شهرهاجاهای دیدنیجنگل‌ها

سفر به جنگل سرپوش تنگه | رازی پنهان در مازندران

جاده چالوس یا جاده 59 از محبوب‌ترین و پرتردد‌ترین جاده‌ها برای سفر به شهرهای شمالی کشور است. در ورای کوه‌ها، پیچ‌وخم‌ها و دیگر جذابیت‌های جاده چالوس، جاذبه‌های گردشگری بسیاری پنهان شده‌اند. دیدنی‌هایی که فاصله کمی با پایتخت دارند و هرکدام در نوع خود بی‌نظیرند. در این مقاله از اتاقک، قرار است برایتان درباره جنگل سرپوش تنگه بگوییم. جاذبه‌ای منحصربه‌فرد که بازی آب و فرسایش، چهره‌ای متفاوت را در دل جنگل ساخته و عاشقان طبیعت و ماجراجویی‌ها را صدا می‌کند. اگر برای سفر یک‌روزه یا طبیعت‌گردی چند‌روزه، به‌دنبال مقصدی متفاوت هستید، از سرپوش تنگه، بیشتر بخوانید.

جنگل سرپوش تنگه کجاست؟

جنگل سرپوش تنگه کجاست
جنگل سرپوش تنگه از زیباترین مقاصد در جنگل‌های مازندران است – عکاس: تینا علامی

در دل جنگل‌های کهنسال مازندران، شگفتی‌های بسیاری پنهان شده است. گاه آبشار، وقت‌هایی دریاچه‌ها و در مواردی، دره‌ها و رودهایی که صحنه‌هایی بی‌نظیر را خلق کرده‌اند. جنگل سرپوش تنگه نیز با جاذبه‌های گوناگون و طبیعت خوش‌چهره‌اش، پناهگاه یک دره است که در اثر فرسایش طی قرن‌ها ایجاد شده و حالا درختان سبز و سربه‌فلک کشیده از آن مراقبت می‌کنند. این تنگه برای جنگل‌نوردی، پیاده‌روی، کوه‌نوردی و لذت بردن از طبیعت عالی است. در ضمن اگر اهل پرنده‌نگری باشید می‌توانید با دنبال کردن صداها گونه‌های زیبایی را نیز پیدا کنید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

بهترین زمان برای سفر به دره جنگلی سرپوش تنگه

بهترین زمان برای سفر به دره جنگلی سرپوش تنگه
از بهار تا اوایل پاییز بهترین وقت برای سفر به جنگل سرپوش تنگه است – عکاس: امیرعباس فریابی

در اواسط فصل بهار یعنی اردیبهشت ماه تا اواخر فصل تابستان بهترین زمان برای سفر به دره جنگلی سرپوش تنگه است. زیرا هوا برای راهپیمایی در میان تنگه لذت‌بخش‌تر خواهد بود. در اوایل پاییز و پیش از آن‌که بارندگی‌های سنگین آغاز شود می‌توانید به جنگل سرپوش تنگه سفر کنید. البته باید صبح زود، حرکتتان را آغاز کنید تا پیش از سرد و تاریک شدن هوا به لبه جاده بازگردید.

ذکر این نکته ضروری است که سرپوش تنگه درواقع محل زندگی حیوانات جنگلی هم هست. به‌همین دلیل در فصول سرد، آن‌ها گاهی برای پیدا کردن غذا به قسمت‌های پایین‌تر جاده می‌آیند. در نتیجه، در زمستان بهتر است به این جنگل سفر نکنید یا فقط در همان اوایل جاده بمانید و نزدیک روستا اتراق کنید.

برای اجاره ویلا چالوس می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

مسیر دسترسی به جنگل سرپوش تنگه

مسیر دسترسی به جنگل سرپوش تنگه
مسیرهای جنگل سرپوش تنگه، بسیار شبیه همدیگر هستند و امکان گم شدن در آن‌ها زیاد است.

برای دیدن جنگل سرپوش تنگه و دره آن، ابتدا وارد جاده چالوس شوید. سپس مسیرتان را تا مرزن آباد ادامه دهید. حدود 16 کیلومتر بعد، به منطقه‌ای با نام «محمدآباد» می‌رسید. این‌جا روستایی را در سمت چپ جاده خواهید دید. ماشینتان را باید همین‌جا پارک کنید، تمام وسایلتان را بردارید و بقیه مسیر را پیاده بروید. در ابتدا از کنار خانه‌های روستایی خواهید گذشت. حواستان باشد که مراقب آرامش مردم روستا باشید و آسایش آن‌ها را به‌هم نزنید. حالا باید در جاده جنگلی، با یک راهنمای محلی و یا جی‌پی‌اس‌های دقیق حرکت کنید.

جاده‌های داخلی جنگل سرپوش تنگه بسیار شبیه هم هستند و باید مراقب باشید که گم نشوید و یا دور خودتان نگردید. گاهی در اوایل جاده سگ‌های ولگرد هم دیده شده‌اند. آن‌ها معمولا برای مسافران خطری ندارند اما اگر کودکان همراه شما هستند، بیشتر مراقب آن‌ها باشید و این حیوانات را تحریک نکنید. از تهران تا ابتدای جاده سرپوش تنگه، حدود 130 کیلومتر راه است که با توجه به ترافیک جاده، 2 تا 3 ساعت زمان نیاز دارد. اینکه تا کجای جنگل بخواهید بروید کاملا به تجهیزات و تبحر شما بستگی دارد.

علت نام‌گذاری جنگل سرپوش تنگه چیست؟

علت نام‌گذاری جنگل سرپوش تنگه
در مسیر جنگلی سرپوش تنگه دو تنگه وجود دارد که از دلایل نام‌گذاری این جنگل است – عکاس: کامبیز کریم‌پور

در مسیر جنگل سرپوش تنگه، دو تنگه وجود دارد که از دلایل نام‌گذاری این جنگل است. این دو تنگه با فاصله نسبتا کمی از یکدیگر قرار دارند و جذابیت‌ بسیاری را به منطقه بخشیده‌اند. درختان بلند و گیاهانی مانند خزه و سرخس در اطراف این تنگه روییده‌ و شگفتی خاصی به آن‌ها بخشیده‌اند. لازم به ذکر است که گذر از تنگه اول برای اکثر افراد امکان‌پذیر و دل‌انگیز است اما عبور از تنگه دوم نیازمند وسایل کوهنوردی مخصوص است. به‌همین دلیل برای گذر از آن نیاز به تجربه بالا در کوهنوردی و صخره‌نوردی دارید. در برخی قسمت‌ها جایی برای بستن طناب نیست.

پس باید طناب‌ها را دور خودتان ببندید تا دیگر افراد گروه بتوانند با کمک آن از صخره‌ها بالا بروند. در بالای تنگه می‌توانید آبشار و حوضچه‌ای که زیر آن ایجاد شده است را ببینید. یکی ازبلندترین آبشارهای دره جنگلی سرپوش تنگه، در انتهای مسیر با ارتفاع 15 متر قرار دارد که آب نیز درون گودالی بزرگ می‌ریزد. در پایین تنگه‌ها نیز، آبی زلال و خنک جاری است که پیمودن تنگه‌ها را جذاب‌تر می‌کند. اما در بیشتر مسیر پیمایش تنگه، شما باید از درون آب حرکت کنید. این آب در بعضی نقاط کم عمق و در بعضی نقاط گاهی تا بالاتر از زانو هم خواهد آمد. ضمنا سنگ‌ها لغزنده هستند و بدون کفش مناسب گذر از تنگه غیرممکن خواهد بود.

پوشش گیاهی جنگل سرپوش تنگه

پوشش گیاهی جنگل سرپوش تنگه
پس از بارندگی‌ها، سطح جنگل سرپوش تنگه پر از قارچ می‌شود – عکاس: فاطمه شمس

در جنگل سرپوش تنگه درختان انجیلی، ممرز و توسکا، دالان‌های طبیعی زیبایی را تشکیل داده‌اند. همچنین پس از بارندگی‌ها، قارچ‌ها و گل‌های وحشی نیز سطح جنگل را می‌پوشانند. به‌همین دلیل دوربینتان مدام در حال عکاسی خواهد بود و بی‌شک نمی‌خواهید زیبایی‌های این جنگل را از دست بدهید.

در مسیر تنگه اول و دوم گیاهانی را آویزان از میان دیواره‌های تنگه مشاهده خواهید کرد که حالتی رمزآلود و متفاوتی را در محیط به وجود آورده‌اند و در مسیرهای باریک برای شما تصاویری خاص را آفریده‌اند.

جاذبه‌های گردشگری نزیدک جنگل سرپوش تنگه

سرپوش‌تنگه در استان مازندران و جزء جاهای دیدنی جاده چالوس است. منطقه‌ای سرسبز که هر گوشه آن می‌توان جاذبه‌های شگفت‌انگیزی را پیدا کرد. اگر قصد دارید مدت بیشتری در این منطقه بمانید و سفر کنید، خوب است جاذبه‌های زیر را هم ببینید.

مرداب هسل، جاذبه‌ی چندرنگ

مرداب هسل
مرداب هسل هر زمان به یک رنگ درمی‌آید – عکاس: محمدرضا یعقوبی

مرداب هسل که به آن تالاب کنیچال نیز می‌گویند، یکی از زیباترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری جاده چالوس است. این مرداب با نوعی جلبک پوشیده شده است و به‌همین دلیل، در طول سال به رنگ‌های مختلی ازجمله سبز، صورتی و قرمز تغییر می‌یابد. مرداب هسل در کنار روستاهای طلاجو و سینوا قرار دارد و فصل بهار برای دیدن آن عالی است.

روستای طلاجو، تلفیق تاریخ و طبیعت

روستای طلاجو یا تلاجو یک روستای تاریخی در فاصله 10 کیلومتری از پلیس‌راه چالوس است. این روستا به خاطر جنگل‌های انبوه هیرکانی خود طرفدارن بسیاری دارد و سالانه افراد بسیاری از آن بازدید می‌کنند.

روستای کندلوس، گشت‌وگذار با محمدرضا فروتن

روستای کندلوس
کندلوس روستایی زیباست که لوکیشن فیلم باغ‌های کندلوس نیز بوده است – عکاس: علی

روستای کندلوس، جاذبه‌ی گردشگری مهم دیگری است که در جاده چالوس می‌توانید ورودی‌اش را پیدا کنید. این روستا همان لوکیشن فیلم باغ‌های کندلوس است که در آن محمدرضا فروتن و خزر معصومی ایفای نقش کردند. در این روستا، مزارع کیوی، خانه‌ها و یک موزه مهم را پیدا خواهید کرد. از کندلوس تا سرپوش تنگه تقریبا یک ساعت راه است.

ولشت، نگینی میان دشت

ولشت
دریاچه ولشت از دیدنی‌های مازندران است – عکاس: بیژن مسعوی

دریاچه ولشت، جاذبه‌ی دیگری است که طبیعت‌گردان دوست دارند آن ‌را از نزدیک ببینند. ولشت امکانات رفاهی از قبیل سرویس‌بهداشتی، کمپ قایق‌سواری و فضاهایی برای پیاده‌روی دارد. اما مسیر دسترسی به آن در روزهای بارانی برای ماشین‌های سواری دشوار خواهد بود.

اقامت در جنگل سرپوش تنگه

اقامت در جنگل سرپوش تنگه
در چالوس و مرزن آباد می‌توانید ویلاهای خوبی را اجاره کنید.

در دره جنگلی سرپوش تنگه امکانات کافی برای برگزاری یک کمپ موقت وجود ندارد. اما اگر اهل کمپینگ باشید می‌دانید که باید وسایل ضروری از جمله، چادر، کیسه‌خواب، روشنایی، آب‌وغذا، پتو و لباس گرم را به‌مقدار کافی داشته باشید. ضمنا سرپوش تنگه برای کمپ‌های حرفه‌ای گروهی مناسب است و اگر تازه می‌خواهید طبیعت‌گردی و شب‌مانی در جنگل را آغاز کنید، بهتر است از عمق جنگل خارج شوید. زیرا امکاناتی مانند سرویس‌بهداشتی، سالن غذاخوری، محل مناسب برپایی کمپ و حتی ناظرین امنیتی وجود ندارند.

اما جنگل سرپوش تنگه در نزدیکی دو شهر چالوس و مرزن آباد است. دو منطقه‌ای که در آن می‌توانید با اجاره ویلا یا رزرو اقامتگاه، شبی آرام و بدون دغدغه را داشته باشید. پیشنهاد ما این است که قبل از تاریکی هوا از جنگل بیرون بیایید و خودتان را به یکی از خانه‌ها و ویلاهای چالوس یا مرزن‌آباد برسانید. برای پیدا کردن بهترین اقامتگاه‌ها و اجاره ویلا شمال، اتاقک همراه شماست.

اجاره ویلا در چالوس با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک به بررسی یک جنگل با جاذبه‌ای خاص پرداختیم. جنگلی که در آن می‌توانید تنگه‌ها و آبشار ببینید و اگر هوا خوب باشد، کمی هم آب‌بازی کنید. در هر فصلی که به جنگل سرپوش تنگه می‌روید، بردن وسایل کافی، غذای سبک و مقوی و لباس گرم را فراموش نکنید. در فصل بهار و تابستان مراقب خزنده‌های جنگلی باشید و زمستان‌ها نیز هرگز بدون راهنما و تجهیزات هوس جنگل‌نوردی به‌سرتان نزند. اگر دوست دارید بیشتر از این جنگل لذت ببرید، اقامتتان را در شهرها و روستاهای اطراف تعبیه کنید تا بتوانید خوب بخوابید و از سفرتان در روزهای بعد نیز بیشتر لذت ببرید.

سوالات متداول

جنگل سرپوش تنگه کجاست؟

سرپوش تنگه در جاده چالوس و در منطقه‌ای به نام محمدآباد قرار دارد. این جاذبه طبیعت‌گردی تا تهران حدود 130 کیلومتر فاصله دارد.

بهترین فصل سفربه سرپوش تنگه کی است؟

از بهار تا اوایل پاییز می‌توانید به جنگل سرپوش تنگه سفر کنید اما زمستان وقت خوبی برای سفر به این جنگل نیست.

معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک جنگل سرپوش تنگه کجاست؟

علاوه بر جنگل و دره‌های داخل جنگل سرپوش تنگه شما می‌توانید به دیدن دریاچه ولشت، مرداب هسل، چالوس و مرزن‌آباد نیز بروید.

راه دسترسی به سرپوش تنگه چگونه است؟

برای رسیدن به سرپوش تنگه وارد چاده چالوس شوید، بعد از مرزن‌آباد، به‌منطقه‌ی محمدآباد می‌رسید. این‌جا ماشین را پارک کنید و بقیه راه را پیاده تا جنگل سرپوش تنگه بروید.

در جنگل سرپوش تنگه چه امکانات رفاهی وجود دارد؟

سرپوش تنگه یک جنگل بکر است و داخل آن امکاناتی نیست اما در اطراف جاده چالوس می‌توانید رستوران، فروشگاه، سرویس‌بهداشتی و ... را پیدا کنید.

4.9/5 - (34 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *