیباترین روستاهای ایران خواهد بود.

غذاهای محلی روستای صفرا بسته

غذاهای محلی روستای صفرا بسته
در روستای صفرا بسته حتما ماهی مالاتا را امتحان کنید.

یکی از بخش‌های جذاب هر سفری، امتحان کردن غذاهای محلی است. حالا اگر مقصد سفر شما یکی از مناطق استان گیلان باشد و در سفرتان غذاهای محلی این خطه را نوش‌جان کنید به شما قول می‌دهم طعم و مزه‌اش را تا مدت‌ها زیر زبانتان حس خواهید کرد. غذاهای محلی روستای دیدنی صفرا بسته هم تا حد زیادی شبیه غذاهای محلی استان گیلان به خصوص شهرستان آستانه اشرفیه است. تنها تفاوت‌شان در نوع سبزی محلی، ادویه‌ها، شیوه پخت و از همه مهم‌تر فوت کوزه‌گری مخصوص هر منطقه است.

پیشنهاد می‌کنیم در سفر به گیلان و این روستا به شکم‌تان یک حال اساسی بدهید و ماهی مالاتا یا ماهی فیویج را امتحان کنید. گمج کباب، میرزاقاسمی، باقلا قاتوق، فسنجان محلی و غیره هم از دیگر غذاهای محلی این منطقه هستند.

مراکز خرید روستای صفرا بسته

مراکز خرید روستای صفرا بسته
محصولات محلی و صنایع دستی روستای صفرا بسته معمولا توسط زنان محلی در مسیر جاده به فروش می‌رسند – عکاس از سایت: zoomlife

سفر به روستای بکر صفرا بسته یعنی سفر به یک منطقه روستایی خوش آب‌وهوا و زیبا. به همین دلیل در سفر به این روستا اصلا انتظار بازار و مراکز خرید را نداشته باشید. تنها یک مغازه‌ی سوپر مارکت برای تامین مایحتاج اهالی در این منطقه به چشم می‌خورد. البته زنان محلی در این روستا یا در کنار جاده محصولات مختلف مثل صنایع‌دستی یا فرآورده‌های خوراکی می‌فروشند.

اما اگر اهل گشت‌وگذار در بازار سنتی و محلی هستید و دلتان می‌خواهد از این بازارها هم خرید کنید می‌توانید پس از گشت‌وگذار در روستا به سراغ بازارهای محلی شهر کیاشهر یا آستانه اشرفیه بروید.

اقامت در روستای صفرا بسته

اقامت در روستای صفرا بسته
بررسی گزینه‌های اقامت در روستای صفرابسته – عکاس: MOHAMMADREZA YAGHOUBI SHAVAKI

تا این‌جای مقاله متوجه شدیم که روستای صفرا بسته ازجمله روستاهای گردشگرپذیر و توریستی ایران است که همه گزینه‌های لازم برای سفر کردن یعنی آب‌وهوای خوب، جاهای دیدنی، سوغاتی‌های خوشمزه، صنایع‌دستی خاص و غیره را دارد. به همین خاطر پیشنهاد من این است که اگر می‌خواهید افسون طبیعت زیبای این روستا شوید به سفری حداقل چند روزه به این روستا فکر کنید. اگر هم نگران اقامتگاه هستید لحظه‌ای به این نگرانی مجال ندهید. چرا که در این روستا به دلیل زیبایی منحصربه‌فرد آن، ساخت ویلا با چشم اندازهای زیبا از دیرباز رونق داشته است.

به همین دلیل اکثر گردشگران و مسافران در سفر به گیلان این منطقه را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند تا اقامت طولانی را تجربه کنند. برای اقامت در این روستا گزینه‌های مختلفی وجود دارد مثلا می‌توانید به سراغ اجاره انواع اقامتگاه‌های بومگردی، اجاره سوئیت و ویلا یا خانه‌های روستایی بروید. برای کسانی هم که می‌خواهند شب را در سکوت و آرامش این منطقه به صبح برسانند اقامت در کمپینگ‎ها و کلبه‌های جنگلی پارک جنگلی صفرا بسته نیز گزینه دیگری به شمار می‌رود.

علاوه بر این موقعیت جغرافیایی روستا و پارک جنگلی صفرا بسته و قرار گرفتن آن‌ها بین دو شهر آستانه اشرفیه و کیاشهر نیز باعث شده دست شما برای رزرو اقامتگاه و هتل هم در این شهرها باز باشد.

جهت اجاره ویلا و سوئیت هم می‌توانید به سایت اتاقک بروید و قبل از سفر با خیال راحت همه اقامتگاه‌های روستای دیدنی صفرا بسته و نزدیک آن را بررسی و رزرو کنید و با خیال راحت و آسودگی خاطر راهی سفر شوید.

راه‌های دسترسی به روستای صفرا بسته

راه‌های دسترسی به روستای صفرا بسته
مسیر دسترسی به روستا بسیار زیبا و دیدنی است – عکاس: MOHAMMADREZA YAGHOUBI SHAVAKI

روستای صفرا بسته در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی آستانه اشرفیه و در مسیر جاده آستانه به کیاشهر واقع شده است.

برای دسترسی به این روستا کافی است به میدان جمهوری اسلامی واقع در آستانه اشرفیه بروید و از آن‌جا راهی بندر کیاشهر شوید. پس از طی مسافتی در حدود ۵ کیلومتر می‌توانید تابلو روستای صفرابسته را ببینید. پس از دیدن تابلو به سمت راست بپیچید و وارد مسیر جاده جنگلی شوید. این جاده جنگلی یکی از زیباترین و سرسبزترین جاده‌های ایران است که سکوتی چشمگیر بر آن حکم‌فرما است.

در دو طرف این جاده هم درختان زیبای توسکا به هم پیوسته شده‌اند و به صورت تونلی زیبا و سرسبز شما را به این روستا می‌رسانند. البته ناگفته نماند که در اطراف این جاده اصلی، جاده‌های فرعی کوچک و سرسبز خاکی نیز قرار دارند که برای توقف، رفع خستگی، عکاسی و لذت از سکوت جنگل گزینه عالی هستند. پس از طی این جاده که حدود 2 کیلومتر مسافت دارد به روستای صفرا بسته خواهید رسید.

آستانه اشرفیه در استان گیلان قرار دارد. فاصله این شهر تا رشت 35 کیلومتر و تا لاهیجان نیز 7 کیلومتر است.

نکاتی که در سفر به روستای صفرا بسته لازم است بدانید!

  • در زمان اوج سفر به روستای بکر صفرا بسته یعنی بهار و اواخر تابستان، از قبل اقامتگاه خود را رزرو کنید.
  • مسیر دو کیلومتری منتهی به این روستا به صورت تونلی سرسبز و دیدنی است و سوژه خوبی برای عکاسی هست. پس حتما در سفر به این روستا دوربین عکاسی با خودتان ببرید.
  • فصل زمستان سردترین زمان سال در این روستا هست. پس قبل از این‌که به دل جاده بزنید، از وضعیت آب‌وهوا و و شرایط جوی جاده باخبر شوید.
  • مراقب محیط‌زیست و طبیعت بکر جنگل صفرا بسته باشید.
  • اگر می‌خواهید در جنگل صفرا بسته پیاده‌روی کنید، حتما کفش مناسب و لباس اضافه برای هوای خنک شب و باران‌های احتمالی همراه‌تان داشته باشید.
  • در سفر به روستای صفرابسته به عقاید مردم محلی و شیوه زندگی آن‌ها احترام بگذارید و آرامششان را بر هم نزنید.

سخن آخر

در این مقاله باهم به روستای صفرا بسته سفر کردیم جایی که حتماً باید در طول زندگی‌تان یک بار به آن‌جا سفر کنید. در حالی‌که از آب‌وهوای خنک و منظره حیرت‌انگیز جاده‌ای سرسبز که انبوهی از درختان توسکا سر به شانه هم نهاده بودند، لذت می‌بردیم، به روستای دیدنی صفرا بسته رسیدیم. در میان خانه‌های با سقف شیروانی و مزارع سرسبز این روستا قدم زدیم و از زنان محلی که مشغول پختن نان بودند و عده‌ای از آن‌ها هم در کنار جنگل صفرا بسته سوغاتی‌های خوراکی می‌فروختند، دیدن کردیم.

در آخر گروهی از ما که دوست داشتند چند روزی را در این روستای بکر و باصفا بمانند، به اقامتگاهشان که قبل از سفر با اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک رزرو کرده بودند، برگشتند. گروهی دیگر هم که برای دیدن دریا برنامه‌ریزی کرده بودند، با کوله باری از خاطرات خوش خداحافظی کردند و جاده اصلی را ادامه دادند تا در انتهای مسیر به ساحل دریا در بندر زیبای کیاشهر برسند.

سوالات متداول

روستای صفرا بسته کجاست؟

روستای صفرا بسته یکی از جاهای دیدنی استان گیلان است که در شهرستان آستان اشرفیه و در بخش کیاشهر واقع شده است.

بهترین زمان سفر به روستای صفرا بسته چه موقع است؟

بهترین زمان سفر به روستای صفرا بسته بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز است.

معروف‌ترین جاهای دیدنی روستای صفرا بسته کدام‌اند؟

جاده تونلی سرسبز منتهی به روستا و جنگل صفرا بسته از معروف‌ترین جاهای دیدنی روستای صفرا بسته هستند.

چطور به روستای صفرا بسته برویم؟

برای سفر به روستای صفرابسته باید از جاده آستانه اشرفیه به سمت کیاشهر بروید. پس از طی مسافتی در حدود پنج کیلومتر با دیدن تابلوی روستای صفرابسته به سمت راست بپیچید و وارد مسیر جاده جنگلی شوید. پس از ۲ کیلومتر رانندگی در این جاده آسفالته که از دل جنگل صفرا بسته می‌گذرد به روستای صفرا بسته خواهید رسید.

4.6/5 - (29 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. انشالله سفری خواهم داشت به شهرستان و بخصوص روستای صفرا بسته *
    دوست دارم قیمت زمین کشاورزی و زمین مسکونی را بدانم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *