جاهای دیدنی

سوغات و صنایع دستی رودسر ‌| هنر و اصالت در دستان مردم آن

رودسر، این شهر زیبا در استان گیلان همواره مقصد گردشگران زیادی بوده است که سوغاتی رودسر را با خود به شهرشان می‌برند. شهرستان رودسر در شرق استان گیلان دارای چهار بخش رحیم‌آباد، کلاچای، چابکسر و مرکزی است که بیش از چهارصد روستا دارد. وسعت کلی رودسر به حدود 1340‌مترمربع می‌رسد. فاصله آن تا مرکز استان یعنی گیلان حدود 75کیلومتر است و مردم آن شیعه دوازده امامی با لهجه گیلکی و بیه‌پیشی هستند. این شهرستان زیبا، با وسعت کمی که دارد سرشار از زیبایی‌ست و هرساله گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند. بدیهی است هر گردشگری میل دارد با سوغات شهری که به آن سفر می‌کند آشنا شود تا یک یادگاری همراه خود ببرد. پس در ادامه انواع سوغاتی رودسر را توضیح می‌دهیم تا نمادی از هنر و زیبایی مردم رودسر را با خود همراه کنید.

سوغاتی رودسر

رودسر نیز مثل همه شهرهای استان گیلان هم سوغاتی‌هایی از جنس هنر دارد هم خوراکی. سوغاتی‌های رودسر را همه مردم ایران می‌شناسند هر‌چند تا‌بحال به این شهر سفر نکرده باشند. امکان ندارد شهری به این زیبایی و با این آب‌و‌هوای عالی، خوراکی‌های خوشمزه‌ای برای سوغات نداشته باشد. مثل شهرهای دیگر استان گیلان، یکی از سوغات رودسر مواد خوراکی است.

برنج

برنج سوغات رودسر

شهر رودسر نیز همچون بسیاری از شهرها و شهرستان‌های خطه شمال کشورمان محل کاشت برنج ایرانی با کیفیت است. برنج ایرانی یکی از با‌کیفیت‌ترین برنج‌های دنیاست که طعم و عطر آن زبانزد است. اگر به رودسر می‌روید حتما از برنج ایرانی کاشت کشاورزان این خطه تهیه کنید تا خاطره‌ای خوشبو و خوش‌طعم از سفر رودسر به همراه ببرید.

ماهی شمال

ماهی جز جدانشدنی غذای مردم استان گیلان محسوب می‌شود. گیلان زیبا، شهری در کنار دریای مازندران است که در همه شهرستان‌های آن می‌توانید ماهی‌های مرغوبی برای پخت پیدا کنید. بازار ماهی‌فروشان رودسر در میدان شهرداری، خیابان امام خمینی واقع است. اگر سری به بازار ماهی‌فروشان این شهر بزنید ماهی‌های متنوعی می‌بینید که گزینه خوبی به‌عنوان سوغات رودسر است.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

مرکبات

مرکبات سوغات رودسر

خطه سبز رودسر با آب‌و‌هوای مرطوب خود محل رویش انواع مرکبات است. مرکبات یک سوغاتی عالی از سفر شمال محسوب می‌شود که تا مدت‌ها بعد از اتمام سفر می‌تواند خاطره خوب روزهای گذشته را برای شما زنده کند. برداشت مرکبات رودسر از اواسط پاییز آغاز و تا اواخر بهمن ادامه دارد. شهرستان رودسر، از نظر مساحت، اولین شهرستان تولید‌کننده مرکبات است و بیش از صد تن انواع مرکبات از باغ‌های آن برداشت می‌شود. میوه‌های نارنج، نارنگی، پرتقال و کانکوات سوغات رودسر هستند.

گل گاوزبان

گل گاو زبان سوغات رودسر

آرامش اعصاب، سوغات رودسر زیبا! شهرستان رودسر یکی از مراکز کاشت گل گاوزبان در ایران است. این گیاه دارویی خاصیت شاداب‌کنندگی، نشاط‌آوری، مقوی اعصاب و کاهش درد دارد. همچنین عوارض سرما‌خوردگی را نیز کاهش می‌دهد. زمان رویش آن از اوایل اردیبهشت تا اواخر تابستان است و بیشتر، در مناطق کوهستانی این شهرستان می‌روید. شهرستان رودسر حدود 480هکتار سطح زیرکشت گل گاو زبان دارد و بیش از 2هزار تن گل گاو زبان از آن برداشت می‌شود. محل اصلی کاشت گل گاوزبان در رودسر، منطقه اشکورات است.

صنایع دستی رودسر

ایران کشوری هنرپرور است. در همه مناطق آن صنایع دستی مختلف و زیبا دیده می‌شود. حتی در کوچکترین شهرستان‌ها نیز مردم هنرمند، زیبایی‌های بی‌بدیلی خلق می‌کنند. رودسر نیز یکی از این شهرستان‌های هنرپرور است. مردم این شهرستان، سال‌ها با دستان خود، زیبایی‌های بی‌بدیلی را به چشمان بینندگان هدیه کرده‌اند.

سفالگری

سفال صنایع دستی رودسر

سفالگری یکی از هنر‌های قدیمی و کهن مردم خطه گیلان و از صنایع دستی رودسر است. این هنر زیبا پیشینه‌ای چندهزار ساله در شمال ایران دارد. مردم این شهر ظرف‌های گلی خود را در آتش می‌پختند تا به ظروفی محکم تبدیل شود. به‌مرور آنقدر مردم این خطه در کار سفال ماهر شدند که آن را در بخش‌های مختلف زندگی خود به‌کار گرفتند. شیروانی‌های سفالی خانه‌های گیلان و رودسر نمونه بارز قدمت طولانی این هنر است. ظروف سفالی مختلف مثل کمج و خون، آتشدان، کوزه ماست، گیلی تابه و غیره همگی سوغاتی رودسر هستند. اگر به رودسر سفر می‌کنید با خرید این ظروف سفالی نمادی از اصالت هنر مردم و طبیعت زیبای رودسر را به خانه خود می‌برید.

سرامیک سازی

سرامیک سازی صنایع دستی رودسر

سرامیک‌سازی نیز همانند سفالگری از صنایع دستی رودسر و هنرهای قدیمی و زیبای مردم آن است. بسیاری از کارگاه‌های تولید سرامیک در شهرستان رودسر، ظروف سرامیکی هم تولید می‌کنند. سرامیک یکی از بهترین سوغاتی‌های رودسر است که می‌تواند یک زیبایی چشم‌نواز به شما هدیه کند.

نمدمالی

نمد صنایع دستی رودسر

نمد یک سوغاتی گرم و دلپذیر برای به همراه بردن گرما از شمال کشور. هنر نمدمالی از چندهزار سال قبل در بین مردم شمال ایران رایج بوده است. نمد از پشم بافته می‌شود و بخاطر خاصیت ضدرطوبتی آن در مناطق مرطوبی چون رودسر، در همه خانه‌ها دیده می‌شود. تولید نمد در گذشته کاملا به صورت دستی انجام می‌شد اما این‌روزها ماشین‌آلات به کمک مردم آمده‌اند. در قدیم به‌دلیل رطوبت بالای هوا، مردم از نمد برای درست کردن کلاه و لباس هم استفاده می‌کردند اما این روزها رواج لباس‌های نمدی کمتر است.

تولیدات پشمی

تولیدات پشمی سوغات رودسر

در مناطق مختلف استان گیلان که دامداری رواج دارد شاهد تولیدات و دست‌بافته های پشمی هستیم. مردم رودسر نیز از پشم، شال گردن، خورجین، دستکش، کلاه و لباس‌های گرم دیگری می‌بافتند. در منطقه گیلان و شهرستان‌های آن رطوبت هوا بالا و نسبتا سرد است به‌همین‌دلیل استفاده از تولیدات پشمی، از قدیم رواج دارد. در شهرستان‌های دیگر استان گیلان مثل رودبار، فومن و تالش نیز شاهد خلق این آثار هنری زیبا به دست زنان هستیم.

چادر شب بافی

چادرشب صنایع دستی رودسر

چادر شب نام نوعی پارچه دست‌باف، از صنایع دستی رودسر و سوغاتی آن است. این هنر زیبا در مناطق شرقی گیلان دیده می‌شود. چادرشب‌های این ناحیه از نوعی ابریشم درجه سه بافته می‌شود که به دلیل طرح و رنگ‌های خاصی که دارند ممتاز هستند. زنان رودسر در فصل‌های سرد سال آنها را می‌بافند. مردم رودسر از چادر شب برای تولید لباس‌های محلی، زیرانداز، بقچه، رومیزی و … استفاده می‌کنند. اما مهم‌ترین و شاخص‌ترین کاربرد آن در کمرپیچ زنان این شهر است. اگر به دنبال یک سوغاتی زیبا و اصیل از هنر دستان زنان رودسر هستید در خرید چادرشب درنگ نکنید.

جمع بندی

گیلان سرزمین هنر و طبیعت است. مردم این سرزمین از دیرباز، با پیوند دادن هنر دستان خود به عناصر طبیعی به آنها دوام و زیبایی بخشیده‌اند. مردم رودسر طبیعت را در همه‌جای زندگی خود وارد کرده‌اند. این مردم سرامیک، سفال، هنرهای دستی پشمی مثل نمد و هنرهای بافتنی مثل چادر شب را به عنوان سوغات رودسر به مسافران ارائه می‌کنند. رودسر هم همچون سایر مناطق شمال کشور عزیزمان محصولات غذایی مرغوبی همچون برنج، ماهی و گل گاوزبان دارد. اگر به این منطقه سفر می‌کنید لیست بلندی از مواردی دارید که می‌توانید بعنوان سوغات رودسر انتخاب کنید.

3.5/5 - (29 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *