سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات کتالم | رنگ و بوی زندگی اصیل

کتالم رامسر چه نوع صنایع دستی دارد؟ هنگام سفر به کتالم باید چه چیزهایی برای سوغات بگیریم؟ برای آشنایی با صنایع دستی و سوغات کتالم ادامه این مطلب را حتما مطالعه کنید.

یکی از مهم‌ترین و زیباترین شهرهای مازندران رامسر بوده و شهر کتالم به دلیل تنوع زیادی که در جاذبه‌های گردشگری دارد نیز مکانی بسیار مناسب برای سفرکردن خواهد بود. این شهر در فاصله 5 کیلومتری جنوب شرقی رامسر در حدفاصل رامسر و تنکابن واقع شده است.

مردم این شهر به زبان گیلکی صحبت می‌کنند و به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارند به باغداری و دامپروری مشغول هستند. یکی از جاذبه‌های کتالم نیز صنایع دستی و سوغات آن است. در ادامه این صنایع و سوغاتی‌ها را معرفی خواهیم کرد.

برای آشنایی بیشتر مقاله کتالم کجاست؟ را مطالعه کنید.

صنایع دستی کتالم

صنایع‌دستی باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی هر منطقه تولید و ساخته می‌شود. همچنین صنایع دستی هر منطقه معرف فرهنگ و تاریخ آنجاست و به اشتغال و جذب گردشگر کمک شایانی می‌کند. یکی از شغل‌ها نیز برای گذراندن زندگی تولید صنایع دستی بوده؛ بنابراین تمام مراحل آن با دست انجام می‌شود. اما در حال حاضر با کمک‌گرفتن از یک سری وسایل کار کمی راحت‌تر شده است.

اهمیت صنایع دستی کتالم و دیگر شهرهای کشور به‌قدری است که باعث جذب گردشگر می‌شود و همین به فرصت شغلی منجر خواهد شد. شمال ایران ازنظر صنایع دستی تنوع بالایی دارد.

چادرشب بافی

 

میز و دار چوبی چادرشب بافیاغلب زنان خطه مازندران با پارچه‌های رنگارنگ این چادرها را می‌بافند. به این صنایع دستی کتالم لاون بافی هم می‌گویند. این چادرهای شب طرح‌های مختلفی دارند و به‌صورت ذهنی بافته می‌شوند. دوختن این چادر زحمت زیادی داشته به همین خاطر هزینه آن نسبت به دیگر بافت‌ها بیشتر بوده و از آن برای روتختی و رومیزی استفاده می‌کنند.

نمدمالی

 

طراحی و آماده سازی نمد برای نمد مالییکی از کهن‌ترین صنایع دستی کتالم و بخصوص شمال ایران نمدمالی بوده که قدمتی ۲۵۰ساله دارد. این صنایع امروزه به فراموشی سپرده شده و درگذشته بیشتر رواج داشته است. جنس نمد از پشم گوسفندی و آن را به اشکال مختلفی درمی‌آوردند. نمد را با فشار، حرارت و رطوبت درست می‌کنند. این کار بسیار طاقت‌فرسا خواهد بود.

بنابراین هر نمدی که بیشتر مشت‌ومال خورده باشد بهای بیشتری خواهد داشت. زیرانداز، کلاه و کوله‌هایی با جنس نمد از صنایع دستی کتالم رامسر است.

هم‌جوشی شیشه

 

تنگ شیشه‌ای ساخته شده از هم جوشی شیشهیکی دیگر از صنایع دستی کتالم هم‌جوشی شیشه بوده که قطعاتی را با اندازه، فرم و رنگ‌های مختلف در حرارت نرم خواهند کرد. سپس با این هنر متفاوت و خلاقانه یک محصول زیبا از جنس شیشه‌ تولید می‌کنند. در بعضی مواقع این شیشه‌ها را برش می‌دهند و با رنگ و لعاب مخصوص رنگ‌آمیزی می‌شوند و در نهایت یک محصول چشم‌نواز خلق می‌شود. از بین تمام صنایع دستی رامسر هم‌جوشی شیشه یکی از خاص‌ترین و متفاوت‌ترین هنرها است.

صنایع چوبی کتالم رامسر

شهر کتالم رامسر به دلیل اینکه در منطقه جنگلی قرار گرفته صنایع چوبی مرغوبی دارد. این صنایع در کتالم مدت زیادی است که رواج داشته و از زمان‌های گذشته تا امروز مردم این شهر با چوب صنایع مختلفی را می‌سازند. در ادامه به چند مورد از این صنایع اشاره خواهیم کرد.

مروار بافی

 

سبد مروار بافی بافته شدهیکی از انواع حصیربافی که در کتالم رواج زیادی دارد مروار بافی بوده، مروار به چوب‌های زردرنگ و ترکه‌ای می‌گویند. اگر این چوب‌ها نامرغوب باشند رنگ آنها سیاه و یا سبز است. برای بافت این چوب آن را به چند قسمت تقسیم می‌کنند و در آب می‌جوشانند سپس مروار بافته می‌شود. پس از بافتن در معرض نور آفتاب قرارمی گیرد تا خشک شود. مراوری که زردرنگ باشد کیفیت مناسبی دارد. محصولاتی مانند سبد، کشکول و گلدان را با مروار می‌سازند.

حصیربافی

 

حصیر رنگی بافته شده در حصیربافی از الیاف طبیعی گیاه استفاده می‌شود. یکی از صنایع دستی کتالم رامسر حصیربافی بوده و بسیاری از روستاییان این منطقه برای امرارمعاش خود این کار را انجام می‌دهند. محصولاتی مانند زیرانداز، سبد و کاسه را با آن می‌سازند. گیاهانی که در باتلاق‌ها و آب‌بندها رشد کرده‌اند را برای این کار استفاده می‌کنند. مواد اولیه حصیربافی ارزان بوده به همین خاطر محصولات آن نیز با قیمت مناسبی به فروش می‌رسد.

حصیربافی باتوجه‌به شرایط و مراحل تولید شدنش از لحاظ نحوه بافت و ماده به‌کاررفته در آن اسم‌های مختلفی دارد. انواع حصیر شامل: مروار بافی، حصیربافی، بامبوبافی و کپو بافی است. یکی از دلیل‌هایی که حصیربافی جزء صنایع دستی کتالم به شمار می‌رود به‌خاطر شغل مردم این منطقه بوده چون به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. زمین‌های کاشت برنج، چای، صیفی‌جات و مرکبات در کتالم رامسر زیاد است به همین خاطر هم محصولاتی مانند حصیر با قیمت مناسبی در دسترس گردشگران قرار می‌گیرد.

سوغات شهر کتالم رامسر

شمال کشور با داشتن خوراکی‌ها و شیرین‌های خوشمزه و متنوع برای خریدن سوغاتی گردشگران بهترین گزینه خواهد بود. در ادامه برخی از سوغاتی‌های کتالم رامسر را معرفی می‌کنیم.

برنج

 

کاسه چوبی پر از برنج شمالیکی از سوغاتی‌های اصلی کتالم رامسر و درکل شمال کشور برنج است. اغلب گردشگران در هنگام سفر به شهرهای شمالی آن را تهیه می‌کنند. در کتالم رامسر نیز مانند اغلب شهرهای شمالی می‌توانید برنج خوش‌عطر و بوی ایرانی را تهیه کنید.

زیتون

 

ظرف چوبی پر از زیتون شمالیکی از محبوب‌ترین سوغات‌های کتالم رامسر زیتون بوده که نوعی از آن در شمال وجود دارد و به‌جای هسته در آن سیر و فلفل است. در بازارهای کتالم می‌توانید انواع زیتون را برای سوغات خریداری کنید.

برنجک

 

شیرینی محلی برنجکیکی از شیرینی‌های خوشمزه در استان مازندران و کتالم رامسر برنجک است. این برنجک شیرینی مجلسی رامسر محسوب می‌شود و برای مراسم‌ها از آن استفاده می‌کنند. در ترکیبات این شیرینی آب، شکر و آبلیمو وجود دارد.

پشت زیک

 

شیرینی محلی پشت زیکسوغات دیگر کتالم رامسر پشت زیک بوده که در بسیاری از نقاط مازندران به همراه چای سرو می‌شود. ترکیبات اصلی این شیرینی کنجد، گردو، شکر، کره و عسل است. یکی از مناسب‌ترین سوغاتی‌های کتالم پشت زیک خواهد بود و به کسانی که طعم سوهان را دوست دارند پیشنهاد می‌کنیم حتماً این شیرینی را امتحان کنند.

کلوچه کوکی کتالم رامسر

 

کلوچه کوکی گردویی و کشمشیوقتی به کتالم رامسر سفر کردید از امتحان کردن کلوچه و کوکی‌‌های این شهر غافل نشوید. این کلوچه‌ها یکی از سوغاتی‌های محبوب کتالم بوده و همه‌پسند است. کوکی‌های ترد و کلوچه‌های شیرین با پودر نارگیل، شکلات و گردو بسیار خوشمزه خواهد بود.

نان قتلمه

 

نان محلی قتلمه نانیکی از نان‌های سنتی در مازندران که در ماه رمضان بیشتر پخت می‌شود نان قتلمه است. ترکیبات این نان تخم‌مرغ، شیر، آرد، نمک و شکر است. برای تهیه این نان می‌توانید به بازارهای هفتگی کتالم رفته و آن را تهیه کنید.

ترشیجات، مربا و شربت کتالم رامسر

 

یک ظرف پر از ترشی مخلوط از دیگر سوغات‌های کتالم می‌توان به انواع ترشیجات، شربت و مربا اشاره کرد. در شهر کتالم رامسر به دلیل گل‌های متنوع و درختان میوه شربت‌ها و مرباهای خوشمزه و متنوع را درست می‌کنند. کدوسبز، زرشک، بهارنارنج و شقاقل از مرباهای محبوب این منطقه است.

بادمجان ترشی، لیته، مرکبات و هفت بیجار نیز از ترشی‌های رنگارنگ و مرغوب کتالم به شمار می‌رود. رب آلوچه و رب انار هم از چاشنی‌های همیشگی غذاهای شمالی است. بهترین ترشیجات، شربت و مرباها را می‌توانید در بازار هفتگی کتالم رامسر تهیه کنید.

غذاهای محلی کتالم رامسر

برای غذاهای محلی هر شهر هرکسی باتوجه‌به ذائقه و سلیقه خودش غذا را متفاوت می‌پزد. غذاهای ایرانی هم خوشبختانه همگی خوشمزه هستند. غذاهای محلی زیادی هم در شهرهای کشور وجود دارد که تابه‌حال طعم آنها را نتوانسته‌ایم بچشیم. یکی از مقصدهای سفر به شمالتان به‌احتمال زیاد رامسر است. به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از شهر زیبای کتالم هم دیدن کنید و غذاهای محلی این شهر را امتحان کنید. در ادامه این بخش به غذاهای محلی و خوشمزه این منطقه خواهیم پرداخت.

باقلا وابیج

 

باقلا وابیج باقلا یا همان باقالی یکی از خوراکی‌های پرطرفدار شمالی‌ها است و با آن غذاهای مختلفی را درست می‌کنند. باقلا وابیج هم همان‌طور که از اسمش پیداست از باقلا در آن استفاده می‌شود. برای پخت این غذای محلی کتالم رامسر شوید خشک، باقلا، سیر، کره و ادویه‌های مانند زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را باهم مخلوط می‌کنند و سپس در آخر چند عدد تخم‌مرغ را هم روی آن می‌ریزند و اجازه می‌دهند تا خوب بپزد. در کنار این غذای خوشمزه برنج، زیتون‌پرورده و ماست سرو می‌شود.

بادمجان شکم پر

 

بادمجان شکم پر از غذاهای محلی مازندرانبرای افرادی که گیاهخوار هستند بادمجان شکم پر که از غذاهای محلی کتالم رامسر بوده را پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را امتحان کنند. برای درست‌کردن این غذا به بادمجان، گوجه‌فرنگی، سیر، پیاز، گردو، رب انار، سبزی‌های معطر و خلال بادام نیاز خواهید داشت.

آغوز مسما

یکی از غذاهای بسیار خوشمزه کتالم رامسر آغوز مسما بوده اگر تابه‌حال آن را امتحان نکرده‌اید ترکیبی از خورشت فسنجان با گوشت اردک را تصور نمایید. این غذا با گوشت اردک، گردو، رب انار، پیاز، سیر و دانه‌های انار ساییده شده و شکر درست می‌شود. ترش، شیرین و ملس بودن این غذا به مقدار شکر و رب اناری که در آن می‌ریزید بستگی دارد. اما در شهر کتالم و بخصوص رامسر این غذا را ترش درست می‌کنند.

اسپناساک

 

اسپناساک از غذاهای محلی مازندرانیکی از سبزیجاتی که در مازندران و شهر رامسر به‌وفور یافت می‌شود اسفناج است. حتی بسیاری از اهالی کتالم این سبزی را در حیات خود می‌کارند. گوشت گوسفند یا گوساله را در کنار اسفناج ارگانیک با سبزی‌های محلی معطر می‌پزند و به این غذای خوشمزه اسپناساک می‌گویند. البته به‌جای گوشت می‌توانید از تخم‌مرغ هم استفاده کنید.

سخن نهایی

شهر کتالم در خطه سرسبز مازندران واقع شده که با داشتن هنرها دستی و منابع طبیعی زیاد، سوغات و صنایع دستی را در اختیار گردشگران و مسافران این منطقه قرار می‌دهد. صنایع دستی کتالم محصولات مختلفی را شامل می‌شود و گزینه مناسبی برای خرید سوغاتی خواهد بود.

همچنین می‌توانید خوراکی‌های خوشمزه و متفاوت را به‌عنوان سوغات کتالم انتخاب و آنها را خریداری کنید. این خوراکی‌ها از طعم و مزه لذیذی برخوردار هستند. امیدواریم با معرفی این صنایع و سوغاتی‌ها توانسته باشیم به شما در هنگام سفر به این شهر زیبا کمک کنیم تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

1/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *