جاهای دیدنی

صنایع دستی آبادان | یادگاری از مردم خونگرم جنوب

صنایع دستی آبادان

احتمالا شما هم تا اسم آبادان را می‌شنوید، به یاد تیم پرطرفدار صنعت نفت یا عینک ریبن میفتید. اما اگر بازارهای این شهر را ندیده‌اید، جای جذابی را از دست داده‌اید. در شش ماهه دوم سال آب و هوای آبادان جان می‌دهد برای گشت و گذار. خرید سوغات آبادان نیز از جذاب‌ترین قسمت‌های سفرتان خواهد شد. دست‌سازه‌ها و خوراکی‌های تند و تیزی که یادآور جنوبی‌ها هستند. جایی که در دوران جنگ مردمانش جوانمردانه جلوی دشمن سینه سپر کردند و حالا آرامش هر نقطه از ایران مدیون رشادت‌های آن‌ها و دیگر مردان و زنان پاک ایران زمین است. در سفر به آبادان با مردمان خونگرم و اهل دل این شهر معاشرت کنید. بدون شک از صمیمیت مردم جنوب به وجد خواهید آمد. حال بیایید با هم سری به صنایع دستی و سوغات شهر آبادان بزنیم و با خوراکی‌های جنوبی بیشتر آشنا شویم.

حصیر؛ از برکات درخت نخل

حصیرصنایع دستی آبادان

اگر تا به حال گمان می‌کردید که فقط شمال حصیر دارد، باید بگوییم که اینطور نیست. جنوبی‌ها هم با گیاهان محل زندگی خود بافته‌هایی را درست می‌کنند که برای گردشگران بسیار جذاب است. آبادانی‌ها یک نوع جارو دارند که اصلی‌ترین صنایع دستی این شهر به حساب می‌آید. این سوغات آبادان به وسیله برگ درخت خرما (سعف) بافته می‌شود که به آن جارو بهایی می‌گویند. از طرفی اهالی هنرمند آبادان کلاه آفتابی حصیری، سفره، بادبزن، سبد نان و خورجین خرما نیز از برگ درخت خرما درست می‌کنند که سوغاتی‌های زیبایی برای عزیزانتان خواهند بود. البته برای بافت زنبیل‌های بزرگ، طناب و تور ماهیگیری از لیف و خوشه (پنک) درخت خرما استفاده می‌شود.

کپوبافی؛ تلفیق نی و برگ درخت خرما

کپوبافی صنایع دستی آبادان

کپوبافی یک چیزی مثل حصیربافی است. با این تفاوت که کپو با پیچیدن برگ درخت خرما به دور نی‌های مردابی تهیه می‌شود و قابلیت فرم‌دهی خوبی دارد. کپوها را معمولا به شکل سبدهای دردار، بدون در و سینی‌های گرد می‌سازند. برخی اوقات نیز کپو را با کامواهای رنگی ترکیب می‌کنند و دست‌سازه‌های بینظیری به وجود می‌آورند. این صنایع دستی آبادان یکی از بهترین یادگاری‌هایی است که می‌توانید با خود به خانه ببرید.

گلیم؛ دست‌بافته‌ی عشایری

گلیم از صنایع دستی آبادان

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

چی بهتر از اینکه هم یک محصول هنری قشنگ بخریم و هم به اقتصاد عشایر کمک کنیم؟ عشایر عرب و عشایر بختیاری گلیم‌های زیبایی می‌بافند که یکی از مهم‌ترین سوغات آبادان به حساب می‌آید. این گلیم‌ها در رنگ‌های شاد و سرزنده‌ای مثل قرمز، نارنجی، صورتی، زرد و… بافته می‌شوند و شباهت زیادی به نقوش گلیم‌های عشایر قشقایی دارند.

سوغات و خوراکی‌های آبادانی

اگر عاشق بازارگردی هستید که هیچ. اما اگر حسی به بازارگردی ندارید، در آبادان عاشق این کار می‌شوید. مردم و فروشنده‌های بازارهای آبادان بسیار پرانرژی هستند و این روحیه مثبت را به گردشگران نیز هدیه می‌دهند. در سفر به این شهر از حال و هوای بازارهای مرزی، ساحلی و بازار ماهی‌فروشان حسابی لذت ببرید. سپس برای خرید انواع لباس با قیمت مناسب به طرف بازار امیری حرکت کنید. برای خرید ادویه‌ی اصل جنوبی نیز بازار ته لنجی‌ها بهترین جا است. حال برویم که با خوردنی‌های بی‌نظیر آبادان آشنا شویم. همراه ما باشید

شعیریه جنوبی

شعریه سوغات آبادان

اهل شیرینی‌جات هستید؟ خبر خوبی برای‌تان داریم. در آبادان می‌توانید یکی از بهترین باقلواهای عمرتان را نوش جان کنید. به باقلوای جنوبی شعیریه می‌گویند. برای خوردن شعیریه اصل به مرکز شهر بروید و در شیرینی‌فروشی لادن یک باقلوای فرد اعلاء امتحان کنید. یادتان باشد که یک بسته از این سوغات آبادان را با خود به خانه ببرید تا دلتنگ این شیرینی خوشمزه نشوید!

خرما

خرما سوغات آبادان

احتمالا از هرکسی بپرسید که یکی از سوغاتی‌های جنوب و آبادان را نام ببر، به همین خرما اشاره می‌کند. اما گمان می‌کنید که چند نوع خرما داشته باشیم؟ در هر منطقه از جنوب کشور خرماهای مختلفی کاشته می‌شوند که بعید است حتی نام آن‌ها به گوش‌تان خورده باشد. عمران، زاهدی، برخی، کنار و بریم از انواع خرماهایی است که در آبادان پرورش می‌یابد. مردمان این سرزمین از خرماهای گوناگون نهایت استفاده را می‌برند و از آن فراورد‌ه‌های مختلفی مثل نان خرما، شیره خرما و حلوای خرما درست می‌کنند که در سفر به این شهر می‌توانید این خوراکی‌های پرفایده را تهیه کنید.

ماهی

ماهی سوغات آبادان

ماهی جنوب تعریف و تمجید می‌خواهد؟ حتما از طعم لذیذ ماهی‌های جنوب شنیده‌اید. ماهی‌های‌ خلیج‌ فارس یکی از بهترین سوغات‌های‌ آبادن هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به شوریده، حلوا سفید، شانگ، هامور، قباد، سنگسر، شیر، صبور، میش، راش‌گو، امور، کفشک، زبان و باد اشاره کرد. غذاهای محلی آبادان نیز با همین ماهی‌های خوشمزه به علاوه سبزیجات تازه و ادویه مخصوص جنوبی تهیه می‌شوند. پس حتما در سفر به این شهر غذاهای محلی معرکه آن را امتحان کنید و قلیه ماهی را در الویت بگذارید!

ادویه‌ی مخصوص جنوب

ادویه جنوب سوغات‌ آبادان

طعم غذاهای جنوبی را با ادویه‌جات آن به خانه ببرید. آبادان یکی از مراکز اصلی برای تهیه ادویه جنوبی است. همانطور که می‌دانید غذاهای جنوبی به تند و تیزی و مزه‌دار بودن شهرت دارند. در بازارهای این شهر نیز به خصوص در بازار ته لنجی‌ها می‌توانید بهترین و تندترین ادویه‌های جنوبی را پیدا کنید. از جمله ادویه‌های این شهر می‌توان به ادویه کاری، ادویه مرغ و ماهی، ادویه کاری هندی و ادویه ترشی اشاره کرد.

یکی از مراکز اصلی ادویه فروشی آبادان فروشگاه حاج محمد جلالی است. جایی که حدود صد سال قدمت دارد! این فروشگاه در زمانی که پالایشگاه نفت آبادان تاسیس شد، وجود داشته است. اگر به دنبال ادویه‌جات درجه یک هندی و پاکستانی هستید، این فروشگاه بهترین جا خواهد بود. از ادویه‌جات مغازه حاج محمد جلالی می‌توان به ادویه پاستارمی، ایتالیایی، ادویه مخصوص فلافل و سمبوسه، گرانول خردل، موسیر خشک، جوز هندی، ریشه جوز و کاری معروف اشاره کرد. این سوغات آبادان را برای هرکس ببرید، عاشق آن خواهد شد!

5/5 - (22 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *