شهرهاجاهای دیدنی

همه چیز درباره پارک سرخه حصار تهران | پارکی سرسبز برای دوست‌داران طبیعت

صبح یک روز تعطیل، به‌جای آن‌که در رخت‌خواب بمانید، یک کوله، خوراکی‌های خوشمزه و یک فلاسک چای بردارید. بعد مسیرتان را به سمت شرق تهران آغاز کنید تا به یک پارک بزرگ و سرسبز برسید که آخر هفته‌ها میزبان طبیعت‌دوستان، ورزشکاران و دوچرخه‌سواران است. نام این پارک ملی را که روزگاری شکارگاه سلطنتی بوده، سرخه حصار گذاشته‌اند. محوطه‌ای با بیش از 9 هکتار وسعت که بخشی از آن هنوز محل زندگی حیات‌وحش است. در این مقاله از اتاقک برایتان از پارک سرخه حصار تهران و هرآنچه که باید درباره این پارک بدانید، گفته‌ایم.

پارک سرخه حصار کجاست؟

پارک سرخه حصار کجاست
پارک سرخه‌حصار از بوستان‌های شرق تهران است – عکاس: علی سراجیان

بر اساس تقسیم‌های شهری، پارک سرخه حصار در منطقه 13 تهران است. این پارک از بوستان‌های ناحیه‌ی شرقی پایتخت محسوب می‌شود. وسعت کل پارک بیش از 1280 هکتار هست. حدود 9 هکتار آن به‌عنوان پارک و بخش‌هایی به اراضی نظامی، صنایع و حریم‌ها تعلق دارد.

تاریخچه پارک سرخه حصار

تاریخچه پارک سرخه حصار
از سال 59 به بعد، محدوده سرخه حصار تحت حفاظت قرار گرفت – عکاس: معین

در زمان‌های نه‌چندان‌ دور، از جاجرود تا سرخه حصار و خجیر محل زندگی گونه‌های متعدد جانوری بود. اسناد و نشانه‌ها می‌گویند از پلنگ، کل، بز و میش گرفته تا گرگ و انواع پرندگان و خزندگان در این‌جا زندگی می‌کردند. اما از بد روزگار، پادشاهانی که به شکار علاقه‌ داشتند هم از وجود این حیوانات آگاه شدند. در نتیجه آن‌ها از این مناطق به‌عنوان شکارگاه سلطنتی استفاده می‌کردند. این اتفاق در دوره قاجار به اوج رسید و فتحعلی‌شاه قاجار همه مناطق ذکر شده به انضمام کوه‌های ورجین، تلو و هزاردره را به‌عنوان قرق درنظر گرفت.

بی‌شک در این دوره طولانی گونه‌های بسیاری را از دست داده‌ایم و برخی از آن‌ها شاید دیگر جبران نشده باشد. تا اینکه در سال 1359، محدوده سرخه حصار به‌عنوان پارک ملی انتخاب شد. این تصمیم کمک کرد جلوی تخریب بیشتر گرفته شود. اگرچه از آن سال به بعد نیز ساخت‌وسازهای محدودی در سرخه حصار رخ داد و هنوز تعارض‌هایی درباره معادن و منابع هست، اما اکنون سرخه حصار یکی از پارک‌های ملی ایران است و گونه‌های بیشتری در امنیت هستند.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

پوشش گیاهی و جانوری پارک سرخه حصار

پوشش گیاهی و جانوری پارک سرخه حصار
سرخه حصار توپوگرافی و پوشش گیاهی متنوعی دارد – عکاس: امین حیدری

در پارک ملی سرخه حصار می‌توانید گونه‌های گیاهی جذابی را ببینید. درختان گز و تاغ، گون و اسپند در مناطقی به‌چشم می‌خورند. برخی از گیاهان دارویی مثل آویشن و پونه نیز در فصل مناسب در بخش‌هایی از پارک می‌رویند و هوا را بسیار عطرآگین می‌کنند. سرو کوهی، زالزالک و درختان کاج نیز در محدوده‌های بزرگی از پارک سرخه حصار به چشم می‌خورند.

در میان این پوشش گیاهی شغال، آهو، بز، میش، کل، سنجاب، روباه، کفتار، گراز، خرگوش و حتی شاید پلنگ دیده شود. انواع پرندگان مثل حواصیل، کبک، انواع عقاب، کرکس و پرندگان دیگر نیز، آسمان سرخه حصار را تماشایی کرده‌اند. انواع مارها از جمله افعی‌شاخدار، سوسن‌مار، کومار و چند نوع مار دیگر نیز در بخش‌هایی از این پارک بزرگ زندگی می‌کنند. وزغ، قورباغه و لاک‌پشت هم ممکن است در کنار آبگیرها و چشمه‌های پارک دیده شوند.

جاذبه‌های اطراف پارک سرخه حصار

برای دیدن پارک سرخه حصار و استفاده از امکانات آن می‌توانید ساعت‌ها زمان بگذارد. اما اگر دوست دارید جاهای دیدنی تهران و اطراف را نیز ببینید، ما برایتان چند پیشنهاد داریم:

قله سرخه حصار، بر بام شگفتی

قله سرخه حصار
قله سرخه حصار از دیدنی‌های مهم در اطراف این پارک ملی است.

اگر اهل کوهنوردی هستید، قله سرخه حصار را می‌توانید در برنامه‌های خود جای دهید. این قله 1700 متر ارتفاع دارد و صعود از آن یک برنامه تقریبا سبک و یک‌روزه است. برای صعود به این قله می‌توانید در تمام سال به‌جز زمان بارش برف و کولاک، به آن مراجعه کنید. برخی از افراد نیز این راه را با دوچرخه یا موتور کراس طی می‌کنند. به یاد داشته باشید، در مسیرتان پوشش گیاهی خاصی نیست اما احتمال دیدن روباه و خرگوش زیاد است. در زمستان نیز گاهی چند قلاده گرگ دیده شده‌اند.

چشمه‌های سرخه حصار، اشک زمین

چشمه‌های سرخه حصار
در پارک سرخه حصار چند چشمه نیز دیده می‌شود که بیشتر آبشخور حیوانات هستند – عکاس: سعید شیرازی

پارک ملی سرخه حصار چند چشمه دارند که هر کدام در بخش‌هایی از این پارک دیده می‌شوند. یکی از چشمه‌ها حدود 6 کیلومتر بعد از پمپ‌بنزین است. این مسیر را باید پیاده اما در شیب کم طی کنید. ضمنا به یاد داشته باشید که تا چشمه، آب و گونه‌های گیاهی خاصی را نخواهید دید.

کاخ یاقوت، یادگار قاجاری

کاخ یاقوت
کاخ یاقوت متعلق به دوره قاجار و از دیدنی‌های نزدیک به پارک سرخه حصار است – عکاس: بابک آذر

برخی از بناهای دوره قاجار هنوز سالم مانده‌اند و کاخ یاقوت یکی از آن‌هاست. ساختمانی که در سال 1262 با 200 اتاق، به‌دستور ناصرالدین‌شاه ساخته شد. یاقوت از نخستین کاخ‌هایی است که معماری آن اروپایی است و احتمالا در دوران قاجار، مهمانان خارجی بسیاری را دیده است. اکنون این کاخ مرمت شده و یکی از ساختمان‌های بیمارستان شهید لواسانی است.

روستای ده‌ترکمن، خانه ترکمن‌ها در حوالی تهران

روستای ده‌ترکمن
ده‌ترکمن از روستاهای تهران و در نزدیکی پارک سرخه حصار است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در حوالی پارک سرخه حصار یک روستا نیز وجود دارد. در این‌جا حدود 1000 نفر زندگی می‌کنند و اسناد قدیمی می‌گوید، ساکنان آن ترکمن هستند. نام دیگر این روستا همه‌سین است و قدمت سکونت در آن به حوالی آن روزهایی بازمی‌گردد که آغامحمدخان‌قاجار از دنیا رفته بود.

پارک ملی خجیر، خانه امن گونه‌ها

پارک ملی خجیر
پارک ملی خجیر گونه‌های مهم و حفاظت بیشتری دارد – عکاس: صابر عراقی

حدود 24 کیلومتر بعد از پارک سرخه حصار، پارک ملی دیگری به نام خجیر را خواهید دید. این پارک از نظر گونه‌ها شباهت‌هایی با سرخه حصار دارد اما غنی‌تر است. خجیر دارای درب ورودی حفاظت‌شده و یگان‌های حفاظتی محیط‌زیست است تا از انواع گونه‌ها، بهتر و دقیق‎تر مراقبت کنند. ضمنا در این پارک، بخشی برای حضور پرندگان مهاجر زمستانی تعبیه شده است.

چگونه به پارک سرخه حصار برویم؟

اگر وسیله نقلیه شخصی دارید، از طریق اتوبان رسالت شرق، به سمت اتوبان یاسینی بروید. بعد می‌توانید از ورودی‌های مختلف که شامل جاده خجیر و قصر فیروزه است، وارد پارک شوید. ضمنا از طریق خیابان دماوند و اتوبان شهید دوران نیز می‌توانید یکی دیگر از ورودی‌های پارک را پیدا کنید.

اگر می‌خواهید با مترو به سرخه حصار برسید، در ایستگاه فرهنگسرا (خط 2) پیاده شوید. سپس با تاکسی تا پارک سرخه حصار بروید. در نهایت اینکه، اتوبوس‌های چهارراه تهران پارس نیز درست روبه‌روی یکی از درهای پارک ایستگاه دارند و شما را سریع به سرخه حصار خواهند رساند.

امکانات پارک سرخه حصار

امکانات پارک سرخه حصار
پیست دوچرخه‌سواری سرخه حصار حدود 8 کیلومتر است – عکاس: نادر نظری

همان‌طور که اشاره کردیم، وسعت پارک سرخه حصار بیش از 9 هکتار است. بخشی از این محدوده خانه حیات‌وحش بوده و با دیوار از محوطه‌ای که شما می‌توانید از آن استفاده کنید، جدا شده است. اما اگر صبح زود یا دم غروب در پیست‌ها باشید، شاید بتوانید گله‌هایی از میش و کل را ببینید که برای نوشیدن آب پایین آمده‌اند. علاوه بر این‌ها، گاهی روباه‌ها و خرگوش‌ها به این سمت پارک می‌آیند.

دیدن پرندگان رنگارنگ، گونه‌های گیاهی و امکان گشت‌وگذار در محیط‌های متنوع از دیگر امکانات پارک سرخه حصار است. در این پارک می‌توانید با خودتان دوچرخه بیاورید و در پیست آن که به طول 8 کیلومتر است، ورزش کنید. این پیست امکان اجاره دوچرخه را فراهم کرده است. بخش‌هایی از پیست برای افراد کم‌توان‌ذهنی، مبتلا به اوتیسم و سندروم دان هم مناسب‌سازی شده است.

اگر اهل پیاده‌روی هستید یا دوست دارید با وسایل ورزشی بدن‌تان را قوی کنید، در این پارک مسیرهای پیاده‌روی خوبی را می‌یابید. در حاشیه این مسیرها نیز معمولا وسایل ورزشی تعبیه شده است. داخل پارک سرخه حصار چند بوفه، سوپرمارکت و رستوران نیز وجود دارد که می‌توانید برای خرید خوراکی و غذا به آن‌ها مراجعه بفرمایید.

وجود آلاچیق‌های زیاد، میز و نیمکت و زمین‌های صاف برای پیک‌نیک و اتراق پارک سرخه حصار را بسیار محبوب کرده است. زمین بازی کودکان، فضاهای امن و محیط‌های خوب برای نوجوان‌ نیز از دیگر امکانات پارک است. اگر دوست‌ دارید پینت‌بال، فوتبال دستی و بیلیارد بازی کنید، می‌توانید به بخشی از پارک به اسم دهکده کاج بروید و از امکانات متعدد آن بهره‌مند شوید.

ورودی پارک سرخه حصار رایگان است و شما می‌توانید از پیست‌های دوچرخه، پیاده‌روی، آلاچیق‌ها، زمین‌های بازی و 34 سرویس‌ بهداشتی پارک به صورت رایگان استفاده کنید. این پارک پمپ‌بنزین نزدیک و ایستگاه آتش‌نشانی نیز دارد.

ساعت و نکات بازدید از پارک سرخه حصار

ساعت و نکات بازدید از پارک سرخه حصار
برای دیدن سرخه حصار قبل از ساعت 10 شب خودتان را به پارک برسانید – عکاس: محمد هاتفی

از شنبه تا چهارشنبه، از ساعت 9 صبح تا 22 می‌توانید در پارک باشید. آخر هفته‌ها این زمان گاهی تا ساعت 23 شب تمدید می‌شود. درمجموع روزهای وسط هفته، از ساعت 22 به بعد امکان ورود افراد به پارک را نمی‌دهند.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک برایتان از پارک ملی سرخه حصار گفتیم. محدوده‌ای ارزشمند که سال‌هاست گونه‌های مهم جانوری و گیاهی در آن زندگی می‌کنند. طراحی پارک به‌گونه‌ای است که شما هم می‌توانید در مسیرهای مناسب، ورزش، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی کنید و از طبیعت و هوای خوب این پارک لذت ببرید. برای رسیدن به سرخه حصار علاوه بر ماشین شخصی، مترو، تاکسی و اتوبوس نیز تعبیه شده تا در آسایش به پارک برسید. اگر برای اقامت در حوالی پارک سرخه حصار نیاز به اجاره سوئیت، خانه یا رزرو اتاق دارید اتاقک با بهترین نرخ و شرایط عالی، کنار شماست.

سوالات متداول

پارک سرخه حصار کجاست؟

پارک ملی سرخه حصار در شرق تهران و حاشیه اتوبان شهید یاسینی است. این پارک چهار ورودی و مسیرهایی برای دسترسی دارد.

چگونه با مترو به پارک ملی سرخه حصار برویم؟

خط 2 مترو را سوار و در ایستگاه فرهنگسرا پیاده شوید. سپس با تاکسی‌ها به سرخه حصار بیایید.

ساعات کاری پارک سرخه حصار چگونه است؟

از شنبه تا چهارشنبه، از ساعت 9 صبح تا 22 می‌توانید در پارک باشید. آخر هفته‌ها این زمان گاهی تا ساعت 23 شب تمدید خواهد شد. درمجموع روزهای وسط هفته، از ساعت 22 به بعد امکان ورود افراد به پارک را نمی‌دهند.

دیدنی‌های نزدیک پارک سرخه حصار کجاست؟

قله سرخه حصار، چشمه‌های سرخه حصار، ده‌ترکمن، پارک ملی خجیر و قصر یاقوت، جاهای دیدنی نزدیک سرخه حصار است.

ورودی‌های پارک سرخه حصار کجاست؟

درب اول ورودی از بزرگراه دوران، درب دوم از ورودی تهرانپارس، درب سوم از ورودی جاده ترکمنده و درب چهارم از ورودی نزدیک به پیست دوچرخه است.

4.5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *