جاهای دیدنی

جاهای دیدنی خوانسار | تلفیق زیبایی طبیعت و معماری

بسیاری از افراد تصور می‌کنند هنگام سفر به استان اصفهان فقط باید از شهر اصفهان دیدن کنند، اما استان اصفهان دارای شهرهای دیدنی زیادی است که بسیاری از جاهای دیدنی تاریخی و طبیعی را در خود جای داده‌اند. خوانسار یکی از توابع استان اصفهان است که شمال آن شهرستان گلپایگان و جنوب آن فریدون‌شهر قرار دارند. فاصله اصفهان تا خوانسار فقط 160 کیلومتر است، بنابراین در سفر به اصفهان می‌توانید از این شهرستان زیبا دیدن کنید. آب‌وهوای خوانسار در همه‌ی فصول گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند و معمولا سرد و خشک است. بهترین زمان سفر به خوانسار فصل بهار است، نه فقط به دلیل آب‌وهوای مطلوب آن، بلکه به دلیل سرسبزی و پوشیده شدن آن با گیاهان و گل‌های زیبا.

معرفی دیدنی‌های خوانسار

خوانسار یکی دیگر از شهرهای تماشایی و دیدنی استان اصفهان است که به دلیل لاله‌های واژگون، کوچه‌باغ‌های خوش‌عطر و عسل مرغوبش شهرت دارد. گردشگران و مسافران برای تماشای چشمه‌های خوانسار، دریاچه خوانسار و دیدنی‌های خوانسار در بهار به این منطقه سفر می‌کنند، البته خوش آب‌وهوا بودن این شهر در جذب مسافران بی‌تاثیر نیست. در این مطلب می‌خواهیم شما را با دیدنی‌های خوانسار آشنا کنیم؛ کسی چه می‌داند شاید مقصد بعدی سفر شما این شهر زیبا باشد.

کوچه باغ‌های دیدنی خوانسار

قدم زدن در کوچه باغ‌های خوانسار و بوییدن عطر خوش حاصل از درختان سربه‌فلک‌کشیده‌ی این کوچه‌ها، حس‌وحال نابی برایتان رقم خواهد زد. هنوز خانه‌هایی با دیوارهای خشتی در این کوچه ‌باغ‌ها به چشم می‌خورند و غم را از دلتان بیرون می‌آورند. اگر به قدم زدن در ابن کوچه باغ‌ها علاقه دارید، می‌توانید به محله‌های «چشمه آخوند»، «مالگاه»، «پایتخت»، «محله دو راه» و «صفائیه» بروید و از قدم زدن و تماشای درختانی که در این کوچه‌ها سایه افکنده‌اند لذت ببرید.

اجاره اقامتگاه در خوانسار بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

منطقه حفاظت شده گلستان

وجود چشمه‌های خروشان و همچنین آب‌وهوای کوهستانی در منطقه‌ی خوانسار، باعث به وجود آمدن یک جاذبه‌ی دیدنی و زیبا به نام گلستان شده است. منطقه‌ حفاظت شده گلستان یکی از زیباترین دیدنی‌های خوانسار است که در فصل بهار می‌توان منحصربه‌فردترین نوع لاله را در آن مشاهده کرد. تماشای این لاله‌های سرخ و واژگون هر بیننده‌ای را مدهوش خود خواهد کرد. منطقه‌ی حفاظت شده گلستان به دشت اشک مریم نیز شهرت دارد، می‌خواهید بدانید چرا؟ افسانه‌های قدیمی می‌گویند که سیاوش در این مکان به دست گریسوز به طرز غمگینی به قتل رسیده و گل‌های لاله شاهد این صحنه‌ی غم‌انگیز بوده‌اند؛ به همین دلیل از همان زمان تا امروز این گل‌ها در سوگ سیاوش سر خم کرده‌اند و عمر کوتاهی دارند. دلیل حفاظت از این منطقه توسط سازمان محیط زیست، خواص درمانی این گل‌ها برای درمان دردهای مفصلی، کبدی و رماتیسمی است. از اوایل تا اواخر اردیبهشت می‌توانید این گل‌های زیبا را در منطقه‌ی گلستان تماشا کنید.

آدرس منطقه حفاظت شده گلستان: استان اصفهان، جنوب شهرستان خوانسار

پارک جنگلی سرچشمه خوانسار

درصد زیادی از چشمه‌های خوانسار در پارک جنگلی سرچشمه قرار گرفته‌اند. حوضچه‌های این پارک جنگلی از «کوه سیل» سرچشمه گرفته‌اند و آبی به زلالی اشک و شیرینی عسل دارند، بنابراین اگر از این منطقه‌ی زیبا دیدن کردید حتما با خیال راحت مقداری از آب چشمه‌ی آن را بنوشید. «چشمه شترخون» و «چشمه مرزنگوش» از مشهورترین چشمه‌های این پارک جنگلی هستند. پارک جنگلی سرچشمه خوانسار وسعتی به اندازه‌ی 15 هکتار دارد و مکان مناسبی برای استراحت بسیاری از مسافران است.

آدرس پارک جنگلی سرچشمه خوانسار: استان اصفهان، خوانسار، میدان 22 بهمن

روستای دره بید

روستایی که به درختان وحشی بیدی شهرت دارد، به طوری که این درختان تمام روستا را پوشانده‌اند. دشت اشک مریم یا منطقه‌ی حفاظت شده گلستان که پیش‌تر آن را معرفی کردیم در این روستا قرار گرفته است. روستای دره بید علاوه بر این منطقه حفاظت شده، به عنوان یک تفرجگاه زیبا و دیدنی و همچنین یک منطقه‌ی ییلاقی در خوانسار به شمار می‌رود. آب‌وهوای مطلوب این روستا در کنار تمدن باستانی آن باعث جذب مسافران زیادی به این منطقه می‌شود. قلعه‌ای تاریخی در این روستا وجود دارد که به عنوان یک آثار باستانی شناخته می‌شود و متعلق به دوران شاه عباس است.

آدرس روستای دره بید: اصفهان، خوانسار، جاده اصفهان خوانسار، پس از سه‌راهی دامنه به خوانسار

مقبره باباپیر ترک

اگر از پارک جنگلی سرچشمه دیدن می‌کنید، حتما سری به مقبره باباپیر ترک بزنید. این مقبره مربوط به روزگار صفوی و متعلق به عارف معروفی است که در قرن ششم هجری زندگی می‌کرده. 6 تن از عارفان دیگر نیز در این آرامگاه به خاک سپرده شده‌اند.

آدرس مقبره باباپیر ترک: استان اصفهان، خوانسار، میدان 22 بهمن، پارک جنگلی سرچشمه

پارک ملی قمیشلو

ممکن است برایتان عجیب باشد که اولین منطقه حفاظت شده در جهان، پارک ملی قمیشلو خوانسار است! این پارک ملی بیش از یک و نیم قرن قدمت دارد. یکی از فرزندان ناصرالدین شاه به نام «ظل السلطان» به دلیل اینکه مادر قجری نداشت نمی‌توانست ولیعهد شود، این باعث شد او را حاکم اصفهان کنند. ظل السلطان فردی عصبی بود که بیشتر اوغات خود را به شکار می‌گذراند، برای همین بخشی از خوانسار را فقط برای شکار کردن به تملک خود درآورد. هیچ کس حتی روستاییان این منطقه اجازه ورود به شکارگاه او را نداشتند. امروزه شکارگاه او تبدیل به پارک ملی قمیشلو شده و در آن گونه‌های مختلفی از گیاهان و جانوران دیده می‌شوند. بسیاری از آثار باستانی کشف شده از این منطقه در موزه نگهداری می‌شوند.

آدرس پارک ملی قمیشلو: استان اصفهان، ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهر اصفهان

تونل سبز خوانسار

در خیابان امام خمینی خوانسار، طبیعت زیبا با زندگی شهری مردم گره خورده‌ و تونلی سبز و زیبا به وجود آورده است. رانندگی و قدم زدن در جاده‌ای که درختان چنار بلند در هم تنیده شده و در سراسر خیابان سایه‌ای ایجاد کرده‌اند، می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

آدرس تونل سبز خوانسار: استان اصفهان، خوانسار، خیابان امام خمینی

خانه تاریخی ابهری‌ها

«حاج سید محمد باقر ابهری» خانه‌ای در خوانسار ساخته که امروزه به یکی از دیدنی‌های تاریخی خوانسار تبدیل شده است. این خانه‌ی تاریخی مربوط به دوره قاجار است و به وضوح می‌توان معماری، نقاشی‌ و گچبری‌های معروف دوره‌ی قاجار را در آن مشاهده کرد. این خانه‌ی تاریخی به تازگی بازسازی شده است. اگر می‌خواهید به روزگاران گذشته سفر کنید و از حس‌وحال تاریخی گذشته‌ی ایران لذت ببرید، کافیست خود را به خانه تاریخی ابهری‌ها برسانید.

آدرس خانه تاریخی ابهری‌ها: استان اصفهان، خوانسار، خیابان آیت الله خوانساری

خانه حبیبی‌ها

یکی دیگر از دیدنی‌های تاریخی خوانسار، خانه‌ی حبیبی‌ها است. این خانه خبر از گذشته‌ای با افتخار می‌دهد و با معماری زیبا و با شکوه خود در مقابل چشمان مسافران خودنمایی می‌کند. معماری این خانه سرشار از ذوق هنری است و همین باعث محبوبیت آن نزد بسیاری از گردشگران شده. به این خانه‌ی تاریخی حسینیه حبیبی‌ها نیز می‌گویند، زیرا هرسال در ایام محرم مراسمات عزای حسینی در آن برگزار می‌شود.

آدرس خانه حبیبی‌ها: خوانسار، خیابان امام، کوچه حبیبی

تپه آریایی‌ها

تپه‌ای با قدمت هشت‌هزار ساله که یادگار دوران آریایی‌ها است. بسیاری از اقوام پیشین ما در غارهایی که در دل این تپه وجود دارند، زندگی می‌کردند؛ این غارها از زیر تپه به یکدیگر متصل می‌شدند. اگر از تپه‌ آریایی‌ها دیدن کنید می‌بینید که هنوز آثاری از درهای سنگی مردمان گذشته در این مکان وجود دارد. در چندین طبقه بالاتر از این غارها، ساختمان‌های خشتی بنا شده‌اند که زیبایی منحصربه‌فردی به این مکان دیدنی بخشیده‌اند.

آدرس تپه آریایی‌ها: استان اصفهان، خوانسار، روستای رحمت آباد

مسجد جامع خوانسار

معمولا وقتی به شهرهای تاریخی سفر می‌کنید بهتر است از مسجد جامع آن شهر نیز دیدن کنید، زیرا مسجد جامع شهرهای تاریخی از معماری بسیار زیبایی برخوردار هستند. قدمت تاریخی و فرهنگ هر شهر را می‌توان در معماری مسجد جامع آن مشاهده کرد. دوران صفویه، اوج شکوه و شکوفایی استان اصفهان بوده و مسجد جامع خوانسار نیز از این موضوع مستثنی نیست. گچ‌بری‌ها و منبت‌کاری‌های خاص و معماری منحصربه‌فرد این مسجد آنقدر زیباست که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن دیدن کنید.

آدرس مسجد جامع خوانسار: استان اصفهان، خوانسار، سیزده محرم، بین میدان سپاه و ولیعصر

امامزاده صالح خوانسار

عکس از: سید نیما همایونی

اگر به مکان‌های مذهبی علاقه دارید بهتر است شما را با امامزاده صالح خوانسار آشنا کنیم. گفته می‌شود که این امام از فرزندان امام موسی کاظم است و یکی از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی و زیارتی خوانسار به شمار می‌رود. البته جالب است بدانید در این شهر دو امامزاده به نام صالح وجود دارد که به یکی از آن‌ها صالح قصیر اول و به دیگری صالح قصیر دوم می‌گویند.

آدرس امامزاده صالح خوانسار: استان اصفهان، خوانسار، بلوار باران خیابان صالحی

روستای دماب

وقت آن رسیده تا شما را با یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران آشنا کنیم. روستای دماب بیش از هزار و دویست سال قدمت دارد که حتی امروزه آثار باستانی زیادی را در خود جای داده است. اگر به مکان‌های تاریخی علاقه دارید، بازدید از این روستای قدیمی و تماشای آثار زیبای آن برایتان لذت‌بخش خواهد بود. نکته‌ی جالب درباره این روستا، آبادی آن به دست دو برادر است! می‌گویند دو برادر به نام‌های صالح و محب با تلاش بسیار زیاد این روستا را آباد کردند. در این روستا قلعه حاج حسن، قلعه سنگ، قلعه علی و کاروانسرای جلوگیر قرار دارند که می‌توانید از تماشای آن‌ها لذت ببرید.

آدرس روستای دماب: استان اصفهان، شمال غربی اصفهان، فاصله صد کیلومتری شهر نجف آباد، ۶۰ کیلومتری شهر گلپایگان و ۴۰ کیلومتری خوانسار

سخن آخر

بهتر است گاهی سفر به نقاط مشهور و پرگردشگر را فراموش کنیم و سری به نقاطی از کشورمان بزنیم که هنوز خیلی شناخته‌شده نیستند. برعکس تصور عموم، بسیاری از این نقاط جاهای دیدنی و تاریخی زیادی را در خود جای داده‌اند که با زیبایی‌ها و شگفتی‌های بی‌نظیر خود، گردشگران را مسحور می‌کنند. خوانسار دقیقا یکی از همین نقاط است که در استان اصفهان قرار دارد و دیدنی‌های تاریخی و زیبای بسیاری را در خود جای داده است.

3.7/5 - (12 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *