تجربه سفرجاهای دیدنیدریاچه‌ها

معرفی کامل دریاچه‌ های گیلان | 16 دریاچه در گیلان که حتما باید ببینید

در میان مناظر سرسبز و زیبای شمال ایران، استانی با مناظر خیره‌کننده به نام گیلان قرار دارد. گیلان که به‌خاطر جنگل‌های سرسبز، آبشارهای خروشان و فرهنگ سرزنده‌اش شناخته می‌شود، گوهر واقعی این منطقه است. با این حال، چیزی که بسیاری از مسافران اغلب در سفر به این استان نادیده می‌گیرند، دریاچه‌های چشم‌گیر و مسحورکننده است که در حومه استان پراکنده شده‌اند. دریاچه‌های گیلان از آب‌های آرام در دل تپه‌های وسیع و سرسبز گرفته تا دریاچه‌هایی در دل جنگل، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و فراموش‌نشدنی را برایتان رقم می‌زنند. در سفری به دریاچه‌های گیلان با من همراه باشید تا زیبایی و شگفتی این گنجینه‌های پنهان را کشف کنیم.

1- دریاچه سقالکسار، رشت

دریاچه سقالکسار رشت
دریاچه سقالکسار، نگینی در دل جنگل‌های سبز – عکس از شایا نیک

سقالکسار یکی از جذاب‌ترین دریاچه‌های گیلان است که مانند نگینی در دل جنگل می‌درخشد! به محض اینکه از ورودی منطقه تفریحی سقالکسار عبور می‌کنید، چشم‌اندازی دیدنی از دریاچه جلوی چشمتان دلبری می‌کند؛ در این حین طاقت ندارید تا هرچه زودتر خود را به نزدیکی دریاچه برسانید، لب آن بنشینید و از آرامش عجیب آن لذت ببرید. اطراف دریاچه را جنگل‌های انبوه احاطه کرده‌اند که جان می‌دهند برای ماجراجویی، پس اوقاتی را برای گشت‌وگذار در این جنگل‌ها نیز کنار بگذارید. اینجا همیشه سرزنده و شاد است و همیشه گردشگران را درحال پایکوبی و بازی می‌بینید؛ بسیاری از آن‌ها نیز این مکان را برای برپا کردن کمپ یا پیک‌نیک انتخاب می‌کنند و ممکن است بوی خوش کباب حسابی دهانتان را آب بیندازد. هرکسی که به گیلان سفر می‌کند، واجب است از دریاچه سقالکسار دیدن کند، چراکه چشم‌اندازهای مسحورکننده انتظار مسافران را می‌کشند. جالب است بدانید بسیاری از افراد شب هنگام به این منطقه می‌آیند و با داشتن امکانات مناسب وعده‌ی شام خود را در اینجا نوش جان می‌کنند؛ زیرا هوا که رو به تاریکی می‌رود، صدای قورباغه‌ها از دریاچه بلند و آرامشی عجیب بر منطقه حاکم می‌شود. برای آشنایی با سایر جاذبه‌های رشت، مقاله جاهای دیدنی رشت را بخوانید.

آدرس دریاچه سقالکسار: رشت، فلکه انتظام، ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای سقالکسار

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

2- دریاچه سرآگاه، تالش

دریاچه سرآگاه
دریاچه سرآگاه، آرامشی برای روحتان – عکس از مجله گردشگری هم اقلیم

حالا وقت آن رسیده تا شما را به طبیعت بکر و دیدنی تالش ببرم. در این مسیر جنگل‌های انبوه و مناظر خیره‌کننده چشمانتان را به خود جلب می‌کنند. خانه‌های روستایی قدیمی، زمین‌های شالیزار و باغ‌های میوه حس‌وحالی سرشار از طراوت و آرامش به شما می‌بخشند. پس از اینکه مسیر را طی کردید، منظره‌ای جلوی چشمتان قرار می‌گیرد که شما را از روزمرگی‌های زندگی شهری دور می‌کند. انعکاس مناظر اطراف در آب دریاچه باعث می‌شود هرآنچه زیبایی می‌بینید، دوبرابر شود! اینجا آنقدر هوا مطبوع و پاک است که می‌توانید اکسیژن خالص را وارد ریه‌های خود کنید و عطر خوش گیاهان را استشمام کنید. اگر وقت داشتید، می‌توانید مدتی را در کنار این دریاچه کمپ بزنید و اوقات بیشتری را به لذت بردن از طبیعت سپری کنید. اینجا مکانی مناسب برای مدیتیشن است، برای اینکه کمی با خود خلوت کنید و آرامش واقعی را به روحتان ببخشید. در اطراف این دریاچه نیز کلبه‌های چوبی برای اقامت وجود دارند که با یک شب اقامت در آن‌ها می‌توانید صبح چشمان خود را به روی منظره‌ای رویایی باز کنید و از آرامش صبحگاهی آن لذت ببرید. اگر نیاز به اجاره ویلا شمال داشتید، می‎‌‌توانید از اتاقک کمک بگیرید.

اجاره ویلا در تالش با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آدرس دریاچه سرآگاه: استان گیلان، ۱۰ کیلومتری تالش، روستای سراگاه

3- دریاچه نئور، تالش

دریاچه نئور
ترکیب مسحورکننده از گلستان، کوهستان و دریاچه نئور – عکس از زهرا هاشمی

دریاچه نئور از نظر تقسیمات جغرافیایی در استان اردبیل قرار دارد، ولی از آن جایی که یکی از راه‌های دسترسی به آن جاده اسالم به خلخال است و اسالم هم از توابع تالش گیلان، پس در این مقاله تصمیم گرفتیم به دریاچه نئور هم اشاره کنیم. دریاچه‌ای که گنجینه‌ای واقعی از طبیعت است. این دریاچه خیره‌کننده دارای آب‌های شفافی است که مانند الماس در زیر نور خورشید می‌درخشند و اطراف آن را فضای سبز سرسبز احاطه کرده که نفس شما را بند می‌آورد. با نزدیک شدن به دریاچه نئور، آرامشی در قلبتان طنین‌انداز می‌شود. زیبایی مناظر اطراف به سادگی الهام‌بخش است و امکان ندارد که با دیدن چنین شکوه طبیعی احساس شگفتی نکنید. منطقه اطراف خانه طیف متنوعی از گیاهان و جانوران است که آن را به بهشتی واقعی برای دوستداران طبیعت تبدیل می‌کند. از پرندگان کمیاب گرفته تا گل‌های رنگارنگ، همیشه چیزهای جدید و هیجان‌انگیزی برای کشف در دریاچه نئور وجود دارد. می‌توانید اطراف دریاچه پیاده‌روی کنید و از گشت‌وگذار در منطقه‌ای بکر لذت ببرید.  بهترین زمان برای بازدید از دریاچه نئور ماه‌های بهار و تابستان هستند که هوا معتدل و مطبوع است. این دریاچه همچنین یک مکان محبوب برای کمپینگ است و فرصتی برایتان فراهم می‌کند تا زیبایی‌های دریاچه را کشف کنید. جالب است بدانید این دریاچه دو بخش جدا از هم دارد که هنگام آب شدن برف کوه‌های اطراف، به هم می‌پیوندند و یک دریاچه بزرگ تشکیل می‌دهند.

آدرس دریاچه نئور: مرز بین استان‌های گیلان و اردبیل، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل

4- دریاچه سراوان، رشت

دریاچه سراوان
دریاچه سراوان، دریاچه‌ای با رنگ سبز! – عکس از محمد اخلاقی

دریاچه سراوان در پارک جنگلی سراوان رشت قرار گرفته و چشم‌اندازی دیدنی به این جنگل بخشیده است. این دریاچه در قسمت ورودی پارک جنگلی قرار دارد و دلیل اصلی سفر بسیاری از مسافران به این منطقه است. اطراف این دریاچه را درختان سربه‌فلک‌کشیده احاطه کرده‌اند و با ایجاد منظره‌ای تاریک، مرموز و ماجراجویانه، مکانی مناسب برای قدم زدن و گشت‌وگذار خلق کرده‌اند. چیز عجیبی که هنگام تماشای این دریاچه نظرتان را جلب می‌کند، وجود خزه‌های سبز بر روی آن است؛ این باعث شده چشم‌انداز این دریاچه متفاوت با سایر دریاچه‌ها باشد. دریاچه‌ای به رنگ سبز؛ حتی تصورش هم جالب است، چه برسد به تماشایش! این خزه‌ها به دلیل رطوبت هوا و آفت درختان اطراف آن به وجود آمده‌اند. سبز شدن دریاچه و احاطه شدن آن توسط انبوه درختان جنگلی، سوژه‌ای ناب برای ثبت تصاویر خلاقانه ایجاد می‌کند، بنابراین اگر به عکاسی علاقه دارید، حتما بازدید از این دریاچه را در برنامه‌های خود بگنجانید. اگر در اوایل صبح به این منطقه سفر کنید، ممکن است شانس دیدن این دریاچه در میان مه صبحگاهی را داشته باشید. امکان سوارشدن بر قایق‌های پدالی در این دریاچه وجود دارد و حس‌وحالی ماجراجویانه به شما می‌بخشد.

آدرس دریاچه سراوان: استان گیلان، رشت، کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت قزوین، ضلع غربی اتوبان، سمت چپ ورودی فاز دوم پارک جنگلی سراوان

5- تالاب استیل، آستارا

تالاب استیل آستارا
تالاب باشکوه استیل – عکس از سیامک درفشی

تالاب استیل یک شگفتی طبیعی خیره‌کننده در استان گیلان است. این تالاب یک تصویر آبی آرام دارد که توسط فضای سبز و کوهستانی احاطه شده و پس زمینه‌ای خیره کننده را ترسیم می‌کند، پس زمینه‌ای شبیه به یک تابلوی نقاشی. گاهی رنگ‌های طلایی خورشید از آب این تالاب منعکس می‌شوند و شما را طلسم می‌کند. این تالاب همچنین بهشت تماشاگران پرندگان است، زیرا طیف گسترده‌ای از پرندگان مهاجر و محلی را به خود جذب می‌کند. شما می‌توانید پرندگان زیبایی مانند پلیکان، فلامینگو، قو و اردک را در این جاذبه تماشا کنید. تالاب استیل نه تنها یک مسکن برای چشم‌ها است، بلکه مکانی است که می‌توانید با طبیعت ارتباط برقرار کنید، آرامش بگیرید و از محیط آرام آن لذت ببرید. نسیم خنکی که در تالاب می‌وزد ذهن شما را آرام می‌کند. این تالاب که از جاهای دیدنی آستارا به شمار می‌آید، یکی از تالاب‌های پر اهمیت کشور است و به دلیل ایجاد مناظری رویایی از مزارع، کوهستان و جنگل، مسافران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

آدرس تالاب استیل: استان گیلان، ۷ کیلومتری شهر آستارا، حاشیه جاده رشت به آستارا

6- دریاچه عروس (حلیمه جان)، رودبار

دریاچه عروس حلیمه جان
تصویری زیبا از دریاچه عروس یا حلیمه جان – عکس از فاطمه محمدزاده

همیشه گفته‌اند کیفیت مهم است نه کمیت! دریاچه عروس حلیمه جان یک دریاچه با اندازه کوچک است، اما کوچکی آن از محبوبیتش چیزی کم نکرده. بسیاری از بومی‌های گیلان و حتی مسافران، دریاچه عروس را زیباترین دریاچه گیلان می‌دانند. این دریاچه کوچک و دوست‌داشتنی در حاشیه جنگل قرار دارد و چشم‌اندازی بی‌بدیل و دیدنی به جنگل بخشیده است. چیز جالبی که درباره این دریاچه باید بدانید این است که رنگ آن تغییر می‌کند. معمولا تا قبل از ظهر که هوا آرام است، رنگ سبزی دارد، اما عصرها با کمی وزش باد، آبی‌رنگ می‌شود. فکر می‌کنید دلیل این امر چیست؟ بگذارید من به شما بگویم؛ صبح‌ها جلبک‌ها مانند لباس سبزرنگی روی دریاچه را می‌پوشانند، اما کم‌کم با وزش باد این جلبک‌ها کنار می‌روند و دریاچه رنگ واقعی خود را نمایان می‌کند.

انواع ماهی‌ها ازجمله ماهی سفید، لاک‌پشت و همچنین قورباغه در این دریاچه زندگی می‌کنند. اطراف دریاچه محل مناسبی برای برپا کردن کمپ و پیک‌نیک است، طوری که می‌توانید به تماشای آن بنشینید و از کباب کردن یک ماهی، جوجه یا گوشت خوشمزه لذت ببرید، واقعا که صفا دارد! شاید درباره نام دریاچه عروس یا حلیمه جان برایتان سوال پیش بیاید. طبق گفته‌های افراد محلی منطقه، این دریاچه ابتدا حلیمه جان نام داشته، اما بعدها، کنار رفتن جلبک‌ها را به کنار زدن تور عروس تشبیه کرده‌اند و آن را دریاچه عروس نامیده‌اند. در فاصله کمی از دریاچه، امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، سوپرمارکت و رستوران وجود دارند.

آدرس دریاچه عروس: استان گیلان، مسیر آزادراه قزوین به سمت رشت، بین امامزاده هاشم و رستم آباد، ۱۰ کیلومتر بعد از توتکابن، جاده حلیمه جان

7- دریاچه ویستان (بره سر)، رودبار

دریاچه ویستان بره سر
به راستی که برپا کردن کمپ در کنار دریاچه ویستان لذت دارد! – عکس از Hossein62_hani64

علیرغم اینکه بلایای طبیعی مشکلات و خسارات متعددی به بار می‌آورند، گاهی فایده‌هایی برای طبیعت نیز دارند. یک نمونه از این فواید، دریاچه‌ای زیبا و تماشایی به نام ویستان یا بره سر در شهر رودبار استان گیلان است. این دریاچه براثر زلزله‌های متعدد به‌وجود آمده و به همین دلیل سن‌وسال زیادی ندارد. جنگل‌های انبوه راش اطراف این دریاچه را پوشانده‌اند و جلوه‌ای خاص به آن بخشیده‌اند؛ بنابراین در مناظر آن چیزی جز درختان سرسبز نمی‌بینید. دریاچه ویستان با منطقه شهری و شلوغی آن فاصله دارد، به همین دلیل آب‌وهوای دلپذیر و مطبوع و طبیعت بکر آن زبانزد است. گاهی هوای اطراف دریاچه مه‌آلود می‌شود و زیبایی‌های طبیعت آن چندبرابر می‌شوند. زمانی که خورشید پرتوهای طلایی خود را به دریاچه ویستان می‌تاباند، آب دریاچه همانند الماس درخشان می‌شود و این نور را به اطراف منعکس می‌کند. پیشنهاد می‌کنم اگر با این صحنه مواجه شدید، گوشی خود را دربیاورید و تصاویری خارق‌العاده ثبت کنید.

به دلیل طبیعت رنگارنگ و غنی، زنبورداری در این منطقه رونق دارد، پس فراموش نکنید عسل شیرین و خوشمزه آن را به عنوان سوغات برای عزیزان خود خریداری کنید. ارتفاع دریاچه ویستان یا بره سر از سطح دریا حدود ۱,۲۵0 متر است و به وسعت آن به چهار هکتار می‌رسد. قرار گرفتن دریاچه در ارتفاعات، باعث سردی هوای منطقه شده، بنابراین بهتر است در روزهای گرم سال به آن سفر کنید. امکان قایق‌سواری، کمپینگ، پیک‌نیک و ماهیگیری در این منطقه وجود دارد که لذت سفرتان را چندبرابر می‌کنند. به تازگی برخی از امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، سوپرمارکت، کافه، آب آشامیدنی و … در این منطقه تاسیس شده‌اند.

آدرس دریاچه ویستان: استان گیلان، شهرستان رودبار، بخش خورگام، روستای بره سر، دریاچه ویستان

8- دریاچه ملاط، لنگرود

دریاچه کومله
کنار دریاچه کومله بنشینید و از آرامش آن لذت ببرید – عکس از مرتضی یوسفی

دریاچه ملاط واقع در استان گیلان، به طرز عجیبی زیبا است؛ به همین دلیل مقصد سفر بسیاری از طبیعت‌گردان و مسافران به‌شمار می‌رود. این دریاچه از سه برکه تشکیل شده که بزرگ‌ترین آن یک کیلومتر طول و 400 متر عرض دارد. فاصله این دریاچه با دریای خزر فقط 10 کیلومتر است، پس راحت می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و پس از تماشای این دریاچه به تفریح در سواحل خزر بپردازید. نام این دریاچه برگرفته از شهری خوش‌آب‌وهوا و دیدنی به نام ملاط است که فقط 4 کیلومتر با لنگرود فاصله دارد. پیشنهاد می‌کنم حتما قایق‌سواری آرامش‌بخش در این دریاچه را امتحان کنید و برای لحظاتی به مدیتیشن و لذت بردن از سکوت دل‌انگیز منطقه بنشینید. ناگفته نماند که دریاچه ملاط به استخر طبیعی ملاط نیز شهرت دارد.

می‌توانید چای مرغوب این محله را به‌عنوان سوغاتی برای عزیزان خود تهیه و آن‌ها را حسابی شگفت‌زده کنید. اگر احساس گرسنگی کردید، کافیست خود را به رستوران‌های اطراف برسانید و خودتان را به صرف یک وعده غذایی خوشمزه میهمان کنید. در اینجا می‌توانید پرندگان زیبا و بامزه‌ای مانند پرستوهای کوچک و لک‌لک‌های بلندقامت را ببینید، چراکه این منطقه مقصد خوبی برای پرندگان مهاجر است. اگر در فروردین‌ماه به دریاچه ملاط سفر کنید، شانس دیدن نیلوفرهای آبی که گویی دریاچه را تزئین کرده‌اند، نسیب‌تان خواهد شد.

آدرس دریاچه ملاط: استان گیلان، هشت کیلومتری جنوب شرقی شهرستان لنگرود، روستای ملاط

9- دریاچه خلشکوه جیرنده، رودبار

دریاچه خلشکوه جیرنده
دریاچه خلشکوه بسیار جذاب و منحصربه‌فرد است – عکس از سایت آرگا

در قسمت شمالی روستای کلیشم از توابع رودبار، دریاچه‌ای با چشم‌انداز بی‌نظیر و دیدنی به نام خلشکوه وجود دارد که به محض دیدن آن شگفت‌زده می‌شوید. در این منطقه یک استخر طبیعی به نام سل و یک چشمه به نام قل قل نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. مساحت این استخر حدود 15 کیلومتر است و اگر آن را از چشم‌انداز ارتفاعات کوهستان‌های اطراف تماشا کنید، مانند نگینی درخشان می‌درخشد. در این منطقه ممکن است با جانورانی دوست‌داشتنی مانند سنجاب، روباه و گراز روبه‌رو شوید. گل‌گاوزبان، گل چای، بابونه و صدها نوع دیگر پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل داده‌اند و علاوه‌بر ایجاد چشم‌اندازی خیره‌کننده، عطر خوش آن‌ها شما را مست و مدهوش می‌کند.

آدرس دریاچه خلشکوه: استان گیلان ، شهرستان رودبار ، بخش عمارلو ، دهستان کلیشم

10- دریاچه مصنوعی لاهیجان

دریاچه مصنوعی لاهیجان
استخر لاهیجان جلوه‌ی خاصی به این شهر بخشیده – عکس از رضا نیاکی

این بار می‌خواهم دریاچه‌ای متفاوت را به شما معرفی کنم. تمامی دریاچه‌هایی که تابه‌حال معرفی کردم در دل طبیعتی بکر واقع شده بودند، اما دریاچه مصنوعی لاهیجان که با عنوان استخر لاهیجان نیز شناخته می‌شود، در وسط شهر قرار گرفته است. اولین باری که دریاچه مصنوعی لاهیجان را دیدم، شگفت‌زده شدم. منظره‌ی دریاچه‌ای بزرگ در وسط شهری سرسبز با مناظر خیره‌کننده، آنقدر شگفت‌آور بود که چشمانم نمی‌توانست آن همه زیبایی آن را درک کند. وقتی من به آنجا رسیدم، خورشید کم‌کم درحال غروب بود و افرادی که برای ورزش و پیاده‌روی به آنجا آمده بودند، سرزندگی خاصی به محیط بخشیده بودند که تماشایش بسیار خاطره‌انگیز بود. وسط دریاچه یک پل وجود دارد که می‌توانید روی آن قدم بزنید و خودتان را به سمت دیگر دریاچه برسانید؛ البته بهتر است قبل از آن روی پل بایستید و عکس‌های بی‌نظیر ثبت کنید. وسعت این استخر 17 هکتار است و عمق آن به 4 متر می‌رسد. در یک طرف دریاچه، جاذبه‌ی شیطان‌کوه، کوهی بلند و سرسبز که آبشاری مصنوعی از آن سرازیر است وجود دارد. ترکیب دریاچه، کوهستان‌های جنگلی و آبشار، چشم‌اندازی بی‌بدیل به منطقه بخشیده‌اند. جالب است بدانید دورتادور این استخر را بسیاری از مراکز دیدنی و تفریحی لاهیجان احاطه کرده‌اند؛ پس اگر می‌خواهید خاطره‌ای به‌یادماندنی در لاهیجان ثبت کنید، بازدید از این دریاچه را در سفر خود بگنجانید.

آدرس دریاچه مصنوعی لاهیجان: استان گیلان، لاهیجان، محله مطهری لاهیجان، در بلوار امام رضا، میدان خزر

اجاره ویلا لاهیجان با پشتیبانی کامل
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

11- دریاچه دیگه سرا، رضوانشهر

دریاچه دیگه سرا
دریاچه دیگه سرا با انعکاس آسمان طبیعت را زیباتر کرده است – عکس از سایت یوتوپین

دریاچه دیگه سرا در نزدیکی جنگل گیسوم واقع شده است. این دریاچه در دل جنگل‌ها قرار دارد و فضایی بکر، آرام و خلوت ایجاد کرده تا کسانی که به دنبال آرامش در طبیعت هستند، به مدیتیشن کنار آن بپردازند. تا چندصدمتر نزدیک دریاچه زمین شیب است و به دلیل اینکه خودروها نمی‌توانند آنجا پارک کنند، کمتر کسی به دیدن دریاچه دیگه سرا می‌آید. برای رسیدن به آن باید قدم بزنید، پس اگر عاشق ورزش در حین تفریح خود هستید، از رفتن به این منطقه تفریحی لذت خواهید برد. تعدادی قایق پدالی در اینجا وجود دارد که می‌توانید از بومیان اجاره کنید. یک اسکله چوبی در نزدیکی دریاچه دیگه سرا وجود دارد که می‌توانید انواع نوشیدنی را در آنجا نوش جان کنید.

آدرس دریاچه دیگه سرا: استان گیلان، رضوانشهر، بعد از روستای کیش خاله، جاده سیاه بیل

12- دریاچه پیرهرات، اسالم

دریاچه پیرهرات
محیط آرام دریاچه پیرهرات – عکس از سایت لست سکند

این دریاچه دوقلو است و هردوی آن‌ها در ارتفاعی بالاتر از مزارع برنج و چای قرار گرفته‌اند؛ بنابراین اطراف دریاچه را چشم‌اندازهایی بی‌بدیل و دیدنی از زمین‌های سرسبز چای و برنج احاطه کرده‌اند که تماشای آن لذت‌بخش است. در این مناظر می‌توانید خانه‌های روستایی و جنگل‌های انبوه را نیز مشاهده کنید. گاهی وزش باد برگ‌های شالیزار را نوازش می‌کند و آن‌ها را تکان می‌دهد که اگر از کنار دریاچه آن‌ها را تماشا کنید به یاد کارتون‌های دوران بچگی می‌افتید. حواستان باشد در اطراف این دریاچه باتلاق‌هایی وجود دارد که نباید روی آن‌ها پا بگذارید. اگر در خردادماه به دریاچه پیرهرات سفر کنید، شانس خوردن تمشک‌های خوشمزه و خوش‌رنگ اطراف دریاچه نسیبتان خواهد شد.

آدرس دریاچه پیرهرات: استان گیلان، شهرستان اسالم، روستای پیرهرات

13- تالاب سوخته کوه، لاهیجان

تالاب سوخته کوه
غروب تماشایی تالاب سوخته کوه – عکس از ایمان انصاری

این تالاب در یکی از روستاهای اطراف لاهیجان با همین نام قرار دارد و مکانی دنج و باصفا برای پیک‌نیک و طبیعت‌گردی است. علاوه‌بر لذت بردن از چشم‌انداز جذاب دریاچه، اینجا می‌توانید سوار قایق‌های پدالی شوید و کمی آرامش به روحتان ببخشید. برای خوشحال کردن شکمتان نیز می‌توانید به کافه و رستوران‌های اطراف بروید و یک وعده یا میان‌وعده خوشمزه نوش جان کنید. آلاچیق‌هایی دنج برای برپا کردن بساط پیک‌نیک نیز در اینجا وجود دارند و جان می‌دهند برای درست کردن کباب یا یک چای آتشی دبش!

آدرس تالاب سوخته کوه: استان گیلان، لاهیجان، سوخته کوه، بولوار دیلمان، جاده سیاهکل

14- دریاچه گیسوم، تالش

دریاچه گیسوم
این بار غروب را کنار دریاچه گیسوم تماشا کنید – عکس از بابک بخشی

تالش علاوه‌بر جاذبه‌های خیره‌کننده فراوان خود، یک دریاچه به نام گیسوم نیز دارد که مقصد مناسبی برای تفریح مسافران است. طبیعت بکر و پوشش گیاهی انبوه اطراف دریاچه شما را محو خود می‌کند. در نزدیکی دریاچه گیسوم تعدادی کافه و رستوران باز شده‌اند تا با وعده‌های غذایی خوشمزه خود از شما پذیرایی کنند. اگر هوا مساعد باشد، می‌توانید سوار قایق‌های پدالی شوید و از چشم‌اندازهای جذاب اطراف لذت ببرید.

آدرس دریاچه گیسوم: استان گیلان، شهرستان تالش، جاده ساحل گیسوم

اجاره ویلا در تالش با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

15- تالاب عینک، رشت

تالاب عینک رشت
تالاب عینک رشت را باید دید! – عکس از سایت پینورست

حتما تابه‌حال نام تالاب عینک رشت را شنیده‌اید و از نام عجیب آن متعجب شده‌اید. نام این تالاب برگرفته از شکل ظاهری آن است، به‌طوری که اگر از بالا به آن نگاه کنید شبیه به یک عینک است. از نام آن که بگذریم، تماشای منظره‌ی دیدنی این تالاب بسیار لذت‌بخش است. این تالاب امروزه به پاتوق بسیاری از بومیان منطقه تبدیل شده، به‌طوری که آن‌ها برای طبیعت‌گردی، قایق‌سواری، عکاسی و پیاده‌روی این جاذبه‌ی دیدنی را انتخاب می‌کنند. جالب است بدانید تالاب عینک، به‌عنوان سومین تالاب بزرگ گیلان و جزو 10 تالاب بزرگ ایران انتخاب شده است.

آدرس تالاب عینک: استان گیلان، رشت، منطقه‌ی ۴، نزدیکی پارک دانشجو

16- تالاب سوستان، لاهیجان

تالاب سوستان
سمفونی رنگ پاییزی در تالاب زیبای سوستان – عکس از محمدرضا یعقوبی

شما می‌توانید لذت تماشای گل‌های نیلوفر آبی را در تالاب سوستان تجربه کنید. فرقی نمی‌کند در کدام فصل به تالاب سوستان سفر کنید، درهرصورت می‌توانید از زیبایی‌های بی‌نظیر آن بهره ببرید، اما اگر می‌خواهید مدت زیادی را در کنار این دریاچه سپری کنید و به پیک‌نیک و تفریح بپردازید، بهتر است فصل بهار یا تابستان را انتخاب کنید. در سال‌های اخیر، امکانات رفاهی خوبی در نزدیکی این دریاچه برای مسافران درنظر گرفته شده‌اند تا سفری راحت‌تر برایتان رقم بزنند.

آدرس تالاب سوستان: استان گیلان، پنج کیلومتری جنوب شرقی لاهیجان، نزدیکی روستای سوستان

سخن پایانی

در نهایت، بازدید از دریاچه‌های استان گیلان می‌تواند یک تجربه مسحورکننده باشد. زیبایی بی‌نظیر این شگفتی‌های طبیعی واقعا حیرت‌انگیز است. فضای آرام و محیط زیبای این دریاچه‌ها تاثیری آرام‌بخش بر ذهن دارد و می‌تواند احساس شادابی را در شما بیفزاید. آب‌های شفاف این دریاچه‌ها، زیبایی مناظر اطراف را منعکس می‌کنند و گیاهان و جانوران اطراف به جذابیت منطقه می‌افزایند. دریاچه‌های گیلان مناطقی هستند که می‌توان از شلوغی زندگی شهری فرار کرد و در زیبایی‌های طبیعت غرق شد. به طور خلاصه، بازدید از دریاچه‌های استان گیلان برای هرکسی که به دنبال تجربه‌ای آرام و شاداب در دامان طبیعت است، ضروری خواهد بود. درضمن برای اجاره ویلا می‌توانید روی اتاقک حساب کنید.

سوالات متداول

دریاچه‌های گیلان کدامند؟

دریاچه سقالکسار، دریاچه سراوان، دریاچه سرآگاه، دریاچه نئور، دریاچه عروس حلیمه جان، دریاچه بره سر، دریاچه کومله و دریاچه خولشکو جیرنده، دریاچه‌های گیلان هستند.

بکرترین دریاچه‌های گیلان کدامند؟

دریاچه نئور، دریاچه سرآگاه و دریاچه خولشکو جیرنده از بکرترین دریاچه‌های گیلان هستند.

دریاچه‌های تفریحی گیلان کدامند؟

دریاچه سقالکسار و دریاچه سراوان جزو دریاچه‌های تفریحی استان گیلان هستند.

4.2/5 - (50 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

‫29 دیدگاه ها

  1. با درود فراوان از زحمات شما سپاسگزارم
    دریاچه روستای تاریخی ملاط میباشد نه دریاچه کومله ،

  2. والا به جواهر دهتون اومدیم خیلی عالی بود برامونزندگی آدمهای اوایه رو تدایی کردند تبلیغ باید درست انجام بشه و واقعی

  3. باسلام و احترام
    خدمت عزیزان زحمتکش سایت میرسانم
    که بالای۳۰دریاچه ، آبگیر و تالاب در استان گیلان داریم
    واقعا جاهای دنج ،بکر و سرسبز و با طراوت زیبای داریم
    که از دید خیلی ها پنهانند و‌فقط بومیان اونجا اونها را میشناسند

    1. سلام
      ممنون از نظرتون
      اگر شما هم دریاچه‌ای رو میشناسید که در مطلب معرفی نشده خوشحال میشم اسماشونو بگید تا ما توی آپدیت‌های بعدی اضافه کنیم.

  4. دوست عزیزی ک از دریاچه نئور دفاع میکنید ک مال اردبیل هستش شما چطور میگین ک گردنه حیرانی ک هیچ شباهتی اصلا ب اردبیل نداره از لحاظ جغرافیایی مال اردبیل؟ حیران نگین گیلان

  5. باسلام وعرض ادب.لازم به یادآوریست که دریاچه نئوردراستان اردبیل ودربخش هیرشهرستان اردبیل واقع شده که گفته شده دراستان گیلان واقع شده است ازنویسنده محترم درخواست میشود اصلاح فرمایند

    1. سلام، ممنون از دقت نظر شما و زمانی که برای مطالعه مقاله گذاشتید.
      دریاچه نئور از نظر تقسیمات جغرافیایی در استان اردبیل قرار دارد، ولی از آن جایی که یکی از راه‌های دسترسی به آن جاده اسالم به خلخال است و اسالم هم از توابع تالش گیلان، پس در این مقاله تصمیم گرفتیم به دریاچه نئور هم اشاره کنیم.

    2. خیلی جالبه اردبیل بسیاری از مناطق طبیعی گیلان رو به اسم اردبیل معرفی میکنه ، اعتراض هم میکنی شاکی میشن اینجا یه دریاچه که تو توضیحاتشم گفته شده جزو استان اردبیله ، فوری بهشون برخورده .

    3. دریاچه بین گیلان و اردبیل هست از نظر ابریز برای اردبیل از نظر تقسیم استانی ومحیط زیست برای گیلان هست

    4. دریاچه نئورازقدیم جزء ملاکهای تالش وبه زبان محلی معنی آبگیروسط دشت.حالا فهمیدی

  6. دریاچه نئوراصلابه گیلان ربطی ندارد این دریاچه مختص استان اردبیل هست

    1. سلام، ممنون از دقت نظر شما و زمانی که برای مطالعه مقاله گذاشتید.
      دریاچه نئور از نظر تقسیمات جغرافیایی در استان اردبیل قرار دارد، ولی از آن جایی که یکی از راه‌های دسترسی به آن جاده اسالم به خلخال است و اسالم هم از توابع تالش گیلان، پس در این مقاله تصمیم گرفتیم به دریاچه نئور هم اشاره کنیم.

      1. سلام برای رفتن به نیور از تالش باید از مسیر ییلاق سوباتان رفت. اما از جاده اسالم خلخال بعد از رسیدن به خلخال استان اردبیل و رفتن به سمت اردبیل حدود 28 کیلومتر مانده به اردبیل به سمت کوهای تالش 13 کیلومتر راه روستایی پر پیچ و خم را طی میکنیم به دریاچه زیبای نیور میرسیم

      2. سلام نزدیکترین راه به دریاچه ازجاده اردبیل خلخال از طریق روستاه بودالالو قرچمن هست نه از جاده اسالم برای همین اینجا نباید اسم گیلان باشه

    1. سلام، ممنون از دقت نظر شما و زمانی که برای مطالعه مقاله گذاشتید.
      دریاچه نئور از نظر تقسیمات جغرافیایی در استان اردبیل قرار دارد، ولی از آن جایی که یکی از راه‌های دسترسی به آن جاده اسالم به خلخال است و اسالم هم از توابع تالش گیلان، پس در این مقاله تصمیم گرفتیم به دریاچه نئور هم اشاره کنیم.

      1. گردنه حیران یا دشت شقایق های جاده اسالم ب خلخال رو سالهاست میخواید بنام اردبیل تموم کنید ولی تمام ایران میدونن ک حیران معروفه ب نگین گیلان از لحاظ جغرافیایی هم حساب کنین آب و هوای حیران هیچ شباهتی ب اردبیل نداره .این در جواب دوستای عزیزی ک از افراطی حرف میزنن

  7. دریاچه زیبای عروس یکی از زیباترین و منحصرترین دریاچه های کشور هست که در استان گیلان واقع شده است این دریاچه در واقع یک چشمه هست که خود جوش تبدیل به یک آبگیر شده است و سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی از آن بازدید می نمایند.
    این دریاچه فی مابین رشت و رودبار، در کنار شاهراه مواصلاتی کشور در روستای توریستی و باستانی حلیمه جان قرار دارد.

  8. سلام، بنده با کمال تاسف باید بگویم که از زیباترین، منحصربفرد ترین و تاریخی ترین دریاچه گیلان،نامی برده نشده است،
    دریاچه عروس،
    جای تاسف نیست که ایرانی باشی و ندانی دریاچه عروس حلیمه جان کجاست؟

    1. این مقاله به زودی آپدیت میشه و دریاچه‌های بعدی هم اضافه خواهند شد. نگران نباشید.

    1. سلام، ممنون از ارسال دیدگاهتون
      تفاوت برکه با دریاچه در عمق، مساحت و امواج این دو است. با توجه به توضیحات مقاله و منابع دیگر، این منطقه دریاچه سراوان نامگذاری شده است.

    1. سلام دوست عزیز
      هنوز درباره این دریاچه صحبتی نکردیم. ولی توی آپدیت بعدی اضافه میشه و حتما دقت میکنیم

    2. سلام.دوست عزیز خلشکو درسته مال کلیشم و چون جیرنده بخش هست احتمالا بخاطر این عرض کردن

  9. سلام
    دریاچه خلشکوه کلیشم که از توابع رودبار عمارلو روستای کلیشم می باشد یادت رفت لطفا کامل بنویسید

    1. سلام
      ممنون از نظرتون
      این مقاله به زودی آپدیت میشه و موارد دیگه اضافه میشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *