جاهای دیدنیدریاچه‌هاشهرها

معرفی کامل دریاچه ویستان | شاهکاری همه چیز تمام از طبیعت گیلان

ویستان، دریاچه‌ای زیبا و دیدنی در استان گیلان است که در دل جنگل، کوه و دشت واقع شده است. این دریاچه طبیعی با چشم‌اندازی دیدنی و شگفت‌انگیز یکی از زیباترین شاهکارهای استان گیلان به شمار می‌رود و همه ساله پذیرای مسافران گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران است. دریاچه ویستان ره‌آورد زلزله مهیب رودبار است و آب آن با آب جاری ارتفاعات و همچنین چشمه‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی پر می‌شود.

این دریاچه به دلیل داشتن مسیری نسبتاً سخت از چشم گردشگران دورمانده و به همین دلیل مکانی بکر و پر از آرامش به شمار می‌رود؛ اما با این حال تماشای دریاچه ویستان که همچون نگینی درخشان در میان جنگل و انبوه درختان قرار گرفته و رنگ نیلگون آن با رنگ سبز درختان راش و بلوط ترکیب شده و منظره تماشایی را به وجود آورده است، ارزش این سختی را دارد. اگر قصد رفتن به دریاچه ویستان را دارید و می‌خواهید همه چیز را درباره این دریاچه بدانید با ما تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک همراه باشید تا هر آنچه لازم است درباره این دریاچه در اختیار شما قرار دهیم.

دریاچه ویستان کجاست؟

دریاچه ویستان کجاست
مسیر دسترسی از بره سر تا دریاچه یک مسیر جنگلی و پر از سنگلاخ است – عکاس: Hossein62_hani64

دریاچه ویستان که با نام‌های دریاچه بره سر، استخر بره سر و استخر ویستان نیز شناخته می‌شود، یکی از جاهای دیدنی رودبار و استان گیلان است که در بخش خورگام شهر بره سر از توابع شهرستان رودبار واقع شده است. فاصله شهر رودبار تا بره سر 56 کیلومتر است و از شهر بره سر تا دریاچه نیز حدوداً 2 کیلومتر راه است؛ بنابراین برای اینکه از شهر رودبار راهی دریاچه شوید باید بیش از یک و نیم ساعت در راه باشید. لازم به ذکر است که مسیر دسترسی از بره سر تا دریاچه یک مسیر جنگلی و پر از سنگلاخ است؛ اما با پیمودن این مسیر و رسیدن به دریاچه و تماشای منظره زیبای آن خستگی راه را از تنتان خارج می‌شود.

ویژگی‌های دریاچه ویستان

ویژگی‌های دریاچه ویستان
دریاچه ویستان در دامنه کوه و در دل جنگل‌های سرسبز واقع شده است – عکاس: MOHAMMADREZA YAGHOUBI SHAVAKI

یکی از ویژگی‌های بارز دریاچه ویستان موقعیت جغرافیایی این دریاچه است که در دامنه کوه و در دل جنگل‌های سرسبز واقع شده است. اطراف این دریاچه‌ را جنگل‌ها، تپه‌ها و مراتع سرسبز و چشم‌نواز احاطه کرده‌اند به طوری‌که در یک سمت جنگل‌هایی از درختان راش و در سمت دیگر این دریاچه نیز مراتع و تپه ماهورها به چشم می‌خورند. دریاچه‌ی ویستان دارای آبی شیرین است که از سرازیر شدن آب‌های سطحی و چشمه‌های زیرزمینی تأمین می‌شود. علت شکل‌گیری این دریاچه نیز طبق نظرات زمین‌شناسان زلزله عنوان شده است.

دریاچه ویستان 4 هکتار وسعت و 100 متر عمق دارد و ارتفاع آن نیز از سطح دریا به 1250 متر می‌رسد. این دریاچه در تمام فصول سال پرآب است و علاوه‌بر طبیعت غنی و چشم‌انداز بی‌نظیر از سکوت و آرامش خاصی نیز بهره می‌برد. تنها صدایی که در این دریاچه شنیده می‌شود صدای دلنشین آواز پرندگان است. دریاچه ویستان در هوای بارانی و مه‌آلود بسیار باشکوه و زیبا است و در روزهای آفتابی نیز با انعکاس تصویر درختان سبز و آسمان آبی جلوه‌ای فوق‌العاده تماشایی را به رخ گردشگران می‌کشد.

بهترین زمان سفر به دریاچه ویستان

بهترین زمان سفر به دریاچه ویستان
این دریاچه در هر فصلی یک مدل خودنمایی می‌کند؛ اما بهترین زمان فصل بهار است – عکاس: amirhossein

دریاچه ویستان در تمام فصول سال زیبا و دیدنی است؛ اما برای عاشقان طبیعت فصل بهار بهترین زمان برای سفر به این منطقه است. در فصل بهار آب‌وهوای این منطقه خنک و بارانی است و درختان سرسبز و پوشش گیاهی مراتع اطراف نیز با در آغوش گرفتن دریاچه بر زیبایی‌ها و فضای روح‌بخش این منطقه افزوده‌اند. در فصل تابستان حوالی این منطقه گرم می‌شود. اگر تحمل هوای گرم را دارید فصل تابستان نیز برای سفر به این منطقه می‌تواند زمان مناسبی باشد.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

در فصل پاییز با هزار رنگ شدن درختان طبیعت نیز جلوه‌ای دیگری از خود را نشان می‌دهد. قرار گرفتن دریاچه در میان انبوهی از رنگ‌های پاییزی و انعکاس تصویر درختان در آب دریاچه منظره‌ای تماشایی را پیش چشم طبیعت دوستان به نمایش می‌گذارد؛ اما با توجه به موقعیت دریاچه ویستان و قرار گرفتن آن در منطقه کوهستانی آب‌وهوای این منطقه در فصل پاییز و زمستان بسیار سرد است. با این حال اگر روی دریاچه ویستان به عنوان مکانی برای سفر پاییزی حساب بازکرده‌اید بهتر است اوایل پاییز و ماه مهر را برای سفر خود انتخاب کنید.

پوشش‌های گیاهی و جانوری دریاچه ویستان

<small>عکاس: amirhossein</small>
درختانی همچون بلوط، راش، ازگیل، زالزالک، بید، تمشک، سیب و غیره نیز در اینجا پیدا می‌شود – عکاس: amirhossein

دریاچه ویستان ازجمله دریاچه‌های آب شیرین کشور است و برای پرندگان و آبزیان محیط زیست  مناسبی به شمار می‌رود. به همین دلیل در این دریاچه و اطراف این منطقه حفاظت شده گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی زندگی می‌کنند. درختان بلوط، راش، ازگیل، زالزالک، بید، تمشک، سیب، گلابی، گردو، گل‌های وحشی لاله، گل گاوزبان، شیرین‌بیان و غیره انواع گونه‌های گیاهی هستند که در این منطقه به چشم می‌خورند. همچنین در این منطقه به دلیل بکر و دور از دسترس بودن گونه گیاهی کمیابی نظیر سوسن چلچراغ نیز به چشم می‌خورند که در تیر ماه می‌روید. علاوه‌بر گیاهان، اطراف دریاچه ویستان زیستگاه گونه‌های جانوری متنوعی نیز مثل تیهو، کبک، قمری، بلدرچین، موش خرما، گراز، روباه و همچنین حیوانات آبزی و چند گونه ماهی هست.

تفریحات و امکانات دریاچه ویستان

تفریحات و امکانات دریاچه ویستان
ماهیگیری، قایق‌سواری، چیدن گیاهان دارویی و عکاسی از بهترین تفریحات این منطقه محسوب می‌شود – عکاس: Omer Hakan

دریاچه ویستان در دل جنگل‌های ویستان قرار گرفته و اطراف آن را جنگل‌های سرسبز و کوه‌ها و دشت‌های مرتفع احاطه کرده‌اند. طبیعت سرسبز محصور شده در دامان این منطقه و افق بسیار زیبا و باز دریاچه نیلگون و آرام ویستان سبب شده تا این منطقه برای عکاسی و طبیعت‌گردی مکان مناسبی به شمار رود. همچنین این منطقه به دلیل دور از دسترس بودن منطقه‌ای بکر و بدون آلودگی است و می‌توانید با راه‌اندازی بساط پیک نیک علاوه‌بر تماشای این دریاچه و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی اطراف آن در روز، شب‌های پر ستاره آن را نیز در سکوت و آرامش تماشا کرده و لذت ببرید.

ماهیگیری، قایق‌سواری، پرنده‌نگری و چیدن گیاهان دارویی نیز از دیگر تفریحات دریاچه ویستان به شمار می‌رود. همچنین در این منطقه امکانات رفاهی محدودی نیز ازجمله  سرویس بهداشتی‌، آب آشامیدنی، اقامتگاه بومگردی و قایق‌های پدالی اجاره‌ای جهت قایق سواری نیز برای گردشگران و مسافران فراهم شده است تا سفری به‌یادماندنی را تجربه کنید.

جاذبه‌های دیدنی اطراف دریاچه ویستان

جاذبه‌های دیدنی اطراف دریاچه ویستان
آبشار کلشتر یکی از جاذبه‌های دیدنی ویستان است – عکاس: Alireza hamedani

در اطراف دریاچه ویستان جاذبه‌های دیدنی متعددی قرار دارند که در سفر به این منطقه دیدن آن‌ها نیز خالی از لطف نیست. ازجمله این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • منطقه ییلاقی داماش
  • منطقه ییلاقی سی دشت
  • تپه باستانی مارلیک
  • آبشار کلشتر
  • آبشار شارشار
  • جنگل‌های راش

مسیر دسترسی به دریاچه ویستان

مسیر دسترسی به دریاچه ویستان
دو مسیر اتوبان قزوین- رشت یا مسیر رشت به دریاچه ویستان (عبور از رستم رود و توتکابن) پیش روی شماست – عکاس: Omer Hakan
  • مسیر اول با استفاده از اتوبان قزوین- رشت است. با پیمودن این مسیر و رسیدن به لوشان می‌توانید با استفاده از تابلوهای راهنمایی به سمت داماش تغییر مسیر داده و با پیمودن 8 کیلومتر به داماش برسید. پس از رسیدن به داماش با طی مسافت کوتاه در حدود 8 کیلومتر خود را به ورودی شهر بره سر برسانید. در ورودی اول به سمت چپ تغییر مسیر داده و وارد یک جاده فرعی شوید. این جاده خاکی است و دو کیلومتر مسافت دارد. برای پیمودن این جاده سنگلاخی بهتر است از ماشین‌های دو دیفرانسیل استفاده کنید.
  • مسیر دوم از رشت به دریاچه ویستان است. در این مسیر ابتدا به رستم رود و سپس به توتکابن بروید. در داخل شهر توتکابن با ادامه دادن مسیر فرعی به سمت جنوب و با گذر از مناطق حاجی رود، سیاه رود و سندس به شهر بره سر و پس از آن به ییلاقات ویستان بروید. در اینجا با استفاده از تابلوهای راهنمایی می‌توانید خود را به دریاچه ویستان برسانید. بیشتر بخش‌های این مسیر آسفالت بوده و نسبت به مسیر قبلی هموارتر است.

فاصله رشت تا دریاچه ویستان

اگر از شهر زیبای رشت می‌خواهید راهی دریاچه ویستان شوید، حدود 90 کیلومتر باید بروید. به عبارتی برای رسیدن به این مکان حدود 1 ساعت و 50 دقیقه زمان می‌برد. البته لازم به ذکر است که این مدت زمان بسته به شرایط جاده‌ای ممکن است کم یا بیشتر شود. اما اگر مبدا شما پایتخت ایران است در این صورت باید حدود 4 ساعت و نیم رانندگی کنید تا به این منطقه بکر برسید.

اقامت در دریاچه ویستان

برای اقامت در دریاچه ویستان گزینه‌های متعددی وجود دارد. یکی از این گزینه‌ها کمپ کردن و چادر زدن در کنار دریاچه است. با برپایی چادر می‌توانید شب‌های پرستاره و همچنین طلوع آفتاب را تماشا کرده و تجربه‌ای متفاوت از سفر را برای خودتان رقم بزنید. همچنین می‌توانید از اتاق‌های اجاره‌ای اهالی منطقه و اقامتگاه‌های بومگردی در اطراف این دریاچه نیز جهت اقامت استفاده کنید.

در کنار این موارد اجاره ویلا و سوئیت در شهر رشت یا رودبار و همچنین شهر بره سر و در نزدیکی دریاچه ویستان نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. برای اجاره سوئیت و اقامتگاه‌های بومگردی نیز می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کرده و تمامی محل‌های اقامت این شهرها را همراه با تصاویر و اطلاعات کامل مشاهده نمایید و متناسب با بودجه و نیازی که دارید، اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید.

سوالات متداول درباره دریاچه ویستان

دریاچه ویستان کجاست؟

دریاچه ویستان یکی از مناطق دیدنی شمال کشور است که در استان گیلان قرار دارد. این دریاچه متعلق به بخش خورگان است و در شهری به نام بره سر که 55 کیلومتر با شهر رودبار فاصله دارد، واقع شده است.

بهترین زمان سفر به دریاچه ویستان چه موقع است؟

فصل بهار تابستان و اوایل پاییز

تفریحات دریاچه ویستان چیست؟

پیاده‌روی، عکاسی در طبیعت، قایق سواری، راه‌اندازی بساط پیک‌نیک، ماهیگیری، کوهنوردی و غیره

نحوه دسترسی به دریاچه ویستان چگونه است؟

برای رفتن به این دریاچه باید ابتدا از تهران به سمت رشت حرکت کنید و پنجاه کیلومتر مانده به رشت به سمت جاده سمت راست بپیچید. با طی مسافت حدود 40 کیلومتر به روستای بره سر خواهید رسید. از روستا تا دریاچه نیز باید یک مسیر خاکی دو کیلومتری را برای رسیدن به دریاچه طی کنید.

فاصه رشت تا دریاچه ویستان چقدر است؟

از رشت تا دریاچه ویستان حدود 90 کیلومتر راه است که 1 ساعت و 50 دقیقه زمان می‌برد.

4.2/5 - (16 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *