غذاهای محلیتجربه سفر

آشنایی با لذیذترین غذاهای سنتی یزد | شکم‌گردی در نخستین شهر خشت خام جهان

یزد است و گرما!‌ یزد است و نخستین شهر خشت خام جهان! یزد است و جاهای تاریخی متنوع! یزد است و مردمان خون‌گرم و مهمان‌نوازش!‌ مردمانی توانمند و بامهارت که غذاهایی با چاشنی عشق و علاقه می‌پزند. اصلا شاید به همین دلیل است که آوازه عطر و طعم غذاهای سنتی یزد در همه جا پیچیده است. اگر زاده یزد هستید و با عطر و طعم این غذاها بزرگ شده‌اید که خوش به حالتان! اما اگر مسافر یا گردشگر این شهر هستید به هیچ وجه تجربه چشیدن غذاهای سنتی یزد را از دست ندهید چراکه عطر و طعم خوش این غذاها هوش از سرتان خواهند برد.

تنوع غذاهای محلی یزد بسیار زیاد است، اما برای اینکه بتوانید در اولین سفرتان به این شهر غذای دلخواه‌تان را میل کنید، بهتر است با این غذاها بیشتر آشنا شوید. در هر صورت می‌توانید با خواندن این مقاله از مجله گردشگری اتاقک، غذاهای خوشمزه یزد را بشناسید و دلتان را برای یک وعده غذایی بی‌نظیر صابون بزنید.

برای شکم گردی در یزد حاضرید؟ این شما و این هم غذاهای سنتی یزد.

آش‌های خوشمزه یزد

آش ازجمله غذاهایی است که جایگاه خاصی در بین سفره غذایی مردم ایران دارد مخصوصا زمستان که می‌شود و سرما تا کنج خانه‌ها می‌دود. در یزد هم آش‌های مختلف با ترکیبات متنوع پخته می‌شوند که هرکدام عطر و طعم خاص خودشان را دارند. تنوع آش‌های یزد به اندازه‌ای زیاد است که در هر فصلی می‌توانید یکی دو نوع از آن‌ها را نوش‌جان کنید. اگر می‌خواهید بیشتر با آش‌های یزد که آنقدر تعریفشان را کردیم بیشتر آشنا شوید ادامه مطلب را بخوانید.

اجاره سوئیت در یزد با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آش گندم؛ غذای خوشمزه ایرانی و یزدی

آش گندم
روش طبخ و مواد اولیه آش گندم آن را به یکی از غذاهای سنتی یزد تبدیل کرده است – عکس از سایت: akharinkhabar

شاید اسم آش گندم را زیاد شنیده‌اید. این آش خوشمزه در لیست غذاهای اکثر شهرهای ایران وجود دارد. اما اگر نگاهی به تاریخچه آشپزی در یزد بیاندازید، خواهید دید که اصالت آش گندم به شهر یزد بازمی‌گردد. این آش در دیگر مناطق به روش‌های مختلفی درست می‌شود. در یزد هم آش گندم به سبک خاصی طبخ می‌شود و طرفداران زیادی هم دارد.

حبوبات مختلفی مثل نخود، لوبیا چیتی یا عدس، سبزی آش، گندم پوست کنده، کشک، ادویه‌جات، پیاز داغ و نعنا ترکیبات اصلی آش گندم را تشکیل می‌دهند. دنبه، دارچین و کمی جوز هندی هم چاشنی‌هایی هستند که بیشتر افراد در ترکیبات این آش از آن استفاده می‌کنند. البته تا یادمان نرفته این را هم بگوییم که طبخ آش گندم بیشتر در ایام عزاداری‌ها و مراسمات مذهبی رایج است و بسیاری از اهالی یزد برای غذاهای نذری این آش خوشمزه را انتخاب می‌کنند.

آش شولی؛ اصیل‌ترین غذای سنتی یزد

آش شولی
آش شولی؛ معروف‌ترین آش سنتی یزد – عکس از سایت: mrsoqati

آش شولی تاریخچه‌ای حدود 500 ساله دارد و به دلیل ظاهر شولی که دارد به این نام معروف است. این آش که بیشتر در زمستان مخصوصا شب‌های یلدا همراه با آجیل و شیرینی یزدی سرو می‌شود یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای سنتی یزد است. مواد لازم برای پخت آش شولی شامل اوماج (نوعی خمیر که از خیس کردن آرد و خشک کردن آن در آفتاب درست می‌شود)، سبزیجات آش شامل اسفناج، شوید و شنبلیله، عدس، لپه، چغندر، پیاز، سرکه و ادویه‌جات است.

البته آش شولی در دو نوع تابستانی و زمستانی تهیه می‌شود که در زمستان از شلغم و ماش و در تابستان نیز از عدس و چغندر برای پخت آن استفاده می‌کنند. بسته به ذائقه نیز کمی سرکه یا رب انار به عنوان چاشنی بعد از پخت به این آش اضافه می‌کنند. یزدی‌ها معمولا آش شولی را به عنوان پیش غذا یا میان وعده بین صبحانه و نهار سرو می‌کنند و از خاصیت آن برای درمان سرماخوردگی و آنفلونزا نهایت استفاده را می‌برند.

آش انار؛ غذای خوشمزه مخصوص گیاه‌خواران

آش انار
آش انار؛ آشی مقوی، پخته شده با انارهای خوشمزه عقدا – عکس از سایت: چی شی

آش انار از آن آش‌هایی است که احتمالا در هر جاهای ایران که باشید می‌توانید یک مدل از آن را پیدا کنید. مثلا در شیراز و شمال یا در شهرها و استان‌های یزد مثل شهرستان مهریز و روستای عقدا در شهرستان اردکان که به داشتن انارهای خوشمزه‌اش مشهور است. اما روش پخت آن در یزد با سایر مناطق متفاوت است. یزدی‌ها معمولا این آش را با انار دانه شده، لپه، سبزی آش، برنج، پیاز، گلپر و ادویه‌جات برای شب یلدا می‌پزند. البته کسانی که صرفا گیاه‌خوار نیستند و به غذاهای گوشتی نیز علاقه دارند مثل شیرازی‌ها از گوشت‌ چرخ کرده قلقلی شده نیز در ترکیب این آش استفاده می‌کنند. در شمال هم این آش را با چغندر یا لبو می‌پزند.

برخی از آشپزها برای بهتر شدن طعم این آش به جای آب، از آب انار و به جای انار دانه شده از رب انار استفاده می‌کنند. پس از آماده شدن آش آن را داخل ظرفی کشیده و روی آن را با دانه‌های انار و گلپر تزئین کرده و نوش‌جان می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به این شهر، آش انار را به‌عنوان یکی از غذاهای سنتی یزد زیبا تهیه کرده و حتما میل کنید.

آش ماش؛ پای ثابت صبحانه یزدی‌ها

آش ماش
یزدی‌ها آش ماش را به دلیل داشتن مواد مقوی برای درمان سرماخوردگی می‌پزند – عکس از سایت: okcs

یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی یزد را می‌توان آش ماش دانست. آش ماش یزد به‌دلیل عطر و طعم فوق‌العاده‌ لذیذی که دارد، محبوبیت زیادی در میان اهالی این شهر و گردشگران پیدا کرده است. خوردن آش ماش در میان یزدی‌ها بیشتر در وعده صبحانه به ویژه بعد از فوت یک فرد مرسوم است.

با اینکه آش ماش در بیشتر مناطق ایران ازجمله اصفهان، یزد، گلستان و گرگان طبخ می‌شود، اما آش ماش یزد به ویژه در شهرستان مهریز و منطقه منشاد محبوبیت و ویژگی‌ خاص خود را دارد که پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به یزد، حتما آن را میل کنید. ترکیبات اصلی این آش شامل سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز و اسفناج)، ماش، برنج، رب گوجه فرنگی، پیازداغ، نعنا داغ، نمک و فلفل است. البته برخی افراد این آش را با کشک میل می‌کنند که در این صورت باید کشک را در مرحله آخر پخت به آش اضافه کنید.

آش گشنیز؛ غذایی خوشمزه برای دوران سرماخوردگی

آش گشنیز
شوربای گشنیز، از آش‌های ساده و خوشمزه‌ی یزدی‌ها است که در فصل پاییز و زمستان پای ثابت سفره‌ها است – عکس از سایت: akharinkhabar

آش گشنیز را می‌توان به‌عنوان یکی دیگر از آش‌های محلی خوشمزه یزد معرفی کرد. این آش که در میان اهالی این شهر با نام شوربا گشنیز یا شوربای کلم نیز شناخته می‌شود، بسیار خوشمزه و مقوی است و یزدی‌ها بیشتر آن را در دوران سرماخوردگی میل می‌کنند. برای تهیه این آش به سبزی آش (گشنیز، تره، اسفناج، جعفری وشوید)، گوشت چرخ کرده، برنج نیم دانه، شلغم، پیاز، نعنا داغ و ادویه‌جات نیاز هست. البته برخی از آشپزها برای بهتر شدن طعم آش گشنیز، داخل آن کودو گَروک (کدو سبز)، لپه و ماش هم می‌ریزند. اگر در سفرتان به یزد هوس یک آش سالم و پرخاصیت را کردید، هرگز از آش گشنیز غافل نشوید.

خورشت‌های لذیذ و خوش طعم یزد

به به خورشت‌های خوشمزه‌ی لذیذ یزد با برنج ایرانی، چه شود! شما هم می‌دانید که برنج و خورشت از پرطرفدار‌ترین غذاهای ایرانی هستند. هر شهر و دیاری در ایران هم خورشت‌های محلی خاص خودش را دارد. اما چشیدن خورشت‌های این شهر که در بین غذاهای سنتی یزد بیشتر توانسته‌اند در سفره‌های مردم جا خوش کنند، مزه دیگری دارد.

برای اجاره سوئیت یزد، خانه روزانه و هتل سنتی می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

خورش سیب، غذایی خوشمزه شبیه خورشت قیمه

خورش سیب
خورشت سیب یکی از خورشت‌های خوشمزه و پرخاصیت یزد است – عکس از سایت: deltapayam

خورش سیب از آن غذاهایی است که در اغلب شهرهای ایران پخته می‌شود؛ اما در بین غذاهای محلی یزد این خورشت جور خاصی می‌درخشد. کسانی که طرفدار خورشت قیمه هستند، عاشق این غذا هم می‌شوند چرا که در ترکیبات این خورشت مانند قیمه از لپه، گوشت، لیمو عمانی، رب گوجه فرنگی و غیره استفاده می‌شود.

سایر ترکیبات این خورشت شامل سیب شیرین، دارچین، زعفران و چاشنی‌های دیگر است. این غذای خوشمزه به دلیل داشتن سیب بسیار خوشمزه و پرخاصیت است و جزء متفاوت‌ترین غذاهای سنتی یزد به شمار می‌رود. پس اگر عاشق چشیدن طعم غذاهای متفاوت و جدید هستید حتما در سفرتان به یزد این خورشت را امتحان کنید. طرز تهیه آن نیز همانند خورشت قیمه است فقط سیب را در یک ساعت آخر پخت به خورشت اضافه می‌کنند تا طعم آن تغییر یابد. از دارچین و زعفران هم به عنوان چاشنی استفاده می‌کنند که بسیار لذیذ می‌شود.

قیمه نخود، خورشتی با ترکیبات و حبوبات متنوع

قیمه نخود
خورشت قیمه نخود در لیست بهترین و خوشمزه‌ترین انواع خورشت‌های یزدی برای مهمانی‌ها قرار دارد – عکس از سایت: okcs

اگر فکر می‌کنید تنها یک نوع قیمه در ایران طبخ می‌شود سخت در اشتباهید. اگر یک نگاه به لیست غذاهای محلی شهرهای مختلف ایران به خصوص یزد بیاندازید انواع مختلف قیمه با ترکیبات مختلف را خواهید دید. قیمه نخود یکی از انواع این قیمه‌ها و از آن غذاهای سنتی یزد است که به خاطر داشتن طعم لذیذش بسیار پرطرفدار است و یزدی‌ها بیشتر آن را در مجالس و مراسم‌های مختلف طبخ می‌کنند.

همان‌طور که از نام خورشت قیمه نخود پیداست، این غذا تفاوت چندانی با  قیمه معمولی ندارد، فقط به جای لپه، نخود از مهم‌ترین مواد اولیه آن به حساب می‌آید. شاید فکرکردن به اینکه در یک خورشت نخود قرار داشته باشد، تعجب‌بر‌انگیز باشد، اما اگر فقط یکبار طعم خوش آن را بچشید مزه‌ی آن را تا مدت‌ها زیر دهانتان حس خواهید کرد. قیمه نخود یزدی، رنگی زعفرانی دارد و معمولا از رب گوجه‌فرنگی در ترکیب آن استفاده نمی‌کنند. این غذای خوشمزه مانند سایر خورشت‌ها با برنج سرو می‌شود و در کنار آن گوجه فرنگی و سیب‌زمینی سرخ کرده هم قرار می‌دهند. از دارچین، هل، لیمو عمانی و زعفران هم به عنوان چاشنی در ترکیبات این غذا استفاده می‌کنند.

خورش به آلو، خوشمزه‌ترین غذای مجلسی یزد

خورش به آلو
خورش به آلو یکی از انواع خورشت‌های سنتی و بسیار خوشمزه یزدی‌ها است که بیشتر در فصل پاییز طبخ می‌شود – عکس از سایت: چی شی

در فصل پاییز اگر مهمان شهر یزد باشید، می‌توانید یکی از خورشت‌های خوشمزه محلی یزد را نوش‌جان کنید. دلیلش هم این است که بِه یکی از میوه‌های فصل پاییز است و به همین دلیل یزدی‌ها بیشتر این غذای لذیذ را در فصل پاییز طبخ می‌کنند. خورشت به آلو بیشتر در مجالس و مهمانی‌ها سرو می‌شود و به خاطر داشتن آلو و بِه در ترکیبات خود طعم ‌ترش و شیرین (ملس) فوق‌العاده‌ای دارد.

گوشت (گاو، گوسفند، مرغ یا بوقلمون)، لپه، لیمو ترش، زعفران، فلفل سیاه، شکر، زنجبیل و رب گوجه فرنگی از مهم‌ترین مواد اولیه برای طبخ خورشت بِه آلو است که در کنار هم، یک غذای خوش‌رنگ‌وبو را تشکیل می‌دهند. اگر عاشق خوردن غذاهای ملس هستید در سفرتان به یزد حتما خورشت به آلو را میل کنید. همچنین می‌توانید دستور پخت آن را نیز از محلی‌ها بپرسید و در خانه و برای خودتان نیز طبخ کنید.

اشکنه یزدی، راحت‌ترین غذای محلی یزد

اشکنه یزدی
اشکنه یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی یزد است که روش پخت آن بسیار ساده است – عکس از سایت: persianv

آشپزها و کدبانوهای یزدی در طبخ غذا بسیار ماهر هستند و بسیاری از غذاهای ایرانی را به سبک و شیوه خاص خودشان تهیه می‌کنند. همین غذاهای متفاوت یزد است که باعث شده طعم‌های غذاهای محلی این منطقه تا مدت‌ها زیر زبان مسافران بماند. اشکنه یزدی هم یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی یزد است که در زمان کوتاهی آماده می‌شود. مثلا اگر کدبانویی فرصت کافی برای درست کردن یک غذای زمان‌بر را نداشته باشد، می‌تواند در کمترین زمان این خورشت خوشمزه را بار بگذارد.

پختن اشکنه یزدی روش خاصی دارد که فقط کار خود یزدی‌هاست. شنبلیله خشک یا تر، سیب زمینی، آرد، تخم مرغ، مرزنجوش، پیاز و ادویه‌جات مواد مورد نیاز برای طبخ اشکنه یزدی هستند. البته برای اینکه اشکنه یزدی طعم بهتری داشته باشد برخی از آشپزها از رب گوجه فرنگی و مقداری عدس نیز در تهیه آن استفاده می‌کنند.

متنیجه یا فسنجان یزدی، خورشتی با طعم مشابه فسنجان مشهور ایرانی

متنیجه یا فسنجان یزدی
فسنجان از آن غذاهایی است که هم می‌توانید آن را هم ترش بخورید و هم شیرین – عکس از سایت: salameno

فسنجان یزدی هم یکی‌دیگر از خورشت‌های محلی یزد است که طرفداران زیادی دارد و در لیست غذاهای سنتی یزد با نام متنیجه شناخته می‌شود. طرز تهیه این خورشت، تفاوت زیادی با فسنجان معمولی معروف ندارد، اما خب مواد اولیه این دو کمی با هم متفاوت هستند.

برای پختن فسنجان یزدی علاوه بر مغز گردو، گوشت، رب انار و غیره از چغندر، سیب یا بِه و برگ زرد آلو یا آلوچه هم استفاده می‌کنند. بعضی از کدبانو‌های یزدی بسته به ذائقه چاشنی‌هایی مانند نمک، رب انار، هل و شکر نیز به این غذا اضافه می‌کنند. اگر این غذا را شیرین دوست داشته باشید، باید رب انار کم‌تر و کمی هم شکر به آن اضافه کنید. اما اگر فسنجان ترش را ترجیح می‌دهید، نمک و رب انار بیشتر، طعم مورد نظر شما را درست خواهد کرد.

اجاره سوئیت در یزد با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

غذاهای نانی یزد

علاه بر آش‌ها و خورشت‌های خوشمزه یزد غذاهای نانی یزد هم بسیار زیاد و متنوع هستند. پس مطمئن باشید در سفرتان به یزد با هر ذائقه و سلیقه‌ای می‌توانید غذای خوشمزه‌ای برای هر وعده پیدا کنید. مثلا اگر اهل خوردن پلو نیستید خوراکی‌ها و غذاهای نانی یزد بهترین انتخاب برای شما است. انواع کوفته، آبگوشت و غیره ازجمله غذاهای نانی یزد هستند که هرکدام طعم و عطر خاص خودشان را دارند.

کوفته نخودچی

کوفته نخودچی
کوفته نخودچی؛ از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی یزد – عکس از سایت: yjc

بسیاری از غذاهای محلی یزد شبیه غذاهای دیگر مناطق ایران است. تنها تفاوت غذاهای یزدی این است که اهالی این منطقه این غذاها را به سبک خودشان درست می‌کنند. کوفته نخودچی هم یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین غذاهای سنتی یزد است که در این شهر به شیوه‌ای منحصربه‌فرد طبخ می‌شود. یزدی‌ها برای درست کردن کوفته نخودچی از گوشت چرخ کرده، پیاز، نخود، سبزیجات معطر(تره و جعفری)، آرد نخودچی، تخم مرغ و ادویه‌جات استفاده می‌کنند.

طرز تهیه آن نیز به این صورت است که ابتدا مواد گفته شده در بالا را با همدیگر ترکیب کرده و خوب ورز می‌دهند. سپس حدود نیم الی یک ساعت صبر می‌کنند تا مواد به خوبی با هم جذب شوند. پس از آن مواد کوفته را در اندازه متوسط برداشته و به صورت گلوله در می‌آورند و پس از سرخ شدن، کمی آب می‌ریزند و اجازه می‌دهند تا بپزد.

راز خوش‌طعم شدن کوفته نخودچی به خوب ورز دادن مواد آن بستگی دارد. اگر آب مواد بیشتر از حد نیاز باشد یا خوب ورز داده نشود، کوفته وا می‌رود و فرم گِرد خود را از دست می‌دهد. البته نگران نباشید آشپزهای یزدی تبهر و مهارت خاصی در درست کردن کوفته نخودچی دارند و خوشمزه‌ترین کوفته‌ها را با ظاهری زیبا در بهترین رستوران‌های سنتی یزد برای شما سرو می‌کنند.

کوفته هویج

کوفته هویج
کوفه هویج؛ غذایی خوشمزه و مشترک بین یزد و کرمانشاه – عکس از سایت: sanazsania

نام کوفته هویج را احتمالا قبلا شنیده‌اید، بله درسته در بین غذاهای محلی کرمانشاه! این کوفته لذیذ و خوشمزه بین یزد و کرمانشاه مشترک است و هرچند از لحاظ طعم به پای کوفته‌های کرمانشاه نمی‌رسد، اما می‌توانید مطمئن باشید که روش پخت آن به سبک یزدی‌ها هم طع0م خوب و متفاوتی دارد. یزدی‌ها کوفته هویج را بدون برنج و با آرد نخودچی، گوشت چرخ کرده، هویج، تخم مرغ و ادویه‌جات مختلف درست می‌کنند. طرز تهیه آن هم به این صورت است که پس از ترکیب مواد آن را در داخل روغن سرخ کرده و سپس در داخل سس مخصوصی که با استفاده از رب، شکر، آبلیمو و ادویه‌جات درست می‌کنند، می‌پزند.

کوفته هویج به خاطر طعم و ظاهر زیبایی که دارد تنها در مجالس خاص سرو می‌شود. در سفرتان به یزد می‌توانید در یکی از رستوران‌های این شهر این غذا را سفارش داده و به تنهایی یا به همراه نان میل کنید و از طعم خوش آن نهایت لذت را ببرید.

قلیه کدو؛ غذایی خوشمزه و سرشار از ویتامین

قلیه کدو
قلیه کدو با داشتن عطر و طعمی بی‌نظیر محبوبیت زیادی در میان یزدی‌ها و گردشگران پیدا کرده است – عکس از سایت: ghandpahlu

هرچند که پیشنهاد ما به شما این است که هیچ یک از غذاهای محلی یزد را که در این لیست به آن‌ها اشاره کردیم را از قلم نیندازید و همگی را تست کنید! اما قلیه کدو را در صدر لیست خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی یزد قرار دهید. البته قلیه کدو منحصر به یزد نیست و در بیشتر مناطق ایران ازجمله گیلان و مازندران نیز پخته می‌شود.

روش پخت این غذا هم در تمام این مناطق مشابه هم است، تنها مواد و حبوبات به کار رفته در طبخ قلیه کدو کمی متفاوت است. یزدی‌ها برای پخت قلیه کدو از کدو حلوایی، برنج، ماش، لوبیا قرمز، پیاز، ادویه و چاشنی‌های مختلفی مثل هل، دارچین و زعفران استفاده می‌کنند. برای این کار حبوبات را پخته و به آن برنج خیس شده و کدوی پخته شده اضافه می‌کنند. پس جا افتادن مواد در نهایت پیاز داغ را همراه با ادویه‌جات و دارچین به مواد قبلی اضافه می‌کنند.

البته آشپزهای یزدی برای اینکه قلیه کدو خوش‌طعم‌تر شود، پیاز را با کره محلی سرخ می‌کنند و کمی هم زعفران دم کرده به غذا می‌ریزند. پس از دم کشیدن برنج، قلیه کدو حلوایی آماده خوردن است. البته ناگفته نماند قلیه کدو حلوایی زمان خاصی برای خوردن دارد و بیشتر در شب‌های طولانی زمستان زینت بخش سفره اهالی این شهر است، به این دلیل که قلیه کدوی حلوایی به‌دلیل داشتن کدو حلوایی (کدو تنبل) سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان است و یزدی‌ها بیشتر در زمان سرماخوردگی برای تسریع بهبودی آن را پخته و نوش‌جان می‌کنند.

آبگوشت یزدی؛ آبگوشتی خاص برای ترش پسندان

آبگوشت یزدی
اهالی یزد آبگوشت یزدی یا آبگوشت ترش را با آلو و لواشک درست می‌کنند – عکس از سایت: seeiran

مگر می‌شود در لیست غذاهای سنتی یزد آبگوشت وجود نداشته باشد. درواقع آبگوشت از آن غذاهایی است که در همه جای ایران طبخ می‌شود مواد آن هم در همه جا یکسان است، نخود یا لوبیا، سیب زمینی، گوجه فرنگی، گوشت و غیره. اما ما می‌خواهیم در اینجا یک آبگوشت خوشمزه و متفاوت را به شما معرفی کنیم که مخصوص خود یزد است.

یک آبگوشت خاص که برخلاف تصورعموم، بسیار ترش و جذاب است. دلیلش هم این است که یزدی‌ها این آبگوشت را با آلو و لواشک درست می‌کنند، از این جهت به آن آبگوشت ترش هم می‌گویند. نخود، لوبیا سفید، گوشت، سیب زمینی، گوجه فرنگی، رب، آلو، لیمو عمانی، ترخون یا شنبلیله خشک و ادویه هم ازدیگر ترکیبات این آبگوشت خوشمزه یزدی است.

حتما در سفرتان به یزد سری به رستوران‌های سنتی این شهر بزنید و این غذای خوشمزه و ترش را سفارش دهید. البته یزدی‌ها در کنار این آبگوشت دسرهایی چون سالاد شیرازی، دوغ، سبزی خوردن و ماست و خیار هم سرو می‌کنند که باعث می‌شود طعم خوش آبگوشت یزدی برای همیشه در خاطرتان بماند.

تاس کباب یزدی

تاس کباب یزدی
تاس کباب یزدی را می‌توانید همراه با سبزی، نان تازه و ماست نوش‌جان کنید – عکس از سایت: ساعدنیوز

تاس کباب برخلاف اسمش، خیلی ربطی به کباب ندارد. تنها تشابه این دو غذا، فقط استفاده از گوشت در ترکیبات آن‌ها است. در تهیه تاس کباب یزدی از گوشت گوساله، سیب‌زمینی، پیاز، روغن، رب گوجه‌فرنگی و ادویه استفاده می‌شود. تاس کباب به خاطر طعم خوشی که دارد در بیشتر شهرهای ایران پخته می‌شود. البته هرکسی که دستی در آشپزی دارد بنا به سلیقه خود یکی دو مورد هم مواد به تاس کباب اضافه می‌کند تا خوش طعم‌تر شود.

در یزد هم روش پخت تاس کباب یزدی تفاوت چندانی با تاس کباب‌های دیگر شهرها ندارد. البته یزدی‌ها بسته به ذائقه خود، دارچین،  لیمو عمانی، آلو بخارا، روغن زیتون، سیر تازه، سبزیجات معطر و هویج هم به غذا اضافه می‌کنند و آن را همراه با سبزی، نان تازه و ماست در مهمانی‌ها و جمع‌های دوستانه و فامیلی سرو می‌کنند.

اجاره سوئیت در یزد با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

سخن آخر

چشیدن طعم غذاهای محلی در شهرهای مختلف ایران را نیز باید به عنوان جاذبه گردشگری کشورمان بشناسیم؛ چراکه می‌توانیم در کنار طبیعت‌گردی طعم‌های متفاوتی را هم امتحان کنیم، ویژگی که در کمتر جایی پیدا می‌شود. یزد هم از آن جاهای شگفت‌انگیز ایران است که علاوه بر مناظر زیبا و جاذبه‌های تاریخی متعدد، غذاهای خوشمزه‌ای را هم می‌توانید در این شهر پیدا کنید.

به همین دلیل در این مقاله با هم سری به یزد زدیم و چند مورد از بهترین و پرطرفدارترین غذاهای سنتی یزد را به شما معرفی کردیم. همین چند مورد به خوبی سلیقه خوب یزدی‌ها را نشان می‌دهند و برای اثبات تنوع طعم‌ها در یزد کافی هستند. بعضی از این غذاها در شهرهای دیگر ایران هم طبخ می‌شوند اما سبک و روش پخت و همچنین استفاده از مواد اولیه متنوع است که باعث شده این غذاها جزء غذاهای محلی خوشمزه یزد به شمار روند.

اما با حلوا حلوا گفتن که دهان شیرین نمی‌شود باید حتما خودتان سری به یزد بزنید و طعم واقعی غذاهای یزدی را تجربه کنید. مطمئن باشید که به این زودی‌ها این عطر و طعم‌ها را فراموش نخواهید کرد. پس معطل نکنید، لیستی از جاذبه‌های دیدنی و غذاهای محلی یزد را تهیه کنید، چمدان‌هایتان را ببندید و رهسپار یزد شوید. نگران اقامتگاه هم نباشید با اتاقک می‌توانید اقامتگاه مورد نظر خود را در سریعترین زمان و با کمترین هزینه رزرو کنید. سفر به خیر!

5/5 - (11 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *