سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات سه هزار شهسوار

منطقه دو هزار و سه هزار شهسوار و شهرهای مجاور آن از جمله تنکابن مکان‌های دیدنی زیادی دارد. برخی از این مکان‌ها شامل منطقه ییلاقی دینارسرا، ییلاق داکو، موزه شهدا واقع در گلزار شهدا تنکابن، موزه گیاهان دارویی کندلوس، غار انجیل اسکول، روستای ولگ سر، گیم سنتر سون و روستای سیف کلایه است. بسیاری از مسافران بعد از گشت و گذار به سراغ صنایع دستی سه هزار شهسوار رفته و تحفه‌ای ارزشمند و ماندگار برای دوستان و عزیزان خود تهیه می‌کنند. در ادامه به مهم‌ترین سوغات و صنایع دستی سه‌هزار شهسوار می‌پردازیم.

برای آشنایی بیشتر مقاله سه هزار شهسوار کجاست؟ را مطالعه کنید.

صنایع دستی و سوغات سه هزار شهسوار

دشتی سر سبز در میان کوه هایی بلند

نوشته های مشابه

سه هزار شهسوار و روستاهای اطراف آن صنایع دستی و سوغات متنوعی دارد. اغلب این محصولات دست‌رنج زنان و دختران روستایی است. صنایع دستی سه هزار شهسوار شامل چوخا، چادرشب، جاجیم، سفره، کلاه پشمی، کول گیر، پوستین کلاه و جوراب پشمی، ظروف چوبی، سفال فرش و گلیم بامبو و معرق و سالی بافی (تور ماهیگیری بافی) هستند. این صنایع دستی متنوع همیشه مورد استقبال مسافران و گردشگران قرار گرفته است.

مصنوعات چوبی

چند وسیله چوبی دست ساز

اگر سری به بازارهای صنایع دستی سه هزار شهسوار و بازارهای محلی بزنید انواع مصنوعات چوبی را خواهید دید که توسط هنرمندان این خطه درست شده است. انواع قاشق، ملاقه، لیوان و تزیینات چوبی تنها بخشی از صنایع دستی چوبی سه هزار شهسوار محسوب می‌شود که در خانه بسیاری از مردم جای خود را باز کرده است.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی
اجاره ویلا شهسوار پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

فرش و گلیم

گلیمی قرمز رنگ با طرح های سنتی

فرش و گلیم منطقه تنکابن و سه هزار نیز از شهرت بسیاری برخوردار است. این دست‌بافته‌های از مهم‌ترین هنر زنان و دختران این منطقه محسوب می‌شود. زنان و دختران منطقه سه‌هزار شهسوار نقش‌های سنتی و کهن را بر روی فرش و گلیم می‌بافند.

چادر شب

چادر شب شبی رنگارنگ با نقوش سنتی

یکی دیگر از دست‌بافته‌های این منطقه، چادرشب است. چادرشب از زیباترین و قدیمی‌ترین دست‌بافته‌های این منطقه به حساب می‌آید. مردم این منطقه از چادرشب به عنوان رختخواب، روانداز یا زیرانداز استفاده می‌کنند.

جوراب پشمی

چند جوراب پشمی رنگارنگ با طرح های شلوغ

با توجه به اینکه زمستان‌های منطقه سه‌هزار شهسوار بسیار سخت و طاقت‌فرستاست، پوشش پشمی کاربرد بسیاری دارد. یکی از بهترین دست‌بافت‌های این منطقه که مناسب فصل زمستان است، جوراب‌های پشمی سه‌هزار شهسوار به حساب می‌آید. این جوراب‌های پشمی که طرح‌ها زیبا دارند، توسط زنان این منطقه بافته می‌شود.

دیگر صنایع دستی منطقه سه‌هزار شهسوار

داس، تبر، کرباس، گاجمه، بلو، گرباس، فیکا و دیگر ادوات کشاورزی ساده از دیگر صنایع دستی سه هزار شهسوار محسوب می‌شود. برخی از این صنایع دستی از نظر گردشگران برای سوغاتی گزینه مناسبی به حساب می‌آید. اغلب این ادوات کشاورزی به‌دست روستائیان و در کارگاه‌های محلی ساخته می‌شوند.

ماهی، مهم‌ترین سوغات منطقه سه‌هزار شهسوار

دو مرد در یک مغازه ماهی فروشی و نعداد زیادی ماهی جلوی آنها

یکی دیگر از سوغاتی‌های این منطقه انواع ماهی‌های تازه است. ماهی‌هایی مانند سالمون، قزل‌آلا، سوفی، سفید و کفال که در بازار روز قابل خریداری است. برخی از مسافران ماهی تازه را به‌عنوان سوغات سه هزار شهسوار با خود می‌برند. تنکابن دارای مراکز پرورش ماهی متعددی است که باعث شده، تولید ماهی در این منطقه افزایش پیدا کند.

مرکبات

انواع مرکبات از وسط قاچ شده

منطقه سه هزار شهسوار و تنکابن به‌عنوان قلب مرکبات ایران شناخته می‌شود. در این منطقه مرکبات متنوعی کشت می‌شود. اگر در فصل برداشت مرکبات به این منطقه سفر کنید، می‌توانید انواع مرکبات مانند نارنگی، پرتقال، نارنج، کیوی و گلابی را به‌عنوان سوغاتی بخرید. همچنین در فصل‌های دیگر می‌توانید از فرآورده‌های مرکبات مانند مربا، میوه خشک و ترشی‌های مختلف به عنوان سوغاتی تهیه کنید.

شیرینی‌های محلی سه‌هزار شهسوار

شیرینی‌های محلی آغوز نان در یک ظرف

یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه سه هزار شهسوار شیرینی‌های محلی این منطقه است. از مهم‌ترین شیرینی محلی این منطقه می‌توان به آغوزنون اشاره کرد. این شیرینی سنتی توسط زنان روستایی برای شب یلدا پخته می‌شود. آغوزنون در شمال ایران به دو شکل تهیه می‌شود. مشهورترین آن آغوزنون کنجدی است و نوع دوم آن به‌صورت خام تهیه و به آن پیس گنده گفته می‌شود.

ترشک، آلوچه، مربا و ترشی

چند ترشی و مربا سوغات مختلف و رنگارنگ

یکی دیگر از سوغات سه هزار شهسوار مانند دیگر مناطق شمالی انواع ترشک، آلوچه، مربا و ترشی‌های خوش و آب رنگ است. این سوغاتی‌های خوشمزه را می‌توانید در اغلب بازارهای محلی و غرفه‌های خرید سوغاتی تهیه کنید. علاوه بر آن زنان محلی با خشک کردن سبزیجات محلی مانند خالواش، چوچاق، دانه انار و… انواع چاشنی‌های خوشمزه را درست می‌کنند که طرفدارن زیادی دارند.

بازارهای سنتی

برای خرید سوغات سه هزار شهسوار می‌توانید به بازار روز و بازارهای سنتی این منطقه بروید. همان‌طور که گفته شد انواع ترشی، مربا، سیزیجات محلی و دیگر مواد غذایی خانگی که توسط زنان روستایی تهیه شده در این منطقه به‌عنوان سوغاتی قابل خریداری است. همچنین در این بازارها، محصولات تازه کشاورزی یا صنایع دستی که زنان تهیه کرده‌اند نیز به فروش می‌رسد.

اقامت در سه هزار شهسوار

برای اقامت در منطقه سه هزار شهسوار گزینه‌های بسیاری دارید. برخی از مسافران ترجیح می‌دهند در دل جنگل‌های انبوه و بکر اطراق کنند و یک تجربه فراموش‌نشدنی از سفر به منطقه سه‌هزار برای خود به ثبت برسانند. در این منطقه رزرو اقامت‌گاه‌های بومگردی و خانه‌های روستایی برای علاقه‌مندان به طبیعت انتخاب مناسبی است. برای کسانی که تمایل دارند به سراغ ویلاهای لوکس در این منطقه بروند نیز انتخاب‌های متعددی وجود دارد. در هر صورت برای رزرو اقامتگاه در منطقه سه‌هزار شهسوار می‌توانید از اتاقک کمک بگیرید. سایت و اپلیکیشن اتاقک در سراسر ایران خدمات رزرو اقامتگاه را ارائه می‌دهد. در مرحله رزرو امکان چت با میزبان نیز فراهم است تا در صورت ایجاد سوال، بلافاصله پاسخ خود را دریافت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *