شهرهاجاهای دیدنی

معرفی پیست های اسکی ایران | لذت برف بازی در جای‌جای ایران

از تپه‌های پوشیده از برف تهران تا مناظر آرام آذربایجان شرقی، پیست های اسکی ایران هر کدام تجربه‌ای منحصربه‌فرد هستند. درست است که همه‌چیز پوشیده از برف است، اما برای من که عاشق اسکی هستم، هر پیست لذت مخصوص به خود را داشت. با اینکه در میان توده‌های برف احاطه‌شده‌ام، اما همچنان احساس آزادی دارم که در هیچ توپوگرافی و پوشش اقلیمی به آن دست پیدا نمی‌کنم. دختران، پسران، زنان میانسال و پیرمردانی را می‌بینم که با اسکی احساس سرزندگی و تازگی می‌کنند. در این مقاله از وب‌سایت «اتاقک» به معرفی پیست های اسکی ایران می‌پردازم تا شما را با بخشی از زیبایی‌ها و لذت‌های این مرزوبوم آشنا کنم.

مروری کوتاه بر اقلیم و جغرافیای متنوع ایران

مروری کوتاه بر اقلیم و جغرافیای متنوع ایران

مساحت ایران 1.648 میلیون کیلومترمربع است که دو برابر ترکیه و سه برابر مساحت فرانسه است. از این مجموع، 1.636 میلیون کیلومترمربع را خشکی و 12 هزار کیلومترمربع را آب پوشانده است. ایران کشوری کوهستانی است. از شمال به جنوب کشور توسط رشته‌کوه‌های زاگرس تقسیم‌بندی شده است. کوه‌های باریک و در عین حال بلند البرز نیز در اطراف دریای خزر قرار دارند. بلندترین کوه ایران، کوه آتشفشانی دماوند (5671 متر) در البرز قرار دارد و در روزهای صاف از تهران قابل مشاهده است.

فلات مرکزی به منطقه مرکزی ایران اشاره دارد. قسمت شرقی فلات را دشت لوت (کویر بایر) و دشت کویر (کویر بزرگ)، دو کویر نمک (کویرهای معروف ایران) پوشانده‌اند. آب‌وهوای ایران از منطقه‌ای به منطقه دیگر بسیار متفاوت است. زمستان‌ها در شمال غربی سرد هستند و در ماه‌های آذر و دی، بارش برف قابل‌توجه و دما زیر صفر است.

شایان ذکر است که فصل تابستان بسیار خشک است، اما در فصل بهار و پاییز هوا مطبوع‌تر است. زمستان‌ها در جنوب گرم و تابستان‌ها بسیار گرم هستند و در برخی از نقاط حداکثر دمای روزانه در ماه خرداد و تیر بالاتر از 38 درجه سانتی‌گراد است. ارتفاع هم بر دما و هم بر میزان بارندگی تأثیر می‌گذارد، زیرا بادها رطوبت زیادی را از خلیج‌فارس می‌برند. در امتداد سواحل خزر، آب‌وهوای ایران معتدل و مرطوب است.

مقدمه‌ای بر محبوبیت و رشد اسکی در ایران

اسکی در ایران سابقه طولانی بیش از 80 سال دارد و سازمان اسکی کشور تنها در سال 1325 هجری شمسی تأسیس شد. در حال حاضر هفت پیست اسکی بزرگ در تهران وجود دارند که هر کدام تقریباً تمام امکانات رفاهی را دارند. پیست اسکی آبعلی برای اولین بار در سال 1332 هجری شمسی تله‌اسکی مکانیکی نصب کرد. فرهنگ ورزش‌های زمستانی قبلاً یک فعالیت مجلل فقط برای افراد سطح بالا بود، اما امروزه به یک ورزش هیجان‌انگیز تبدیل شده است که همه گروه‌های سنی از آن لذت می‌برند. در تعطیلات آخر هفته، جمعیت زیادی به سمت برترین پیست های اسکی تهران می‌روند تا لحظاتی لذت‌بخش را سپری کنند.

معرفی پیست های اسکی ایران

اگر قصد دارید در پیست‌های اسکی زیبا و خاطره‌انگیز ایران اسکی را تجربه کنید، با ما در ادامه همراه باشید تا با این مناطق زیبا و برفی آشنا شوید.

توچال

توچال

کوه توچال ایران یک پیست اسکی است که در مجاورت شهر تهران و در رشته‌کوه البرز واقع شده است. خط‌الراس این کوه 12 کیلومتر طول دارد. بلندترین قله که به نام کوه توچال نیز شناخته می‌شود، در مختصات 35.88 درجه شمالی و 51.42 درجه شرقی قرار دارد و ارتفاع آن 3933 متر است. تهرانی‌ها برای تفریح نیز به توچال سفر می‌کنند. تهران و مجموعه توچال که شامل پیست اسکی و هتل است، از طریق تله‌کابین توچال به هم متصل می‌شوند.

پیست اسکی توچال را باید محبوب‌ترین پیست اسکی تهران دانست و همچنین نزدیک‌ترین پیست به پایتخت محسوب می‌شود. این پیست اسکی در سه کیلومتری میدان تجریش در منطقه شمیرانات در انتهای خیابان ولنجک قرار دارد. سه تله‌کابین در مسیر توچال هستند. طول مجموع این سه تله‌کابین 7500 متر است که آن‌ها را در زمره طولانی‌ترین تله‌کابین‌های متصل در جهان قرار می‌دهد.

در پیست اسکی توچال سه پیست مجزا وجود دارد. اولین مسیر 1200 متر طول دارد که 3550 تا 3850 متر ارتفاع آن است. طول مسیر دوم 900 متر است و در دامنه غربی در ارتفاع 3750 تا 3550 متری با چشم‌اندازی خیره‌کننده از کوه‌های منطقه قرار گرفته است. مسیر سوم آخرین مسیر است که از ایستگاه پنجم تا هفتم حدود 5500 متر (2940 تا 3750 متر بالاتر از سطح دریا) امتداد دارد. در دو مسیر اول تله‌کابین و تله‌اسکی نصب شده‌اند؛ اما به دلیل نوسانات زیاد، پیست سوم فاقد امکانات رفاهی است. هتل توچال با 30 اتاق و سوئیت تنها هتل این مجموعه است که در تقاطع مسیر اول و دوم در ارتفاع 3550 متری قرار دارد.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

دیزین

دیزین

یکی دیگر از پیست‌های اسکی در تهران، پیست اسکی دیزین نام دارد که به دلیل ارتفاع زیاد، شرایط برفی و فضای خوبی را ارائه می‌دهد. اسکی‌بازان با هر سطح مهارتی می‌توانند از میان انواع پیست‌ها در دیزین یکی را انتخاب کنند. تله‌کابین و تله صندلی مدرن در دیزین تجربه اسکی آرام و راحتی را تضمین می‌کنند. همچنین این پیست اسکی اسنوبورد و پیاده‌روی را به‌عنوان سایر ورزش‌های زمستانی ارائه می‌دهد.

پیست اسکی دیزین به دلیل مناظر خیره‌کننده و محیطی آرام در کوهپایه‌های تهران به عنوان یک مکان عالی برای تعطیلات زمستانی ایده‌ال محسوب می‌شود. این پیست در مرکز رشته‌کوه البرز در 71 کیلومتری شهر شمشک و 123 کیلومتری جاده چالوس قرار دارد. دیزین در منطقه گاجره و در ارتفاعات شمال تهران قرار گرفته است. دو تله‌کابین، سه تله‌کابین و سایر امکانات رفاهی در پیست اسکی دیزین وجود دارند. حدود 19 کابین، دو متل، پنج رستوران و سایر خدمات در دیزین ارائه می‌شوند.

برای اجاره ویلا و سوئیت در دیزین می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

دربندسر

دربندسر

یک پیست اسکی خصوصی به نام دربندسر با امکانات مدرن از جمله برف‌سازها، پیست‌های هیجان‌انگیز و بالابرهای اسکی مجهز شده است که شما را تا ارتفاع 3750 متری بالا می‌برند. اسکی‌بازان حرفه‌ای از سرتاسر جهان از پیست اسکی به دلیل شیب‌های سخت آن بازدید می‌کنند. دربندسر علاوه بر اسکی، امکان یخ‌نوردی و اسکی شبانه را نیز فراهم می‌کند. به همین دلیل به مقصدی محبوب برای دوست‌داران ورزش‌های زمستانی است. اوایل دسامبر تا اواسط آوریل معمولاً شروع فصل اسکی در این مکان است.

شمشک

شمشک

یکی دیگر از پیست‌های اسکی موردعلاقه اسکی‌بازان، شمشک است. بازدیدکنندگان ممکن است انتظار تجربه هیجان‌انگیزی را در شمشک داشته باشند. این پیست به دلیل شیب‌های دشوار و جاده‌های برفی شهرت دارد. بالابرهای صندلی این پیست اسکی می‌توانند تا 3050 متر بالا بروند.

شمشک به راحتی قابل دسترس است و تجربه اسکی متمایز را برای افراد فراهم می‌کند. این پیست در 57 کیلومتری شمال شرق تهران، واقع شده است. چهار تله‌اسکی و دو تله‌کابین در پیست اسکی شمشک موجود هستند. در عین حال، این منطقه نورافکن‌هایی دارد که نور زرد را ایجاد می‌کنند و اسکی‌بازان را قادر می‌سازند تا به خوبی در شب اسکی کنند. حدود 4 رستوران و 2 هتل نیز در این پیست وجود دارند که یکی از آن‌ها در بالای کوه قرار دارد.

برای اجاره ویلا و سوئیت در شمشک می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

شیرباد

شیرباد

تنها پیست اسکی در شرق ایران در خراسان رضوی شیرباد واقع شده است که با 50 هکتار در ارتفاع 2900 متری قرار دارد. با توجه به ارتفاع زیاد، پیست اسکی شیرباد شرایط برفی فوق‌العاده‌ای را در تمام فصل ارائه می‌دهد و در عین حال پیست‌های مختلفی دارد که دست اسکی‌بازان با هر سطح مهارت را برای انتخاب یکی از آن‌ها باز نگه می‌دارد. این پیست در 45 کیلومتری غرب مشهد و 18 کیلومتری روستای دولت‌آباد واقع شده است. همچنین مسیر شیرباد 880 متر طول دارد. امکاناتی مانند آسانسور اسکی، رستوران و سوئیت‌هایی برای اقامت در این مکان ارائه می‌شوند. برای مسیر کوهستانی از روستای دولت‌آباد تا پیست اسکی خودروهای دو دیفرانسیل توصیه می‌شوند.

مجموعه ورزشی زمستانی آلوارس

مجموعه ورزشی زمستانی آلوارس

مجموعه ورزشی زمستانی آلوارس مکانی موردعلاقه برای ورزش‌های زمستانی در آذربایجان شرقی و بزرگ‌ترین پیست اسکی در بین تمامی پیست های اسکی ایران است. این پیست در 30 کیلومتری شهرستان سرعین در دامنه کوه سبلان قرار دارد. پیست اسکی آلوارس در ارتفاع 3200 متری قرار دارد. به دلیل بارش زیاد برف در این مکان، در زمستان، پاییز و اوایل بهار پوشیده از برف است. این مسیر یک تله‌اسکی به طول 1250 متر دارد که می‌توانید با استفاده از آن به راحتی به قله برسید.

امکانات مدرنی مانند تله‌اسکی، بالابر صندلی و برف سازان در این مجموعه موجود هستند که امکان اسکی و اسنوبورد را فراهم می‌کنند. این مجموعه توسط جنگل‌های طبیعی و کوه‌های پوشیده از برف در یک مکان دیدنی احاطه شده است که آن را به مکانی ایده‌آل برای اسکی تبدیل می‌کند.

پولادکف

پولادکف

علاقه‌مندان به اسکی ایرانی باید از پیست اسکی پولادکف دیدن کنند که در نزدیکی شیراز در رشته‌کوه‌های زیبای زاگرس قرار دارد و یکی از برترین پیست های اسکی ایران است. امکانات رفاهی مدرن مانند تله‌اسکی، تله صندلی و برف‌ساز در این پیست اسکی موجود هستند. پولادکف طیف وسیعی از شیب‌های پر پیچ‌وخم را برای اسکی‌بازان با هر سطح مهارتی ارائه می‌دهد. علاوه بر اسکی در پولادکف، ورزش‌های دیگری از جمله پیاده‌روی، اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری در کوهستان نیز ارائه می‌شوند.

پیست اسکی پولادکف به دلیل موقعیتی که در جنوبی‌ترین منطقه ایران دارد، مکان مناسبی برای تعطیلات خانواده‌های ایرانی و گردشگران خارجی است. گزینه‌های اقامتی مناسب، متنوع و امکانات تفریحی این پیست اسکی در طول سال مورد توجه بسیاری از افراد است. همچنین اسکی روی چمن در این مرکز یک فعالیت فوق‌العاده است که می‌توان در طول تابستان از آن لذت برد. تله‌کابین آن نیز در طول سال فعال است. همچنین پولادکف به‌عنوان دومین پیست اسکی بین‌المللی کشور محسوب می‌شود.

فریدون‌شهر

فریدون‌شهر

پیست اسکی فریدون‌شهر در غرب استان اصفهان قرار دارد که تجربه اسکی بسیار لذت‌بخشی را به ارمغان می‌آورد و در زمره برترین پیست های اسکی ایران قرار می‌گیرد. فریدون‌شهر طیف وسیعی از پیست‌ها را برای اسکی‌بازان با تمام توانایی‌ها ارائه می‌دهد و با امکانات مدرن از جمله تله صندلی و تله‌اسکی به میزبانان خود خدمت می‌کند.

فریدون‌شهر با جنگل‌های بکر احاطه شده است و مناظر خیره‌کننده این منطقه به مکانی ایده‌آل برای تعطیلات زمستانی تبدیل شده است. حداکثر ارتفاع این پیست اسکی 3000 متر و حداکثر ارتفاعش نسبت به سطح دریا 2360 متر است. استراحتگاه فریدون‌شهر تعدادی امکانات رفاهی از جمله سالن گرم، دوره مبتدیان، اقامتگاه به سبک سوئیت، رستوران، تله‌اسکی برای اسکی‌بازان مجرب، باشگاه پیست و کافی‌شاپ دارد. نکته جالب اینکه در این پیست تا شش متر برف می‌بارد.

آبعلی

آبعلی

پیست اسکی آبعلی ایران در مازندران و در نزدیک روستای مشا قرار دارد. این پیست اسکی برای اسکی‌بازان با تمام توانایی‌ها خدمات گسترده‌ای دارد و تجهیزات مدرن مانند بالابر اسکی، بالابر صندلی، بالابر سطحی، برف‌ساز و ماشین‌های باگی را ارائه می‌دهد. محیط استراحتگاه که با کوه‌های پوشیده از برف و جنگل‌های سرسبز همسایه احاطه شده است، مناظر دیدنی و محیطی آرام را برای استراحت زمستانی ایده‌آل فراهم می‌کند.

بهترین زمان برای استفاده از مسیر آبعلی که محدوده ارتفاعی آن در پایین‌ترین نقطه 2400 متر و در بلندترین نقطه آن 2650 متر است، از اواسط آذر تا اواسط اسفند است. امکانات رفاهی این پیست اسکی شامل یک هتل و شش غذاخوری است. پیست اسکی آبعلی فعالیت‌های شگفت‌انگیزی مانند اسکی، اسنوبرد، پیاده‌روی، اسب‌سواری و غیره را ارائه می‌دهد.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

تاریک دره

تاریک دره

پیست اسکی تاریک دره یکی از پیست های اسکی ایران است که در مرکز گیلان قرار دارد و تجربه اسکی متمایزی را ارائه می‌دهد. این پیست اسکی امکانات رفاهی مدرن از جمله تله صندلی و تله‌اسکی دارد و مناطق مختلفی را برای اسکی‌بازان با هر سطح مهارتی ارائه می‌دهد. مسیر تاریک دره دو نقطه مرتفع دارد که هر دو به ترتیب در ارتفاعات 2600 متری و 3150 متری قرار دارند و طول آن چهار کیلومتر است. امکانات رفاهی از جمله رستوران و‌ هاستل با ظرفیت حدود 500 نفر به همراه امکاناتی مانند تله‌اسکی، دو تله صندلی و سایر امکانات در این پیست ارائه می‌شوند.

کلام آخر

ایران به دلیل توپوگرافی متفاوتی که دارد، ترکیبی متمایز از ماجراجویی و فرهنگ را ارائه می‌دهد. پیست های اسکی ایران چیزهای زیادی برای ارائه به اسکی‌بازان در هر سطح مهارتی دارند و می‌توانند برای زوج‌ها، خانواده‌ها و سنین مختلف فضایی لذت‌بخش باشند. اگر قصد فرار از شلوغی شهر را دارید، پیست‌های اسکی می‌توانند محیطی هیجان‌انگیز باشند.

به علاوه، نگران اقامتگاه خود نباشید چرا که چاره کار شما به دست ماست. به هر کدام از این پیست‌ها که قصد سفر دارید، می‌توانید در اطراف و نزدیکی آن اقدام به اجاره سوئیت یا ویلا کنید. اتاقک در این مسیر همراه شماست.

سؤالات متداول درباره پیست های اسکی ایران

پیست های اسکی ایران کدام‌اند؟

توچال، دیزین، دربندسر، شمشک، شیرباد، مجموعه ورزشی زمستانی آلوارس، پولادکاف، فریدون‌شهر، آبعلی و تاریک دره از پیست‌های معروف ایران هستند.

بهترین فصل اسکی در ایران چه زمانی است؟

در پاییز و زمستان که دامنه کوه‌ها با برف پوشانده شده‌اند، بهترین زمان است.

آیا امکانات و تجهیزات اسکی در پیست‌ها وجود دارند؟

اکثر پیست‌ها دارای امکاناتی مانند مسیرهای اسکی، هتل، رستوران، تله‌اسکی، کافی‌شاپ و سایر موارد هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *