جاهای دیدنی

جاهای دیدنی یزد | نخستین شهر خشت خام جهان

شهر یزد نخستین شهر خشت خام جهان است که به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است. با قدم زدن در این شهر زیبا، شهر خشت و گِلی دنیا که گویی در کوچه پس کوچه‌های تاریخ قدم می‌زنیم، می‌توانیم بناهای دیدنی و آثار تاریخی به جای مانده از گذشته، خانه‌های خشتی و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری را نظاره‌گر باشیم.

سفر به شهر یزد، دیاری مصفا و خطه‌ای زیبا که انواع جاهای دیدنی و شگفتی‌های تاریخی و طبیعی را با امکانات بالا در اختیار مسافران قرار می‌دهد تجربه‌ای لذت‌بخش را در ذهنتان باقی می‌گذارد؛ اگر قصد سفر به این شهر را دارید، با ما تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک همراه باشید که قرار است سفری کوتاه و در عین حال شیرین به تمام جاذبه‌های دیدنی شهر یزد داشته باشیم.

شهر یزد یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که در مرکز استان یزد واقع شده است. این شهر دارای آب و هوای خشک است اما برخلاف آب و هوای خشکی که دارد روح تازه دمیده شده در شهر، می‌تواند آرامش بخش جان و روان آدمی باشد. در بافت قدیمی این شهر تمام خانه‌ها با گل و آجر و خشت ساخته شده‌اند که در نوع خود دیدنی هستند.

برای آشنایی بیشتر مقاله یزد کجاست؟ را مطالعه کنید.

این شهر با قدمتی سه هزار ساله مملو است از آثار گردشگری، مکان‌های تاریخی متعدد و شاهکارهای دیدنی که در گوشه‌کنار آن پراکنده شده‌اند. بازدید از هر یک از این مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری، در همه فصل‌ها تماشایی هستند و هر کدام زیبایی‌های خاص خودشان را دارند.

معرفی جاهای دیدنی یزد؛ کهن‌ترین شهر ایران

شهر یزد با قدمتی سه هزار ساله مملو است از آثار گردشگری، مکان‌های تاریخی متعدد و شاهکارهای دیدنی که در گوشه‌کنار آن پراکنده شده‌اند. بازدید از هر یک از این مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری، در همه فصل‌ها تماشایی هستند و هر کدام زیبایی‌های خاص خودشان را دارند. در زیر به معرفی تک‌تک این جاذبه‌ها می‌پردازیم.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی
اجاره سوئیت در یزد با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

مسجد جامع یزد؛ جاذبه‌ای تاریخی با مناره‌های سر به فلک کشیده

ورودی زیبا با سقف و دیوار های تزیین شده به رنگ آبی و طرح های اسلیمی در مسجد جامعه یزدمسجد جامع یزد یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مسجدهای ایران است که در قلب شهر یزد واقع شده است. این مسجد که با نام مسجد کبیر نیز شناخته می‌شود، با داشتن معماری زیبا، تزئینات باشکوه و بلندترین مناره‌های جفتی جهان به یکی از اماکن گردشگری در یزد تبدیل شده است. این مسجد مربعی شکل با الهام از خانه کعبه بنا شده و دارای یک ایوان مرتفع، گنبد خانه، دو شبستان، دو گرم خانه، دو پایاب و یک صحن بزرگ است. روشنایی این مسجد به صورت غیر مستقیم و به شکل طبیعی به وسیله انعکاس نور از گچ سفید دیواره‌ها و گنبد تأمین می‌شود. این بنای بی‌نظیر به عنوان یکی از زیباترین مساجد تاریخی و یکی از جاذبه‌های دیدنی یزد، در فهرست آثار ملی ایران و همچنین در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

آدرس مسجد جامع یزد: یزد، خیابان امام خمینی، مقابل برج ساعت، انتهای خیابان مسجد جامع.

مسجد چهل محراب؛ مسجدی قدیمی و تاریخی

مسجد چهل محرابمسجد چهل مهراب یزد بنایی زیبا و باشکوهی است که در قلب شهر یزد واقع شده است. این مسجد یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد ایران به شمار می‌رود که به سبک چهار ایوانی ساخته شده است. نام این مسجد از وجود چهل کاشی محراب در آن برگرفته شده است که در گذر زمان نابود شده و اکنون فقط سه کاشی از آن باقی مانده است. این بنا زیبا و مقدس به دستور خواجه شمس الدین محمد تازیکو در قرن هفتم ساخته شده و در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است. شیوه معماری خاص، گستردگی صحن‌ها، بلندی شبستان‌ها، گنبد زیبا، یک اتاق معروف به مزار آقا و غرفه‌های کوچک در اطراف این مسجد، منظره‌ای باشکوهی را به وجود آورده‌اند که در نوع خود منحصر به فرد و بی‌نظیر است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به یزد از این مکان مقدس و تاریخی به جای مانده از نسل‌های گذشته نیز دیدن کنید.

 آدرس مسجد چهل محراب: یزد، محله فهادان یزد، نزدیک زندان اسکندر، کوچه مسجد چهل محراب.

بقعه دوازده امام، یادگاری از دوران سلجوقیان

ساختمان خشتی با سقف گنبدی بقعه دوازده امام، یادگاری از دوران سلجوقیانبقعه دوازده امام یکی از مکان‌های دیدنی شهر یزد است که از زمان سلجوقیان تا کنون پا برجا مانده است. این آرامگاه در قرن پنج هجری به دستور ابو یعقوب و ابو سعید ساخته شده و دارای معماری سنتی و مدرن با گنبدی آجری و باشکوهی است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. آرامگاه دوازده امام هم از لحاظ بصری و هم از لحاظ تاریخی یکی از باشکوه‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر یزد محسوب می‌شود و در سال 1313 به عنوان یک اثر ملی در ایران به ثبت رسیده است.

آدرس بقعه دوازده امام: یزد، محله فهادان

بازار خان یزد؛ شاهکاری تاریخی در دل شهر

بازاری قدیمی دالانی با سقف شبستانی و آجر نمابازار سرپوشیده خان یزد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، جزو قدیمی‌ترین بازارهای ایران و دیدنی‌ترین اماکن گردشگری یزد محسوب می‌شود. این بازار با 274 متر طول به عنوان طویل‌ترین و پهناورترین بازار شهر یزد شناخته شده و قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. طاق‌های آجری گنبدی شکل با نمای تاریخی خاص، سبک طراحی حجره‌ها و مغازه‌ها، کثرت دالان‌ها و تیمچه‌ها این بازار را به یک شاهکار معماری عالی از محیطی کسب‌وکار در کنار زندگی اسلامی تبدیل کرده است. بازار یزد دارای تعداد زیادی بازار و سرا، تیمچه و حدود 53 مغازه و 100 حجره است و با عرض متباین و ساختار متفاوتش حکایت از ساخت تدریجی‌اش دارد. اگر به دیدن این بازار سرپوشیده آمدید در کنار تماشای این نمای تاریخی، می‌توانید از کالاهای منحصربه‌فرد این بازار از جمله فرش دستباف، شیرینی‌های سنتی یزد، صنایع دستی قدیمی و سنتی، پارچه، طلا و غیره با کیفیت و قیمت مناسب تهیه کرده و استفاده کنید.

آدرس بازار خان یزد: ایران، یزد، خیابان قیام.

خانه لاری ها؛ بنایی تاریخی و باشکوه

حوضی بزرگ، درختان سبز و گل های رنگارنگ و ساختمان قدیمی و زیبا با بادگیر بلند به نام عمارت لاری ‌هاخانه لاری‌ها از جاهای دیدنی شهر یزد به‌شمار می‌رود که توسط حاج محمد ابراهیم لاری در سال 1286 هجری قمری ساخته شده است. این عمارت، دارای معماری زیبا و با‌شکوهی بوده و مساحتی به طول 1200 متر مربع دارد.

عمارت لاری‌ها دارای شش باب خانه مختلف است که در یک مجموعه گرد هم آمده‌اند و به همراه حیاط زیبا با حوض بزرگ در وسط آن و درختان زیبا در اطراف این حوض منظره‌ای باشکوهی را خلق کرده‌اند که در نوع خود منحصربه‌فرد و بی‌نظیر است و زیبایی این بنا را دو چندان کرده است.

آدرس خانه لاری ‌ها: استان یزد، شهر یزد، خیابان امام خمینی (ره)، محله فهادان، مجاورت عمارت کلاه فرنگی.

مجموعه امیر چخماق؛ میدانی سراسر زیبایی

مجموعه امیر چخماق و میدان پر از گل روبروی آنمجموعه امیر چخماق یزد یک مجموعه تاریخی است که در صدر لیست مکان‌های دیدنی یزد جا خوش کرده است. رد پای تاریخ این مجموعه به قرن نهم و دوره تیموریان برمی‌گردد که به دست حاکم یزد یعنی امیر جلال‌الدین چخماق و همسرش در دوره شاهرخ تیموری ساخته شده است. امیر چخماق یزد مجموعه‌ای است از بازار، تکیه، مسجد و دو انبار که در اطراف یک حوض بزرگ قرار گرفته‌اند، در گوشه‌ای از حیاط نیز، نخل معروف یزد به چشم می‌خورد. اگر علاقه به خرید هستید دور تا دور حیاط بازار و مغازه‌های سوغات فروشی است که می‌توانید علاوه بر قدم زدن و تماشای این بنای باشکوه تاریخی، سوغاتی‌های لذیذ یزد از باقلوا و قطاب گرفته تا کیک معروف یزدی را خریده و لذت سفر را دوچندان کنید. مجموعه امیر چخماق یزد نیز همانند دیگر آثار تاریخی یزد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده است

آدرس مجموعه امیر چخماق: یزد، خیابان امام خمینی، میدان امیر چخماق، مجموعه تاریخی امیر چخماق.

زندان اسکندر؛ تاریخی‌ترین جای دیدنی یزد

بنای ب مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر ا چند شبستان و یک گنبدمدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر از جمله بناهای تاریخی و شناخته شده‌ای است که در شهر یزد واقع شده است. ساخت این بنای تاریخی توسط ضیاءالدین حسین رضی در قرن هفتم آغاز شد ولی بعدها توسط فرزندان وی تکمیل و به پایان رسید. همچنین در روزگاران گذشته نیز از این مکان تاریخی جهت انتقال مفاهیم علمی و اخلاقی به اهل معرفت استفاده می‌شد و به همین جهت به مدرسه ضیائیه نیز معروف است. این جاذبه تاریخی همانند دیگر جاذبه‌های تاریخی شهر یزد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ و امروزه میزبان گردشگران بسیاری از سراسر جهان است.

آدرس زندان اسکندر: یزد، محله فهادان، کوچه رختشویخانه، کوچه حمام نو

باغ دولت آباد یزد؛ بنایی باشکوه و تاریخی

حوض بزرگ، ساختمان و بادگیر بلند ساختمان باغ دولت آبادباغ دولت آباد یزد یکی از زیباترین نمونه باغ‌های ایرانی ثبت شده در آثار جهانی یونسکو است. این باغ، یادگار به‌ جا مانده از دوران زندیه و افشاریه است و حدود 260 سال است که در دل شهر یزد واقع شده است. حوض بزرگ و فواره‌های باغ و همچنین فضای سرسبز، درختان سر به فلک کشیده و گل‌های زیبای اطراف این حوض، شما را به عمارتی زیبا در وسط باغ می‌رساند. عمارتی به شکل هشت ضلعی که در دو طبقه بنا شده است و بادگیری مانند تاج بر سر آن نشسته است. نمای آجری به همراه شیشه‌های رنگ استفاده شده در ساخت این بنای باشکوه، زیبایی چشم‌گیری به آن بخشیده است که در نوع خود بی‌نظیر است. حتماً در سفرتان به یزد بازدید از این باغ زیبا را در برنامه سفرتان قرار دهید.

آدرس باغ دولت آباد: یزد، خیابان شهید رجایی، کوچه فردوسی، باغ دولت آباد یزد

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده

سکه هایی مختلف از ادروار متفاوت در قفسه های شیشه ای و تابلو هایی به دیوار در موزه سکه موزه‌ها جزو ماندگارترین پدیده‌های فرهنگی در هر شهری هستند. موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده نیز یکی از جاذبه‌های تاریخی و از جمله یادگاری‌های قاجاری شهر یزد است که توسط حسین حیدرزاده از پیشکسوتان حوزه سکه شناسی پایه‌گذاری شده است، این مجموعه 10 سالن دارد که کهن‌ترین آثار تاریخی و یادگاران نسل‌های گذشته از جمله سکه‌هایی مربوط به دوران اسلام و پیش از اسلام در آن به نمایش گذاشته شده است که شما را شگفت‌زده می‌کند. همچنین در این موزه اشیای متنوعی از وسایل و سبک زندگی اهالی یزد نیز نگهداری می‌شود که در نوع خود منحصر به فرد و بی نظیر است.

آدرس موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده: یزد، خیابان امام، محله فهادان، خانه تاریخی عرب زاده

خانه عرب‌ها؛ خانه تاریخی در دل شهر مدرن

حیاط ، حوض،پنجره های قدی و گیاهان خانه ای سنتی و زیبا به نام خانه عرب ها محال است به شهر یزد سفر کرده باشید و نام خانه عرب‌ها را که یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر یزد است را نشنیده باشید. خانه عرب‌ها یکی از خانه‌های قدیمی و دیدنی محله یزد است که در محله فهادان، بافت قدیم شهر یزد واقع شده است. قدمت این خانه تاریخی به دوره قاجار برمی‌گردد و متعلق به خاندانی از تجار، معروف به عرب‌های بحرینی بوده است. این مکان دیدنی همچون دیگر مکان‌های تاریخی یزد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و اکنون نیز به عنوان موزه که مجموعه‌ای از آثار باستانی و تاریخی را در بر می‌گیرد، میزبان گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور است.

آدرس خانه عرب‌ها: شهر یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، مجاور مسجد چهل محراب.

آتشکده بهرام یزد؛ شعله فروزان 1500 ساله

ساختمان یک طبقه با چهار ستون و حوضی گرد رو به روی عمارت به نام آتشکده بهرامآتشکده بهرام یزد که با نام آتشکده ورهرام نیز شناخته می‌شود، بخشی از میراث تاریخی و فرهنگی و یکی از معروف‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی یزد محسوب می‌شود. این مکان، محل نگهداری آتش مقدس زرتشتی و مکان آیینی و زیارتی زرتشتیان است که قدمت آن به دوره پهلوی می‌رسد. هرچند آتشی که در آن می‌سوزد بیش از 1500 سال است که فروزان است. معماری زیبا و ساده و به دور از هرگونه تجمل این مکان مقدس، نشان از صفا و یکرنگی آیین زرتشت دارد. دور تا دور محوطه ساختمان این آتشکده را درختان سرسبز احاطه کرده است و روبه‌روی آن نیز حوض آبی‌رنگ و دایره شکل قرار گرفته که نمایانگر همراهی همیشگی آب و آتش است. از دیگر ویژگی‌های بارز این مکان وجود نگاره فروهر در بالای ستون‌ها و وسط پیشانی این عمارت است که به دست هنرمندان اصفهانی به زیبایی هر چه تمام طراحی شده است و چشم هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند.

آدرس آتشکده بهرام یزد: یزد، بلوار شهید منتظر قائم، خیابان آیت الله کاشانی

سخن آخر

شهر یزد از جمله شهرهایی باستانی و دیرین ایران است که با قدم زدن در آن می‌توان بوی دلپذیر خاک را به درون ریه‌ها کشید. این شهر زیبا با داشتن بناهای آجری زیبا و جاذبه‌های تاریخی ساخته شده از خشت خام، گردشگران و مسافران بسیاری را جذب خود کرده است. تماشای هر یک از این آثار تاریخی و بازدید از هرکدامشان تماشای برگی از تاریخ و سفر به گذشته را نمایان می‌سازد.

اگر قصد سفر دارید و شهر یزد را برای تجربه یک سفر عالی انتخاب کرده‌اید، این شهر مهمان‌نواز در همه ایام سال آماده استقبال از مسافران و گردشگران است. برای اقامت در یزد گزینه های زیادی وجود دارد از هتل‌های مدرن گرفته تا هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی و تاریخی که در جای‌جای شهر یزد قرار گرفته‌اند.؛ اما اگر می‌خواهید بدون دغدغه اقامتگاه، سفری خاطره‌انگیز و به یادماندنی را داشته باشید می‌توانید قبل از سفر به این شهر با رزرو هتل با بالاترین میزان تخفیف از طریق سایت اتاقک، با خیالی آسوده سفر خود را آغاز کنید.

5/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *