جاهای دیدنی

جاهای دیدنی طالقان | شگفتی‌های دامنه البرز

طالقان شهری زیباست که در دامنه کوه البرز قرار دارد. یخچال‌های طبیعی، کوه‌های بلند و رودخانه‌های خروشان از مهم‌ترین دلیل‌های سفر به شهر طالقان‌اند. کوه شاه‌البرز یکی از ارتفاعات این شهر است که از زیستگاه حیواناتی مانند خرس، گرگ، روباه، کفتار، شغال و کبک به‌شمار می‌رود. طالقان به دلیل اینکه نزدیک به شهر تهران است به یکی از محبوب‌ترین مقصدهای سفرهای کوتاه تهرانی‌ها تبدیل شده است. در ادامه از جاهای دیدنی طالقان برایتان بیشتر می‌گوییم.

برای آشنایی بیشتر مقاله طالقان کجاست؟ را مطالعه کنید.

درباره طالقان

کوهستان سرسبز که یک دشت پر از درخت وسط آن قرار دارد و درون دشت خانه های مسکونی قرار گرفته اندطالقان یکی از شهرهای زیبا و دیدنی استان البرز است که در دامنه کوه البرز واقع شده است. آب‌وهوای این شهرستان کوهستانی و ییلاقی است و به سبب موقعیت جغرافیایی که در آن واقع شده است، دارای تابستان‌های گرم و ییلاقی و زمستان‌های سرد و کوهستانی است.

این شهرستان که مرکز آن شهر طالقان است، از شمال به استان مازندران، از شمال غرب به منطقه الموت، از جنوب غرب به شهرستان آبیک و فشگلدره و از جنوب به شهرستان ساوجبلاغ منتهی می‌شود. زبان مردم این شهر فارسی با لهجه تاتی است و توسعه اقتصادی آنان نیز عمدتاً مبتنی بر کشاورزی و دامداری است. مساحت این شهرستان به 13 هزار کیلومتر مربع می‌رسد و جمعیت آن نیز طبق آخرین سرشماری در حدود 27 هزار نفر تخمین زده شده است.

معرفی جاهای دیدنی طالقان

طالقان یکی از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای ایران است که جمعیت آن در فصل بهار و تابستان به بیش از چهارصد هزار نفر می‌رسد. این شهرستان به‌واسطه داشتن باغات سرسبز، مناظر دیدنی، جاذبه‌های طبیعی و کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده به یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری در ایران تبدیل شده است. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی وجود آثار تاریخی و باستانی به جا مانده از دوران گذشته و همچنین وجود اماکن زیارتی و مقدسی از دیگر دلایل محبوبیت این شهرستان در بین گردشگران به شمار می‌رود. ازجمله جاهای دیدنی طالقان عبارت‌اند از:

روستای اورازان یکی از جاهای دیدنی طالقان

جنگل ابر بالای یک کوهستان که درون کوهها جنگل و خانه های مسکونی قرار گرفته

اورازان نامی آشنا برای طبیعت‌دوستان و علاقه‌مندان به ادبیات است؛ سال‌ها قبل جلال آل‌احمد، نویسنده معروف ایرانی، کتابی درباره این روستا نوشت. روستای اورازان در شهر طالقان قرار گرفته که به دلیل آب‌و‌هوای مطبوعش به یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری این شهر تبدیل شده است. اهالی این روستا از نوادگان امامزاده‌هایی‌ هستند که مزارشان زیارتگاه مسافران و ساکنان آن منطقه است. دشت لاله، باغ‌های گردو، چشمه‌های متعدد و پرآب و آبشار اورازان از جاذبه‌های طبیعی این روستا به‌ حساب می‌آیند. اورازان از جاهای دیدنی طالقان بوده و روستای پرآبی است. به همین دلیل در گذشته به آب‌ریزان معروف بود.

آدرس روستای اورازان: ایران، استان البرز، شهرستان طالقان، روستای اورازان

کتیبه گردنه عسلک

کتیبه گردنه عسلک اثری تاریخی متعلق به دوران قاجار

کتیبه گردنه عسلک اثری تاریخی متعلق به دوران قاجار است و در روستای گراب قرار دارد. روی این سنگ‌نوشته اشعاری در مدح ناصرالدین شاه قاجار نوشته شده است. شعرهای این کتیبه روی قطعه سنگی با یک متر ارتفاع و ۸۰سانتی‌متر عرض حکاکی شده است. کتیبه روستای گراب در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

آدرس کتیبه گردنه عسلک: ایران، استان البرز، شهرستان طالقان، روستای گراب

اجاره ویلا طالقان با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

قلعه ارژنگ

ارژنگ یکی از کوه‌های بلند و جزو جاهای دیدنی طالقان است و قلعه ارژنگ در قله این کوه در سال ۵۴۴ هجری بنا شده است. قلعه ارژنگ از بناهای مورد استفاده فرقه اسماعیلیان بود که به دلیل موقعیت مکانی‌اش به کل منطقه طالقان اشراف داشت. ساختمان این  قلعه از ساروج و سنگ ساخته شده و قسمت‌های مختلف آن به وسیله راهروهای زیرزمینی به یکدیگر متصل می‌شدند. از بالای قله ارژنگ قسمتی از دریاچه سد طالقان قابل مشاهده است. بنای تاریخی قلعه ارژنگ در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

آدرس قلعه ارژنگ: ایران، استان البرز، شهرستان طالقان، روستای میناوند

امام زاده هارون

امام زاده هارونآستان مقدس امام‌زاده هارون در شهرستان طالقان و روستای جوستان واقع شده است. این مکان مقدس متعلق به امامزاده هارون فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است. این بنای مقدس از دوران صفوی به یادگار مانده است و در زمان حکومت شاه طهماسب اول و شاه عباس اول قسمت‌های مختلفی از آن بازسازی و مرمت شده است. آستان مقدس امام زاده هارون علی‌رغم اینکه در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است اما چندان باشکوه و بزرگ نیست که نشان دهنده عدم شناخت منزلت و مقام ایشان در بین مردم این شهرستان است.

آدرس امام زاده هارون: ایران، استان البرز، شهرستان طالقان، روستای جوستان

سد و دریاچه طالقان

سد و دریاچه طالقانسد و دریاچه طالقان یکی از سازه‌های ارزشمند و از جمله جاهای دیدنی و گردشگری استان البرز است که در شهرستان طالقان واقع شده است. پروژه ساخت این سد در سال 1348 کلید خورد و بعد از گذشت زمان زیادی و در سال 1385 با تلاش فراوان به بهره‌برداری رسید و در اختیار گردشگران قرار گرفته است. این سد بر روی رودخانه شاهرود که از کوه‌های مازندران سرچشمه می‌گیرد، ساخته شده است و به دلیل برخورداری از پتانسیل طبیعی، مناظر چشم‌نواز و شگفت‌انگیز و چمنزارهای متعدد در اطراف دریاچه به تفرجگاه گردشگری تبدیل شده است.

این سد علاوه بر تأمین آب آشامیدنی یک مکان طبیعی مناسب برای کمپینگ و راه‌اندازی بساط پیک‌نیک به شمار می‌رود. در این مکان می‌توانید علاوه بر تماشای مناطق سرسبز اطراف دریاچه و لذت بردن از صدای آب رودخانه، ماهیگیری نیز انجام دهید.

آدرس سد و دریاچه طالقان: ایران، استان البرز، 100 کیلومتر پس از شهر کرج، شهرستان طالقان

خانه آیت الله طالقانی

خانه آیت الله طالقانیآیت الله سید محمود طالقانی نخستین روحانی مبارز و نواندیش و اولین امام جمعه تهران بود که در شکل‌گیری و برپایی انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشته است. این روحانی مبارز دوران زندگی بسیار پرفرازونشیب داشته و آثار مکتوب بسیاری از خود به جای گذاشته است. پس از درگذشت ایشان، منزل وی پس از مرمت و بازسازی، تبدیل به موزه شده و در معرض عموم قرار گرفت. هم‌اکنون خانه وی جزو آثار ملی ایران محسوب می‌شود و گردشگران علاقه‌مند به تاریخ معاصر ایران و حامیان شخصیت دینی و سیاسی آیت الله طالقانی، برای دیدن این خانه تاریخی به شهر طالقان سفر می‌کنند.

آدرس خانه آیت الله طالقانی: ایران، استان البرز، شهرستان طالقان، روستای گلیرد.

روستای ایستا

روستای ایستاحتماً نام روستای ایستا که یکی از عجیب‌ترین روستاهای طالقان است به گوشتان خورده است. اهالی این روستا به سبک زندگی قاجاری و به دور از تکنولوژی و بهره‌مندی از امکانات زندگی عادی از جمله درمانگاه، گاز، برق، آب لوله‌کشی و وسایل ارتباطی زندگی می‌کنند. این روستا علی‌رغم اینکه یکی از کم‌جمعیت‌ترین روستاهای ایران است؛ اما جزو آمار جمعیت ایران به شمار نمی‌رود به دلیل اینکه اهالی این روستا شناسنامه ندارد.

مردم این روستای مرموز هیچ‌گونه خدمات دولتی دریافت نمی‌کنند و در هیچ کدام از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نیز شرکت نمی‌کنند. ورود زنان به این روستا ممنوع است و مراسم عروسی، عزا، تولد و سالگرد نیز برای آن‌ها مفهومی ندارد.

آدرس روستای ایستا: ایران، استان البرز، شهرستان طالقان، روستای ایستا

آبشار شله بن

آبشار شله بنآبشار شله بن، یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی و طبیعی طالقان است که از سه طبقه تشکیل شده است. این آبشار در فاصله 10 کیلومتری شمال طالقان و مابین دره‌ها و صخره‌ها واقع شده و مناظر اطراف آن بسیار زیبا و چشم‌نواز است. سرازیر شدن آب از بالای کوه و متصل شدن به رود خسبان که در ته دره قرار دارد، منظره‌ای زیبا و شگفت‌انگیزی را به نمایش گذاشته است که دیدن آن خالی از لطف نیست. اگر قصد بازدید از این آبشار را دارید بهترین زمان سفر به این منطقه اواخر فصل بهار است که آبشار در پرآب‌ترین حالت خود قرار دارد.

آدرس آبشار شله بن: ایران، استان البرز، شهرستان طالقان، روستای بزج

روستای میر

روستای میرروستای میر یکی از روستاهای زیبا و دیدنی استان البرز است که در 40 کیلومتری شهرستان طالقان واقع شده است. این روستا با داشتن 101 خانوار و جمعیتی نزدیک به 265 نفر یکی از بزرگترین روستاهای پایین دهستان طالقان به شمار می‌رود. آب‌وهوای روستای میر در گذشته به علت موقعیت جغرافیایی این روستا، در بهار و تابستان معتدل و ییلاقی و در نیمه دوم سال سرد و کوهستانی بود.

اما امروزه به دلیل وجود سد و دریاچه طالقان تا حدودی معتدل و مرطوب شده است. علاوه بر آب‌وهوای خوش این روستا وجود جاذبه‌های طبیعی، باغ‌ها و مزارع سرسبز، چشمه‌های آب دیدنی و کوه‌های سربه‌فلک کشیده در این روستا از دیگر دلایل محبوبیت آن در بین طبیعت دوستان به شمار می‌رود.

آدرس روستای میر: ایران، استان البرز، 40 کیلومتری شهرستان طالقان، روستای میر

غار پنجعلی

غار پنجعلیاگر از کسانی هستید که به تاریخ علاقه دارید و می‌خواهید با تاریخ شهرستان طالقان بیشتر آشنا شوید، بازدید از غار پنجعلی که از اماکن باستانی این شهرستان به شمار می‌رود را در لیست برنامه‌های خود قرار دهید. این غار که قدمت آن به هزاره اول قبل از میلاد می‌رسد، در گذشته از آن به عنوان پناهگاه استفاده می‌شد. همچنین کشف سفال‌های خاکستری و بقایای اسکلت انسانی در این غار نشان می‌دهد که در گذشته از این غار به عنوان قبرستان نیز استفاده می‌کردند.

فضای داخلی این غار حدود 6 متر عمق دارد و برای ورود به آن باید از دو حفره بزرگ به ابعاد 60 و 70 سانتی متری عبور کرد. غار پنجعلی در ضلع شمالی روستای میناوند از توابع شهرستان طالقان واقع شده و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

آدرس غار پنجعلی: ایران، استان البرز، شهرستان طالقان، روستای میناوند

سخن آخر

طالقان شهری زیبا با پیشینه تاریخی، فرهنگی و طبیعی چند هزار ساله‌ای است. این شهرستان به واسطه همین قدمت دور و درازی که دارد جاذبه‌های دیدنی و گردشگری بی‌شماری را در خود جای داده است. ما در این مقاله تنها به معرفی چند مورد از جاهای دیدنی طالقان پرداختیم که قطعاً انتخاب از بین آن‌ها کار بسیار دشواری است. این شهر علاوه بر جاذبه‌های دیدنی متنوع، امکانات اقامتی متعددی نیز برای گردشگران و مسافران فراهم کرده تا سفری لذت‌بخش را تجربه کنید.

اگر می‌خواهید بدون دغدغه اقامتگاه برنامه سفر ۴ روزه به طالقان را داشته باشید می‌توانید قبل از سفر در سایت اتاقک انواع سوئیت‌ها، ویلاها و اقامتگاه‌های روزانه را همراه با مشخصات کامل مشاهده کرده و بسته به نیاز و سلیقه‌تان اقامتگاه مورد نظرتان را رزرو و سفر خود را به این شهر زیبا آغاز کنید.

1.8/5 - (49 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *