شهرها

اسالم کجاست | سفر به بهشت روی زمین

اسالم زیباترین و سرسبزترین شهر در غرب گیلان است؛ شهری که باوجود نزدیکی به دریا، هوای آن شرجی نیست و طبیعت هر آن چیزی را که در چنته داشته، خرج این نقطه رؤیایی و بی‌نظیر کرده است. از سواحل پر درخت و جنگل‌های انبوه گرفته تا جاده‌ای حیرت‌انگیز و مه‌آلود که هوش از سرتان می‌برد.

همچنین این ناحیه، شهر قصه‌های جلال آل احمد است. این نویسنده پرآوازه کشورمان، برای چندین سال متمادی در این شهر زیبا سکونت داشت. علاوه بر این، فیلم‌های فاخر سینمای ایران، مثل فیلم پرهزینه‌ی حضرت سلیمان، اینجا ساخته شده است.

اگر مشتاق سفر به این منطقه شگفت‌انگیز هستید، با ما همراه باشید.

اسالم کجاست؟

اسالم کجاست
این شهر ییلاقی، در غرب استان گیلان قرار دارد.

اسالم از توابع شهرستان تالش در غرب گیلان است. این شهر از شمال به تالش، از جنوب به جنگل گیسوم، از شرق به دریای خزر و از غرب به شهر خلخال محدود می‌شود. خوب است بدانید که این شهر کوچک گیلان، در جوار استان اردبیل قرار دار‌د. همچنین گذر رودی به نام «ناورود»، این شهر را به دو بخش تقسیم می‌کند که درنهایت به دریای خزر منتهی می‌شود.

فرهنگ و آداب و رسوم اسالم

فرهنگ و آداب و رسوم اسالم
اهالی اینجا، به زبان تالشی صحبت می‌کنند.

مردم محلی این شهر، مسلمان هستند و به زبان تالشی صحبت می‌کنند. اهالی اینجا روزهای مهم سال مثل جشن نوروز، شب یلدا و مراسم مذهبی مانند عزاداری تاسوعا و عاشورا را به شیوه خاص خودشان برگزار می‌کنند.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

روستاهای اسالم

ازنظر تقسیمات کشوری، بخش اسالم شامل سه دهستان اسالم، خاله سرا و خرجگیل می‌شود.

اقتصاد اسالم

معرفی اسالم
بیشتر مردم این منطقه به دام‌پروی، زنبورداری و فروش صنایع دستی مشغول هستند.

بیشتر مردم این خطه، عشایری هستند که در فصل گرما به آن کوچ می‌کنند؛ به همین خاطر پایه اصلی اقتصاد این ناحیه، دام‌پروری و زنبورداری است. در سال‌های اخیر و با استقبال گردشگران از این منطقه، شغل‌های مربوط به این حوزه مثل فروش صنایع دستی، اجاره اقامتگاه و … هم رونق گرفتند.

آب و هوای اسالم

آب و هوای اسالم
نمایی از زمستان سفیدپوش این شهر

آب و هوای این ناحیه به دلیل قرار گرفتن آن در ارتفاعات زیاد، سرد و پر بارش است؛ طوری که حتی در وسط تابستان نیز به لباس گرم احتیاج خواهید داشت. در زمستان نیز برف و سرما به حدی است که جاده‌ منتهی به شهر را مسدود می‌کند‌. با این اوصاف می‌توان گفت از اواسط بهار تا اوایل پاییز، هوای ناحیه معتدل و مطبوع است.

بهترین زمان سفر به اسالم

بهترین فصل سفر به اسالم
بهترین فصل سفر به این شهر، اواسط بهار تا اوایل پاییز است.

اگر می‌خواهید از هوای گرم و سوزان تابستان فرار کنید، به این نقطه از کشور پناهنده شوید تا از نسیم خنک کوهستانی آن لذت ببرید. علاوه بر  این، سرسبزی و شکوفایی منطقه در فصل بهار و هزار رنگ شدن جنگل‌های آن در فصل پاییز، فرصت سفر به بهشت موعود را برای شما به ارمغان می‌آورد. این دو فصل زیبا با بارش‌های فراوان، اوج لذت سفر را به گردشگران هدیه می‌دهند.

جاهای دیدنی اسالم

جاذبه های دیدنی اسالم
تصویری زیبا از طبیعت جادویی اسالم

سفر به این ناحیه بهشتی، خاطرات گردش در دلِ جنگل‌های انبوه و جاده‌ای رؤیایی را برایتان رقم خواهد زد. در ادامه این بخش به چند مورد از جاهای دیدنی‌ اسالم اشاره می‌کنیم.

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال
این جاده در جهان، نظیر ندارد.

این جاده با جنگل‌ها، کوه‌ها، دشت‌ها و ییلاقات احاطه شده است و بهترین جا برای هم‌نشینی با طبیعت گیلان است. جاده‌ای ۷۰ کیلومتری که دو استان گیلان و اردبیل را به هم پیوند می‌دهد و نزدیکی آن به دریای خزر و طبیعت گیلان، سبب شده است که سرسبزی و طراوتی منحصربه‌فرد داشته باشد. باران و مه میراث مادر گیلانی و سرما و خنکی کوهستان میراث پدری اردبیلی است که زیبایی این جاده را با کمک هم پدید آورده‌اند.

جنگل اسالم

جنگل اسالم
اگر بخواهید کل این جنگل را ببینید، باید 20 ساعت جنگل‌نوردی داشته باشید.

این جنگل، نه‌فقط در گیلان، بلکه در کل ایران بی‌نظیر و تک است. درختان سر به فلک کشیده‌ی آن، فقط اجازه عبور باریکه‌های نور را می‌دهند و کل جنگل در رطوبت و طراوت غرق است و تنه ضخیم درختان، حکایت از سال‌های طولانی عمرشان دارند. مسیر پیاده‌روی در این جنگل انبوه حدود ۲۰ ساعت طول می‌کشد و در طول راه، چشمه‌های آب خروشانی وجود دارد‌.

جنگل و ساحل گیسوم

جنگل گیسوم
جنگل گیسوم شما را به ساحل اسالم می‌رساند.

جنگل پر دار و درخت گیسوم، از بهترین و مشهورترین جاذبه‌های گردشگری گیلان است. از میان این جنگل انبوه، جاده‌ای می‌گذرد که عبور از آن لذتی وصف‌ناپذیر را به شما هدیه می‌کند. فاصله جنگل با ساحل و دریا به‌قدری کم است که  بلافاصله پس از عبور از جنگل، به دریای پهناور خزر خواهید رسید.

در جنگل و ساحل گیسوم، کافه و رستوران‌های مختلفی وجود دارند که شما را به نوش جان کردن یک غذای حسابی دعوت می‌کنند. اسب‌سواری، پاراگلایدر و قایق‌سواری نیز از دیگر تفریحاتی است که می‌توانید در میعادگاه جنگل و دریا انجام دهید.

دشت شقایق

دشت شقایق
نمایی کارت پستالی از دشت شقایق در شهر بهشتی ایران

در ییلاقی به نام کرمون، دشتی وسیع از گل‌های شقایق سرخ وجود دارد که زیبایی آن‌ها چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. همچنین رودی باریک از کنار این گل‌ها می‌گذرد که طراوت و سرسبزی دشت را در هر موقع از سال، تضمین می‌کند. اگر هوس اتراق و اقامت در این ییلاق را کردید، حتماً لباس گرم به همراه داشته باشید.

ییلاق اسبه هونی

ییلاق اسبه هونی یکی دیگر از زیباترین ییلاقات گیلان است که در دهستان خرجگیل قرار دارد. مه، ابر، چشمه‌ای با آب گوارا و مراتع سرسبز، این منطقه را به بهشت گردشگری تبدیل کرده است. در ییلاقات اسبه هونی عشایر را خواهید دید که در خانه‌های موقتی‌شان مشغول کار و زندگی هستند و محصولات دامی تازه و باکیفیت تولید می‌کنند. در این منطقه می‌توانید در خانه‌ای کاملاً روستایی که با گردسوز و چراغ‌نفتی گرم می‌شود، چند روزی را سپری کنید و خاطرات سفری به‌یادماندنی و متفاوت را به خاطر بسپارید.

خانه جلال آل احمد

خانه جلال آل احمد اسالم
نویسنده شهیر ایران، سال‌ها در این شهر زندگی کرد.

یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر خانه نویسنده و متفکر بزرگ ایرانی، جلال آل احمد است. این نویسنده مشهور، سال‌های پایانی عمرش را در این دیار سپری کرد و از طبیعت این منطقه برای خلق برخی از آثارش بهره گرفت.

روستای ناو

روستای ناو
در خانه‌های روستایی اینجا، هنوز تنور خانگی وجود دارد.

روستای ناو، روستایی با درختان چند صدساله و خانه‌هایی با بافت قدیمی و سنتی گیلانی است. اگر دلتان می‌خواهد در دهکده‌ای سرسبز به دور از هر گونه آلودگی، چند روزی را به استراحت و تفریح بپردازید، ناو بهترین گزینه است؛ این منطقه به‌واسطه فاصله زیاد از دریا هوای خنکی دارد و همچنین به دلیل دوری از ارتفاعات اردبیل، شدت سرما ناراحت‌کننده نیست. جالب است بدانید که در خانه‌های روستایی اینجا، هنوز هم تنورهای خانگی وجود دارد و می‌توانید از ساکنان آن، نان محلی بخرید.

تالاب الالان

در منطقه نجف ویشه، روستایی به نام الالان با حدود 200 متر فاصله از دریا وجود دارد. این روستا در ۷ کیلومتری شهر واقع شده و دارای ۷۲ هکتار جنگل است.

درختان میوه مختلفی در این منطقه وجود دارند که شامل خرمالو، ازگیل، انار جنگلی و انواع تمشک می‌شود. جانوران ساکن آن نیز، مار آبی، لاک‌پشت برکه‌ای، خفاش، گربه جنگلی، شغال و پرندگان مختلفی هستند که محل اصلی جوجه آوری‌ آن‌ها، تالاب الالان است. اگر از دوستداران حیوانات هستید به این تالاب سر بزنید و چندساعتی در حاشیه آن اتراق کنید.

سوغات و صنایع‌ دستی اسالم

سوغات اسالم
تصویری زیبا از بانوان هنرمند این خطه در حال ساخت گمج

سفر به شهرهای گیلانی با خوردن خوراکی‌های خوشمزه و گشت‌وگذار در بازارهای صنایع دستی آن، حس و حال بی‌نظیری را در شما به وجود می‌آورد. این شهر هم مثل دیگر شهرهای گیلانی، دارای خوراکی‌هایی است که اغلب آن‌ها به دست عشایر منطقه تهیه می‌شوند. طعم عسل طبیعی، کره و لبنیات محلی و  نان سنتی را بچشید تا لذت سفر به جانتان بنشیند. از سوی دیگر اهالی هنرمند این ناحیه، محصولات کم‌نظیری را تولید می‌کنند که شهرت آن‌ها فرا منطقه‌ای است. محبوب‌ترین صنایع دستی و سوغات اسالم، گلیم و سفال است و تولید چوب و کاغذ نیز در این منطقه رواج دارد. معمولاً سفال‌های این منطقه، بدون لعاب هستند؛ اما نوعی ظرف با نام «گمج» ساخته می‌شود که لعاب سبزرنگی دارد و همرنگ طبیعت زیبای شمال کشور است. گمج مانند یک قابلمه است که برای درست کردن یک خورشت خوشمزه گیلانی، فوق‌العاده خواهد بود.

غذاهای محلی اسالم

غذاهای محلی اسالم
کباب، میرزاقاسمی، آش دوغ محلی و آش رزین از معروف‌ترین غذاهای محلی این خطه هستند.

همین ابتدا بگوییم این شهر، بهشت کباب‌خورها است. اگر از کباب خوردن خسته نمی‌شوید، به این منطقه بروید؛ چراکه گوشت تازه برای کباب شدن در هر گوشه و کنار آن یافت می‌شود. کافی است به یکی از رستوران‌های محلی آن بروید تا طعم واقعی گوشت تازه بره را تجربه کنید. بعد از کباب هم نوبت به آش دوغ محلی می‌رسد که سنگینی غذای اصلی را بشوید. میرزاقاسمی و آش رزین هم از دیگر غذاهای اصیلی است که می‌توانید در رستوران‌های این منطقه پیدا کنید.

رستوران ‌های اسالم

این شهر چندین رستوران درجه‌یک با فضایی دل‌نشین دارد که در ادامه، به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

رستوران محلی توبا

یکی از باصفاترین رستوران‌های این شهر که خانم‌های محلی آن را اداره می‌کنند، رستوران توباست. در این رستوران انواع غذاهای گیلانی، کته کباب، چنجه و جوجه و غذاهای محلی و خانگی سرو می‌شود.

آدرس رستوران توبا: گیلان، اسالم، خیابان امام خمینی، بین خیابان نور و کوچه حجت

پلاکبابی مجید

یکی دیگر از رستوران‌های این شهر که در جاده رؤیایی معروف آن قرار دارد، پلا کبابی مجید است. در این رستوران، همان‌طور که از نامش پیداست، می‌توانید کباب تازه محلی درجه‌یک بخورید و دلی از عزا دربیاورید.

آدرس پلاکبابی مجید: گیلان، جاده اسالم به خلخال

برای آشنایی بیشتر، مقاله رستوران های اسالم را بخوانید.

رستوران عمو شجاع

اگر دوست دارید در این ناحیه بهشتی و جادویی، یک وعده صبحانه مفصل نوش جان کنید، رستوران عمو شجاع انتخاب خوبی است. البته در این رستوران، انواع کباب و غذاهای محلی هم سرو می‌شود و می‌توانید برای صرف ناهار و شام هم به آن سر بزنید.

آدرس رستوران عمو شجاع: گیلان، اسالم، جاده کمربندی، نرسیده به برنج‌کوبی مدرن صبا

مراکز خرید اسالم

بازار روز اسالم
شنبه‌بازار و یکشنبه‌بازار این شهر، شناخته‌شده‌ترین مراکز خرید آن هستند.

گشت‌وگذار در بازارهای رنگارنگ و سنتی، یکی از بهترین بخش‌های سفر به شمال کشور است. یکی از معروف‌ترین مراکز خرید این شهر، شنبه‌بازار قدیمی و سنتی آن است که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. روستاییان و اهالی، با حضور در این بازار هفتگی محصولات‌ کشاورزی و تولیدی خودشان را به مسافران عرضه می‌کنند. در یکشنبه‌بازار خلیف آباد نیز می‌توانید میوه‌های تازه چیده شده، برنج، سبزی، لباس محلی و ماهی‌های تازه را خریداری کنید.

علاوه بر این، در کنار جاده نیز محلیان صنایع دستی رنگارنگی مثل پیراهن‌های گل‌دار زنانه، حصیر، سبد و کلاه را به فروش می‌رسانند. همچنین می‌توانید از زنبوردارانی که در حاشیه کوه‌ها مشغول به کار هستند، عسل طبیعی درجه‌یک بخرید و سفرتان را به‌یادماندنی کنید. در این منطقه خبری از مجتمع‌ها و مراکز خرید پر زرق‌وبرق نیست؛ تنها چیزی که می‌توانید در این ناحیه ببینید، طبیعتی بکر و بازارهای سنتی است که به‌اندازه کافی دلبری می‌کنند.

اقامت در اسالم

اسالم زیبا
آشنایی با راه‌های اقامت در این منطقه

در سفر به شهری که زاده‌ی گیلان و اردبیل است، دلتان نمی‌خواهد به خانه برگردید؛ از لذت زندگی در یک خانه روستایی و خوردن بهترین غذاهای گیلانی گرفته تا دیدن آسمان پرستاره و شنیدن صدای پرندگان، همه و همه به شما می‌گویند که چند روز بیشتر در این بهشت موعود بمانید. اگر اهل ماجراجویی هستید، در سایت اتاقک پیشنهادهای بی‌نظری جهت اجاره کلبه‌ جنگلی در اسالم انتظار شما را می‌کشد. اگر صدای پای آب مستتان می‌کند، ویلایی در کنار رودخانه یا نزدیک ساحل اسالم (گیسوم)، اجاره کنید. در روستاها نیز می‌توانید انواع آپارتمان‌های مبله و سوئیت‌های ارزان و راحت را پیدا کنید.

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

راه‌ های دسترسی به اسالم

دسترسی به اسالم
برای بازدید از این منطقه، دو گزینه سفر با خودروی شخصی و سفر با اتوبوس، پیش روی شماست.

برای رسیدن به طبیعت اسالم گیلان، باید به سمت شمال کشور حرکت کنید. اگر مبدأ سفر را تهران فرض کنیم، باید از سمت کرج و قزوین به جاده‌ی رشت بروید. پس از رودبار و منجیل، وارد جاده‌ی فومن شده و با عبور از صومعه‌سرا و پونل، به سمت آستارا حرکت کنید. این مسیر حدود 450 کیلومتر است و ۸ ساعتی باید در راه باشید. باید بگوییم برای رسیدن به این ناحیه مه‌آلود، امکان استفاده از قطار و هواپیما وجود ندارد؛ چراکه هنوز ایستگاه راه‌آهن و فرودگاهی در این شهر ساخته نشده است. با این حال اگر خودروی شخصی ندارید یا نمی‌خواهید رانندگی کنید، کافی است از پایانه‌های اتوبوس‌رانی، بلیط اتوبوس تالش را بخرید.

نکاتی که در سفر به اسالم باید بدانید

  • اگر اهل کمپینگ نیستید، در زمان اوج سفر یعنی بهار و تابستان، اقامتگاهتان را از قبل رزرو کنید.
  • سفر به این منطقه پر بارش در فصل سرما به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.
  • پیش از این‌که به دل جاده بزنید، از شرایط جوی و ترافیک باخبر شوید.
  • داروهای ضروری و لباس گرم را فراموش نکنید.
  • طبیعت این منطقه بکر است؛ پس حسابی مراقب آن باشید.

سخن آخر

در این مقاله با نقطه بهشتی و جادویی ایران، یعنی اسالم آشنا شدیم. به جاهای دیدنی آن سر زدیم و فهمیدیم اگر راهی این نقطه شویم، غذاهای محلی و سوغاتی‌های خوشمزه‌ای منتظرمان هستند. در ضمن بعد از این‌که فهمیدیم ییلاق اسالم کجاست، حواسمان بود که در روزهای سرد سال، سراغش نرویم.

سؤالات متداول درباره اسالم

آیا اسالم دریا دارد؟

بله، این شهر از غرب به دریای خزر می‌رسد و می‌توانید از طریق ساحل گیسوم، به تماشای دریا بروید.

فاصله اسالم تا دریا چقدر است؟

فاصله اسالم تا دریا، 5 کیلومتر است.

اسالم در کدام استان است؟

اسالم یکی از شهرهای غربی استان گیلان است.

4.2/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. خیلی جالب بود و با استفاده از راهنمایی شما توانستیم تصمیم بگیریم کجا بریم

  2. عالی بود سفر به اسالم بسیار دلنشین بود.رستوران توبا بهترین غذاهای خونگی روداره.معرفی شما بی نظیر بود ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *