جاهای دیدنی

صنایع دستی اصلاندوز | معرفی مهم‌ترین سوغات و صنایع‌دستی اصلاندوز

شهر اصلاندوز در شمال استان اردبیل قرار گرفته و از دیرباز میزبان عشایر خونگرم و شجاع بوده است. اصلاندوز یکی از شهرستان‌های بکر و ناشناخته استان اردبیل می‌باشد. این شهر از شمال به رود ارس و مرز ایران و کشور جمهوری آذربایجان، از جنوب به شهرستان بیله سوار مغان و گرمی مغان، از شرق به بخش مرکزی شهرستان پارس‌آباد مغان و از غرب به شهرستان خدا آفرین استان آذربایجان شرقی محدود می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری اصلاندوز

منطقه اصلاندوز دارای طبیعت بسیار زیبا و بکری است. رودهای ارس و یورد در دل دشت مغان جاری هستند و تپه‌ماهورهای ماهورهای زیبا در همه جای این شدت وسیع وجود دارد. رود مرزی ارس نیز در دشت مغان جاری بوده و پوشش گیاهی بی‌نظیری در این منطقه وجود دارد.

صنایع دستی اصلاندوز

در بخش‌های زیادی از طبیعت اصلاندوز زنان و مردان عشایر را می‌توان دید. عشایر این منطقه اغلب جزو عشایر شاهسون ایران هستند. بسیاری از صنایع‌دستی و سوغات شهر اصلاندوز نیز متعلق به عشایر شاهسون است که در بازارهای محلی اصلاندوز به فروش می‌رسد. در ادامه مهم‌ترین صنایع دستی و سوغات اصلاندوز معرفی شده است.

صنایع دستی اصلاندوز

ورنی، مرغوب‌ترین و بهترین ورنی ایران در اصلاندوز

زنان و مردان عشایر این منطقه علاوه بر دامداری صنایع دستی مختلفی نیز تولید می‌کنند. صنعت ورنی‌بافی یکی از مهم‌ترین صنایع دستی اصلاندوز به حساب می‌آید. صنعت ورنی‌بافی در منطقه اصلاندوز رونق فراوانی داشته و زمینه ایجاد یک صنعت پایدار در این منطقه را فراهم کرده است. این ورنی‌های زیبا توسط زنان و دختران عشایر بافته می‌شود و شهرت جهانی دارند.

بافت ورنی معمولاً از جنس ابریشم یا پشم یا ترکیب هر دو انجام می‌شود. برای بافت ورنی، نخ‌ها بر روی دار عمودی قرار می‌گیرند و توسط بافنده نقش‌ها بافته می‌شود. پشم ورنی نیز از تولیدات اصلی عشایر این منطقه محسوب می‌گردد.

در حال حاضر نزدیک 700 نفر از عشایر مشغول بافت ورنی در این منطقه هستند و این بافته زیبا به عنوان صنایع دستی جهانی به ثبت رسیده است. ورنی از حاشیه، متن یا زمینه اصلی و ترنج تشکیل می‌شود. نقوش درونی آن نیز از اشکال هندسی، نقوش حیوانی، نقوش مظاهر توتمی، نقوش گیاهی، نقوش کیهانی و نقوش حاشیه‌ای تشکیل شده‌اند. نقوش حیوانی مانند گرگ، خرس، اسب و شتر با استفاده از 3 تا 8 ترنج مزین‌کننده متن و زمینه ورنی را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر معروف‌ترین طرح ورنی طرح قاب یا خشتی است و نقشه خروس نیز متداو‌ل‌ترین طرح منطقه به حساب می‌آید.

پشم در اصلاندوز
عکس تزئینی‌ست.

پشم و صادارات آن به نقاط مختلف ایران

یکی دیگر از صنایع‌دستی مردم عشایر در شهر اصلاندوز، تولید پشم است. با توجه به اینکه زندگی و اقتصاد عشایر وابسته به دامداری است، پشم یکی از مهم‌ترین تولیدات آن‌ها به حساب می‌آید. بخشی پشم تولید‌شده از دام‌ها برای تولید صنایع‌دستی مانند ورنی‌بافی استفاده می‌شود. اما بخشی دیگر از پشم‌های تولیدشده عشایر اصلاندوز به بازرگانان و تجار در بازار فروخته می‌شود و برای عشایر اصلاندوز نیز درآمد ایجاد می‌کند. با توجه به نبود کارخانجات نخ‌ریسی در منطقه، پشم گوسفندان توسط بانوان ریسیده شده و برای بافت آماده می‌شود.

فرش عشایری، برجسته‌ترین فرش ایران

یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین صنایع دستی عشایر اصلاندوز، فرش است. فرش عشایری جزو مرغوب‌ترین و زیباترین فرش‌های ایران به حساب می‌آید. زیبایی فرش‌های عشایری به دلیل طرح‌های منحصربه‌فرد آن‌ها است که توسط قالی‌بافان تهیه می‌شود. در فرش‌های عشایری طرح‌های قرینه معنا ندارد و اغلب نقشه‌ها ساده و الهام گرفته شده از طبیعت است.

فرش عشایر اصلاندوز

جاجیم، رایج‌ترین صنایع‌دستی اصلاندوز

جاجیم‌بافی یکی دیگر از صنایع‌دستی مناطق عشایری و روستای اصلاندوز است. برای بافت جاجیم نیز از پشم استفاده می‌شود. بافت جاجیم در چهارتخته انجام می‌گردد و هر منطقه طرح و نقشه مخصوص به خود را دارد. اغلب طرح‌های منطقه عشایری اصلاندوز در بافت جاجیم الهام گرفته شده از طبیعت و فرهنگ عشایر است.

جاجیم‌ها در گذشته به عنوان زیرانداز، روکرسی، رختخواب پیچ و فرش استفاده می شد. اما امروزه اغلب جاجیم‌ها برای فروش به عنوان صنایع‌دستی بافته می‌شود.

جاجیم اصلاندوز

محصولات لبنی عشایر

یکی از خوشمزه‌ترین سوغات اصلاندوز محصولات لبنی این منطقه است. اغلب محصولات لبنی اصلاندوز از منطقه عشایری وارد می‌شود و این محصولات ارگانیک و خوش‌طعم هستند. اگر سفری به اصلاندوز داشتید، حتما محصولات لبنی مانند دوغ، ماست، پنیر و کره عشایری را امتحان کنید و به عنوان سوغات تهیه نماید.

پنبه، طلای سفید اصلاندوز

علاوه بر محصولات لبنی، در اصلاندوز می‌توان از محصولات کشاورزی به عنوان سوغات تهیه کنید. یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی اصلاندوز، پنبه است. اغلب زمین‌های کشاورزی این منطقه به کشت پنیه می‌پردازند و کارخانه‌های متعدد برای تولید پنبه در اصلاندوز دیده می‌شود.

پنیه اصلاندوز

چغندر قند، سوغات شیرین

یکی دیگر از سوغات اصلاندوز می‌توان به چغندر قند اشاره کرد. چغندرقند بعد از پنبه مهم‌ترین محصول کشاورزان منطقه اصلاندوز است. اگر در زمان برداشت این محصول به اصلاندوز سفر کنید، می‌توانید این سوغاتی شیرین را تهیه و به خانه بیاورید.

چغندر اصلاندوز

دیگر صنایع دستی اصلاندوز

از دیگر صنایع دستی این منطقه می‌توان به: گلدوزی، مکرومه بافی، معرق کاری بر وی چوب، جاجیم، گلیم، مفرش (فرش)، جوراب می‌توان اشاره کرد. آبگینه، انواع بافتنی و صنایع نساجی، سفال و سرامیک‌های سنتی، انواع صنایع دستی تلفیقی، صنایع دستی چرم، انواع صنایع دستی چوب و حصیر، صنایع دستی سنگی، ملیله‌کاری، ساخت سازهای سنتی و… از دیگر صنایع دستی منطقه و استان اردبیل است.

تاسیس اداره صنایع دستی در شهرستان اصلاندوز نیز باعث رونق صنایع دستی در این شهرستان شده است. هر ساله تعداد زیادی از علاقه مندان با آموزش صنایع دستی گوناگون در تولیدات این منطقه سهیم می‌شوند.

بازارهای صنایع دستی اصلاندوز

گردشگران و مسافرانی که به شهرها و استان‌های مختلف ایران سفر می‌کنند، اغلب به دنبال خرید صنایع‌دستی به عنوان سوغات منطقه هستند. گردشگران در سفر به اصلاندوز نیز می‌توانند صنایع دستی عشایر اصلاندوز را به عنوان سوغات تهیه کنند.

برای تهیه صنایع دستی و سوغات اصلاندوز می‌توانید به بازارهای سنتی اصلاندوز مراجعه کنید. روستاییان و عشایر اصلاندوز، محصولات خود را برای فروش به این بازارهای می‌آورند. بازار روز بهترین مکان برای خرید سوغات خوشمزه اصلاندوز است.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهر اصلاندوز

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره خانه در اصلاندوز  و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *