بازار‌ها و مراکز خریدتجربه سفر

معرفی ۲۲ مورد از مراکز خرید و بازارهای سنتی یزد همراه با آدرس، ساعت کاری و محدوده قیمت| بازارگردی در یزد

یزد از شهرهای قدیمی و سنتی ایران با فرهنگی ماندگار است. در این شهر زیبا علاوه بر جاذبه‌های گردشگری بیشمارش که نظر هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کنند، در آن بازار‌های سنتی در کنار پاساژهای مدرن و امروزی هم وجود دارند و در واقع این تلفیق سنتی و مدرنیته، جلوه بسیار زیبایی به این شهر بخشیده‌اند و آن را با هر سبک و سلیقه‌ای سازگار کرده‌اند. در این‌جا می‌خواهیم باهم سری به بازارهای شهر یزد بزنیم و به‌همین بهانه با فرهنگ غنی مردمان دوست‌داشتنی  یزد هم از نزدیک آشنا شویم.

برای آشنایی بیشتر با این شهر کهن می‌توانید مقاله یزد کجاست را بخوانید.

بازارهای سنتی یزد

گشت‌وگذار در بازارهای سنتی شهر یزد هم سیر است و هم تماشا! در این بازارها می‌توانید با صنایع دستی یزد بیشتر آشنا شوید، با مردم مهربان و مهمان‌نواز این دیار که با لهجه‌ شیرین یزدی صحبت می‌کنند، هم‌کلام شوید و از معماری زیبا و قدیمی بازار که یادگاری از گذشتگان است، لذت ببرید.گفتنی است، مجموعه بازارهای قدیمی یزد در زمان پهلوی با احداث خیابان شاه به دو قسمت تقسیم شدند که البته در این تقسیم‌بندی، نیمی از این بازارها تخریب شدند. در ادامه با ما همراه باشید تا با بازارهای قدیمی یزد بیشتر آشنا شوید.

اجاره سوئیت در یزد با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

بازار حاجی قنبربازار حاجی قنبر

یکی از جذاب‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای سنتی یزد، بازار حاجی قنبر، متعلق به قرن 9 هجری است. البته بازار حاجی قنبر، خود جزوی از مجموعه تاریخی امیر چخماق است. در این بازار، حجره‌های قدیمی به همان شکل اولیه خود باقی مانده‌اند و کاشی‌کاری‌های زیبای آن، نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

از دیگر جاذبه‌های این بازار، می‌توان به تکیه‌ای بسیار زیبا و دیدنی، متعلق به قرن 13 هجری و یک مسجد قدیمی متعلق به دوران تیموریان اشاره کرد. این بازار مکان مناسبی برای عکاسی است و در آن حجره‌های فروش پارچه، طلا و فرش وجود دارد.

آدرس:  یزد، خواجه خضر، میدان امیرچخماق، خیابان بازار امیرچخماق، تکیه امیر چخماق

محدوده قیمتی: متوسط

بازار خانبازار خان یرد

بازار خان در دوره ناصری ساخته شده و کلکسیونی ارزشمند از آثار تاریخی نظیر میدان خان، آب انبار خان، حسینیه و حمام خان است. این بازار با طول 270 متر، یکی از قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین بازارهای یزد به‌شمار می‌آید و در دل خود بازارهای کوچک و بزرگ زیادی را همراه با تیمچه‌ها و سراهای مختلف جای داده است. با گشت‌وگذار در آن، می‌توانید هم‌زمان، نظاره‌گر برخی از جاذبه‌های تاریخی شهر یزد باشید و از تیمچه‌ها و راسته‌های بازار، اقلام مورد نیازتان را خریداری کنید.

آدرس: یزد، خیابان قیام

ساعت کار: ۸ صبح تا ۱۰ شب

محدوده قیمت : متوسط

بازار زرگری یا طلافروشانبازار زرگری یزد

سقف بلند با طاق‌نما و چراغ‌هایی که نور را منعکس می‌کنند، همراه با طلاهای 20 عیار و خاص یزدی در بازار زرگری، از جمله جاذبه‌های بازار زرگری هستند که هر بیننده‌ای را میخکوب خود می‌کنند. سبک معماری باشکوه و نورگیرهای بازار هم جلوه بسیار زیبایی به این مکان تاریخی بخشیده‌اند. این بازار با 53 مغازه، ۹۴ متر طول، ۳ متر عرض و ۶ متر ارتفاع، قدمتی تاریخی، متعلق به قرن دوازدهم و سیزدهم هجری دارد و در سال 1382 هم به ثبت آثار ملی رسیده است.

آدرس: یزد، بخش شمالی خیابان قیام، روبروی مجموعه اميرچخماق

محدوده قیمت: گران

بازار پنجه علیبازار پنجه علی

بازار پنجه علی که با‌عنوان بازار مسگرها هم شناخته می‌شود، از دیگر بازارهای سنتی و قدیمی شهر یزد با قدمتی 600 ساله است. در این بازار انواع ظروف مسی به فروش می‌رسد و با قدم زدن در آن، صدای چکش مسگرهایی را می‌شنوید که مشغول ساخت ظروف مسی در حجره‌هایشان هستند و از نزدیک با این صنعت آشنا خواهید شد.

آدرس: یزد، خیابان قیام، بازارهای قدیمی یزد

ساعت کار: از ساعت ۷ صبح تا ۱۸

محدوده قیمت: متوسط

بازار قیصریه یزد

در گذشته به بازارهایی که معماری خاص و طراحی بسیار زیبایی داشتند، بازار قیصریه می‌گفتند. یزد هم مانند دیگر شهرهای تاریخی و مهم ایران، بازار قیصریه دارد و طراحی زیبای آن باعث شده تا این بازار در بین ۵ بازار معروف ایران قرار گیرد. بازار قیصریه یزد، به‌دلیل طراحی خاص و معماری منحصربه‌فردش، از زیباترین بازارهای سنتی این شهر محسوب می‌شود و در آن بیشتر پارچه‌های محلی  به فروش می‌رسد. بنای این بازار در اواخر قرن دوازدهم هجری ساخته شد و در سال ۱۳۸۱هم، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس:  یزد، گلچینان، خیابان قیام، خیابان بازار پنجه علی، خیابان بازار قیصریه، بازار قیصریه (مابین بازارچه پنجه علی و مدرسه خان)

ساعت کار: همه روز هفته به غیر از جمعه ها از ساعت 8:00 الی 18:00

محدوده قیمتی: متوسط

بازار تبریزیان یزد

بازار تبریزیان یزد

در انتهای بازار مسگرها، به بازار تبریزیان با دیوارهای خشتی و آجری می‌رسیم. این بازار که با عنوان بازار هفده شهریور هم شناخته می‌شود، از یادگارهای به‌جامانده دوره قاجار است. طاق‌ها و قوس‌های آن هم پس از گذشت سال‌ها هم‌چنان زیبایی خود را حفظ کرده‌اند و همین امر جذابیت آن را دوچندان کرده است.

آدرس: یزد، خیابان قیام

ساعت کار: از ساعت ۷ صبح تا ۱۸

محدوده قیمت: متوسط

بازار رنگرزیبازار رنگرزی

بخشی از بازار قدیمی یزد به بازار رنگرزی تعلق دارد. از این بازار می‌توانیم نخ‌هایی که به صورت طبیعی رنگ شده‌اند را خریداری کنیم. حتی در بخشی از بازار کارگاه‌های رنگرزی وجود دارند. در این کارگاه‌ها، نخ‌ها به همان روش‌های قدیمی رنگ می‌شوند و بازدید از آن، به قطع برای گردشگران بسیار جذاب و سرگرم کننده است.

آدرس:  یزد، بخش شمالی خیابان قیام

ساعت کار: از ساعت ۷ صبح تا ۲۱:۳۰

محدوده قیمت: متوسط رو به ارزان

بازار دروازه مهریز

بازار دروازه مهریز

در دوران قاجار و زمان امپراطوری مغول‌ها، در یزد بازاری به نام دروازه مهریز ساخته شد. این بازار با طول ۳۸ متر و عرض ۳.۵ متر، دارای ۶ مغازه است و از جنوب به بازار خان و از شمال به کوچه دارالشفاء یا دروازه تاریخی متصل است. بازار دروازه مهریز شاید مکانی مناسب برای خرید کردن نباشد، اما دیدن معماری آن شما را به وجد می‌آورد و در آن می‌توان عکس‌های بسیار زیبایی ثبت کرد. گفتنی است، این بازار در سال 1382 به ثبت آثار ملی رسیده است.

آدرس: یزد، بخش شمالی خیابان قیام

ساعت کار: از ساعت ۷ صبح تا ۲۱:۳۰

محدوده قیمت: متوسط رو به ارزان

بازارچه خراسانی

بازارچه خراسانی

بازارچه خراسانی که در میان بومیان این منطقه به آن بازار غلام علی سیاه و در گویش محلی به آن «بازار غولومَلی سیا» هم گفته می‌شود، از دیگر بازارهای سنتی یزد است. مجموعه غلامعلی سیاه یزد یکی از آثار به‌جای‌مانده اواخر دوران قاجار است و از سه بخش بازار، سرا و کاروانسرا تشکیل شده است. این بازار تا قبل از انقلاب اسلامی، از مهم‌ترین مراکز خرید یزد به‌شمار می‌آمد و امروزه با وجود مغازه‌های مختلفی که در آن دایر است، بیشتر به‌عنوان یک بازار محلی شناخته می‌شود.

بازارچه خراسانی  در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. تماشای معماری بی‌نظیر این بازار، برای گردشگرانی که از اقصی نقاط ایران و جهان به یزد می‌آیند، خالی از لطف نیست.

آدرس : یزد، خیابان سلمان فارسی، کوی قصاب‌ها، بازارچه خراسانی، بازار غلامعلی سیاه یزد

ساعت کار: از ساعت ۷ صبح تا 22

محدوده قیمت: نسبتا ارزان

بازار کاشیگری یزد

بازار کاشیگری یزد

این بازار یادگاری از دوران زندیه است و از مغازه‌ها و کارگاه‌های کوچک تشکیل شده است. مشتریان آن هم، امروزه بیشتر کسانی هستند که می‌خواهند تجهیزات و ادوات کشاورزی خریداری کنند. بخشی از بازار هم به تولید کالاهای موردنیاز روستاییان تعلق دارد. قدمت طولانی و معماری منحصربه‌فرد آن، باعث شده تا بازار کاشیگری در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۰۲ (17 اسفند ماه 1381)در فهرست آثار ملی ثبت شود.

آدرس: شهر یزد، بخش مرکزی، خیابان قیام، بازارچه حضرت عباس و میدان خان

بازارهای مدرن یزد

شهر یزد از شهرهای توریستی و پرمسافر ایران است، از این‌رو در کنار بازارهای سنتی آن، مراکز خریدی لوکس و مدرن هم ساخته شده تا این دیار زیبای کویری، برای هر سبک و سلیقه‌ای جذابیت داشته باشد. ما در این‌جا لیستی از بهترین مراکز خرید مدرن این شهر را تهیه کرده‌ایم تا برای خرید و پاساژگردی بهترین انتخاب را داشته باشید.

مرکز خرید الماس

مرکز خرید الماس

این مجموعه نقلی، با بنایی دو طبقه، یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید یزد محسوب می‌شود و در آن اقلام مختلفی نظیر لوازم آرایشی و بهداشتی، زیورآلات، انواع پوشاک، اسباب بازی، طلا و زیور آلات به فروش می‌رسد. تنوع و کیفیت بالای اجناس موجود در این مرکز خرید باعث شده تا افراد زیادی به مرکز خرید الماس مراجعه ‌کنند.

بعد از خرید و گشت‌وگذار در این مرکز خرید، می‌توانید به کافی شاپ مجتمع بروید و با نوشیدن چای یا قهوه در فضای آرام و دنج آن، تجدید قوا کنید. گفتنی است، پارکینگ اختصاصی مرکز خرید الماس هم، مشکل جای پارک خودروی مراجعه‌کنندگان برطرف کرده است.

آدرس:  یزد، آزاد شهر، بعد از فلکه اول

ساعت کار: هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۱ شب.

شماره تماس: 03537227407

محدوده قیمت: متوسط

مرکز خرید آریامرکز خرید آریا

مرکز خرید آریا، بازاری مدرن و مجلل، در 5 طبقه  و با زیربنایی 8 هزار متری ساخته شده است. در این مجتمع 113 واحد تجاری با ابعاد و اندازه‌های مختلفی وجود دارند و در آن اقلام مختلفی مانند از پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه گرفته تا لوازم خانگی، اسباب بازی، لوازم آرایشی بهداشتی به فروش می‌رسد.

یک طبقه از این مجموعه به رستوران و یک طبقه هم به پارکینگ اختصاص یافته است . از دیگر امکانات رفاهی آن می‌توان به مواردی نظیر دو آسانسور، کافی‌ شاپ، پله برقی و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

آدرس: یزد، صفائیه، بلوار شهید قندی، بعد از هتل صفائیه یزد

ساعت کار: هر روز از ساعت ۹:۳۰ صبح  تا۱:۳۰ بعد از ظهر و از ۷:۳۰ عصر تا ۱۲ شب

شماره تماس: 09131527099

محدوده قیمت: نسبتا گران

مرکز خرید شقایقمرکز خرید شقایق

مرکز خرید شقایق، ساختمانی اداری-تجاری در 4 طبقه است. دو طبقه از این مجتمع، مربوط به ساختمان‌های اداری است و دو طبقه همکف و زیر همکف آن، به بخش تجاری این مجموعه اختصاص یافته است و از آن می‌توانید اقلام مختلفی مانند کیف، کفش و لباس خریداری کنید. از آن‌جایی که مرکز خرید شقایق، روبه‌روی دادگستری واقع شده، بخش اداری آن در اختیار وکلا قرار داده شده‌ و شهرت این مجموعه هم به همین علت است.

آدرس: یزد، خیابان فرخی، روبروی دادگستری

ساعت کار: 7 صبح تا 11 شب

محدوده قیمت: متوسط رو به گران

پاساژ کویتی‌هاپاساژ کویتی‌ها

پاساژ کویتی‌های یزد، یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین مراکز خرید این شهر به‌شمار می‌آید و در گذشته مخصوص فروش وسایلی بود که از کویت وارد می‌شدند و فروشندگان آن نیز خارجی بودند. اما اکنون با دیگر مراکز خرید یزد تفاوت چندانی ندارد و مغازه‌های آن هم مرکز خرید اقلام متنوعی مانند پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، عطر و ادکلن، طلا و جواهر و بسیاری دیگر از کالاهاست.

در این پاساژ، اجناس کیفیت بالا، با قیمتی مناسب عرضه می‌شوند و همین امر آن را در میان اهالی یزد و گردشگران، محبوب کرده است.

آدرس: یزد، میدان شهید بهشتی

ساعت کار: هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب

محدوده قیمت: ارزان

مجتمع تجاری شهابمجتمع تجاری شهاب

مجتمع تجاری شهاب، مکانی لوکس و دو طبقه است. در این مرکز می‌توانید به آسانی نمایندگی برندهای روز موبایل را که در زمینه فروش موبایل و لوازم جانبی آن فعالیت دارند، پیدا کنید. از امکانات این مجتمع تجاری می‌توان به پارکینگ اختصاصی برای مراجعه‌کنندگان، پله برقی و آسانسور اشاره کرد.

آدرس: یزد، خیابان کاشانی، کنار بیمارستان مجیبیان

ساعت کار: از ساعت ۹ تا ۱۳:۳۰ و از ساعت ۱۷ تا ۲۲

شماره تماس:  ۰۳۵۳۶۲۸۵۹۷۷

محدوده قیمت: متوسط

بازار بزرگ امیر یزدبازار بزرگ امیر یزد

اگر در شهر یزد قصد خرید انوع تلفن‌همراه، تبلت، لپ‌تاپ و سایر لوازم جانبی آن را دارید، مجتمع تجاری امیر بهترین گزینه است. بازار امیر دارای ساختمانی سه طبقه، با معماری منحصربه‌فرد و بسیار شیک است. در این بازار بزرگ، یک رستوران لوکس و مدرن هم وجود دارد که معمولا مراجعه‌کنندگان بعد از گشت‌وگذار و خرید، در آن استراحت و غذا نوش جان می‌کنند.

آدرس:  یزد، خیابان کاشانی، روبروی مخابرات هفتم تیر، بازار بزرگ امیر یزد

ساعت کار: همه روزه به جز جمعه ها از ساعت ۹ تا ۱۳:۳۰ و از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۲

شماره تماس: ۸_۰۳۵۳۸۲۷۷۷۴۶

مجتمع تجاری تفریحی ستارهمجتمع تجاری تفریحی ستاره

اگر علاقه‌مند به یک پاساژگردی جذاب هستید و می‌خواهید کالاهایی باکیفیت مانند پوشاک، اسباب‌بازی و‌‌… خریداری کنید، حتما سری به مجتمع تجاری تفریحی ستاره بزنید. این مجموعه با وجود 700 فروشگاه، یکی از بزرگ‌ترین و شیک‌ترین مراکز خرید یزد به شمار می‌آید و در آن می‌توانید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را پیدا کنید.

بعد گشت‌وگذار در مجتمع تجاری تفریحی ستاره می‌توانید خود را مهمان یک نوشیدنی خوشمزه در کافی‌شاپ آن کنید، یا غذای موردعلاقه خود را در رستوران مجموعه نوش جان کنید و ضمن خوردن غذا از چشم‌انداز پارک باغ ملی که در جوار این مرکز خرید واقع شده، لذت ببرید.

شهر بازی، باشگاه بدنسازی، سینما ۵ بعدی و پارکینگ ۳ طبقه با ظرفیت 1000 خودرو از دیگر امکانات رفاهی این مجتمع تجاری تفریحی هستند.

آدرس: یزد، بلوار طالقانی، میدان آزادی

ساعت کار: هر روز به‌جز جمعه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱ بعد از ظهر، و از ساعت ۵ عصر تا ۱۱ شب (جمعه‌ها از ساعت ۵ عصر تا ۱۱ شب)

شماره تماس:  36277006035-

محدوده قیمت: گران

مرکز خرید صدفمرکز خرید صدف

در سال 1392 مرکز خریدی لوکس و بسیار زیبا، به نام مرکز خرید صدف افتتاح شد. این مرکز خرید، در زمینی به مساحت5 هزار مترمربع قرار گرفته و دارای 5 طبقه است  که در آن 100 واحد صنفی مشغول به کار هستند. جلوی درب ورودی مرکز خرید صدف هم آب‌نمای بسیار زیبایی قرار داده شده و نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند.

در این مرکز خرید اقلام مختلف و با کیفیت بسیار بالایی مانند کفش، پوشاک زنانه، پوشاک مردانه، پوشاک بچه‌گانه، طلا، جواهر، صنایع‌دستی، لوازم آرایشی و بهداشتی به فروش می‌رسند.

آدرس: یزد، صفائیه، خیابان تیمسار فلاحی، بعد از هتل صفاییه

ساعت کار: از ساعت ۹ تا ۱۳ و از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۳

شماره تماس : ۰۳۵۳۸۲۷۰۰۱۲ ۰۳۵۳۸۲۷۰۱۴۹

محدوه قیمت: گران

بازار آجیل سلطانی یزدبازار آجیل سلطانی یزد

آجیل سرای سلطانی از قدیمی‌ترین فروشگاه‌های یزد است که مدیریت آن، به‌صورت موروثی ونسل به نسل در میان اعضای یک خانواده می‌چرخد. این مغازه، به دلیل داشتن محصولات تازه، ترد و خوش‌عطر و قیمتی مقرون‌به‌صرفه در میان اهالی یزد، بسیار مشهور است.

آدرس: یزد، امیرآباد، بلوار جمهوری اسلامی، خیابان سعدی شمالی

ساعت کار: 8 صبح تا ۱۰:۳۰ شب

شماره تماس:  03535242700

محدوده قیمت: متوسط رو‌به ارزان

مراکز خرید ترمه یزدمراکز خرید ترمه یزد

ترمه یزد از محبوب‌ترین صنایع دستی این شهر در میان ایرانیان و دیگر کشورهای جهان است. اگر شما هم از طرفداران این پارچه ارزشمند هستید و می‌خواهید آن را، با خود به یادگار ببرید، می‌توانید در شهر یزد به فروشگاه‌های ترمه حسینی، ترمه هاشمی و ترمه رضایی مراجعه کنید. در این فروشگاه‌ها زیباترین ترمه‌های یزد، باکیفیت بالا، طرح‌ها و رنگ‌های متنوع یافت می‌شود.

آدرس فروشگاه‌ ترمه حسینی: یزد، گازرگاه، میدان امام رضا، خیابان امام خمینی

ساعت کار فروشگاه‌ ترمه حسینی: ۹ صبح ۱:۳۰ ظهر و ۵ عصر ۱۰ شب (جمعه‌ها تعطیل است)

شماره تماس فروشگاه‌ ترمه حسینی: 03536273957

آدرس فروشگاه‌ ترمه هاشمی: یزد، ایرانشهر، خیابان سید گل سرخ، خیابان امامزاده جعفر

ساعت کار فروشگاه ترمه هاشمی: ۹ صبح ۱ ظهر و ۵ عصر 9:30 شب (جمعه‌ها تعطیل است)

شماره تماس فروشگاه‌ ترمه هاشمی: 03536261120

آدرس فروشگاه‌ ترمه رضایی: یزد، بافت تاریخی، خیابان سید گل سرخ، خیابان قیام، خیابان بازار خان

ساعت کار فروشگاه‌ ترمه رضایی: ۹ صبح ۱:۳۰ ظهر و ۵ عصر 9:30 شب (جمعه‌ها تعطیل است)

شماره تماس فروشگاه‌ ترمه رضایی: 03536223238

سخن آخر

شهر یزد در کنار کویرهای زیبا، بادگیرها و آثار تاریخی متعددش، مراکز خرید متنوعی را در خود جای داده است و همین امر باعث شده تا گردشگران زیادی از اقصی نقاط ایران و دیگر کشورهای جهان را به سمت خود بکشاند؛ بنابراین اگر شما هم قصد سفر به یزد دارید، بهتر است هرچه سریع‌تر دست به کار شوید و از قسمت اجاره ویلا و سوئیت اتاقک، یکی از اقامتگاه‌های یزد را با توجه به بودجه و نوع نیازتان، به صورت آنلاین اجاره کنید.

4.3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *