سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات اردستان | گرم و دلنشین

شهری پرقدمت با مردمانی اصیل در استان اصفهان؛ این شهر اردستان نام دارد که قدمت آن به 2500 سال قبل بازمی‌گردد. مردمان این شهر از نژاد اصیل آریایی هستند که به غیرت و شجاعت شهرت دارند. اردستان تا اصفهان حدود 152 کیلومتر فاصله دارد. وجود جاذبه‌های تاریخی فراوان در این منطقه، بسیاری از گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند. مسافران معمولا فصل پاییز یا زمستان را برای سفر به اردستان انتخاب می‌کنند، زیرا آب‌وهوای گرم و خشک این شهر در فصل تابستان به گرم‌ترین حالت خود می‌رسد. آشنایی با صنایع دستی و سوغات اردستان، می‌تواند برایتان جالب باشد، به خصوص اگر قصد سفر به این منطقه را داشته باشید.

معرفی سوغات اردستان

در طول سفر خود به اردستان و لذت بردن از تماشای جاذبه‌های تاریخی و دیدنی، دوستان و آشنایان خود را فراموش نکنید. خرید سوغاتی می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد تا به عزیزان خود نشان دهید که در طول سفر به یاد آن‌ها بودید؛ همچنین تهیه خوراکی‌های خوشمزه‌ی محلی می‌تواند آن‌ها را نیز در بخشی از لذت‌های سفرتان شریک کند. سوغات اردستان شامل خوراکی‌های خوشمزه و اصیل ایرانی است که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

نوشته های مشابه

نان قپی

مردم اردستان، از زمان‌های گذشته تاکنون به نان نگاه مقدس و ویژه‌ای داشتند. نانواها که اکثرشان خانم بودند، اغلب از شخصیت اجتماعی خاصی برخوردار بودند. یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین نان‌ها در اردستان، نان قپی است. نان قپی به خصوص زمانی که تازه از تنور درآمده، فوق‌العاده خوش‌طعم است. اگر از شهرهای نزدیک به اردستان سفر می‌کنید و لازم نیست مسیری طولانی برای رسیدن به خانه‌تان بگذرانید، نان قپی می‌تواند یک سوغاتی خوشمزه و مناسب باشد؛ اما اگر مسیر دوری دارید، ممکن است نان قپی در طول راه تازگی خود را از دست بدهد و طعم و مزه اولیه را نداشته باشد.

نان خشک

نان خشک به عنوان منحصربه‌فردترین سوغات اردستان شناخته می‌شود. به نان خشک، خشکه‌پز نیز می‌گویند. این نان گاهی با طعم زعفران پخته می‌شود که طعم خوشمزه‌تری پیدا می‌کند. لازم نیست نگران از دست رفتن تازگی این نان در طول مسیر باشید، بنابراین از هر جای ایران به اردستان سفر می‌کنید ‌می‌توانید نان خشک را به عنوان سوغات برای عزیزان خود ببرید. پیشنهاد می‌کنیم این نان خشک را با ماست محلی نوش جان کنید و از مزه بی‌نظیر آن لذت ببرید.

ماست

ماست، دومین سوغات محلی اردستان است. ممکن است تصورتان از ماست همان ماستی باشد که در بیشتر فروشگاه‌ها عرضه می‌شود؛ اما بهتر است بدانید این محصول محلی در اردستان از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. شما می‌توانید با توجه به مزاجتان ماست مخلوط با نعنا و یا سبزی‌های معطر دیگر، یا ماست کیسه‌ای و دبه‌ای را تهیه کنید.

انار

اردستان است و باغ‌های پر انارش! انار پررونق‌ترین و معروف‌ترین میوه اردستان است. این میوه بهشتی بیشتر در منطقه مهاباد اردستان یافت می‌شود. اگر به دنبال خرید یک سوغاتی مفید و خوشمزه برای عزیزانتان هستید، انار می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در صورتی که برای رسیدن به خانه خود باید مسیری طولانی بپیمایید، می‌توانید رب انار را به عنوان سوغات ببرید، زیرا هم حمل و نقل آن آسان‌تر است و هم لازم نیست نگران له شدن و یا خرابی آن در مسیر باشید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی
اجاره ویلا رامسر با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

انجیر

اکثر میوه‌های تابستانی علاوه بر طعم فوق‌العاده‌ای که دارند، سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی نیز هستند. انجیر یکی از محبوب‌ترین میوه‌های تابستانی است و همچنین در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد. اگر تهیه و حمل و نقل انجیر برایتان سخت است، می‌توانید مربای محلی انجیر، که یکی دیگر از سوغات اردستان به شمار می‌رود تهیه کنید و هر روز از طعم بی‌نظیر آن در وعده‌ی صبحانه‌ی خود لذت ببرید.

معرفی صنایع دستی اردستان

صنایع دستی اردستان که با کمک دستان زنان هنرمند این شهر ساخته می‌شوند، به عنوان فرهنگ و هنر اصیل این شهر مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند. صنایع دستی اردستان علاوه بر اینکه ذوق و خلاقیت بالای این بومی‌های کویرنشین را نشان می‌دهد، باعث رونق اقتصاد این شهر نیز شده است. مهر یونسکو بر صنایع دستی این شهر نشان از اوج هنر آن‌ها در سطح جهانی است.

قالیبافی

یکی از هنرهای اصیل اردستان که از گذشته‌های دور تا به امروز اهمیت بالایی داشته، قالیبافی است. هنرمندان اردستانی رنگ‌بندی‌های بسیار زیبایی را در بافت قالی به کار می‌برند. معمولا از نقش‌ونگار شاه‌عباسی برای بافت قالی در اردستان و منطقه اصفهان استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید یک سوغات بسیار ارزشمند برای عزیزان خود ببرید و یا هدیه‌ای خاص به شخصی بدهید، قالی اردستان یک گزینه‌ی فوق‌العاده است.

گلیم‌بافی

گلیم نوعی فرش است که بافت صافی دارد و فاقد پرز و گره است. مهد گلیم در واقع بین عشایر ایران رایج بوده اما امروزه در بسیاری از نقاط کشور وجود دارد. گلیم را می‌توان هم روی زمین پهن کرد و هم به دیوار نصب کرد و از زیبایی آن به عنوان یک تابلو لذت برد.

میناکاری

یکی از باشکوه‌ترین صنایع دستی ایران میناکاری است‌، میناکاری هنر نقاشی و طراحی ظریف بر سطح فلزات، شیشه یا سرامیک است. قدمت این هنر به 1500 سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. میناکاری در اردستان معمولا روی ظروف مختلفی مانند بشقاب، کاسه و قاب عکس یا زیورآلات و اشیای تزئینی انجام می‌شود. مینا در زبان فارسی به معنای بهشت است؛ همچنین به پوشش شیشه‌ای که با حرارت روی فلزات ثابت می‌شود مینا می‌گویند. هنر میناکاری در رنگ‌های متفاوتی مانند بنفش، قرمز، سبز، زرد، طلایی و مشکی است؛ اما میناکاری اردستان و اصفهان با رنگ‌های فیروزه‌ای و آبی لاجوردی شهرت دارد. اگر به دنبال خرید یک سوغات ماندگار، ارزشمند و باقدمت برای عزیزان خود هستید، به سراغ ظروف و اشیای میناکاری بروید.

خراطی

یکی از هنرهای قدیمی ایرانیان باستان، به خصوص مردمان کویرنشین، خراطی است. به دلیل کمبود امکانات و دستگاه خراطی در اردستان، هنرمندان تمام ذوق و خلاقیت خود را با انگشتان هنرمند خود بر روی چوب پیاده می‌کنند. می‌توانید انواع شکلات‌خوری، میوه‌خوری، قندان، کاسه و دیگر ظروف کاربردی چوبی با هنر خراطی را به عنوان یک سوغات ارزشمند و ماندگار برای عزیزان خود ببرید و یا به عنوان یادگاری دوست‌داشتنی از سفرتان در آشپزخانه خود از آن استفاده کنید.

سنگ‌تراشی

درحالی که اردستان یک شهر تاریخی و پرقدمت محسوب می‌شود، می‌توان گفت صنایع دستی این منطقه نیز به زمان‌های بسیار قدیم برمی‌گردد. قدمت سنگ‌تراشی در اردستان به قبل از اسلام بازمی‌گردد. در آن زمان آلات سنگی مانند آسیاب دستی و هاون برای زندگی مردم تهیه می‌شد که نقش و نگار زیبایی بر روی آن حک می‌کردند. این هنر زیبا امروزه نیز در اردستان رایج است و بسیاری از مسافران این محصولات سنگی را برای استفاده‌ی خود و یا به عنوان سوغات تهیه می‌کنند.

صنعت پارچه

اردستان در دوران قاجار به قطب پرورش و تولید پنبه شهرت داشته، به طوری که پارچه کرباس از این شهر به اصفهان و تهران صادر می‌شده. در واقع بهترین پارچه‌ی کرباس متعلق به اردستان بوده. متاسفانه با گذشت زمان اردستان با کمبود آب مواجه و کشت پنبه در این شهرستان متوقف شد. کمبود آب باعث شد بافت پارچه‌های کرباس نیز رونق خود را در اردستان از دست بدهد.

سخن آخر

سفر به اردستان، این شهر پرقدمت و بازدید از آثار تاریخی آن می‌تواند بسیار شیرین باشد، اما هنگامی می‌توانید لذت سفر خود را بعد از اتمام سفر نیز تجربه کنید، که سوغات و صنایع دستی محلی منطقه را تهیه کرده باشید. سوغات اردستان شامل میوه‌ها و مرباهای خوشمزه و همچنین نان‌های پخته شده است که می‌توانید از مزه آن‌ها هنگام بازگشت به خانه نیز لذت ببرید. صنایع دستی اردستان تنوع بسیار بالایی دارند و بهتر است با توجه به سلیقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و به عنوان یک یادواره تا همیشه همراه خود داشته باشید.

4.2/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *