سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات شهسوار

شمال ایران و سواحل دریای خزر از پرطرفدارترین مسیرهای مسافرتی است که سفر به آنجا فصل و ماه نمی‌شناسد! شهسوار یا تنکابن را یکی از خوش آب‌وهواترین شهرهای استان مازندران می‌نامند و مقصد همیشگی کسانی است که به دنبال طبیعت بکر و دست نخورده ‌می‌گردند. بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر می‌تواند سفر شما را لذت‌‌بخش و خاطره‌انگیز کند. شهسوار پیشینه‌ی تاریخی غنی دارد و همین مساله باعث شده گردشگران زیادی برای آگاهی از صنایع دستی و سوغاتی این شهر کنجکاو شوند. اگر قصد سفر به این دیار را دارید، همراه ما باشید تا گشتی در دنیای هنرهای دستی و سوغات شهسوار بزنیم.

برای آشنایی بیشتر مقاله شهسوار کجاست؟ را مطالعه کنید.

صنایع دستی شهسوار

منظره ای سرسبز با آسمانی مه گرفته

شهسوار یکی از شهرهای استان مازندران و بزرگ‌ترین شهر ناحیه غربی مازندران است. در گذشته به “تنکابن فیض” و “دیلم خاصه” معروف بوده و در زمان پهلوی به آن شهسوار می‌گفتند. با اینکه بعد از انقلاب اسلامی نام آن دوباره به تنکابن تغییر پیدا کرده، اما هنوز هم بین اهالی مازندران به شهسوار معروف است.

جالب است بدانید که شهسوار پایتخت مرکبات کشور و یکی از تولیدکنندگان اصلی خرمالو در ایران است. خاص بودن این شهر فقط به همینجا ختم نمی‌شود! شهسوار را قطب پرورش ماهی ایران می‌دانند و وجود مراکز متعدد پرورش ماهی، گواه این ادعاست. می‌دانیم که با دانستن این موارد دلتان بیشتر از قبل هوای سفر به شهسوار را کرده است، پس لیست بلند بالایی از صنایع دستی و سوغات شهسوار آماده کردیم تا با دست پر و راضی از این شهر برگردید.

سفالگری

سفال صنایع دستی شهسوار

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

یکی از زیباترین هنرها و صنایع دستی شهسوار، سفالگری است. هنرمندان شهسواری با تکیه بر ذوق و خلاقیت خود، آثار منحصر‌به‌فردی خلق می‌کنند که نمی‌توانید در برابر نخریدن آنها مقاومت کنید! برای اینکه از ارزش و اصالت این هنر آگاهتان کنیم، باید بگوییم روستای سلیم‌آباد شهسوار به دهکده سفال معروف است و سفالگری در آن روستا حرفه‌ای اجدادی به حساب می‌آید و قدمتی 300 ساله دارد. ظرف‌های غذا، پارچ، لیوان، گلدان و کوزه های سفالی از پرکاربردترین ظروف سفالی هستند.

اجاره ویلا شهسوار پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

چادرشب بافی

چادرشب سوغات شهسوار

چادر شب‌ها با زمینه‌های قرمز و رنگ‌های شاد و مزین به نقوش هندسی، گیاهی و حیوانی، دل هر مسافری را می برد! قدمت این هنر در مازندران به دو هزار سال می‌رسد و اصیل‌ترین صنایع دستی شهسوار به حساب می‌آید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید زنان روستایی بدون نقشه و فقط با طرح ذهنی و چاشنی خلاقیت ذاتی خود، موفق به آفرینش چنین آثاری می‌شوند. از چادر شب می‌توانید به عنوان روتختی، روبالشی، رختخواب‌پیچ، شال‌کمری و روانداز استفاده کنید.

گلیم و جاجیم

دستان خانمی در حال گلیم بافی

یکی از معروف‌ترین صنایع دستی شهسوار، گلیم و جاجیم است. طبیعت بکر شهسوار زنان روستایی را خلاق و هنرمند بارآورده است و تمام نقوش گلیم‌ها و جاجیم‌ها، با الهام از طبیعت هستند. رنگ هایی که در بافت گلیم به کار می‌برند، اغلب رنگ‌های تند و شاد مانند قرمز، نارنجی، کرم، سبز و سرمه‌ای است. در میان دست‌بافت‌های روستایی، جاجیم اهمیت بیشتری دارد و از آن به عنوان زیرانداز، پشتی، سجاده رختخواب پیچ، مفرش و روانداز استفاده می‌شود. جاجیم‌بافی هم هنر دست زنان شهسواری است و مردان در مرحله پشم‌چینی به آنها کمک می‌کنند.

قلاب بافی

یک رو میزی قلاب بافی

دربازارهای محلی شهسوار که قدم بزنید، حتما چشمتان به انواع رومیزی، لباس و عروسک قلاب‌بافی شده می‌افتد. قلاب بافی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی شهسوار است که در آن کلاف‌های کاموا یا نخ با الیاف طبیعی یا مصنوعی به پارچه توری شکل تبدیل می‌شوند.

صنایع چوبی

چند بشقاب چوبی

وقتی از صنایع دستی شهسوار حرف می‌زنیم، نمی‌توانیم آثار چوبی این شهر را نادیده بگیریم. جنگل‌های انبوه شهسوار به هنرمندان این شهر فرصت خلق آثاری را داده که از گذشته‌های دور تا امروز، نماد این شهر هستند. شما می‌توانید این صنایع چوبی مثل ظروف پذیرایی یا دکوری را به عنوان سوغات شهسوار به عزیزانتان هدیه بدهید و مطمئن باشید که همه از حضور گوشه‌ای از طبیعت بکر شمال ایران در خانه شان، خوشحال می‌شوند!

سوغات شهسوار

شهسوار علاوه بر صنایع دستی، سوغاتی های خوشمزه نیز دارد. بسیاری از گردشگران در سفر به شهسوار به سراغ این سوغاتی‌ها می‌روند و خود را میهمان این خوشمزه‌ها می‌کنند. در ادامه مهم‌ترین سوغاتی‌های شهسوار را معرفی کرده‌ایم.

مرکبات شهسوار

باغ مرکبات و پرتغال هایی روی درخت

مرکبات شهسوار در ایران حرف اول را میزند! شما می‌توانید خوش‌طعم‌ترین و مرغوب‌ترین پرتغال‌، نارنج و خرمالو را خریداری کنید و سوغاتی ببرید. مرکبات شهسوار را می‌توانید از بازارهای محلی و هفتگی خریداری کنید. روستاییان اطراف شهسوار در یک روز مشخص از هفته، محصولات خود را برای فروش به بازارهای محلی می‌آورند.

برنج و چای

برنج در گونی کنفی

چای و برنج شمال ایران شهرت جهانی دارد. کمتر کسی را پیدا می‌کنید که برنج شمال را بخورد و عاشق عطر و طعم آن نشود. شهسوار رتبه دوم تولید چای و برنج را دارد و برنج شهسوارجزو بهترین برنج های شمال است و نوشیدن یک فنجان چای شهسوار می‌تواند خستگی‌تان را رفع کند.

ماهی

بهترین ماهی‌ها را می‌توانید در شهسوار، قطب پرورش ماهی ایران پیدا کنید. حتما در سفرتان به این شهر، به بازار ماهی‌فروشان سر بزنید و تازه‌ترین ماهی‌ها مثل سالمون، سفید و سوف را به عنوان سوغاتی شهسوار خریداری کنید.

زیتون

زیتون بر روی شاخه ی درخت

نمی‌شود که از سوغات شهسوار بگوییم و به زیتون اشاره نکنیم. انواع زیتون مثل بی‌دانه، سیاه و جنگلی می‌تواند همه سلیقه‌ها را پوشش بدهد و سوغاتی خوشمزه‌ای به حساب بیاید. همچنین فرآورده‌های زیتون نیز می‌تواند از سوغاتی‌های شسهوار به حساب بیایید. از مهم‌ترین فرآورده‌های زیتون که در میان گردشگران محبوبیت بسیاری دارد، زیتون پروزده و زیتون شور است.

شیرینی‌های محلی

شیرینی آغوز نان چیده شده در ظرف

آغوزنون معروف‌ترین شیرینی شهسوار است. چون در تهیه آن از گردو و کنجد استفاده می‌شود، به درد شب‌های سرد زمستان می‌خورد. زنان کدبانوی شهسوار با پختن این شیرینی در شب یلدا، به استقبال زمستان می‌روند. اگر به این شیرینی کنجد بزنند، اسمش آغوزنون است و اگر خام باشد، به آن پیس گنده می‌گویند. یادتان نرود که این شیرینی را به عنوان سوغاتی شهسوار تهیه کنید و کام عزیزانتان را شیرین کنید.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید چند روزی را فارغ از دغدغه‌ها و استرس‌های زندگی سر کنید، شهسوار بهترین گزینه است. این شهر خوش آب‌و‌هوا، بکرترین مناطق جنگلی را در دل خود دارد و وسعت باغ‌های پرتقال و نارنج آن، شهسوار را به پایتخت مرکبات ایران بدل کرده است. کسی منکر این نیست که خریدن سوغاتی و صنایع دستی از واجبات سفر به شمال است و یکی از جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌آید! پس از بازار محلی شهسوار غافل نشوید و حتما به بازار روز این شهر سر بزنید. در آنجا می‌توانید مرغوب‌ترین مرکبات و تازه‌ترین ماهی‌ها را تهیه کنید و به عنوان سوغاتی شهسوار گلیم و ظروف چوبی برای عزیزانتان هدیه بیاورید. به شما قول می‌دهیم این سفر می‌تواند یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای شما باشد.

4/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *