شهرها

فریدون شهر کجاست | امن‌ترین شهر تاریخی ایران

در غربی‌ترین ناحیه اصفهان و در قلب کوه‌های باصفای زاگرس، شهری زیبا و چهارصدساله فریدون‌شهر قرار گرفته است. جاذبه‌های دیدنی و طبیعی این شهر به‌قدری متنوع و چشم‌نواز است که لقب سوئیس ایران را به خود اختصاص داده است.

طبیعتی، زیبا و بکر، آبشارهای زیبا، آب‌وهوای مناسب، کوه‌های سر به فلک کشیده و رودخانه‌های جاری فریدون‌شهر آن‌چنان زیبا هستند که هر گردشگری را از هر سوی ایران به سمت خود جذب می‌کنند. در این شهر زیبا که از سوی یونسکو نامزد امن‌ترین شهر ایران نام‌گذاری شده، همه چیز از طبیعت‌گردی و خوش‌گذرانی گرفته تا اسکی و کوهنوردی برای شما فراهم شده است تا سفری آسوده و لذت‌بخش را تجربه کنید. اگر قصد سفر به فریدون‌شهر را دارید، با ما تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک همراه باشید که قصد داریم شما را با جاهای دیدنی، سوغاتی‌ها، بازارها و مراکز خرید، غذاهای محلی و هرآنچه لازم است درباره فریدون‌شهر بدانید، آشنا کنیم، با ما تا آخر این سفر همراه باشید.

فریدون‌شهر کجاست؟

دشتی پر از گل های لاله سرخ و کوه هایی که هنوز برف روی آنهاست
عکس از گوگل

فریدون‌شهر یکی از شهرستان‌های استان اصفهان به مرکزیت شهر فریدون‌شهر است که در 187 کیلومتری اصفهان واقع شده. این شهرستان از غرب و شمال غرب به استان لرستان، از شرق و شمال شرق به شهرستان‌های فِرِیدَنْ و بوئین میاندشت، از جنوب و جنوب غربی به استان چهارمحال‌وبختیاری و از جنوب شرقی به شهرستان چادگان، منتهی می‌شود. جمعیت شهرستان فریدون‌شهر طبق آخرین سرشماری در سال 1395 برابر با ۳۵۶۵۴  هزار نفر بوده و مساحت آن نیز به 2235 کیلومترمربع می‌رسد.

تاریخچه فریدون شهر

شهرستان فریدون‌شهر یکی از شهرهای تاریخی و دیدنی ایران است که حدود 400 سال پیش پایه‌گذاری شده. بنیان‌گذاران این شهرستان مهاجرانی از تبار گرجستان بودند که در زمان حمله شاه‌عباس اول به گرجستان، به‌وسیله خود او از گرجستان به ایران تبعید شدند. پس از ورود مهاجران به ایران عده‌ای از آن‌ها در فریدون‌شهر که در ابتدا دارای 19 محله بود، ساکن شدند. عده‌ای دیگر نیز جهت محافظت شهرستان فریدن و همچنین اصفهان که در آن زمان پایتخت ایران بود به فریدن فرستاده شدند و با پایه‌گذاری شهرها و روستاهای متعدد، در این منطقه سکنی گزیدند.

در ابتدا فریدون شهر، مرتقویی نام داشته که بعدها نام سویلی بر آن نهاده شد. بعد از آن، این شهرستان آخوره بالا به معنی آخر یا انتها نام‌گذاری شد؛ اما در سال 1340 نام آن به فریدون‌شهر تغییر یافت؛ حالا این شهرستان در میان گرجیان این منطقه با نام مرتقویی و سویلی نام‌برده می‌شود.

مردم فریدون‌شهر بیشتر از اقوام فارس، بختیاری، قشقایی، ارمنی، ترک و گرجی هستند و هر قوم به زبان‌ محلی و قومی خود صحبت می‌کنند. از آنجایی‌که بیش از نود درصد ساکنین این منطقه را گرجی زبانان تشکیل می‌دهند، بیشتر مردم فریدون‌شهر به زبان گرجی با گویش پریندولی صحبت می‌کنند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

فرهنگ و آداب‌ورسوم فریدون شهر

در فریدون‌شهر اقوام مختلفی ساکن هستند که هرکدام آداب‌ورسوم مخصوص خود را دارند؛ اما در این شهر برخی رسومات رایج وجود دارند که تقریباً در بین همه اقوام مشابه هستند.

سنت مانگالی یا مِنْکْلِ

سنت مانگالی یا مِنْکْلِ یکی از رسومات مخصوص گرجی تباران است. مرم این شهرستان اولین مهمانی را که در عید به خانه می‌آید را ارمغان آورنده خوش‌یمنی برای آن خانه می‌دانند و آن را در زبان گرجی، مِکْوْلِ، در فریدون‌شهر مِنْکْلِ و در روستای افوس، مانگالی می‌نامند. اگر خانواده‌ای به خوش‌یمنی معتقد باشد در آن صورت آن شخص هرساله به‌عنوان منکل آن خانواده محسوب می‌شود و خانواده دیگر نمی‌توانند آن فرد را در اولین روز سال نو به خانه خود دعوت کنند. دادن هدایا و خوردن صبحانه با منکله ازجمله آداب‌ورسوم مردم فریدون‌شهر است.

جشن حکومت زنان

جشن حکومت زنان یکی دیگر از رسومات جالب مردم فریدون‌شهر است که بیشتر در روستای افوس انجام می‌گیرد. در این مراسم که هشتاد روز بعد از فروردین و مصادف با برداشت محصول انجام می‌گیرد، چند نفر از بزرگان و ریش‌سفیدان انجمنی تشکیل داده و یک نفر از زنان ده را به‌عنوان حاکم انتخاب می‌کنند. در روز جشن نیز همه مردان از ده خارج و به سرچشمه می‌روند و اداره روستا به مدت یک روز به زنان سپرده می‌شود.

فال بولونی

خوراکی هایی مانند هندوانه، کدو تنبل، لبو و ۀجیل و ... که برای شب یلدا تزیین شده اند

 در این مراسم یکی از زنان فامیل در شب چهارشنبه‌سوری به تعداد حاضرین، دانه‌های تسبیح را که مخصوص هر فرد است، در داخل ظرف سفالی به نام بولونی می‌ریزد. سپس این ظرف را با پارچه بسته و در درون تنور می‌گذارند. صبح روز بعدی همه دور هم جمع می‌شوند و بولونی را آورده و یک نفر دانه‌ای را از درون آن یکی‌یکی بیرون می‌آورد با بیرون آوردن هر دانه پیرترین فرد مجلس با دردست‌داشتن کتاب حافظ به طور اتفاقی فالی را باز می‌کند، این فال مخصوص کسی است که دانه‌اش از ظرف بیرون‌آمده است. به این صورت این کار تا آخرین دانه ادامه پیدا می‌کند.

مراسم بولاقوطی، مراسم فالگوش، بردن غذا و هدایا به خانه تازه‌عروسان، مراسم حلواپزون و غیره نیز ازجمله مراسمات مردمان این شهرستان در ایام نوروز محسوب می‌شوند.

شهرها و روستاهای فریدون شهر

روستایی در دامنه کوهستان

شهرستان فریدون‌شهر یکی از شهرهای استان زیبا و پهناور اصفهان است. این شهرستان دارای دو بخش موگوئی و مرکزی و از پنج دهستان به نام‌های برف انبار، چشمه لنگان، عشایر، پیشکوه موگوئی و پشتکوه موگوئی و دو شهر فریدون‌شهر و برف انبار تشکیل شده است. همچنین این شهرستان دارای 82 روستا و آبادی نیز هست که هر یک از این روستاها سرشار از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری فراوانی است و سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از اقصی نقاط ایران هستند، نام برخی از روستاهای شهرستان فریدون‌شهر عبارت‌اند از:

  • ابچک
  • اسلام‌آباد
  • اسلام‌آباد مکدین
  • باباخسرو
  • بادجان اخوره
  • بردآسیاب
  • بزمه
  • پشندگان
  • تبر
  • ترزه
  • چال چرانه
  • چاله قو
  • چقا

اقتصاد فریدون شهر

فریدون‌شهر با دارا بودن جاذبه‌های دیدنی و پیست اسکی، از نظر تفریحی و گردشگری از امتیاز بالایی نسبت به دیگر شهرهای ایران برخوردار و سالانه میزبان گردشگران بسیاری است. همین گردشگر پذیر بودن این شهر باعث شده که اهالی این منطقه از مشاغل در ارتباط با گردشگری ازجمله ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی، رستوران‌های بومی و غیره نیز کسب درآمد ‌کنند. علاوه بر این، مردم این شهرستان به سبب وضعیت مطلوب، خاک حاصلخیز، موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی عالی این منطقه، در زمینه کشاورزی، باغداری و دام‌پروری نیز فعالیت دارند. مهم‌ترین محصولات کشاورزی، باغی و فراورده‌های دامی این شهرستان سیب‌زمینی، غلات، گوشت، شیر، گردو، خیار، بادام، زردآلو، زعفران، عسل، انگور و گیاه کرفس کوهی است که در کنار استفاده داخلی به دیگر مناطق نیز صادر می‌شود.

در کنار فعالیت‌های دام‌پروری و کشاورزی، صنعت و خدمات نیز بخشی دیگر از اقتصاد این شهرستان را پوشش می‌دهد. وجود معادن و صنایع مهمی ازجمله معدن سنگ‌آهن، معدن سنگ‌های زینتی، مرمریت، باریت و غیره در فریدون‌شهر باعث شده که بیشتر مردم این شهرستان در این معادن مشغول به کار باشند.  میناکاری و بافت فرش و گلیم که ازجمله مشهورترین صنایع‌دستی این شهرستان به شمار می‌روند نیز از دیگر فعالیت‌های اقتصادی فریدون‌شهر محسوب می‌شوند و نقش ارزنده‌ای در توسعه اقتصادی این شهر دارند.

آب‌وهوای فریدون شهر

فریدون‌شهر در منطقه کوه‌های زاگرس واقع شده است و به‌واسطه موقعیت جغرافیایی و همچنین ارتفاع ۲۵۳۰ متری از سطح دریا دارای آب‌وهوای معتدل و کوهستانی است. این شهر کوهستانی در فصل پاییز و زمستان دارای هوای سرد همراه با بارندگی‌های طولانی است که اکثر بارندگی‌ها به علت سرمای هوا به‌صورت برف هستند. در تابستان‌ها نیز این شهرستان از هوای معتدل و خنک برخوردار است که پذیرای گردشگران بسیاری در فصل گرم سال است.

دمای این شهرستان نیز در تابستان و زمستان در حال تغییر و نوسان است به‌طوری‌که حداکثر دما در تابستان 38 درجه سانتی‌گراد و حداقل دما در زمستان به 38- درجه سانتی‌گراد می‌رسد. میانگین دمای سالانه 07/11 درجه سانتی‌گراد و متوسط بارش سالیانه در این شهرستان 700 میلی‌لیتر تخمین زده شده است که ماه‌های تیر تا شهریور کم‌باران‌ترین و ماه‌های آبان تا اردیبهشت نیز جزء پربارش‌ترین ماه‌های سال این منطقه به شمار می‌روند. میزان بارندگی فراوان و آب‌وهوای مساعد موجب پیدایش چشمه‌های متعدد، آبشارها و پوشش گیاهی ممتد و کم‌نظیری در این شهر شده است.

بهترین زمان سفر به فریدون شهر

بهترین زمان سفر را در اصل حس و حال مشخص می‌کند که اگر ازلحاظ روحی و مالی در شرایط بهتری قرار داشته باشیم می‌توانیم دل به جاده بزنیم؛ اما قبل از سفر توجه به آب‌وهوای شهر مقصد می‌تواند خاطرات خوش سفر را دوچندان کند. باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی فریدون‌شهر که در دامنه کوه‌های زاگرس واقع شده، آب‌وهوای این شهر در زمستان‌ها سرد و کوهستانی است؛ بنابراین اگر به هوای سرد علاقه ندارید، فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به فریدون‌شهر است. قدم زدن در طبیعت سرسبز این شهر و تماشای کوه‌ها و آبشار در هوای خنک آن‌هم در گرم‌ترین فصل سال لذتی وصف‌نشدنی دارد. البته ناگفته نماند که به لطف وجود ورزش‌های زمستانی و پیست اسکی در فریدون شهر، سفر به این منطقه در زمستان نیز مقصد خوبی است و جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

اجاره سوئیت فریدونشهر با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی فریدون‌شهر

فریدون‌شهر یکی از خوش آب‌وهواترین مناطق ایران است که دنیایی از جاذبه‌های طبیعی و حیرت‌انگیز و آثار باستانی منحصربه‌فردی را در خود جای‌داده است. از طبیعت سرسبز و زیبا گرفته تا جاذبه‎های تاریخی و دامنه‌ها و کوهسارهای پر از گل‌های وحشی تنها بخشی از شگفتی‌های این دیار زیبای ایران است که هر بیننده‌ای را ساعت‌ها محو تماشای خود می‌کند.

دشت لاله‌های واژگون فریدون شهر

تعداد زیادی لاله قرمز در دامنه کوه

دشت لاله‌های واژگون یکی از مقاصد دیدنی شهرستان فریدون‌شهر در فصل بهار است که در مجاورت کوه‌های زاگرس، اطراف چشمه لنگان، دامنه‌های شاهان کوه، دره شادی و اکثر مناطق دهستان‌های این شهرستان قابل مشاهده است. این دشت که وسعت آن نزدیک به سی هزار هکتار می‌رسد، رویشگاه زیباترین و کمیاب‌ترین گل‌های جهان است. اگر در فصل بهار مسافر شهرستان فریدون‌شهر شدید حتماً بازدید از این دشت پر از لاله‌های واژگون که با رنگ‌های زرد و قرمز منظره‌ای بی‌نظیری را پیش چشم هر بیننده‌ای به نمایش می‌گذارد را نیز در لیست برنامه‌های خود قرار دهید.

آدرس دشت لاله‌های واژگون: ایران، استان اصفهان، شهرستان فریدون شهر

غار کلبیس کب

داخل یک غار و قندیل های آن

غار کلبیس کب یکی از اماکن تاریخی زیبا و دیدنی استان اصفهان است که در یک کیلومتری شهرستان فریدون‌شهر واقع شده. کلبیس کب برگرفته از واژه کالبیس کوبی که در زبان گرجی به معنی غار زن‌ها است. ازآنجایی‌که زنان و دختران در زمان حمله افغان‌ها در دوره صفویان از این غار به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌کردند، به کلبیس کب معروف است. کف این غار مسطح و ارتفاع آن نیز بین 2 تا 6 متر است. از دیگر غارهای معروف شهرستان فریدون‌شهر می‌توان به غار پیر هشتاد، غار باووک، غار کبوتران، غار چشمه ریسان و غیره اشاره کرد.

 آدرس غار کلبیس کب: ایران، استان اصفهان، یک کیلومتری شهرستان فریدون شهر

آبشار پونه بازار

آب در حال جاری شدن از سنگ های خزه بسته

یکی از جاذبه‌های دیدنی و شگفت‌انگیز استان اصفهان آبشار پونه بازار یا به زبان گرجی بیدبانی است که در غرب شهرستان فریدونشهر و مابین صخره‌ها و دره‌ها قرار گرفته است. این آبشار که ارتفاع آن از سطح زمین به حدود 30 متر می‌رسد، از دل کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد. قرارگرفتن درختان سرسبز همچون زرشک وحشی در اطراف آبشار پونه بازار و سرازیر شدن آب این آبشار از لابه‌لای خزه‌ها و پونه‌ها، منظره‌ای بی‌نظیری را به وجود آورده است که تماشای آن خالی از لطف نیست.

آدرس آبشار پونه بازار: ایران، استان اصفهان، 25 کیلومتری شهرستان فریدون ‌شهر

چشمه دره سپستان

رودخانه ای که در آنسنگ های بزرگی دیده می شود

چشمه دره سپستان از زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان فریدون‌شهر است که در دهستان پشتکوه و در روستای پشندگان واقع شده. این گوهر ناب و ارزشمند، دارای آبی گوارا و زلال است که به سبب وجود این آب در اطراف چشمه، طبیعتی بی‌نظیر، فضایی سرسبز و درختان سر به فلک کشیده‌ای به وجود آمده‌اند که بر زیبایی‌های این منطقه افزوده است.

آدرس چشمه دره سپستان: ایران، استان اصفهان، شهرستان فریدون شهر، روستای پشندگان

امامزاده سید محمد مکه دین

ساختمان یک طبقه ای با سقف شیروانی آبی رنگ و کنبدی طلایی به نام امامزاده سید محمد مکه دین

آستان مقدس امام‌زاده سید محمد مکه دین در شهرستان فریدون‌شهر و در روستای مکه دین واقع شده است. این مکان مقدس متعلق به امامزاده محمد، نوه بلافصل امام کاظم (ع) است. زیبایی، شکوه و گرد بودن گنبد این بنا در دنیا کم‌نظیر است و از حیث زیبایی بقعه، واقع‌شدن در مسیر زیارت دیگر امامزادگان و همچنین قرارگیری آن در یک روستای خوش آب‌وهوا، بسیار مورد توجه مسافران و گردشگران قرار گرفته است.

آدرس امامزاده سید محمد مکه دین: ایران، استان اصفهان، شهرستان فریدون شهر، روستای مکه دین

پیست اسکی فریدون شهر

تعداد زیادی سوار بر یک تویوب مشکی رنگ و سرخوردن روی برف

پیست اسکی فریدون‌شهر مرتفع‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پیست‌ اسکی اصفهان است که در ارتفاعات کوه تسیخه روستای چُغُیورت قرار دارد. این پیست با داشتن شیب 35 درصدی و ارتفاع 2630 متری از سطح دریا و همچنین امکاناتی نظیر تله‌اسکی، سورتمه‌سواری، زیپ‌لاین، تله سیژ و بالابرهای بشقابی، آموزشی و حرفه‌ای ویژه اسکی‌بازان حرفه‌ای به یکی از منحصربه‌فردترین تفرجگاه‌های مردم تبدیل شده است. این پیست تنها پیست استاندارد اصفهان است و تقریباً از اواخر آذرماه تا پایان زمستان پوشیده از برف است و برای تجربه یک سفر به‌یادماندنی در فصل پاییز و زمستان مکان مناسبی به شمار می‌رود.

آدرس پیست اسکی فریدون شهر: ایران، 180 کیلومتری غرب اصفهان، 6 کیلومتری شهرستان فریدون شهر، دامنه کوه تسیخه

سوغات و صنایع‌دستی فریدون شهر

دو عدد فرش بر روی هم و یک قالیچه تا شده روی آنها

فریدون‌شهر همچون گوهری گران‌بها است که باوجود تحولات تاریخی متعدد در حیات زندگی‌اش همچنان شکوه و عزت خود را حفظ کرده. اگر قصد سفر دارید و فریدون‌شهر را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب کرده‌اید، در کنار بازدید از طبیعت بی‌نظیر و اماکن تاریخی شگفت‌انگیز آن، از خریدن سوغاتی‌های متنوع این شهر غافل نشوید. سوغاتی‌های فریدون‌شهر نیز همانند دیگر مناطق ایران از صنایع دستی منحصربه‌فرد و سوغاتی‌های خوراکی و خوشمزه‌ترین شیرینی‌ها تشکیل شده است.

از صنایع‌دستی ارزشمند این شهر که همگی حاصل هنر دستان مردمان این شهر هستند، می‌توان به قالی‌بافی، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، سبدبافی، میناکاری، جوراب پشمی، دستکش، بافت شال و غیره اشاره کرد. علاوه بر صنایع‌دستی، در این شهرستان به دلیل آب‌وهوای مساعد، محصولات کشاورزی و فراورده‌های لبنی متنوعی نیز تولید و روانه بازار می‌شود که مسافران بسیاری در سفرشان به این شهر این محصولات را به‌عنوان سوغاتی خریداری می‌کنند. از سوغاتی‌های خوراکی این شهر می‌توان به انگور، سیب، انواع گیاهان دارویی مانند کرفس کوهی، گل‌گاوزبان، کتیرا، کاسنی، کنگر، زرشک وحشی و غیره اشاره کرد. در کنار این محصولات عسل طبیعی، انواع نان‌های محلی، اگدکی و ماهی سردابی نیز از دیگر سوغاتی‌های فریدون‌شهر به شمار می‌روند.

غذاهای محلی فریدون شهر

یک کاسه کشک کدو که با نعنا خشک و برگ تازه نعنا تزیین شده

هر منطقه‌ای باتوجه‌به ذائقه و موقعیت جغرافیایی که دارد، از فرهنگ غذایی متنوعی نیز برخوردار است. شهرستان فریدون‌شهر نیز علاوه بر داشتن محصولات کشاورزی متنوع، متشکل از پنج قوم مختلف است که این موضوع تنوع غذایی بالایی را در این شهر به همراه آورده است. غذاهای محلی و متنوعی که عطروطعم دلپذیرشان روایتگر سفره‌های ساده در تاریخ این سرزمین باستانی است. ازجمله غذاهای محلی فریدون‌شهر می‌توان به کله‌جوش، کشک کدو، آش بلغور، پته پلو، آش شله و دیگر غذاهای سنتی و محلی اشاره کرد که می‌توانید طعم لذیذشان را در سفر به این دیار بچشید.

رستوران‌های فریدون شهر

مقداری غذا در یک بشفاب مشکی

چشیدن طعم غذاهای محلی در سفر لذتی وصف‌نشدنی دارد که نباید به‌سادگی از آن‌ها عبور کنید؛ اما ازآنجایی‌که پیدا کردن یک رستوران خوب در شهر دیگر برای صرف وعده غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است، قبل از سفر با رستوران‌های شهر مقصد آشنا شوید تا در طول سفرتان دچار سردرگمی نشوید. فریدون‌شهر نیز که در همه فصول سال میزبان مسافران بسیاری است، رستوران‌های متنوع و زیادی دارد. در این رستوران‌ها انواع خوراکی‌ها و غذاهای محلی لذیذ متناسب با هر ذائقه‌ای سرو می‌شود، به همین دلیل ما در این بخش شما را با ویژگی‌ها و امکانات چند رستوران فریدون‌شهر آشنا می‌کنیم تا در طول سفر برای صرف وعده غذایی به این رستوران‌ها بروید.

رستوران بابا حیدر سپیانی

اگر بعد از گشت‌وگذار و تماشای طبیعت فریدون‌شهر خواستید خستگی سفر را از تنتان خارج کنید، می‌توانید برای صرف غذا به رستوران بابا حیدر سپیانی سری بزنید. این رستوران با برخورداری از فضای زیبا و ساده و ارائه غذاهای ایرانی و محلی خوشمزه که از مرغوب‌ترین و بهداشتی‌ترین مواد درست شده‌اند، آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران است.

آدرس رستوران بابا حیدر سپیانی: ایران، شهرستان فریدون شهر، خیابان شریعتی

تلفن تماس: 03175797790

رستوران بام ایران

در حوالی خیابان 22 بهمن، رستوران بام ایران قرار دارد که دارای فضایی کوچک، دلنشین و ساده است. در لیست غذایی این رستوران انواع غذاهای ایرانی و محلی با قیمت و کیفیت عالی به چشم می‌خورد.

آدرس رستوران بام ایران: ایران، شهرستان فریدون شهر، خیابان 22 بهمن

شماره تماس: 09193111216

رستوران فودلند

رستوران فودلند یکی از رستوران‌های معروف فریدون‌شهر است که در خیابان شهید مفتح واقع شده است. فضایی زیبا، محیطی دنج و آرام، سرویس‌دهی مناسب، تنوع غذاها و ارائه غذاهای باکیفیت ازجمله دلایلی هستند که این رستوران را در لیست بهترین رستوران‌های فریدون‌شهر قرار داده‌اند.

آدرس رستوران فودلند: ایران، شهرستان فریدون شهر، خیابان شهید مفتح، کوچه ادیب

شماره تماس:03157597991

رستوران بهار

رستوران بهار نیز یکی دیگر از رستوران‌های شناخته شده در فریدون‌شهر است که در خیابان مطهری شمالی واقع شده. این رستوران دارای فضای ساده و دل‌نشین است و انواع غذاهای محلی و ایرانی با قیمت و کیفیت عالی در آن سرو می‌شود.

آدرس رستوران بهار: ایران، شهرستان فریدون شهر، خیابان مطهری شمالی

شماره تماس: 09139720365

مراکز خرید فریدون شهر

مردی در حال ریختن میوه در کیسه در یک بازار روز بزرگ

خریدکردن یکی از شیرین‌ترین و لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر است که گاه به‌قصد خرید سوغاتی برای خود یا عزیزان انجام می‌شود. فریدون‌شهر نیز به‌عنوان منطقه‌ای توریستی گذشته از جاذبه‌های دیدنی متنوع، پاساژها، بازارها و مراکز خرید گوناگونی نیز دارد.

اگر قصد آشنایی با معروف‌ترین و بهترین مراکز خرید فریدون‌شهر را دارید باید بگوییم که مجتمع تجاری امام علی، فروشگاه هزاره سوم، فروشگاه گل رز و بازار سنتی فریدون‌شهر با توجه‌ به قیمت مناسب و تنوع اجناس نسبت به دیگر مراکز خرید در بین مسافران شناخته شده هستند و امکان خرید مدرن در کنار خرید سنتی به‌موازات همدیگر را فراهم می‌کنند.

اقامت در فریدون شهر

اگر قصد سفر دارید و می‌خواهید یک سفر خاطره‌انگیز را تجربه کنید، یافتن اقامتگاه مناسب باید یکی از اولویت‌های مهم شما قبل از سفر به هر منطقه‌ای باشد؛ چرا که انتخاب اقامتگاه مناسب می‌تواند آرامش و لذت سفر را برایتان دوچندان کند. فریدون‌شهر نیز به دلیل داشتن جاذبه‌های دیدنی متنوع پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری است. گردشگرپذیر بودن این شهر باعث شده که اقامتگاه‌های متنوعی در آن به‌وجود بیاید.

برای اقامت در فریدون‌شهر گزینه‌های متعددی از هتل‌ها گرفته تا سوئیت‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی وجود دارد که می‌توانید بر اساس نیاز و سلیقه‌تان هرکدام را که خواستید انتخاب کنید. برای اطلاع از لیست اقامتگاه‌ها، شرایط اقامتگاه، هزینه و موقعیت مکانی محل اقامت، آسان‌ترین راه مراجعه به سایت اتاقک است.برای اجاره روزانه ویلا، سوئیت و خانه مبله در فریدونشهر اتاقک معتبرترین سامانه رزرو ویلا و اقامتگاه است، فقط کافی است در این سایت شهر موردنظر خود را انتخاب کنید تا لیست تمام اقامتگاه‌های آن شهر به همراه جزئیات و تصاویر برایتان نمایش داده شود.

راه‌های دسترسی به فریدون شهر

برای دسترسی به فریدون‌شهر تنها یک راه دسترسی وجود دارد آن هم از طریق جاده اصفهان به الیگودرز است. برای این کار از هرکجای ایران که هستید باید اول از همه خود را به اصفهان برسانید و از آنجا با طی مسیر 187 کیلومتری که حدود 2 ساعت ونیم طول می‌کشد و با گذر از شهرهای داران، تیران و نجف‌آباد به شهرستان فریدون‌شهر برسید.

فاصله فریدون‌شهرتا مرکز بعضی استان‌های مهم چقدر است؟

فاصله فریدون‌شهر تا تبریز 932 کیلومتر

فاصله فریدون‌شهر تا تهران 466 کیلومتر

فاصله فریدون‌شهر تا اردبیل 889 کیلومتر

فاصله فریدون‌شهر تا ارومیه 888 کیلومتر

فاصله فریدون‌شهر تا اهواز 578 کیلومتر

فاصله فریدون‌شهر تا همدان 358 کیلومتر

نکاتی که در سفر به فریدون‌شهرلازم است بدانید.

  • فریدون‌شهر باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی خود، تقریباً هشت ماه از سال دارای آب‌وهوای سرد همراه با بارش برف و باران است؛ بنابراین اگر نیمه دوم سال را برای سفر به این شهر انتخاب کردید حتماً لباس گرم و وسایل ضروری برای رانندگی ازجمله زنجیر چرخ را با خود به همراه داشته باشید.
  • باتوجه‌به گردشگر پذیر بودن فریدون‌شهر، بهتر است قبل از سفر اقامتگاه موردنظر خود را رزرو کنید تا بدون دغدغه و با خیالی آسوده سفرتان را آغاز کنید.
  • اگر می‌خواهید در فصل زمستان برای انجام تفریحات زمستانی و اسکی به فریدون‌شهر سفر کنید بهتر است لباس و تجهیزات مناسب اسکی با خود به همراه داشته باشید.
  • شهرستان فریدون‌شهر جاذبه‌های دیدنی و گردشگری فراوانی دارد، بنابراین اگر می‌خواهید از بیشتر این جاذبه‌ها دیدن کنید بهتر است قبل از سفر، لیستی از مکان‌های دیدنی و طبیعی این شهر را تهیه کنید تا با برنامه‌ریزی بتوانید از همه این مکان‌ها دیدن کنید.

سؤالات متداول درباره فریدون شهر

فریدون‌شهر کجاست؟

شهرستان فریدون‌شهر در غرب استان اصفهان واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا به ۲۵۳۰ متر می‌رسد به همین دلیل به بام ایران شهرت دارد.

بهترین زمان سفر به فریدون‌شهر کی است؟

بهترین زمان سفر به این شهر، فصل بهار و تابستان است.

معروف‌ترین جاهای دیدنی فریدون‌شهر کدام‌اند؟

دشت لاله‌های واژگون، غار کلبیس کب، آبشار پونه بازار، چشمه دره سپستان، امام‌زاده سید محمد مکه دین، چشمه لنگان، روستای بنه کمر، چشمه بابا احمد، آبشار دورک، غار کبوتران، غار پیر هشتاد، آبشار پشندگان، چشمه آب لت.

معروف‌ترین رستوران‌های فریدون‌شهر کدام‌اند؟

فست فود فنج، رستوران طباخی جزیره، رستوران بهار، رستوران فودلند، رستوران بام ایران، رستوران بابا حیدر سپیانی.

چطور به فریدون‌شهر برویم؟

یکی از راه‌های دسترسی به فریدونشهر از طریق جاده اصفهان به الیگودرز است. فاصله اصفهان تا فریدونشهر حدود 187 کیلومتر است که حدود دو ساعت و نیم طول می‌کشد.

4.5/5 - (23 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. فریدونشهر و قسمت روستاهای اسلام آباد و زردفهره بهترین مکان دنیا عالی عالی ولات خودم بهبه

  2. با تشکر فراوان از نویسنده ولی واقعا جای تأسف داره که شما قدمت شهرستان فریدونشهر را برابر با ورود اتباع گرجی به این شهر و 400 سال میدانید. در صورتیکه قدمت این منطقه چند هزار سال هست که دفینه ها این موضوع را به اثبات رسونده

  3. امیدوارم روزی برسه که همه ما ایرانیان فقط به ایرانی بودن خودمان توجه کنیم،قوم زدگی باعث بروز هزاران مشکل است،که متاسفانه در همه استان‌های ایران دیده میشود،بنده سفری به این شهر زیبا داشته ام ،همه مردم این شهر زیبا و مناطق اطراف یکی از بهترین،بافرهنگ ترین و با اخلاق ترین مردم ایران هستند،بجای توجه به قوم،لهجه،زبان و… به مشترکات خودمان که همان ملیت پر افتخار ایرانی،فرهنگ و زبان مشترک همه ماست توجه کنیم،تنها راه پیشرفت ما فقط اتحاد و یکدلی ایرانیان است.

  4. سلام روستای مصیر یکی از مهمترین روستاهای فریدونشهر هست که در معرفی روستاها نامی برده نشده

  5. سلام ..فریدونشهر استحقاق بهترینها در ایران را دارد ولی متاسفانه نژادپرستی باعث عقب مانده گی این شهرستان شده ..شهرستانی که پتانسیل پیشرفت رادارد ،استعدادهای فوق العاده ای در زمینه های علمی ،هنری،ورزشی دارد ،طبیعت بسیار خوبی در جهت جذب گردشگر وایجاد اشتغال در زمینه گردشگری دارد ولی متاسفانه نژاد پرستی همتباران گرج که در مرکز شهرستان زندگی می‌کنند اجازه پیشرفت به این شهرستان را نمی‌دهد. که اتفاقا در همین مقاله نیز کاملا مشهود است ،همه تلاش نویسنده صرفا در جهت معرفی همتباران گرج بوده ودیگر اقوام ساکن را سعی کرده نادیده بگیرد ..

  6. شغل بیشتر مردم فریدونشهر کشاورزیه تا جایی که میدونم .این مقاله بسیار اغراق شده هست جز در تعریف اثار گردشگری در چندجاش اشتباه زیادی وجود داشت

    1. من تو فریدونشهر زندگی میکنم و اصلا مرکز خرید و پاساژ نداره و با نظرتون کاملا موافقم

      1. من هم یک فریدنشهری هستم و خودم گرجی زبان که در تهران زندگی میکنم به نظر من فریدونشهر عالیه و مردمهای خوبی داره فقط یکم نژاد پرستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *