تجربه سفر

سوغات و صنایع دستی سمیرم | تحفه‌ای از دیار هزار چشمه

ایرانی‌ها مردمانی خونگرم هستند و همین روحیه خونگرمی آن‌ها باعث شده تا در سفر به شهرهای دیگر دست خالی برنگردند و برای خود یا عزیزانشان تحفه‌ای به یادگار بیاورند. هر شهری و دیاری در ایران به فراخور فرهنگ، قدمت و آداب‌ورسومی که دارد از سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی متنوعی برخوردار است.

شهر سمیرم نیز یکی از شهرهای تاریخی و دیدنی استان اصفهان در ایران است که ظرفیت‌های گردشگری و جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فردی دارد و همه‌ساله پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری از اقصی نقاط ایران است. در کنار این جاذبه‌ها، سمیرم از لحاظ فرهنگ نیز بسیار غنی است و دارای گستره وسیعی از سوغاتی‌های متنوع است که هر فرد با هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند. اگر می‌خواهید با سوغاتی و صنایع دستی سمیرم بیشتر آشنا شوید بی‌شک این مقاله از مجله گردشگری اتاقک باب میل شما خواهد بود، پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

درباره سمیرم

سمیرم در 165 کیلومتری جنوب شهر اصفهان واقع شده است و یکی از ‌شهرهای تاریخی و دیدنی ایران محسوب می‌شود که قدمت آن به 700 سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. این شهر که مرکز شهرستان سمیرم است، از شمال به شهرضا، از غرب به بروجن، از شرق به آباده و از جنوب به یاسوج به منتهی می‌شود. شهر سمیرم دارای آب‌وهوای سرد و کوهستانی است و به سبب قرار گرفتن در نواحی کوهستانی، تابستان‌های خشک و معتدل و زمستان‌های سردی را تجربه می‌کند، بنابراین بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار و تابستان است که آب‌وهوا در معتدل‌ترین حالت خود قرار دارد.

برای آشنایی بیشتر با این شهر می‌توانید مقاله سمیرم کجاست را مطالعه نمایید.

معرفی معروف‌ترین سوغات و صنایع دستی سمیرم

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به هر شهر و دیاری خرید سوغاتی است. سمیرم نیز به‌عنوان یکی از شهرهای استان اصفهان سوغاتی‌های متنوعی دارد، سوغاتی‌هایی که تنها به یک یا دو مورد خلاصه نمی‌شوند؛ بنابراین در سفرتان به این شهر می‌توانید در کنار صنایع دستی که تبلور اصالت فرهنگی و روحیه هنری مردمان این شهر هستند، سوغات‌های خوراکی خوشمزه‌ای را نیز پیدا کنید که مختص این منطقه هستند.

اجاره سوئیت و خانه عشایری در سمیرم
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

معرفی صنایع دستی سمیرم

به هر خطه ایران که سفر کنید می‌توانید هنرمندی مردمانی را ببینید که با هنر دستانشان و با دل و جان منحصربه‌فردترین و بهترین نمونه‌های صنایع دستی را تولید می‌کنند. شهر سمیرم نیز با توجه به ترکیب جمعیتی روستایی، شهری و عشایری همانند دیگر مناطق ایران، دارای صنایع دستی زیبا و متنوعی است که از نیازهای خاص منطقه و از دل طبیعت برآمده‌اند. مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند با دیدن رنگ و طرح حک شده بر روی این محصولات که گنجینه‌ای از تمدن و فرهنگ این شهر هستند، شگفت‌زده می‌شوند. دستبافته‌های زنان و مردان ازجمله قالی و قالیچه، جاجیم، گلیم، زیلو، دستکش، کلاه، پشتی، کیف، خورجین و غیره که همگی از پشم و موی بز و گوسفند تهیه می‌شوند را می‌توان از معروف‌ترین صنایع دستی این شهر برشمرد. هر کدام از این صنایع ویژگی‌ها و پیشینه‌های متفاوتی دارند و برای خرید سوغاتی گزینه مناسب و ایده‌آلی به شمار می‌روند.

گلیم ‌بافی

گلیم ‌رنگی سمیرم
عکس از سایت: reisen iran

گلیم یکی از معروف‌ترین صنایع دستی سمیرم است که شهرت جهانی دارد. داشتن مهر اصالت یونسکو نیز مهر تاییدی بر این ادعا می‌زند. گلیم ‌بافی در سمیرم سابقه دیرینه دارد و از دیرباز هنرمندان این دیار کهن، هنر زیبای گلیم بافی که از دوران گذشته به جای مانده را تا به امروز حفظ و به زیبایی هرچه تمام گسترش داده‌اند. هنرمندان و بافندگان این منطقه با ذهن خلاق و دستان توانمند خود گلیم‌هایی را با به کار بردن رنگ‌های شاد و متنوع و در قالب طرح‌ها و نقش‌های سنتی و طبیعی تهیه می‌کنند. استفاده از رنگ‌های طبیعی، ظرافت در بافت، نقش‌ونگار زیبا و تنوع در تولید این محصولات که زیبایی‌های طبیعت را به تصویر می‌کشند از ویژگی‌های بارز گلیم‌های سمیرم هستند که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند و به عنوان سوغات و هدیه نفیس بسیار موردتوجه گردشگران و مسافران قرار گرفته‌اند.

جاجیم بافی

جاجیم بافی
عکس از سایت: تیشینه

جاجیم نوعی زیرانداز دستبافت است که لطیف‌تر و نازک‌تر از گلیم بافته می‌شود و معمولا به‌صورت دوطرفه مورداستفاده قرار می‌گیرد. جاجیم‌های سمیرم علی‌رغم داشتن بافت ساده بسیار خوش طرح و رنگ هستند و معمولا از نوع عالی خود و به‌صورت چهارگردی هستند. جاجیم‌بافی از دیرباز بین مردمان این شهر رایج است و نمونه‌هایی از طرح‌های خوش رنگ‌ونگار آن را می‌توانید در جای‌جای بازارهای سمیرم مشاهده کنید. اگر در سفر به سمیرم به دنبال خرید یک سوغاتی زیبا و در عین حال کم‌هزینه هستید، جاجیم‌های این شهر گزینه مناسبی هستند.

نمد مالی

نمد ظرح دایره ای سمیرم
عکس از سایت: با سلام

نمد مالی یکی دیگر از سوغاتی‌های معروف سمیرم است که در فهرست آثار یونسکو به ثبت رسیده است. نمد درواقع نوعی زیرانداز است که در اندازه‌های مختلف و با استفاده از پشم تهیه و تولید می‌شود اما برخلاف جاجیم یا گلیم آن را نمی‌بافند، بلکه با قرار دادن پشم و ایجاد حرارت، رطوبت و فشار، نمد تهیه می‌شود. ابتدا پشم‌های رنگی را روی پارچه کرباس باتوجه به طرح موردنظر قرار می‌دهند و سپس پارچه را می‌پیچند و روی آن ترکیبی از آب و صابون می‌ریزند و بعد به‌صورت مداوم آن را فشرده و نمد مالی می‌کنند. بعد از این عمل که اصطلاحا به آن پوک کشیدن می‌گویند، نمد حاصل می‌شود. نمدمالی سمیرم یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین هنرهای این منطقه است و به دلیل محکم بودن بافت نمد، بهره‌مندی از نقش‌ونگار زیبا و استفاده از رنگ‌های طبیعی زبانزد عام و خاص و از کیفیت و ارزش بالایی برخوردار است. این محصول با رنج و زحمت حاصل می‌شود و دارای قیمت مناسبی است.

فرش دستبافت

فرش دستبافت با طرح های لوزی
عکس از سایت: semirom0

فرش‌ دستبافت عصاره هنر ایرانیان است که در هر خطه و دیار ایران بافته و عرضه می‌شود. در شهر سمیرم نیز این هنر اصیل از دیرباز رایج بوده و با تاروپود مردمان این شهر تنیده شده است. فرش‌ها و قالی‌های سمیرم یکی از معروفترین و ارزشمندترین صنایع‌دستی این شهر به شمار می‌روند و معمولا در بافت آن‌ها از طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی استفاده می‌شود. فرش‌های سمیرم در بین مسافران و گردشگران به تنوع بسیار، قدمت طولانی، ظرافت، زیبایی چشم‌نواز، دوام و ثابت بودن رنگ به دلیل استفاده از رنگ‌های طبیعی مشهور هستند.

معرفی سوغات خوراکی‌ سمیرم

شهر سمیرم به سبب برخورداری از زمین‌های حاصلخیز و شرایط آب‌وهوایی مساعد، محل رشد انواع محصولات کشاورزی و باغی است؛ علاوه بر این دامداری نیز در کنار کشاورزی از رونق خاصی در این شهر برخوردار است؛ بنابراین انواع محصولات باغی، فراورده‌های دامی و لبنی را می‌توانید در سفرتان به این شهر به‌عنوان سوغات از سمیرم بیاورید. محصولات و فراورده‌هایی شامل سیب، کشک، قارا، قره قروت محلی و عسل ازجمله انواع سوغات خوراکی سمیرم هستند.

سیب

سیب های قرمز
عکس از سایت: آناهیتا

شهرستان سمیرم به خاطر آب‌وهوای خوش، باغ‌های میوه فراوانی دارد، به همین دلیل سمیرم به عنوان قطب باغداری استان اصفهان شناخته شده است. یکی از مهم‌ترین محصولات این باغ‌ها سیب درختی سفید و قرمز است که به علت داشتن شرایط خاص و کوهستانی بودن منطقه سمیرم از کیفیت بسیار عالی و طعم و مزه بسیار شیرین و ترد برخوردار است. از این میوه خوش طعم و منحصربه‌فرد انواع مختلفی در رنگ‌های قرمز و سفید و یا ترکیبی از این دو کشت و برداشت می‌شود که هرکدام نیز دارای طعم و مزه متفاوتی هستند. سیب گلابی و سیب سلطانی ازجمله ارقام تولیدی معروف در سمیرم هستند که در رده بهترین سیب‌های ایران قرار دارند. در سفرتان به این شهر حتما از امتحان کردن طعم خوش این سیب‌ها که دهانتان را آب می‌اندازد غافل نشوید.

عسل

عسل طبیعی سمیرم
عکس از سایت: پانیز

عسل نیز در کنار سیب یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین سوغات سمیرم به شمار می‌رود. عسل این شهر در کوهستان‌های اطراف سمیرم و در ارتفاعات 3000 متری تولید می‌شود و جزو باکیفیت‌ترین عسل‌های کشور به شمار می‌رود. سالانه مقدار قابل توجهی از عسل سمیرم به دیگر مناطق کشور صادر می‌شود. این سوغاتی ارزشمند با توجه به گیاهان مختلفی که از آن تولید می‌شود ازجمله گون کتیرا، گیاه زول، خارهای کوهی، جاشیر و غیره دارای رنگ، طعم و خواص متفاوتی است.

قارا و کشک

کشک
عکس از سایت: روزنامه اصفهان امروز

بیشتر اهالی مردم سمیرم به دام‌پروری مشغول هستند؛ به همین دلیل این شهر یکی از مطرح‌ترین مناطق در تولید فرآورده‌های دامی در کشور به شمار می‌رود. کشک نیز یکی از این محصولات دامی است که به عنوان مرغوب‌ترین نمونه‌های کشک ایران شناخته شده است. کشک سمیرم از نظر مزه و کیفیت دارای انواع مختلفی ازجمله کشک مستطیلی، کشک گرد، کشک شور، کشک پونه کوهی و غیره است.

سخن آخر

سمیرم سرزمینی چشم‌نواز از جلوه و شکوه طبیعت است که گنجینه‌ای از زیبایی‌ها و چشم‌اندازهای طبیعی را در دل خود جای داده است. این شهر در زمینه سوغاتی نیز با دست پر به استقبال مسافران می‌رود. سوغاتی‌های این شهر به قدری متنوع هستند که انتخاب را برای گردشگران از بین گزینه‌های موجود دشوار کرده‌اند. اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر به سمیرم هستید ما در این مقاله به معرفی چند مورد از معروف‌ترین سوغاتی‌های این شهر پرداختیم تا در سفر به سمیرم با آوردن یادگاری و تحفه برای عزیزانتان آن‌ها را نیز در لذت سفرتان شریک کنید. اگر در سفرتان به سمیرم به دنبال یک اقامتگاه مناسب برای تجربه یک سفر عالی هستید، اتاقک از آغاز تا پایان سفر همراه شما است. در سایت اتاقک گستره وسیعی از گزینه‌های اسکان از سوئیت‌ها و هتل آپارتمان‌ها گرفته تا اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای اقامت مسافران و گردشگران ارائه شده است که می‌توانید پس از مشاهده کامل مشخصات آن‌ها، اقامتگاه مورد نظرتان را در سمیرم رزرو و سفرتان را به این شهر زیبا آغاز کنید.

4.1/5 - (228 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *