شهرها

کلاردشت کجاست؟ | سبزترین شهر شمال ایران

کلاردشت یکی از شهرهای زیبای استان مازندران و مرکز شهرستان کلاردشت است. این شهر با داشتن آب و هوای خنک و پاک و جاذبه‌های طبیعی بسیار به شهرت رسیده است و هر ساله تعداد زیادی گردشگر و مسافر به این شهر سفر می‌کنند. کلاردشت در حدود سه ساعت با تهران و کمتر از یک ساعت با دریا فاصله دارد. در این مطلب از اتاقک به معرفی این شهر پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

کلاردشت کجاست؟

کلاردشت یکی از شهرهای استان مازندران است که حدود ۵۰ کیلومتر با شهر چالوس فاصله دارد.

این شهر، دشتی بزرگ در میان کوهستان‌های البرز است. ارتفاع این شهر از سطح دریا به 1250 متر می‌رسد و از جمله شهرهایی محسوب می‌شود که در طول سال هوای غیر شرجی و خنک دارد. این یکی از مزیت کلاردشت نسبت به شهرهای مازندران از جمله چالوس، کلارآباد و متل قو است. این دیار از جهات مختلف به عنوان یک شهر توریستی مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته که مهم‌ترین آن‌ها طبیعت سرسبز، جنگل‌های انبوه، کوه‌های سربه‌فلک کشیده، مردمان مهربان و مهمان‌نواز و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی است. اغلب مردم مازنی بوده و آداب‌ورسوم این منطقه را دارند. البته از حدود 30 سال پیش برخی از مردم کردنشین به این ناحیه کوچ کرده‌اند و در نتیجه شاهد مردمانی هستیم که با لهجه کردی در این منطقه صحبت می‌کنند.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

تاریخچه

اسناد تاریخی این منطقه نشان می‌دهد که نام قبلی این منطقه، کلار بوده که هم‌اکنون بقایای آن شهر قدیمی در تپه کلار به چشم می‌خورد. این تپه در روستای لاهور قرار دارد و در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

این منطقه در دوران پهلوی و قاجار بسیار موردتوجه شاهان و درباریان برای تفریح و گردش بوده است. از یافته‌های تپه اجابیت پیداست که قدمت این شهر به ۴ هزار سال پیش می‌رسد.

از طرفی، جام طلایی پیدا شده در شهر نیز نشان می‌دهد که قدمت آثار تاریخی این شهر به ۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. این جام هم‌اکنون در موزه ایران باستان تهران نگهداری می‌شود. جالب است بدانید که در گذشته این شهر دارای دشت‌های وسیع و باتلاقی فراوانی بوده که در آن غوک و وزغ بسیاری زندگی می‌کرده‌اند. اصلا علت نامگذاری این شهر به کلاردشت هم به همین دلیل است چرا که کلار به معنی غوک و وزغ است و برای همین به این منطقه کلاردشت می‌گویند.

آداب‌‌ و‌ رسوم

بدون‌شک آداب‌ورسوم مناطق شمال هم درست به اندازه طبیعت آن جذاب و اصیل هستند. در کلاردشت هم مانند دیگر شهرهای شمالی رسومی جریان دارد که خوشبختانه مردم محلی برای حفظ آن‌ها تلاش می‌کنند. مثلا در اواسط اسفند، مراسمی به نام جنگ تخم‌مرغ برگزار می‌شود که در آن جوان‌ها با شکستن تخم‌مرغ‌های هم مسابقه برگزار می‌کنند. در نهایت برنده، همه تخم‌مرغ‌های باقیمانده را صاحب می‌شود!

از طرفی، در بعضی روستاهای کلاردشت مثل روستای کلنو، سه چهارشنبه‌سوری برگزار می‌شود به نام‌های کُله چهارشنبه‌سوری، خاله چهارشنبه‌سوری و چهارشنبه آخر سال که در این سه شب مردم شمع‌های دست‌ساز در گوشه و کنار روستا روشن می‌کنند و از روی دسته کاه‌های آتش زده، می‌پرند. برای شام هم معمولا یک غذای پلویی می‌خورند تا خانه‌شان در طول سال برکت داشته باشد.

مراسم سمنو پزان، عیدی تازه عروس‌ها، شام شب سال نو و مراسم نوعید نیز از دیگر آداب‌ورسوم کلاردشتی‌ها در ایام نوروز است.

اقتصاد کلاردشت

اغلب مردم این شهر گله‌دار و کشاورز هستند. آن‌ها از کار در شالیزارها، زمین‌های کشاورزی و تولید لبنیات از دام‌های‌شان کسب درآمد می‌کنند. اما گردشگری هم در اقتصاد این منطقه نقش مهمی ایفا می‌کند. برگزاری تورهای گردشگری، اجاره اقامتگاه‌ها و خدمات مربوط به غذا و رستوران، منابع درآمدی مناسبی را برای مردم بومی ایجاد کرده است. البته هنرمندان کلاردشتی نیز با فروش دست‌سازه‌های خود در بازارهای محلی به اقتصاد خانواده و از همه مهم‌تر این شهر کمک می‌کنند.

بهترین محله‌های کلاردشت

در بین گردشگران محله‌های کلاردشت محبوبیت زیادی دارند. برخی از این محله‌ها برای اجاره یا رزرو ویلا و سوئیت بسیار مناسب هستند. در زیر مهم‌ترین محله‌های این دیار را معرفی کرده‌ایم:

حسن کیف

مرکز بخش شهری شهرستان کلاردشت، حسن کیف نام دارد. تمام ادارات و بانک‌ها در این قسمت قرار دارند و بخش اعظمی از جنوب کلاردشت را محله حسن کیف شامل می‌شود. این محله به چهار زیر بخش به نام‌های نصیری، گرکپس، مدرس و محله قدیمی تقسیم می‌شود.

منطقه دوبال

منطقه دوبال یکی از مهم‌ترین محله‌های این شهر برای گردشگران و بومیان محسوب می‌شود. اغلب ویلاهای نوساز این شهر در این منطقه قرار دارند. به طور کلی منطقه دوبال، منطقه اعیان‌نشین و لوکس است که در میان محله اجابیت و مجل قرا گرفته است. اگر به دنبال مکان مناسب و ساکت می‌گردید، این منطقه مکان مناسبی برای اجاره ویلا در کلاردشت است.

روستای مجل

جنگلی روی قله کوه و جنگل ابر در حال تشکیل روی جنگل ، پایین کوه اتاقک های چوبی برای نشستن بنا شده
جنگل مجل یکی از جاذبه‌های دیدنی بسیار زیبا و آرام کلاردشت است که در روستای مجل قرار گرفته است.

از محله‌های غربی شهرستان کلاردشت می‌توان به روستا و جنگل مجل اشاره کرد. اغلب گردشگران مجل را به نام جنگل مجل می‌شناسند و در این منطقه ویلا یا اقامتگاه رزرو می‌کنند. اما این جنگل به اندازه جنگل‌های دیگر کلاردشت در میان بومیان محبوبیت ندارد. جنگل مجل در انتهایی‌ترین نقطه غربی قرار گرفته و مسیر پیاده‌روی بسیار دیدنی دارد.

رودبارک

رودبارک یکی از محله‌های کوهستانی این دیار است که مناظر و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی را به شما هدیه می‌دهد. برای رفتن به علم‌کوه باید به رودبارک بروید. یخچال‌های طبیعی یکی از جاذبه‌های طبیعی رودبارک است. رودخانه جوشان سردآبرود نیز در این منطقه جریان دارد. آبشار آکاپل نیز در رودبارک و جنگل سردچال قرار گرفته است. این آبشار در امتداد رود سردآبرود قرار دارد و در غرب محله رودبارک منظره زیبایی را خلق کرده است. حوضچه‌های پرورش ماهی قزل‌آلا در رودبارک قرار دارد که می‌تواند برای ناهار خوشمزه در کنار رودخانه انتخاب خوبی باشد. مسجد محله رودبارک نیز دارای معماری منحصربه‌فردی است که با داشتن مساحت زیاد در حدود 200 مترمربع هیچ ستونی ندارد.

محله‌ های دیگر کلاردشت

از دیگر محله‌ها می‌توان به محله لاهو، محله ولبال، محله مکا و اجابیت اشاره کرد. محله اجابیت نیز برای اجاره ویلا و سوئیت مناسب است اما بهترین انتخاب، محله‌های رودبارک، دوبال و مجل هستند که امکانات و آرامش بیشتری به گردشگران ارائه می‌دهد.

آب‌ و هوای کلاردشت

برف زیادی روی زمین و خانه ها و کوهها نشسته است
آب‌وهوای این شهر زیبا معتدل و مطبوع است.

یکی از مزیت‌های کلاردشت، هوای معتدل آن است. این شهر برخلاف دیگر شهرهای شمالی تعداد روزهای شرجی بسیار کمی دارد. در بهار و پاییز هوای این شهر مطبوع و معتدل است و از شدت شرجی بودن هوا کاسته می‌شود. در این فصل‌ها، اغلب روزهای سال هوا بارانی است و دمای هوا در پاییز تا حدودی کاهش می‌یابد. در فصل تابستان به دلیل گرما و وجود درختان، به میزان شرجی بودن هوا افزوده می‌شود. در فصل زمستان اما هوای کلاردشت بسیار سرد و با بارش برف می‌شود.

بهترین فصل سفر به کلاردشت

بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار و تابستان است.

با توجه به آب‌وهوای کلاردشت، بهترین فصل سفر به این شهر، فصل بهار و تابستان است. اما اگر می‌خواهید زیباترین حالت کلاردشت و جنگل‌های اطرافش را مشاهده کنید، سفر در پاییز را فراموش نکنید. در این فصل دمای هوا کاهش می‌یابد اما طبیعت بسیار زیبا و دیدنی می‌شود. اما اگر در فصل زمستان به این شهر سفر کردید، وسایل مورد نیاز سفرهای زمستانی از جمله زنجیر چرخ و لباس‌های زمستانی را همراه داشته باشید.

اجاره ویلا کلاردشت با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاذبه‌های دیدنی‌ کلاردشت

جاهای دیدنی کلاردشت بسیار متنوع هستند. بسیاری از آن‌ها در طبیعت زیبای این شهر دیده می‌شوند و برخی نیز جزء آثار تاریخی این منطقه به حساب می‌آیند. در ادامه به مهم‌ترین دیدنی‌های این دیار اشاره خواهیم کرد.

دهکده مازیچال

دهکده مازیچال بنا شده در کوهستان و روی یک دره که در کنار آن یک جنگل بزرگ قرار دارد
دهکده مازیچال، یکی از جاهای دیدنی‌ و باصفا است که در ارتفاعات این شهر واقع شده است.

یکی از دیدنی‌های کلاردشت، دهکده مازیچال است. این روستای کوچک در ارتفاعات این منطقه قرار دارد و در زمانی که هوا ابری‌ست، روستا به اقیانوس ابر تبدیل می‌شود. در مازیچان، ویلاها و اقامتگاه‌های بومگردی متعددی وجود دارد ولی اگر اهل کمپینگ هستید، می‌توانید با تجهیزات مناسب به این روستا سفر کنید.

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت بین چند کوه قرار دارد
دریاچه ولشت در بهار و پاییز بسیار دیدنی می‌شود.

یکی از دریاچه‌های اطراف این دیار، دریاچه ولشت است. این دریاچه برای شنا، قایق‌سواری و ماهی‌گیری بسیار مناسب می‌باشد. حتی اگر می‌خواهید زمانی را در آرامش بگذرانید، می‌توانید در کنار دریاچه بنشینید و از صدای طبعیت لذت ببرید. ولشت در پاییز و بهار بسیار زیبا می‌شود و همچنین در زمستان آب دریاچه یخ می‌زند.

علم کوه

یکی از صخره های علم کوه
علم‌کوه بلندترین کوه ایران، بعد از قله دماوند است.

علم‌کوه بعد از قله دماوند، بلندترین کوه ایران است که در جنوب دریای مازندران قرار گرفته است. صعود به علم‌کوه کار راحتی نیست و نیاز به تخصص و تجهیزات کافی برای کوه‌نوردی دارد. یکی از دیدنی‌های جالب در علم‌کوه، سنگ سماور است. سنگ سماور تخته سنگی بزرگ به صورت عمودی است که در مسیر صعود به قله قرار دارد. این تخته سنگ به حالت ایستاده بر سطح کوچکی در شیب‌کوه قرار گرفته و بسیار دیدنی و زیباست.

کاخ اجابیت

کاخ اجابیت الگو گرفته از معماری اروپایی
کاخ اجابیت یکی از جاذبه‌های تاریخی هست که از دوران پهلوی به یادگار مانده است.

یکی از جاذبه‌های تاریخی، کاخ اجابیت است. این کاخ در زمان پهلوی ساخته شد و در حدود 70 الی 80 سال از زمان ساخت آن می‌گذرد. معماری کاخ از معماری اروپا الهام گرفته شده و کاخ در میان درختان زیبای شمال قرار دارد.

سیاه بیشه

خانه های روستای سیاه بیشه از یک سمت به کوه و از یک سمت به دریاچه ختم میشوند
سیاه بیشه روستایی زیبا با طبیعتی پوشیده از مه، در دل منطقه واقع شده است.

سیاه بیشه یکی زیباترین مناطق ایران است که در میان جنگل‌های شمال جاخوش کرده است. این منطقه در روزهای بارانی پوشیده از مه می‌شود و فضای وهم‌آلود و زیبایی را ایجاد می‌کند. در این منطقه، محدوده شکار ممنوع سیاه بیشه نیز قرار گرفته که وسعتی در حدود 9000 هکتار دارد.

امامزادگان کلاردشت

آستان امامزادگان سید حسن، سید حسین و سیده خیرالنساء (علیهم السلام) یکی از جاذبه‌های فرهنگی محسوب می‌شوند. این امامزادگان از نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام هستند و کسانی که قصد زیارت و اقامت در این زیارتگاه را دارند، می‌توانند از امکاناتی مانند زائرسرا و سرویس بهداشتی آن استفاده کنند.

دریاچه حصارچال

دریاچه حصارچال- ازجاهای دیدنی کلاردشت
دریاچه حصار چال از دریاچه‌های فصلی این دیار است که در فصل تابستان و اوایل پاییز می‌توانید آن را ببینید.

دریاچه حصار چال، دریاچه‌ای فصلی است که در فصل تابستان و اوایل پاییز ایجاد می‌شود. آب این دریاچه بسیار زلال و شفاف است و از ذوب شدن یخچال‌های دامنه کوه ایجاد می‌شود. برای رسیدن به این دریاچه زیبا می‌توانید از طریق دشت حصار چال به آن‌جا بروید و در حدود 40 دقیقه نیز کوهپیمایی کنید. دریاچه حصار چال در مسیر علم کوه قرار داشته و کوهنوردان در مسیر صعود خود به قله در این مسیر اتراق می‌کنند.

سوغات و صنایع دستی کلاردشت

قالی‌های دستباف از محبوب‌ترین سوغاتی‌ها و صنایع دستی این دیار به حساب می‌آیند.

صنایع دستی کلاردشت به مانند جاذبه‌ها و دیدنی‌های این شهر بسیار مشهور و در میان گردشگران محبوب است. یکی از معروف‌ترین صنایع دستی این شهر، قالی است. از دیرباز کارگاه‌های قالی‌بافی در این شهر و روستای مکارود به‌عنوان مرکز تولید قالی استان مازندران محسوب می‌شدند. طرح‌ها و نقشه‌های قالی‌های کلاردشت از طبیعت و فرهنگ این منطقه برگرفته شده و بسیاری از این نقشه‌ها در ذهن زنان و بافندگان باقی مانده است. در برخی از نمونه‌های اصیل، رنگرزی نیز به‌صورت سنتی انجام می‌شود. قالی می‌تواند انتخاب عالی به عنوان سوغات این شهر محسوب گردد.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی کلاردشت را مطالعه کنید.

اما اگر برای دوستان و آشنایان خود می‌خواهید سوغاتی تهیه کنید، بهتر است به سراغ شیرینی‌های خوشمزه این شهر بروید. کلوچه‌ها و انواع نان‌های محلی می‌توانند سوغات جذابی در سفرتان به این شهر باشند. همچنین زیورآلاتی که زنان و دختران تهیه می‌کنند، سوغات دیگری از این دیار است که در بازارهای روز و بازارهای صنایع دستی می‌توانید، پیدا کنید.

مراکز خرید کلاردشت

بازارهای هفتگی کلاردشت
کلاردشت ازجمله شهرهایی است که هم بازار روز و هم مراکز خرید متنوعی دارد.

بازار روز و بازار ترکمن‌های کلاردشت از جمله بازارهای سنتی هستند که انواع اجناس محلی، سوغات و صنایع دستی این شهر را برای فروش عرضه می‌کنند. پنجشنبه‌بازار کلاردشت نیز دارای شهرت زیادی بوده و از جمله بازارهای قدیمی و سنتی این شهر محسوب می‌شود. فروشندگان زیادی از نقاط مختلف استان مازندران صبح زود بساط خود را به این بازار آورده و انواع کالا و محصولات کشاورزی خود را به فروش می‌رسانند.

انواع مواد لبنی، میوه و سبزی‌های محلی با رنگ و بوی بی‌نظیر در این بازار به چشم می‌خورد. فضای این بازار بسیار زیبا و به‌یادماندنی است که در کنار لهجه شیرین زنان و مردان مازنی و انواع محصولات محلی بسیار دلنشین‌تر نیز می‌شود. در کلاردشت برای گردشگران و افراد بومی، بازارهای سنتی، پاساژ و مراکز خرید مدرن بسیاری نیز ساخته شده‌ است. مرکز خرید الماس، مرکز خرید شقایق واقع در خیابان جهان آرا، پاساژ میلاد نور (بازار و مرکز خرید) در خیابان شهید کریمی نژاد و مجتمع تجاری لیوسان در بلوار امام خمینی نیز از دیگر بازارها و مراکز خرید کلاردشت هستند.

غذاهای محلی کلاردشت

غذاهای محلی کلاردشت
در این بهشت گمشده ایران می‌توانید غذاهای خوشمزه شمالی را نوش‌جان کنید.

کلاردشت مازندران یا بهشت گمشده ایران هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. یکی از جاذبه‌های اصلی سفر به شمال، تست کردن غذاهای محلی این منطقه محسوب می‌شود. بسیاری از غذاهای محلی بر اثر زندگی مسالمت‌آمیز با طبیعت شکل گرفته است. برای طبخ آش‌ها، خوراک‌ها، خورشت‌ها و دسرهای این منطقه نیاز به مواد اولیه بومی است. از مهم‌ترین غذاهای محلی این شهر زیبا می‌توان به کباب ترش، کته کباب، مرغ ترش محلی، انارپیچ، میرزا قاسمی و باقلی پلو اشاره کرد.

رستوران‌های کلاردشت

معرفی سه مورد از بهترین رستوران‌های کلاردشت

اگر در سفرتان به کلاردشت دلتان خواست سری به رستوران‌های این شهر بزنید و خود را مهمان غذاهای خوشمزه این دیار بکنید، نگران نباشید در جای جای این شهر رستوران‌های متعددی با فضای دنج و غذاهای خوشمزه آماده میزبانی از شماست.

اسماعیل سرآشپز

اسماعیل سرآشپز، یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین غذاخوری‌های این دیار است که بالاتر از میدان اصلی حسن کیف قرار گرفته است. این غذاخوری فضای داخلی بسیار زیبا و دنجی دارد. در کنار فضای داخلی، منوی غذای رستوران اسماعیل سرآشپز نیز بسیار متنوع است و شامل انواع غذاهای ایرانی و شمالی ازجمله ماهی کباب، باقلاقاتوق، میرزا قاسمی و انواع کباب می‌شود. اگر به این منطقه سفر کردید حتما سری هم به اسماعیل سرآشپز بزنید و از غذاهای خوشمزه آن نوشجان کنید.

آدرس: مازندران، کلاردشت، بالاتر از منطقه حسن کیف

ساعت کاری: همه روزه از ساعت 12 ظهر الی 12 شب.

شماره: 01152623731

خلیفه

خلیفه یکی دیگر از رستوران‌های معروف این شهر است که به داشتن فضای دنج و دلنشین و همچنین غذاهای متنوع و باکیفیتش معروف است. این غذاخوری انواع غذاهای ایرانی و فست‌فود را ارائه می‌دهد و برای صرف نهار یا شام انتخاب بسیار مناسبی است.

آدرس: استان مازندران، کلاردشت، بلوار پاسداران، بعد از دادگستری

ساعت کاری: همه روزه از ساعت 11 صبح الی 1 بامداد.

شماره تماس: 52629293-011

گیلدا

گیلدا یکی از رستوران‌های محلی و باکیفیت کلاردشت است که در آن‌جا می‌توانید انواع غذاهای خوشمزه‌ی شمالی ازجمله مرغ ترش، باقلاقاتوق و غیره را پیدا کنید. غذاهای این مجموعه همگی از مواد غذایی طبیعی و تازه تهیه می‌شوند و در یک محیط دنج و باصفا برای مهمانان سرو می‌شوند. گیلدا دارای پارکینگ است و در بعضی از شب‌ها در این غذاخوری موسیقی زنده نیز اجرا می‌شود. اگر خوش شانس باشید، می‌توانید در کنار صرف غذا از موسیقی زنده نیز لذت ببرید.

آدرس: مازندران، کلاردشت، روبه‌روی جایگاه بنزین، جنب سوپرسوغات حیدربابا

اقامت در کلاردشت

با توجه به گردشگرپذیر بودن این منطقه، نگرانی در زمینه اقامت وجود ندارد. تعداد هتل‌های این شهر زیاد نیست؛ بنابراین در کلاردشت نمی‌توان به سراغ هتل رفت، اما مهم‌ترین گزینه‌های اقامتگاهی این شهر، ویلاها و اقامتگاه‌های بومی است. اقامتگاه‌های بومگردی در این دیار تنوع بسیار بالایی دارند و براساس سلیقه و سبک سفر خود می‌توانید انتخاب و رزرو کنید. ویلاهای کلاردشت نیز از تنوع بالای برخودار هستند. برخی از این ویلاهای در میان جنگل ساخته شده‌اند و امکانات لوکس و مدرنی دارند. برای رزرو اقامتگاه‌های بومگردی یا ویلا به راحتی می‌توانید به سراغ وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های اجاره ویلا یا اقامتگاه‌های بومگردی بروید.

راه‌های دسترسی به کلاردشت

جاده ای درون کوهستان جنگلی
کلاردشت ازجمله شهرهای نزدیک به تهران است که حدود 190 کیلومتر با پایتخت فاصله دارد.

فاصله کلاردشت تا تهران در حدود 190 کیلومتر است که جزء شهرهای نزدیک به استان تهران محسوب می‌شود. با حدود 3.5 ساعت رانندگی از تهران می‌توان به این شهر رسید. یکی از مسیرهای دسترسی به این دیار، جاده زیبای چالوس است. در این جاده، قبل از رسیدن به چالوس باید به سمت کلاردشت تغییر مسیر داد.

مسیر دیگر برای رسیدن به این شهر که به نسبت جاده چالوس طولانی‌تر اما خلوت‌تر است، جاده هزار است. جاده هراز از سمت آمل، محمودآباد، نور و چالوس به کلاردشت می‌رسد. اما اگر از غرب کشور راهی سفر می‌شوید، می‌توانید از رامسر یا رشت خود را به این شهر برسانید. در این مسیر، جاده عباس‌آباد به کلاردشت را خواهید دید که یکی از زیباترین مسیرهای گردشگری ایران محسوب می‌شود.

امکان سفر ریلی به این دیار وجود ندارد و نزدیک‌ترین ایستگاه راه‌آهن به این شهر، در سوادکوه قرار دارد. بعد از رسیدن به سوادکوه باید باقی مسیر را با تاکسی  طی کنید. برای سفر هوایی به این شهر نیز باید به نمک‌آبرود یا نوشهر بروید. از نوشهر و نمک‌آبرود هم با یک ساعت و نیم رانندگی می‌توانید به کلاردشت برسید.

پرسش‌های متداول

ارتفاع کلاردشت از سطح دریا چقدر است؟

ارتفاع کلاردشت از سطح دریا 1250 متر است.

جنگل کلاردشت کجاست؟

جنگل مجل کلاردشت در نزدیکی روستای مجل و در 6 کیلومتری غرب حسن کیف واقع شده است.

3.6/5 - (10 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *