شهرها

خوانسار کجاست | شهر چشمه‌های روان

احتمالا شما هم تا به حال تعریف عسل‌های خوشمزه و غلیظ خوانسار را شنیده و یا مزه‌ی آن را چشیده‌اید؛ اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که خوانسار در کدام استان است؟ خوانسار یکی از شهرهای قدیمی در کشور عزیزمان به حساب می‌آید و مربوط به دوران پیش از اسلام است. در این مقاله قصد داریم با یکدیگر سفری به شهر خوانسار داشته باشیم و درباره آ‌ب‌وهوای آن، بهترین زمان سفر به خوانسار و موارد مهم دیگری صحبت کنیم. اگر کوله‌بار خود را بسته‌اید با ما همراه باشید.

خوانسار کجاست؟

خوانسار یکی از توابع استان اصفهان است که حدود دو ساعت با شهر اصفهان فاصله دارد. جمعیت این شهر نزدیک به 30 هزار نفر است. مستندات تاریخی معتبر نشان می‌دهند که خوانسار پیشینه‌ای طولانی دارد و به جنگ‌های داریوش سوم و اسکندر برمی‌گردد. درباره رشادت و جان‌فشانی‌های مردم خوانسار داستان‌های بسیار زیادی نقل شده است.

تاریخچه خوانسار

چند لاله واژگون در یک دشت و کوه هایی که در دور دست ها پیدا هستند، آسمانی آبی با ابرهای سفیدنام شهر خوانسار از دو بخش «خوان» به معنی چشمه و «سار» به معنی زیاد بودن تشکیل شده است. خوانسار به معنی شهری پر از چشمه‌های روان است و در واقعیت نیز صدها چشمه‌ی پرآب در این شهر وجود دارند. قدمت شهر خوانسار به دوران قبل از اسلام برمی‌گردد و اسنادی درباره‌ی مهاجرت قسمتی از قوم یهود به خوانسار وجود دارد که نشان می‌دهد در زمان کوروش دوم به این شهر مهاجرت کردند، این اسناد اکنون در شهر همدان نگهداری می‌شوند. وجود آتشکده‌ای به نام تیر نیز نشان‌دهنده‌ی قدمت این شهر است. نوشته‌های روی سنگ‌ها حاکی از آنند که اسکندر هنگام سفر به اصفهان از این منطقه عبور کرده است. زمانی که افغان‌ها به ایران حمله کردند، دسته‌ای قصد محاصره خوانسار را داشتند، اما با مقاومت مردم شکست می‌خورند و از تصرف این شهر منصرف می‌شوند. خوانسار در دوران قاجار نیز مورد توجه زیادی قرار گرفته بود به طوری که برخی حاکمان برای حکومت در خوانسار انتخاب شدند.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم خوانسار

زبان و گویش مردم خوانسار مانند زبان ایرانی مرکزی با ریشه‎ی هندوایرانی است. به دلیل مهاجرت مردمان زیادی از این شهر، زبان اصیل مردم این منطقه در خطر قرار گرفته است. از آداب و رسوم مردم خوانسار می‌توان به مجالس روضه‌خوانی در ماه محرم اشاره کرد. زنان این منطقه در این مجلس شرکت می‌کردند و پس از روضه‌خوانی و عزاداری با یکدیگر به گپ‌وگفت می‌پرداختند. آن‌ها پس از این مراسم خدا را شکر می‌کردند تا مورد غضب الهی قرار نگیرند.

روستاهای خوانسار

خوانسار روستاهای زیادی اطراف خود دارد که بسیاری از آن‌ها چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ و طبیعت چشم‌نوازی دارند و حتی به عنوان مناطق دیدنی خوانسار به شمار می‌روند. بسیاری از گردشگران و مسافران هنگام سفر به خوانسار سری به روستاهای اطراف آن نیز می‌زنند. در این قسمت از مقاله برخی از روستاهای خوانسار را به شما معرفی می‌کنیم:

  • ارجنک
  • استخرپهن
  • تجره (خوانسار)
  • تیدجان
  • حاج بلاغ
  • حاجی‌آباد
  • حسن‌آباد
  • خشکرود
  • خم پیچ
  • دربند
  • رحمت‌آباد
  • صفادشت
  • قلعه بابامحمد
  • قودجان
  • کهرت
  • لایجند
  • مهرآباد

اقتصاد خوانسار

مردم خوانسار مانند بسیاری از شهرهای دیگر از راه‌های مختلفی درآمد خود را به دست می‌آورند. آب‌وهوای مطلوب شهر خوانسار باعث به‌وجودآمدن باغات زیادی در این شهر شده، بنابراین باغداری و پرورش محصولات باغی مانند گردو، بادام و آلو جزو منبع درآمد اصلی مردم خوانسار به شمار می‌رود. یکی دیگر از مشاغل پررونق در خوانسار که کمک زیادی به اقتصاد این شهر می‌کند، پرورش زنبور عسل است. همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، عسل شیرین و غلیظ خوانسار در همه جای ایران شهرت دارد. مراتع سرسبز ییلاقی، گیاهان فراوان خودرو و گل‌های رنگارنگ، شرایط بسیار خوبی برای پرورش زنبور عسل به وجود آورده‌اند و این باعث شده خوانسار به یکی از قطب‌های اصلی پرورش زنبور عسل تبدیل شود.

آب و هوای خوانسار

خوانسار، این شهر چشمه‌های روان به دلیل داشتن چشمه‌های فراوان پرآب، درخت‌ها و باغات متعدد، آب‌وهوای دل‌انگیز و مطبوعی دارد.  آب‌وهوای خوانسار تقریبا در همه‌ی فصل‌های سال مطبوع و دوست‌داشتنی است و همین باعث شده مسافران زیادی در همه‌ی روزهای سال این منطقه را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند.

بهترین زمان سفر به خوانسار

وجود درختان فراوان آلو، گردو، سیب و بادام باعث ایجاد پوشش گیاهی متنوعی در شهر خوانسار شده است. این پوشش گیاهی زیبا در همه‌ی فصول سال مانند بهشتی زیبا خودنمایی می‌کنند. تقریبا در هر فصل و روزی از سال می‌توان به این منطقه سفر کرد، اما اگر باز هم به دنبال بهترین زمان سفر به خوانسار هستید، فصل بهار و به خصوص ماه اردیبهشت می‌تواند بهترین زمان باشد؛ زیرا درختان شکوفه می‌زنند و فضای این شهر سرسبزتر از همیشه از مردم دلبری می‌کنند.

اجاره اقامتگاه در خوانسار بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی خوانسار

وجود لاله‌های سرخ واژگون و کوچه‌باغ‌های سرسبز و معطر خوانسار، باعث محبوبیت آن نزد بسیاری از مسافران و گردشگران شده‌اند. چشمه‌های پرآب و روان خوانسار با آب زلال و شیرین خود نیز در جذب مسافران به این شهر بی‌تاثیر نیستند. حالا وقت آن رسیده تا با یکدیگر سری به دیدنی‌های شهر زیبای خوانسار بزنیم.

منطقه حفاظت شده گلستان

دشتی در کوهپایه پر از گل های قرمزیکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های خوانسار، منطقه حفاظت شده گلستان است. دشت‌هایی از لاله‌های قرمز رنگ واژگون در این منطقه با زیبایی بی‌نظیر خود هوش از سر مسافران می‌برند. به این منطقه اشک مریم نیز می‌گویند. طبق افسانه‌های قدیمی سیاوش در این مکان به طرز غم‌انگیزی به قتل رسیده و این باعث شده گل‌های لاله سرخم کنند و برای همیشه به همین شکل رشد کنند. در این منطقه چشمه‌های فراوانی نیز وجود دارند که می‌توانید از آب شیرین و گوارای آن بنوشید و لذت ببرید.

کوچه باغ‌های دیدنی خوانسار

کوچه باغی بادرخت های بلند قئیمی در کنا خود و برگ های زرد ونارنجی که روی زمین ریخته شده استامکان ندارد مسافران به خوانسار سفر کنند و در کوچه‌باغ‌های سرسبز این شهر قدم نزنند. تصور کنید در کوچه‌ای درحال قدم‌زدن هستید که درختان سربه‌فلک کشیده در بالای سرتان در هم تنیده‌اند و عطر خوش آن‌ها فضا را پر کرده‌اند، حتی تصورش هم زیباست! برای تجربه کردن این رویای زیبا کافیست به محله‌های پایتخت، صفائیه، مالگاه و چشمه آخوند بروید.

روستای دره بید

نمایی دور از یک روستا درختان، کوه ها و سرسبزی آن درختان وحشی بیدی تمام روستای دره بید را پوشانده و منظره‌ای دیدنی به وجود آورده‌اند. منطقه حفاظت شده گلستان نیز در این روستای زیبا قرار گرفته است، بنابراین هنگام بازدید از این منطقه می‌توانید سری به روستای دره بید نیز بزنید و از تمدن تاریخی آن لذت ببرید.

پارک جنگلی سرچشمه خوانسار

پارک جنگلی که از میان آن چشمه ای روان استحوضچه‌ها و چشمه‌های زیادی در پارک جنگلی سرچشمه قرار دارند که از کوه سیل سرچشمه می‌گیرند. آب این چشمه‌ها به شیرینی عسل و به زلالی اشک هستند. نوشیدن از آب گوارای چشمه‌های این پارک جنگلی می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. وسعت این پارک جنگلی زیبا 15 هکتار است و بسیاری از مسافران برای استراحت این مکان را انتخاب می‌کنند.

مقبره باباپیر ترک

ساختمان قدیمی با سقف مخروطی شکل به نام مقبره باباپیر ترکدر پارک جنگلی سرچشمه مقبره‌ای به نام مقبره بابا پیر ترک قرار گرفته که قدمت آن به دوران صفوی برمی‌گردد. این مقبره به عارف معروفی تعلق دارد که در قرن ششم هجری می‌زیسته. در این مقبره می‌توان آرامگاه شش تن از عارفان دیگر را مشاهده کرد.

تونل سبز خوانسار

خیابانی با درختان قدیمی که شاخه های انها از بالا در هم تنیده است و چیزی شبیه تونل سبز به وجود آورده به جز کوچه‌باغ‌های خوانسار، خیابانی نیز در این این شهر وجود دارد که در آن طبیعت زیبا با زندگی شهری گره خورده و منظره‌ای چشم‌نواز ایجاد کرده است. درختان بلند و در هم تنیده‌ی این جاده مانع از ورود نور خورشید شده و باعث شدند تمام جاده سرتاسر سایه باشد. رانندگی و قدم زدن در این جاده‌ی زیبا می‌تواند اوقاتی به‌یادماندنی برایتان رقم بزند.

تپه آریایی‌ها

چند بنای مخروبه به نام تپه آریایی‌هاقدمت تپه‌ آریایی‌ها به هشت‌هزار سال پیش و دوران آریایی‌ها برمی‌گردد. این تپه غارهایی در دل خود جای داده که در زمان‌های گذشته محل زندگی اقوام پیشین ما بوده است. نکته‌ی جالب درباره‌ی این غارها این است که از زیر تپه به یکدیگر راه دارند و می‌توان از غاری به غار دیگر رفت. در این غارها آثاری از مردمان گذشته وجود دارد و باعث ایجاد یک مکان دیدنی رمزآلود و ماجراجویانه شده است.

پارک ملی قمیشلو

سه آهو در حال گذر از یک دشتپارک ملی قمیشلو اولین منطقه‌ی حفاظت شده در جهان است که قدمتی بیش از یک‌و‌نیم قرن دارد. این پارک ملی در زمان‌های گذشته محل شکار یکی از فرزندان ناصرالدین شاه بوده و افراد عادی اجازه‌ی ورود به این منطقه را نداشته‌اند. انواع مختلف گونه‌های گیاهی و جانوری در این پارک وجود دارند.

خانه تاریخی ابهری‌ها

خانه ای با معماری سنتی و ایرانی یه نام خانه تاریخی ابهری‌هااگر به مکان‌‌ها و معماری تاریخی علاقه دارید، بازدید از خانه تاریخی ابهری‌ها را از دست ندهید. معماری، نقاشی و گچبری‌های این خانه‌ نشان می‌دهد که در دوران قاجار ساخته شده. «حاج سید محمد باقر ابهری» این خانه را در زمان‌های گذشته ساخته که امروز به یکی از دیدنی‌های پربازدید خوانسار تبدیل شده است.

خانه حبیبی‌ها

نمای رو به رویی بنایی با معماری ایرانی قدیمی به نام خانه حبیبی‌هاخانه‌ حبیبی‌ها خانه‌ایست که خبر از گذشته‌ی پرافتخار شهر خوانسار می‌دهد. ظریف‌کاری‌های معماری این بنا، هنر ایران باستان را به رخ می‌کشند. ذوق و هنر ایرانیان در این خانه‌ی تاریخی به وضوح دیده می‌شود و به همین دلیل نزد مسافران و گردشگران محبوبیت زیادی به دست آورده است. هر ساله در این خانه مراسمات عزای حسینی برگزار می‌شود.

مسجد جامع خوانسار

حیاط و حوز و در ورودی مسجدی به اسم مسجد جامع خوانسارمسجد جامع تاریخی خوانسار که در ابتدای ورودی شهر قرار گرفته است، یکی از آثار دیدنی و تاریخی این منطقه به شمار می‌رود که معماری آن نشانگر تاریخ و فرهنگ شهر خوانسار است. این مسجد در دوران صفوی ساخته شده و منبت‌کاری و معماری منحصربه‌فرد آن چشم گردشگران را به خود جلب می‌کند.

روستای دماب

یک برجک کاه گلی
عکس از: مهدی کاظمی

روستای دماب خوانسار یکی از قدیمی‌ترین روستاهای تاریخ ایران باستان است که اگر نگاهی به معماری آن بیاندازید متوجه قدمت طولانی آن خواهید شد. قدمت این روستا به هزار و دویست سال پیش برمی‌گردد، بنابراین یک جاذبه‌ی مناسب برای عاشقان تاریخ است. می‌گویند این روستا به دست دو برادر به نام‌های محب و صالح آباد شده است.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی خوانسار را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی خوانسار

تصویری نزدیک از طرح قلم زنی شده روی یک ظرفیکی از جذاب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر، خرید سوغات و صنایع دستی شهری است که به آن سفر می‌کنید. وجود باغ‌های فراوان و چشمه‌های پرآب باعث شده بسیاری از محصولات باغی جزو سوغات خوانسار به حساب بیایند. صنایع دستی خوانسار نیز نشان از قدمت طولانی این شهر هستند. در اینجا لیستی از سوغات و صنایع دستی خوانسار برایتان آماده کردیم:

  • عسل
  • گردو
  • بادام
  • آلو
  • گز
  • قالی ساروق
  • منبت کاری
  • قلم زنی

غذاهای محلی خوانسار

یک کاسه آش داخل سینی به همراه نان بربری و سبزی خوردن و یک ظرف سیر سرخ شده یکی دیگر از بخش‌های لذت‌بخش سفر، شکم‌گردی و امتحان کردن غذاهای خوشمزه‌ی منطقه‌ای است که به آن سفر کرده‌اید. غذاهای محلی هر شهر با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی آن منطقه، مواد اولیه و مزه‌ی منحصر‍‌به‌فرد خود را دارد و حس و حال همان شهر را برای شما تداعی می‌کند. غذاهای محلی خوانسار نیز به دلیل قدمت زیاد این شهر، حسی نوستالژیک در شما ایجاد خواهند کرد. وقت آن رسیده تا چند نمونه از غذاهای خوشمزه‌ی محلی خوانسار را به شما معرفی کنیم تا هنگام سفر به این منطقه حتما آن‌ها را امتحان کنید.

  • آبگوشت (دوگلوله)
  • اشکنه (اوگوشت تخم)
  • آش لعابی
  • دلمه سیرابی

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات خوانسار را مطالعه کنید.

رستوران‌های خوانسار

احتمالا هنگام سفر به خوانسار، زمان کافی برای آشپزی نخواهید داشت؛ در این مواقع بهترین کار این است که به بهترین رستوران‌های خوانسار مراجعه کنید و از غذاهای محلی و سنتی ایرانی که سرو می‌شوند لذت ببرید. آشپزی در سفر ممکن است شما را خسته کند و اجازه ندهد از جاذبه‌های شهر دیدن کنید، به همین منظور قصد داریم به شما چند تا از رستوران‌های خوانسار را به همراه آدرس معرفی کنیم تا بتوانید به راحتی آن‌ها را پیدا کنید.

رستوران بوریتو خوانسار

رستوران بوریتو خوانسار مساحتی 500 متری دارد که شامل سالن و فضای باز است. ظرفیت این رستوران حدود 140 نفر است. در فضای باز این رستوران برکه، آلاچیق و بالکنی با چشم‌اندازی از کوهستان وجود دارد که زیبایی آن را چند برابر کرده‌اند. فضای بازی کودکان و آب‌نمای موزیکال از نقاط قوت این رستوران هستند. منوی این رستوران شامل انواع غذاهای ایرانی و فرنگی است.

آدرس : استان اصفهان، خوانسار، ابتدای جاده خوانسار- اصفهان، روبروی سد باغکل

رستوران خوانسالار

منوی رستوران خوانسالار شامل انواع کباب، جوجه کباب، ماهی و دیزی است. این رستوران طیف متنوعی از غذاها را سرو می‌کند، به طوری که هر فردی با هر سلیقه و مزاجی را راضی نگه می‌دارد.

آدرس:استان اصفهان، خوانسار، بلوار علوی

کبابسرای زیتون

این رستوران به تمیز و مرتب بودن مشهور است. چیدمان غذای این رستوران آنقدر مرتب و زیباست که اشتهای شما را چندبرابر می‌کند. انواع کباب و مرغ ربی در کبابسرای زیتون سرو می‌شود که می‌توانید نوش جان کنید.

آدرس: استان اصفهان، خوانسار، خیابان ثقه الاسلام شهیدی

مراکز خرید خوانسار

یک مغازه عطاری و انواع گیاهان و خوراکی های خشک جلوی مغازهدر خوانسار بازاری مشهور و بزرگ وجود دارد که خود شامل سه بخش بازار بالا، بازار پلگوش و بازار دوراه است. مغازه‌های مختلفی در بازار دوراه فعالیت دارند که بسیاری از مسافران و گردشگران انواع سوغات و صنایع دستی خوانسار را از این بازار تهیه می‌کنند. این بازار یکی از بازارهای تاریخی شهر خوانسار به حساب می‌آید که همچنان فعالیت خود را حفظ کرده و رونق دارد. اگر به دنبال مرکز خرید برای خرید انواع سوغات و صنایع دستی می‌گردید، یک راست به سمت بازار دوراه خوانسار بروید.

اقامت در خوانسار

در خوانسار انواع مختلفی از اقامتگاه برای اقامت وجود دارند که سفر را برای مسافران ساده‌تر کرده‌اند. اتاقک اجاره اقامتگاه بومگردی، خانه و سوییت در خوانسار را با بهترین قیمت و کیفیت برای شما فراهم کرده است. کافیست تصاویر خانه‌ها را با دقت مشاهده کنید و نظرات مسافران قبلی را بخوانید، سپس با چند کلیک ساده اقامتگاه خود را رزرو خواهید کرد و یک سفر به‌یادماندنی برای خود رقم می‌زنید.

راه‌های دسترسی به خوانسار

اگر از تهران به سمت خوانسار حرکت می‌کنید، کافیست وارد اتوبان تهران-قم شوید و سپس خودتان را به سمت دوراهی سلفچگان برسانید. حالا با حرکت به سمت دلیجان می‌توانید وارد جاده گلپایگان-مونه شوید و خود را به گلپایگان برسانید. در جنوب گلپایگان جاده‌ی گلپایگان-خوانسار قرار دارد که شما را به این شهر خوش آب‌وهوا می‌رساند. فاصله‌ی خوانسار تا تهران حدود 380 کیلومتر و تا اصفهان حدود 172 کیلومتر است.

سوالات متداول درباره خوانسار

خوانسار کجاست؟

خوانسار یکی از توابع استان اصفهان است که حدود دو ساعت با شهر اصفهان فاصله دارد.

بهترین زمان سفر به خوانسار کی است؟

بهترین زمان سفر به خوانسار فصل بهار به خصوص ماه اردیبهشت است.

معروف‌ترین جاهای دیدنی خوانسار کدام‌اند؟

معروف‌ترین دیدنی‌های خوانسار منطقه‌ حفاظت شده گلستان، روستای دره بید، پارک جنگلی سرچشمه، مقبره بابا پیر ترک و پارک ملی قمیشلو هستند.

معروف‌ترین رستوران‌های خوانسار کدام‌اند؟

رستوران خوانسالار، کبابسرای زیتون و رستوران بوریتو خوانسار معروف‌ترین رستوران‌های خوانسار هستند.

چطور به خوانسار برویم؟

از هر نقطه ایران می‌توانید با اتوبوس به خوانسار سفر کنید. اگر قصد سفر به خوانسار با ماشین را دارید باید از تهران خود را به گلپایگان و سپس به خوانسار برسانید.

4.5/5 - (51 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. بسیاری از اطلاعات درج شده داخل این متن اشتباه هست. پر از غلطهای محتوایی و اطلاعات نادرست و حتی عکس اشتباه و غلطهای املایی. خوانسار بسیار زیبا و دوست داشتنی و با قابلیت های فراوان برای سفر هست اما اصلا توصیه نمیکنم با این متنی که معلوم نیست کی نوشته و اطلاعاتش از کجا اومده به خوانسار سفر کنید.
    واقعا میتونم بگم چرت و پرت محض نوشته شده. امیدوارم اطلاعات شهرهای دیگه را هم به همین مزخرفی ننوشته باشید و اطلاعات درست به مخاطباتون بدید و براشون احترام قائل باشید.

    1. دوست عزیز
      لازمه بدونید که اطلاعات اینطور محتواها از طریق وب‌گردی به دست میاد. من شخصا تا به حال به خوانسار سفر نکردم و اطلاعات دقیقی از این شهر ندارم. اگر اطلاعات اشتباهی توی این متن هست ممنون میشم صحیحش رو به من بگید تا اصلاح بشه.

  2. بسیاری از اطلاعات درج شده داخل این متن اشتباه هست. پر از غلطهای محتوایی و اطلاعات نادرست و حتی عکس اشتباه و غلطهای املایی. خوانسار بسیار زیبا و دوست داشتنی و با قابلیت های فراوان برای سفر هست اما اصلا توصیه نمیکنم با این متنی که معلوم نیست کی نوشته و اطلاعاتش از کجا اومده به خوانسار سفر کنید.
    واقعا میتونم بگم چرت و پرت محض نوشته شده. امیدوارم اطلاعات شهرهای دیگه را هم به همین مزخرفی ننوشته باشید و اطلاعات درست به مخاطباتون بدید.

  3. سلام. رستوران خوانسالار ظاهرا قبلا در آدرس یاد شده فعال بوده و الان تعطیل میباشد

  4. اردستان روستاهای زیادی اطراف خود دارد که بسیاری از آن‌ها چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ و طبیعت چشم‌نوازی دارند و حتی به عنوان مناطق دیدنی خوانسار به شمار می‌روند بالاخره اردستان یا خوانسار؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *