شهرها

فومن کجاست | نگین سرسبز و تاریخی گیلان

این مقاله از مجله اتاقک به معرفی فومن، مرکز شهرستان فومن در غرب استان گیلان اختصاص دارد؛ جایی که بعید است کسی آن را به خاطر کلوچه‌های خوشمزه‌اش، نشناسد. این خطه سرسبز و خوش آب‌وهوا، گنجینه‌ای ناب و دیدنی در دل استان گیلان است که هر گردشگری با هر نوع سلیقه‌ای جذب آن می‌شود.

اگر تمایل به تفریح و خوش‌گذرانی در منطقه‌ای بکر و طبیعی را دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

فومن کجاست؟

چند خانه با سقف شیروانی بر ور ی یک کوه و در منطقه ای کوهستانی که پوشیده شده از درختان است .
این خطه سرسبز، در غرب گیلان قرار دارد. – عکاس: IFilmTVChannel

این شهر در غرب استان گیلان واقع شده است؛ از شمال با دو شهر صومعه‌سرا و ماسال، از غرب با شهرهای خلخال و ماسوله، از جنوب با طارم و از شرق با شهر رشت و شفت همسایه است.

مساحت این نقطه سرسبز گیلان، حدود 29 کیلومترمربع است و با رشت حدود 17 کیلومتر و با شهر صومعه‌سرا، فقط 5 کیلومتر فاصله دارد. طبق سرشماری کشور در سال 1383، جمعیت شهرستان فومن 103 هزار و 190 نفر بود.

تاریخچه

پیشینه این دیار، به 2500 تا 3000 سال قبل برمی‌گردد و به همین خاطر تعداد زیادی آثار تاریخی گران‌قدر را در دل خود جای داده است. همچنین بافت قدیمی شهر، شاهدی دیگر بر قدمت این منطقه است.

فرهنگ و آداب و رسوم فومن

بیشتر مردم این شهر به زبان شیرین گیلکی و با گویش «بیه‌پس» صحبت می‌کنند. از مهم‌ترین رسم‌ها برای مردم این ناحیه می‌توان به برگزاری سنتی رسم چهارشنبه‌سوری، شب چله، کشتی گیل مردی، خواندن داستان‌های محلی در دورهمی‌ها و … اشاره کرد.

شهرها و روستاهای فومن

تقسیمات کشوری این شهرستان، به شرح زیر است:

  • بخش‌ها: مرکزی و سردار جنگل
  • شهرها: فومن، ماسوله و ماکلوان
  • دهستان‌ها: رودپیش، گشت، گوراب‌پس، لولمان، آلیان و سردار جنگل

اقتصاد فومن

مثل سایر شهرهای شمالی، اکثر مردم این منطقه هم از طریق کشاورزی و دام‌پروری امرارمعاش می‌کنند.

کشت چای، برنج، توتون و پرورش کرم ابریشم، از فعالیت‌های رایج اهالی اینجاست. در ضمن فروش صنایع دستی و سوغاتی‌های خوشمزه، مثل کلوچه معروف این شهر هم بخشی از بار اقتصاد را به دوش می‌کشد.

آب و هوای فومن

ویلایی لوکس در میان منطقه ای سر سبز
آب و هوای فومن در زمستان برفی و سرد، در بهار و پاییز خنک و در تابستان شرجی است.

این منطقه با توجه به موقعیت جغرافیایی، دارای آب‌وهوای معتدل و مرطوب است. آب‌و ‌هوای این شهر در بهار و پاییز بارانی و در تابستان گرم و تا حدودی شرجی است. در مقابل آب و هوای فومن در زمستان، برفی و خنک است.

بهترین زمان سفر به شهر فومن

این ناحیه جادویی در بهار، تابستان، پاییز و زمستان به‌اندازه کافی زیبا و سرگرم‌کننده است. با این حال در فصل بهار و پاییز آب‌وهوای آن عالی است و طبیعت آن زیباترین وضعیت ممکن را دارد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم اگر دوست دارید خاطره خوش لحظات سفر به این شهر برای همیشه در ذهنتان باقی بماند، در بهار و پاییز عازم سفر به آنجا شوید.

اجاره ویلا در فومن با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای دیدنی فومن

این شهر با داشتن دشت‌های سرسبز، شالیزارها، جنگل‌های انبوه و بناهای تاریخی، پر از جاذبه‌های گردشگری است که در ادامه چند مورد از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

هفت اقلیم

یکی از جاهایی که پیشنهاد می‌کنیم از آن دیدن کنید، مرکز تفریحی هفت اقلیم است. در این مکان همه چیز برای خوش‌گذرانی و نشاط مسافران فراهم است.

از دیدنی‌های این مجموعه می‌توان باغ پرندگان، پیست کارتینگ، عکاسی، کارتینگ، موتور چهارچرخ، محوطه بازی کودکان، فست‌فود و رستوران ایرانی را نام برد.

قلعه رودخان

دژی قدیمی به نام قلعه رودخان
برای بازدید از بنای قلعه، باید از 1600 پله بالا بروید.

با وجود تمام زیبایی‌های قلعه رودخان، بی‌انصافی است اگر لقب بهشت این شهر را به آن ندهیم؛ جاذبه‌ای تاریخی و دیدنی که در 20 کیلومتری جنوب غربی شهر قرار دارد.

 وجه تسمیه نام‌گذاری این قلعه، رودخانه‌ای به نام «رخون» است که از نزدیکی قلعه می‌گذرد. این دژ محکم بر فراز کوه قرار دارد و دور تا دور آن را تا چشم کار می‌کند، درختان و سرسبزی فرا گرفته‌اند. برای رسیدن به بنای قلعه، باید حدود 1600 پله را بالا بروید.

بهار، تابستان و پاییز، بهترین زمان برای بازدید از این مکان چشم‌نواز و آرامش‌بخش است.

غار خون فوشه

دهانه غاری در یک منطقه کوهستانی و مرطوب و خزه ها و گیاهان اطراف آن
پیمایش این غار، کار سختی است.

یکی از بهترین جاذبه‌های طبیعی این ناحیه، غار خون فوشه است. اگر اهل کوهنوردی هستید، این مکان خوراک شما است؛ چون در ارتفاع 930 متری از سطح دریا واقع شده است. در غار خون فوشه، چندین دالان وجود دارد که بازدید از آن‌ها حسی خاصی به شما می‌دهد. توصیه می‌کنیم جهت ایمنی بیشتر با تجهیزات کوهنوردی به این مکان بروید.

مجسمه آناهیتا

مجسمه دو عدد اسب که به یک درشکه بستهشده است و خانمی در حال هدایت آنها
این مجسمه در میدان ولی‌عصر شهر قرار دارد.

یکی از جذابیت‌های این خطه، مجسمه‌های مختلفی است که در سطح شهر قرار دارند. در این میان، مجسمه آناهیتا که زنی سوارکار و یکه‌تاز است، بیشتر از بقیه خودنمایی می‌کند؛ زیرا از زنی قهرمان و اسطوره روایت می‌کند که نماد پاکی، استقامت، دوستی و عشق است. مجسمه آناهیتا و دو اسب سفید در میدان ولی‌عصر قرار دارند.

پارک فومن

در سه کیلومتری مرکز شهر، پارکی با فضای دل‌باز و مفرح، چشم‌به‌راه مسافرانی است که می‌خواهند اوقات خوشی را سپری کنند.

 مهم‌ترین چیزی که باعث جذابیت این پارک شده، حضور چندین مجسمه زیبا و بزرگ از جمله مجسمه چهار دختر، در محوطه آن است.

 این پارک با وجود وسایل بازی کودکان، فضای مناسب برای نشستن، استخر کوچک و درختان تنومند و سرسبز، مکانی مناسب برای خوش‌گذرانی در روزهای تعطیل است.

روستای ماسوله

خانه های گلی و پله کانی روستای ماسوله
روستای ماسوله یکی از زیباترین جاذبه‌های این شهر است.

یکی از روستاهای دیدنی این دیار که آوازه آن احتمالاً به گوش شما هم رسیده، روستای ماسوله است. معماری متفاوت و پلکانی بودن این روستا علت شهرت زیاد آن است و به همین خاطر، به‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است. زیبایی روستای سرسبز و خوش آب‌وهوای ماسوله قابل توصیف نیست؛ فقط باید با چشم‌های خود ببینید تا بدانید چقدر جذاب و دیدنی است.

روستای شولم

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی محبوب در بین گردشگران، روستای شولم است؛ روستایی با طبیعت زیبا و خرم که در بین کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده محصور است.

استشمام هوای پاک و تازه این ناحیه، به‌طور طبیعی ریه‌ها را پاکسازی می‌کند. در این روستای آباد و زیبا، دیدن خانه‌های سنتی و معاشرت با مردمی خونگرم و مهمان‌نواز، هر مسافری را به وجد می‌آورد.

روستای فوشه

کلبه ای تک و تنها در میان کوه هایی یپوشیده از درختان
تصویری زیبا و آرامش‌بخش از روستای فوشه

روستای فوشه یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی و رؤیایی شهر است که شبیه آن را تا به حال فقط در فیلم‌ها دیده‌اید. به شما قول می‌دهیم که بعد از دیدن این روستا و طبیعت زیبایش، دل کندن از آن برایتان سخت باشد. البته حق دارید؛ زیرا کوه، رودخانه، جنگل و آب‌وهوای تازه هر کسی را مجذوب می‌کند.

این روستای کوهپایه‌ای در نزدیکی قلعه رودخان و 22 کیلومتری جنوب غربی شهر قرار گرفته است.

روستای خانوانه

تمام روستاهای این منطقه دارای طبیعت بکر و سرزنده هستند. روستای تاریخی خانوانه در بخش سردار جنگل و دهستان سردار جنگل، آماده خوش‌آمدگویی به گردشگران است. مردم این روستا به گویش تالشی سخن می‌گویند و بیشتر از طریق دام‌پروری و کشت محصولاتی مانند برنج و چای، مخارج زندگی خود را تأمین می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی فومن را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی فومن

تعدادی کلوچه فومن با شکلی خاص معروف به کلوچه فومن.
معروف‌ترین سوغاتی این ناحیه، کلوچه‌های آن است که در کل ایران طرفدار دارند.

خرید سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع‌دستی، زیبای لذت سفر را دوچندان می‌کنند. معروف‌ترین سوغاتی این شهر، کلوچه‌های خوش‌طعم و لذیذ آن هستند که برای اقوام و آشنایان می‌تواند بهترین سوغات باشد. از دیگر یادگاری‌های خوشمزه و پرطرفدار می‌توان به انواع ترشی، رشته خوشکار، ماهی شور، ماهی‌دودی، نان برنجی لاکو، برنج و چای دست‌چین اشاره کرد.

مردم خوش‌ذوق و باسلیقه شهر، با دست‌های هنرمند خود زیباترین صنایع دستی را خلق می‌کنند که پرفروش‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • سفره حصیری
  • کیف
  • زیرانداز
  • زیرداغی
  • شال‌بافی
  • محصولات سفالی
  • گیوه
  • گلیم
  • محصولات دستبافت پشمی
  • لباس محلی

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات فومن را مطالعه کنید.

غذاهای محلی فومن

هیجان‌انگیزترین بخش سفر در شهرهای شمالی، خوراک گردی است. غذاهای محلی و سنتی این خطه سرسبز هم بسیار معروف هستند. مردم شمال کشور در طبخ اکثر غذاهای سنتی خود، از ماهی و سبزی‌های محلی استفاده می‌کنند؛ اما مهم‌ترین چیزی که باعث تمایز و طعم لذیذ آن‌ها می‌شود، استفاده از ادویه‌های مخصوص و دستور پخت با سبک و سیاق متفاوت است.

معروف‌ترین این غذاها شامل موارد زیر می‌شود:

  • کته کباب
  • شامی‌ترش
  • مرغ ‌ترش
  • کباب ترش
  • میرزاقاسمی
  • آلو مسما
  • ترش تره
  • ماهی شکم‌پر
  • اناربیج
  • خورش چغرتمه

رستوران های فومن

اگر هوس کردید در سفر به این منطقه، سری به رستوران‌های آن بزنید، این بخش را بخوانید.

رستوران گیل بانو

یکی از معروف‌ترین رستوران‌های این دیار، رستوران گیل بانو است؛ رستورانی با منوی مجزا کافه و رستوران که می‌توانید از آن انواع غذاهای سنتی و فرنگی را کنار چای و قهوه نوش جان کنید.

آدرس رستوران گیل بانو: گیلان، فومن، جاده صومعه‌سرا

رستوران دلفین

اگر در این شهر دنبال رستورانی بزرگ می‌گردید، رستوران دلفین گزینه مناسبی است؛ جایی که در آن انواع غذاهای سنتی ایرانی و محلی شهر سرو می‌شود.

آدرس رستوران دلفین: گیلان، فومن، خیابان کمربندی کارگر

رستوران ماندگار

یکی دیگر از رستوران‌های این شهر که به سرو غذاهای محلی مشهور است، رستوران ماندگار است؛ جایی با دکوراسیون ساده و صمیمی که جان می‌دهد برای نوش جان کردن غذاهای متفاوت.

آدرس رستوران ماندگار: گیلان، جاده فومن به ماسوله

برای آشنایی بیشتر، مقاله معرفی رستوران های فومن را بخوانید.

مراکز خرید فومن

مقدار زیادی خیار و بادمجان و دو نفر که فروشنده انها در ان غرفه هستند، بارار روزی با غرفه های متعددو فروشندگان آنها
بازارهای محلی این شهر سرشار از طراوت و سرزندگی هستند.

به خاطر ظرفیت بالای گردشگری، تعداد زیادی مراکز خرید و بازار محلی در این شهر وجود دارد که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد، آنجا یافت می‌شود. مهم‌ترین چیزی که مسافران را برای خرید در این بازارها وسوسه می‌کند، مهمان‌نوازی و رفتار خوش اهالی آن است. گشت‌وگذار در بازارهای خوش آب و رنگ و پرجنب‌وجوش شهر، فرصتی مناسب برای آشنایی با فرهنگ و شیوه زندگی مردم خوش‌قلب آن است؛ بازارهایی مانند موارد زیر:

  • بازارهای هفتگی
  • بازار روز
  • پاساژ تقوی
  • پاساژ امیر
  • پاساژ کارن

برای آشنایی بیشتر، مقاله معرفی مراکز خرید فومن را مطالعه کنید.

اقامت در فومن

چند مغازه در کنار هم رو به روی یک مسجد، مردم در حال عبور و خربد از مغازه ها
آشنایی با روش‌های اقامت در شهر کلوچه‌های خوشمزه

یکی از مهم‌ترین مواردی که قبل از سفر باید درباره آن تصمیم‌گیری کنید، محل اقامت است. به‌طور حتم اقامت در یک محل امن و راحت، خاطره خوش ‌سفر را به یادماندنی‌تر می‌کند.

در این دیار، اقامتگاه‌های زیادی برای مسافران تدارک دیده شده است. با این حال اگر در فصل شلوغ و پرگردشگر قصد سفر دارید، ممکن است پیدا کردن اقامتگاه مناسب کمی دشوار باشد؛ اما نگران نباشید، اتاقک با اجاره ویلا و سویئت در فومن، همیشه کنار شما مسافران عزیز است.

راه‌های دسترسی به شهر فومن

جاده با پیچ ی تند در منطقه ای سر سبز
بررسی راه‌های دسترسی به این شهر

یکی از موارد مهم برای مسافران به هر مقصدی، مسیر دسترسی به آن است.

برای سفر با خودروی شخصی و از سمت رشت، دو جاده تالش به فومن یا سراوان به فومن بهترین مسیر جاده‌ای هستند. فاصله رشت تا فومن با ماشین شخصی حدود 30 دقیقه زمان می‌برد.

اگر از تهران به سمت گیلان و این شهر عازم هستید، با هواپیما یا قطار می‌توانید به رشت بروید و از آنجا خود را با اتوبوس یا تاکسی به فومن برسانید. البته اگر از تهران عازم این منطقه هستید، می‌توانید با اتوبوس هم خودتان را برسانید.

نکاتی که در سفر به فومن باید بدانید

  • در دو فصل بهار و پاییز که مسافران زیادی در این شهر هستند، اقامتگاه خود را از قبل رزرو کنید.
  • پیش از سفر با خودروی شخصی، از سلامت فنی ماشین مطمئن شوید و شرایط جوی و ترافیک جاده را استعلام کنید.
  • داروهای ضروری را فراموش نکنید.
  • موقع بازدید از جاذبه‌های طبیعی، مراقب محیط‌زیست باشید.
  • اگر در تابستان به این منطقه رفتید، کرم ضد آفتاب و پماد دفع حشرات همراه داشته باشید.
  • در سفر به هر شهری، به شیوه زندگی مردم و عقاید آن‌ها احترام بگذارید.

سخن آخر

در این مقاله به فومن، شهر مجسمه‌ها و کلوچه‌های خوشمزه سفر کردیم. با تاریخچه و جاذبه‌های آن آشنا شدیم و یک شکم گردی جانانه در رستوران‌های آن داشتیم. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، توصیه می‌کنیم همه بخش‌های این مقاله را با دقت بخوانید تا بعداً پشیمان نشوید.

اتاقک، سفر خوشی را برای شما آرزو می‌کند.

سؤالات متداول

ارتفاع فومن از سطح دریا چقدر است؟

ارتفاع این شهر از سطح آب‌های دریای آزاد، 3 متر است.

شهرهای اطراف فومن کدامند؟

این شهر از شمال با صومعه‌سرا و ماسال، از غرب با خلخال و ماسوله، از جنوب با طارم و از شرق با شهر رشت و شفت همسایه است.

فومن کدام استان است؟

فومن یکی از شهرهای غربی استان گیلان است.

4/5 - (22 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بسیار عالی و زیبا فومن شهر قدیمی و جالبی باید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *