سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات بویین میاندشت | یادگاری از غرب اصفهان

هر سفر خاطراتی برای ما به یادگار می‌گذارد که با دیدن عکس‌ها و به یاد آوردن روزهای خوش آن، حال و هوای‌مان عوض می‌شود. سوغات و صنایع دستی بویین میاندشت هم می‌تواند یادگاری ارزشمندی باشد تا با دیدن آن‌ها به یاد روزهای خوش و خرم سفر بیفتید. روزهایی که در طبیعت کوهستانی آن به سر کرده‌اید و خاطرات بی‌نظیری به ثبت رسانده‌اید. امروز می‌خواهیم به دنیای سوغاتی شهرستان بویین میاندشت سر بزنیم تا پیش از سفر لیست خریدتان را آماده کنید!

برای آشنایی بیشتر

گلیم و جاجیم

تابلو فرشی از منظره کوچه باغی در یک روستا

گلیم‌های شهرستان بویین میاندشت بدون پرز بافته می‌شوند و جنس آن‌ها از پشم گوسفند و بز است. هنرمندان این شهر با ذوق هنری خود طرح و نقش‌های ماندگاری ایجاد می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به طرح بته جقه و طرح‌های خورشیدی اشاره کرد. برای خرید گلیم دقت کنید که هر چه این بافته‌ها سبک‌تر باشند، گران‌تر و مرغوب‌تر خواهند بود. برای بافتن گلیم‌ از سوکه، قلاب، قیچی و پنجه استفاده می‌کنند. این زیراندازهای خوش نقش و نگار دورو هستند و شکل و شمایلی سنتی به خانه شما خواهند داد.

جاجیم‌های این شهر هم در طرح‌های مختلفی از جمله الماسی، مربع، خشتی و هشتی بافته می‌شوند و بسیار سبک هستند. از جاجیم برای روانداز، تزئین کوسن، کیف و… استفاده می‌شود.

قالیچه و تابلوفرش

یک گلیم رنگارنگ

قالیچه و فرش‌های دست‌باف، نفیس‌ترین صنایع دستی بویین میاندشت هستند که نظیر آن‌ها را در هیچ‌ کجا پیدا نخواهید کرد. این شهر و سایر شهرهای استان اصفهان در زمان صفویه قطب اصلی قالی دست‌باف بوده‌اند. خوشبختانه هنوز هم قالیچه‌های این منطقه در میان ارزشمندترین محصولات ایرانی قرار دارد.

هنرمندان، قالی‌ها را روی دار می‌بافند و اغلب از رنگ‌های طبیعی که از گیاهان روناس، پوست انار، قارا، اسپرک، پوست گردو و… گرفته می‌شود، در بافت‌ آن‌ها استفاده می‌کنند. خوب است بدانید که در میان فرش‌های دست‌باف، آن دسته که به ظریف‌بافت شهرت دارند و طرح آن‌ها بنا بر سلیقه بافنده است، به خارج از کشور هم صادر می‌شود.

 از جمله طرح‌های به کار رفته در قالی‌های دست‌باف اسلیمی، درختی حیوان‌دار، شاه‌ عباسی، هندسی لچک و… است. از این طرح‌ها در ساخت تابلوفرش نیز استفاده می‌شود. صنایع دستی بویین میاندشت را می‌توانید در سفر به این شهر خریداری کنید و به کمک آن‌ جلوه‌ای ویژه و استثنایی به خانه خود بدهید.

اجاره اقامتگاه در بویین میاندشت با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

معرق و نجاری سنتی

میز دایره ای شکل تزیین شده با هنر معرق

لوازم چوبی و تزئینی از دیگر صنایع دستی بویین میاندشت است که از الوار درختان منطقه به دست می‌آید. هنرمندان این شهر با کنار هم قرار دادن چوب‌های مختلف و رنگارنگ درختان صنوبر، گردو، شمشاد و… آثار شگفت‌انگیزی خلق می‌کنند که به عنوان سوغات و یادگاری حرف ندارند.

چوب‌ها در مرحله اول به کمک طرح اولیه بریده می‌شوند و سپس طبق طرح به هم چسبانده خواهند شد تا تابلویی زیبا خلق شود. از این هنر در ساخت صندلی، میز، ساعت، جعبه‌های تزئینی و… استفاده می‌کنند.

هنر مشبک چوب هم در میان هنرمندان شهر بسیار پرطرفدار است. هنری که در گذشته زینت‌بخش درب و پنجره‌های کاخ‌ها، خانه‌ها و مساجد بود و امروزه نیز در ساخت جعبه جواهرات، قاب‌ها و… استفاده می‌شود.

 لوازم چوبی ساخته شده در بویین میاندشت، سوغات ارزشمندی هستند که می‌توانید به عزیزان‌تان هدیه دهید.

میناکاری

چندین گلدان مسی و میناکاری آبی روی آنها

شما هم عاشق ظروف میناکاری شده هستید؟ پس حتما باید به بویین میاندشت سفر کنید. در این شهر هنرمندان میناکار یکی از یکی خوش سلیقه‌تر هستند و آثار چشم‌نوازشان را به گردشگران عرضه می‌کنند.

مینا در لغت یعنی آسمان آبی. اما میناکاری در اصطلاح یعنی ظرفی فلزی یا سفالی که لعاب خورده و روی آن نقشی اسلیمی بکشند و آن را در کوره بگذارند. در ظروف مینا از اکسید مس، کبالت و آهن برای جلا و استحکام بیشتر استفاده می‌کنند.

در اصل این صنایع دستی بویین میاندشت، هنر نقاشی و تزئین طلا، مس و نقره با رنگ لعابدار است که برای تثبیت رنگ آن از حرارت بالای کوره استفاده می‌‌شود‌. این هنر قدمتی ۵ هزار ساله دارد و در استان اصفهان روی شیشه، فلز و سفال اجرا می‌شود. هنرمندان منطقه معمولا از طرح‌های مختلف گل‌و‌مرغ، اسلیمی و خطایی استفاده می‌کنند و دو رنگ آبی و سفید بیش از هر رنگ دیگری در آثار آن‌ها مشهود است. این ظروف طرح‌های برجسته و چشم‌گیری دارند و با نصب آن‌ها روی دیوار، جلوه ویژه‌ای به خانه خود خواهید بخشید.

گیاهان دارویی و کوهی

چند عدد گل قرمز در دل طبیعت

بویین میاندشت، شهری در جوار کوهستان است. جایی که رشته‌ کوه‌های زاگرس پناه آن هستند و آب‌و‌هوای مطلوبی برای رشد گیاهان کوهی دارد. گیاهانی که خواص فراوانی دارند و بر شفای جان و تن‌تان قادرند.

در این منطقه بیش از ۱۳۰۰ نوع گیاه دارویی شناسایی شده است که نشان از اقلیم بی‌نظیر بویین میاندشت می‌دهند. جایی که گل‌و‌گیاهانی مثل بابا آدم، گل گندم، کنگر، شیرین بیان، گیاه زرین، گل گاو زبان و… را می‌توانید از کوهپایه‌های آن بچینید و به خانه ببرید. هنگام رسیدن به خانه کافی است کمی از این گیاهان پرفایده را در قوری بریزید و به جای چای دم کنید. عطری در خانه خواهد پیچید که شما را به خاطرات خوش سفر برمی‌گرداند و به یاد روزهای آسودگی در بویین میاندشت، حال و هوای‌تان عوض خواهد شد.

لبنیات محلی

مقداری ماست چکیده داخل یک کاسه

دشت و دمن و کوهستان، بهترین جا برای دامداری است. مردمان بویین میاندشت هم از این فرصت خدادادی بهره برده‌اند و برخی از آن‌ها به کار دامپروری مشغول هستند. به همین مناسبت شما هم می‌توانید در سفر به این منطقه، لبنیات سنتی و نابی نوش‌جان کنید. طعم ماست و شیر اعلا را بچشید و دوغ و کشک محلی را به خانه ببرید. پنیر سنتی این شهر را هم امتحان کنید تا از طعم ویژه آن حظ ببرید. مطمئن باشید پس از چشیدن لبنیات خوش‌طعم و روغن حیوانی بویین میاندشت، باز هم به این شهر باز می‌گردید!

عسل کوهی

مقداری عسل در یک ظرف چوبی و یک عسل خوری چوبی

زنبورداران منطقه با وجود گل و گیاهان کوهی، عسل مرغوبی تهیه می‌کنند که خواص فراوانی دارد. اگر دنبال عسلی خوش‌طعم و اصیل می‌گردید، در سفر به بویین میاندشت، فرصت را غنیمت شمرید و چند قوطی از عسل‌ ناب کوهی را برای خود و عزیزان‌تان تهیه کنید. سفرتان خوش!

سخن آخر

همانطور که در این مقاله دیدیم، بویین‌میاندشت دارای صنایع دستی متنوعی است که از آن می توان برای سوغات و یا زیباسازی منازل استفاده کرد علاوه برآن گیاهان دارویی و لبنیات این منطقه به خاطر نوع آب‌وهوای آن زبانزد هستند، در سفر خود به بویین میاندشت حتما سری به بازارهای آن بزنید و از آنجا دست‌خالی برنگردید. سفر خوش

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *