جاهای دیدنیباغ‌هاتجربه سفر

باغ پرندگان ماسال کجاست؟ | کباب ترش با هم‌نشینی طاووس‌ها

در دوران کودکی ما، باغ‌وحش ارم (تهران) یکی از مقاصد محبوب برای گردش‌های دانش‌آموزی بود. زمانی که این گردش قسمت من شد، کارتون پسر جنگل را تازه دیده بودم و وقتی به باغ‌وحش رفتم، شیفته آنجا شدم و دلم می‌خواست مثل پسر جنگل در آنجا زندگی کنم. البته در آن زمان نمی‌دانستم در باغ‌وحش با حیوانات چگونه رفتار می‌شود.

باغ پرندگان ماسال می‌تواند تا حد زیادی به رؤیای کودکی من نزدیک باشد، چون برخلاف باغ‌وحش ارم در یک منطقه ییلاقی و نزدیک به جنگل‌های هیرکانی واقع شده است و واقعاً می‌توان در آن اقامت کرد. از طرف دیگر از پست‌ها و ویدئوهای صفحه اینستاگرام آن می‌توان فهمید که صاحب آنجا عاشق پرندگانی است که در این باغ/اقامتگاه زندگی می‌کنند.

اگر آب و هوای خوب و چشم‌انداز زیبا را هم به وجنات این باغ پرندگان اضافه کنیم، می‌توان به عنوان یک مقصد گردشگری ایدئال روی آن حساب کرد که شاید بخواهید اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنید. این مقاله، شما را به هدفتان می‌رساند.

باغ پرندگان ماسال کجاست؟

نمایی از فضای داخلی باغ پرندگان ماسال در روز
فاصله این جاذبه تا شهر ماسال حدود 15 کیلومتر است – عکاس: حمیدرضا تمجیدی

همان‌طور که از نام آن و مقدمه این مقاله می‌توانید حدس بزنید، باغ پرندگان ماسال در ییلاقات ماسال استان گیلان واقع شده و فاصله آن تا شهر ماسال حدود 15 کیلومتر و تا ییلاقات مشهوری مثل اولسبلانگاه و سوئه چاله حدود 10 کیلومتر است. البته جاده‌ای که ماسال را به باغ پرندگان و اولسبلانگاه متصل می‌کند پیچ‌وخم زیادی دارد و گذراندن این کیلومترها، مثل کیلومترهای جاده‌های صاف و عادی نیست.

این جاذبه گردشگری با نام باغ پرندگان تمجیدی هم شناخته می‌شود و علاوه بر باغ پرندگان، اقامتگاه، رستوران سنتی و محلی برای خریدوفروش پرندگان زینتی هم هست. گل سرسبد و سوپراستار این مکان دیدنی، طاووس‌های زیبایی هستند که در کنار انواع قرقاول و مرغ و خروس‌هایی از نژادهای خاص در این باغ زندگی می‌کنند.

آب و هوای باغ پرندگان ماسال

چشم انداز روستای اسب ریسه از باغ پرندگان ماسال
آب‌و‌هوای باغ پرندگان ماسال را چند درجه خنک‌تر از ماسال حساب کنید – عکاس: vahidB

آب و هوای باغ پرندگان ماسال تفاوت چندانی با خود ماسال ندارد. به علت قرار گرفتن این جاذبه گردشگری در ارتفاعات ماسال، باید به آنچه در مورد آب و هوای ماسال شنیده‌اید کمی پروبال بدهید، یعنی بهار و تابستان خنک‌تر و پاییز و زمستان سرد، برفی و بارانی‌تر. البته زمستان این منطقه تا اواخر فروردین‌ماه ادامه دارد و ممکن است در این ماه هم بارش برف غافلگیرتان کند.

برای این که با ماسال و آب و هوای ماسال بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله همه چیز درباره ماسال را حتماً مطالعه کنید.

مسیر دسترسی به باغ پرندگان ماسال

یکی از قرقاول‌های زیبایی که در باغ پرندگان ماسال زندگی می‌کند
بهترین روش دسترسی به اینجا، استفاده از خودروی شخصی است – عکاس: حمیدرضا تمجیدی

مسلماً بهترین مسیر دسترسی به باغ پرندگان ماسال، استفاده از خودروی شخصی است. اگر از سمت شرق و شهرهایی مثل تهران بخواهید به این باغ بروید، باید وارد جاده قزوین-رشت شوید و بعد از رودبار و رستم‌آباد وارد خروجی فومن شوید. بعد از فومن و صومعه‌سرا، به ماسال می‌رسید و ماسال را هم اگر به سمت جنوب بروید، به باغ پرندگان می‌رسید. مسیر دسترسی به باغ پرندگان ماسال از غرب هم از شهرهای آستارا و رضوانشهر می‌گذرد.

اگر هم بخواهید قطار یا هواپیما را به عنوان وسیله سفر انتخاب کنید، همه راه‌ها به رشت ختم می‌شود. از رشت هم باید خودتان را با اتوبوس یا تاکسی به ماسال و سپس باغ پرندگان برسانید.

بهترین زمان سفر به باغ پرندگان ماسال

قرقاول‌های زیبای باغ پرندگان ماسال در قفس
اواسط بهار تا اواخر تابستان، بهترین زمان سفر به باغ پرندگان ماسال است – عکاس: vahidB

بهترین زمان سفر به ماسال، باغ پرندگان ماسال و هر آنچه به ماسال مربوط می‌شود اواسط بهار تا اوایل پاییز است. البته اگر با آب و هوای کمی سرد، باران و تماشای درختانی که بر رهایشان زرد و قهوه‌ای شده مشکلی ندارید، می‌توانید تا اواسط پاییز هم به این منطقه سفر کنید.

از این زمان تا آخر زمستان را اصلاً برای بازدید از باغ پرندگان ماسال توصیه نمی‌کنیم، چون خدای‌نکرده ممکن است جانتان به دلیل سختی راه و سرمای زیاد هوا به خطر بیفتد.

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای تفریحی نزدیک باغ پرندگان ماسال

تمامی جاهای دیدنی ماسال را می‌توانید در لیست جاهای تفریحی نزدیک به باغ پرندگان ماسال قرار دهید؛ اما اگر بخواهید مراقب سلامت خودرویتان باشید و زیاد به خودرو و خودتان فشار نیاورید، بهتر است هنگام بازدید از باغ پرندگان ماسال سراغ جاهای نزدیک‌تر بروید که در ادامه با 4 مورد از آن‌ها آشنا می‌شوید:

ییلاق اولسبلانگاه

هوای مه‌آلود و چشم‌انداز زیبای ییلاق اولسبلانگاه
یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به باغ پرندگان ماسال – عکاس: امیر رضایی

اولسبلانگاه یکی از مشهورترین ییلاقات ماسال، گیلان و ایران است که فاصله کمی تا باغ پرندگان ماسال دارد و در حقیقت اگر مسیری که تا باغ پرندگان آمده‌اید را به سمت جنوب ادامه دهید، قبل از مرز استان گیلان و اردبیل به اولسبلانگاه می‌رسید.

اقامت در این ییلاق زیبا می‌تواند بهترین راه برای خالی کردن ذهن از دل‌مشغولی‌های زندگی روزمره، تجدید روحیه و گرفتن انرژی برای بازگشت به کار و زندگی باشد. البته اقامتگاه‌های این ییلاق امکانات زیادی ندارند و هنگام اقامت در آن باید قید بسیاری از مظاهر زندگی مدرن را بزنید و به جای آن از سادگی زندگی روستایی لذت ببرید.

آدرس ییلاق اولسبلانگاه: استان گیلان، ماسال، ۳۵ کیلومتری جاده گیلوان

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آبشار رامینه

نمایی زیبا از آبشار رامینه در روز
دسترسی به این آبشار به کمی پیاده‌روی و کوه‌نوردی نیاز دارد – عکاس: Aloweko

آبشار رامینه فقط 2 کیلومتر تا باغ پرندگان ماسال فاصله دارد و در حقیقت بعد از این آبشار، فقط باید یک پیچ دیگر را رد کنید تا به باغ پرندگان برسید. دسترسی به این آبشار به کمی پیاده‌روی و کوه‌نوردی نیاز دارد؛ اما وقتی به آن برسید و محو تماشای زیبایی این آبشار و شنیدن صدای پرندگان شوید، سختی کمی که در راه کشیده‌اید را فراموش می‌کنید.

آدرس آبشار رامینه: استان گیلان، ماسال، قبل از اسبه ریسه، روبروی هتل رامینه

روستای اسبه ریسه

این روستا فاصله چندانی تا باغ پرندگان ماسال ندارد – عکاس: کیان اسماعیلی

اگر مسیر فرعی باغ پرندگان ماسال را تا انتها ادامه دهید، به روستای اسبه ریسه می‌رسید که یکی از زیباترین جاهای دیدنی ماسال است و مثل بسیاری از جاذبه‌های گردشگری آن، آب و هوای مطبوع و مناظر زیبا دارد. چیزی که اسبه ریسه را متمایز می‌کند، دیوار سنگی آن است که سنگ‌نوردان حرفه‌ای را به چالش می‌کشد و بالا رفتن از آن می‌تواند یکی از افتخارات این ورزشکاران باشد. پیشنهاد ما این است که بدون داشتن تجهیزات لازم، از این دیوار سنگی بالا نروید.

آدرس روستای اسبه ریسه: استان گیلان، ماسال، بعد از ییلاق رامینه، سه‌راهی اول، سمت چپ

روستای بیلگادول

اقیانوس مه بر فراز ییلاق بیلگادول
در این روستا خبری از برق و گاز نیست – عکاس: شهروز نعمتی

یکی دیگر از ییلاقات ماسال که از هجوم تکنولوژی و مدرنیسم جان سال به در برده، بیلگادول است که برای رسیدن به آن، باید همان مسیری که تا اولسبلانگاه طی کردید را تا انتها ادامه دهید. در این روستا خبری از برق و گاز نیست و بهتر است تا غروب نشده خودتان را به آن برسانید. شاید با خواندن این جملات کمی گام‌هایتان سست شود؛ اما باور کنید تماشای تپه‌ها و دشت‌های سرسبز، به سختی‌هایش می‌ارزد.

آدرس روستای بیلگادول: استان گیلان، ماسال، روستای بیلگادول

فعالیت‌هایی که می‌توان در باغ پرندگان ماسال انجام داد

نمایی از چشم‌انداز مجاور باغ پرندگان ماسال در مه
عکاسی از طبیعت و طاووس‌ها، بهترین فعالیت در باغ پرندگان ماسال – عکاس: حمیدرضا تمجیدی

بهترین فعالیتی که می‌توانید در باغ پرندگان ماسال انجام دهید این است که گوشی را بردارید و از طاووس‌ها و قرقاول‌های زیبا عکس بگیرید یا خودتان را هم در قاب قرار دهید و عکس را تبدیل به سلفی کنید. عکس گرفتن از این موجودات زیبا را از دست ندهید؛ چون هر جایی پیدا نمی‌شوند و بیخود نیست که گفته‌اند «هر که طاووس خواهد، جور هندوستان کشد».

قدم زدن در روستای اسبه ریسه و طبیعت اطراف آن یا خوردن چای آتشی در تراس اقامتگاه‌های روستایی هم می‌تواند خاطراتی فراموش‌نکردنی بسازد. برای رزرو اقامتگاه هم می‌توانید به صفحه اجاره ویلا ماسال در سایت اتاقک سری بزنید.

اقامت در نزدیکی باغ پرندگان ماسال

نمایی از یکی از اقامتگاه‌های نزدیک باغ پرندگان ماسال در روز
جایی اقامتگاه رزرو کنید که نزدیک باغ پرندگان ماسال باشد
عکاس: vahidB

ازآنجایی‌که اکثر ییلاقات ماسال برق ندارند، بهتر است برای بازدید از باغ پرندگان ماسال جایی اقامتگاه رزرو کنید که نزدیک باشد و بدون این که به شب بخورید، بتوانید از چند جاذبه بازدید کنید و به اقامتگاه خود برگردید. ییلاق اولسبلانگاه، اسبه ریسه، بیلگادول و اسبه ریسه از بهترین گزینه‌ها برای اجاره ویلا و سوئیت در نزدیکی باغ پرندگان ماسال هستند.

اگر هم از آنهایی هستید که معتقدند مشت نمونه خروار است و به دیدن چند جاذبه در سفر اکتفا می‌کنید، می‌توانید وارد صفحه اجاره ویلا شمال شوید و در ماسال، رشت و شهرهای نزدیک اقامتگاه رزرو کنید.

سخن آخر

در این مقاله داستان باغ پرندگان ماسال (تمجیدی) را خواندیم و برای سفر به ییلاقات خنک و زیبای اطراف این باغ وسوسه شدیم و فهمیدیم که اگر خواستیم به این وسوسه دل بدهیم، چگونه باید خودمان را به ماسال و ییلاقات آن برسانیم و بازدید از باغ پرندگان این شهر را هم در برنامه سفرمان قرار دهیم.

اگر هم می‌خواهید خیالتان از بابت اجاره اقامتگاه راحت باشد، از اتاقک کمک بگیرید و با توجه به سلیقه و بودجه‌تان، از میان تنوع بالای اقامتگاه‌های ماسال اتاقک یکی را انتخاب و رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره باغ پرندگان ماسال

آدرس باغ پرندگان ماسال کجاست؟

استان گیلان، ماسال، بعد از ییلاق رامینه، سه‌راهی اول، سمت چپ، منطقه اسبه ریسه

مهم‌ترین جاهای دیدنی ماسال که نزدیک به باغ پرندگان این شهر هستند کدامند؟

آبشار رامینه، روستای اسبه ریسه، ییلاق اولسبلانگاه، ییلاق بیلگادول

در باغ پرندگان ماسال از چه پرندگانی نگهداری می‌شود؟

طاووس، انواع قرقاول و مرغ و خروس با نژاد خاص

3.1/5 - (30 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام مسعود خان مطلب زیبایت در باره ماسال را خوندم چقدر قشنگ و ساده و بی ریا خودتو معرفی کردی منم مثل تو عاشق نوشتن هستم اما به خاطر شغلم و شاید اهمال کاری حاصل از کامل‌گرایی کمتر می نویسم.

    فقط یک خواهش دارم هر چه می‌تونید هم خودت و هم همکارانت در بین مطالبی که می نویسید مخاطبین را به پرهیز از ریختن آشغال و زباله در طبیعت دعوت کنید. این روزها هم مردم و هم مسئولین بخصوص مدیران محلی به فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست نیاز دارند که بی شک یکی از راه های آن از همین طریق و افزایش فشار افکار عمومی بر همه کسانی است که حفظ محیط زیست براشون مهم نیست.

    1. سلام. خیلی ممنونم از لطفتون، مهم اینه که از نوشت دست نکشید؛ چون بالاخره یه روزی فرصت دیده شدنش فراهم میشه.
      من خودم همیشه سعی کردم لابلای مطالبم این موضوعی که اشاره کردید رو بگنجونم و حتماً از این به بعد پررنگ‌ترش می‌کنم، حق با شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *