جاهای دیدنی

جاهای دیدنی آران و بیدگل | گوهری ناب در دل کویر

شهرستان آران و بیدگل یکی از شهرستان‌های شمالی استان اصفهان است. این شهرستان که قدمت آن به تمدن سیلک برمی‌گردد یکی از کهن‌ترین سکونتگاه‌هایی است که بشر در آن زندگی می‌کرده است. وجود اماکن تاریخی و آثار باستانی در جای‌جای این شهرستان که هر کدام از دوره‌های گوناگونی به جای مانده‌اند نشان از پیشینه کهن این منطقه دارند. این شهرستان نه تنها از آثار تاریخی دیدنی و متفاوتی برخوردار است بلکه برخی از منحصر به فردترین مناظر طبیعی و جاذبه‌های گردشگری کشور را نیز در خود نهفته است. از این رو شهرستان آران و بیدگل هرساله شاهد حضور گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور است. اگر می‌خواهید با این اماکن گردشگری آشنا شوید با ما تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک همراه باشید که قرار است سفری کوتاه و به‌یادماندنی به تمام این جاهای دیدنی آران و بیدگل داشته باشیم.

برای آشنایی بیشتر مقاله آران و بیدگل کجاست؟ را مطالعه کنید.

درباره آران و بیدگل

شهرستان آران و بیدگل یکی از شهرهای استان اصفهان است که در جنوب غربی کویر مرکزی ایران واقع شده است. آب و هوای این شهرستان گرم و خشک است و به سبب موقعیت جغرافیایی که در آن واقع شده است، تابستان‌های گرم و سوزان با میانگین دمای بالای 48 درجه سانتی‌گراد و زمستان‌های سرد و خشک با متوسط دمای 7 درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کند.

این شهرستان که مرکز آن شهر آران و بیدگل است، از غرب به شهرستان کاشان، از شرق به شهرستان اردستان، از جنوب به شهرستان نطنز و از شمال به استان‌های سمنان و قم و دریاچه نمک منتهی می‌شود. زبان مردم این شهر فارسی با لهجه آرانی و بیدگلی است و توسعه اقتصادی آنان نیز عمدتاً مبتنی بر قالی بافی، کشاورزی و دامداری است.

معرفی جاهای دیدنی آران و بیدگل

شهرستان کویری و کهن آران و بیدگل با تمدنی 9 هزار ساله به یکی از قطب‌های گردشگری در ایران تبدیل شده ست. این شهرستان با داشتن وسعتی بالغ بر چهار صد هزار هکتار، جاذبه‌های طبیعی و آثار باستانی فراوانی را در خود جای داده است که دربرگیرنده تمامی سلایق مردم است. کویر مرنجاب، دریاچه نمک، حمام رئیسه تنها بخشی از جاذبه‌های دیدنی آران و بیدگل به شمار می‌روند که در نوع خود دیدنی هستند. شهرستان آران بیدگل به واسطه وجود این جاذبه‌های دیدنی و بی‌نظیر به گوهری درخشان در قلب کویر تبدیل شده است که سالانه میزبان بسیاری از گردشگران از اقصی نقاط کشور است.

کویر مرنجاب آران و بیدگل

یکی از جاهای زیبا و دیدنی شهرستان آران و بیدگل کویر مرنجاب است که درست در قلب ایران واقع شده است. حیف است به این شهر سفر کنید و دریایی بی پایان از شن‌های طلایی، شب‌های پر از ستاره و سراسر سکوت این کویر را تجربه نکنید. کویر مرنجاب که در شمال شهر آران و بیدگل و در 720 کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد از شمال به دریاچه نمک، از غرب به کویر مسیله و از شرق به پارک ملی کویر منتهی می‌شود. وجه تسمیه نام‌گذاری این منطقه به مرنجاب به این دلیل است که در این کویر به دلیل وجود شن و ماسه، حفر چاه و دسترسی به آب بسیار سخت و مشکل است به همین دلیل این منطقه «مرد رنج آب» نام گرفت که به مرور زمان به مرنجاب تغییر یافت.

کویر مرنجاب، کویر زیبا آران و بیدگل به یکی از قطب‌های گردشگری در ایران تبدیل شده است و سالانه گردشگران زیادی برای بیابان‌گردی، کویرگردی و تماشای طبیعی زیبا و منحصربه‌فرد به این کویر سفر می‌کنند. در کنار تماشای این جاذبه‌ها، شتر سواری، آفرود در کویر مرنجاب، موتور سواری، رصد ستارگان و آسمان، پیاده‌روی، برگزاری کمپ و غیره نیز از تفریحات این کویر است که جذابیت‌های این منطقه را دو چندان کرده است.

آدرس کویر مرنجاب: ایران، استان اصفهان، شهرستان آران و بیدگل، جاده مرنجاب، کویر مرنجاب

دریاچه نمک آران و بیدگل

یک پاترول سفید در حال حرکت روی دریاچه نمکیکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان آران و بیدگل دریاچه تماماً سفید نمک است. این دریاچه در شمال کویر مرنجاب و در فاصله 35 کیلومتری آران و بیدگل واقع شده است و وسعت آن به حدود 647 کیلومتر مربع می‌رسد. عمق دریاچه نمک بین 5 تا 54 متر متغیر است و زمین‌های اطراف آن نیز به شدت باتلاقی بوده که در منطقه غرب وسعت این باتلاق‌ها بیشتر از دیگر نقاط است. این دریاچه در بیشتر فصول سال خشک است و ارتفاع آب آن در ماه‌های بارندگی به دو سانتی‌متر می‌رسد؛ اما پس از تابش خورشید بلافاصله تبخیر می‌شود و منظره شگفت‌انگیزی از اشکال هندسی لانه زنبوری حاصل از رسوبات نمک در سطح دریاچه نمایان می‌شود که در نوع خود دیدنی و بی‌نظیر است.

آدرس دریاچه نمک: ایران، استان اصفهان، 35 کیلومتری شهرستان آران و بیدگل.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/aran-bidgol” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در آران و بیدگل کلیک کنید.[/button]

 

امام زاده هلال

آستان مقدس امام زاده هلال بن علیآستان مقدس امام زاده هلال بن علی یکی از اماکن مذهبی و دیدنی شهرستان آران و بیدگل است. بنای این ساختمان در زمینی به وسعت بیش از 3 هزار متر ربع و با نمایی زیبا ساخته شده است. گنبد امام زاده و قرار گرفتن چهار گلدسته در اطراف ایوان که با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ تزیین شده‌اند بر زیبایی هر چه بیشتر این بارگاه ملکوتی افزوده‌اند که در نوع خود دیدنی است. قدمت این آرامگاه به دوره صفوی برمی‌گردد و در طول دوره‌های مختلف تغییراتی در آن صورت گرفته بود اما این بنا بعد از انقلاب اسلامی از لحاظ زیبایی به اوجِ شکوه رسیده است و اکنون نیز جزء آثار ملی ایران محسوب می‌شود.

آدرس امام زاده هلال: ایران، استان اصفهان، شهرستان آران و بیدگل، میدان حرم

مسجد جامع قاضی آران و بیدگل

مسجد جامع قاضی با گنبد آبی فیروزه ای و مناره های آبی نیلی با درو پنجره های نارنجی رنگمجموعه تاریخی قاضی یکی از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی آران و بیدگل است که در ده کیلومتری کاشان واقع شده است. این مجموعه از حسینیه، آرامگاه مقدس چند امام‌زاده، خانه علمای عاملی آرانی، مسجد ملاعلی، آب انبار و بازارچه شرقی و غربی تشکیل شده است که اکثر آن‌ها در دوران زندیه و صفویه ساخته شده‌اند. مسجد جامع قاضی نیز یکی از ساختمان‌های این مجموعه است که قدمت آن به اوایل دوره اسلام بر می‌گردد. بنای مسجد قاضی در دو طبقه ساخته شده است که در نوع خود دیدنی است. ستون‌های خشتی متعدد و ضخیم و یک شبستان وسیع در طبقه اول این مسجد قرار گرفته‌اند و در طبقه فوقانی نیز شبستان‌های بلند زمستانی و تابستانی و صحن چهار ایوان قدیم به چشم می‌خورند. در سر در ورودی این مسجد نیز کتیبه قرآنی برجسته‌ای قرار گرفته که با خط نستعلیق و ثلث به زیبایی هر چه تمام گچ‌بری شده است. ستون‌های ظریف و باریک، سقف‌های رومی ساخته شده از آجر و طرح‌های منظم هندسی از ویژگی‌های بارز ساختمان این بنای مقدس است.

آدرس مسجد جامع قاضی: ایران، استان اصفهان، 10 کیلومتری کاشان، شهرستان آران و بیدگل، مجموعه تاریخی قاضی

خانه باغ تاریخی شاکر

خانه باغ تاریخی شاکرخانه باغ تاریخی شاکر یکی از دیدنی‌ترین آثار تاریخی آران و بیدگل است که در پنج کیلومتری مزرعه حسین آباد واقع شده است. ساختار این خانه به شکل ذوزنقه است و مساحت آن به 8 هزار متر مربع می‌رسد. این بنای تاریخی که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد از 3 بخش عمارت، باغ و برج و بارو تشکیل شده است که باغ، برج و بارو در قسمت شمالی و عمارت بادگیر نیز در قسمت جنوبی واقع شده‌اند. ما بین آن‌ها نیز محوطه‌ای سرسبز، تخت‌های سنتی، مسیر فیروزه‌ای آب و حوض آب قرار دارند. این مکان تاریخی که از سال 95 به بعد از آن به عنوان اقامتگاه بومگردی استفاده می‌شود دارای رستوران و 6 اتاق با ظرفیت 40 است.

آدرس خانه باغ تاریخی شاکر: ایران، استان اصفهان، 5 کیلومتری شهرستان آران و بیدگل، مزرعه حسین آباد.

ریگ بند؛ کویر زیبای آران و بیدگل

کویر ریگ بندیکی دیر از جاذبه‌های دیدنی و شگفت انگیز شهرستان آران و بیدگل کویر ریگ بند است. ریگ بند مجموعه از تپه‌های ماسه‌ای است که در شمال شهرستان و در چهار کیلومتری کاروانسرای مرنجاب واقع شده است؛ و به دلیل اینکه تپه‌ها از ریگ و ماسه پوشیده شده‌اند به ریگ بند معرف هستند. یکی دیگر از دلایل معروف شدن کویر ریگ بند عبور یکی از انشعابات جاده ابریشم از این کویراست. در این منطقه انواع پوشش گیاهی و جانوری از گیاهان گز، تاق، دم گاوی، نسی، اسکنبیل گرفته تا جانورانی ازجمله روباه شنی، لاسترای مرنجابی، گربه شنی و غیره به چشم می‌خورد.

آدرس کویر ریگ بند: ایران، استان اصفهان، شهرستان آران و بیدگل، 4 کیلومتری کاروانسرای مرنجاب

قلعه کرشاهی

قلعه کرشاهی یا قلعه دزدهاقلعه کرشاهی یا قلعه دزدها دومین قلعه خشتی ایران است که در مجاورت روستای ابوزیدآباد از توابع شهرستان آران و بیدگل واقع شده است. این قلعه تاریخی با هدف نظامی در زمان مغول‌ها ساخته شده است و مساحت آن به 4 هزار متر مربع می‌رسد.

قلعه کرشاهی که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است، روزگاری برای دفاع سپاهیان در برابر مغول‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت اما اکنون به عرصه و تاختگاه راهزنان تبدیل شده و تنها بقایای کمی از آن به جای مانده است.

آدرس: ایران، استان اصفهان، شهرستان آران و بیدگل، شمال شرقی ابوزید آباد

رشته کوه یخاب

رشته کوه یخابرشته کوه یخاب، یکی از جاذبه‌های دیدنی و تفریحی زیبای شهر آران و بیدگل است که در شمال قلعه کرشاهی واقع شده است. یکی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز این کوه، آب و هوای آن است که حتی در روزها گرم تابستانی نیز بسیار سرد و خشک است. این منطقه همچنین منابع آبی فراوانی دارد و از پوشش گیاهی مناسبی نیز برخوردار است به همین دلیل دارای طبیعتی فوق‌العاده چشم‌نواز و دیدنی است. در هر فصلی از سال که به آران و بیدگل سفر کردید صعود به این کوه و بازدید از منظره دیدنی آن را حتماً در برنامه‌های سفر خود قرار دهید.

آدرس رشته کوه یخاب: ایران، استان اصفهان، نزدیکی ابوزید آباد، شمال قلعه کرشاهی.

حمام رئیسه

حمام رئیسهدر هر گوشه‌ای از شهرستان آران و بیدگل که قدم بگذارید با آثار باستانی و اماکن تاریخی متعددی روبه‌رو خواهید شد که نشان از قدمت کهن و باستانی این دیار دارد. یکی از این آثار تاریخی به جای مانده از گذشته حمام رئیسه آران و بیدگل است که قدمت آن به دوره صفویان برمی‌گردد. این حمام ساخته شده از گچ، خشت، سنگ و کاشی مساحتی بالغ بر هزار متر مربع دارد و از سه فضای اصلی سردخانه، گرمخانه و دوش‌ها تشکیل شده است که در نوع خود دیدنی است.

آدرس حمام رئیسه: ایران، استان اصفهان، شهرستان آران و بیدگل، خیابان 22 بهمن.

سخن آخر

آران و بیدگل شهر پر گردشگر و سرشار از جاذبه گردشگری و دیدنی است. این شهر علاوه بر جاذبه‌های دیدنی متنوع، امکانات اقامتی متعددی را نیز برای گردشگران و مسافران فراهم کرده تا سفری لذت بخش و بدون دغدغه را تجربه کنید. بسته به نیاز و سلیقه‌تان و اینکه با چه بودجه و هزینه‌ای قصد دارید در شهر آران و بیدگل اقامت کنید، گزینه‌های مختلفی در این شهر پیش روی شماست. در سایت اتاقک گستره وسیعی از گزینه‌های اسکان از هتل‌های سنتی گرفته تا اقامتگاه‌های یومگردی برای اقامت مسافران و گردشگران ارائه شده است که می‌توانید پس از مشاهده کامل مشخصات اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کرده و سفرتان را به این شهر زیبا و دیدنی آغاز کنید.

4.6/5 - (7 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. دورد بر ایران و ایرانی .سرزمین مردان و زنان با غیرت .زنان کویر شجاعت و دلیری وپاکی وسخاوت را از آسمان پرستاره کویر آموختند..مهمان نوازی…زنده‌یاد کویرنشینان…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *