شهرهاآبشار هاجاهای دیدنی

سفر به آبشار خور | بوسه خورشید بر زمین

گاهی فرصت یا شرایط سفرهای طبیعت‌گردی طولانی را نداریم. در این وقت به‌دنبال جاذبه‌های گردشگری اطراف تهران و کرج هستیم که بتوانیم در آخرهفته‌ها یا تعطیلات کوتاه به‌سراغشان برویم. در این بین، سفر به قصد دیدن آبشارها از پیشنهادهای جذاب برای تمام فصول است. آبشارها در بهار، پرآب و باشکوه هستند. تابستان‌ها، آبشارها هوایی خنک و دل‌چسب را برایتان فراهم می‌کنند.

پاییز، شکوه رنگ‌ها در کنار ریزش آبشار چشم‌نواز است و زمستان‌ها، آب آبشار یخ می‌زند و قندیل‌های یخی چون چلچراغی بی‌مانند از پیشانی کوه می‌درخشند. به‌همین دلیل در این مقاله از اتاقک به‌سراغ معرفی یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران رفته‌ایم. نام این جاذبه «آبشار خور» است و سفر به آن می‌تواند برایتان تجربه‌ای جذاب و منحصربه‌فرد باشد. در این‌جا بیشتر درباره آبشار خور، مسیر رسیدن به آن و نکاتی که پیش از سفر باید درباره آن بدانید برایتان گفته‌ایم.

آبشار خور کجاست؟

آبشار خور کجاست
آبشار خور برای ورزشکاران حرفه‌ای نیز بسیار جذاب است – عکاس: محمد امیری

کوهستان‌ها همیشه حرفی برای گفتن و جاذبه‌ای برای شگفت‌زده کردنتان دارند. دامنه‌ها، قله‌ها، دره‌ها، درختان سخت‌جان در شیب‌های تند و آبشارهایی که از بلندای کوه به زمین می‌رسند. آبشار خور نیز از این دست جاذبه‌هاست. مقصدی که برای پیدا کردنش باید از کنار روستای خور و باغ‌های پراز میوه بگذرید و اگر تجهیزات حرفه‌ای داشته باشید، می‌تواند برایتان مسیرهای کوه‌پیمایی، صخره‌نوردی و حتی یخ‌نوردی در زمستان را نیز آماده کند.

ارتفاع آبشار خور را حدود 50 متر برآورد کرده‌اند و علاوه بر دوست‌داران طبیعت، کوهنوردان و ورزشکاران حرفه‌ای نیز به آن سفر می‌کنند. از نظر تقسیمات جغرافیایی، خور جزء استان البرز و فاصله آن تا تهران حدود 70 کیلومتر است. اگر ترافیک نباشد بین 1.5 تا 2 ساعت می‌توانید از طریق جاده چالوس به این آبشار برسید.

خور در زبان فارسی به‌معنای خورشید است و حوالی آبشار خور، روستایی به‌همین نام نیز وجود دارد. این روستا در دامنه کوه «گندم‌چال» است و ارتفاع آن از سطح دریا بیش از 3000 متر برآورد شده است. خور از زیباترین آبشارها به‌خصوص در زمستان است و فضایی مناسب برای پیک‌نیک در بهار و تابستان، کوه‌پیمایی در پاییز و عکاسی در تمام روزهای سال دارد.

اگر می‌خواهید راجع به پایتخت ایران بیشتر بدانید؛ مقاله تهران کجاست را مطالعه کنید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آب‌وهوای آبشار خور

آب‌وهوای آبشار خور
زمستان‌های خور بسیار سرد است و آبشار خور نیز یخ می‌زند.

از آن‌جا که خور در ارتفاع بالا و محیط کوهستانی است هوای خنکی دارد. حتی اگر تابستان به آن‌جا بروید باز هم ممکن است احساس سرما کنید. معمولا بارش برف و یخببندان از اواخر پاییز تا اواسط زمستان ادامه دارد و گاهی قندیل‌های آبشار خور تا اوایل بهار هم باقی می‌مانند. اگر بخواهیم هوای آن را با تهران مقایسه کنیم، تقریبا همیشه 10 تا 12 درجه از تهران خنک‌تر است و شانس دیدن باران نیز در آن وجود دارد. پس اگر می‌خواهید به آبشار خور سفر کنید با خودتان لباس گرم، پانچو، کفش گرم و مناسب، غذاهای پرانرژی و نوشیدنی‌های گرم ببرید تا طبیعت‌گردی برایتان تبدیل به‌خاطره‌ای خوش شود.

مسیر دسترسی به آبشار خور

مسیر دسترسی به آبشار خور
مسیر دسترسی به خور از جاده‌ای پرشیب اما بسیار زیبا می‌گذرد – عکاس: رشید جسور

برای رسیدن به آبشار خور تقریبا جاده‌ای سرراست پیش‌رو دارید. بیشتر این مسیر را با هر ماشین‌سواری می‌توان طی کرد و حدود نیم تا یک ساعت هم باید پیاده‌روی کنید. برای آغاز سفرتان از تهران به‌سمت جاده چالوس بروید. در این جاده راهتان را ادامه دهید و از وینه و آدران بگذرید. سپس وارد جاده پیست اسکی خور شوید. این جاده در ابتدایش یپچ‌ها و شیب تند دارد. پس با آرامش و مراقبت، به‌خصوص در روزهای بارانی و برفی، رانندگی کنید.

جاده آسفالته را ادامه دهید تا به‌جاده خور برسید. اگر چیزی لازم دارید، از سوپرمارکت‌های روستا تهیه کنید و باز به جاده آسفالته بازگردید تا جایی که باید ماشینتان را پارک کنید و با برداشتن وسایلتان بقیه راه را پیاده بروید. از ابتدای این راه فرعی تا جایی که ماشین را پارک می‌کنید، حدود 16 کیلومتر راه است. این مسیر روشنایی ندارد و باید قبل از تاریکی هوا از آن بگذرید. از جایی که ماشین را پارک می‌کنید، تا پای آبشار حدود نیم ساعت و در حدود 4 کیلومتر راه دارید.

بهترین زمان سفر به آبشار خور

خور آبشاری شگفت‌انگیز است و با توجه به تجهیزات و تبحر شما می‌تواند در فصل‌های گوناگون میزبانتان باشد. به‌جز روزهای یخبندان یا زمانی که بارش برف جاده را مسدود می‌کند، می‌توانید به دیدار آبشار خور بروید. با این‌حال از اوایل بهار تا اواسط پاییز، زمان بهتری برای دیدن آبشار است و جاده، وضعیت مناسب‌تری دارد.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای تفریحی نزدیک به آبشار خور

در حوالی آبشار خور دیدنی‌های دیگری هم هستند که اگر فرصت و علاقه برای دیدن آن‌ها دارید، خوب است که این موارد را به یاد داشته باشید.

پیست اسکی خور، لذت بردن از برف و سرما

پیست اسکی خور
پیست اسکی خور از جاذبه‌های نزدیک تهران و کرج برای زمستان است – عکاس: محمد امیری

اگر در زمستان به‌دنبال یک پیست اسکی خوب هستید، پیست خور از بهترین‌هاست. این پیست اسکی با آبشار خور حدود 2 کیلومتر فاصله دارد و از اواسط تا اواخر زمستان، بهترین فضا برای اسکی است. پیست اسکی خور حدود نیم قرن پیش ساخته شده و حدود 3000 متر از سطح دریا فاصله دارد. شیب پیست برای افراد تازه‌کار مناسب است و به سبب نبودن روشنایی فقط تا حوالی ظهر می‌توانید از این پیست استفاده کنید.

آبشار پنجه پلنگ، پلنگ پنهان کوهستان

آبشار پنجه پلنگ
آبشار پنجه پلنگ از جاذبه‌های نزدیک به آبشار خور است – عکاس: امیرحسین

یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبا در حوالی آبشار خور، آبشار پنجه‌ لنگ است. این آبشار حدود نیم ساعت پیاده‌روی دارد و مسیر دسترسی به آن از سمت روستای خور مشخص شده است. در فصل زمستان گاهی صخره‌های اطراف آبشار ممکن است ریزش کند. پس در صورتی که بارندگی نباشد می‌توانید این آبشار را ببینید.

ایسمه چشمه، دشت فراخ بکر

ایسمه چشمه
ایسمه چشمه فضایی بکر و زیبا در نزدیکی آبشار خور است – عکاس: محمد امیری

اگر اهل کوهنوردی هستید و می‌خواهید در طبیعتی بکر از کوه و صخره بالا بروید، ایسمه چشمه از بهترین‌هاست. برای رسیدن به این جاذبه باید بعد از روستای خور وارد جاده گلوچاک شوید. این مسیر را ادامه دهید تا در انتها به دشتی سرسبز و زیبا برسید که در بهار پر از گل‌های زیبا می‌شود.

آبشار سیجان، ستونی آبی از آسمان

آبشار سیجان
آبشار سیجان از دیدنی‌های روستای سیجان و نزدیک به آبشار خور است – عکاس: امیر حیدری

قبل از آن که به روستای خور برسید، روستای دیگری به نام سیجان را می‌بینید. این روستا نیز آبشاری هم نام خودش دارد. برای دیدن آبشار سیجان، ماشینتان را در روستای سیجان بگذارید و حدود 30 دقیقه در شیب ملایم بالا بروید تا به آبشار برسید. مسیر دسترسی به آبشار نیز زیباست و فضاهایی برای پیک‌نیک دارد.

فعالیت‌هایی که می‌توان در آبشار خور انجام داد!

در سفر به آبشار خور می‌توانید پیاده‌روی و کوهنوردی کنید، عکس‌هایی زیبا بگیرید و از هوای سالم کوهستان لذت ببرید. اگر فصل سرد به خور بروید، آبشار یخی آن شگفت‌زده‌تان می‌کند. همچنین پیست اسکی و جاذبه‌های دیگر خور نیز جالب توجه هستند. هایکینگ در دشت‌های اطراف خور آشپزی در طبیعت با نمای آبشار و استراحت در سکوت آن‌جا از دیگر فعالیت‌هایی است که نباید آن را از دست بدهید.

اقامت در آبشار خور و اطراف آن

اقامت در آبشار خور
برای شب‌مانی در اطراف آبشار خور نیاز به امکانات کامل کمپینگ دارید.

اگر قصد شب‌مانی در اطراف این آبشار را دارید می‌توانید با رزرو اقامتگاه در چالوس، کرج و تهران شبی آرام و بدون دغدغه را پس از یک کوه‌پیمایی طولانی تجربه کنید. رزرو ویلا در کرج، اجاره روزانه خانه در تهران و رزرو و اجاره ویلا شمال از جمله پیشنهادهایی است که می‌توانید برای شب‌مانی در اطراف آبشار خور تجربه‌اش کنید. اگر قصد کمپ زدن دارید، به‌یاد داشته باشید اطراف آبشار خور هیچ امکانات رفاهی از جمله سکو، سرویس‌بهداشتی، رستوران و سوپرمارکت نیست. ضمنا شب‌ها هوا بسیار سرد می‌شود و امکان رویت حیوانات نیز وجود دارد.

اجاره ویلا در اطراف تهران قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

نکاتی که لازم است قبل از سفر به آبشار خور بدانید!

  • در زمان بارندگی، با احتیاط زیاد از جاده منتهی به آبشار خور بگذرید و عجله نکنید.
  • قبل از تاریکی هوا از منطقه آبشار خارج شوید، چراکه مسیر شما هیچ روشنایی ندارد.
  • اگر از تهران به‌سمت جاده خور می‌آید موقع پیچیدن به جاده‌ی فرعی نهایت احتیاط را داشته باشید.
  • در فصل زمستان با کفش مناسب، گتر، پانچو، لباس پولار و … وارد محوطه شوید.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک به بررسی و معرفی آبشار خور پرداختیم. این آبشار از جاذبه‌های اطراف تهران و کرج است و می‌توان در آن فعالیت‌های طبیعت‌گردی متفاوتی را تجربه کرد. در سفر به خور می‌توانید آبشاری زیبا را ببینید، پیاده‌روی کنید و از هوای سالم لذت ببرید. اگر قصد شب‌مانی دارید اتاقک با مجموعه‌ای کامل از ویلاها در تهران، کرج و مازندران، برای خلق بهترین خاطرات کنار شماست.

سوالات متداول

آبشار خور کجاست؟

این آبشار زیبا حدود 70 کیلومتر تا تهران و 40 کیلومتر با کرج فاصله دارد.

بهترین زمان سفر به آبشار خور کی است؟

تقریبا در تمام روزهای سال می‌توانید به آبشار خور سفر کنید، البته در روزهای بارندگی و برف‌های سنگین ممکن است جاده خور موقتا بسته بشود. ضمنا این جاده روشنایی ندارد و برای سفر شبانه مناسب نیست.

معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک آبشار خور کدام‌اند؟

آبشار پنجه پلنگ، پیست اسکی خور، روستای خور، آبشار سیجان و دشت ایسمه چشمه از دیدنی‌های نزدیک به آبشار خور است.

معروف‌ترین رستوران‌های آبشار خور کدام‌اند؟

در جاده چالوس رستوران‌های خوبی برای صرف غذا وجود دارد. کافه کندوان، باغ رستوران پل چوبی، رستوران پامچال و رستوران مهستان به خور نزدیک‌ترند.

چطور به آبشار خور برویم؟

برای رسیدن به آبشار خور وارد جاده چالوس شوید و مسیرتان را تا وینه ادامه دهید. سپس راهی جاده پیست اسکی خور شوید، پس از روستای خور می‌توانید ماشین را پارک کنید و پیاده به آبشار خور بروید.

Rate this post

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. جاهای نزدیک تهران برای ما یعنی یک مسیر طولانی چند ساعته و نه یک سفر نزدیک
    ایران فقط تهران نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *