سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات رویان | هنری متفاوت

شهرهای شمال ایران صنایع‌دستی و سوغاتی‌های خاصی دارند. عمده شهرت این شهرها به‌خاطر همین دلیل است. گردشگران و مسافران در سفر خود به این منطقه و گشت‌وگذار در مراکز خرید آنها، می‌توانند انواع سوغاتی‌های مخصوص شهر را مشاهده کنند و هرکدام را که دوست داشتند خریداری کنند.

شهر رویان یکی از شهرهای بسیار زیبای استان مازندران است که در نزدیکی شهر نور واقع شده است. این شهر به دلیل نزدیکی به دریا و جنگل مورد استقبال بسیاری از گردشگران قرار گرفته که این امر باعث شده در حوزه گردشگری پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهر رویان سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی آن است. خرید سوغات و صنایع‌دستی برای گردشگران اهمیت بسیار زیادی دارد به همین دلیل قبل از سفر باید درباره این موضوع اطلاعات کاملی به دست بیاورند.

در این مقاله به طور کامل صنایع‌ دستی و سوغات رویان را معرفی خواهیم کرد تا گردشگران و مسافران بیشتر با خصوصیات و ویژگی‌های آنها آشنا شوند. کسانی که قصد سفر به شهر رویان را دارند؛ با خواندن این مطلب می‌توانند اطلاعات لازم درباره سوغات و صنایع‌ دستی رویان را به دست بیاورند و با آگاهی بیشتری خرید خود را انجام دهند.

برای آشنایی بیشتر مقاله رویان کجاست؟ را مطالعه کنید.

درباره رویان

 

ساحل شهر رویان کنار دریای خزررویان یکی از شهرهای بسیار زیبای استان مازندران است که مابین نوشهر و نور واقع شده است. این شهر از شمال و جنوب به‌وسیله دریای خزر و جنگل‌های رشته‌کوه البرز احاطه شده است. همین امر باعث شده که گردشگران به‌راحتی بتوانند به دریا و جنگل دسترسی داشته باشند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

آب‌وهوای شهر رویان مانند سایر شهرهای استان مازندران معمولاً بسیار دلپذیر است. اما در بعضی از مواقع سال دچار تغییراتی می‌شود. آب‌وهوا در فصل بهار بسیار معتدل و خنک است اما با رسیدن فصل تابستان هوا بسیار گرم و شرجی می‌شود.

در این فصل ممکن است دمای هوا تا 36 درجه هم بالا برود. در فصل پاییز هوا دوباره خنک می‌شود و هرچه روزها به فصل زمستان نزدیک‌تر می‌شوند؛ هوا سردتر می‌شود تا جایی که در فصل زمستان دمای هوا تا زیر صفر درجه هم پایین می‌آید.

بهترین زمان برای سفر به رویان بستگی به سلیقه گردشگران دارد اما معمولاً در فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز شهر رویان بسیار شلوغ است.

سوغات و صنایع‌ دستی در رویان

شهر رویان مانند تمام شهرهای دیگر ایران دارای سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی متفاوتی است. این شهر به دلیل قرارگرفتن در کنار دریا و همچنین وجود زمین‌های کشاورزی حاصلخیز، توانسته محصولات بسیار باکیفیتی را تولید کند و برای عرضه به بازار بفرستد. گردشگران و مسافران در این شهر می‌توانند انواع محصولات کشاورزی را با قیمت بسیار مناسبی تهیه کنند.

مردم شهر رویان و روستاهای اطراف آن با تولید صنایع‌ دستی‌های مختلفی توانسته‌اند علاوه بر ارائه هنر و خلاقیت خود به مردم ایران، درآمد بسیار خوبی هم داشته باشند. مردم شهر توانسته‌اند با بهره‌گیری از خلاقیت خود وسایل شیکی را برای فروش به نمایش بگذارند. معمولاً گردشگران با دیدن این صنایع‌دستی عاشق آنها شده و برای خرید آنها اقدام می‌کنند.

اجاره ویلا در رویان کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

صنایع‌ دستی شهر رویان

از زمان گذشته مردم شمال ایران بیشتر وسایل موردنیاز خود را با استفاده از تکنیک‌های خاصی تولید می‌کردند. نحوه ساخت این وسایل نسل به نسل انتقال یافت و امروزه مردم این وسایل را به همان صورت تولید می‌کنند و در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنند. با پیشرفت حوزه گردشگری و افزایش رفت‌وآمد مردم به شمال کشور، این وسایل بیشتر شناخته شدند. استقبال مردم ایران از این وسایل باعث شد که مردم به دید درآمدزایی به این قضیه نگاه کنند.

محبوبیت این وسایل آن‌قدر زیاد شد که شهرت آنها به تمام ایران رسید و امروزه از آنها به‌عنوان صنایع‌دستی رویان یاد می‌کنند. از جمله مهم‌ترین این صنایع‌دستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

صنایع چوبی

 

جا میوه ای چوبیهمان‌طور که گفتیم؛ شهر رویان در کنار جنگل واقع شده است و این امر مزیت بسیار خوبی برای آن دسته از مردم است که در حوزه صنایع چوبی فعالیت می‌کنند. این افراد با استفاده از هنر خلاقیت خود و وسایل خاصی، از چوب درختان انواع وسایل را به بهترین و زیباترین شکل می‌سازند. گردشگران و مسافران این نوع از وسایل را بسیار دوست دارند.

به‌طوری که با دیدن آنها حتماً چندتایی را خریداری کرده و با خود به خانه می‌برند. از جمله مهم‌ترین و پرطرف‌دارترین وسایلی که در حوزه صنایع چوبی تولید می‌شوند؛ می‌توان به مجسمه حیوانات، صندوقچه‌های چوبی، قندان، قاشق شربت‌خوری، پیمانه و ظرف شیر، قلیان، بازی تخته، مهره‌های شطرنج، جعبه جواهرات و… اشاره کرد.

حصیربافی

 

سبدهای حصیریحصیربافی از آن دسته حوزه‌های بسیار مشهور و مهم در منطقه شمال کشور است. تقریباً تمام شهرهای شمال در این رشته تخصص دارند و لوازم بسیار زیبایی را تولید می‌کنند. شهر رویان هم از این قاعده مستثنی نیست و مردم این شهر توانسته‌اند به بهترین شکل این رشته را در میان خود زنده نگه دارند و بهترین وسایل را تولید کنند.

دسترسی آسان به مواد اولیه حصیربافی یکی از مزیت‌های استان مازندران است که باعث شده مردم از این بابت خیالشان راحت باشد. مواد اولیه حصیربافی در کنار آب‌بندان‌ها و باتلاق‌ها می‌روید که به آنها گاله و واش می‌گویند. مردم کافی است آنها را جمع‌آوری کرده و خشک کنند. معمولاً علاوه بر گاله و واش از مواد دیگری هم استفاده می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به چوب، نی و علف‌هایی به اسم وران و سازیر اشاره کرد.

نمدمالی

 

دو مرد در حال آماده سازی نمد مالی نمد یکی از صنایع‌دستی‌های بسیار قدیمی استان مازندران است که در میان مردم محبوبیت خاصی دارد. برای تولید نمد از پشم گوسفند در رنگ‌های طبیعی و برای نقش‌اندازی آن از پشم‌های رنگ شده شیمیایی استفاده می‌کنند. برای تولید نمد آن را نمی‌بافند؛ بلکه با استفاده از فشار دست‌وپا، روی ترکیب آب و الیاف می‌سازند.

نمدمالی فرایند خاص خود را دارد. طبق این فرایند با استفاده از پشم گوسفند و آب محصولات مختلفی مانند: کلاه، کوله، کلمد، دوش نمد و فرش‌های نمدی تولید می‌کنند. کسانی که به شهر رویان سفر می‌کنند عاشق این نوع از محصولات شده و هرکدام را که برای خود مناسب دیدند خریداری می‌کنند.

سفالگری

 

سفالگر در حال سفالگریتقریباً تمام ایران با رشته سفالگری آشنا هستند و تا حدی می‌دانند که با استفاده از چه موادی و چگونه این وسایل را می‌سازند. در منطقه شمال ایران به‌صورت اختصاصی مشغول سفالگری هستند و در اکثر شهرهای این منطقه از این نوع وسایل استفاده می‌کنند. توجه زیادی که مردم رویان به سفالگری دارند؛ باعث شده که وسایل بسیار شیک و زیبایی را بسازند به‌طوری که گردشگران به‌محض مشاهده آنها، تفاوتی که با بقیه شهرها دارند را درک کنند.

جوراب‌بافی

 

یک جفت پاپوش رنگی پشمی جوراب از آن دسته مواردی است که مردن از آن استفاده زیادی می‌کنند. امروزه کارخانه‌ها انواع جوراب‌ها را تولید می‌کنند اما هیچ‌وقت کیفیت آنها به‌اندازه جوراب‌های دست‌باف نیست. یکی از صنایع‌دستی شهر رویان، جوراب‌بافی است. مردم این شهر جوراب‌های بسیار زیبا و باکیفیتی تولید می‌کنند و از این راه درآمد خوبی هم پیدا کرده‌اند. استقبال زیاد گردشگران از این جوراب‌ها باعث شده که به تولید آنها توجه زیادی شود و از جوراب‌بافی به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین صنایع‌دستی شهر رویان یاد شود.

گلیم‌بافی

 

چند تخته فرش و گلیم با طرح و نقشه های مختلفگلیم‌بافی در بسیاری از مناطق ایران رواج دارد و بیشتر مردم با آن آشنا هستند. اما در شهرهای شمالی ایران به این امر توجه خاصی می‌شود. گردشگران می‌توانند باکیفیت‌ترین و زیباترین گلیم‌ها را در شهرهای شمال مخصوصاً شهر رویان پیدا کنند و با مناسب‌ترین قیمت تهیه کنند. معمولاً گلیم‌های دست‌باف و باکیفیت از آن دسته سوغاتی‌های باارزش هستند که افراد به نزدیکان خود هدیه می‌دهند.

جاجیم‌بافی

 

فردی در حال بافت جاجیم باابزار چوبی مخصوصجاجیم یکی از وسایل محبوب میان مردم ایران است که مردم مازندران به بهترین شکل آن را درست می‌کنند. جاجیم کاربردهای فراوانی در میان مردم دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به زیرانداز، پشتی، سجاده، رختخواب‌پیچ، پتو، وریه کرسی و… اشاره کرد. مسافرانی که به شهر رویان سفر می‌کنند؛ می‌توانند انواع جاجیم‌های دست‌باف را خریداری کرده و با خود به منزل ببرند.

سوغات خوشمزه شهر رویان

شهر رویان علاوه بر صنایع‌دستی‌های زیبا، محصولات بسیار باکیفیت و خوشمزه‌ای هم دارد که مسافران و گردشگران می‌توانند آنها را به‌عنوان سوغات برای اقوام و آشنایان با خود به خانه ببرند. از جمله مهم‌ترین سوغاتی‌های خوشمزه رویان می‌توان موارد زیر را نام برد.

برنج

 

مقداری برنج در دستان یک نفر و مقداری برنج خوشه ا ی خشک در کنار آنیکی از بهترین و مشهورترین محصولات شمال کشور، برنج است. تقریباً تمام مردم ایران از کیفیت برنج این منطقه به‌خوبی آگاه هستند و می‌دانند که چه ارزشی دارد. شهر رویان هم به دلیل وجود شالیزارهای زیاد، برنج بسیار خوبی را کشت کرده و به بازار عرضه می‌کنند. گردشگران می‌توانند در بازدید خود از مراکز خرید رویان، بهترین برنج شمال را با قیمتی مناسب تهیه کنند.

ماهی

 

انواع ماهی و سبزی جات در کنارهم به دلیل نزدیک بودن شهر رویان به دریا شغل تعدادی از مردم این شهر ماهیگیری است. در بسیاری از مغازه‌ها و فروشگاه‌های شهر می‌توان ماهی تازه شمال را پیدا کرد. طعم و مزه ماهی شمال بسیار خوشمزه و متفاوت است به همین دلیل محبوبیت زیادی میان مردم و مسافران دارد. استقبال بیش از حد از ماهی شمال باعث شده که به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های رویان شناخته شود.

میوه‌های باکیفیت

 

یک بشقاب پر از تمشکدر شهر رویان زمین‌های کشاورزی زیادی وجود دارند که انواع میوه‌های درجه یک و خوشمزه را تولید می‌کنند. بسیاری از این میوه‌ها آن‌قدر کیفیت خوبی دارند که به کشورهای دیگر صادر می‌شوند. گردشگران با خرید این میوه‌ها می‌توانند طعم متفاوتی از آنها را تجربه کنند. از جمله خوشمزه‌ترین میوه‌های شهر رویان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پرتقال
  • نارنگی
  • گردو
  • سیب
  • گیلاس
  • آلبالو
  • هلو
  • تمشک
  • کیوی

عسل کوهی

 

یک شیشه عسل و یک تخته چوبی و غسل خوری چوبی و کمی گل زرد عسل یکی از مواد غذایی بسیار محبوب در میان مردم ایران است که قیمت بسیار زیادی هم دارد. پیداکردن عسل کوهی بسیار سخت است و به‌ندرت می‌توان یک عسل باکیفیت خریداری کرد. در شهر رویان به‌راحتی می‌توان از فروشگاه‌های معتبر عسل کوهی خریداری کرد.

شیرینی‌های خوشمزه

شیرینی‌های شهر رویان در میان مردم و مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند بسیار محبوب هستند. طعم و مزه این شیرینی‌ها نسبت به شیرینی‌های دیگر کاملاً متفاوت است. همین امر باعث شده که تا این حد شیرینی رویان معروف باشد. تقریباً اکثر مسافران حداقل یک نوع از این شیرینی‌ها را به‌عنوان سوغات با خود به خانه می‌برند. از جمله معروف‌ترین شیرینی‌های رویان می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • آغوزنون
  • رشته‌به‌رشته
  • کماج
  • انواع کلوچه
  • کوکی

غذاهای محلی رویان

 

یک کاسه ترشه سماق غذای محلی رویانیکی از ویژگی‌های بسیار عالی شهر رویان این است که در هنگام بازدید از رستوران‌ها و غذاخوری‌های سطح شهر، می‌توان غذاهای محلی رویان را امتحان کرد. از جمله مشهورترین غذاهای محلی رویان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نازخاتون
  • کدو بره
  • ترش سماق
  • اسپناساک
  • بشته واش
  • خورشت ناردون
  • آغوز مسما
  • آش کدو
  • خورشت آلو
  • اسفناج مرجی

سخن نهایی

آگاهی از صنایع‌ دستی‌های شهر مقصد کمک زیادی به مسافران می‌کند تا بتوانند خرید خوب و مناسبی داشته باشند. شهر رویان از آن دسته شهرهای شمال ایران است که سوغات و صنایع‌ دستی‌ بسیار جذابی دارد. کسانی که قصد سفر به این شهر را دارند؛ بهتر است که با آنها آشنایی داشته باشند. در این مقاله به طور کامل سوغات و صنایع‌دستی رویان را معرفی کردیم و هرآنچه که مسافران باید درباره آنها بدانند را بیان کردیم. اگر با خواندن این مطلب همچنان درباره سوغات و صنایع‌ دستی رویان سؤالی داشتید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *