تجربه سفرتعطیلات

تعطیلات کجا بریم؟ | معرفی 31 جای دیدنی جذاب برای تعطیلات

آدم‌ها از نظر رویکردشان به سفر، در 2 گروه قرار می‌گیرند. گروه اول کسانی هستند که انگار همیشه یک چمدان آماده برای سفر دارند و فقط منتظر تعطیلاتی چندروزه هستند تا به شهری جدید یا حتی تکراری سفر کنند. گروه دوم کسانی هستند که برای سفر کردن قاعده و قانون دارند، این گروه دوست دارند در زمان سفر، شهر مقصد بهترین آب‌وهوا را داشته باشد و فهرست جاذبه‌های گردشگری آن هم طولانی باشد. اگر به اطرافیان و آشنایانمان نگاه کنیم، حتما می‌توانیم آن‌ها را در یکی از این گروه‌ها پیدا کنیم. مثلا یک دوست یا عمویی داریم که صبح چهارشنبه به ما زنگ می‌زند و می‌گوید: «امشب برویم شمال؟ همه‌چیز هم آماده است!». از ظهر چهارشنبه هم هر یک ساعت تماس می‌گیرد که پس قرارمان ساعت ۵، فلان جای شهر همدیگر را ببینیم.

یک گروه سوم هم وجود دارد که چون هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد با آن‌ها سفر برود، آن‌ها را معرفی نکردیم. متاسفانه افرادی وجود دارند که علاقه زیادی به برنامه‌ریزی برای سفر دارند و این مرحله را به‌خوبی پشت سر می‌گذارند؛ اما زمانی که کار به مرحله اجرایی می‌رسد، ناگهان بهانه‌هایشان شروع می‌شود. برای اینکه بخواهیم با این گروه همسفر شویم، باید آن‌ها را از آخرین وضعیت آب‌وهوا و جاده‌ها، جاذبه‌های طبیعی و آثار باستانی متنوع و وجود اقامتگاه‌های خوب با امکانات مناسب در شهر مقصد مطمئن کنیم.

رویکردهای مختلف در سفر ما را به این فکر انداخت تا در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک، تمامی گروه‌ها را با خود همسفر کنیم. به همین خاطر یک راهنمای کامل سفر به شهرهای مختلف کشور در بهترین آب‌وهوا همراه مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن‌ها آماده کردیم. با خواندن این مقاله دیگر بهانه‌ای برای سفر نکردن در انواع تعطیلات و تمام فصل‌های سال وجود نخواهد داشت.

تعطیلات بهار و عید نوروز کجا بریم؟

بهار را می‌توان پرطرفدارترین فصل برای سفر دانست. در بهار همه‌چیز دست‌به‌دست هم می‌دهد تا تمایل به سفر کردن در آدم‌ها بیشتر شود. آب‌وهوای اکثر شهرهای ایران در این فصل به‌خصوص تا اواخر اردیبهشت، در بهترین حالت خود قرار دارد. تعطیلات نوروزی و عیدی‌ها باعث می‌شوند برای سفر کردن، آسودگی خیال و بودجه بیشتری داشته باشیم. از طرفی حال و احوال خود آدم هم در بهار بهتر است و همین باعث می‌شود همه‌چیز به چشممان قشنگ و دیدنی بیاید.

اگر هم در اردیبهشت همه عیدی‌ها و پول‌هایمان را خرج کرده باشیم، آب‌وهوا به ما مجال فکر نکردن به سفر را نمی‌دهد. شهرهایی که در ادامه می‌بینید بهار دیدنی‌ای دارند.

هرکسی باید بهار شیراز را حداقل یکبار ببیند

جاذبه‌های شیراز برای سفر در تعطیلات

به ‌طور کلی آب‌وهوای شیراز در اکثر روزهای سال معتدل و مطبوع است؛ اما بهار این شهر حال‌وهوای دیگری دارد. اگر به فکر سفر به شیراز در تعطیلات نوروز یا فروردین و اردیبهشت هستید، توصیه می‌کنیم حداقل از دو تا سه هفته قبل برای سفر آماده شوید. برای رزرو بلیط هواپیما یا قطار حتما یک ماه زودتر اقدام کنید. برای اجاره ویلا یا اجاره سوئیت هم بهتر است کار را به دقیقه نود نرسانید و قبل از سفر اقامتگاه خود را رزرو کنید. در غیر این صورت، به‌احتمال خیلی زیاد اگر بعد از رسیدن به شیراز بخواهید دنبال اقامتگاه باشید، ممکن است به در بسته بخورید یا گزینه‌های کمی پیش روی شما باشد.

آثار باستانی و جاهای دیدنی شیراز کم نیست، پس پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه بتوانید از اکثر آن‌ها دیدن کنید، به یک سفر حداقل ۵ تا ۷ روزه به این شهر فکر کنید. مثلا بازدید از تخت جمشید فقط یک روز از شما زمان می‌گیرد و زمانی که در باغ عفیف‌آباد قدم می‌زنید، به‌قدری از دیدن زیبایی لذت می‌برید که زمان از دستتان در می‌رود. حمام وکیل، بازار وکیل، ارگ کریم‌خان زند، باغ دلگشا، حافظیه، سعدیه و باغ نارنجستان قوام از مهم‌ترین مناطق دیدنی و جاذبه‌های گردشگری شیراز هستند.

اجاره سوئیت شیراز با بهترین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

تماشای غروب خورشید در بهار کیش

کشتی یونانی جزیره کیش
عکس از نورمان رافائل

اگر می‌خواهید برای تعطیلات بهاری، به شهری سفر کنید که زیبایی‌های آن تمام خستگی‌های سال را از تنتان به در کند، جزیره کیش انتخاب خوبی است. با افزایش قیمت دلار و هزینه‌های سفر به کشورهای خارجی، جزیره کیش انتخاب مناسبی برای یک سفر داخلی به شهری با ساختار مدرن و اقامتگاه‌های لوکس است. آب‌وهوای معتدل کیش در فروردین، باعث می‌شود آرامشی وصف‌نشدنی را تجربه کنید و برای شروع سال کاری جدید آماده شوید.

جزیره کیش، شما را به تجربه تفریحات هیجان‌انگیزی دعوت می‌کند. مسیرهای مخصوص دوچرخه‌سواری و موتورسواری انرژی شما را کاملا تخلیه می‌کند. بعد که حسابی دوچرخه‌سواری کردید، کشتی‌های شبانه کیش میزبان شما هستند. در اکثر این کشتی‌ها موسیقی زنده و رستوران‌های باکیفیتی وجود دارد. توصیه می‌کنیم در سفر به کیش جاهای دیدنی آن را از قلم نیندازید. مهم‌ترین جاهای دیدنی کیش شهر زیرزمینی کاریز، کشتی یونانی، باغ پرندگان، پارک دلفین، آب‌انبار دوقلو، درخت سبز ششصد ساله، دره پرتغالی‌ها و قلعه جنی است که روایت‌های ترسناک مردم محلی، جاذبه دیدن آن را بیشتر می‌کند.

اجاره سوئیت کیش با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

زیبایی رشت در بهار چشمان شما را نوازش می‌کند

میدان شهرداری رشت هنگام غروب آفتاب
عکس از امیر رفیع خواه

شهر رشت در هر فصلی زیبا است، اما اگر می‌خواهید زیباترین حالت آن را ببینید، در بهار به رشت سفر کنید. اوایل بهار و تعطیلات نوروز، هوای این شهر کمی سرد است و هنوز می‌توانید قبل از اینکه لباس‌های گرمتان را جمع کنید، از آن‌ها برای قدم زدن در خیابان‌های رشت استفاده کنید. اردیبهشت رشت حسادت شهرهای دیگر را در زیبایی برمی‌انگیزد. میدان شهرداری، سبزه‌میدان و بازار رشت از معروف‌ترین جاهای دیدنی شهر رشت هستند. مطمئنیم با یک بار قدم زدن در بازار سنتی شهر رشت، بخشی از قلبتان را جا می‌گذارید. تا جایی که سفر به این شهر دوست‌داشتنی با مردم مهمان نوازش به یکی از برنامه‌های اصلی سفرهای سالانه شما تبدیل می‌شود. باغ محتشم، آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، پارک ملت رشت و خانه ابریشمی هم از جاذبه‌های تاریخی این شهر هستند. اگر هم دوست دارید در سفر به رشت از بخش مدرن‌تر شهر دیدن کنید، می‌توانید به بلوار گلسار بروید و در مرکز خرید گلسار یک گشت‌وگذار حسابی داشته باشید.

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

مشهد، شهری زیارتی با جاذبه‌های سیاحتی

حرم امام رضا در شب

افراد بسیاری هستند که معتقدند باید لحظه سال‌تحویل و شروع سال جدید در آرامگاه امام رضا باشند. این موضوع باعث شده شهر مشهد سالانه در فصل بهار و تعطیلات نوروز میزبان مسافران زیادی باشد. مشهد میعادگاه کسانی است که می‌خواهند روح خود را هم به لحاظ معنوی جلا دهند و هم از تماشای آثار باستانی و جاهای دیدنی لذت ببرند. از جمله جاذبه‌های طبیعی مشهد که شاید کمتر نامشان را شنیده باشید می‌توانیم به جنگل جیغ، دره آل و دره ارغوان اشاره‌ کنیم. مهم‌ترین و معروف‌ترین آثار باستانی مشهد هم آرامگاه فردوسی، آرامگاه پیر پالاندوز، آرامگاه نادرشاه افشار، برج رادکان، مسجد گوهرشاد، طرقبه و بازار رضا مشهد است. اگر خواستید در تعطیلات نوروزی با قطار یا هواپیما به مشهد سفر کنید، توصیه می‌کنیم حتما بلیط خود را از اوایل اسفند تهیه کنید. برای رزرو اقامتگاه هم بهتر است دو تا سه هفته قبل از سفر اقدام کنید.

اجاره هتل آپارتمان در مشهد نزدیک حرم
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

رامسر، سوگلی شهرهای شمالی

رامسر

شهر رامسر در استان مازندران را می‌توان یکی از بهاری‌ترین شهرهای ایران دانست. شهری که از شمال، دریای خزر مانند مادری مهربان و از جنوب رشته‌کوه‌های البرز مانند پدری باصلابت، از آن مراقبت می‌کنند. بهترین زمان سفر به رامسر، بهار و تعطیلات نوروز است. آب‌وهوا در بهار به‌قدری خوب است که دیگر شلوغی شهر و قیمت بالاتر ویلا و سوئیت به چشمتان نمی‌آید. جنگل دالخانی، روستای جواهر ده، روستای گرسماسر و روستای نیاسته از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی رامسر هستند. تله‌کابین رامسر، کاخ مرمر، بلوار معلم و هتل قدیمی رامسر هم در فهرست محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر قرار می‌گیرند. اگر در اواخر خرداد به این شهر بروید، می‌توانید خودتان را به جشنواره ملی گل‌گاوزبان در رامسر برسانید.

پاییز این شهر هم دیدن دارد، پس اگر در زمانی غیر از بهار این مقاله را می‌خوانید، نگران نباشید. در پاییز می‌توانید به‌جز جاذبه‌هایی که در بالا گفتیم، معجزه طبیعت در ترکیب رنگ‌ها را در این شهر ببینید.

برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌توانید در تابستان یا زمستان به این شهر سفر کنید. چراکه در تابستان به دلیل شرجی بودن هوا و در پاییز به دلیل سردی و بارندگی شدید، شهر خلوت‌تر و قیمت اجاره اقامتگاه ارزان‌تر است.

بابلسر، سفر به شهری مدرن در شمال ایران

بابلسر

شمال ایران یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای اکثر ایرانیان و به‌خصوص اهالی پایتخت است. اکثر مسافرین بیشتر به شهرهای غربی استان مازندران مثل چالوس و رامسر سفر می‌کنند؛ اما بابلسر در شرق مازندران شهری لاکچری است که چند سالی است توانسته حسابی در دل مسافران جا باز کند.

بابلسر شهری ساحلی است که از یک سمت به رشته‌کوه البرز و از سمت دیگر به دریای خزر می‌رسد. در این شهر هم مثل اکثر شهرهای شمالی در کنار جاذبه‌های طبیعی، رد پای آثار تاریخی مثل پل معلق بابلسر، امامزاده ابراهیم و مدرسه نرجس را هم می‌توانید ببینید. رودخانه بابلرود، روستای گالشکا، منطقه ساحلی میرود، تالاب عزیزک و آبشار شی الیم هم از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی بابلسر هستند. در بابلسر و جاده‌های منتهی به آن مثل فریدون‌کنار مراکز خرید متنوع، مدرن و لوکسی مثل مجتمع تجاری رویال مال، مرکز خرید اروپا، پاساژ نگین دریاکنار و … وجود دارد که علاقه‌مندان به خرید و گشت‌وگذار در پاساژ را حسابی راضی می‌کنند.

در مقاله تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۳ کجا بریم پیشنهادهای بیشتری را برای شما داریم، حتما آن مقاله را مطالعه کنید.

اجاره ویلا بابلسر با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

پیشنهاد سفر برای تعطیلات سیزده بدر

یکی از مهم‌ترین تعطیلات سال در بهار، تعطیلات نوروز است. این بازه زمانی بهترین فرصت برای بیشتر ماست تا به شهرهای مختلف برویم، خستگی 365 روز قبل را از تنمان به در کنیم و با انرژی به استقبال باقی روزهای سال برویم. اگر در این تعطیلات شیرین بهاری، می‌خواهید برنامه‌ریزی کنید که برای سیزده بدر کجا بریم؟ فهرست زیر را به خاطر داشته باشید:

  • رامسر: روستای جواهرده، جنگل دالخانی، جنگل دوهزار و سه هزار، بوستان جنگلی صفارود
  • رشت: دریاچه سقالکسار، باغ محتشم، پارک جنگلی سراوان
  • شیراز: باغ دلگشا، باغ عفیف‌آباد، دشت ارژن
  • اصفهان: آبشار نیاسر، پارک جنگلی ناژوان، کوه صفه

تعطیلات تابستان کجا بریم؟

اکثر ما در انشاهای دوران مدرسه و در جواب به سؤال «تعطیلات تابستان را چگونه گذراندید؟» به خاطره سفرهایی که داشتیم اشاره می‌کردیم. روزهای بلند تابستان و گرمایی که در اکثر شهرهای ایران وجود دارد، باعث می‌شود خیلی از افراد برای سفرهای تابستانی به دنبال مقصدهایی با آب‌وهوای خنک باشند. اگر تابه‌حال تنها مقصد تابستانی شما شهرهای شمالی بودند، پیشنهاد می‌کنیم امسال برای سفرهای تابستانی به شهرهای زیر هم فکر کنید.

در تابستان کردستان دیدنی‌تر است

خانه‌های تاریخی در کردستان

لباس کردی، گویش و رقص اهالی کردستان باعث شده که مردم این شهر جایگاه ویژه‌ای در دل همه ایرانیان داشته باشند. در دل کردستان و شهرهای مهم آن مانند سنندج، مریوان و بانه آثار باستانی و جاذبه‌های طبیعی زیادی وجود دارد. آب‌وهوای این استان به‌قدری در تابستان معتدل و خنک است که بسیاری از مسافران، کردستان و شهرهای آن را مقصد ثابت سفرهای تابستانی خود قرار می‌دهد. بازدید از حمام وکیل الملک سنندج، عمارت آصف وزیری، عمارت خسروآباد، حمام شیشه، بازار بیجار و چنگیز قلعه را در سفر به کردستان فراموش نکنید. از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان کردستان می‌توانیم به پارک تفریحی آبیدر، غار کرفتو، دریاچه زریوار، دریاچه سد قشلاق و آبشار گویله اشاره کنیم.

برای اجاره سوئیت و خانه در سنندج کلیک کنید.

سفرهای ییلاقی به اردبیل در تابستان

طبیعت زیبای اردبیل
عکس از فرامرز نجفی

اردبیل یکی از مقصدهای محبوب و پرطرفدار در سفرهای تابستانی است و سالانه میزبان گردشگران زیادی است. مسافران به علت سرمای زیاد این استان در زمستان، منتظر هستند در تابستان به این شهر سفر کنند و از آب‌وهوای معتدل و خنک آن استفاده کنند. در سفر تابستانی به این شهر می‌توانید از گرمای سایر شهرها خود را نجات دهید و از آثار باستانی و تاریخی متعدد مانند بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، آرامگاه شاه اسماعیل، مسجد جامع اردبیل، خانه مناف زاده، بقعه کلخوران و بازار بزرگ اردبیل دیدن کنید.

برای اجاره خانه روزانه و سوئیت در اردبیل کلیک کنید.

از جاذبه‌های طبیعی اردبیل هم می‌توانیم به پل هفت‌چشمه، دریاچه سوها، دریاچه شورابیل، جنگل فندقلو و دریاچه نئور اشاره ‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به اردبیل، یک روز را برای سرعین کنار بگذارید. چشمه‌های آب گرم، تپه آناهیتا، دهکده صخره‌ای و خوراکی‌های خوشمزه سرعین مانند آش دوغ، عسل، سرشیر و … هرکسی را وسوسه می‌کند که مسافت 30 کیلومتری اردبیل تا سرعین را طی کند.

سواحل متل قو، تجربه‌ای هیجان‌انگیز در سفرهای تابستانی

متل قو
عکس از امیر رفیع خواه

کلمه تابستان، برای اکثر ما ایرانیان با جاده چالوس و سفر به مازندران مترادف است. متل قو یکی از شهرهای کوچک ولی محبوب این استان است. سلمان شهر یا متل قو فاصله زیادی با تهران ندارد و اگر می‌خواهید در ترافیک جاده چالوس نمانید، می‌توانید از جاده هراز و آزادراه قزوین-رشت هم به متل قو برسید. اصلی‌ترین دلیل محبوبیت متل قو، سواحل متعدد و جنگل‌های چشم‌نواز آن است.

ساحل‌های شنی متل قو، یکی از قشنگ‌ترین سواحل استان مازندران هستند. سواحلی که می‌توانید در تابستان در آن‌ها شنا کنید و بعد به رستوران‌های مختلف برای صرف یک وعده غذا بروید. پیشنهاد می‌کنیم اگر ویلا یا سوئیتی که اجاره کردید فاصله کمی با ساحل دارد، قدم‌زنان خودتان را به ساحل برسانید تا گرفتار ترافیک جاده ساحلی و پارکینگ پلاژ نشوید.

تفریحات پلاژ متل قو، به شنا در منطقه حفاظت‌شده محدود نمی‌شود. می‌توانید والیبال ساحلی، فوتبال ساحلی، شاتل دریایی و هاورکرافت را هم امتحان کنید. اگر هیجان بیشتری می‌خواهید، تجربه قایق‌سواری با قایق‌های تندروی این پلاژ شما را حسابی هیجان‌زده می‌کنند.

مراکز خرید و برج سه‌قلوی متل قو که به‌نوعی نماد این شهر است، از دیگر جاذبه‌های گردشگری متل قو هستند. برای تکمیل سفر خود به متل قو، غار آبی دانیال گزینه مناسبی است. غاری که در ابتدای ورود به آن باید آماده باشید که تا کمر در آب فروبرید. این غار، دومین غار بلند ایران است.

با اینکه بهترین فصل سفر به متل قو اواخر بهار و تابستان است؛ اما پاییز و زمستان این شهر هم دیدنی‌های خاص خودش را دارد. مزیت سفر به متل قو، صرفه‌جویی در هزینه و بهای کمتری است که برای اجاره ویلا یا سوئیت می‌پردازید. چراکه در زمستان هوای متل قو سرد است و تعداد مسافران کم می‌شود. در هر فصلی که به متل قو سفر کردید، جای گروه اتاقک را هم خالی کنید.

اجاره ویلا متل قو با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

چهار محال و بختیاری، شکوهمند به وسعت ایران

سفر به چهار محال و بختیاری و طبیعت بکر آن در تعطیلات
عکس از احمد ریاحی

با سفر به استان چهار محال و بختیاری به‌خصوص در تابستان، چشمتان از دیدن زیبایی‌های طبیعی این شهر سیر نخواهد شد. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این استان، شهرستان کوهرنگ و دشت لاله‌های واژگون است. اگر می‌خواهید این دشت زیبا را ببینید حتما برای اردیبهشت‌ماه، سفر به چهار محال و بختیاری را برنامه‌ریزی کنید.

زردکوه که یکی از بزرگترین رشته‌کوه‌های زاگرس مرکزی است که در این شهرستان قرار دارد و سرچشمه رودهای مهمی مانند زاینده‌رود، کارون و دز است. در سفر به استان چهار محال و بختیاری و شهرستان کوهرنگ، تماشای دشت لاله‌های واژگون، غار یخی چما، چشمه کوهرنگ و روستای سرآقاسید که به ماسوله زاگرس معروف است را فراموش نکنید. قلعه چالشتر، حمام خان شهرکرد، قلعه تاریخی جونقان و اتاق آیینه از مهم‌ترین آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری استان چهار محال و بختیاری هستند.

فیروزکوه تهران، شهر بی‌ تابستان

فیروزکوه و کمپینگ
عکس از رضا کرمی

اگر در گرم‌ترین روزهای سال از جاده فیروزکوه رد شده باشید، حتما باد خنکی که صورتتان را نوازش می‌کند، به یاد دارید. فیروزکوه واقعا شهری بدون تابستان است. آب‌وهوای خنک و طبیعت فیروزکوه در تابستان‌ها منحصربه‌فرد است. پاییز و زمستان‌های این شهر به‌اندازه‌ای سرد است که تردد در جاده فیروزکوه را محدود می‌کند. احتمالا بارها اسم تنگه واشی را شنیده‌اید، این تنگه معروف در فیروزکوه قرار دارد و تابستان بهترین زمان تجربه کوهنوردی در این تنگه و میان آب‌های آن است. از هر طرف که به فیروزکوه برسیم، طبیعت ما را محصور می‌کند. غار بورنیک، قلعه لاجورد، روستای سله بن، چشمه خمده، سیمین دشت و تنگه میشینه مرگ ازجمله معجزه‌های طبیعت فیروزکوه هستند.

برای اجاره ویلا در فیروزکوه کلیک کنید.

روستای آلاشت، بهشت مازندران

روستای زیبای آلاشت مازندران
عکس از مهدی مختاری

روستای آلاشت در سوادکوه مازندران قرار دارد. فاصله کم این روستا با تهران، آب‌وهوا و طبیعت بی‌نظیرش، باعث شده که مقصد محبوب مسافران به‌خصوص ساکنان پایتخت باشد. آلاشت منطقه‌ای کوهستانی است و به معنی آشیانه عقاب مشهور است. موقعیت جغرافیایی آلاشت باعث شده که این منطقه از جنگ‌های زیادی جان سالم به در ببرد. برای مثال خانه‌ای که رضاشاه در آن متولد شد، بعدها به مدرسه و در سال‌های اخیر به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است. رصدخانه آلاشت، معبد دختر پاک، خانه صنایع‌دستی و آبشار گزو از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آلاشت است. پیشنهاد می‌کنیم اگر به آلاشت سفر کردید، به روستاهای اطراف آن مانند روستای لیند، سرین، لاکوم و لرزنه هم بروید. می‌توانید با اجاره ویلا در سوادکوه یا هر اقامتگاه دیگری در این منطقه با خیال راحت به تماشای همه جاهای دیدنی آن بروید.

اجاره ویلا سوادکوه قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

ماسوله، زنده‌ترین شهر تاریخی ایران

ماسوله
عکس از نادر مدبری

اگر تابه‌حال به ماسوله نرفتید و در بهار و تابستان در حال خواندن این مقاله هستید، توصیه می‌کنیم خواندن بقیه این مقاله را به زمان دیگری بسپارید و همین‌الان برای نزدیک‌ترین تعطیلات پیش رویتان برنامه سفر به ماسوله را بچینید. شهر ماسوله در جنوب غربی استان گیلان قرار دارد و در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. شهرستان ماسال، فومن و خلخال از همسایه‌های معروف ماسوله هستند که در فاصله کمی از آن قرار دارند و می‌توانید در برنامه سفر به ماسوله، بازدید از آن‌ها را هم قرار دهید.

معماری پلکانی شهر ماسوله، خانه‌های رنگارنگ در بستر سبز جنگل، بافت تاریخی شهر، بازار ماسوله و … تنها گوشه‌ای از جاذبه‌های گردشگری این شهر است. اگر به این شهر سفر کنید صبح خود را با صدای خروس و بوی نان محلی آغاز می‌کنید و شب هم یک گردش دلپذیر در بازار و میان خانه‌های این شهر در انتظار شما است. آب‌وهوای ماسوله در بهار و تابستان در بهترین حالت خود قرار دارد، البته که این شهر تاریخی در پاییز و زمستان هم زیبایی‌های منحصربه‌فرد و خاصی را پیش چشمان مسافران قرار می‌دهد.

اجاره اقامتگاه در ماسوله با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

تعطیلات پاییز کجا بریم؟

شاید از این جمله تعجب کنید؛ ولی باید بگوییم پاییز می‌تواند برای سفر کردن در آب‌وهوایی معتدل و با بودجه کم، ایده‌آل باشد. با باز شدن مدارس در مهر، تعداد زیادی از خانواده‌ها فرصت سفر کردن در پاییز را از دست می‌دهند؛ البته اگر تعطیلات چندروزه‌ای باشد یا بتوانند از محل کار خود مرخصی بگیرند ممکن است به سفر فکر کنند.

ایران کشوری چهار فصل است و به ما این امکان را می‌دهد که هر موقعی از سال بتوانیم به شهری برویم که آب‌وهوای مطبوعی داشته باشد. اگر به این فکر می‌کنید که از خلوتی جاده‌ها و قیمت مناسب‌تر اقامتگاه‌ها در پاییز استفاده کنید و چند روزی به سفر بروید، شهرهای زیر گزینه‌های خوبی هستند:

پاییز یزد، بهار آن است!

ساختمان‌ها و بافت شهری یزد

شهر یزد بعد از ونیز ایتالیا، دومین شهر تاریخی جهان است و به عروس کویر و شهر دوچرخه‌ها هم معروف است. یزد شهر بادگیرها است، شهری که آب‌وهوای آن در پاییز بهترین حالت خود را دارد. قدم زدن در میان کوچه‌پس‌کوچه‌هایی با بافت قدیمی و رد شدن از میان بناهای خشتی، در کنار آداب‌ورسوم مردم یزد با لهجه شیرینشان، دل هر مسافری را می‌برد. شهر کویری یزد، فرصت تماشای آسمانی صاف و پر از ستاره را برای ساکنین شهرهای بزرگ که سال‌ها است رنگ آسمان را فراموش کرده‌اند، به‌وجود می‌آورد.

یزد مقصد خوبی برای کسانی است که به دنبال بازدید از مناطق باستانی هستند. آتشکده بهرام یزد، بافت تاریخی یزد، باغ دولت‌آباد، آب‌انبار شش بادگیر، میدان خان و میدان ساعت از مهم‌ترین جاهای دیدنی یزد هستند.

اجاره سوئیت در یزد با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

گرگان، شهر هزار رنگ در پاییز

گرگان
عکس از فرهاد یحیی

گرگان مرکز استان گلستان در شمال شرق ایران است و اکثر مردم ایران، این شهر دیدنی را با جنگل دیدنی ناهارخوران می‌شناسند؛ اما باید بگوییم که تمام دلبری‌های این شهر زیبا به پارک جنگلی ناهارخوران محدود نمی‌شود. اگر کتاب‌های تاریخی را ورق بزنیم متوجه می‌شویم که پیشینه شهر گرگان به زمان مهاجرت آریایی‌ها و حدود 6000 سال قبل برمی‌گردد. زمانی که آن‌ها منطقه هیرکانا یا همان گرگان امروزی را به دلیل آب‌وهوای مطبوع، منابع آبی کافی و خاک حاصلخیزش برای سکونت انتخاب کردند.

فهرست جاهای دیدنی این شهر تاریخی به‌قدری زیاد است که توصیه می‌کنیم برای اینکه بتوانید از بیشتر آن‌ها دیدن کنید به یک سفر چندروزه به گرگان فکر کنید. پارک جنگلی النگ دره، چشمه آب گرم زیارت، پارک جنگلی قرق، سواحل شرقی دریای خزر و چشمه سید کلا تنها چند مورد از جاذبه‌های طبیعی گرگان هستند.

از جاذبه‌های تاریخی گرگان هم می‌توانیم به کاروانسرای دیمه لو، کاروانسرای قزلق، تورنگ تپه و دیوار دفاعی گرگان اشاره کنیم. پارک جنگلی ناهار خوران هم سرآمد جاهای دیدنی گرگان است. جنگلی که در پاییز هزار رنگ می‌شود و در هشت کیلومتری جنوب گرگان قرار دارد. در این جنگل می‌توانید علاوه بر لذت بردن از تماشای طبیعت، قدم زدن و کوهنوردی از امکانات تفریحی مثل شهربازی و رستوران‌های متنوع آن‌هم استفاده کنید.

 

ماسال، شهری که باید چشمانتان را برای تماشای حجم زیادی از زیبایی آماده کنید

ماسال
عکس از محمدرضا یعقوبی

ماسال یکی از شهرهای استان گیلان و بلندترین شهر این استان بعد از رودبار است. هر آنچه از طبیعت انتظار دارید از آبشار و جنگل تا رودخانه و آسمان چشم‌نواز، یکجا در ماسال در انتظار شما است. شهر ماسال با شهرهای فومن، صومعه‌سرا، رضوانشهر و خلخال همسایه است.

ییلاق‌های بی‌نظیر و بکری در اطراف شهر زیبای ماسال وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این شهر حتماً از آن‌ها بازدید کنید، به‌خصوص اگر اهل پایتخت هستید. با این کار حداقل چند روزی به ریه‌هایتان اجازه می‌دهید از هوای پاک لذت ببرند و چشمانتان چیزی به‌جز شلوغی، ترافیک و آسمان‌خراش‌های نه‌چندان زیبا ببینند. ییلاق اولسبلانگاه، سوئه چاله، تالارگاه، ملومه، خندیله، اسپی و واشیار تنها چند مورد از ییلاق‌های خوش آب‌وهوای اطراف ماسال هستند. سایر جاهای دیدنی معروف ماسال هم قلعه کول، غار آویشو، آبشار تولی نسا، آبشار رامینه، منطقه تاریخی اسبه ریسه و پارک جنگلی ریزه‌مندان هستند.

پاییز فصل کویرگردی

در فصل پاییز، کویرگردی در ایران به اوج خود می‌رسد. خیلی از ساکنین شهرهای شلوغ و پرترافیک، منتظرند تا پاییز از راه برسد و بتوانند چند شبی را در دل کویر و زیر آسمان پرستاره بخوابند. اگر تابه‌حال تجربه کویرگردی نداشتید یا دوست دارید با همسفران جدیدی دوباره به کویر سفر کنید، گزینه‌های زیادی پیش روی شماست که معروف‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

کویر مصر و اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان
عکس از امیر رفیع خواه

با سفر به کویر مصر در استان اصفهان، می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید. تیر اول را با سفر به استان اصفهان در پاییز با آب‌وهوای مطبوع آن زده‌اید. اصفهان، مهد هنر ایران است و در پاییز حال‌وهوای دیگری دارد. قدم زدن در خیابان‌های قدیمی که از بارش باران خیس شده‌اند و شنیدن صدای خش‌خش برگ‌های نارنجی تجربه بی‌نظیری است که می‌توانید در پاییز اصفهان تجربه کنید.

اجاره سوئیت اصفهان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!
کویر مصر هنگام طلوع آفتاب
عکس از امیر مومن

تیر دوم را با سفری یک یا دو روزه به کویر مصر می‌زنید که یکی از زیباترین تجربه‌های کویرگردی را برای شما به‌همراه دارد. کویر مصر با شهر اصفهان ۵ ساعت فاصله دارد و در میان جاده دامغان به نائین قرار گرفته است. اگر هم فرصت زیادی برای سفر ندارید و می‌خواهید از تعطیلات چندروزه پاییزی استفاده کنید، می‌توانید از تهران به سمنان و بعد به دامغان بروید. بعد از جندق، کویر مصر در انتظار شما است.

کویر زردگاه

کویر زردگاه، مکانی برای سفر در تعطیلات

شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی یکی از مقصدهای محبوب طرفداران سفر به شهرهای کویری است. کویر زردگاه در طبس را به‌عنوان سرسبزترین کویر ایران می‌شناسند؛ چراکه روستای زردگاه در این منطقه پر از باغ‌ها و نخلستان‌های مختلف است. تجربه آفرود سواری، سند بوردینگ و کمپ در کویر آن هم زیر درختان نخل، تجربه‌ای متفاوت از کویرگردی را برای شما همراه دارد. اگر هم دوست ندارید کمپ کنید، می‌توانید با اجاره اقامتگاه‌های بومگردی این منطقه، تجربه زندگی در کنار مردم خونگرم زردگاه را داشته باشید.

کویر مرنجاب

معماری ایرانی در نزدیکی کویر مرنجاب

اگر می‌خواهید تجربه کویرگردی در فاصله کمی از تهران را داشته باشید، کویر مرنجاب در کاشان انتخاب خوبی است. نام این کویر از ترکیب سه کلمه مرد، رنج و آب شکل گرفته است. رنجی که در این نام به آن اشاره می‌شود، به خاطر سختی‌های زندگی در این منطقه در ایام قدیم برای حفر چاه و قنات بوده است. حالا که از آن روزها گذشته، کویر مرنجاب به یک مقصد محبوب برای علاقه‌مندان به کویرگردی و آفرودسواری تبدیل شده است. تپه‌های شنی و آسمان زیبای این کویر، در فصل پاییز میزبان مسافران زیادی است. به‌جز تفریحات رایج در کویرگردی مانند قدم زدن روی شن‌ها و تماشای آسمان، می‌توانید در کویر مرنجاب از کاروانسرای شاه‌عباسی، جزیره سرگردان و دریاچه نمک هم دیدن کنید. فاصله 300 کیلومتری این کویر با استان تهران باعث شده که خیلی از افراد برای سفرهای یک‌روزه، یا تعطیلات بین هفته، به این مقصد سفر کنند.

روستای الیمستان آمل، نگین شهرهای شمالی

الیمستان
عکس از آرش ترکمان

روستای الیمستان در شهر آمل یکی از دیدنی‌ترین روستاهای شمال کشور است. روستایی که وقتی به آن سفر کنید تازه متوجه می‌شوید که چرا این‌قدر این روستا موردتوجه عکاسان داخلی و خارجی قرار گرفته است.

روستای الیمستان در فاصله 52 کیلومتری شهر آمل قرار دارد و در فصل پاییز در زیباترین حالت خود قرار دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این روستا بین گردشگران و عشاق طبیعت، جنگل معروف آن یعنی جنگل الیمستان است. برای اینکه جنگل پیمایی موفقی در جنگل الیمستان داشته باشید توصیه می‌کنیم کفش و لباس مناسب و مقداری غذای مقوی همراه داشته باشید تا بتوانید تمام مسیر جنگل را طی کنید و خودتان را از تماشای چشم‌انداز قله دماوند و دشت زیبای جنگل الیمستان محروم نکنید.

در سفر به این روستا و جنگل الیمستان می‌توانید از قله امام‌زاده قاسم، روستای لهاش و نقش پای رستم که داستان جالبی دارد هم دیدن کنید. نقش پای رستم درواقع حفره‌هایی با عمق 10 متر هستند که در اثر برخورد شهاب‌سنگ به وجود آمده‌اند؛ اما بومی‌ها برای آن قصه قشنگ‌تری ساخته‌اند و می‌گویند که این گودال‌ها زمانی که رستم برای نوشیدن آب زانو زده است شکل گرفته‌اند.

تعطیلات زمستان کجا بریم؟

زمستان فرصت تجربه سفرهای متفاوتی است. ازیک‌طرف در زمستان می‌توانید راهی جنوب کشور شوید که هر بخش آن زیبایی منحصربه‌فرد خود را دارد. از طرف دیگر می‌توانید به چشمه‌های آب گرم اردبیل سفر کنید. اگر هم به دنبال فرصتی برای یک استراحت چندروزه با منظره کوه‌های برفی و اقامتگاه دنج هستید، می‌توانید سراغ شهرهای شمالی و روستاهای کوهستانی آن‌ها بروید. در ادامه بهترین مقصدها برای تعطیلات و سفرهای زمستانی را معرفی می‌کنیم:

جزیره هنگام، فستیوال رنگ‌ها

سواحل جزیره‌ی هنگام، بهترین مکان برای سفر در تعطیلات

جزایر جنوبی کشور، یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفرهای زمستانی هستند. آب‌وهوای معتدل این جزیره‌های کوچک و فاصله کم آن‌ها باعث شده که سالانه و به‌خصوص در فصل زمستان میزبان مسافران زیادی باشند. جزیره هنگام در قشم یکی از جزایر کوچکی است که در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. سکوت این جزیره، تماشای بازی دلفین‌ها در خلیج‌فارس، ساحل نقره‌ای و خاک سرخ هنگام از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی این جزیره هستند و محبوبیت آن را دوچندان کرده‌اند.

زمستان، فصل سفر به شهرهای شمالی و تماشای زمان استراحت طبیعت

اگر شمال ایران در تمامی فصل ها جذاب نبود، واقعاً باید چه‌کار می‌کردیم؟ شاید اکثر مسافران تصور کنند که دیگر زمستان فصل خوبی برای سفر به شهرهای شمالی نیست، اما باید بگوییم این تصور اشتباه است.

اگر از سلامت خودروی خود مطمئن باشید، آب‌وهوا و وضعیت جاده‌ها را بررسی کرده باشید و لباس مناسب همراه داشته باشید، می‌توانید به‌راحتی در زمستان هم به شهرهای شمالی سفر کنید که در ادامه به 3 مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

نمک‌آبرود و لذت تماشای قله‌های سفید

نمک آبرود

نمک آبرود یکی از توریستی‌ترین شهرهای شمالی کشور است و چون در فاصله 12 کیلومتری چالوس قرار دارد، بسیاری از مسافران آن را به‌عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند. دلیل اصلی محبوبیت این شهر زیبا، تله‌کابین آن است. خط یک تله‌کابین نمک‌آبرود با کابین‌های 4 نفره، گردشگران را در عرض 15 دقیقه به قله مدوبن و خط دو تله‌کابین با کابین‌های 6 نفره، مسافران را به قله دیو حمام می‌رساند.

در مدت‌زمانی که در تله‌کابین هستید چشم‌انداز بی‌نظیری از جنگل و دریای خزر پیش روی شما است. بعد از رسیدن به نقطه انتهایی هم می‌توانید از امکانات تفریحی، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها استفاده کنید. این منظره در تمام فصل‌های سال جذاب است اما در زمستان تصاویر درخشان و پوستر مانندی از قله‌های سپید در مرز دریای خزر می‌بینید که روحتان را جلا می‌دهند.

به‌جز تله‌کابین نمک‌آبرود، می‌توانید در این شهر توریستی از تفریحات دیگری مانند کارتینگ، سورتمه‌سواری، باشگاه تیراندازی و پل معلق، تفریحات ساحلی و تماشای دریا لذت ببرید.

بندر ترکمن و تماشای تنها جزیره دریای خزر

بندر ترکمن
عکس از مسعود مبین علی

بندر ترکمن به دلیل سکونت اقوام ترکمن با فرهنگ و پوشش خاص و جذابشان یکی از خوش‌رنگ‌ترین شهرهای شمالی است. شاید تصور کنید که دریای خزر جزیره ندارد، اما باید بگوییم جزیره آشوراده که تنها جزیره دریای خزر است در بندر ترکمن قرار دارد. جزیره‌ای کوچک و زیبا که کافی است از ساحل بندر ترکمن و با قایق‌های محلی خودتان را به آنجا برسانید و اگر شانس یارتان باشد از تماشای پرندگان مهاجر لذت ببرید.

در سفر به این شهر حتماً تا اسکله بندر هم بروید تا بتوانید از بازارچه مرزی صنایع‌دستی و اجناس وارداتی دیدن کنید و سوغاتی‌های خاصی برای خودتان یا عزیزانتان تهیه کنید.

از دیگر جاهای دیدنی بندر ترکمن می‌توانیم به منطقه شکارممنوع صوفیکم، روستای قره قاشلی، تالاب گمیشان و دوشنبه‌بازار اشاره کنیم که همگی در فاصله کمی از مرکز شهر قرار دارند و به‌راحتی می‌توانید در سفر خود از آن‌ها بازدید کنید.

شهر نور، شهر مشاهیر

نور
عکس از لیلا ضرغامی

شهر نور در استان مازندران یکی از شهرهای تاریخی شمال کشور است که قدمت آن به دوران اشکانیان برمی‌گردد. این شهر جاهای دیدنی زیادی  از جمله جنگل، کوه، دریا، کاخ، قلعه و کلیساهای تاریخی دارد و زادگاه افراد مشهوری مثل نیما یوشیج، شیخ فضل‌الله نوری، پرویز خانلری، غلامحسین صدیقی و … است. در فصل زمستان دیدنی‌های شهر نور جلوه دیگری دارند و خبری از شرجی بودن هوا هم نیست.

در سفر به شهر نور می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری مانند آبشار آب پری، پارک جنگلی نور، روستای لاویج، روستای یوش و دریاچه الیمالات دیدن کنید؛ البته در زمستان سطح دریاچه یخ می‌زند پس مراقب باشید. اگر هم می‌خواهید از جاذبه‌های تاریخی این شهر دیدن کنید پیشنهاد می‌کنیم بازدید از قلعه پولاد، کاخ تمیشان، کلیسای آنتوان مقدس و خانه پدری نیما یوشیج را فراموش نکنید.

بندر چابهار، مجهزترین بندر اقیانوسی ایران

کوه‌های مریخی چابهار
عکس از صفا دانشور

یکی دیگر از مناطق محبوب در سفرهای زمستانی، بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان است. فرهنگ و رسوم اهالی سیستان و بلوچستان، میزبانی خونگرم آن‌ها و جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد، باعث شده این بندر زیبا در فهرست سفرهای زمستانی مسافران زیادی قرار بگیرد. جنگل‌های حرا، ساحل صخره‌ای، کوه‌های مریخی، سواحل مکران، ساختمان قدیمی تلگراف‌خانه و قلعه پیروزگت از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی بندر چابهار به‌شمار می‌روند. توصیه می‌کنیم در سفر به این شهر، یادگاری ویژه‌ای از هنر دست سوزن‌دوزی اهالی چابهار تهیه کنید.

اجاره سوئیت در چابهار با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

سرعین، تجربه اسکی سواری در کنار چشمه‌های آب گرم

اسکی در پیست سرعین در تعطیلات

شاید دیدن اسم سرعین در فهرست شهرهایی که در زمستان و تعطیلات زمستانی می‌توانید به آن‌ها سفر کنید کمی عجیب باشد. باید بگوییم که اگر تحمل سرما را ندارید حق با شما است؛ اما افراد بسیاری هستند که منتظرند هرچه زودتر زمستان از راه برسد و راهی سرعین شوند. با اینکه آب‌وهوای سرعین در زمستان بسیار سرد و برفی است؛ اما همین موضوع باعث شده پیست اسکی آلوارس در سرعین به یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری این شهر در زمستان تبدیل شود. اسکی در کنار چشمه‌های آب گرم و جشنواره‌های برفی مختلفی که زمستان‌ها در سرعین برگزار می‌شود، تجربه یک سفر زمستانی و خاطره‌انگیز را به وجود می‌آورد. اگر همه این جاذبه‌ها را هم نادیده بگیریم، ممکن است اهالی شهرهای مناطق گرم و مرطوب کشور تجربه تماشای بارش برف یا سرمای زیاد را نداشته باشند و کنجکاو شوند که زمستان سرعین را تجربه کنند.

برای اجاره ویلا و سوئیت در سرعین کلیک کنید.

کرمان، پایتخت 143 ساله ایران در دوران سلجوقیان

بازار و بافت شهری کرمان
عکس از مصطفی دارابی

سفر به کرمان در فصل زمستان به شما کمک می‌کند هم از خلوتی خیابان‌ها و بازار لذت ببرید، هم برای اجاره اقامتگاه‌ در کرمان هزینه کمتری پرداخت کنید. همه این امتیازها برای سفر به شهری تاریخی است که اگر در زمان دیگری از سال به آن سفر کنید، باید هزینه بیشتری کنار بگذارید. آب‌وهوای کرمان در زمستان معمولا کمتر از ۵ درجه سانتی‌گراد نیست. همین موضوع یعنی هوا خنک است؛ اما نه به‌اندازه‌ای که اذیت کننده باشد.

در سفر به کرمان می‌توانید از باغ شاهزاده ماهان، حمام گنجعلی خان، آتشکده زرتشتیان، گنبد مشتاقیه، یخدان مویدی و ضرابخانه گنجعلی خان کرمان دیدن کنید. توصیه می‌کنیم گردش در بازار اختیاری و بازار سردار کرمان را هم به فهرست مناطق دیدنی سفر به کرمان اضافه کنید. اگر هم می‌خواهید سفر زمستانی خود به کرمان را با اسکی‌سواری کامل کنید، می‌توانید در جاده کرمان- بم و بعد از تونل سیرچ، به پیست اسکی سیرچ که بزرگ‌ترین پیست اسکی جنوب شرق ایران است سر بزنید.

بهترین مقصدهای گردشگری برای تعطیلات بین هفته

اگر ساکن پایتخت یا مراکز استان‌ها هستید، بهترین فرصت برای سفر به حومه شهر و روستاهای اطراف، تعطیلی وسط هفته یا تعطیلات کوتاه‌مدت است. در این زمان می‌توانید با اجاره یک اقامتگاه یا ویلا در یکی از حومه‌های شهر، تجربه جدید و متفاوتی داشته باشید و کمی به جسم و ذهنتان فرصت دهید تا آرامش به دست بیاورد. اگر هم ساکن حومه‌های شهر یا شهرهای دیگر هستید، این مدل تعطیلی‌ها، زمان مناسبی است تا به مراکز استان‌ها بروید و از آثار باستانی و مناطق گردشگری که تاکنون فرصت بازدید از آن‌ها را نداشته‌اید دیدن کنید. حتی برای تنوع می‌توانید با اجاره ویلا یا اقامتگاه در شهر خود، تغییری کوچک اما بلندمدت در روحیه خود ایجاد کنید. در این حالت هاستل‌ها، اقامتگاه‌های بومگردی یا ویلاهای لوکس بهترین گزینه هستند.

سهیلیه، آغوش باز طبیعت برای پایتخت‌نشین‌ها و اهالی البرز

سهیلیه

اگر ساکن تهران و البرز باشید، حتماً نام روستای کردان و جاده سهیلیه را شنیده‌اید. جاده‌ای که بهار و تابستان آن دیدنی است و به‌جرئت می‌توان گفت بهترین مقصد برای تعطیلات بین هفته یا آخر هفته است. پاییز این منطقه، تماشای رنگین‌ترین فصل سال را برای شما ممکن می‌کند. زمستان هم می‌توانید یک ویلا با استخر آب گرم اجاره کنید و حسابی خستگی کار و شلوغی شهر را از تنتان به در کنید.

این منطقه خوش آب‌وهوا با طبیعت زیبا، در فاصله کمی از تهران و کرج قرار دارد. با اجاره ویلا یا سوئیت در این منطقه حتی برای یک شب، می‌توانید از تعطیلات کوتاه‌مدت خود بیشترین استفاده را ببرید. فهرست تفریحاتی که می‌توانید در این منطقه داشته باشید، طولانی‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. برای مثال موارد زیر را ببینید:

  • می‌توانید به سایت پروازی کردان بروید و پاراگلایدر سواری را به فهرست تجربه‌های خود اضافه کنید.
  • می‌توانید از باغ‌های میوه و گلخانه‌های سهیلیه دیدن کنید.
  • می‌توانید به دهکده گردشگری چهارباغ بروید و از اماکن ورزشی، مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و رستوران‌های آن استفاده کنید.
  • می‌توانید چندساعتی کنار رودخانه کردان بنشینید و از شنیدن صدای رود لذت ببرید.
  • می‌توانید از تعداد زیادی روستای مختلف و نزدیک به هم با جاذبه‌های دیدنی مختلف دیدن کنید.

توصیه می‌کنیم اگر تابه‌حال به این منطقه نرفته‌اید، حتماً برای اولین تعطیلاتی که بعد از خواندن این مقاله پیش روی شما است به آن فکر کنید.

به دیدن دماوند از دور و در جاده‌ها بسنده نکنید

دماوند

دماوند یکی از شهرهای استان تهران است. قله دماوند، اولین اثر طبیعی ایران است که در سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی ثبت شد. این دیو سپید پای‌دربند (به قول ملک‌الشعرای بهار) در جنوب دریای مازندران و بخش مرکزی رشته‌کوه البرز قرار دارد. اگر تابه‌حال این قله آتش‌فشانی را فقط از دور و در جاده‌های تهران، قم و ورامین دیده‌اید، بهتر است در اولین فرصت یا اولین تعطیلات، آن را از نزدیک تماشا کنید. اگر از آن دسته کسانی هستید که به‌محض اینکه تقویم سال جدید به دستشان می‌رسد برای تعطیلات برنامه‌ریزی می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم یکی از تعطیلات بهار و تابستان را برای سفر به دماوند کنار بگذارید. البته صبر کنید؛ شاید تا انتهای این بخش تصمیم گرفتید از تعطیلات پاییز یا زمستان هم استفاده کنید.

از جاهای دیدنی دماوند می‌توانیم به پوشش گیاهی ویژه‌ای که در دامنه این کوه قرار دارد اشاره‌ کنیم. منطقه‌ای که محل رویش گیاهان دارویی هم هست. اگر همت کردید و تا ارتفاع ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ متری بالا رفتید، مهمان شقایق‌ها می‌شوید. دریاچه تار، برج شیخ شبلی، حمام تاریخی محله درویش، رودخانه دماوند و دشت مشا از معروف‌ترین جاهای دیدنی دماوند هستند.

در فصل پاییز و زمستان هم چشمه‌های آب گرم دماوند مانند چشمه آبعلی، چشمه سیاه سنگ، چشمه اعلا، چشمه تیز آب و پیست اسکی آبعلی میزبان گردشگران زیادی است.

تعطیلات عید فطر، عید قربان و … کجا بریم؟

تعطیلات عید فطر یکی از محبوب‌ترین تعطیلات سال است. در این دو روز تعطیلی می‌توانید با توجه به اینکه چه فصلی از سال است، یکی از مقصدهای گردشگری را که در بخش‌های بالا معرفی کردیم انتخاب کنید. اگر هم بتوانید از محل کار خود چند روزی مرخصی بگیرید، زمان بیشتری برای سفر خواهید داشت. البته حواستان باشد ممکن است قیمت اجاره اقامتگاه‌ها در این قبیل تعطیلات با زمان‌های دیگر سال تفاوت داشته باشد. سایر تعطیلات مذهبی مانند عید قربان، عید غدیر و … هم زمان خوبی برای سفر به شهرهایی است که منتظر بودید تا چند روزی تعطیل شود و به آن‌ها سفر کنید.

اگر دوست دارید مراسم ویژه ماه محرم و روزهای تاسوعا عاشورا در شهرهای دیگر را ببینید، می‌توانید به شهرهای زیر سفر کنید. با سفر به این شهرها هم آیین خاص برگزاری عزاداری‌های محرم و صفر را می‌بینید هم آرامش معنوی زیادی به دست می‌آورید:

نخل‌گردانی در یزد

مراسم تاسوعا عاشورا در یزد

نخل‌گردانی یکی از بخش‌های مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا در شهرهای مختلف است. در این میان، نخل‌گردانی یزد که قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد، از همه معروف‌تر است. این نخل شبیه یک اتاقک چوبی است که با پارچه‌های رنگی و آیینه آراسته شده است. در روز عاشورا، این نخل در محوطه حسینیه توسط عزاداران حمل می‌شود و معمولا این مراسم تا غروب ادامه دارد. به‌جز نخل‌گردانی، آیین‌های مذهبی دیگری مانند تعزیه‌خوانی، کتل بستن و… نیز در این شهر پرشور برگزار می‌شوند.

مراسم عزاداری در ابیانه

مراسم تاسوعا عاشورا در روستای ابیانه

روستای ابیانه، یکی از قطب‌های گردشگری استان اصفهان است. از همان ابتدای ورود به ابیانه پایبندی اهالی روستا به فرهنگ و آداب رسوم شما را مجذوب می‌کند. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در ابیانه، معماری خانه‌ها، حالت پلکانی روستا و تماشای زنان و مردان ابیانه است که در همه روزهای سال با لباس‌های سنتی رفت‌وآمد می‌کنند. در روستای ابیانه، برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم و روزهای تاسوعا و عاشورا اهمیت زیادی دارد. این مراسم با آیین ذاکری که خواندن ذکر مصیبت در شب تاسوعا است شروع می‌شود. صبح عاشورا هم مراسم پرسه برگزار می‌شود. در این مراسم اهالی روستا از جلوی امام‌زاده شروع به حرکت می‌کنند و به خانه کسانی که در سال قبل عزیزی از دست داده‌اند سر می‌زنند. مراسم جغجغه زنی، شاداگردانی، طلوع‌خوانی و شام غریبان از بخش‌های دیگر آیین عزاداری در ابیانه هستند. توصیه می‌کنیم اگر تصمیم گرفتید در این روزها به ابیانه بروید، حتما از چندین روز قبل، اقامتگاه خود را رزرو کنید؛ چراکه به گفته بسیاری، در این روزها جمعیت چند هزارنفری به ابیانه سفر می‌کنند.

از دیگر شهرهایی که می‌توانید در این روزها سفر کنید و با آیین‌های مختلف عزاداری آن‌ها آشنا شوید زنجان، شاه حسین تبریز و ماسوله گیلان است.

مهم‌ترین نکاتی که قبل از سفر در تعطیلات باید به آن‌ها توجه کنید

اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه مهم‌ترین نکاتی که باید قبل و در طول سفر رعایت کنید را بگوییم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌کنیم:

  • بررسی وضعیت سلامت خودرو قبل از سفر
  • تهیه بلیط قطار یا هواپیما قبل از سفر به‌خصوص در سفرهای نوروزی
  • همراه داشتن وسایل ضروری مانند داروهایی که مرتب مصرف می‌شوند، وسایل بهداشتی، مسواک، کرم ضد آفتاب، ژل ضدعفونی‌کننده و …
  • بررسی وضعیت آب‌وهوا و همراه داشتن لباس‌های مناسب
  • اطمینان از قفل بودن در‌ها و پنجره‌ها، بسته یا خاموش بودن چراغ‌ها، شیرهای گاز و آب
  • همراه داشتن مقداری وجه نقد
  • همراه داشتن مدارک شناسایی و دفترچه بیمه

اجاره اقامتگاه از طریق اتاقک، همراه شما در سفر

مهم‌ترین نکته در سفر، وجود همسفران خوب و اقامتگاه مناسب است. جایی که وقتی خسته از گردش‌های طولانی به آن می‌رسیم، خیالمان راحت باشد که قرار است بخشی از خنده‌ها و خاطرات خوب ما در ویلا یا سوئیت اجاره‌ای ثبت شود. برای اینکه نگران اجاره اقامتگاه در شهر مقصد نباشید، اتاقک کنار شماست. با هر بودجه‌ای می‌توانید اقامتگاه موردنظرتان را در اکثر شهرهای ایران پیدا کنید. کافی است نام شهر مقصد را در نوار جست‌وجوی بالای صفحه اصلی سایت اتاقک وارد کنید تا انواع اقامتگاه از ویلاهای لوکس تا اقامتگاه‌های اقتصادی برای شما به نمایش دربیایند.

جمع‌بندی

در این مقاله بیش از 30 مقصد را در زیباترین حالت به همراه مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن‌ها معرفی کرده‌ایم. با مطالعه این مقاله می‌توانید گروه همسفران خود را بزرگ‌تر کنید. آن‌هایی که آب‌وهوا و جاذبه‌های طبیعی برایشان مهم است با کسانی که علاقه به بازدید از آثار باستانی دارند، می‌توانند در یک گروه و با رضایت جمعی سفر کنند. اکثر شهرهایی که معرفی کردیم در سایر فصل‌های سال هم زیبایی‌های خود را دارند و می‌توانید با توجه به مناطق دیدنی آن‌ها، زمان دیگری از سال به آن‌ها سفر کنید.

در هر فصلی از سال که مسافرت کنید، گروه اتاقک سفر خوب و خاطره‌انگیزی را برای شما آرزو می‌کند.

سوالات متداول

کدام شهرها در بهار دیدنی‌تر هستند؟

شیراز، کیش، رشت، مشهد، رامسر و بابلسر

بهترین شهرهای شمالی برای سفرهای زمستانی کدام‌اند؟

نمک آبرود، بندر ترکمن، شهرستان نور

خنک‌ترین شهرها در تابستان کدام‌اند؟

کردستان، اردبیل، متل قو، چهارمحال و بختیاری، فیروزکوه، آلاشت و ماسوله

در پاییز به چه شهرهایی سفر کنیم؟

یزد، گرگان، ماسال، کویر مرنجاب، کویر مصر و اصفهان، کویر زردگاه، روستای الیمستان آمل

تعطیلات آخر هفته کجا بریم؟

سهیلیه، دماوند، فیروزکوه، نمک آبرود، نور

4.6/5 - (18 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. مرسی از شمااا. واقعا دنبال یه سورسی میگشتم که کامل گفته باشه برای تعطیلات کجا می تونیم بریم….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *