سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات مازندران

آشنایی با سوغاتی و صنایع دستی مازندران

صنایع دستی استان مازندران
عکس از گوگل

وقتی صحبت از استان مازندران می‌شود در کنار چشم‌اندازهایی مثل دریا، جنگل و کوه‌های سر‌به‌فلک‌کشیده صنایع دستی ارزشمند این استان هم جایگاه ویژه‌ای در بین گردشگران دارد. در تمام شهرهای ایران صنایع دستی گوناگونی وجود دارد که با آداب‌ورسوم آن شهر مرتبط است. تهیه سوغاتی و یادگاری از شهرهای مختلف یکی از بخش‌های جذاب سفر است و صنایع دستی آن شهر یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید. اگر دوست دارید با اجاره روزانه آپارتمان در مازندران یا اجاره ویلا در شمال راهی این استان شگفت‌انگیز شوید پیشنهادهای اتاقک را از دست ندهید. برای آشنا شدن با صنایع دستی مازندران با ما همراه باشید.

سفالگری

سفالگری
عکس از گوگل

سفالگری هنری است که قدمتی به طول تاریخ دارد و گواه این مطلب ظروف سفالین کشف شده در غارها‌ست که عمر بعضی از آن‌ها نزدیک به هفت‌هزار سال است. هنرمندان مازندرانی با استفاده از هنر خود و گِل پخته ظرف‌های زیبایی را می‌سازند که در فروشگاه‌های صنایع دستی در مقابل چشمان خریداران می‌درخشند. بهنمیر، جویبار و قائمشهر از شهرهایی‌اند که  بیشترین میزان ظروف سفالی در آن‌ها تولید می‌شوند.

یکی از معادن اصلی سفالگری در مازندران قائمشهر است. چنانچه قصد بازدید از این شهر زیبا را دارید، می توانید برای اجاره ویلا در قائمشهر از طریق سایت اتاقک اقامتگاه  خود را انتخاب کنید و با خیالی راحت از مسافرت خود لذت ببرید.

نمد مالی

نمدمالی
عکس از گوگل

نمد مالی هنری بسیار قدیمی است که در آن با استفاده از الیاف پشمی به همراه آب محصولاتی مانند کلاه، کوله، کلمد، دوش‌نمد و فرش‌های نمدی تولید می‌شود. جالب است بدانید که نمد بافته نمی‌شود و فقط با فشاری که با دست یا پا روی ترکیب الیاف و آب می‌آورند تولید می‌شود. نمدمالی چندین هزار سال قدمت دارد اما تاریخ و مکان پیدایش آن به‌صورت دقیق مشخص نیست. تولید نمد و نمدمالی در روستای کجور و اطراف رامسر رواج دارد.

چنته

چنته
عکس از گوگل

چنته نوعی کیف دسته‌دار است که در گذشته چوپان‌ها برای حمل وسایل خود از آن استفاده می‌کردند. مراحل تولید چنته شبیه به مراحل تولید جاجیم است و آن را با دستگاهی به نام کرک‌چال تولید و با گل‌های کاموایی و مهره تزیین می‌کنند. روستای لفور، از توابع سوادکوه، محل تولید چنته است.

سوادکوه یکی از بزرگترین شهر های کشور در چنته بافی است، که پیشنهاد می کنیم حتما از این شهر زیبا دیدن فرمایید و همچنین برای اجاره ویلا در جنگل یا اجاره کلبه جنگلی در سوادکوه می توانید از سایت اتاقک رزرو آنلاین خود را انجام دهید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

پارچه‌بافی

پارچه بافی
عکس از گوگل

پارچه‌بافی یکی از شاخه‌های نساجی و از هنرهای قدیمی استان مازندران است که با ریسیدن نخ پارچه تولید می‌شد و از آن پارچه‌ها برای دوخت لباس‌‌های مختلف استفاده می‌کردند. در گذشته با پارچه‌های نخی، ابریشمی و پشمی لباس دوخته می‌شد. پارچه‌های نخی و لطیف شمد، پارچه‌های ابریشمی الیجه و پارچه‌های پشمی چوغا و باشلق نام دارند.

موج‌بافی

موج بافی
عکس از گوگل

موج‌بافی یکی از صنایع دستی استان مازندران است که در آن پارچه‌های پشمی تولید می‌کنند. موج‌بافی به دلیل ارزان‌قیمت بودن مواد اولیه هنری فراگیر است و در بسیاری از شهرها و روستاهای این استان انجام می‌شود. هنرمندان مازندرانی با استفاده از موج‌بافی و به‌وسیله پشم و دستگاه بافندگی محصولاتی مانند پتو، رختخواب، کرسی، سجاده و پشتی می‌بافند. این هنر ارزشمند در کجور مازندران رواج دارد.

جوراب‌ بافی

جوراب بافی
عکس از گوگل

جوراب‌بافی یکی  از صنایع دستی پرکاربرد است که این روزها بافت آن در روستای آلاشت، از توابع سوادکوه، رونق بیشتری دارد. جوراب از پشم و به‌وسیله دستگاه جوراب‌بافی و یا با دست بافته می‌شود. جوراب‌های دست‌باف روستاییان در بیشتر بازارچه‌های سنتی و محلی دیگر شهرهای استان مازندران وجود دارند و برای گرم ماندن در سرمای زمستان پاپوش‌های مناسبی‌اند.

زمانی که به مازندران سفر می‌کنید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر بعد از بازارگردی و خرید صنایع دستی، خوردن غذاهای محلی استان مازندران و طعم فراموش نشدنی آنها است. درباره این خوشمزه‌های لذیذ برایتان مفصل گفته‌ایم.

جاجیم‌ بافی

جاجیم بافی
عکس از گوگل

جاجیم‌بافی هنری‌ است که در آن از نخ‌های پشمی یا پنبه‌ای رنگی جاجیم بافته می‌شود و علاقه‌مندان زیادی دارد. جاجیم یکی از صنایع دستی استان مازندران است که تولید آن در روستای آلاشت، از توابع سوادکوه، نسبت به شهرهای دیگر این استان رواج بیشتری دارد؛ به همین علت است که این روستا به‌عنوان شهر ملی جاجیم انتخاب شده است. جاجیم‌های بافته شده معمولاً به‌عنوان زیر‌انداز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گلیم‌ بافی

گلیم بافی
عکس از گوگل

گلیم‌بافی یکی از صنایع دستی استان مازندران است که بافت آن در بیشتر شهرهای این استان رایج است. طرح‌های گلیم برگرفته از نقش‌‌ونگار‌های طبیعت است و معمولاً از رنگ‌های شاد در بافت آن استفاده می‌شود. گلیم به‌وسیله دستگاه‌ گلیم‌بافی بافته می‌شود و با توجه به نوع و طرح آن دستگاهش هم تغییر می‌کند. گلیم ساده باف، گلیم چرخی‌باف و گلیم سوزنی از انواع دستگاه‌های گلیم بافی‌اند.

حصیر بافی

حصیر بافی
عکس از گوگل

حصیربافی یکی از محبوب‌ترین صنایع دستی استان مازندران است که بیشتر در غرب این استان رواج دارد. وسایلی که با حصیر بافته شده‌اند در بدو ورود به شهرهای شمالی در فروشگاه‌ها توجه مسافران را به خود جلب می‌کنند و در بیشتر اوقات جزو اولین سوغاتی‌اند که توسط گردشگران خریداری می‌شوند. برای حصیربافی از نی و دیگر گیاهان خودرو مثل گاله و واش استفاده می‌شود. کلاه، سبد و زیرانداز‌های حصیری از معروف‌ترین محصولات حصیر بافی‌اند.

یکی از پر طرفدار ترین شهر های شمالی که علاقه فراوانی به حصیر بافی دارند شهر رامسر است. که پیشنهاد می کنیم در زمان مسافرت به این شهر رویایی حتما از مناطقی که حصیر بافی در آن مناطق انجام می شود دیدن فرمایید. همچنین می توانید برای اقامت در این شهر و برای اجاره ویلا در رامسر از سامانه اتاقک استفاده کنید.

لاک‌ تراشی

لاک تراشی
عکس از گوگل

لاک‌تراشی هنری است که به‌وسیله آن لوازمی مثل ملاقه، قاشق، کتری، قند چوله و تنباکو چوله را با استفاده از چوب می‌سازند و یکی از صنایع دستی چوبی مازندران است. لاک‌تراشی با چوب‌های جنگل، ابزار اولیه کنده‌کاری و برش ساخته می‌شود. جالب است بدانید بعضی از لاک‌تراشان از ریشه درختان هم استفاده می‌کنند. در حال حاضر لاک‌تراشی که از صنایع دستی استان مازندران است در بیشتر روستاهای استان مازندران رواج دارد و اگر از این وسایل به‌خوبی نگهداری شود عمری بیشتر از صد سال خواهند داشت.

دستبافی یا صنایع نساجی سنتی مازندران

دستبافی

شاید برای نسل جوان که انواع و اقسام پارچه های ماشینی را استفاده می کنند، خرید یک پارچه دستباف یا حتی دیدن چگونگی تولید آن خیلی عجیب باشد. در زمان های گذشته زنان و مردان زیادی برای بافت پارچه، از دستان هنرمند و ذهن خلاقشان استفاده می کردند. پارچه های دستبافتی که در استان مازندران تولید می شوند به عنوان یکی از صنایع دستی این استان، تحت عنوان هنر دستبافی معروف شده اند.

این پارچه ممکن است به عنوان روسری، لباس محلی، شمد، ملحفه و… مورد استفاده قرار بگیرد. البته از این پارچه های ارزشمند برای دوختن رومیزی و روتختی هم استفاده می کنند.

برای بافتن این پارچه ها با دست، از دستگاه های مخصوصی استفاده می شود. اوایل از دستگاه های دووردی و چهاروردی استفاده می شد. به مرور دستگاه های ژاکارد دستی، تک فاز و سه فاز جایگزین دستگاه های قدیمی شد و هنوز هم از این موارد استفاده می شود.

قالی کلاردشت، ناشناخته ترین صنایع دستی مازندران

قالی کلاردشت از آن دسته صنایع دستی کشورمان است که هر کسی آن را نمی شناسد! این قالی بیشتر در روستایی به نام مکارود بافته می شود. طرح ها و نقش های این قالی همگی به صورت ذهنی شکل می گیرند. همین موضوع هم این قالی ها را خاص و منحصربه فرد کرده است. قالی های کلاردشت به کشورهای اروپایی هم صادر می شوند.

نقش های قالی کلاردشت اکثرا طبیعت زیبا و کوهستانی را به نمایش می گذارد. بعضی از این نقوش که ماندگار شده اند، نام های به خصوصی دارند. مثلاً نقش صندوقی، شکری، سیخ کبابی، جنگلی، مجمه ای و… . به این قالی خرسک هم گفته می شود.

حصیربافی

حصیربافی

حصیربافی جزو آن دسته صنایع دستی است که تقریباً در تمام شهرهای ایران آثاری از آن دیده می شود. محصولات در گذشته از لوازم اساسی هر خانه ای بوده اند و بسیار مورد استفاده قرار می گرفتند. امروزه وسایل حصیری بیشتر به عنوان لوازم دکوری و تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند.

کنده کاری روی چوب

کنده کاری روی چوب

جنگل های انبوهی که در استان مازندران وجود دارد، باعث شده اشیای زیادی از جنس چوب توسط مردم این استان ساخته شود. اما کم کم ذوق و سلیقه مازندرانی ها کنده کاری روی چوب را به وجود آورد و ظاهر همه این اشیا به واسطه این هنر زیباتر از همیشه شد. معمولا از چوب درخت هایی مثل گردو، راش و افرا برای این کار استفاده می شود.

منبت و برجسته کاری هم از دیگر صنایع دستی چوبی مازندران است که در مازندران اجرا می شود. درها و پنجره‌های قدیمی که از جنس چوب بودند، با این هنر گرانبها تزئین می‌شدند.

زیتون مازندران

شاید نام زیتون با رودبار و استان گیلان گره خورده باشد اما استان مازندران نیز در تولید زیتون بسیار فعال می‌باشد. زیتون یکی از سوغات مهم استان مازندران است و انواع و اقسام ان را در مازندران می‌توان تهیه کرد. در میان زیتون‌های تولیدی در استان مازندران، زیتون شور و زیتون پرورده از مهم‌ترین آن‌ها است.

چای و برنج

امکان ندارد به شمال سفر کنید و نگاهتان به شالیزارهای همیشه سبز نیفتد. یکی از مهم‌ترین استان مازندران و دیگر شهرهای شمالی ایران، برنج است. برنج شمال ایران از شهرت بسیاری برخوردار است که اغلب گردشگران در سفر به این استان به عنوان سوغاتی آن را تهیه می‌کنند. همچنین چای ایرانی دیگر سوغاتی استان مازندران است که به راحتی نمی‌توان از آن گذشت.

اجاره ویلا در مازندران با قیمت مناسب

برای اجاره ویلا در مازندران با قیمت مناسب و اجاره روزانه سوئیت و آپارتمان می‌توانید از اتاقک محل اقامت دلخواهتان را رزرو کنید و بعد از اقامت با خیال راحت بازارگردی کنید،‌ صنایع دستی این استان را از نزدیک ببینید و از خرید و گردش لذت ببرید.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.8/5 - (101 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام.ممنون مطلب بسیار خوبی بود و متاسفانه من که مازندرانی ام در موردشان نمی دونستم. انقدر اسیر فرهنگ غربیم و نمی دونیم ولی احساس می کنم مطلبتون چیزی کم داره.انگار چیزایی رو دیدم که نذاشتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *