شهرهاجاهای دیدنی

غار نمکی قشم | شگفت‌انگیزترین غار جنوبی ایران

قشم بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌ دیدنی‌اش از میراث گران‌بهای ایران به شمار می‌رود. بعضی از جاذبه‌های این جزیره کمتر شناخته شده هستند اما برخی دیگر شهرت جهانی دارند و حتی در لیست آثار ملی جهان نیز به ثبت رسیده‌اند. دقیقا مثل غار نمکی قشم که در بخش جنوب غربی این جزیره و در نزدیکی ساحل جنوبی قرار گرفته است. این غار پر از شگفتی است و در هزارتوی آن قندیل‌های نمکی، استلاکتیت‌ها، استلاگمیت‌ها، نهر آب نمکی و دالان‌های پرپیچ‌وخم متعددی به چشم می‌خورد.

در این مقاله می‌خواهیم هر آنچه که درباره غار نمکی وجود دارد، از خفاش‌های در حال پرواز بر فراز این غار گرفته تا تاریک‌ترین بخش‌های غار را برای شما بگوییم و شما را هرچه بیشتر و بهتر با آن آشنا کنیم. البته از اصل موضوع یعنی قدم‌زدن در دالان‌های مختلف غار نمکی هم غافل نمی‌شویم. اگر قصد سفر به قشم را دارید یا اگر از علاقه‌مندان به آثار طبیعی هستید و دوست دارید با مکان‌های مرموز و پر از ابهام آشنا شوید، با ما تا اخر این مقاله از اتاقک همراه باشید که می‌خواهیم در مورد غار نمکدان قشم با شما حرف بزنیم.

غار نمکی قشم کجاست؟

غار نمکی قشم کجاست
غار نمکدان قشم در 90 کیلومتری قشم واقع شده است – عکاس: Mohammad Biginaloo

غار نمکدان همانطور که از عنوان مقاله مشخص است، در جزیره قشم قرار دارد. اما کجای قشم؟ این غار در ۹۰ کیلومتری قشم، در بخش جنوب غربی جزیره و در نزدیکی ساحل جنوبی آن واقع شده است. البته از همین الان بگوییم که فقط تا دو کیلومتری غار نمکی می‌توانید با ماشین بروید و بعد از آن باید برای دیدن غار یک مسیر پیاده‌روی ۲ کیلومتری را به جان بخرید. البته اگر هوا خنک باشد پیمودن این مسیر بسیار لذت‌بخش است.

اگر هم به دنبال یک آدرس دقیق و کلی هستید تا بدانید غار نمکی کجاست، این شما و این هم آدرس غار نمکی قشم:

آدرس غار نمکی قشم: ایران، استان هرمزگان، جزیره قشم، ۹۰ کیلومتری شهر قشم.

برای اجاره سوئیت قشم می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

اجاره سوئیت در قشم با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

تاریخچه غار نمکی قشم

تاریخچه غار نمکی قشم
قدمت غار نمکی به دوران کامبرین‌ها می‌رسد – عکاس: mohammad moh

طبق یافته‌های کارشناسان اولین روزهای زندگی غار نمکی به بیش از 500 میلیون سال پیش باز می‌گردد. یعنی به دوره کامبرین‌ها (یکی از دوره‌های زمین‌شناسی، از دوران دیرینه‌زیستی) زمانی که هنوز دایناسور بر روی زمین به وجود نیامده بودند. البته تمامی قندیل‌های غار نمکی قدیمی نیستند بلکه این غار قندیل‌های جوان‌تری هم دارد که قدمت آن‌ها به ۶ میلیون سال پیش می‌رسد. غار نمکی در داخل گنبد نمکی قرار دارد. این گنبد شبیه کاخ‌های متروکه پادشاهان دوران کهن است و از سنگ‌های آذرین به وجود آمده است.

در ابتدا این گنبد تنها از یک لایه تشکیل شده بود و در آن خبری از نمک و قندیل‌های نمکی وجود نداشت. اما از آنجایی‌که نمک چگالی کمتری نسبت به سنگ دارد؛ بنابراین طی چندین هزار سال نمک‌ها از صخره‌های سنگی بالاتر آمدند و سنگ‌ها را در برگرفتند و غار نمکی قشم را به وجود آوردند. تا جایی که می‌توانیم امروزه در گوشه و کنار این غار مجسمه‌سازی و نمک‌آرایی‌های زیبای طبیعت را به چشم‌مان ببینیم. خلاصه که در تاریخچه غار نمکی قشم تنها چیزی که می‌توانید ببینید پیوستگی و صبوری بی‌حد و اندازه طبیعت است.

ناگفته نماند که این غار با نام‌های دیگری ازجمله غار نمکی n3 و غار سه مرد برهنه نیز شناخته می‌شود. علت اینکه به این غار مرد سه برهنه می‌گویند، به سال‌های ابتدایی کشف این غار برمی‌گردد. در آن زمان سه زمین‌شناس اهل جمهوری چک برای نقشه‌برداری به داخل غار نمک رفته بودند. در قسمت‌هایی از غار این سه زمین‌شناس مجبور بودند در نهرهای آب‌نمک شنا کنند. اما به دلیل رسوبات نمک شنا کردن با لباس حرکات‌شان را محدود می‌کرد. به همین دلیل آن‌ها مجبور شده بودند که برهنه در آب‌های غار شنا کنند. همین موضوع علت نام‌گذاری غار شد.

بخش‌های مختلف غار نمکی

بخش‌های مختلف غار نمکی
غار نمکی دارای سه دالان بزرگ است – عکاس: MeHRan Ho

غار نمکدان قشم طولانی‌ترین غار نمکی دنیاست و طول آن به بیش از ۶ کیلومتر می‌رسد. داخل گنبد این غار دالان‌های مختلفی قرار دارد که برخی از آن‌ها دارای ارتفاع 20 متری هستند. بعضی از این دالان‌ها کاربرد گردشگری دارند و گردشگران از آن‌ها بازدید می‌کنند اما از بعضی دیگر برای استخراج نمک خوراکی و طبی استفاده می‌شوند. اولین دالان این غار مناسب برای همه افراد است و همه می‌توانند از ان بازدید کنند.

اما دالان دوم ارتفاع کمی دارد و دارای مسیری است که باید به‌صورت سینه‌خیز از آن عبور کنید. البته باید خودتان را برای خراش‌ها و زخم‌های کوچک آماده کنید. دالان سوم این غار هم مخصوص غارنوردان و کسانی است که به‌دنبال هیجان و دردسر هستند. طول دالان سوم حدود ۶.۴ کیلومتر است و علت اصلی شهرت غار نمکی هم همین دالان هست.

البته ما تنها تا بخش ابتدایی این غار می‌توانیم پیش برویم اما در همین فاصله کم هم جاذبه‌های دیدنی زیادی وجود دارد.

با رسیدن به این غار اولین قسمتی که پیش چشمتان قرار می‌گیرد، ورودی غار نمکدان هست. ورودی این غار در سمت جنوب گنبد قرار گرفته و دهانه آن به‌‎قدری بزرگ است که گروه‌های بزرگ به راحتی می‌توانند از آن رد شوند. بعد از ورود به غار، با کمی پیاده‌روی می‌توانید به دالان‌ها، نهر آب نمک، استلاکتیت (قندیل‌های سقف) و استلاگمیت (قندیل‌های روی زمین) غار برسید.

بهترین زمان بازدید از غار نمکی قشم

بهترین زمان بازدید از غار نمکی قشم
بهترین زمان بازدید از غار زیبای نمکی اواسط پاییز تا اواسط بهار است.

به طور کلی در تمامی فصل‌های سال می‌توانید از غار نمکی قشم دیدن کنید اما در نظر داشته باشید که این غار در جنوب کشور و در جزیره قشم قرار گرفته است و آب‌وهوای این جزیره در نیمه اول سال گرم و‌ شرجی است. پس اگر دوست دارید در زمانی بروید که بتوانید از هوای خنک جزیره لذت ببرید، از اواسط پاییز تا اواسط بهار بهترین زمان بازدید از این غار محسوب می‌شود. در این زمان از رطوبت و گرمای جزیره کم می‌شود و هوای شبیه به ماه اردیبهشت در دیگر شهرهای ایران است. البته شب‌های آن بسیار سرد است. پس اگر در زمستان به قشم می‌روید، بهتر است لباس گرم همراه داشته باشید.

اگر نیمه دوم سال را برای بازدید از غار نمکی در نظر گرفته‌اید، به این نکته توجه داشته باشید که در این بازه زمانی هوا زود تاریک می‌شود. این موضوع در بازدید از غار نمکی بسیار اهمیت دارد چرا که برای تماشای قسمت‌های داخلی غار نمکی حتی در روز هم به نور چراغ‌قوه نیاز دارید. پس بهترین زمان برای بازدید از غار نمکی ماه‌های اسفند و مهر است که روزها طولانی‌تر می‌شود.

هزینه ورودی غار نمکدان قشم

هزینه ورودی این غار زیبا برای عموم افراد ایرانی 7.500 تومان و برای گردشگران خارجی 30.000 تومان است.

جاهای دیدنی نزدیک به غار نمکی قشم

حالا که به دیدن غار نمکی آمده‌اید بد نیست از جاذبه‌های دیدنی نزدیک این غار هم دیدن کنید تا سفرتان به قشم تکمیل شود. از معروف‌ترین جاهای دیدنی قشم در نزدیکی این غار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنگه چاهکوه؛
  • بام قشم؛
  • جنگل حرا؛
  • پارک زیتون؛
  • روستای گوران.

مسیر دسترسی به غار نمکی قشم

مسیر دسترسی به غار نمکی قشم
بررسی مسیر دسترسی به غار نمکدان قشم – عکاس: MeHRan Ho

حالا که با غار نمکی قشم و قسمت‌های مختلف آن آشنا شدیم، وقت آن رسیده است که ببینیم چطور می‌توانیم به این غار برویم.

برای دسترسی به غار نمکدان قشم دو مسیر وجود دارد:

مسیر اول: در شهر قشم به سمت رمکان، تنبان و طبل بروید. بعد از آن مسیر خود را به‌سمت ساحل شمالی جزیره کیش ادامه دهید. در این مسیر ساحلی از روستای چاهو و درکو عبور کرده و بعد از آن به روستای گوری بروید. از جنوب این روستا نیز خارج شده و مسیر خود را به سمت روستای کانی ادامه دهید. از این روستا یک مسیر 10 کیلومتری خاکی وجود دارد که با طی این مسیر به غار نمکدان خواهید رسید.

مسیر دوم: مسیر دوم نیز تا رسیدن به طبل همانند مسیر اول است. اما در این مسیر بعد از رسیدن به طبل باید به سمت جنوب بروید و از آن‌جا راهی روستای سلخ شوید. از روستای سلخ تا غار نمکی هم تنها یک مسیر خاکی ۲۲ کیلومتری راه است.

نکات مهم در بازدید از غار نمکی قشم

  • برای بازدید از غار نمکی کوله‌بار خود را سبک ببندید و فقط وسایل ضروری سفر از جمله هدلایت یا چراغ‌قوه قوی، خوراکی سبک، بطری آب و داروهای ضروری همراه‌تان داشته باشید.
  • برای ورود به غار نمکدان قشم نیاز به تجهیزات غارنوردی دارید. اگر غار نورد نیستید، بدون راهنما وارد غار به خصوص دالان دوم و سوم نشوید.
  • در هنگام ورود به غار مراقب قندیل‌ها و سنگ‌های نمک باشد و تا حد ممکن از دست زدن به آن‌ها خودداری کنید.
  • غار نمکی در منطقه ای قرار گرفته که فاقد امکانات رفاهی است. پس قبل از بازدید وسایل مورد نیازتان را از مناطق شهری تهیه کنید و همراهتان ببرید.
  • در نظر داشته باشید که در غار نمکی حشرات سفیدرنگ و خفاش‌ها زندگی می‌کنند. اگر برایتان آزاردهنده هستند پس از ورود به غار خودداری کنید.

سخن آخر

هنوز هم وقتی راهی استان هرمزگان می‌شوید، مقصد شما جزیره کیش است؟ زیبایی‌ها و جاذبه‌های دیدنی جزیره کیش که در استان هرمزگان قرار گرفته، بر هیچکس پوشیده نیست. ولی شاید حالا که قصد سفر دارید و کوله بار سفرتان را هم بسته‌اید بهتر است این بار راهی قشم شوید و از غار نمکی این شهر دیدن کنید.

غار نمکدان که در آغوش گنبد نمکی قشم قرار گرفته با سازه‌های جذاب نمکی، قندیل‌های نمکی، استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌های دیدنی درونش شما را شگفت‌زده خواهد کرد. پس می‌توانید در سفر بعدیتان، به‌جای مقصد همیشگی به سراغ این غار بروید. اتاقک هم در این سفر تنهایتان نمی‌گذارد و خیالتان را از بابت اجاره ویلا و اجاره سوئیت در قشم راحت می‌کند. فقط کافی است به سایت اتاقک بروید و با رزرو اقامتگاه موردنظرتان با آسودگی خاطر راهی غار نمکی شوید.

سوالات متداول

غار نمکی قشم کجاست؟

غار نمکدان در ۹۰ کیلومتری جزیره قشم و در نزدیکی ساحل جنوبی واقع شده است.

بهترین زمان برای بازدید از غار نمکی قشم چه موقع است؟

اواسط پاییز تا اواسط بهار

برای بازدید از غار نمکی قشم چه تجهیزاتی لازم است؟

لباس و کفش مناسب پیاده‌روی و غارنوردی، جعبه کمک‌های اولیه، چراغ‌قوه، آب آشامیدنی، داروهای شخصی، یک دست لباس اضافه.

3/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *