سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات خزرشهر | یادگاری از سفر به شهرک لوکس مازندران!

شهرک خزرشهر یکی از بهترین و مجلل‌ترین مناطق مازندران است که در پهلویِ دریای خزر قرار دارد. با اینکه یک شهر محبوب بین سفر دوستان است اما بیشتری سوالی که در مورد آن می‌شود این است که خزرشهر کجاست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم این شهر مابین دو شهر زیبا و جذاب فریدونکنار و بابلسر واقع شده و ورود به آن جا فقط با داشتن کارت ورود و هماهنگی با مالکان امکان‌پذیر است. اگر دلتان هوای دریا کرد، این بار برای اقامت در این شهرک و اجاره یک ویلای مجلل یا سوئیتی جمع‌و‌جور برنامه‌ریزی کنید و از بودن در محیطی امن و سرسبز لذت ببرید!

برای آشنایی بیشتر مقاله خزرشهر کجاست؟ را مطالعه کند.

صنایع دستی چوبی؛ زندگی مسالمت‌آمیز با جنگل

محصولات چوبی از سوغاتی‌های مشهور خطه‌ی شمالی کشور است. چراکه در هر گوشه و کنار این شهر سرسبز جنگل‌های انبوهی وجود دارند و اهالی روستاها از چوب درختان آن‌ها برای ساخت محصولات مختلفی همچون ظروف چوبی، انواع ساز و در و پنجره استفاده می‌کنند. امروزه نیز شما می‌توانید قاشق و سازهای چوبی و محصولات دیگر را به عنوان سوغات خزرشهر خریداری کرده و تا سال‌های سال خاطرات سفر به این شهر را در گوشه ذهنتان ثبت کنید. البته هنرهای منبت و معرق چوب نیز در این منطقه رایج هستند و معمولا از چوب درختان راش، گردو و افرا برای ساخت آثار ارزشمند چوبی کمک می‌گیرند.

دو کاسه بزرگ و چند کاسه کوچک چوبی که درون آنها مواد خوراکی ریخته شده است

سفالگری؛ هنری از دلِ خاک

سفال یکی دیگر از صنایع دستی خزرشهر است که خاک ارزشمند این منطقه را به شما هدیه می‌کند. گلدان، کوزه و ظروف محلی سفالی را می‌توانید از بازار سنتی خزرشهر و روستاهای اطراف آن خریداری کنید. جالب است بدانید که هنر سفالگری از قدیمی‌ترین هنرهای این منطقه است و قدمت سفالینه‌های کشف‌شده از غارهای آن به هفت هزار سال می‌رسد!

یک کوزه سفالی در حال ساخته شدن توسط دستان فردی هنرمند بر روی چرخ سفالگری

لاک تراشی؛ نماد تاریخ چند هزارساله مازندران

لاک تراشی یا به زبان محلی چو‌تراشی به معنای تراشیدن و شکل دادن به چوب است. قدمت این هنر اصیل مازندرانی به ۱۱ هزار سال می‌رسد و بیشتر در ساخت وسایل آشپزخانه‌ کاربرد دارد. امروزه نیز انواع محصولات لاک تراشی شامل کچه (قاشق چوبی)، جوله (پارچ چوبی)، کترا (کفگیر)، کلز (ملاقه) و دونه پاج (سینی چوبی) می‌شود که می‌توانید آن‌ها را سفر به خزرشهر تهیه کرده و آشپزخانه خود را تزئین کنید.

چئد قاشق بزرگ چوبی ساخته شده یه وسیله هنر لاک تراشی

 

اجاره ویلا خزرشهر کاملا لاکچری
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

گلیم بافی؛ نقش و نگاری رنگارنگ

گلیم زیراندازی زیبا و بدون پرز است که در اغلب روستاهای کشورمان بافته می‌شود. هنر گلیم بافی در مازندران نیز رواج دارد و بسیاری از گردشگران این صنایع دستی خزرشهر را برای تزئین خانه‌های خود خریداری می‌کنند. هنرمندان این شهرک و روستاهای اطراف با الهام از طبیعت مازندران و طرح‌های ذهنی خودشان اقدام به بافت این قالی‌های زیبا می‌کنند و از طرح‌های خطی، راه‌راه، خشتی و شاملو نیز در بافت گلیم‌ها بهره می‌برند. در سفر به خزرشهر می‌توانید این گلیم‌های زیبا را از بازارهای سنتی و قدیمی آن تهیه کنید.

تعداد زیادی گلیم و فالی رنگارنگ تا شده روی هم

حصیر بافی؛ صنایع دستی زیبای شمال

محصولات حصیری از نمادهای اصلی شهرهای شمالی است. برای فرار از آفتاب سوزان سواحل، یکی از این کلاه‌های حصیری را بخرید و به گشت‌و‌گذار در کنار دریا بپردازید. زنبیل‌های حصیری نیز از بهترین و زیباترین چیزهایی هستند که می‌توانید جایگزین نایلون‌های پلاستیکی کنید. یکی از این زنبیل‌ها را در بازار بخرید و سپس به سراغ خرید خوراکی‌های خوشمزه شمالی بروید!

چند زن در حال بافتن حصیر و تعداد زیادی مصوعات حصیری در اطراف انها

خوراکی‌های خزرشهر

علاوه بر صنایع دستی خزرشهر، می‌توانید کلی خوراکی محلی و خوشمزه را در این منطقه پیدا کنید و برای عزیزانتان هدیه ببرید. برای یک ماجراجویی خوشمزه، آن هم از نوع شمالی آماده باشید! بدون شک با خوردن خوراکی‌های خوشمزه خزرشهر دیگر دلتان نمی‌خواهد به خانه برگردید. چراکه از برنج یا پلوی شمالی خوشمزه گرفته تا ماهی اوزون برون و انواع سبزی‌های محلی شما را پاگیر این شهر و دیار خواهند کرد!

در بازارهای شمال انواع و اقسام خوراکی‌های رنگی و خوشمزه وجود دارد که لیست بلندبالایی دارند. در خزرشهر و اطراف آن نیز بازارهای سنتی و مغازه‌های محلی بسیاری هستند که شما را با سیلی عظیم از خوردنی‌ها و صنایع دستی این منطقه آشنا خواهند کرد. در ادامه چند مورد از سوغاتی‌های خوشمزه خزرشهر را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید

یازار روزی که در غرفه های آن انواع میوه از جمله سیب، زرد آلو، آلو  و .. دیده می شود و مردی مسن در حال خرید میوه

برنج معطر ایرانی

کلمات از توصیف عطر و طعم برنج‌های ایرانی عاجز هستند. از آنجایی که پلو پای ثابت سفره‌های ایرانی است، پیدا کردن برنجی با کیفیت بالا بسیار اهمیت دارد. در سفر به شهرهای شمالی فرصت خرید برنج‌های اصیل را غنیمت بشمارید و در هنگام گردش در خزرشهر برنج درجه یک شالیزارها را خریداری کرده و عطر شمال را با خود به خانه ببرید!

مقداری برنج خام داخل گونی

انواع مربا و ترشی

تا اسم شمال به میان می‌آید به یاد انواع و اقسام ترشی و مرباهای خوش رنگ و طعم آن دیار می‌افتیم. انواع مربا با میوه‌های تازه و انواع ترشی و رب‌های محلی از بهترین سوغاتی‌های خزرشهر هستند که می‌توانید آن‌ها را از مغازه‌های محلی و بازارهای سنتی تهیه کنید.

تعداد زیادی سیر داخل یک سینی

میوه و سبزی محلی

خاک حاصلخیز شمال کشور موهبتی است که پرورش هر نوع گل و گیاه و درختی را آسان می‌کند. به همین دلیل است که هر خانه‌ای در این منطقه حداقل یکی دو درخت میوه دارد. در خانه‌های خزرشهر نیز درختان پرتقال، انار، نارنگی، ازگیل، سیب، لیمو، انجیر و انواع میوه‌های خوشمزه دیگر وجود دارند. همچنین باغات فراوان و زمین‌های سبزی در این منطقه و روستاهای اطراف به وفور یافت می‌شوند. روستاییان محصولات خود مثل انواع میوه تازه و ارگانیک و سبزی‌های محلی شمالی را در بازارها و مغازه‌های محلی ارائه می‌کنند. اگر بوی سبزی و میوه تازه چیده‌شده را حس کردید، از فرصت استفاده کنید و از بودن در اتمسفر شمالی نهایت لذت را ببرید!

مقدار زیادی آلوچه همراه با سبزی محلی و نمک روی تخته سرو چوبی

ماهی تازه

در خزرشهر همه چیز رنگ و بوی دریا دارد. صیادان صبح به صبح صید‌های تازه‌‌شان را به بازار ماهی‌فروشان می‌برند و به مشتریان عرضه می‌کنند. در این منطقه مرغوب‌ترین ماهی‌های دریای خزر شامل خاویار، کفال، کپور، سفید، اوزون برون، ساردین، شک، اورنج، چکاب و کیلکا یافت می‌شوند. تازگی این محصولات دریایی، طعم خوش ماهیِ با کیفیت را به مسافران هدیه می‌کند.

سه عدد ماهی تازه

سخن پایانی

در سفر به شهرک خزرشهر می‌توانید از ویلاهای سوپرلوکس گرفته تا ویلاهای ساحلی و آپارتمان‌های مبله را اجاره کنید و منظره طلوع و غروب خورشید را در انتهای دریای خاطره‌انگیز خزر تماشا کنید. برای سفر به این شهرک به خصوص در روزهای تعطیل، بهتر است پیش از راهی شدن از وبسایت‌های معتبر اجاره ویلا، اقامتگاه دلخواه خود را اجاره کنید. چراکه هر چه در روزهای غیرتعطیل این شهرک آرام و بی سر و صدا است؛ در روزهای تعطیل مملو از مسافر می‌شود.

3.3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *