شهرها

شهرضا کجاست؟ | شهر بزرگان و نام آوران ایران

شهرضا یکی از شهرهای جنوبی استان اصفهان است. این شهر تاریخی، مهد پرورش نام‌آوران و بزرگان بسیاری ازجمله دکتر الهی قمشه‌ای، دکتر ذبیح الله هدایت، شهید همت و آیت الله مدرس بوده و به همین دلیل به شهر یونانچه ایران مشهور است. شهرضا قدمتی به بلندای تاریخ دارد و پیشینه آن به دوران ایران باستان بازمی‌گردد. این شهر به‌واسطه قدمت دورودرازش آثار تاریخی، اماکن باستانی و جاذبه‌های گردشگری و دیدنی متنوع و کم‌نظیری را در دل خود جای داده است و گردشگران و مسافران بسیاری هرساله برای تماشای این شهر و شگفتی‌های آن، راهی استان اصفهان می‌شوند.

شهرضا، شگفتانه اصفهان با آثار باستانی، طبیعتی بی‌نظیر و جاذبه‌های گردشگری متعدد، لحظاتی به یادماندنی را برایتان به‌ارمغان خواهد آورد، بنابراین اگر قصد سفر به شهرضا را دارید و می‌خواهید بدانید شهرضا کجاست و سوغاتی‌ها، جاهای دیدنی، رستوران‌ها، بازارها و مراکز خرید آن کدام‌اند با ما تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک همراه باشید که قصد داریم شما را با شهرضا آشنا کنیم و همه دانستنی‌های آن را در اختیارتان قرار دهیم.

شهرضا کجاست؟

شهرضا یکی از شهرستان‌های استان اصفهان به مرکزیت شهرضا است که در 70 کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد. این شهر از شمال به اصفهان، از غرب به شهرستان سمیرم، از شرق به شهرستان جرقویه و استان یزد، از جنوب شرقی به استان فارس، از جنوب به شهرستان سمیرم و از جنوب غربی به استان چهار محال و بختیاری منتهی می‌شود. جمعیت شهرستان شهرضا طبق آخرین سرشماری در سال 1397 برابر با 159 هزار نفر بوده و مساحت آن نیز به 2820 کیلومترمربع می‌رسد.

تاریخچه شهرستان شهرضا

شهرضا به لحاظ تاریخی یکی از شهرهای باستانی و قدیمی ایران است که قدمت آن به دوران ایران باستان می‌رسد. این شهرستان دوران پرفرازونشیبی را گذرانده و تغییرات متعددی در دوران تاریخ حیاتش رخ داده است؛ به طوری‌که در زمان شکل‌گیری، شهرضا روستایی کوچک به شمار می‌رفت که با استفاده از چند حصار احاطه ‌شده بود. اوج شکوفایی و آبادی این شهرستان در زمان صفویه و قاجار بود که تغییرات اساسی در این شهرستان رخ داد و چندین قلعه و دروازه در آن ساخته شدند. در سال 1310 با ساخت اولین خیابان نوسازی این شهر آغاز و از آن سال به بعد شهر به سرعت وارد فاز توسعه شد و به شکل امروزی درآمد.

در ابتدا این شهر قمشه نام داشته که از دو کلمه قم و شه به معنی آب روان برگرفته شده بود، اما در سال 1305 نام شهرضا بر آن نهاده شد. بعد از سال 1357 نام این شهر به مدرس‌شهر تغییر یافت اما با تصمیم مجلس دوم دوباره نام آن به شهرضا تبدیل شد.

فرهنگ و آداب ‌و رسوم شهرستان شهرضا

شهرضا یکی از شهرهای قدیمی ایران است که به واسطه پیشینه دورودراز و اعتقادات شدید مذهبی مردمانش، از فرهنگ و آداب‌ورسومی بسیار غنی برخوردار است. آداب‌ورسومی که مردمان مهمان‌نواز و اصیل این منطقه بسیار به آن‌ها پایبند هستند. ازجمله این آداب‌ورسوم می‌توان به مراسم چهل و یک منبری در ایام محرم و در روز تاسوعا اشاره کرد. در این مراسم مردم این شهرستان در 41 مکان مختلف شمع روشن می‌کنند و با پای پیاده نذری می‌دهند و عزاداری می‌کنند. یکی دیگر از رسومات مردم این شهر در ایام محرم مراسم سیاه‌پوشان است. در این مراسم مردم بازار این شهرستان دو روز مانده به عاشورا مغازه‌های خود را سیاه‌پوش می‌کنند و تا دو روز بعد از عاشورا با راه‌اندازی دسته‌جات و هیئت‌ها هر صبح، عصر و شب عزاداری می‌کنند.

دید و بازدیدهای عید نوروز، آیین‌ها و جشن‌های مذهبی، مراسم شب یلدا و غیره را نیز می‌توان از دیگر رسومات مردم این شهرستان برشمرد.

شهرها و روستاهای شهرستان شهرضا

شهرستان شهرضا یکی از کلان‌شهرهای زیبا و دیدنی استان اصفهان در ایران است که دارای بخشی به نام مرکزی است. این شهرستان از دو شهر منظریه و شهرضا (مرکز شهرستان) و چهار دهستان، دشت، کهرویه، منظریه و اسفرجان تشکیل شده است. همچنین این شهرستان یکی از شهرهای تاریخی و زیبای ایران است که به‌واسطه قدمت دیرینه‌اش، روستاهای تاریخی و دیدنی بسیاری را در خود جای داده است، روستاهایی که قدمتشان به چند صد سال پیش می‌رسند. نام برخی از روستاهای شهرضا که تعدادشان به 25 روستا می‌رسد عبارت‌اند از:

  • مهيار
  • افتخاريه
  • پرزان
  • امامزاده علي اكبر
  • اسفه
  • محمديه
  • قصرچم
  • كهرويه
  • هوك
  • يحيي آباد
  • زيارتگاه
  • ولندان
  • ماران
  • قوام آباد
  • سولار
  • بوان

اقتصاد شهرستان شهرضا

فعالیت اقتصادی اکثر مردم شهرضا به سبب خاک حاصلخیز، موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی عالی این منطقه و همچنین وجود چشمه‌ها، قنات‌ها و یک رشته کانال آب مهیار که از زاینده رود تأمین می‌گردد، عمدتاً در زمینه کشاورزی، باغداری و دام‌پروری است. سالانه مقدار قابل توجهی از تولیدات دامی و محصولات باغی و زراعی ازجمله انار، گردو، بادام، انگور، پسته، سیب، گندم، ذرت، جو و آفتابگردان از این شهر روانه بازار دیگر مناطق می‌شود.

آب ‌و هوای شهرستان شهرضا

شهرضا در فلات مرکزی ایران و در دامنه رشته‌کوه‌های زاگرس مرکزی واقع شده است. در جنوب و غرب این شهرستان نواحی کوهستانی و در سمت شمال شرقی آن نواحی کویری قرار دارد. این شهرستان به سبب همین موقعیت جغرافیایی خود، جزو نواحی خشک و نیمه خشک محسوب می‌شود و دارای آب‌وهوای متفاوتی است. قسمت‌های جنوب و جنوب غربی دارای آب‌وهوای کوهستانی، نواحی شرقی دارای آب‌وهوای گرم و خشک و بخش مرکزی نیز آب‌وهوای معتدل دارد. حداکثر دمای سالانه این شهرستان در تابستان به 36 درجه سانتی‌گراد و حداقل دما در زمستان به 3.5 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. از لحاظ بارندگی شهرضا یکی از کم باران‌ترین مناطق اصفهان به شمار می‌رود، متوسط بارش سالیانه در شهرضا 140 میلی‌متر تخمین زده شده است.

بهترین زمان سفر به شهرستان شهرضا

شهرضا دارای اقلیم سرد و خشک بیابانی است و تابستان‌های گرم و زمستان‌های سردی را تجربه می‌کند. اگر تحمل گرمای طاقت‌فرسای تابستان و سرمای سوزناک زمستان را ندارید، پس فصل بهار بهترین زمان سفر به شهرضا و تماشای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر است. دمای هوا در فصل‌ بهار بسیار معتدل است و آب‌وهوایی فوق‌العاده مطبوع و دلپذیر در این منطقه احساس می‌شود.

اجاره سوئیت اصفهان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی شهرستان شهرضا

شهرستان شهرضا به‌واسطه قدمت چندین هزارساله‌اش، جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در خود نهفته است. تنوع اماکن تاریخی، مذهبی و مواهب طبیعی در دل شهرضا باعث شده تا این شهرستان به یکی از مقاصد پرگردشگر ایران تبدیل گردد. آشنایی با این مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری به شما کمک می‌کند تا در سفرتان به این منطقه متناسب با سلایق و روحیات خود از جاهای گردشگری این شهر دیدن کنید و سفری به‌یا ماندنی و لذت بخش را تجربه کنید.

بازار تاریخی شهرضا

بازار تاریخی شهرضا یکی از بازارهای سنتی و قدیمی ایران است که از دوران سلجوقیان به جای مانده. این بازار با معماری زیبا و ساده، نمای گنبدی شکل، کثرت راسته‌ها و تیمچه‌ها، حمام‌ها و سقاخانه‌هایی که در خود جای داده، زبانزد عام و خاص است. قدم زدن و تماشای تیمچه‌ها و سراهای قدیمی این بازار در کنار خریدن سوغاتی‌ها و محصولات مختلف و متنوع، تجربه‌ای متفاوت از خرید کردن را برای گردشگران رقم می‌زند. اگر به شهرضا سفر کردید بازدید و خرید کردن از این بازار بزرگ را از دست ندهید.

آدرس بازار تاریخی شهرضا: ایران، استان اصفهان، شهرستان شهرضا، مرکز بازار چهارسوقی

زر چشمه

زر چشمه یکی از جاذبه‌های دیدنی و معروف شهرضا به حساب می‌آید که در روستای هونجان از توابع شهرستان شهرضا واقع شده است. نوع آبی که در این چشمه وجود دارد آب معدنی و زلال است که از دل کوه می‌جوشد. این چشمه یکی از پررفت‌وآمدترین جاهای دیدنی شهرضا است و هرساله بسیاری از مسافران و گردشگران برای تفریح راهی این منطقه زیبا و دیدنی می‌شوند.

آدرس زر چشمه: ایران، اتان اصفهان، شهرستان شهرضا، روستای هونجان

مسجد جامع شهرضا

مسجد جامع شهرضا در شهرضا و در ورودی بازار واقع شده است و قدمت آن به دوران سلجوقیان بازمی‌گردد. این بنای مقدس ساخته شده از آجر دارای گنبدی آجری با سبک معماری ضربی است و از سه مناره‌ با ارتفاع 15 متر و گنبدی با ارتفاع 10 متر، تشکیل شده است.

آدرس مسجد جامع شهرضا: ایران، استان اصفهان، شهرستان شهرضا

کاروانسرای ملک

کاروانسرای ملک یکی از آثار تاریخی و دیدنی شهرضا است که در شمال این شهرستان و در جوار امامزاده شاه رضا واقع شده است. این بنا در دوره صفویان جهت اقامت و استراحت کاروانیان، زائران امامزاده و عبادت بزرگان ساخته شده بود؛ اما اکنون این کاروانسرا به یک اثر تاریخی ارزشمند و دیدنی در شهرضا تبدیل شده که بسیار مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.

آدرس کاروانسرای ملک: ایران، اتان اصفهان، شمال شهرستان شهرضا، جوار امام‌زاده شاه رضا

امامزاده شاه رضا

آستان مقدس امام‌زاده شاه رضا در شهرستان شهرضا و در کنار کوه سفید واقع شده است. درباره شخصیت مدفون در این بقعه نقل‌قول‌های متعددی روایت می‌شوند اما به اعتقاد محلی‌ها این مکان مقدس متعلق به امامزاده جعفربن موسی کاظم (ع) برادر امام رضا (ع) است. این بنای مقدس از دوران صفویان به یادگار مانده و قدمت آن به چندین هزار سال می‌رسد. زیبایی، شکوه و گرد بودن گنبد این بنا در دنیا کم‌نظیر است و از حیث معماری، آینه‌کاری، کاشی‌کاری فیروزه‌ای رنگ و تزئینات داخلی، اثری ارزشمند و دیدنی محسوب می‌شود که همگی نشان از جایگاه ارزشمند این مکان مقدس در میان مردم این منطقه دارد.

آدرس امامزاده شاه رضا: ایران، استان اصفهان، شهرستان شهرضا، بلوار شهید مدرس

سوغات و صنایع دستی شهرضا

علاوه بر جاذبه‌های دیدنی سوغات و صنایع دستی شهرضا نیز بسیار متنوع و ارزشمند است، به طوری‌که این شهرستان به شهر انارهای دانه یاقوتی و شهر سفال ایران شهرت دارد. در این شهر به سبب شرایط آب‌وهوایی مساعد فرآورده‌های دامی، لبنی و محصولات کشاورزی متنوعی تولید و روانه بازار می‌شود که برخی از این محصولات توسط گردشگران به عنوان سوغاتی خریداری می‌شوند. از سوغاتی‌های خوراکی این شهر می‌توان به کشک، ماست، خامه، بادام، انار، کشمش، و غیره اشاره کرد. علاوه بر سوغاتی‌های خوراکی، صنایع دستی شهرضا نیز زبانزد عام و خاص است و برخی از آن‌ها به شهرت ملی نیز رسیده‌اند. ازجمله این صنایع دستی می‌توان به فرش دستباف، گلیم و جاجیم، سفال و سرامیک اشاره کرد که همگی به دست هنرمندان این منطقه ساخته می‌شوند و دارای سابقه‌ای درخشان هستند.

غذاهای محلی شهرستان شهرضا

در کنار تماشای جاذبه‌های دیدنی و تاریخی شهرضا از خوردن غذاهای محلی و سنتی آن غافل نشوید. این شهر دارای فرهنگ و سبک غذایی خاص و منحصربه‌فردی است که بهتر است در سفرتان به این شهر حتماً یکی از آن‌ها را امتحان کنید تا لذت سفرتان دوچندان شود. ازجمله غذاهای محلی شهرضا می‌توان به کوفته برنجی یا کوفته چی، آش اوماج، ماست پوست و سمنو اشاره کرد.

رستوران‌ های شهرستان شهرضا

شهرستان شهرضا دارای غذاهای محلی متنوع و خوشمزه‌ای است. به خاطر تنوع بالای غذاهای شهرضا، این شهر دارای رستوران‌های مختلف و منحصربه‌فردی است که در جای‌جای این شهر قرار گرفته‌اند و هرکدام در محیطی متفاوت غذاهای متنوعی را سرو می‌کنند. اگر در سفرتان به شهرضا به دنبال یک رستوران برای صرف وعده غذایی هستید، باید با بهترین رستوران‌های این شهر آشنا شوید. به همین دلیل در ادامه برخی از رستوران‌های معروف این شهر برای شما ارائه شده است.

باغ رستوران هفت‌خان

باغ رستوران هفت‌خان شهرضا در ابتدای بلوار شهید همت واقع شده است. این رستوران دارای یک حیاط بسیار بزرگ پر از تخت و آلاچیق‌های زیبا است که در کنار درختان سرسبز و حوض آب قرار گرفته‌اند. در منوی غذایی این رستوران انواع غذاهای ایرانی، محلی، فرنگی، دریایی، فست‌فود و غیره به چشم می‌خورد. همچنین اگر به وقت صبح یا عصر سری به این رستوران زدید، می‌توانید از سرویس صبحانه و عصرانه نیز استفاده کنید.

آدرس باغ رستوران هفت‌خان: ایران، استان اصفهان، شهرضا، ورودی شهر، ابتدای بلوار شهید همت، رو به روی تقاطع اول

رستوران نمونه

رستوران نمونه یکی از بهترین رستوران‌های شهرستان شهرضا است که در خیابان حکیم الهی واقع شده است. این رستوران در ارائه غذاهای متنوع و خوشمزه، تزئین غذا و برخورداری از پرسنلی خوش برخورد، حرف اول را میزند. در این رستوران انواع غذاهای خوشمزه ایرانی با طعم غذاهای خانگی و انواع دسرها و نوشیدنی‌ها در یک محیط بسیار دل‌نشین و مدرن سرو می‌شود.

آدرس رستوران نمونه: ایران، استان اصفهان، شهرضا، خیابان حکیم الهی، جنب تکیه محله آقا

سفره‌خانه سنتی محسن

سفره‌خانه سنتی محسن یکی از رستوران‌های معروف شهرضا است که در خیابان انقلاب اسلامی واقع شده است. در این رستوران تخت‌های سنتی زیبا در یک محیط دنج و باصفا قرار گرفته‌اند. اگر علاقه به خوردن کباب دارید در سفره‌خانه سنتی محسن می‌توانید انواع کباب‌ها را با قیمت و کیفیت مناسب میل نمایید.

آدرس سفره خانه سنتی محسن: ایران، استان اصفهان، شهرضا، خیابان انقلاب اسلامی، فرعی 40 پلاک

رستوران شهرزاد

یکی دیگر از رستوران‌های زیبایی که در شهرضا واقع شده، رستوران شهرزاد است. در این رستوران انواع غذاهای خوشمزه ایرانی و محلی در یک محیط دلنشین و زیبا، با کیفیت و قیمت عالی سرو می‌شود.

آدرس رستوران شهرزاد: ایران، استان اصفهان، شهرضا، بلوار شهید مطهری

رستوران شکوفه

اگر به دنبال لوکس‌ترین و مدرن‌ترین رستوران در شهرضا هستید اولین گزینه پیشنهادی ما به شما رستوران و کافه شکوفه است. این رستوران که در خیابان حکیم نصرالله قرار دارد، دارای چشم‌اندازی زیبا و حیرت‌انگیز است. در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای ایرانی، محلی، دریایی، انواع کباب‌ها و نوشیدنی‌ها را در یک محیط زیبا و دنج میل نمایید.

آدرس رستوران شکوفه: ایران، استان اصفهان، شهرضا، پل سود آباد، خیابان حکیم نصرالله

مراکز خرید شهرستان شهرضا

شهرضا یکی از شهرهای تاریخی و سنتی ایران است. در این شهر علاوه بر بازارهای سنتی، بازارها و مراکز خرید مدرن نیز کم نیستند و می‌توانید در سفرتان به این شهر انواع کالاهای معمولی و سوغاتی‌های متنوعی را از این بازارها و مراکز خرید تهیه کنید. ازجمله بازارهای و مراکز خرید شهرضا می‌توان به بازار بزرگ تاریخی شهرضا واقع در خیابان شهید بهشتی، مجتمع تجاری کوبن واقع در خیابان امام خمینی، فروشگاه ملکه، واقع در خیابان حکیم نصرالله، مجتمع خدمات رفاهی نخل ستاره واقع در کیلومتر 17 جاده شهرضا، مجتمع تجاری الغدیر، زنبق، پردیس، بهار، پاساژ آسمان و غیره اشاره کرد.

علاوه بر این، در شهرضا هفته بازارها نیز در آخر هفته‌ها به خصوص جمعه، در خیابان آیت الله مدرس برپا می‌شود. در این بازار هفتگی انواع محصولات از صنایع‌دستی گرفته تا میوه و سبزیجات متنوع، باکیفیت و همچنین با قیمت پایین توسط دست‌فروشان و کسبه بازار به فروش می‌رسد.

اقامت در شهرضا

شهرضا یکی از مکان‌های دیدنی و گردشگرپذیر ایران است که جاذبه‌های دیدنی، آثار باستانی و اماکن تاریخی متنوعی را در دل خود جای داده است و سالانه گردشگران بسیاری برای تماشای جاذبه‌های دیدنی این شهرستان راهی استان اصفهان می‌شوند. همین گردشگر پذیر بودن شهرضا باعث شده که تعداد هتل‌ها، سوئیت‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی و سنتی نیز در این شهر با توجه به استقبال گسترده مسافران و گردشگران افزایش یابد. اقامت در هریک از این اقامتگاه‌ها قطعا سفر را برایتان لذت‌بخش‌تر خواهد کرد؛ بنابراین اگر مسافر شهرستان شهرضا هستید یا قصد سفر به این شهرستان را دارید و به دنبال یک اقامتگاه مناسب برای تجربه یک سفر به یادماندنی هستید، می‌توانید از طریق سایت اتاقک، اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو و سفرتان را با خیال راحت آغاز کنید.

راه‌ های دسترسی به شهرستان شهرضا

شهرضا از طریق استان‌های یزد، اصفهان، فارس و چهار محال و بختیاری به جاده‌های اصلی کشور متصل می‌شود؛ بنابراین از هر یک از این شهرها می‌توانید به صورت زمینی، با اتوبوس یا ماشین شخصی به شهرضا سفر کنید. برای سفر از تهران نیز بهترین راه از طریق آزادراه تهران-قم است. این مسیر حدود 540 کیلومتر است و 5 الی 6 ساعت زمان می‌برد. در این مسیر باید از تهران به سمت قم و کاشان حرکت کنید و با گذشتن از اصفهان به شهرضا برسید.

اگر قصد سفر به شهرضا را دارید خوشبختانه این شهر هم جاده زمینی دارد و هم مجهز به سیستم حمل‌ونقل ریلی است و می‌توانید با خودرو شخصی، اتوبوس و قطار به آن سفر کنید. متأسفانه این شهر فرودگاه ندارد و سفر به شهرضا با هواپیما امکان‌پذیر نیست. برای سفر به این شهر با هواپیما، کافی است از هرکجای ایران که هستید خود را به اصفهان برسانید و از آنجا با تاکسی به شهرضا بروید.

فاصله شهرضا از شهرهای مهم چند کیلومتر است؟

  • فاصله شهرضا تا تهران 532 کیلومتر
  • فاصله شهرضا تا اهواز 467 کیلومتر
  • فاصله شهرضا تا تبریز 978 کیلومتر
  • فاصله شهرضا تا اصفهان 86 کیلومتر
  • فاصله شهرضا تا شیراز 397 کیلومتر
  • فاصله شهرضا تا مشهد 1170 کیلومتر
  • فاصله شهرضا تا زاهدان 1176 کیلومتر
  • فاصله شهرضا تا بندر عباس 848 کیلومتر

نکاتی که در سفر به شهرضا لازم است بدانید.

  • شهرضا یکی از شهرهای پرگردشگر ایران است. اگر می‌خواهید در سفرتان به این شهر دغدغه اقامتگاه نداشته باشید، می‌توانید قبل از سفر محل اقامتتان را رزرو و با خیال راحت سفرتان را آغاز کنید.
  • آب‌وهوای شهرضا در فصل‌های زمستان بسیار سرد و سوزناک است، بنابراین اگر فصل زمستان را برای سفر به این شهر انتخاب کردید، حتماً لباس گرم با خود به همراه داشته باشید.
  • در فصل تابستان آب‌وهوای این شهر بسیار گرم و سوزناک است، اگر در فصل تابستان راهی این شهر شدید حتماً کلاه و ضد آفتاب نیز با خود به همراه داشته باشید.
  • در هنگام بازدید از جاذبه‌های گردشگری و طبیعت شهرضا، سعی کنید تا جایی که ممکن است به طبیعت و اکوسیستم آسیبی نرسانید.

سوالات متداول درباره شهرضا

شهرضا کجاست؟

شهرستان شهرضا با مرکزیت شهر شهرضا در 70 کیلومتری جنوب غربی استان اصفهان واقع شده است.

بهترین زمان سفر به شهرضا کی است؟

اگر تحمل آب‌وهوای گرم و یا سرد را ندارید، بهتر است فصل بهار را برای سفر به شهرضا انتخاب کنید.

معروف‌ترین جاهای دیدنی شهرضا کدام‌اند؟

بازار تاریخی شهرضا، زر چشمه، مسجد جامع شهرضا، کاروانسرای ملک، امامزاده شاه رضا، کاروانسرای امین آباد، مسجد نو، کبوترخانه، امامزاده سید محمد و سید ابراهیم و پارک آبشار.

معروف‌ترین رستوران‌های شهرضا کدام‌اند؟

باغ رستوران هفت‌خان، رستوران نمونه، سفره‌خانه سنتی محسن، رستوران شهرزاد، رستوران نقش‌جهان، رستوران نمونه، رستوران دادا علی، کبابی شب نشین، رستوران پناهنده، رستوران گل سرخ، رستوران شکوفه، رستوران الماس شرق، رستوران شاندیز و رستوران پناهنده.

چطور به شهرضا برویم؟

این شهر راه آهن دارد و می‌توانید از هر کجای ایران با قطار خود را به شهرضا برسانید.

4.8/5 - (132 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. چرا از هنر مندان این شهر نام نمی برید از نابغه ها که بیشترشان بخاطر کمبود امکانات از این شهر رفته اند نامی برده نمیشه

  2. من سالها در شهرضا و سالهای بیشتری خارج از شهرضا زندگی کرده ام. شهری تاریخی، سنتی، فرهنگی و زیبا است.
    نسبت به شهرهای دیگر استان، پیشرفت خوبی داشته، مردم باصفایی دارد.
    بزرگان زیادی داشته و دارد. قیمتها تا حد زیادی منصفانه است. از شهرهای دیگر برای خرید و گردش، زیاد به این شهر سفر می کنند. بازار سنتی آن دلنشین و باقدمت بسیار و پررونق است.
    شاه رضا و جمعه بازار آن همیشه مملو از جمعیت است. مهاجر پذیر است. حتی افاغنه سالهای جدید در این شهر سکنی گزیده اند.‌

  3. شهرضا را به عنوان کلان شهر خطاب کردن تعبیر زیبایی نیست
    در حقیقت یک دهستان تلقی میشه
    از فرهنگ پایین گرفته تا خلق و خویی که کم در نقاط ایران پیدا می‌شه، زمان های قدیم
    واقعن شهر خوبی بود ولی الان شهرضایی اصیل کم پیدا میشه و بیش تر از اطراف هجوم آورده اند و ساکن این شهر شدند
    برای خرید هم اصلا شهر مناسبی نسبت به اصفهان نیست.
    در ضمن متاسفانه مردم این شهر به جهت کوه های فراوان اطراف شهر
    خیلی دیدشون محدود هست.
    به نظرم باید تعریف شهرضا را از افرادی که از این شهر مهاجرت کردن بپرسید.
    این همه تعریف و تمجید واقعن اغراق به نظر میرسه.

    1. بله واقعا درسته. شهرضا یا همان قمشه گلی معروف، کلان شهر نیست و نخواهد بود.

  4. این مقاله به احتمال بسیار زیاد توسط یک شخص نا آشنابه شهرضا و روستاهای اطراف آن نوشته شده است.
    روستای زیبای اسفرجان، زیباترین روستا و تفرج گاه یکی از دختران شاهزاده در عصر ساسانیان و همچنین یکی از مناطق خوش آب و هوا و گردشگری برای پادشاهان وعهد آل مظفر بوده است.اسفرجان، مهد پرورش افراد و بزرگان ایرانی است که در 40 کیلومتری جنوب شهرضا واقع شده و فاصله کوتاهی با استان فارس دارد.
    از بزرگان این روستا می توان به هنرمندان در عرصه تئاتر و تلویزیون و سینما اشاره کرد. همچنین از شاعران و مسئولان رده بالای کشوری هم می توان افراد زیادی را پیدا کرد. کار آفرینان و همچین، اساتید و پیشکسوتان هنر موسیقی، حوزه گردشگری و زمینه های بسیار دیگری راهم اضافه کرد.
    برخی از نام آوران روستای اسفرجان که تعدادی در قید حیات و مابقی زنده یاد هستند:
    علی بن اسداللّه اسفرجانی اصفهانی از هنرمندان معاصر، استاد بهروز سلطانیان معروف به ریحان از شعرای صاحب سبک، مهران سلطانیان کارگردان سینما، رضا ناطقیان بازیگر ، مهدی محمدابراهیمی آهنگساز و نوازنده و افراد دیگر که هر کدام در حوزه کاری خود، صاحب سبک هستند.

  5. این بنای مقدس از دوران صفویان به یادگار مانده و قدمت آن به چندین هزار سال می‌رسد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *