شهرهاتجربه سفرجاهای دیدنیرامسر

همه چیز درباره روستای جنت رودبار | خانه گل‌های بنفش

ییلاق‌ها گریزگاهی از هوای گرم و محیط پرسروصدای شهرها هستند. قطعه‌هایی سرسبز و زیبا، با چشم‌اندازهای دوست‌داشتنی و آرامشی که در زندگی روزمره انگار گم شده است. اگر در حوالی رامسر به‌دنبال چنین جایی هستید، روستای جنت رودبار، از بهترین پیشنهادهاست. جنت‌رودبار تقریبا 60 کیلومتر با رامسر فاصله دارد و هر تکه‌اش شبیه یک کارت پستال جذاب، خودنمایی می‌کند. در این مقاله از اتاقک، بیشتر درباره جنت‌رودبار و زیبایی‌های آن برایتان گفته‌ایم.

روستای جنت رودبار کجاست؟

روستای جنت رودبار کجاست
جنت‌رودبار تقریبا 60 کیلومتر با رامسر فاصله دارد و هر تکه‌اش شبیه یک کارت پستال جذاب است.

در انتهای مسیر مه‌آلود و سرسبز جاده جنگلی دالخانی که به دالان بهشت معروف است، به روستای جنت رودبار رامسر می‌رسید. با حرکت در این مسیر، گویی که از یک بهشت، به سمت بهشتی دیگر می‌روید. این روستا در فاصله 60 کیلومتری جنوب غرب رامسر است و تا تهران حدود 260 کیلومتر فاصله دارد. منطقه‌ای که بین خطوط تراز 500 تا 3000 متر قرار دارد و خودش حدود 1500 متر از سطح دریا، بالاتر است.

روستای جنت رودبار درواقع مرکز دهستان جنت‌رودبار است. این روستا در میان رشته کوه البرز است و رودخانه‌ای به‌نام چالکرود، از میان آن می‌گذرد. این رود در نهایت به دریای خزر می‌رسد. ضمنا اگر می‌خواهید درباره جاذبه‌های این شهر بیشتر بدانید؛ مقاله جاهای دیدنی رامسر را بخوانید.

فرهنگ و آداب رسوم مردم جنت رودبار

در روستای جنت رودبار یک مراسم شاد و محلی به‌مناسبت برداشت گیاه دارویی گل‌گاو‌زبان، برگزار می‌شود. زمان برگزاری این جشنواره اواخر خرداد است و در کنار آن می‌توانید رقص‌های محلی، فروشگاه‌های کوچک روستایی و دیگر محصولات این منطقه را پیدا کنید. اگر دوست دارید این جشنواره را ببینید، حوالی خردادماه برای سفر به جنت‌رودبار حاضر باشید.

آب‌وهوای روستای جنت رودبار چگونه است؟

آب‌وهوای روستای جنت رودبار چگونه است
از اوایل بهار تا اواسط پاییز، بهترین فرصت برای دیدن جنت‌رودبار است – عکاس: علی

مثلا در اواخر تیرماه که در بسیاری از شهرها دمای هوا به بیش از 40 درجه می‌رسد، دمای روستای جنت رودبار حدود 17 تا 20 درجه است و احتمال بارش باران هم وجود دارد. شب‌های تابستان در جنت‌رودبار بسیار خنک است و به‌همین دلیل تابستان‌ها، مسافران بسیاری، برای رزرو ویلا در جنت‌رودبار رامسر، اقدام می‌کنند. فراموش نکنید که حتی در چله تابستان، با لباس گرم و بادگیر، به سمت جنت‌رودبار بروید تا اگر با افت ناگهانی دما روبه‌رو شدید، سرما نخورید. در پاییز و زمستان، جنت‌رودبار بسیار سرد می‌شود و بارش برف نیز آغاز خواهد شد.

اجاره ویلا رامسر با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

بهترین زمان سفر به جنت‌رودبار

جنت‌رودبار به‌سبب موقعیت جغرافیایی که دارد، زمستان‌هایی سرد و پربرف را تجربه می‌کند. به همین دلیل بسیاری از افرادی که می‌خواهند این روستا را ببینند، از اوایل بهار تا نهایتا اواسط پاییز، راهی جنت‌رودبار می‌شوند. این روستا برای گذراندن روزهای گرم سال عالی است.

برای اجاره ویلا رامسر می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

جاهای دیدنی روستای جنت رودبار

جنت‌رودبار، یکی از ییلاق‌های مرتفع رامسر است که چشم‌انداز زیبایی به کوهستان‌های اطراف دارد. به دلیل ارتفاع و وجود رود، آبشارهای متعددی را اینجا خواهید دید که هر کدام از آن‌ها زیبایی‌ منحصربه‌فرد خودش را دارد. در این قسمت به معرفی جاهای دیدنی جنت رودبار می‌پردازیم.

آبشار سیاسورت

جاذبه‌های طبیعی گردشگری روستای جنت رودبار
آبشار سیاسورت تقریبا 15 کیلومتر تا جنت‌رودبار فاصله دارد

 از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌‌ترین آبشارهای جنت رودبار، آبشار سیاسورت است، این آبشار در ۳۵ کیلومتری رامسر، ۱۵ کیلومتری دهستان جنت‌رودبار و در دل جنگل‌های دالخانی قرار گرفته است. از کنار جاده جنت رودبار حدود ۳۰۰ متر پایین‌تر، مسیر پاکوبی برای رسیدن به این آبشار مشخص است. برای دیدن آبشار باید کفش مناسب بپوشید و در مسیری خاکی، پیاده حرکت کنید. البته برخی از کوهنوردان از مسیرهای دیگری به سمت آبشار می‌روند که انتخاب آن مسیرها، مستلزم دانش و تجهیزات کافی است.

آبشار زیبای پیشه‌شار

جاذبه دیگری که باید در اینجا به سراغش بروید، آبشار زیبای پیشه‌شار تقریبا نیم ساعت با رامسر و ۲۶ دقیقه با جنت رودبار فاصله دارد. برای رسیدن به این آبشار باید از روی دو پل چوبی بگذرید. به همین دلیل مسیر رسیدن به آبشار، تجربه‌ای خاص و متفاوت خواهد بود.

برای دیدن آبشار پیشه‌شار، مسیر جنت‌رودبار را تا حوالی گالش محله، روستایی نرسیده به دامنه کوه‌ها ادامه می‌دهید، در پایان روستا، مسیر سمت چپ را انتخاب کنید. حدود 2 کیلومتر را پیاده بروید تا به اولین پل برسید. این پل حدود 35 متر طول و 7 متر ارتفاع دارد. از پل که عبور کردید، مسیر پاکوب را ادامه دهید تا پل دوم را ببینید. با عبور از این پل، کم‌کم آبشار را خواهید دید.

علاوه‌بر این دو آبشار، می‌توانید آبشارهای دیگری را در منطقه پیدا کنید. از جمله این آبشارها می‌توان به هیسیان، خشکا، آزارک، چاردر، بزار، حسینیه و ریش‌بزار اشاره کرد. برای بازدید از این آبشارها حتما از راهنمایان محلی کمک بگیرید. مسیر بعضی از آن‌ها مشکل است و امکان صدمه دیدن شما وجود. اگر هم اهل طبیعت‌گردی وکوه‌نورد حرفه‌ای هستید با تجهیزات کافی و در مناسب فصل، می‌توانید در کوه‌های البرز از تماشای چشم‌اندازها و مناظر زیبای این منطقه لذت ببرید.

رودخانه منطقه جنت‌رودبار

علاوه‌بر این آبشارها، رودخانه منطقه جنت‌رودبار که از کوه‌های اطراف منطقه سرچمشه می‌گیرد نیز دیدنی است. این رودخانه در پستی و بلندی‌های منطقه مسافتی طولانی در حدود ۴۰ کیلومتر را طی می‌کند. اگر تجهیزات ندارید، می‌توانید از ماندن کنار رودخانه نیز بسیار لذت ببرید. جنت‌رودبار علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی و آبشارهای دوست‌داشتنی، کلبه‌های چوبی بسیار زیبایی هم دارد. اگر دوربین عکاسی دارید و می‌خواهید از این خانه‌ها عکس بگیرید حتما از صاحب خانه اجازه بگیرید و بعد، زیباترین عکس‌ها را از جلوه‌های بی‌نظیر جنت‌رودبار، ثبت کنید.

سوغاتی جنت‌رودبار چیست؟

سوغاتی جنت‌رودبار چیست
با خرید محصولات بومی و محلی، به اقتصاد روستاها کمک می‌کنید – عکاس: بیژن مسعودی

مهم‌ترین شهرت جنت رودبار، به مزارع گل گاوزبان آن است که آن را به قطب تولید گل‌گاوزبان در رامسر تبدیل کرده است. علاوه‌بر گل‌گاو‌زبان، گیاهان دارویی و خوش‌عطر دیگری را نیز می‌توانید در این روستا پیدا کنید و آن‌ها را به‌عنوان سوغاتی بخرید. گردو و فندق جنت‌رودبار نیز بسیار خوشمزه است و می‌توان آن‌را برای سوغاتی انتخاب کرد.

علاوه‌بر این‌ها، نمدها، حصیرها و وسایل و ظروف چوبی نیز از محصولاتی هستند که می‌توانید آن‌ها را در جنت‌رودبار تهیه کنید. خرید محصولات محلی و تولیدات بومی، علاوه‌بر آن‌که شما را با محصولی باکیفیت آشنا می‌کند، می‌تواند به درآمدزایی روستایی‌ها کمک کند و نقش مهمی در اعتلای زندگی آن‌ها داشته باشد.

غذاهای محلی روستای جنت رودبار

غذاهای محلی روستای جنت رودبار
در جنت‌رودبار حتما غذاهای محلی خوشمزه را امتحان کنید – عکاس: امین فاضلی

این منطقه هم مانند دیگر روستاهای شمال، غذاهای محلی بسیار خوش‌طعمی دارد. در جنت‌رودبار، پلاسرتره، کماج، هلوابه، ترشی‌تره، میرزا قاسمی و سیرواویج را حتما امتحان کنید.

مسیر دسترسی به جنت‌رودبار

اگر از گرما کلافه شده‌اید و دل‌تان می‌خواهد در یک ییلاق خنک از تعطیلات آخر هفته‌تان لذت ببرید، برای رسیدن به روستای جنت رودبار، ابتدا به سمت رامسر بروید. پس از آن کمتر از 60 کیلومتر را طی کنید تا از طریق جاده‌ای کوهستانی- جنگلی؛ اما آسفالت شده، به جنت‌رودبار برسید.

علاوه‌بر این راه، شما می‌توانید از مسیر دیگری هم به سمت جنت‌رودبار بروید. این مسیر از شرق رامسر به‌سمت تنکابن آغاز می‌شود. بعد از 7 کیلومتر به یک سه‌راهی می‎رسد. در اینجا باید وارد جاده میرزاکوچک‌خان شوید و با گذر از جاده‌ای پرپیچ‌و‌خم از میان جنگل، به جنت‌رودبار برسید.

اقامت در روستای جنت رودبار

اقامت در روستای جنت رودبار
علاوه‌بر بومگردی‌های جنت‌رودبار، می‌توانید در رامسر و روستاهای اطراف نیز اقامت کنید – عکاس: زهره قربانی

برای اقامت در روستای جنت رودبار می‌توانید در سایت اتاقک ویلاها و اقامتگاه‌های متنوع و جذابی را پیدا کنید. علاوه‌بر خود جنت‌رودبار، شما می‌توانید با رزرو ویلا در رامسر یا اجاره اتاق در اطراف رامسر نیز، از شب‌‌مانی در بهترین اقامتگاه‌های شمال لذت ببرید. قیمت اقامتگاه در این مناطق خیلی بالا نیست و از ویلاهای استخردار تا بومگردی‌های محلی، برای خدمت‌رسانی به شما آماده‌اند. کافی است با توجه به بودجه خود، ویلای مورد نظرتان را انتخاب و آن‌را در سایت اتاقک رزرو کنید.

سخن آخر

جنت‌رودبار از ییلاق‌های دوست‌داشتنی اطراف رامسر است. روستایی در آغوش رشته کوه البرز که زمینش با گل‌های بنفش گل‌گاو‌زبان، تزیین می‌شود. در این‌جا می‌توانید خوشمزه‌ترین غذاها را بچشید، گیاهان دارویی بخرید و در چله تابستان، از سرما بلرزید. برای دیدن جنت‌رودبار تا اواسط پاییز فرصت دارید و پس از آن، برف و باران، راه رسیدن به روستا را تقریبا خواهد بست. پیش از سفر به روستای جنت رودبار، حتما رزرو ویلا یا اقامتگاه خود را انجام دهید تا بیشتر از سفرتان لذت ببرید و دغدغه‌ای نداشته باشید.

سوالات متداول

روستای جنت رودبار کجاست؟

جنت‌رودبار یکی از ییلاق‌های اطراف رامسر است که با این شهر کمتر از 60 کیلومتر فاصله دارد.

برای اقامت در جنت‌رودبار کجا بمانیم؟

علاوه‌‌بر اقامتگاه‌های بومگردی و ویلاهای جنت‌رودبار، شما می‌توانید در رامسر ویلا رزرو کنید و یا در شهرها و روستای اطراف بمانید.

جشنواره جنت‌رودبار کی برگزار می‌شود؟

در خردادماه جنت‌رودبار شاهد برگزاری جشنواره‌ای برای برداشت گل‌گاو‌زبان است. این جشنواره شاد و محلی، فرصت بسیار خوبی برای دیدن جاذبه‌ها و زیبایی‌های جنت‌رودبار خواهد بود.

آب‌و‌هوای جنت‌رودبار چگونه است؟

از اوایل بهار تا اواسط پاییز، هوای جنت‌رودبار مناسب است. البته که شب‌های سردی را پیش‌رو دارید و باید حتما با خودتان لباس گرم ببرید. پس از این زمان، بارش‌ها آغاز می‌شود و هوا سردتر خواهد بود.

3.7/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. والا ما رفتیم خیلی کرایه ها وحشتناک بالا بود حتی بیشتر خود رامسر.
    همچین مالی هم نبود.

  2. تیرماه سرد بود همه لباس گرم پوشیده بودن که ما مجبور شدیم به قسمت های پایین‌تر ردستا بریم که هوا گرم‌تر باشهبرای اقامت جتما لباس گرم و پتو نیازه و درکل مه و ابر تو مسیر خیلی زیبا و منحصر به فرد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *