شهرها

رویان کجاست؟ | شهر محبوب گردشگران

تمام شهرهای شمال ایران جذابیت و زیبایی خاص خود را دارند. کسانی که تاکنون به این بخش از کشور ایران سفرکرده‌اند؛ به‌خوبی می‌دانند که نباید به‌سادگی از کنار آنها عبور کرد. چون هرکدام از این شهرها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و گشت‌وگذار در آنها لذت متفاوتی نسبت به بقیه شهرها دارد. همین امر باعث شده که گردشگران بارها به این منطقه سفر کنند و هر بار یک شهر خاص را به‌عنوان مقصد خود انتخاب کنند.

شهر رویان یکی از زیباترین شهرهای موردعلاقه گردشگران است که زیبایی آن باعث شده هرساله تعداد زیادی از مسافران به این شهر سفر کنند. این شهر باوجوداینکه مساحت کوچکی دارد؛ اما زیبایی و جذابیت آن مسافران را به‌شدت جذب خود می‌کند و چند روزی آنها را در کنار خود نگه می‌دارد.

در این مقاله قصد داریم که شهر رویان را به طور کامل معرفی کنیم و تمام خصوصیات و ویژگی‌های آن را از تمام جهات مورد بررسی قرار دهیم تا مسافران و گردشگران با خیال راحت سفر خود را به رویان آغاز کنند.

رویان کجاست؟

بسیاری از افراد هنوز نمی‌دانند رویان کجاست. رویان یکی از شهرهای زیبای استان مازندران است که در میان گردشگران بسیار محبوب و پرطرف‌دار است. این شهر از سمت شمال به دریای خزر، از سمت جنوب به رشته‌کوه البرز، از سمت شرق به شهر نور و از سمت غرب به شهر نوشهر منتهی می‌شود. فاصله نور تا رویان فقط 9 کیلومتر است. قرارگرفتن رویان در کنار دریا و جنگل، باعث شده در میان گردشگران از محبوبیت بیشتری برخوردار باشد.

شهر رویان در آخرین سرشماری انجام شده جمعیتی حدود 7 هزارنفر داشته که این امر نشان‌دهنده آن است که رویان از جمله شهرهای کوچک و کم‌جمعیت استان مازندران به شمار بیاید. باوجود مساحت و جمعیتی که این شهر دارد؛ تمام امکانات لازم برای مسافران فراهم شده و حتی در زمان شلوغی بیش از حد شهر، هیچ کمبودی احساس نشده است اما پیشنهاد ما این است که برای اجاره ویلا و سوئیت در رویان کمی زودتر اقدام کنید.

تاریخچه و آداب و رسوم شهر رویان

مردم شهر رویان از قومیت طبری هستند و به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند. اقتصاد این شهر بیشتر روی صنعت کشاورزی و ماهیگیری می‌چرخد. به دلیل نزدیکی رویان به دریای خزر و همچنین داشتن خاک حاصلخیز، مردم در حوزه‌های ماهیگیری و کشاورزی فعالیت بیشتری دارند. اما با استقبال گردشگران و مسافران از این شهر، بسیاری از مردم در حوزه گردشگری مشغول فعالیت شدند و برای مهمانان امکانات رفاهی فراهم کردند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

درگذشته به رویان علمده یا المده می‌گفتند. این شهر دارای چندین روستای مختلف است که بسیاری از آنها جذابیت و زیبایی خاصی دارند. از جمله روستاهای رویان می‌توان به زرین کلا، میانک، توسکا، حسن‌آباد، تاشکوه سفلی، تاشکوه علیا، تیرکده و کاسگر محله اشاره کرد.

مردم این شهر مانند سایر شهرهای دیگر دارای آداب‌ورسوم خاص خود است. در مواقع مختلف سال مراسم‌های مختلفی را به بهترین شکل برگزار می‌کنند که از مهم‌ترین آنها می‌توان مراسم نوروز، شب یلدا و مراسم‌های مذهبی ایام محرم را نام برد.

آب‌وهوای شهر رویان

 

شهر رویان میان دشت های پهناور کشاورزیآب‌وهوای معتدل و مرطوب یکی از ویژگی‌های بسیار عالی منطقه شمال ایران است که همین امر باعث شده محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم پیدا کند. شهر رویان هم مانند تمام شهرهای دیگر شمال آب‌وهوایی معتدل و مرطوب دارد اما با تغییر فصل‌ها مقداری تغییر می‌کند. هرکدام از فصل‌های سال آب‌وهوای خاصی دارند که گردشگران باید قبل از سفر به شهر رویان اطلاعات کاملی درباره آن داشته باشند.

شهر رویان در فصل بهار آب‌وهوای بسیار معتدلی دارد و گاهی از اوقات با بارش‌های بهاری هم همراه است. تابستان این شهر مانند بسیاری از شهرهای دیگر شمال، دارای آب‌وهوایی شرجی است. دمای هوا در این موقع از فصل تا 36 درجه هم بالا می‌رود و تقریباً تا فصل پاییز این وضعیت ادامه دارد.

با آمدن فصل پاییز آب‌وهوایی نسبتاً سرد بر فضای شهر حاکم می‌شود و مسافران در سفر خود باید لباس گرم و مخصوص فصل را به همراه داشته باشند. سردی هوا در فصل زمستان شدیدتر می‌شود و تا نزدیکی منفی یک درجه هم پایین می‌آید. حتی با بارش برف ممکن است مسیرهای منتهی به رویان مسدود شود.

بهترین زمان سفر به رویان

افرادی که قصد سفر به شهر رویان را دارند؛ می‌توانند در اکثر اوقات سال سفر خود را آغاز کنند. تمام فصل‌های این شهر زیبایی و جذابیت خاص خود را دارد. اینکه بهترین زمان برای سفر به رویان چه زمانی است؛ کاملاً بستگی به سلیقه و انتخاب افراد دارد. معمولاً در بیشتر اوقات سال مسافران و گردشگران در این شهر حضور دارند.

فصل بهار به دلیل آغاز دوباره سال و وجود تعطیلات نوروزی، محبوبیت خاصی در بین مسافران دارد. این فصل آب‌وهوای معتدل و طبیعت دلربایی دارد. به همین دلیل شهر رویان بیشترین تعداد مسافر را در فصل بهار به خود می‌بیند. فصل تابستان هم به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها فرصت بسیار خوبی برای مسافرت به شهر رویان است. اما کسانی که با هوای شرجی نمی‌سازند؛ معمولاً این شهر را برای مسافرت انتخاب نمی‌کنند.

پاییز به اعتقاد بسیاری از افراد، پادشاه فصل‌ها است. سردی هوا و بارش‌های متعدد باعث نمی‌شود که مسافران از دیدن حال و هوای پاییزی شهر رویان منصرف شوند. مسافرانی که در پاییز به این شهر زیبا سفر می‌کنند؛ معمولاً لباس گرم با خود می‌برند تا بتوانند به‌راحتی در شهر بگردند. اما با آمدن فصل زمستان تعداد گردشگران به‌شدت کم می‌شود. کسانی هم که در این موقع از سال به رویان سفر می‌کنند؛ باید با سرمای شدید هوا سازگار باشند. همچنین به دلیل بارش برف احتمال بسته‌شدن جاده‌ها وجود دارد. پس مسافران باید وسایل ایمنی جاده را به همراه داشته باشند.

اجاره ویلا در رویان کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی شهر رویان

 

 دریاچه الیمات ، دریاچه ای در میان کوههای سرسبز مازندرانقرارگرفتن شهر رویان در کنار جنگل و دریا، باعث شده جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی در این منطقه وجود داشته باشند. نزدیکی رویان به شهرهای اطراف هم دلیل بسیار خوبی شده تا گردشگران علاوه بر دیدن بهترین منطقه رویان، جاهای دیدنی این شهرها را ببینند. از جمله جاهای دیدنی رویان مازندران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

پارک جنگلی رویان

پارک جنگلی رویان یک مکان بسیار مناسب برای برپایی پیک‌نیک است. معمولاً گردشگرها و مسافرانی که به این مکان دیدنی سفر می‌کنند؛ چند ساعتی را در این طبیعت بکر سپری خواهند کرد. این پارک در فاصله 10 کیلومتری از شهر رویان قرار دارد و جاده‌های بسیار زیبایی در سراسر پارک وجود دارد که مسافران می‌توانند با استفاده از آنها به تمام نقاط پارک بروند.

منطقه جنگلی گلندرود

در فاصله 19 کیلومتری از شهر، جنگل بسیار زیبای گلندرود واقع شده است. کسانی که به جنگل نوردی و پیاده‌روی در دل طبیعت علاقه زیادی دارند؛ به این جنگل زیبا می‌روند. وجود آبشار آب پری در این جنگل باعث شده که بیش‌ازپیش در میان گردشگران محبوبیت پیدا کند.

کلیسای آنتوان مقدس

در سال 1972 میلادی بود که کلیسای بسیار زیبای آنتوان مقدس به دست ارامنه ساخته شد و امروزه به یکی از جاذبه‌های بسیار زیبای شهر رویان تبدیل شده است. گردشگرانی که به بناهای تاریخی علاقه دارند؛ می‌توانند به 4 کیلومتری شهر رفته و از آن بازدید کنند.

ساحل رویان

ساحل رویان در فاصله کمتر از 1 کیلومتر شهر رویان قرار دارد، تمام گردشگران و مسافران حتی پیاده هم می‌توانند کنار دریا بروند و از منظره آن لذت ببرند. در ساحل رویان علاوه بر امکانات تفریحی و رفاهی، محل‌های اقامتی بسیار زیبایی هم وجود دارند که مسافران می‌توانند از آنها استفاده کنند.

آبشار حرام آو

آبشار حرام او در فاصله 33 کیلومتری شهر رویان واقع شده است. این آبشار 25 متر ارتفاع دارد و مردم این منطقه اعتقاد دارند که آب آن دارای خاصیت درمانی است. معمولاً در فصل بهار و تابستان این مکان بسیار شلوغ است.

پارک جنگلی کشپل رویان

یکی دیگر از پارک جنگلی‌های بسیار زیبای اطراف رویان کشپل نام دارد. پارک جنگلی کشپل رویان در فاصله 24 کیلومتری از این شهر قرار دارد این پارک علاوه بر پوشش گیاهی متنوع و طبیعت سرسبز، دارای چشمه‌های بسیار گوارایی است که زیبایی پارک را چندبرابر کرده است. وجود امکانات رفاهی عالی در این پارک، باعث شده که کشپل محبوبیت بیشتری در بین مسافران پیدا کند.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی رویان را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع‌دستی شهر رویان

 

تعدادی شیرینی کماج یمک نوغ کلوچه محلی دایره ای شکل خرید سوغات و صنایع‌دستی برای مسافران یک امر ضروری است. به همین دلیل بهتر است که قبل از آغاز سفر اطلاعات خوبی درباره سوغات و صنایع‌دستی شهر مقصد به دست بیاورند. شهر رویان هم مانند سایر شهرهای ایران دارای سوغات و صنایع‌دستی بسیار زیبایی است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • انواع شیرینی‌های محلی مانند کماج، کلوچه، کوکی، رشته‌به‌رشته
  • عسل کوهی
  • انواع شربت و مربا
  • انواع ترشی و لواشک
  • انواع ماهی
  • حصیربافی
  • صنایع چوبی
  • نمدبافی
  • جوراب‌بافی
  • سفالگری
  • گلیم‌بافی
  • جاجیم‌بافی

غذاهای محلی شهر رویان

 

یک کاسه خورشت نازخاتون در کنار برنج و سیر ترشی شهرهای شمال ایران دارای تنوع غذایی بسیار زیادی هستند. در این شهرها برای تمام ذائقه‌ها انواع غذاهای محلی سرو می‌شود. گردشگران و مسافرانی که به استان مازندران و شهر رویان سفر می‌کنند؛ کافی است فقط یک‌بار این غذاهای محلی را امتحان کنند تا عاشق طعم آنها شوند. یکی از دلایل بزرگی که افراد مختلف شمال را برای مسافرت انتخاب می‌کنند؛ غذاهای بسیار خوشمزه و محبوب این منطقه است.

شهر رویان هم به‌عنوان یکی از شهرهای استان مازندران، غذاهای محلی بسیار خوشمزه‌ای دارد. در رستوران‌های این شهر می‌توان تمام غذاهای محلی مازندران را امتحان کرد. از جمله معروف‌ترین غذاهای محلی رویان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ترش سماق
  • اسپناساک
  • نازخاتون
  • کدو بره
  • آغوز مسما
  • آش کدو
  • بشته واش
  • خورشت ناردون
  • خورشت آلو
  • اسفناج مرجی

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی رویان را مطالعه کنید.

رستوران‌های شهر رویان

در سطح شهر رویان، انواع رستوران‌ها و غذاخوری‌های باکیفیتی وجود دارد که به بهترین امکانات آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران هستند. در این رستوران‌ها انواع غذاهای ایرانی و محلی سرو می‌شود. کسانی که به رویان سفر می‌کنند؛ برای انتخاب رستوران موردعلاقه خود گزینه‌های متنوعی دارند. از جمله رستوران‌های شهر رویان می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • رستوران چوچاق واقع در جاده نوشهر بعد از پل وازیوار
  • رستوران کته کبابی آذربایجان واقع در سیاهکل‌رود
  • رستوران ایتالیایی ادن واقع در 5 کیلومتری سه‌راه بلده
  • رستوران گیل سو واقع در 5 کیلومتری سه‌راه بلده
  • رستوران لوتکا لوتوس واقع در 5 کیلومتری رویان به سمت غرب، جنب فروشگاه تاتی
  • رستوران باغ ساحلی سلطان خزر واقع در 4 کیلومتری سه‌راه بلده، سمت ساحل
  • رستوران ادونچر رویان واقع در 3 کیلومتری سه‌راه بلده
  • کافه رستوران پولین واقع در 3 کیلومتری سه‌راه بلده، سمت دریا
  • فست‌فود فودلند واقع در رویان به سمت نوشهر، روبروی پست‌بانک

مراکز خرید شهر رویان

 

بازار روسهای رویان که در آن مغازه لباس فروشی، وسایل بازی برای کودکانه و... وجود داردگشت‌وگذار در مراکز خرید از جمله قسمت‌های هیجان‌انگیز مسافرت است. در شهر رویان مراکز خرید و بازارهای بسیار زیبایی وجود دارد که مسافران می‌توانند به آنها مراجعه کرده و خریدهای خود را انجام دهند. از جمله مهم‌ترین مراکز خرید رویان می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • فروشگاه زنجیره‌ای تونل رویان
  • فروشگاه ایران کتان رویان
  • مرکز خرید الماس رویان
  • نمایندگی پوشاک منگو
  • صنایع‌دستی ناین وان
  • بازارهای محلی از جمله بازار روس‌ها
  • بازار ماهی رویان

اقامت در شهر رویان

در شهر رویان انواع اقامتگاه‌های لوکس و سنتی مانند؛ هتل، مسافرخانه، ویلا، سوئیت، اقامتگاه بوم‌گردی و… وجود دارد که گردشگران بر اساس سلیقه خود می‌توانند آنها را انتخاب کنند. شهرهای شمال کشور در اکثر اوقات سال بسیار شلوغ هستند و پیداکردن محل اقامت مناسب برای مسافران مقداری سخت است. به همین دلیل بهترین کاری که می‌توانند انجام دهند این است که قبل از آغاز سفر محل اقامت دلخواه خود را رزرو کنند.

برای این کار می‌توانند به سایت اتاقک مراجعه کنند و در آنجا انواع محل‌های اقامت شهر رویان را به همراه تصاویر و قیمت‌های آنها مشاهده کنند. سپس هرکدام را که برای خود مناسب دیدند؛ رزرو کنند. با این کار زمان خود را برای پیداکردن محل اقامت تلف نمی‌کنند.

مسیرهای دسترسی به شهر رویان

 

جاده ی که دو طرف آن درختان بلنذ و سبز استشهر رویان در غرب استان مازندران واقع شده است. فاصله ساری تا رویان حدود 120 کیلومتر است و مسافران به‌راحتی می‌توانند از مرکز استان مازندران با دو ساعت رانندگی به رویان برسند. کسانی که قصد سفر به این شهر زیبا را دارند؛ بهتر است که قبل از انجام هر کاری مسیرهای منتهی به این شهر را بررسی کرده و بهترین گزینه را انتخاب کنند.

برای رفتن به شهر رویان چند مسیر مختلف وجود دارد که هرکدام از آنها دارای خصوصیات و ویژگی‌های خاصی هستند. گردشگران بر اساس سلیقه و شرایط خود این مسیرها را انتخاب می‌کنند. از جمله مهم‌ترین مسیرهای دسترسی به شهر رویان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • جاده فیروزکوه یکی از مسیرهای است که با استفاده از آن می‌توان به استان مازندران و شهر رویان رسید. این جاده به نسبت مسیرهای دیگر خلوت است و کمتر ترافیک دارد؛ اما انتخاب این مسیر باعث می‌شود که گردشگران مسیر بیشتری را رانندگی کنند.
  • جاده هراز از دیگر جاده‌های مشهور است که با استفاده از آن گردشگران می‌توانند خود را با مازندران و سپس شهر رویان برسانند. اما معمولاً این جاده ترافیک زیادی دارد.
  • یکی از محبوب‌ترین جاده‌هایی که به شمال کشور و استان مازندران می‌رسد؛ جاده چالوس است. این جاده معمولاً ترافیک سنگینی دارد و به دلیل خصوصیاتی که دارد؛ ً تصادفات زیادی هم در آن صورت می‌گیرد.

فاصله شهر رویان تا تهران حدود 230 کیلومتر است و مردم پایتخت با سه ساعت و نیم می‌توانند خود را به این شهر زیبا برسانند. البته کسانی که قصد ندارند با ماشین شخصی به رویان سفر کنند؛ می‌توانند از هواپیما و یا قطار استفاده کنند. کسانی که سفر با قطار را ترجیح می‌دهند؛ می‌توانند تا قائم‌شهر با قطار سفر کنند و از آنجا با اتوبوس یا تاکسی خود را به رویان برسانند. فرودگاه‌های ساری و نوشهر از جمله نزدیک‌ترین فرودگاه‌ها به شهر رویان هستند که مسافران می‌توانند با هواپیما خود را به آنجا و سپس به رویان برسانند.

نکاتی که در سفر به رویان لازم است بدانید

برای اینکه مسافران در هنگام سفر و بازدید از شهر رویان با مشکلی مواجه نشوند؛ لازم است به چند نکته مهم توجه کنند. این نکته‌ها عبارت‌اند از:

  • رزرو محل اقامت قبل از آغاز سفر
  • کسب اطلاع درباره جاذبه‌ها و اولویت‌بندی آنها
  • انتخاب مسیر
  • به‌همراه‌داشتن لوازم ضروری
  • کسب اطلاعات مناسب درباره سوغات شهر

سخن نهایی

شهرهای شمال ایران در بین مسافران و گردشگران محبوبیت زیادی دارند. این منطقه از ایران دارای شهرهای بسیار زیادی است که هرکدام زیبایی‌های خاص خود را دارند. شهر رویان یکی از شهرهای استان مازندران است که معمولاً در طول سال گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

در این مقاله به طور کامل شهر رویان را معرفی کردیم و هرآنچه که گردشگران باید درباره این شهر بدانند را بیان کردیم تا بیشتر با ویژگی‌های آن آشنا شوند و در هنگام گشت‌وگذار در شهر برای آنها مشکلی پیش نیاید. اگر درباره شهر رویان سؤالی داشتید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید تا شما را راهنمایی کنیم.

4.6/5 - (26 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *