تجربه سفرجاهای دیدنی

پارک جنگلی سی سنگان | بهشت نوشهر

این بار قصد داریم در مجله گردشگری اتاقک، شما را به یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی مازندران یعنی پارک جنگلی سی سنگان ببریم. در حوالی نوشهر منطقه‌ای به نام سی‌سنگان وجود دارد که از یک‌سو به دل جنگل راه دارد و از سویی دیگر جلوه‌ای از دریای آبی‌رنگ خزر را به دیدگانتان نشان می‌دهد. جنگل‌های هیرکانی زیبا، کوه‌های استوار البرز و دریای خزر خالقان اصلی این زیبایی بی‌نظیر هستند. اگر تا به حال به این پارک جنگلی زیبا نرفتید، نگران نباشید، چون بعد از خواندن این مقاله امکان ندارد در سفر به مازندران و نوشهر، پارک جنگلی سی سنگان را از قلم بیندازید.

پارک جنگلی سی سنگان کجاست؟

جنگل سی‌سنگان
پارک جنگلی سی سنگان در 27 کیلومتری جاده نوشهر به نور قرار دارد.

پارک جنگلی سی سینگان در استان مازندران و 27 کیلومتری جاده نوشهر به نور قرار دارد. این پارک زیبا در سال ۱۳۴۴ با پیشنهاد و طراحی مهندس آشتیانی با مساحت ۶۰۲ کیلومترمربع ایجاد شد. در ابتدا هدف احداث این مجموعه، حفظ و نگهداری گونه‌های نادر شمشاد و سایر گونه‌های گیاهی و جانوری بود ولی بعداً امکانات تفریحی و رفاهی دیگری به آن اضافه شد. باید بگویم که همچنان و بعد از نزدیک به 60 سال، پارک جنگلی سی‌ سنگان تنها ذخیره‌گاه شمشاد ایران و خاورمیانه است.

از دیگر گونه‌های مشهور موجود در این پارک می‌توان به بلوط‌های منطقه اشاره کرد که ارتفاع آن‌ها تا ۱۰ متر هم می‌رسد. جالب است بدانید، وقتی از دریا به سمت جنگل می‌روید ارتفاع زیاد می‌شود و در بلندترین نقطه، ارتفاع به ۵۰ متر می‌رسد.

 این پارک نه‌تنها مشهورترین پارک جنگلی-ساحلی استان مازندران است، بلکه با ارزش‌ترین پارک طبیعت‌گردی ایران نیز است. به همین خاطر می‌توان گفت پارک جنگلی سیسنگان یکی از زیباترین جنگل‌های ایران است.

آب‌وهوای پارک جنگلی سی سنگان

همان‌طور که در بخش قبل گفتم، پارک جنگلی سی سنگان در فاصله 27 کیلومتری جاده نوشهر به نور قرار دارد و یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی نوشهر است. همین موضوع باعث شده است که آب‌وهوای پارک جنگلی سی سنگان شبیه آب‌وهوای نوشهر  باشد. پس دیگر خودتان می‌توانید حدس بزنید که پارک جنگلی سیسنگان در بهار بسیار زیبا با آب و هوایی مطبوع است. در تابستان آب‌وهوای پارک جنگلی سی سنگان گرم و شرجی می‌شود ولی تفریحات ساحلی که در این پارک در انتظار شماست، اجازه نمی‌دهد گرمای هوا اذیتتان کند. پاییز پارک جنگلی سی سنگان به معنای واقعی کلمه تمام تصور و رویای شما از یک جنگل پاییزی را به واقعیت تبدیل می‌کند. در زمستان هم با اینکه آب‌وهوای پارک جنگلی سی سنگان سرد است، اما تماشای زمان خواب زمستانی طبیعت، لذت‌بخش است.

مسیر دسترسی به پارک جنگلی سی سنگان

جنگل سی‌سنگان 06
کوتاه‌ترین مسیر دسترسی به پارک جنگلی سی سنگان جاده چالوس است.

به‌جز این‌که پارک جنگلی سی سنگان به‌تنهایی تمام مواد لازم برای خلق یک جاذبه طبیعی و بی‌نظیر را دارد، باید بگویم بهترین مسیر دسترسی به پارک جنگلی سی سنگان خودش یکی از پرخاطره‌ترین مسیرها و جاده‌های ایران یعنی جاده چالوس است. اگر از تهران و با خودروی شخصی قصد سفر به پارک جنگلی سی سنگان را دارید، بهترین مسیر برای شما جاده چالوس است. بعدازاینکه از زیبایی‌های جاده لذت بردید، کافی است به سمت جاده نوشهر به نور بروید تا بعد از 27 کیلومتر به پارک جنگلی سی سنگان برسید.

البته یک مسیر دیگر یعنی جاده هراز هم برای رسیدن به پارک جنگلی سی سنگان وجود دارد که کمی طولانی‌تر است. این مسیر برای کسانی که نمی‌خواهند از جاده چالوس بروند، مسیر مناسبی است. در این مسیر بعدازاینکه آمل و نور را پشت سر بگذارید، می‌توانید به پارک جنگلی سی سنگان بروید.

بهترین زمان سفر به پارک جنگلی سی سنگان

جنگل سی‌سنگان 01
بهترین زمان سفر به پارک جنگلی سی سنگان بهار و اوایل پاییز است.

پارک جنگلی سی سنگان در همه فصل‌ها زیباست و این شما هستید که بهترین زمان سفر به پارک جنگلی سی سنگان را خلق می‌کنید. با این حال به‌صورت کلی بهترین زمان سفر به پارک جنگلی سی سنگان بهار و اوایل پاییز است. در تابستان ممکن است شرجی بودن هوا آزاردهنده باشد. با این حال تابستان با سفرهای شمالی تعریف می‌شود، پس اگر تابستان هم به این پارک جنگلی که ازقضا ساحل زیبایی هم دارد بروید، لذت‌های زیادی در انتظار شماست. زمستان هم فرصت خوبی است برای سفر به پارک جنگلی سی سنگان ولی به شرطی که لباس گرم بپوشید و حسابی مراقب خودتان باشید تا سرماخوردگی سفرتان را خراب نکند.

no

اجاره ویلا نوشهر با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای تفریحی نزدیک به پارک جنگلی سی سنگان

پارک جنگلی سی سنگان بین نور و نوشهر قرار دارد و به همین خاطر، می‌توانید قبل یا بعدازاینکه سراغ پارک بروید، از جاهای دیدنی این 2 شهر هم دیدن کنید. در ادامه 4 مورد از جاهای دیدنی نزدیک به پارک جنگلی سی سنگان را معرفی می‌کنم:

دریاچه ارواح

دریاچه ارواح یک از معروف‌ترین جاهای دیدنی نوشهر است که می‌توانید بعد از جنگل نوردی و تفریحاتی که در پارک جنگلی سی سنگان کردید از آن دیدن کنید. این دریاچه در روستای صلاح‌الدین کیای نوشهر قرار دارد و اگر می‌خواهید کمی ترس و هیجان را چاشنی سفرتان کنید حتماً به دریاچه ارواح بروید تا ببینید شایعه‌ها در مورد آن درست است یا نه!

آدرس دریاچه ارواح: مازندران، نوشهر، روستای صلاح‌الدین کیا، دریاچه ارواح

خانه نیما یوشیج

اگر تصمیم گرفتید از سمت نور به پارک جنگلی سی سنگان بروید، توصیه می‌کنیم کمی مسیرتان را تغییر دهید و از خانه نیما یوشیج در روستای یوش هم دیدن کنید. این خانه‌ی زیبا که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد، خانه اجدادی نیما یوشیج بوده است که در منطقه‌ای کوهستانی و خوش آب‌وهوا قرار دارد. خانه نیما یوشیج در حال حاضر آرامگاه پدر شعر نوی فارسی نیز است و بازدید از آن، مکمل سفر به شمال و پارک جنگلی سی سنگان است.

آدرس خانه نیما یوشیج: مازندران، نور، روستای یوش، خانه نیما یوشیج

روستای کندلوس

روستای کندلوس یکی از زیباتری جاهای دیدنی نوشهر است که پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن را در برنامه سفرتان قرار دهید. در این روستای زیبا و خوش آب‌وهوا می‌توانید از اولین موزه روستایی جهان دیدن کنید، در کوچه‌های سنگ‌فرش شده از بین خانه‌های روستایی بگذرید و حال و هوایتان را تا مدت‌ها بعد از سفر خوشحال نگه‌دارید. برای بازدید از روستای کندلوس باید کمی از پارک جنگلی سی سنگان بیشتر فاصله بگیرید و تا بخش کجور بروید.

آدرس روستای کندلوس: مازندران، نوشهر، کجور، روستای کندلوس

آبشار آب پری

آبشار آب پری یکی از معروف‌ترین آبشارهای مازندران است. این آبشار زیبا در جاده رویان-بلده در انتظار شماست و بهتان قول می‌دهیم بازدید از آن به یکی از خاطره‌انگیزترین تجربه‌های شما در سفر تبدیل می‌شود. آب‌وهوای آبشار آب پری در اکثر روزهای سال حدود 10 درجه سانتی‌گراد از مناطق اطرافش سردتر است. پس اگر در تابستان به پارک جنگلی سی سنگان رفتید، تماشای آبشار آب پری را از دست ندهید.

آدرس آبشار آب پری: مازندران، نور، جاده رویان به بلده، قبل از گلندرود، آبشار آب پری

فعالیت‌هایی که می‌توان در پارک جنگلی سی سنگان انجام داد

ٰجنگل سی‌سنگان 05
محبوب‌ترین تفریح‌ها در پارک جنگلی سی سنگان کمپینگ،جنگل نوردی و تفریحات ساحلی مثل جت اسکی، قایق سواری و … است.

پارک جنگلی سی‌ سنگان امکانات بسیار زیادی برای کودکان و  بزرگ‌سالان دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. 2 ورودی مجزا، یک اتاق اطلاعات، چندین سرویس بهداشتی، آبخوری، آلاچیق، محوطه پیک‌نیک، پلاژ بانوان و آقایان، پیست اسب‌سواری، زمین ورزشی ساحلی، موج‌سواری، جت اسکی، قایق‌سواری، پیست اسکیت، باغ‌وحش، فروشگاه، کافی‌شاپ، رستوران، سفره‌خانه و… تمامی امکانات این مجموعه برای راحتی شماست. از دیگر تفریحات ساحلی در پارک جنگلی سی سنگان می‌توانم به موارد زیر اشاره کنم:

۱- جت اسکی
لذت سوارشدن جت اسکی در ساحل سی‌سنگان را تجربه کنید، اما حتماً به نکات ایمنی توجه فرمایید.

۲-قایق‌سواری و شاتل دریایی
قایق‌سواری و شاتل دریایی یعنی تفریحی هیجان‌انگیز که می‌توان در کنار خانواده از آن لذت برد.

۳-موتورهای چهارچرخ ساحلی
یکی از تفریح‌های لذت‌بخش در ساحل پارک جنگلی سی سنگان، همین موتورهای چهارچرخ ساحلی است که می‌تواند به هیجان‌انگیزترین بخش سفر شما تبدیل شود.

4-کارتینگ ساحلی
مجهز‌ترین پیست کارتینگ شمالی کشور در پارک سی‌سنگان واقع شده است. این پیست برای طرفداران کارتینگ جذابیت فراوانی دارد.

اقامت در پارک جنگلی سی سنگان

جنگل سی‌سنگان 04
روش‌های اقامت در پارک جنگلی سی سنگان

برای طرفداران کمپینگ یک خبر خوب داریم. شما می‌توانید در این پارک جنگلی زیبا، با پرداخت هزینه چادر برپا کنید و در دل جنگل، شب را به صبح وصل کنید. اگر هم دوست دارید در ویلا یا اقامتگاه اجاره داشته باشید. پیشنهاد ما به شما رزرو و اجاره ویلا جنگلی در نوشهر و یا اجاره ویلا در نور از سایت اتاقک است. در ضمن باید بگویم اتاقک در هر نقطه از شمال انواع اقامتگاه‌ها را دارد برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به پارک جنگلی سی سنگان بدانید

در هر فصلی که به پارک جنگلی سی ‌سنگان سفر می‌کنید به نکات ایمنی توجه کنید و فقط در مکان‌هایی که مخصوص شناست، شنا کنید. همچنین در مناطق مشخص‌شده آتش روشن کنید و کمپ بزنید. حتماً زباله‌هایتان را جمع کنید و به‌هیچ‌وجه آن‌ها را همان‌جا رها نکنید. پارک جنگلی سی سنگان یکی از سرمایه‌های ملی ماست و وظیفه‌داریم از آن مراقبت کنیم. راستی اگر تابستان به این پارک رفتید، حتماً کرم ضد آفتاب و پماد دفع‌کننده حشرات داشته باشید.

سخن آخر

در این مقاله در مورد یکی از زیباترین جنگل‌های شمال در مازندران یعنی پارک جنگلی سی سنگان خواندید. پارکی که بهار و پاییزش آب‌وهوایی مطبوع و طبیعتی خیره‌کننده دارد. پارک جنگلی سی سنگان یکی از با ارزش‌ترین میراث‌های طبیعی برای ما ایرانی‌هاست که باید تمام تلاشمان را کنیم تا مراقبش باشیم. خوشحال می‌شویم تجربه‌تان از سفر به پارک جنگلی سی سنگان را با ما هم در میان بگذارید.

سؤالات متداول

پارک جنگلی سی سنگان کجاست؟

پارک جنگلی سی سنگان در استان مازندران و 27 کیلومتری جاده نوشهر به نور قرار دارد.

آب‌وهوای پارک جنگلی سی سنگان چگونه است؟

آب‌وهوای پارک جنگلی سی سنگان در بهار و اوایل پاییز معتدل و مطبوع است. در تابستان، آب‌وهوای پارک جنگلی سی سنگان گرم و شرجی است و زمستان‌های آن‌هم سرد است.

امکانات تفریحی پارک جنگلی سی سنگان چیست؟

انواع تفریحات ساحلی مانند جت اسکی، موتور چهارچرخ، قایق‌سواری، شاتل دریایی و ... در کنار قدم زدن و کمپینگ در آلاچیق‌ها، از معروف‌ترین تفریحات در پارک جنگلی سی سنگان است.

4/5 - (20 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام ، ایا جنگل سیسنگان از نظر امنیت برای چادر زدن شب ماندن دوتا خانم مناسب هست؟

    1. سلام دوست عزیز
      امکان چادر زدن و کمپینگ در پارک جنگلی سی سنگان، ساحل سی سنگان و حاشیه دریاچه آویدر وجود داره و امکانات اولیه مانند سکو و آلاچیق، سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی هم فراهمه و چون پارک هست ظاهرا امن به نظر می‌رسه.
      اما بهتره از کسانی که به اونجا سفر کردند هم جویا شوید و توی گوگل هم سرچ کنید و تجربه افراد مختلف رو جویا شوید.
      سایت امین و مانا که این سفر رو هم رفتند بررسی کنید.

  2. مرسی. اطلاعات، نسبتاً درست و جامع بود . ولی در خود سیسنگان هم برای اقامت ، تعداد زیادی سوئیت وجود داره و همینطور ، در طول زمستان هم هر روز تعداد زیادی گردشگر وارد سیسنگان میشن و حتی اقامت میکنن.
    راجع به “چل گیس ” هم که اشاره کردین ، لازم میدونم به اطلاع برسونم که هنوز آثاری از بناهای کاخ چل گیس در جنگل سیسنگان وجود داره که به جهت حفظ آثار باقی مونده و عدم تخریب های احتمالی ، بهتره فعلا نشانی اون علنی نشه.

    1. سلام ، ایا جنگل سیسنگان از نظر امنیت برای چادر زدن شب ماندن دوتا خانم مناسب هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *