شهرها

سه ‌هزار شهسوار کجاست؟ | شهری بر فراز دریا

احتمالا شما هم تا به حال نام جنگل‌های دوهزار و سه هزار تنکابن را شنیده‌اید. جاده سه هزار در ادامه‌ی جاده دوهزار که از شهرستان تنکابن یا شهسوار آغاز می‌شود، قرار گرفته است. اگر می‌خواهید با امکانات و دیدنی‌های جنگل‌های سه هزار بیشتر آشنا شوید یا قصد سفر به این منطقه بکر و دیدنی را دارید، از شما دعوت می‌کنیم در این تور مجازی با ما همراه باشید تا با هم گشتی در جنگل‌های سه هزار بزنیم.

سه هزار شهسوار کجاست؟

جنگل‌ سه هزار منطقه‌ای بکر و دست نخورده است که با چشم‌اندازهای حیرت‌انگیز خود در شهرستان تنکابن استان مازندران قرار گرفته است. جنگل سه هزار جایی است که چمنزارهای سرسبز روییده‌اند، درختان هیرکانی مرتفع از دل زمین سر برآورده‌اند، رودخانه‌های پرآب جاری هستند و در کنار جلگه‌ها منطقه‌ای بکر را تشکیل داده‌اند. مشتاقان و دوست‌داران طبیعت برای گذراندن اوقاتی خاص و رویایی به این منطقه سفر می‌کنند و به کشف شورانگیز ناشناخته‌ها می‌پردازند. آب و هوای مطبوع و صدای رودخانه و پرندگان از دیگر ویژگی‌های دوست داشتنی این جنگل‌های بکر هستند. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که جاده سه هزار کجاست و چه تفاوتی با جاده دو هزار دارد؟ جاده سه هزار در واقع در امتداد جاده دو هزار قرار گرفته و جنگل‌های آن نسبت به دوهزار، بکرتر و مرتفع‌تر هستند.

نوشته های مشابه

علت نامگذاری جنگل‌های دوهزار سه هزار

دره عمیق وسر سبز در دل کوهستاندو روایت درباره علت نامگذاری جنگل‌های دوهزار سه هزار وجود دارد. طبق روایت اول، جاده‌ها و جنگل‌های دوهزار سه هزار در برخی از قسمت‌های خود به ارتفاع 2000 و 3000 متری از سطح دریا می‌رسند، پس به دلیل ارتفاع این مناطق از سطح دریا، نام دوهزار و سه هزار را بر روی این جنگل‌ها نهاده‌اند. روایت دیگری می‌گوید در زمان‌های گذشته هراز در زبان گیلکی به معنای رود بوده و به دلیل وجود سه رود به نام شلف‌رود، مران‌رود و گرمارود نام این منطقه را سه هراز گذاشته‌اند که پس از مدت‌ها کلمه هراز به هزار تغییر پیدا کرده است.

جنگل سه‌هزار شهسوار یکی از زیباترین جنگل‌های ایران است.

اقتصاد سه هزار شهسوار

سه هزار تنکابن منطقه‌ای بکر و جنگلی است که دغدغه‌های زندگی شهری در آن وجود ندارد؛ در این شرایط بدیهی است که اکثر مردم این منطقه درآمد خود را از راه‌های کشاورزی، دامداری و پرورش ماهی به دست بیاورند. از جمله محصولات کشاورزی خوشمزه این منطقه می‌توان به سیب، گردو، فندق، گندم و گل گاو زبان اشاره کرد. به دلیل قرار گرفتن جاده سه هزار در مسیر شهرهای گردشگری رامسر و چالوس، مسافران زیادی از آن دیدن می‌کنند و به همین دلیل شغل‌های مربوط به گردشگری مانند فروش محصولات و صنایع دستی و همچنین اجاره اقامتگاه در این منطقه رواج دارد.

آب و هوای سه هزار شهسوار

ارتفاعات مه آلود کوهستان سرسبز و یک کلبه روی بلندیمنطقه سه هزار مانند دیگر مناطق جنگلی شمال ایران از نظر آب و هوا نظیر ندارد. آب و هوای مطبوع، معتدل و مرطوب این منطقه یکی از دلایل محبوبیت آن میان گردشگران است. در فصل بهار آب و هوای سه هزار شهسوار مانند بهشتی رویایی و باورنکردنی است که نسیم دل‌انگیز آن شما را نوازش می‌کند. تابستان‌های این منطقه هوا رو به گرمی می‌رود و رطوبت آن افزایش می‌یابد. در فصل پاییز این منطقه خنک و بارانی می‌شود و درختان لباس‌های رنگارنگی به تن می‌کنند. سرمای شب‌های زمستان و پاییز این منطقه به دلیل مرطوب بودن خیلی برای مسافران آزاردهنده نیست و حتی بسیاری از افراد آن را لذت بخش می‌دانند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

بهترین زمان سفر به سه هزار

اگر می‌خواهید سراسر جنگل‌های سه هزار تنکابن را پوشیده از گل و شکوفه ببینید و از صدای رودخانه‌های پرآب آن لذت ببرید، بهتر است برای سفر در فصل بهار به این منطقه برنامه‌ریزی کنید. عبور از جاده سه هزار نیز در فصل بهار بسیار لذت‌بخش و دیدنی است و نوشیدن آب گوارای چشمه‌های زلال آن لذتی به یادماندنی برایتان رقم خواهد زد. زیبایی روستاهای جنگلی و مناظر طبیعی سرسبز اطراف این منطقه در فصل بهار به اوج خود می‌رسد و در کنار هوای خنک و مطبوع آن سفری رویایی برایتان رقم می‌زند. در فصل پاییز، تابستان و حتی زمستان نیز، سفر به این منطقه امکان‌پذیر است. از نخستین روزهای شهریور تا اواخر پاییز درختان این منطقه لباس‌های نارنجی، قرمز و زرد به تن می‌کنند و چشم‌اندازی رنگارنگ و دیدنی به وجود می‌آورند که سوژه بسیاری از عکاسان است. در فصل زمستان ممکن است عبور و مرور در این منطقه کمی سخت باشد، به همین دلیل بهتر است قبل از سفر حتما شرایط آب و هوایی منطقه را بررسی کنید.

اجاره ویلا شهسوار پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی سه هزار شهسوار

دیدنی‌های جنگل تماشایی سه هزار مملو از آبشار، رودخانه، چشمه، درخت و چمنزار است. این جنگل‌ها در دل یک دره شکل گرفته‌اند، به همین دلیل آلاچیق‌ها، انواع رستوران‌ها‌ و دیگر امکانات رفاهی در آن قرار دارند تا تجربه راحت‌تری برای مسافران رقم بزنند. جنگل‌های دیدنی سه هزار تنکابن جایی هستند که افراد زیادی به محض شروع تعطیلات کوله بار سفر خود را برای بازدید از آن می‌بندند. اگر فکر سفر به این منطقه به سرتان زده، بهتر است ابتدا با دیدنی‌های آن آشنا شوید.

روستای درجان سه هزار تنکابن

روستای درجان سه هزار تنکابناین روستا در دامنه‌ی کوهستان‌هایی سرسبز با چشم‌اندازهای دیدنی قرار گرفته است. آب گرم سه هزار که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی این منطقه به شمار می‌رود، در روستای درجان سه هزار تنکابن قرار گرفته است، برای بازدید از آب گرم سه هزار باید حدود دو ساعت و نیم از روستای درجان پیاده‌روی کنید، اما نگران نباشید، در این مسیر جاذبه‌ها و مناظر بی‌نظیری قرار دارند که پیمودن این مسیر را برایتان لذت‌بخش می‌کنند.

آب گرم سه هزار

آبشار کوچک آب گرم سه هزار یا آبگرم حضرت سلیمانبسیاری از افراد، آب گرم سه هزار را با نام آب گرم حضرت سلیمان نیز می‌شناسند. این آب گرم در سمت غربی یخچال طبیعی هفت‌خان واقع در دامنه‌های آهکی کوهستان‌های جنگل سه هزار قرار گرفته است. عمق این چشمه حدود یک متر است و آب زلال آن حدود 40 درجه سانتی‌گراد حرارت دارد. وجود مواد معدنی مانند گوگرد، آهن و اسید کربنیک در آب این چشمه باعث محبوبیت آن نزد بسیاری از گردشگران شده است. چشمه آب گرم سه هزار در حوضچه‌ای با مساحت پنج متر مربع و در نزدیکی چشمه آب معدنی «فلکده» قرار دارد.

آب معدنی شَلَف

آب معدنی شلف، یک چشمه آب گرم دیگر در جنگل‌ سه هزار است که در شمال شرقی روستای میان‌رود قرار دارد. آب معدنی این چشمه سرشار از مواد قلیایی، نمکی، فسفر، آهک، اکسید آهن، کلر، منیزیم و … است که باعث شده برای بسیاری از بیماری‌های کلیوی، نقرس، سوء هاضمه و درد روماتیسم مفید باشد.

روستای قلعه گردن

یک خانه با سقف شیروانی در میان طبیعت روستای قلعه گردنروستای قلعه گردن منطقه‌ای ییلاقی است که در مسیر فرعی جنگلی جاده دو هزار به سمت جاده سه هزار قرار دارد. در این روستای زیبا آبشاری به نام «فرهاد جوی» وجود دارد که اکثر مسافران به قصد بازدید این آبشار، به روستای قلعه گردن سفر می‌کنند.

پل چشمه کیله

پلی قدیمی و و اجری روی یک رودخانه به نام پل چشمه کیلهپل چشمه کیله در بین سال‌های ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۱ هجری شمسی به دست معماران ایرانی ساخته شد؛ البته لازم به ذکر است که طراحی این پل به عهده مهندسان آلمانی و روسی بوده است. نام پل چشمه کیله در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است.

دشت دریاسر

دشت دریاسر در میان کوهستان سرسبز و یک دریاچهدشت دریاسر مکانی است که نظیر آن را در هیچ کجای دنیا نمی‌توان دید! دشتی سرسبز که در آن گل‌های زردرنگ، کوهستان‌های مرتفع پوشیده از درخت و تپه‌های سرسبز در کنار یکدیگر منظره‌ای بهشتی و باورنکردنی به وجود آورده‌اند. دشت زیبا و تماشایی دریاسر، در مسیر کوهنوردی به سمت قله سیالان قرار گرفته است. هنگامی که به دشت دریاسر می‌رسید، جنگل تمام شده و شاهد دشت‌های وسیع و سرسبز خواهید بود. چشم‌اندازهای زیبای این دشت به کوه‌های اطراف و همچنین رودخانه‌ها و چشمه‌های خروشان آن، چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کنند. هرچقدر از زیبایی‌های این دشت زیبا بگوییم کم است، بنابراین حتما باید یک‌بار هم که شده در زندگی خود از این منطقه دیدن کنید. اگر طبیعت‌گرد هستید و به پیاده‌روی در طبیعت علاقه دارید، می‌توانید با پیمودن مسیری یک ساعته، از ییلاق «هرسنگ» نیز دیدن کنید. اگر در فصل بهار به این دشت سفر کنید، شاهد زیبایی شکوفه‌های درختان آلوچه خواهید بود که زیبایی این منطقه را دوچندان کرده‌اند. پوشش گیاهی این دشت از دلایلی است که حتما باید از آن دیدن کنید.

ییلاق ونی

دستی سرسبز و ریبا در ییلاق ونیییلاق وینی یکی دیگر از مناطق خوش آب و هوای جنگل سه هزار است که حدود چهار ساعت تا روستای هرسنگ فاصله دارد. این ییلاق آخرین مقصد توقف و استراحت کوهنوردان در مسیر قله سیالان است و به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات، زمستان‌های سرد و پربرفی دارد.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی سه هزار شهسوار را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی سه هزار شهسوار

جاده سه هزار یکی از جاده‌های سرسبز، محبوب و دیدنی کشور عزیزمان است که مکانی برای شکم‌گردی محسوب می‌شود. انواع خوراکی‌های محلی خوشمزه و سوغاتی‌های ناب را می‌توانید از این جاده تهیه کنید. به دلیل رواج پرورش ماهی در این منطقه می‌توانید انواع ماهی‌های تازه و مرغوب را در آن پیدا کنید. انواع میوه‌های جنگلی، شیرینی، کره محلی، مرباهای شیرین و خوشمزه و نان‌های سنتی از اصلی‌ترین سوغات خوراکی منطقه سه هزار هستند. اگر می‌خواهید یادواره‌ای ماندگار از این منطقه تهیه کنید، از خرید صنایع دستی آن غافل نشوید. دست‌سازه‌هایی مانند جاجیم، کلاه پشمی، چادر شب، جوراب بافتنی و محصولات چوبی از مهم‌ترین صنایع دستی این منطقه محسوب می‌شوند. تماشای سوغات و صنایع دستی سه هزار که در کنار جاده بساط شده‌اند، حال و هوایی جذاب برایتان رقم می‌زنند.

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات سه هزار شهسوار را مطالعه کنید.

غذاهای محلی سه هزار شهسوار

هنگام سفر به سه هزار شهسوار، خوردن ماهی کبابی را به هیچ عنوان فراموش نکنید. در این منطقه مراکز پروزش ماهی بسیاری قرار گرفته‌اند، به همین دلیل ماهی تازه و خوشمزه یکی از اصلی‌ترین غذاهای بومی این منطقه محسوب می‌شود؛ حال تصور کنید این ماهی در کنار سبزی‌های معطر جنگل‌های سه هزار، گردو و رب انار شمالی سرو شود! از دیگر غذاهای محلی این منطقه، غذاهای محلی زیر هستند که بهتر است حداقل یکی از آن‌ها را در طول سفر خود امتحان کنید:

  • مالابیج
  • ماهی شکم‌پر
  • شیرتره
  • باقلا وابیج
  • میرزاقاسمی
  • مرغ شکم پر

رستوران‌های سه هزار شهسوار

جادده ای سر سبز و خیس و کمی مه الود، ماشین هایی پارک شده جلوی رستوران های کنار جادهمگر می‌توان از کنار رستوران‌های دنج و باصفای واقع در کنار جاده جنگلی سه هزار عبور کرد و خود را به صرف یک وعده غذایی خوشمزه میهمان نکرد؟ به خصوص زمانی که عطر خوش غذاهای محلی در کنار بوی مطبوع جنگل‌ها و گاهی نم باران به مشام می‌رسد. کافه‌ها و رستوران‌های متنوع در اطراف جاده جنگلی سه هزار با فضای دنج و چشم‌اندازهای جنگلی خود از مسافران دلبری می‌کنند. اگر وعده غذایی خود را از قبل نوش جان کردید، می‌توانید یک بلال نمکی و یا یک فنجان چای دبش در این مکان نوش جان کنید و از طعم آن در کنار فضای باصفای جنگلی لذت ببرید. بیایید تا شما را با دو رستوران واقع در سه هزار آشنا کنیم.

کافه رستوران دوریکا

کافه رستوران دوریکا علاوه بر ناهار و شام، صبحانه نیز سرو می‌کند. این رستوران یک باربیکیو در فضای بیرونی خود دارد که جوجه، کوبیده و ماهی را روی آن کباب می‌کند. در این رستوران می‌توانید دورچین محلی مازندران را در کنار غذای خود سفارش دهید و از مزه آن لذت ببرید. انواع غذاهای محلی مانند کته کباب، جوجه کباب، ماهی سرخ کرده، میرزاقاسمی، املت و نیمرو را نیز می‌توانید از این رستوران سفارش داده و در فضای باصفا و چوبی آن نوش جان کنید.

آدرس: شهسوار(تنکابن)، جاده سه هزار، ۵۰۰ متر بعد از آب‌نمای اول، انتهای پارک جنگلی

شماره تلفن: 09378770510

کافه رستوران مصطفی

کافه رستوران مصطفی نیز یک مکان دیگر در جنگل سه هزار است که می‌توانید از خوردن غذا در فضای داخلی و بیرونی آن لذت ببرید. در این رستوران علاوه بر غذاهای خوشمزه، تماشای فضای دلچسب جنگلی نیز اوقاتی خوش و به یادماندنی برایتان رقم خواهد زد.

آدرس: مازندران، شهسوار (تنکابن)، جاده سه هزار

شماره تلفن: 0912 478 6985

مراکز خرید سه هزار شهسوار

منطقه جنگلی سه هزار، طی سال‌ها به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده است، به همین دلیل مراکز خرید آنچنانی در این منطقه یافت نمی‌شود و همه چیز رنگ و بوی طبیعت را دارند. شما می‌توانید در جاده جنگلی سه هزار و همچنین روستاهای این منطقه، اهالی آن را در حال عرضه سوغات و صنایع دستی محلی خود ببینید. مغازه‌های کوچک واقع در جاده، انواع خوراکی‌های محلی مانند ماست و شیر و همچنین صنایع دستی را عرضه می‌کنند. همچنین می‌توانید عسل مرغوب طبیعی، میوه‌های جنگلی و لوازم موردنیاز سفر خود را از آن‌ها تهیه کنید. وجود استخرهای پرورش ماهی در این منطقه شما را وادار می‌کند تا ماهی تازه و خوشمزه از آن‌ها تهیه کنید؛ این مراکز به درخواست شما ماهی را به صورت کبابی سرو می‌کنند. طعم خوش ماهی تازه در کنار جنگل‌های سرسبز و آب و هوای بهشتی این منطقه، هوش از سرتان می‌برد!

اقامت در جنگل سه هزار شهسوار

حال که با جنگل سه هزار و دیدنی‌های جذاب آن آشنا شدید، حتما برای سفر به این منطقه برنامه‌ریزی خواهید کرد. یکی از دغدغه‌های اصلی سفر، محل اقامت است، اما برای اقامت در جنگل سه هزار نیاز به هیچ نگرانی و دغدغه‌ای نیست. در این منطقه انواع ویلاهای لوکس، اقامتگاه‌های بومگردی، خانه‌های روستایی و سوئیت‌های نقلی در اختیار شما قرار می‌گیرند تا سفری پر از تجربه‌های شیرین برایتان رقم بزنند. شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که برای سفر خود در نظر می‌گیرید یکی از این مکان‌ها را برای اقامت خود رزرو کنید. اتاقک انواع این اقامتگاه‌ها را به همراه تصاویر در اختیار شما قرار داده تا بتوانید برای رزرو اقامتگاه در جنگل سه هزار، در وقت خود صرفه جویی کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید. بنابراین برای اجاره ویلا و سوئیت در سه هزار تنکابن حتما به اتاقک سر بزنید.

راه‌های دسترسی به سه هزار شهسوار

قبل از سفر به سه هزار شهسوار بهتر است راه‌های دسترسی به آن را بررسی کنید تا مسیر لذت‌بخشی را تجربه کنید. راه‌های مختلفی برای رسیدن به این منطقه جنگلی وجود دارند. اگر از شهرهای دور به سمت شمال سفر می‌کنید می‌توانید خودتان را با هواپیما، اتوبوس یا قطار به رامسر رسانده و سپس با تاکسی به سه هزار بروید. اگر با ماشین به سمت سه هزار حرکت می‌کنید، باید ابتدا خود را به جاده تنکابن-خرم‌آباد برسانید و پس از عبور از قلعه گردن به سمت جنوب حرکت کنید. در ادامه با یک دو راهی به نام «لتاک» مواجه می‌شوید که براساس علائم روی تابلو باید به سمت جنگل سه هزار حرکت کنید. برای سفر به سه هزار از شهر تهران، باید 135 کیلومتر از بزرگراه تهران-قزوین را طی کنید و به میدان ورودی استان قزوین (میدان مینودر) برسید. در این میدان طبق تابلوهای راهنما به سمت الموت حرکت کنید و به گرمارود برسید. گرمارود حدود 65 کیلومتر تا جنگل سه هزار فاصله دارد که پس از پیمودن آن به جاده جنگلی مسحورکننده و سرسبز سه هزار می‌رسید.

نکاتی که در سفر به سه هزار باید بدانید

امیدواریم سفری پر از خاطرات شیرین و لحظات به یادماندنی در جنگل‌های انبوه سه هزار تجربه کنید. برای داشتن تجربه‌ای شیرین‌تر، بهتر است یک سری نکات را در سفر خود رعایت کنید تا خدایی نکرده با مشکل مواجه نشوید. نکاتی که پیش از سفر به سه هزار باید بدانید، موارد زیر هستند:

  • به هیچ عنوان در نقاط دورافتاده جنگل سه هزار و یا حاشیه رودخانه اتراق نکنید، چرا که احتمال وقوع سیل در این مناطق وجود دارد.
  • هنگام جنگل‌نوردی، حتما تجهیزات و امکانات کامل به همراه خود داشته باشید. آب آشامیدنی، خوراکی، کفش مناسب، لباس مناسب و … از تجهیزات مهم برای جنگل‌نوردی هستند.
  • بهتر است برای جلوگیری از گم شدن در جنگل، مسیریابی آفلاین به همراه خود داشته باشید، چرا که در بسیاری از نقاط جنگل اپراتورهای تلفن همراه آنتن نمی‌دهند.
  • در صورت صعود به ییلاقات در نواحی مرتفع، حتما از اهالی محله که با این مناطق آشنا هستند، کمک بگیرید.

سوالات متداول درباره سه هزار شهسوار

سه هزار شهسوار کجاست؟

جنگل‌ سه هزار منطقه‌ای بکر و دست نخورده است که با چشم‌اندازهای حیرت‌انگیز خود در شهرستان تنکابن استان مازندران قرار گرفته است.

دلیل نامگذاری جنگل‌های سه هزار چیست؟

برخی می‌گویند به دلیل ارتفاع 3000 متری این جنگل از سطح دریا، آن را جنگل سه هزار نامیده‌اند. برخی دیگر معتقدند که نام این منطقه سه هراز (به معنی سه رود) بوده و کم کم کلمه هراز به هزار تغییر یافته است.

جنگل‌های دوهزار و سه هزار چه تفاوتی باهم دارند؟

این جنگل‌ها در امتداد یکدیگر قرار گرفته‌اند. جنگل سه هزار نسبت به جنگل دوهزار بکرتر و مرتفع‌تر است و پس از جاده و جنگل‌های دو هزار قرار گرفته است.

برای اقامت در جنگل‌های سه هزار چه کنیم؟

انواع اقامتگاه بومگردی، ویلاهای لوکس، سوئیت‌های نقلی و همچنین خانه‌های روستایی در این منطقه اجاره داده می‌شود که می‌توانید به راحتی اطلاعات آن‌ها را در سایت اتاقک مشاهده و رزرو کنید.

چطور به جنگل‌های سه هزار برویم؟

 با هواپیما، اتوبوس یا قطار خودتان را به رامسر رسانده و سپس با تاکسی به سه هزار بروید. اگر با ماشین به سمت سه هزار حرکت می‌کنید، باید ابتدا خود را به جاده تنکابن-خرم‌آباد برسانید و پس از عبور از قلعه گردن به سمت جنوب حرکت کنید. در ادامه با یک دو راهی به نام «لتاک» مواجه می‌شوید که براساس علائم روی تابلو باید به سمت جنگل سه هزار حرکت کنید. برای سفر به سه هزار از شهر تهران، باید 135 کیلومتر از بزرگراه تهران-قزوین را طی کنید و به میدان ورودی استان قزوین (میدان مینودر) برسید. در این میدان طبق تابلوهای راهنما به سمت الموت حرکت کنید و به گرمارود برسید. گرمارود حدود 65 کیلومتر تا جنگل سه هزار فاصله دارد که پس از پیمودن آن به جاده جنگلی مسحورکننده و سرسبز سه هزار می‌رسید.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *